رواية العنيد الجزء الأول بقلم الشيماء محمد الفصل الثامن
في فرح اكرم الجو كله اتكهرب والنور اطفي واشتغلت انوار ديسكو وموسيقي ضربت والنور نور علي الاستيج وظهر ادهم اللي ظهوره جنن الكل وغني اغنيه شعبيه خلت الفرح كله يرقص كانت اغنيه فرتكه فرتاكا
الكل هيص ورقص بعد ما كانوا بيناموا ناديه: هو مين ده اللي وقف الفرح كله علي رجل؟ عم محمد: هو ده ادهم؟ ناديه: ده ادهم؟ طيب ماهو البنت ليها حق بسم الله ما شاءالله طول بعرض بحلاوه بخفه دم عم محمد: وانتي شوفتي خفه دمه فين؟ ناديه: اللي يقلب الجو كله كده ويجنن الكل لازم يكون خفيف الدم ومقبول... ده الكل بيحبه يا راجل
ادهم خلص اغنيته وراح لصاحبه وبيباركله وصوتهم عالي... اخده في حضنه جامد وكان فرحان بجد لصاحبه بص لمني وبرضه حضنها جامد او هيا حضنته جامد مني: احنا مديونلك بالليله دي... انت اكتر من اخ ادهم: بقولكم ايه انا ماليش في الجو ده اتجوزتو وخلاص وربنا يسامحني بقي ضحكوا كلهم ومحمد ومراته رقيه جايين يسلموا عليه سلم علي محمد عادي ورقيه اخدها في حضنه وباسها رقيه: كفاره يا عم ادهم! ما تخيلتش ابدا اني ممكن اقولك الكلمه دي في يوم! ادهم: دنيا بقي؟ ودواره نعملها ايه؟ بس اول مره اشوف واحده بتحلو علي الحمل؟ رقيه: الهي يجبر بخاطرك زي ما انت جابر بخاطري علي طول كده محمد: قطط تاكل وتنكر... بس اشمعني انت يا ادهم بتسلم وتحضن وتبوس اشمعني انت؟ ادهم: يا ابني انا ليا كارزما خاصه؟ وبعدين المفروض تحمدوا ربنا ان مراتتكم رضيوا يبصولكم... هي دي اشكال دي
محمد واكرم طلعوا يجروا وراه وجري وراهم علاء من غير ما يفهم بيجروا ليه؟ ومره واحده حضنوا بعض الاربعه وبيهيصوا ويرقصوا والكل مبسوط ادهم كان بره القاعه وداخل مصطفي شاورله وهو معدي من جنبهم علشان يسلم علي ابوه وامه مصطفي: سياده المقدم والدي ووالدتي ادهم: اهلا وسهلا بحضرتك ( سلم علي ابوه) عم محمد:اهلا عقبالك ادهم: متشكر... ازي حضرتك يا ست الكل دي اول مره اشوف حضرتك ناديه: اهلا ازيك يا ابني ادهم استغرب للحظه ناديه:مالك في ايه؟ ادهم: لا مفيش عادي... دكتوره ازي حضرتك... مفيش ارواح النهارده بتنقذيها ولا حد بتجننيه؟ ليلي: اهلا... لا مفيش وبعدين انا ما بجننش حد هما مجانين لوحدهم ادهم: اه انتي هتقوليلي؟ ناديه: عقبالك يا ابني انت وكل اللي زيك ادهم استغرب تاني وابتسم ناديه: لأ ماهو انت لازم تقولي بتستغرب ليه؟ ادهم: لا عادي عادي ابدا مفيش ناديه: لأ فيه... انا قولت حاجه غلط؟ ادهم: لا لا ابدا... الحكايه ابسط من كده بكتير... اول مره بس اسمع كلمه ابني من واحده مش اكتر فالكلمه غريبه عليا ناديه: ليه وهيا والدتك مكنتش بتقولك يا ابني ولا ايه؟ ادهم للحظه سكت بس تدارك نفسه ورد علي طول ادهم: الملاجئ مفيهاش امهات... ولا عمي مقالكيش اني تربيه ملاجئ؟ بعد اذنكم ناديه: معلش يا ابني ما اقصدش اضايقك ادهم: لا لا تضايقيني ايه الموضوع عادي جدا بالنسبالي ادهم هيمشي فناديه سألته سؤال وقفه ناديه: كنت قد ايه؟ ادهم كان عطاهم ظهره واتجمد لان في ذكريات كتيره هتهاجم وهو مش مستعدلها ابدا دلوقتي ادهم: 11 سنه بعد اذنكم معطاش لاي حد فرصه يكلمه وخرج بره خالص ليلي: هو انتي غاويه تعكنني عليه؟ وقته ده امك ماتت امتي؟ ورحت الملجأ امتي؟ ناديه: ما اقصدش اهو فضول بقي... بس صعب عليا قوي وحسيت انه بيتوجع من الوحده قوي والفرحه اللي علي وشه ما بتتخطاش شفايفه... جواه وجع بيداريه وبيرسم علي وشه فرحه علشان اصحابه عم محمد: لا طبعا ده اناني وما بيفكرش غير في نفسه وانبساطه وبس معندوش الايثار ده؟ قال بيرسم ابتسامه علشان صحابه
اكرم: مساء الخير عليكم جميعا... النهارده اجمل يوم في عمري كله لاني مع اغلي حد في حياتي... وانا مديون باليوم ده لصاحب عمري وحبيبي واخويا ادهم
الكل صقف وصفر وادهم واقف محروج جدا اكرم: انا هفرجكم علي فيديو بسيط واتمني تستمتعوا بيه! الفيديو اشتغل والكل بيتفرج
ادهم رايح للمدير بتاعه وكلفه بمهمه جديده المدير: مهمتك هيا اكرم ادهم: اكرم؟ ماله اكرم؟ المدير: اتقبض عليه في فيرجينيا من كام ساعه وانت عارف فاضله وقت قد ايه؟ يا ترجعه يا... ادهم: ده اكرم مفيهاش يا... المدير: ادهم من امتي العواطف ليها مكان هنا؟ صاحبك اه بس لو اتعرف انه مصري او اي معلومات عنده هتبقي ازمه دوليه... امنع ده باي شكل... طيارتك خلال ساعتين... علاء هيقابلك هناك ومني كمان ادهم: مني؟ مني اخر واحده ممكن احتاجها وانت عارف ليه؟ المدير: هيا اصلا هناك... هيا كانت معاه ادهم: علشان كده اتقبض عليه المدير: قصدك ايه؟ ادهم: قصدي؟ ما تاخدش في بالك يدوب الحق اجهز قبل الطياره ادهم وصل للشقه اللي علاء ومني فيها واول ما شافوه كانوا زي الغريق اللي بيتعلق فيه درس المكان اللي اكرم محبوس فيه وبيفكر ازاي يدخله ومش لاقي طريقه ادهم: ماهو مفيش مكان محصن للدرجه دي؟ لازم يكون ليه ثغره؟ علاء: ليه؟ الشباك معليهوش حراسه مني: سيادتك بتهزر؟ شباك في الدور 120 نعمل بيه ايه ده؟ مش ناقصاك يا علاء؟ ادهم ساكت وبيفكر: علاء بيتكلم صح؟ مفيش طريق غير الشباك علاء: علي فكره انا بهزر ادهم: وانا بتكلم بجد بس محتاج هليكوبتر مني: هنجيبها منين وهتعمل بيها ايه اصلا؟ ادهم: هجيبها منين لسه مش عارف؟ هعمل بيها ايه؟ هجيب بيها اكرم علاء كان بيلعب بالكمبيوتر علاء: لقيتلك طياره بس صعب الوصول ليها ادهم: سيبني انا اقرر الصعب والسهل
علاء: في فندق جولدن صن في مؤتمر هيعملوه وهيحضر فيه ناس كتير او بمعني تاني في اجتماع لمنظمات المافيا الروسيه معمول هناك... عاملين مزاد علي حاجه مني: مزاد ومافيا روسيه؟ ممكن... هنعرف نتعامل معاهم.. بس ياتري الحراسه هيكون شكلها ايه ؟ المكان اكيد هيكون مصفح واقتحامه اصعب من مكان حبس اكرم... ادهم انت ساكت ليه؟ ادهم: عندك حلول تانيه؟ مفيش... يبقي نجيب الهليكوبتر ونروح لاكرم ونمشي من هنا وكل ده لازم يتم خلال 3 ساعات بالكتير... وسيله خروجنا من هنا مش هتستني اكتر من كده ولو نجحنا يبقي لازم نختفي من البلد دي كلها بس نجيب الهليكوبتر الاول لكن ازاي؟ مني: هندخل الفندق ونطلع للسطح ادهم: بالسهوله دي؟ مني: اللي هيقف في طريقنا هنزيحه وبعدين دول بودي جارد يعني هواه مش محترفين ومعندهمش قضيه يعني لو هيختار هيختار حياته.. علاء محتاجين سلاح وكتير يالا بس دوري هيكون ايه؟ ادهم: انتي هتستنينا هنا؟ هتجهزيلنا حاجه توصلنا لهنا ( شاورلها علي الخريطه) لازم نكون هناك في الوقت المحدد مني: لا طبعا انا هاجي معاك ادهم: مني؟ انا معنديش استعداد اشتت تركيزي مني: انا زي زيك مش عبء عليك ادهم: وانا طبيعتي كراجل لازم اركز عليكي وبعدين انا معنديش استعداد اواجه اكرم لو انتي جرالك حاجه وبعدين وجودك مع اكرم خلاه يتقبض عليه مني: لا يا ادهم
قاطعها ادهم: انا لو مكانه تفكيري وتركيزي هيكون مشتت تماما والاولويه عندي انتي وبس اسف يا مني ادهم وعلاء جهزوا واتسلحوا ادهم: هنجيب الطياره وانا هأمن المكان وانت هتسوق وبعدها قاطعه علاء: مين ده اللي هيسوق؟ (ادهم بصله)) انا ما بعرفش اسوق طيارات ادهم: دي هليكوبتر مش طياره علاء: ايه الفرق؟ عندك استعداد تعلمني؟ ادهم: يخربيت كده يا علاء... وانا طبعا مقدرش اثق فيك انت تأمنلنا الطريق وتجيب اكرم... بص لمني مني: بعرف اسوق طياره وانت عارف كده؟ ادهم: اجهزي بسرعه وانت تجهزلنا وسيله خروج وتبقي قريب مننا ادهم دخل لمني: اكرم مش هيسامحني لو جرالك حاجه ولا انا هسامح نفسي مني: انا مش مسؤليتكم اصلا... انا مسؤله عن نفسي راحو الفندق واول ما دخلوا الانذارات ضربت من الاسلحه اللي معاهم واتفتحت ابواب جهنم ادهم ومني بيضربوا نار وبيتضرب عليهم لحد ما وصلوا للاسانصير دخلوه وطلعوا فوق وفجروه وطلعوا السطح مني جريت للهليكوبتر تشغلها وادهم بيوقف اللي وراهم لحد ما هيا طارت وادهم جري وحصلها واتحركوا وراحوا لاكرم ادهم علي باب الهليكوبتر ماسك رشاش وواقف علي الباب ووسطه مربوط بحبل مني نزلت لحد الشباك اللي اكرم جواه مني: ادهم خلي بالك
ادهم بيضرب حوالين اكرم اللي كان مربوط علي كرسي رجليه وايديه ادهم ضرب السلسله اللي علي رجليه واكرم وقف و ادهم بيشاورله ينطلهم كسر القزاز كله بالرشاش ومستني اكرم ينطله واكرم بينط واحد دخل وضرب رصاصه جت في رجله وبدال ما ينط وقع مني صرخت وادهم في اللحظه دي نط قصاد اكرم ولحقه ومسكه والاتنين متعلقين في الهليكوبتر ادهم: ابعدي بينا مني سحبتهم وبتجري بس الظباط ضربو علي الهليكوبتر رصاص كتير وهيا بتسرب البنزين وبدات توقع مني قربت لسطح جامد وهنا ادهم ساب اكرم وهو كمان نزل لما الهليكوبتر قربت الهليكوبتر بتوقع والعنين كلها اتقابلت لمني اللي جوه الهليكوبتر ادهم واكرم... واكرم ومني اكرم بيصرخ: ادهم امسك الطياره بالحبل ادهم مني
ادهم كمان بيصرخ لان الحبل بدأ يشده ويجرجره لحد ما وصل للحرف وادهم بيصرخ وبيدعي ان مني تفكر وتقطع الحبل من الطياره وتتشعلق هيا بيه ادهم وصل لحرف السطح ووقف لان مني فعلا قطعت الحبل واتعلقت بيه واكرم منهار تماما ادهم بيشد الحبل لحد ما شد مني وطلعها واول ما طلعت تجاهلته وجريت لاكرم اللي حضنها جامد ادهم: العفو... اي خدمه مني: اسفه يا ادهم متشكره ادهم: ماعلينا خلال لحظات مش هنقدر نتحرك يالا بينا من هنا نزلو بسرعه واتصلوا بعلاء يقابلهم علاء: ادهم الطرق كلها مقفله مش هقدر اوصلكم حاولو تطلعوا انتو المترو قريب منكم اتحركوا بسرعه قبل ما يوقفوه هو كمان ادهم ساند اكرم المتصاب وبيجروا للمترو بس البوليس وراهم ادهم: ادخلوا انتو الاول اكرم: ادهم ادهم: قابلو علاء وانا هحصلكم بس لازم اعطلهم الاول دخلهم المترو وهو وقف يواجه الكام ضابط ضربهم وجري لفوق ركب اقرب متوسيكل والكل بقي وراه هو فضل يجري منهم وهما وراه لحد ما اخيرا قدر يهرب الطيار: انا عندي اوامر اتحرك دلوقتي علاء: استني لحظات ادهم هيجي فات خمس دقايق الطيار: كلنا هنتحبس هنا لو ما اتحركناش حالا اكرم: احنا بنتكلم عن ادهم؟ تعرفه؟ ادهم بيضحي بحياته علشانا واحنا نهرب ونسيبه؟ الطيار: انا عارفه بس لازم نخرج من هنا وهو عارف كده كويس لحظات وادهم ظهر قدامهم ولحقهم واتحركوا كلهم ووصلوا مصر
كانوا في المستشفي كلهم مع اكرم وادهم اول ما دخلهم كلهم فرحوا بيه ادهم: انتو مش هتتنيلو بقي وتخلصونا من الفيلم الهندي ده؟ اكرم: قصدك ايه؟ ادهم: قصدي انت وهيا الاتنين اتحرجوا والكل سكت ادهم: ايه؟ ايه؟ كلامي مفاجئ ولا ايه؟ ادهم امسك الطياره...(بيتريق عليهم) طياره ايه والنبي اللي امسكها هاه؟ قالولك عني ايه هاه ؟ قال امسك الطياره قال مني ضحكت ادهم: بتضحكي سيادتك...( اتريق عليها هيا كمان) تطلع ايه المافيا الروسيه؟ اللي يقف في طريقنا نزيحه... دول حبه بودي جاردات هواه مش محترفين... فجأه بقيتوا انتو الاتنين خبراء انا مش هشتغل مع حد فيكم تاني؟ ... بس ياريت بقي تخلصونا وتنجزوا وتتجوزوا اكرم: ادهم انت بتتكلم في ايه؟ ادهم: في صوره عبس؟ تعرفها؟ انت عارف الكل عارف انكم بتحبوا بعض.. علاء صح؟ ( شاور بدماغه اه) محمد؟ (شاور برضه) رقيه؟ انت عارف بتاع الامن اللي علي البوابه عارف! عارف الممرضه اللي خرجت دي عارفه؟ وانتو الاتنين عايشين دور الهبل ودور اللي مش واخد باله.. مستنين ايه؟ هاه؟ افهم؟ انت بتحبها وهيا بتحبك؟ فين المشكله؟ انت في لحظه اهوه عمرك كان هينتهي؟ اكرم: واحد غيرك يتكلم عن الجواز يا ادهم ادهم: انا لو الاقي اللي تحبني كده وانا احبها مش هتردد لحظه اني اكون معاها... بس للاسف اكرم: في بنات كتير يتمنوا ادهم: سيبك مني المهم انا لو مكانك مش هتردد لحظه اني اتجوز واعيش مع حبيبتي مني انسحبت بهدوء وادهم فضل مع اكرم والكل مشي اكرم: انت عارف اني سبق وطلبت منها الجواز بس هيا رفضت بتقول مش متخيله نتجوز ونطلع نواجه الخطر. هيا رافضاني يا ادهم ادهم: مش يمكن انت محاولتش كفايه... انت ما اجبرتهاش توافق... اكرم: مش عايز اجبرها
ادهم: هيا بتحبك وده شيئ منتهي... الارتباط بقي ده في ايدك انت... انت لازم تحارب علشانها اكرم: وبعدين يا ادهم شغلها مش هقدر اتجوزها واسيبها تشتغل في مجالنا ده مع كل اللي بنتعرضله؟ ادهم: لا كده يبقي هبل بقي.. انت حبيتها في المجال ده... ما ينفعش بعد ما تحبها تطلب منها تسيبه؟ انا مثلا حبيت دكتوره وعارف انها بتبات بره او انها ممكن تطلب في اي وقت... ما ينفعش اول ما ارتبط بيها اطلب منها تتخلي عن عمرها كلها... ما ينفعش... زي ما انت مش هتتقبل لو هيا قالتلك سيب شغلك انت كمان ما ينفعش تتوقع منها تسيبه علشان خاطرك؟ اكرم: انت بس علشان علي البر لكن لو كنت مكاني قاطعه ادهم: لو كنت مكانك كنت هبقي متجوز من سنين بس انا مش مكانك... اكرم انت مش هتسيب شغلك علشانها يبقي ما تطلبش منها تسيبه علشانك! اكرم: ما اقدرش.. انا كراجل مقدرش مراتي تواجه خطر زي ده ادهم: يبقي تقولها انا اسف شوفي حياتك ومستقبلك وانا ما انفعكيش؟ اكرم: بس انا بحبها ادهم: يبقي تتنازل شويه وهيا تتنازل شويه وتتقابلو في نص الطريق ادهم سابه ومشي لقي مني مستنياه وبتعيط واول ما شافته عيطت في حضنه مني: انا بحبه جدا يا ادهم وفعلا كان ممكن حياته تنتهي ومش عارفه كنت هعمل ايه من غيره؟ ادهم مسح دموعها: يبقي بتبعدي عنه ليه؟ هو بيمد ايده ما تمسكيها؟ مني: مش هقدر يا ادهم... اكرم عايزني اغير مجالي وانا ما اقدرش ابقي عارفه هو بيواجه ايه وافضل انا كده؟ لازم اكون معاه؟ وبعدين لو خلفنا هنعمل ايه؟ هسيبه ازاي يخرج شغله؟ ادهم: روحي معاه
مني: وابننا اسيبه لمين وازاي اسيبه؟ ادهم لأ وبعدين لو جراله حاجه؟ هعيش ازاي؟ ادهم: لو انا عارف اني هموت بعد ساعه عايز اعيش الساعه دي في حضن حبيبتي... لو جراله حاجه كنتي هتفضلي عمرك كله ندمانه انك ضيعتي الوقت ده كله بعيد عنه... مني الحياه ما بتديش كل حاجه بس بتدي فخدي منها اللي بتديهولك.. بتديلك حبيب بيعشقك وبيحبك وانتي بتحبيه كل الافتراضات التانيه دي تتعاملو فيها بعد ما تكونوا مع بعض المهم تكونوا مع بعض واوعي العمر يفوت والحياه تسرقه منك؟ مني: يعني اعمل ايه؟ ادهم: خدوا خطوه وسيبوا خطوه تجيب خطوه... الاول نتجوز وبعدها نبقي نشوف العيال... وبعدين مش ممكن لما تتجوزي تزهقي من الشغل وانتي بنفسك تسيبيه؟ بتسبقوا الاحداث ليه؟ ؟
هنا الفيديو اتقفل والنور نور والكل بيبص لادهم اللي قاعد علي ترابيزه جنب الاستيج في وش تربيزه ليلي وباصص للارض واتفاجئ ان الكل بيبصله وصمت حواليه ونظرات اعجاب من الكل اكرم طلب من ادهم يطلع الاستيج جنبه وادهم طلعله ادهم: علي فكره الليله دي بتاعتك مش عارف بتضيعها عليا انا ليه؟ اكرم: لان انت حبيبي ادهم: ههههههه والله وانت اكرم: بما انك انت كنت الناصح الامين بتاعنا سؤال بيفرض ذاته... ليه انت مش متجوز؟ طالما دي نظرتك للحياه؟ البنات كلها وحشين في نظرك؟ ايه ايه؟ ايه السبب في اضرابك عن الجواز؟ ادهم: شرط الجواز الاساسي بالنسبالي اني احبها وتحبني وحط مليون خط تحت احبها دي اكرم: وايه المانع؟ ليه ما بتحبش؟ ادهم: قولي فين الزرار اللي ادوس عليه وانا ادوس عليه حالا ادهم بيحاول يقلب الموضوع هزار لانه ما ينفعش يقول انه بيكره الستات كلهم وبيحتقرهم ومعندوش استعداد ابدا يربط نفسه بحد فيهم اكرم: لا بجد يا ادهم ليه؟ ادهم: انت عايزني اضرب النهارده صح؟ اقولك ايه؟ شوف في ناس بتعتبر الستات غايه او هدف يوصله او حلم لكن انا بشوفهم ومع احترامي للكل وسيله مش اكتر... وسيله لاستمراريه الحياه وبما ان الحياه مش هتقف لو انا ما اتجوزتش فمش عايز اتجوز فهمت؟ اكرم: مش معقول يا ادهم البنات كلها وحشه في نظرك؟ ادهم: مش بقولك عايزني اضرب؟ بص لو انت لابس نظاره شمس اصلي بتعملك ايه؟ اكرم: بتخلي الدنيا غامقه وضلمه شويه ادهم: بالظبط انا لابس بقي النظاره دي فمهما تكون اللي قدامي كويسه او حلوه انا شايفها بالنظاره غامقه ومظلمه ومش عايز اقلع النظاره فهمت؟ فمش المشكله في البنات المشكله فيا انا بنظارتي... الا اذا في واحده عندها عته وغباء كفايه ومجنونه جدا لدرجه انها توقف قصادي وتكتفني وتقلعني النظاره دي فساعتها هشوفها بس طبعا المجنونه دي مش موجوده او لو موجوده لسه مقابلتهاش (وبص لليلي) او لسه هيا مقدرتش تقلعني النظاره السودا... وكفايه كده لان الليله ليلتك يا معلم ادهم قلبها اغنيه لانه عايز يهرب من الاسئله دي
ناديه: يارب تلاقي البنت دي؟ دعتها من قلبها وهيا بتبص لبنتها وشيئ جواها خلاها تتمني ان البنت دي تكون بنتها
خلص اغنيته وهرب من الكل وانسحب بهدوء وخرج بره القاعه خالص ليلي قاعده زهقانه وفجأه وقفت ناديه: ايه هتروحي ولا ايه؟ ليلي: لا هدور علي حمام بعد اذنكم كانت مخنوقه من جو القاعه والسجاير والهيصه والدوشه والتمني والفستان الابيض خرجت بره واول ما لقت بلكونه دخلتها وبتاخد نفس طووويل جدا وكأنها كانت محرومه من الهوا جوه سانده علي السور وبتتنفس وبس وفجأه سمعت صوت ادهم: هو الهوا خلص جوه للدرجه دي؟ قلبها هيخرج من مكانه اول ما سمعت صوته كان نفسها تقوله انها بتتنفس بس وهو موجود ليلي: الجو خنقه والسجاير مضايقاني بس للاسف ادهم كان مولع سيجاره فأخد منها نفس طويل ورماها من ايده ادهم: اتنفسي براحتك ليلي: انت هربان ليه؟ ادهم: مش هربان بس بتنفس... والدتك طيبه قوي غيرك وغير والدك صح؟ ليلي: امي طيبه لدرجه الهبل... لدرجه انها معجبه بيك انت تخيل؟ ادهم رفع راسه وبصلها باستغراب ووجع جواه مش عارف يتخلص منه ادهم: عندك حق ليلي ندمت علي كلمتها لانها حاسه بوجعه ده ليلي: ممكن اسألك سؤال؟ ادهم: اعتقد انك هتسألي حتي لو قلتلك لأ؟ ليلي: هو انت بتفتقد امك وابوك؟ ولا الحياه بقت عادي من غيرهم واتعودت؟ ليلي معندهاش ادني فكره سؤالها ده عمل ايه في ادهم؟ ما بيفتقدهمش؟ ادهم بيفتقدهم في كل لحظه وثانيه بتمر وبيتوجع من وحدته بس عمره ابدا ما ظهر وجعه ده لحد ابدا ابدا! سكت ومعرفش يرد عليها ومعرفش يكدب او ملقيش كدبه يقولها ادهم: اتأخرت عليهم ولازم ادخل يدوب هيمشي ليلي: هو انت عندك استعداد فعلا تموت علشان حد فيهم؟ ممكن تضحي بحياتك علشان حد؟ ادهم: انتي شايفه ايه؟ ليلي: ما اعتقدش انت ما بتخطيش خطوه الا وانت حاسبها ادهم: فعلا ليلي: يبقي لو عارف انك هتضر او ممكن تموت مش هتضحي بحياتك! انت بس عايز تظهر بطل قدامهم ادهم: انتي شايفه كده؟ ؟ ليلي: ايوه ومستغربه قوي رأيهم فيك ادهم: يبقي انتي عرفتي اللي هما معرفوهوش في سنين... انا مبهتمش بحياه حد وما بيفرقش معايا حد وبهتم بنفسي وبس... بعد اذنك ادهم سابها وخرج وراح لزمايله قلع جاكته البدله وحطها جنبه وقعد علي تربيزته ولاحظ ان ام ليلي مرقباه وحس انه متكتف قدامها شويه وليلي دخلت مكانها وقعدت وحست انها ضايقت ادهم بكلامها... ديما بتقول كلام غير اللي هيا عيزاه او حساه الكل بيرقص والرجاله بيلفوا حوالين القاعه والعروسه علي الاستيج هيا وصحباتها ادهم علي تربيزته سرحان العروسه بترقص وفجأه الانوار بتنفجر شويه شويه والاستيج جزء منها وقع ومني وقعت ورجلها اتحشرت اكرم والرجاله بعيد عنها كتير وفجأه سمعوا دربكه جامده والسقف المعلق كله بيوقع من طرف ومني في طريقه ولو خبطها هيقتلها مني صرخت واكرم صرخ من بعيد اكرم: منننننننننننننننني والكل مستسلم لموتها
وفجأه ادهم ظهر محدش عارف منين وحاول يخرج مني وبعدها لاحظ ان السقف بيوقع من الطرف وهياخد في وشه مني ليلي وامها وابوها في جنب بس كلهم عنيهم متعلقه بادهم هيعرف يطلع مني ولا لأ؟ السقف بيوقع واحده واحده والكل اتجمد مكانه اكرم اصحابه والضباط الا ادهم ومره واحده السقف نازل من الطرف وبكل سرعه رايح لمني وادهم ادهم ساب مني ووقف قدامها في وش السقف اللي وصل لعنده وخبطه بس ادهم وقفه ادهم مش قادر يوقفه فصرخ ادهم: اكرم انت بتعمل ايه حرك مراتك مش هقدر امسكه كتير اتحركوا هنا الكل اتحرك فعلا ليلي: ماما بصي ادهم ناديه: ماله اهو اتحرك هو ليلي: بصي للحديده داخله في صدره ومعديه للناحيه التانيه ركزي عم محمد: فعلا داخله في صدره التلاته واخدين بالهم بس الباقي مشغول ادهم: بسرعه يا اكرم اكرم اخيرا خرج مراته وشالها ومحمد وعلاء واقفين مع ادهم ساندين السقف ادهم بيحاول يخرج الحديده من صدره من غير ما حد ياخد باله علاء: احنا هنزقه ونسيبه ونجري اتفقنا وفعلا زقوه التلاته فخرج من صدر ادهم اللي غمض عنيه للحظه وجريوا وسابوه ادهم جري علي ترابيزته بسرعه شد جاكتته ولبسها بسرعها واخد باله ان ليلي بصاله عم محمد: يا بنتي اهو كويس احنا كان متهيألنا؟ ليلي: لا يا بابا لبس الجاكت علشان محدش ياخد باله ادهم: اكرم خد مراتك وامشي من هنا اكرم: لا انا لازم افهم قاطعه ادهم: مش وقته... ما تسمحش لحد يضيع فرحتك... الليله دي بتاعتكم عيشوها بقي... مني خدي جوزك وروحوا يالا... انا هنا هخلي بالي وهعرف ايه اللي حصل وهبلغكم بس انتو روحوا يالا... اكرم امشي مفيش حد اتأذي والكل اهوه كويس امشي انت واحنا كلنا هنا علاء روح وصلهم يالا خدهم وامشي علاء ومحمد: ادهم بيتكلم صح روحوا انتو... احنا هنا اكرم اخد مني ومشيوا وعلاء راح يوصلهم ادهم: محمد خد مراتك وامشي... محمد: لا انا هفضل معاك ادهم: هو في ايه النهارده محدش بيسمع الكلام ليه؟ مراتك حامل وزمنها تعبانه خدها من هنا اتحرك محمد مشي وهو ومراته فريق ادهم مصطفي ومؤمن وهشام وخالد جوله ادهم: انتو تخرجوا الناس من هنا وتقفلوا القاعه وتحاولو تعرفوا ايه السبب بسرعه اتحركوا جريوا من قدامه وادهم كان هيوقع سند علي التربيزه وبيكح فشد فوطه وحطها علي بوقه وبعد ما كح كانت مليانه دم ادهم انسحب بهدوء ومشي بالعافيه ليلي: مجنون جريت وراه وابوها وامها معرفوش يوقفوها مشيت وري خط دم في الارض وهيا رافعه فستانها وبتجري لحد ما لقت مخرج طوارئ فتحت الباب لقته في الارض ليلي:ادهم ادهم فوق رفعت راسه وحطتها علي رجليها واخدته في حضنها ليلي: فوق علشان خاطري فوق ادهم حس بيها: انتي جايه ورايا ليه؟ سيبيني ليلي: هتصل باي حد ادهم شد التليفون من ايدها: مش عايز حد يعرف وخصوصا اصحابي انتي فاهمه؟ الليله دي اكرم مستنيها من سنين ولو عرف هيسيب الدنيا كلها ويجيلي وانا مش عايز ده فاهمه؟
ادهم بيتكلم بالعافيه وليلي بتحاول تسكته ليلي: مش هقول لحد هقول لمصطفي بس يجيب الاسعاف انا هتصرف انت بس خليك معايا انت فاهم؟ لازم اوقف النزيف حطته من حضنها وفتحت الجاكت صدره كان غرقان كله دم قطعت قميصه ليلي بتعيط وايديها غرقانه دمه وبتترعش وكأنها عيله اول مره تشوف المنظر ده... دموعها بتنزل ادهم باصصلها وابتسم وكأنه مش متصاب ادهم: هشششش اهدي. ايده حاولت تمسح دموعها بس بدال ما يمسحهم وسخ وشها دم غمض عنيه وابتسم: وشك اتبهدل وفستانك كمان ليلي: فداك عمري كله مش فستاني ادهم مسك ايديها اللي بتترعش وبصلها ادهم: مش عايز اكتر من كده... كفايه عليا قوي ده... انا قلت جوه ان البنات ممكن يكونوا حلم وبالنسبالي وسيله انا كدبت لان انتي حلمي... انتي حلمي البعيد.. انتي اجمل مافي حياتي بس للاسف الظاهر ان حياتي قصيره... لو هموت عايز اموت في حضنك ضميني وقولي انك بتحبيني ليلي ضمته: انا بحبك.. انا بتنفس حبك يا ادهم ليلي حست انه ايديه اترخت حواليها بصتله لقت عنيه مقفوله ليلي: ادهم... ادهم بايد بتترعش حطتها علي رقبته ومكنش فيه نبض نهائي... ادهم مات بين ايديها وفي حضنها حقق امنيته انه ما يموتش وحيد وانه يموت في حضن حبيبته
رواية العنيد الجزء الأول بقلم الشيماء محمد الفصل التاسع
ليلي مش مصدقه ان ادهم مات بين ايديها هنا ابوها وامها دخلوا عليها وهيا بتنادي عليه ليلي: ادهم؟ ادهم ما تموتش ادهم؟ ادهم مش بيرد ولا بيتحرك واتصدموا هما الاتنين لان دي اول مره يشوفوا منظر كده عم محمد: ليلي فوقي... انتي دكتوره... انعشيه... نشطي قلبه اعملي اي حاجه... انتي مش مجرد بنت انتي دكتوره ولو علمك مش هيفيدك في ظرف زي ده يبقي قلته احسن انعشيه
ليلي فعلا لازم تفوقه لازم تعمل اي حاجه قعدت فوقه وبدأت تنعش قلبه تاني وتعمل تنفس صناعي ودموعها نازله غصب عنها مصطفي دخل يجري: الاسعاف علي وصول اول ما شاف ليلي بتنعشه تنح وواقف مصدوم ليلي بتعمله تنفس صناعي وتضغط علي قلبه وادهم مش مستجيب نهائي بتوع الاسعاف وصلوا واخدت منهم جهاز الصدمات علشان تنشط قلبه مره واتنين وتلاته وبرضه قلبه واقف
دكتور الاسعاف: خلاص انتهي ليلي بتبصله باستغراب: ايه اللي انتهي؟ مفيش حاجه انتهت ليلي رمت جهاز الصدمات وبتعمل بايديها تاني ليلي: قوم مش هسمحلك تموت دلوقتي فاهم؟ مش هتموت ببن ايديا ليلي مش عارفه تعمل ايه فبدأت تضربه في صدره بغيظ وغضب وحب ليلي: قووووووم هنا ادهم كح وبيتنفس بالعافيه وفتح عينه وما شافش غير عنين ليلي متعلقه بيه بتوع الاسعاف حطوله جهاز تنفس وشالوه وهيا معاه ايديها علي صدره علشان النزيف اخيرا وصلوا المستشفي ودخلوا العمليات دكتور امين: ليلي غيري هدومك بسرعه و طةعايزك معايا ____ ليلي؟ ليلي: اسفه مش هقدر... اسفه امين بصلها بصه طويله وسكت لانه لمح حب وخوف في عنيها وسابها ودخل عملياته ليلي بره مع اهلها بتدعي بصمت انه يخرج اخيرا خرج من العمليات عند الفجر امين: الحمد لله قدرنا نسيطر علي النزيف بس قلبه وقف تاني مننا فالله اعلم مقدار الضرر هيكون ايه؟ دكتوره ليلي هتقدري تتابعيه ولا اشوف غيرك؟ ليلي: لا هقدر هغير هدومي واستلم ورديتي.. هتابعه ناديه: ليلي هو قصده ايه بالضرر ده؟ ليلي: لما القلب بيوقف الدم بيقف وبالتالي الاكسجين ما بيوصلش للمخ ناديه: وايه اللي يحصل؟ ليلي: المخ بيتضرر... ناديه: برضه يعني ايه؟ ليلي: يعني بني ادم من غير عقل تماما... العقل هو اللي بيحرك كل حاجه والعقل مش موجود... يعني جثه فيها نفس وبس ولا بيتكلم ولا بيتحرك ولا بيعمل اي حاجه ناديه: ده كده يبقي الموت ارحم؟ ليلي سكتت
عم محمد: يالا احنا نروح وانتي طمنينا عليه لما يفوق يالا بينا اخد مراته ومشي وليلي دخلت لادهم وقعدت جنبه بهدوء تفتكر ازاي اتهمته انه مش مستعد يضحي بحياته علشان اصحابه؟ ازاي اتهمته بانانيته؟ ادهم معندوش انانيه خالص؟ ده استكتر علي نفسه ان حد يعرف باصابته لاحسن يبوظ ليلتهم؟ واحد عريس وواحد بيصارع الموت فضلت جنبه النهار كله ولو اتحركت بترجع بسرعه ليه ناديه في البيت كل شويه تكلم بنتها تطمن عليه اخر النهار وهيا مع جوزها ناديه: ابو ليلي؟ عم محمد: ما بتقوليش ابو ليلي الا لو عايزه حاجه ناديه: امال انا بقولك ايه؟ لا عادي عم محمد: بتقولي ابو مصطفي الا لو عايزه حاجه بتقولي ابو ليلي المهم قولي ناديه: اطلب منك طلب بس خصيمك النبي ما ترفضه عم محمد: يا وليه قولي ناديه: عايزه اروح لادهم اتطمن عليه عم محمد: بنتك هتطمنك ناديه: لأ عايزاه يفوق وانا جنبه عايزاه ما يحسش انه لوحده ارجوك علشان خاطري عم محمد: للدرجه دي؟ ناديه: معلش ده وحداني والوحده صعبه ... واصحابه محدش فيهم عرف علشان يكونوا معاه اخيرا وافق وراحتله ودخلتله ادهم بدأ يفوق وليلي وامها وقفوا جنبه ادهم بصلهم الاتنين وكأنه مش شايف ومره واحده وهو باصص لناديه ابتسم ادهم: امي؟ كنت عارف اني مش ههون عليكي وهترجعيلي؟ ابتسم وغمض عنيه تاني وغاب في دنيا تانيه ليلي وامها بصوا لبعض ناديه: يا عيني يا ابني بيحلم بامه الميته وبيتمناها جنبه؟ ده اليتيم فعلا حاله يغم بس يا ليلي مش كده طالما اتكلم يبقي كويس ومفيش ضرر عليه صح؟ ليلي: اه يا ماما كده مخه سليم وشغال وان شاءالله هيبقي كويس تاني يوم ادهم فاق شويه اكتر وليلي برضه معاه
ليلي بتروح تريح ساعتين بالكتير في وقت هو نايم فيه وواخد ادويه وترجعله تاني بسرعه ادهم كلم اكرم وباركله وفرح انهم سافروا لشهر عسلهم ومحدش عرف باصابته غير مصطفي بس اللي بياخد اوامره وينفذها وكأنه موجود ناديه كل يوم تيجي لادهم تقعد معاه وترغي كتير تسنده! تحطله مخده تناوله كوبايه ميه تناوله عصير تحاول تأكله وتفضل جنبه لحد ما ينام وطول الوقت ادهم ساكت وما بيتكلمش معاها بس مستغرب هيا بتعمل معاه كده ليه؟ ليلي ما بتقعدش معاه كتير طول ما امها موجوده بتيجي بس تتطمن عليه وتمشي ام ليلي عملت اكل وجابته وحاولت تأكله وهو رافض دخل دكتور امين ومعاه ليلي ناديه: هو الاكل غلط عليه؟ يعني حبه فراخ مسلوقه وشوربه دكتور امين: لا بالعكس المفروض بقي ياكل اتوصي بيه يا حجه خرجوا وسابوهم وليلي كانت لسه واقفه ناديه: ما تقولش لأ بقي... انا عملتهولك مخصوص وهأكلك بايدي... عارفه انك تعبان بس معلش استحمل وان شاءالله هتخف وتبقي زي الاول واحسن ادهم عايز يصرخ ويقولها ان هيا اكبر وجع ليه ناديه: كل علشان خاطري بقي.. اعتبرني مامتك وكل من ايدي ادهم دموعه عايزه تنزل وهو مانعها بالعافيه.. مش قادر يتكلم او يتنفس او يقول حتي حرف واحد بيتوجع بصمت وقلبه هيخرج من الوجع وصدره مخنوق جدا ناديه: يالا كل بقي ادهم شاور بدماغه انه موافق وهيا بدأت تأكله بايدها في بوقه وليلي اتطمنت عليهم وسابتهم وخرجت لقمه واتنين وتلاته لحد ما خلاص وصل ادهم لقمه الوجع ومش قادر يستحمل اكتر من كده فمسك ايدها ادهم: ارجوكي كفايه مش قادر ناديه: بس لقمتين كمان ادهم: انا مش علي الاكل ادهم الدموع لمعت في عنيه وبيتنفس بالعافيه ناديه: امال انت قصدك علي ايه يا ابني ادهم: تاني ابنك؟ انا مش ابنك وما احلمش اكون ابنك... بصي انا عارف ان انتي نيتك كويسه وانك بتعملي خير بس انتي بتوجعيني قوي... انتي بتوجعيني وجع محسيتوش قبل كده في حياتي فارجوكي كفايه ناديه: انا بوجعك؟ ليه يا ابني؟ ادهم: علشان انا مش ابنك... انا عشت عمري كله لوحدي عمري ما حسيت بحنيه من حد او حب او خوف عليا... انا عارف ان الام شيئ جميل وان ده اجمل احساس في الدنيا وعارف اني مفتقده بس محسيتوش قبل كده فمتقبل حياتي... لكن دلوقتي انتي جايه تدويقيني حنيه الام وخوفها واهتمامها وانا مش ابنك معني كده اني لو ابنك اكيد كل المشاعر دي هتزيد فانتي بتوريني انا ناقصني ايه؟ انتي بتعيشيني الم عشرين سنه وانا من غير ام او حب او اهتمام... انتي بتوجعيني قوي قوي... لانك وهم... وهم حبك هينتهي وهيدمر لو مش النهارده هيبقي بكره وهيخلص الحب وهيفضلي الالم ومش هعرف ارجع لوحدتي تاني اللي راضي بيها لاني دقت حنيه الام ( ادهم مد ايديه وكأنه بيترجاها) ارجوكي ارحميني
ارجوكي انا مش حمل وجع تاني ارجوكي دموعه نزلت وهيا كمان مدت ايديها ومسحت دموعه وهو كش فسحبت ايدها بسرعه ناديه: انا اسفه يا ابني مش قصدي اوجعك ابدا... خلاص همشي ومش هجيلك تاني ادهم: ارجوكي ارجوكي... وانا اسف... اسف مليون مره بس اعذريني اخدت بعضها ومشيت وهو غمض عنيه بيحاول يسيطر علي اعصابه ويتملك نفسه لانه راجل ولانه مش عايز يضعف ويعيط افتكر امه واتمني للحظات انها تكون معاه صدره بيضيق ويضيق لدرجه انه مش قادر يتنفس مش قادر ياخد نفسه وبيتخنق... بيتخنق بجد بينهج بصوته كله بس مفيش اكسجين داخل صدره ليلي دخلت عليه لانها ملحقتش امها وهيا نازله فجايه تعرف منه هو امها مشيت بسرعه ليه؟ لقته بيتخنق ومش بيتنفس... ضربت جرس وطلبت الدكتور امين بسرعه جه الدكتور بسرعه وحطوله جهاز التنفس وبرضه مفيش فايده ادهم زي الغريق بيحاول يمسك اي حاجه لانه بيتخنق تماما والدكاتره جنبه مش عارفين يعملوا ايه؟ فجأه دكتور امين: ليلي اقعدي وراه واحضنيه جامد ليلي مذهوله: نعم؟ امين: كتفيه جامد علي قد ما تقدري بسرعه ليلي قعدت وراه وحطت ايديها حواليه وبتضغط علي قد ما تقدر امين: اتنفس يا ادهم اتنفس... انت كويس اتنفس بس ادهم بينهج جامد وبيسحب نفس بصوت عالي ليلي: اهدي واتنفس بتضغط عليه جامد بايديها وهو بدأ يهدي ويتنفس ليلي مستغربه ايه اللي بيحصل؟ وادهم ازاي بيهدي وازاي بيتنفس؟ واحده واحده ادهم هدي خالص واسترخي وسند علي صدر ليلي لحد ما نام الدكتور خرج وليلي شدت نفسها براحه وخرجت ليلي:دكتور هو ايه اللي حصل ده؟ هو ماله؟ دكتور امين: اعتقد يا ليلي ان دي نوبه خوف؟ Panic attack بيسموها كده بره ودي علاجها هو انك تمسكي الشخص جامد وتضغطي عليه وتفكريه انه يتنفس وهو هيتنفس
ليلي: بس واحد زي ادهم هيخاف من ايه كده؟ لدرجه ان تجيله نوبه ذعر او خوف كده؟ دكتور امين: دي بقي حاجه في علم الغيب او هو بس يعرفها ليلي: حضرتك متأكد؟ دكتور امين: هو استجاب لعلاجها صح ولا ايه؟ سابها ومشي وهيا عقلها هيتجنن من كتر التفكير ودخلت جنبه اخيرا صحي تاني ولقاها جنبه ليلي: صحيت اخيرا؟ قلقتنا عليك ادهم: علي فكره انتي مش مضطره تقعدي جنبي؟ شوفي شغلك وشوفي وراكي ايه؟ ليلي: هو انت خايف من ايه؟ ؟ ادهم: افندم ؟ ليلي: ايه اللي يخلي راجل زيك تجيله نوبه ذعر؟ ايه اللي ممكن تكون بتخاف منه؟ ادهم: ايه نوبه ذعر دي؟ بتتكلمي عن ايه؟ ليلي: عنك وانت بتتخنق من شويه ومكنتش قادر تتنفس انت كنت خايف... كنت خايف من ايه؟ ادهم افتكر اللحظات دي وافتكر ايه الاحساس اللي عاشه وافتكر ذكريات قديمه بيحاول يدفنها بس للاسف كل شويه تطلع... بيحاول يفكر نفسه انها مجرد ماضي وانه معدش عيل صغير ومعدش بيخاف بس ساعات بيبقي الوجع والالم اكبر من انه يتحمله بس دي اول مره تجيله النوبه دي؟ يمكن لان ناديه صحت مشاعر واحاسيس كان فاكرها ميته؟ يمكن لان طيبتها وحنيتها وجعوه اكتر من قسوه الايام؟ ليلي: ايه؟ وصلت لفين؟ عرفت ايه اللي بيخوفك؟ ادهم: بطلي هبل خوف ايه ونوبه ايه؟ انتو اتهبلتو؟ انا كنت مخنوق ومش عارف اتنفس ليلي: واتنفست لوحدك من غير اي علاج... نوبه الذعر علاجها انك تضم الانسان جامد جدا وتحسسه بالامان وبس وده اللي حصل معاك ادهم: اه دي حجه جديده تقربي بيها مني صح؟ باخترعي مرض علاجه الحضن صح؟ ليلي: تعرف؟ انا كان المفروض اسيبك علي السلم تنزف لحد ما تموت ادهم: يا ريت... ياريتك كنتي سيبتيني... ياريت ليلي: ايه اللي حصلك خلاك كاره الدنيا واللي فيها ولابس نظاره سودا كده؟ الدنيا جميله؟ ؟ ؟ ادهم: طيب عيشيها بقي بعيد عني
ليلي: علي فكره وانت علي السلم وبتموت كنت انسان مختلف.. انسان يتحب ادهم: اديكي قولت بموت؟ يعني مفيش عقل نهائي ليلي: قصدك ايه؟ قصدك لما اتشعلقت فيا وقولتلي اضمك وافضل جنبك وتفضل في حضني كنت بتخرف؟ ده اللي عايز تقوله؟ ادهم: ايوه كويس انك فاهمه وفاكره... ودلوقتي بقي سيبيني ارتاح وشوفي عيان غيري تقرفيه في عيشته ليلي خرجت من عنده متغاظه جدا تاني يوم ادهم اتفاجئ بناديه تاني عنده دخلتله وبصلها باستغراب ناديه: انت ليه مفترض ان حبي وهم وانه هينتهي؟ ليه بترفض اي حد يقرب منك؟ انت زي مصطفي وليلي ايه مشكلتك؟ ليه خايف تحب حد او حد يحبك؟ ما تقلع النظاره السودا بنفسك؟ ادهم: طيب ماشي انا معاكي... انتي عيزاني ابقي زي واحد من عيالك... ازوركم واجي بيتكم وتعامليني زي مصطفي وليلي صح؟ ناديه: ايوه يا ابني ادهم: جوزك هيوافق علي كلامك ده؟ هو ما تقبلش ان ابنك يشتغل قريب مني عايزاه يتقبلني في بيته كمان؟ شوفي يا ست الكل انا لابس النظاره دي علشان تحميني من النور لو ظهر لانه بيظهر وبيختفي فانا مش عايزه لما يظهر علشان ما افتقدهوش لما يختفي فهماني؟ ناديه: الحياه كلها مطبات يا ابني حبه كده وحبه كده وكلنا بنعيش في النور والظلمه ادهم: متوازنين لكن انا عشت في الظلمه اكتر من النور واتعودت عليها وحاليا النور بيأذيني... ناديه: بس يا ابني ادهم كلمه ابني دي بتضايقه كتير فقاطعها: ما بلاش ابني ابني دي انا مش ابنك وياريت بلاش كل لحظه تفكريني اني ماليش ام... ناديه: مش شرط القرابه تكون بالدم ادهم اتخنق: انتي عايزه مني ايه؟ هو انا اشتكيتلك؟ انا بحب حياتي زي ما هيا فارجوكي كفايه بقي؟ لو سمحتي انا محتاج ارتاح ادهم سكت وبص لبعيد وهيا انسحبت بهدوء ومشيت وبعد ما مشيت دموعها نزلت... احساس كبير قوي جواها ناحيته بالحب مش عارفه ليه؟ ليه نفسها تضمه وتطبطب عليه وتقوله انها تعوضه عن سنين حرمانه؟ ليه عيزاه يفضل جنبها؟ ليه قلبها بيوجعها بوجعه؟ ادهم بعد ما طرد ناديه كان مخنوق جدا ليه رافض اي حب من اي حد؟ ليه قافل قلبه بالشكل ده؟ دموعه عايزه تنزل... نفسه يصرخ بصوته كله ويعيط وينهار من العياط بس حتي ده مش مسموحله... ليلي شافت امها ماشيه وبتعيط وعرفت ان ادهم زعلها فراحتله ادهم قام دخل الحمام يغسل وشه علشان محدش يلاحظ ضعفه.. وصل بالعافيه للحمام وهو بينهج من التعب والوجع والالم ليلي فتحت الباب ودخلت: انت زعلت امي ليه؟ ادهم مكنش قادر يتكلم اصلا فقفل باب الحمام يمكن تمشي وتسيبه ليلي: انت ايه؟ بدال ما تشكرها علي وقفتها جنبك ومعاك بتزعلها؟ وانا كنت فاكره انك انسان لما ضحيت بنفسك علشان صاحبك بس رأيي كان صح؟ انت بس بتحب تبان بطل
ليلي فضلت تتكلم كتير وادهم وري الباب دموعه نازله بصمت: محدش قادر يفهمه؟ محدش قادر يحس بيه؟ محدش قادر يحس بوجعه؟ الرحمه يا ليلي شويه؟ ارحميني يا ليلي؟ ليلي بتتكلم وتتكلم وادهم بيسمع في صمت وبيتمني انها تمشي بقي وتسيبه ليلي: محدش فينا هيفرض نفسه عليك تاني لا انا ولا امي ولا حتي مصطفي... ما تخافش مننا... احنا ما بنفرضش نفسنا علي حد بس للاسف بابا علمنا لما حد يكون محتاج نساعده... وانت مش محتاج مساعده فاسفين للازعاج... اطلع من الحمام ما تخافش مش هدخل اوضتك تاني واسفه يا سياده المقدم لو حسيت اني فارضه نفسي عليك؟ اتمنالك تخف بسرعه وتخرج بالسلامه ليلي مشيت وقفلت الباب وهو خرج رقد مكانه ومسك تليفونه واتصل بعلاء اللي جاله في دقايق كان هيتجنن لما عرف اللي حصل بس ادهم طلب منه يفضل سر ما بينهم لحد ما اكرم يرجع من شهر العسل ادهم: يالا بقي روحني بيتي علاء: ادهم انت تعبان ادهم: علاء كلمه واحده هتروحني ولا اشوف غيرك؟ كلمه واحده اه ولا لأ؟ علاء عارف ادهم: هروحك يالا ادهم فعلا روح بيته بعد ما كتب انه مروح علي مسؤليته هو وان المستشفي ملهاش دعوه بيه ليلي راحت تاني يوم شغلها وهيا مصممه ما ترحلهوش ولا تشوفه بس وهيا معديه قدام اوضته كان في مريض بيدخلوه ليلي: ده هتدخلوه هنا ازاي؟ الممرضه: عادي ايه ازاي دي؟ ليلي: مش دي اوضه المقدم ادهم؟ الممرضه: اه بس سابها امبارح ليلي: سابها؟ راح انهي اوضه؟ الممرضه: لا ساب المستشفي كلها وخرج ليلي: مين كتبله خروج وازاي يخرج اصلا؟ الممرضه: لا معرفش يا افندم
ليلي راحت لاستاذها دكتور امين: هو ادهم مشي ازاي وازاي حضرتك تكتبله خروج وهو تعبان كده؟ دكتور امين: انتي بتتكلمي كده ازاي؟ ليلي: اسفه يا افندم جدا بس استغربت لما ملقيتوش دكتور امين: هو عايز يخرج هكتفه ولا ايه؟ هو حر كتب اقرار وخرج... ليلي خرجت وهيا هتموت من القلق والخوف عليه... كلامها كان جارح ليه... ادهم محتاج للحب ومحتاجلها بس مش عايز يعترف بده... هو قالهالها وهو بينزف: قالها خليكي جنبي وضميني: دي مكنتش تخاريف دي كانت لحظه صدق وقالها من قلبه... دي لحظه كان عقله مش مسيطر عليه... هيا متأكده ان قلبه بيحبها لكن عقله رافض اي حب... وهيا بغبائها بدال ما تقربه منها بعدته خالص عنها... خلت عقله ينجح يقنع قلبه انه يمشي بعيد لازم تسيطر علي عقله وتخليه يقتنع بيها زي قلبه لازم تعمل صلح بين قلبه وعقله وتريحه من الحرب اللي علي طول جواه... اخيرا اخدت قرارها المجنون واستاذنت من شغلها واخدت تاكسي ومشيت بيتهم الاول ناديه: ايه اللي جابك بدري كده؟ ادهم اخباره ايه؟ ليلي: ساب المستشفي ناديه: بقي كويس يعني؟ ليلي: هرب مننا انا وانتي واهتمامنا وراح بيته ناديه: طيب هو بقي بيتحرك يعني؟ ليلي: لا ده بيدخل الحمام بالعافيه... انا متأكده انه من امبارح للنهارده ولا اخد علاج ولا اكل حتي... ماما انا بفكر اروحله ناديه: تروحيله؟ بس ده شاب واعزب وغلط وكل حاجه بتقول لأ ليلي: بس تعبان وراقد وانتي شوفتيه بنفسك كان بيموت وبينزف وفضل يموت لوحده وما يعرفش حد.. افرض انتكس في البيت لوحده ولا جتله ازمه؟ عارفه اول امبارح بعد ما مشيتي وناديتلك ما سمعتينيش دخلتله لقته بيطلع في الروح ومش قادر يتنفس... كان زي اللي بيغرق ولولا دخلت بالصدفه كان مات ومحدش حس بيه ناديه:يا بنتي انتي بتقلقيني ليه؟ هو مش عايز حد ليلي: ماهو فعلا مش عايز حد عايز يموت بهدوء لوحده وبيقولي مين قالك تسعفيني؟ ناديه: طيب روحي وخديله اكل بس اوعي تتاخري عنده فاهمه وافتكري ديما انه عازب ولوحده ليلي ركبت وراحت بيت ادهم
هو محتاجلها وهيا هتكون جنبه حتي لو انكر احتياجه ده وحتي لو رفض وجودها هتساعده لحد ما يقدر يقف علي رجليه من تاني حتي لو هتيجي علي نفسها او تيجي علي كرامتها شويه هو بصلها وهو بيقول انها لسه مقدرتش تقلعه النظاره هو كان بيقصدها هيا... حاليا حياته وصحته اهم منها... وصلت شقته وفضلت ترن الجرس وطبعا محدش فتحلها وده خلاها تقلق اكتر بتفكر تعمل ايه وتتصرف ازاي؟ اخيرا نزلت للبواب بتحاول تقنعه يفتحلها الباب وهو رافض تماما بناءا علي اوامر ادهم ان مفيش بنت تدخل بيته وهما بيتكلموا علاء جه البواب: اهو سي علاء جه هو مسؤل عنه في تعبه علاء: في ايه يا عم لطفي؟ البواب: الهانم بتقول انها دكتوره سي ادهم وعايزه تطلعله ليلي: انا دكتورته وكنت متابعه حالته واتفاجئت انه مشي علاء: مشي من امبارح الصبح واتفاجئتي النهارده؟ ليلي: انا اللي اسعفته في الفرح وانعشته وجبته المستشفي انتو كنتو فين؟ محدش فيكم فكر يسأل عليه وهو تلات ايام في المستشفي علاء: ا قاطعته ليلي: ما تحاولش تبرر... وبعدين مين هنا بيديله ادويته؟ مين بيأكله؟ اكل ايه من امبارح للنهارده؟ علاء: انا وعمي لطفي واه اكل ساندوتش او حته من سندوتش علاء بيوطي صوته لانه مش مقتنع ان صاحبه اكل اصلا ليلي: طيب انا جيباله ادويته ومحاليل واكل وانت معايا اهو وراقبني لو هو اتضايق مني انت اتدخل واطردني ايه رأيك؟ اعتقد ده حل مناسب؟ علاء: اوك كلامك منطقي يالا
دخلوا شقته وليلي دخلت عنده كان نايم او مغمي عليه اول ما لمسته لقته سخن مولع ليلي: علاء الحقني بسرعه علاء دخل يجري عندها: في ايه؟ ليلي: حرارته مرتفعه جدا انزل بسرعه هاتلي الحقن دي بسرعه كتبتله كام حقنه وهو نزل بسرعه يجيبهم وساب عم لطفي معاها ليلي: شوفلي لو سمحت اي حاجه نعمله كمادات لحد ما يجي جابلها فوطه وبدأت تعمله كمادات وتكلم فيه ادهم بيفوق ويغيب تاني ادهم: انتي هنا ولا انا بيتهيألي ليلي: انا هنا جنبك ادهم: ما تسيبينيش وتروحي تاني خليكي معايا علاء دخل وسمعه واستغرب ان ادهم ممكن يكون متعلق بحد علاء: الحقن اهي ليلي طلعت المحاليل اللي معاها وبدأت تركب الكانوله في ايده علاء: انتي دكتوره بجد صح؟ ليلي: شنطتي هناك علي الكرسي فيها الكارنيه بتاعي اتأكد علاء: الصيدلي قالي ان الحقن دي مضاد حيوي وللسخونه وده بيقول انك بتفهمي انا مصدقك ليلي ركبتله الكانوله وعطته الحقن وركبتله المحاليل واستمرت في الكمادات علاء: هو انا شفتك قبل كده؟ شكلك مألوف وانا نادرا ما بنسي حد شوفته بس في نفس الوقت ما اعرفكيش ليلي: كنت موجوده في فرح اكرم صاحبكم ممكن تكون شوفتني وعلشان كده حاسس انك شوفتني بس مش عارفني علاء: انتي تبع اكرم ولا مني!؟ ليلي: ولا ده ولا ده علاء: امال؟ ليلي: انا اخت واحد من الظباط الصغيرين اللي بتدربوهم علاء: هو انتي اخت مصطفي المتطفله الغلسه؟ ليلي بصتله باستغراب وعرفت ان ادهم حكالهم عنها علاء: سوري مش اقصد
ليلي: هو قال اني متطفله؟ علي العموم انا كنت اخدت قرار امبارح اني ماليش دعوه بيه نهائي بس اتفاجئت النهارده انه ساب المستشفي وقلقت عليه ( مسحت دمعه نزلت غصب عنها) انا ما اتعمدتش افرض نفسي عليه ابدا... انا بس حاولت اساعده... اول ما السخونه تنزل همشي علاء: علي فكره انا اسف ما اقصدش اضايقك هو مقالش كده بالظبط... هو بس قال انك جيتي تدوري علي اخوكي هنا عنده وان والدك وانتي تاني برضه جيتو تدوروا هنا وانكم لمتوه هو...وانه لما خلاه يمشي من عنده اترجيتوه يرجعه بس مقالش اكتر من كده وعلشان كده احنا افترضنا انكم غلسين لكن هو ابدا ما نطقش وقال كلمه غلط في حقكم وانا اول مره اعرف انكم اتقابلتوا تاني ليلي سكتت وفضلت تعمله كمادات وهو بيفوق ويغيب اتصلت بمامتها وبلغتها حالته الحراره نزلت وهيا سابت علاء معاه ومشيت وطلبت منه لما يفوق يحاول يأكله راحت بالليل نبطشيه علشان تعرف تقضي النهار مع ادهم باتفاق مع امها وراحتله الصبح ولقت علاء جنبه نايم صحته
علاء: كويس انك جيتي هو ما صحيش غير دقايق ونام بسرعه وغيرت المحلول زي ما قولتي والمضاد اخده في معاده وسخن تاني وعطيته المحلول بتاع السخونه وكمادات لحد ما نزلت انا لازم اروح الشغل وانتي استلمي اوك ليلي: طيب كويس روح انت وانا هفضل جنبه علاء: رقمي معاكي لو في اي حاجه كلميني اوك؟ ليلي حطت ايدها علي ادهم تشوف حرارته وهو حس بيها فتح عنيه ادهم: انتي تاني هنا؟ ليلي: ماهو انت متعب نعملك ايه؟ علاء: حمدلله علي سلامتك جننت امنا ادهم: ليه؟ علاء: سخن طول النهار والليل ونايم وعملين ورديات عليك هيا فضلت طول النهار جنبك وانا طول الليل ادهم: انتي طول النهار هنا؟ ليلي: معلش بقي استحملني ادهم: اه ليلي: مالك؟ ايه اللي تاعبك؟ ادهم: ايه اللي مش تاعبني؟ تقريبا مفيش حاجه مش تعباني ليلي: معلش يومين وهتبقي كويس ان شاءالله ادهم: انتي ايه اللي جابك اصلا وعرفتي منين اني تعبان؟ ليلي: جيت اتأكد انك اخدت ادويتك ومعرفتش انك تعبان غير لما دخلت علاء: وما سابتكش غير لما بقيت كويس وراحت علي شغلها ادهم: متشكر يا ليلي.. خلاص انا كويس ممكن تروحي ترتاحي ليلي: ممكن تركز في صحتك انت شويه؟ انا نفسي اعرف انت ليه مشيت اصلا من المستشفي؟ ادهم: بتخنق منها بسرعه علاء: انا اتأخرت علي الشغل ولازم امشي لو احتجتو حاجه كلموني ليلي: انا هروح المطبخ اعمله حاجه ياكلها بسرعه قبل ما تمشي انت ليلي خرجت وسابتهم لوحدهم علاء: مقولتش ان الدكتورة موزه كده؟ ومقولتش ان في بينكم حاجه؟ ادهم: لان مفيش بينا حاجه بيتهيقلك... ولو في مش هيكون من ناحيتي علاء: ليه؟ قولي عيب واحد فيها
ادهم: هيا بيرفكت وده عيبها.. ده غير اني معنديش استعداد للارتباط اصلا فياريت لو عرفت تمشيها توصلها في طريقك وتخلصني منها لاني مهما امشيها بترجع تاني... انا هربت من المستشفي بسببها علاء: يا ادهم بس قاطعه: ما بسش مشيها بالذوق بدال ما انا اتصرف ليلي كانت واقفه علي الباب وسامعاهم ليلي: وعلي ايه كل ده انا همشي لوحدي من غير ما انت تمشيني ولا هو يوصلني انت الحمدلله احسن اتفضل حاول تاكل اي حاجه وادويتك عارف مواعيدها والف سلامه عليك سابتهم وجريت ودموعها سابقاها... ادهم حاول يقوم وراها لانه ندم بس للاسف صحته ما اسعفتوش علاء: ليه كده؟ ادهم: روح شغلك وسيبني في حالي روح ادهم فضل يقنع نفسه ان كده احسن وانه افضل من غيرها وانه مش عايزها في حياته بس للاسف كل جزء في جسمه وكيانه بيعارضه هو محتاجها وعايزها وللاسف بيحبها كمان... في البيت عم محمد كان تعبان ورجع من شغله بدري وسأل علي ليلي علشان تقيسله الضغط عم محمد: هيا مش كانت نبطشيه بالليل وطول النهار كمان؟ ايه هتواصل ليل ونهار؟ كلميها تيجي ولا ايه النظام ده؟ ناديه مش عارفه تقوله ايه؟ لانها عمرها ما كدبت عليه ابدا ويدوب هتقوله...
رواية العنيد الجزء الأول بقلم الشيماء محمد الفصل العاشر
ناديه يدوب هتقول لجوزها اللي بيحصل الباب اتفتح وليلي دخلت ناديه: كويس انك جيتي ده ابوكي كان هيكلمك تعالي قيسيله الضغط ليلي ساكته قاست لابوها الضغط وكان عالي شويه وعطته العلاج بتاعه وسابتهم ودخلت تنام امها وراها عايزه تعرف ليه جت بدري ومالها ناديه: ايه اللي حصل؟ ومالك ضاربه بوز ليه؟ ليلي مجاوبتش امها بس فضلت تعيط في حضنها ليلي: ما بيحبنيش يا ماما وفضلت تعيط كتير وابوها كان هيدخل يطمن بس سمعها بتعيط فسابهم لوحدهم مع بعض بعد ما ناديه خرجت جوزها كان مستنيها عم محمد:بنتك مالها وايه اللي قلب كيانها كده؟ طول عمرها رافعه راسها فوق وبتبص للناس من فوق ايه اللي جرالها؟ مراته ساكته ومش عارفه تقوله ايه؟
عم محمد: بتحبه صح؟ ده اللي كنت خايف منه؟ ناديه: لا ما تخافش هو مش عايز حبها ده ولا عايزها اصلا عم محمد: طيب الحمدلله انها جت منه لانه لو اخر راجل عمري ما هوافق عليه ابدا ناديه: ليه ماله؟ عيبه ايه؟ عم محمد: انتي شايفه ايه فيه اصلا؟ انتي ولا هيا؟ امور حبتين؟ ايه اللي عدل فيه؟ عايزه تجوزي بنتك لواحد كل يوم بينام مع واحده؟ ترضيها دي لبنتك؟ لراجل بيسكر لحد ما يوقع من طوله؟ تأمني علي بنتك معاه ازاي؟ ناديه: هو بيعمل كده من وحدته لو عنده عيله قاطعها: هيعمل ايه؟ هيبطل ستات وشرب؟ تضمني منين؟ ومين يضمنهولك؟ مستعدي تخاطري بحياه بنتك؟ في مره سكران ضربها ولا قتلها تعملي ايه؟ تجيبي حقك منين؟ واديكي شوفتي اهوه قتل الراجل وخنقه وكل رجالته قالو دفاع عن النفس ومحدش قاله كلمه وفي الاخر اعتذروله عارفه ليه؟ لانه قاتل... كل ما يحتاجوا يقتلو حد يبعتوه... بيقتل بدم بارد... والنوعيه دي قليله قوي فمتمسكين بيه ويوم ما يحب يسيب شغله يقتلوه هو... ناديه: انت مين قالك كل ده؟ عم محمد: ابنك وفي المحكمه قالوله مش هتسيبنا علي رجليك ابدا لانك خطير... يعني حتي لو كويس وحتي لو هيبطل كل حاجه وحشه يغور بشغله ده... ده انا نفسي ابعد مصطفي تقومي تدخلي ليلي معاه اعقلي وعقلي بنتك ناديه: ريح بالك هو طردها اصلا عم محمد: طردها منين؟ قولي انطقي ناديه اتوترت: من حالته... مش هيا كانت الدكتورة بتاعته؟ طردها وقالها مش عايزك وسابلها المستشفي كلها علشان ما يشوفهاش عم محمد: وعلشان كده كانت ما بتفارقش المستشفي واول ما مشي رجعت البيت... يارب انت بايدك كل الخير ابعد عنها الشر وارزقها ديما بالخير ادهم بيحاول كل شويه يقنع نفسه انه احسن وهيا بعيد وانها مش وحشاه ابدا ابدا بس كل كلمه نطقتها... كل حركه عملتها... شكلها يوم الفرح مش فارقه... وشها.. ابتسامتها... شعرها... عايز يفكر في ماضيه علشان يتدخل ويبعدها من ذكرياته بس للاسف هيا بتطرد ذكريات ماضيه
اكرم رجع من شهر العسل وعرفوا اللي حصل لادهم وراحوله بسرعه لوم وعتاب كتير بين الاصحاب وفي الاخر اتصالحوا وكلهم متجمعين مع بعض اكرم ومني اتغيروا كتير... اكرم بقي اوسم واشيك وبيضحك كتير ومني بقت جميله جدا وانوثتها طاغيه وطول الوقت هيا واكرم بيتكلموا او بيتهامسوا او بيضحكوا للدرجه دي الحب بيغير؟ كل شويه ادهم يتخيل لو ليلي موجوده معاه ويحط نفسه مكان اكرم وهيا مكان مني علاء ملاحظه وساكت وفاهم لحد ما بقوا لوحدهم وكل واحد اخد مراته اكرم ومحمد علاء: وفضيت علينا الدار والغربه زي النار ادهم: صوتك وحش ما تغنيش وبعدين هيا مش ناقصه غم اصلا علاء: انت ما شفتهاش من ساعت ما طردتها؟ ادهم: انا ما طردتهاش علاء: نعم؟ ده انت كان ناقص لو فيك صحه تفتح الباب وترميها... قال ما طردتهاش؟... ادهم: علاء انا مش ناقصك علاء: انا عايز اعرف هو مش انت اللي قولت لاكرم ومني لو فاضل في عمري ساعه هقضيها في حضن حبيبتي؟ ولا هو ننصح غيرنا لكن نفسنا الكلام كخه؟ فين نصايحك لاكرم ومني؟ ما تطبقها علي نفسك؟ ما تروح لحبيبتك وترمي نفسك في حضنها وعيش بقي؟ ما زهقتش من الوحده؟ ما ملتش؟ هيا بتحبك وانت بتحبها فين المشكله؟ ؟ ادهم: ما تعديش كلامي مع اكرم ومني هما وضعهم مختلف عني علاء: نفس الوضع غباء في غباء هيا بتحبك وده واضح قوي وانت بتحبها وده برضه واضح ادهم.: لا مبحبهاش
علاء: صح وعلشان كده كل ما كنت تفوق تنادي عليها وكل ما تخرف وانت سخن تخرف باسمها وكل ما تفتح عنيك تقولها خليكي جنبي ولما طردتها كنت عايز تروح وراها ودلوقتي عينك ما نزلتش من علي اكرم ومني ومحمد ورقيه وطول الوقت سرحان وتتخيل نفسك معاها صح ولا انا غلطان؟ ولو سمحت ما تكدبش علي نفسك؟ هقولك كلمه انت قولتها لمني.. الحياه ما بتديش كتير بس بتدي فخد اللي بتديهولك قبل ما تاخده تاني منك... خدها يا ادهم قبل ما تطير وتندم بكره الصبح روح غير علي الجرح هاجي اوديك المستشفي وانت قرر الليله دي هتعمل ايه؟ سابه في حرب جواه استمرت الليل كله ومش قادر ياخد قرار بس عنيها وحشاه جدا الصبح طلع وعلاء جاله كان لابس فابتسم اول ما شافه وصله المستشفي علاء: هستناك هنا؟ اوك لو في جديد كلمني؟ ادهم دخل المستشفي وعند الريسبشن ادهم: انا كنت عامل عمليه هنا وحاليا عايز اغير علي الجرح فعايز دكتور جراحه البنت: دكتور مين عملك العمليه؟ ادهم: دكتور امين البنت: هو متاح حاليا اتفضل الدور التالت ادهم: لو سمحتي دكتوره ليلي موجوده؟ لو ينفع هدخلها هيا لان هيا اللي كانت متابعه حالتي؟ البنت: بس دي لسه تحت التدريب ودكتور امين موجود ادهم: هو انتي علي طول بتعارضي وبس؟ دكتوره ليلي موجوده ولا لأ؟ سؤال بسيط البنت: موجوده الدور التالت اوضه كشف 4 في عيادات الجراحه ادهم: بس شكرا سابها وطلع لحد ما وصل قدام عيادتها واتردد يدخل ولا يمشي اخيرا خبط وقرر يدخل واللي يحصل يحصل ليلي: ادخل ادهم دخل وهيا باصه في الكمبيوتر قدامها وشاورتله يقعد ليلي: لحظه وهفضالك اتفضل ادهم فضل واقف مكانه لحد ما هيا اخدت بالها ان محدش قعد قدامها ليلي: اتف مكملتش الكلمه اول ما شافته ادهم: عايز اغير علي الجرح ينفع ولا امشي؟ ليلي عايزه تقوله يمشي بس مش قادره تنطقها ليلي: اتفضل علي السرير ادهم: علي السرير علي طول كده؟ ادهم كان بيهزر بس هيا حاليا عايزه تضربه مش تهزر ليلي: اتفضل واقلع ادهم: اقلع كمان؟ من غير مقدمات؟ ليلي استنت دقيقتين وراحتله وهيا بتحاول تتماسك قدامه وقدام جسمه العريان ليلي متوتره بتحاول تدور علي جلفز تلبسه مش لاقيه والعلبه فاضيه ليلي: هتصل باي ممرضه تجيب جلفز ادهم: مش ضروري يا ليلي ليلي: ما ينفعش المس مريض بايديا عريانه علشان جرحه ما يتلوثش ادهم: ليلي! انجزي سيبك من الشكليات دي ليلي مسكت مقص وقصت الشاش اللي علي صدره وكشفت الجرح وهيا بتكشفه اتألم للحظات وهيا رفعت عنيها لعنيه اللي كانت مشتاقه لعنيها قوي اتقابلت عنيهم للحظه طوويله شويه وبعدها ركزت علي الجرح.. طهرته... بصت كمان للجرح اللي في ضهره وطهرته هو كمان حاله صمت مسيطره عليهم تماما
ليلي: الجرح اللي في ضهرك تقريبا خف ادهم: عارف ليلي: واللي في صدرك ملتهب وهيحتاج مضاد اقوي وتغير عليه كل يوم علشان المضاعفات ادهم: برضه عارف ليلي: عارف انه ملتهب؟ ادهم: ايوه المه مكنش طبيعي ليلي: واما انت عارف ما عالجتوش ليه وسايبه ليه؟ ادهم: ما انا جيتلك اهوه وبين ايديكي؟ وانتي ضاربه بوز ما شاءالله عليه ليلي: انت عايز ايه دلوقتي؟ ادهم: افردي وشك ده ليلي: وشي وانا حره فيه مالكش فيه ليلي بتتعامل بعنف شويه معاه ادهم: علي فكره انتي بتوجعيني؟ ليلي: بوجعك صرخ ادهم: يعني انتي عايزاني اتوجع؟ ليلي بصتله وما ردتش عليه ادهم: انا اسف يا ليلي ليلي: علي ايه؟ ادهم: اللي حصل اخر مره كنتي عندي في البيت مكنتش اقصد... كنت تعبان ومخنوق ومكنتش عارف بقول ايه فاعذريني ليلي: لا يا سياده المقدم ما تعتذرش ولو في حد المفروض يعتذر فهيبقي انا... انا جيتلك البيت ودقيت بابك انا وابويا وقرفناك في عشتك ومن ساعتها تخلص من واحد يطلعلك واحد ده حتي امي ما رحمتكش فاحنا اللي اسفين مش انت ادهم اتضايق: يووه يا ليلي بقي خلاص بقي ليلي: خلاص ايه يا سياده المقدم... انا قربت اخلص اهو ادهم: ليلي بطلي برود وبطلي سياده المقدم دي طالعه سم منك ليلي: هو مش انا المتطفله الغلسه؟ عايز ايه بقي؟ مستغرب ليه؟ مش انت حاكي لاصحابك عني؟ واسمي عندهم المتطفله الغلسه؟ خلاص انا لا هتطفل ولا هغلس.. جرحك بقي نظيف... بكره في نفس المعاد تغير عليه وهكتبلك مضاد تمشي عليه سابته وماشيه وهو شدها من دراعها جامد ادهم: انا ما بتكلمش عنك مع اصحابي وما اعرفش انتي جبتي اللقب ده منين؟ ممكن اكون قولتلهم في الاول خالص علي البنت اللي دقت بابي لكن غير كده لأ فاتعدلي بقي
ليلي: اتعدل اعمل ايه؟ انت عايز مني ايه؟ انا مش فاهمه انت عايز ايه اصلا؟ ادهم شد قميصه ولبسه بنرفزه: مش عايز حاجه انا غلطان اني جيتلك اصلا سابها ومشي وبعد ما رزع الباب هيا عيطت وهو نزل لصاحبه ودخل العربيه وقعد علاء: يا ساتر استر مش هسأل علاء يدوب هيدور العربيه بس لقي حاجه خبطته في وشه ادهم: متطفله غلسه؟ انا قلت انها متطفله غلسه؟ والله ما في اغلس منك في الدنيا دي كلها اطلع يا بارد علاء سكت ومش عارف يقوله ايه؟ علاء: طلعت غصب عني مكنتش اعرف انك بتحبها ادهم: انا ما بتنيلش احبها انا بس كنت بعتذر علي قله ذوقي مش اكتر ادهم فضل اليوم كله يأنب نفسه ويلومها ويشجعها ومشاعره عماله تتقلب من الاعذار للي اللوم... شويه يلومها وشويه يعذرها ليلي كمان نفس الحاله بس الندم مسيطر عليها تماما تاني يوم في نفس المعاد ادهم لقي نفسه قدام باب عيادتها بحجه انه سمع كلامها وهيغير علي جرحه خبط ودخلها وما اتكلمش هيا احساس جواها طول يوم امبارح بتأنيب الضمير انها مشته من عندها زعلان وفي نفس الوقت مش عايزه تتقبل اسفه لانها عارفه انه بعد شويه هيرجع لعجرفته تاني... فرحه جوي قلبها انه رجع تاني ادهم: بتبصيلي كده ليه؟ مش قولتي اجي اغير علي الجرح ولا انا كان بيتهيألي؟ ليلي: لا قولت فعلا بس مستغربه لانك مش من النوعيه اللي بتسمع اي كلام وخصوصا كلام الدكاتره ادهم: الوجع وحش بعيد عنك ليلي وقفت: انت تعبان؟ الجرح واجعك طيب تعال اقعد لهفه وخوف بانوا في صوتها وهو لاحظهم وقرر يلعب بالنقطه دي ادهم: صدري وجعني مش الجرح بره.. ليلي: الجرح ما بيوجعكش خلاص؟ ادهم: لا طبعا بيوجعني بس مش ده اللي جابني... صدري مخنوق وما تقوليش الكلام الفاضي بتاع نوبه الخوف والتخاويف دي ليلي ضحكت وادهم لاحظ انه بيعشق ضحكتها واتمني لو الضحكه دي تفضل علي طول ليلي: طيب اطلع علي السرير واقلع ادهم ابتسم ليلي: انت بتضحك ليه؟ ماهو انت لازم تطلع علي السرير ولازم تقلع القميص علشان اقدر اشوف الجرح ادهم: عارف عارف بس انك تقولي لراجل اطلع السرير واقلع مش حلوه... مليانه ايحاءات.. ليلي: المفروض اقول ايه؟ ادهم: معرفش بس مش متخيل ان كل راجل يجيلك هنا تقوليله اطلع واقلع؟ ليلي: مش كل راجل طبعا... انت عامل عمليه في صدرك وضهرك وهغير علي الجرح فلازم تقلع غيرك بيبقي مثلا جرح بسيط او مش محتاج يقلع يعني بتختلف من حاله للتانيه
ادهم: ولو حد زيي؟ بيطلع ويقلع؟ ليلي: عاده بتكون في ممرضه وبتغطيه وبتكشف بس مكان جرحه ادهم: وهيا فين الممرضه دي؟ دي تاني مره اجي وتبقي لوحدك؟ ليلي: حظك... لكن عاده ما بكشفش غير وهيا موجوده لحظه وهناديلها عدت من قدامه علشان تناديلها وهو مسك ايديها ادهم: ما تناديش لحد ليلي: ليه؟ مش انت خايف لاحسن اتطفل عليك؟ ليلي كانت عطياله ظهرها فهو لفها ليه ورفع راسها علشان تبصله ادهم: انا مقولتش انك اتطفلتي عليا دي ابدا... ليلي: انت قلت خدها من هنا ومشيها ده معناه ايه؟ ادهم: الف معني ليه افترضتي اني مش طايقك وعايز اخلص منك؟ ليلي: وهيا ليها معني تاني؟ فارضه نفسي عليك وبتقول لصاحبك يخلصك مني؟! ادهم: او خايف من وجودك معايا وخايف اضعف وخايف قلبي يحن ويدق وانا مش عايزو يدق... بهرب منك ومن قلبك... خايف من الضعف يا ليلي ليلي: انت ما بتضعفش ولا بتحن ولا عندك قلب من اساسه... ادهم:ما هيا دي المشكله ان الكل ديما بيفترض ان معنديش قلب ليلي: انت بتوصل اللي قدامك للافتراضات دي بقسوتك وجبروتك ادهم: قسوتي وجبروتي؟ فين قسوتي دي يا ليلي؟ انا ضعفت قدام شويه حنيه من مامتك؟ وحسيت اني عيل صغير عايز يعيط في حضنها؟ وضعفت قدام حبه اهتمام منك؟ اهتمام من دكتوره عيله لسه حتي ما اخدتش شهادتها ممكن تكون بتهتم بحاله مريض مش اكتر؟ انا ضعفت قدامك واكتر من مره وفي الاخر جايه تقولي قسوتي؟ ليلي: فين الضعف ده يا ادهم؟ بدليل ايه؟ كل شويه تطردني وكأني بتهجم عليك؟ ادهم: عايزه دليل يا ليلي؟ هروبي من المستشفي اكبر دليل علي ضعفي... نوبه الخوف زي ما انتي مسمياها... طردي ليكي اول ما فقت ولقيتك قدامي معرفتش اعمل ايه او اقول ايه فكان اسلم حل اني اقولك انتي تمشي ليلي: انت لازم ما تكونش في وعيك علشان تحن او تنطق كلمه كويسه... ادهم: ما اتعودتش... و لا اتعودت علي الاهتمام ولا الحنيه من حد ليلي: انت جاي ليه دلوقتي يا ادهم؟ ادهم: ما قولتلك صدري وجعني
ادهم بيقربها ليه وهيا بتقرب معاه لحد ما لزقت فيه وعنيهم متعلقه ببعض وبيقرب اكتر ادهم اول مره في حياته قلبه يدق بالطريقه دي.. عايز يخرج من مكانه... اول مره يتمني يلمس شفايف واحده قدامه... اول مره يحلم بقرب واحده منه ليلي عقلها بيوريها كل لحظه ادهم قسي عليها فيها... وتخيلت نفسها هيقرب منها وبعدها يزقها ويرميها ويقولها بترمي نفسك في حضني ليه؟ ليلي لقت نفسها بتحط ايدها علي شفايفه اللي قربت قوي منها ادهم رفع عينه ليها واتقابلت عنيهم وللحظه ليلي عايزه تدفن نفسها في حضنه بس هيا متأكده انه هيرميها بعد كده ليلي: انا زي ما قلت دكتوره تحت التدريب... هنادي دكتور امين يطمن علي صدرك بعد اذنك ليلي سابته ومشيت وهو فضل واقف مكانه شويه مش عارف يعمل ايه؟ افتكر كلمه علاء وهو بيقوله اتصرف قبل ما تبص ما تلاقيهاش وتضيع منك؟ واهو فعلا شكله ضيعها منه؟ ليلي راحت لدكتور امين تجيبه ورجعت اوضه كشفها بس لقتها فاضيه ولقت الممرضه موجوده ليلي: فين اللي كان هنا؟ الممرضه: مقدم ادهم؟ ليلي: ايوه الممرضه: مشي قالي اعتذرلك و مشي دكتور امين: هو قالك ايه بالظبط؟ ليلي: مقالش غير ان صدره بيوجعه
ادهم روح بيته وجواه احساس انه خسرها وندم وفرح ندمان لانه جزء منه كان عايز يحب ويتحب فرحان لانه مش عايز الارتباط او الحب او ان واحده تدخل حياته ومش مستعد لده اصلا
ليلي مش عارفه تعمل ايه؟ خايفه يكون تعبان بجد ويكابر ويوقع تاني؟ خايفه تروحله وتطمن عليه يبقي بتفرض نفسها تاني؟ حيره جواها وحرب بين عقلها اللي رافضه اصلا وقلبها اللي هيموت من الخوف والقلق عليه؟ وكالعاده انتصر قلبها علي عقلها وقررت بس تطمن عليه مش اكتر ليلي: دكتور امين ممكن استأذن بدري النهارده؟ دكتور امين: ماشي بس خدي الحقن دي ( كتب اسمها في ورقه) ليلي: اعمل بيهم ايه؟ دكتور امين: اديهم للي انتي رايحاله ليلي اتوترت: اللي انا ريحاله؟ دكتور امين: انا مش ابن امبارح وملاحظ خوفك وقلقك عليه من اول ما اتصاب وجبتيه هنا المهم 90% تعب صدره نتيجه ان الجروح الداخليه لسه محتاجه لوقت علشان تلتئم وهتفضل فتره مش اقل من شهر توجعه.. الحقن دي مضاد علشان تساعد معاه شويه... بس رايي الشخصي ان مش وجع صدره اللي جابه... لا هو وجع صدره اللي جابه بس مش جروحه هو حاجه تانيه وجعاه واعتقد ان انتي اللي هتداويها بعيد عن الادويه ليلي معرفتش ترد وتقوله ايه؟ دكتور امين: روحي مستنيه ايه اتطمني وابقي طمنيني... ليلي قعدت قدام استاذها وسكتت ليلي: احنا ما بناش العلاقه اللي حضرتك فاكرهها دكتور امين: هيبقي بينكم... ليلي: هو مش عايز اي علاقات في حياته دكتور امين: ليلي طول عمري بعتبرك زي بنتي ومش هكدب عليكي او هجاملك مثلا ... ادهم انتي بالنسباله حاجه مهمه جدا ليلي: لا طبعا
دكتور امين: ما سألتيش نفسك ليه انتي بالذات ساعه نوبه الخوف اللي جاتله طلبت منك انتي اللي تضميه كده.؟ كنا كذا دكتور وانا كان ممكن اعملها بنفسي وكان هيحقق نفس النتيجه بس هو كان محتاجك انتي وكان عايز يطمن في حضنك انتي... كان المفروض اول ما يهدي خلاص تقومي بس انتي فضلتي وهو نام في حضنك ده لان انتي كنتي الامان بتاعه... ما تحاوليش تقنعي نفسك انك مش مهمه بالنسباله... انتي مهمه ومهمه جدا كمان حتي لو هو نفسه مش عارف ده انتي عرفيه... روحيله وما تتخليش عنه في ازمته... اللي اعرفه عنه انه وحداني جدا وبيجي كتير هنا ودي اول مره يفضل الفتره دي في المستشفي كان مجرد ما بيفوق بيمشي مهما يكون تعبان لكن المره دي فضل كذا يوم وجه يغير علي جرحه مره واتنين هو مش عارف يعمل ايه؟ هو زي طفل صغير بيخبط في الضلمه ومحتاج حد يمسك ايده ويطلعه بر الامان وفي الاول والاخر انتي حره دي حياتك.. ليلي مشيت من عنده وافكار جواها كتير متلخبطه شويه تحس انها صح وشويه تحس انها غلط راحت لقدام بيته ومسكت مفتاح شقته اللي علاء عطاهولها ومتردده تدخل ولا لأ اخيرا دخلت والجو كان هادي نادت ومحدش رد دخلت اوضه نومه بس فاضيه ومفيهاش حد كانت هتمشي بس لمحت موبيله ومفاتيحه ونظارته علي التسريحه يبقي هو هنا خافت يكون اغمي عليه او جراله حاجه فتحت البلكونه ملقتش حد وهيا خارجه بره الاوضه فكرت انه ممكن يكون في الحمام لان بابه مقفول خبطت: ادهم انت هنا؟ ادهم؟ ادهم،؟ فتحت الباب مفيش حد خرجت وماشيه بس سمعت كركبه في المطبخ بصت وهيا في الصاله مفيش حد راحت تشوف ايه وتخيلت انها ممكن تكون قطه ولا حاجه دخلت وهيا سايبه الباب مفتوح لفت ودخلت ولقته في الارض وحواليه قزايز كتير فاضيه
ليلي: ادهم ادهم ادهم ادهم: ايه ايه ايه زقها بعيد ادهم: هو شويه تيجي وشويه تمشي؟ ارسي علي بر ليلي: انت سكران صح؟ ادهم: هههههههه لأ ههههههههه مش سكران خالص... ههههههههيههه خالص خالص... ما تيجي تقربي ليلي: ادهم اوعي بقي... انت لازم تفوق... الشرب غلط اصلا مع الادويه اللي بتاخدها ادهم: تعالي بس انا فايق... فايق اهوه ههههههههههه ليلي: ده منظر واحد فايق؟ قوم معايا قوم شدته وقفته وهو بيوقع ويوقعها معاه ليلي: انت تقيل قوي كده ليه؟ امشي بقي ادهم: انا تقيل ههههههه وانتي؟ ادهم شالها مره واحده وصوتت وهو اصلا بيطوح بس خفيفه في ايده ادهم: انتي مش تقيله ليلي: طيب نزلني... ادهم نزلني هنوقع احنا الاتنين نزلني ادهم: اهو نزلتك بطلي صوتك المسرسع ده ليلي: ادخل ادخل... استني ادهم: يووووه ركزي بقي ادخل ولا استني... انتي سكرانه ولا ايه؟ انتي بتعملي ايه؟ ههههههه انتي بتقلبيني؟ ليلي: هو انت معاك حاجه تتقلب اصلا؟ انا بفضي جيوبك بس ادهم: ليه؟ ليلي: هتعرف دلوقتي ليلي دخلته الحمام واحتارت تحطه في البانيو ولا تدخله تحت الدش اختارت الدش فتحت الباب القزاز بتاعه وزقته ادهم: انتي جايباني هنا ليه؟ طيب اقلع الاول؟ ادهم بيفك قميصه وليلي بتحاول تفتح الميه وللاسف معرفتش تفتحها ليلي: البتاع ده بيتفتح منين؟ بطل ضحك وقولي... هيا فين الحنفيات اصلا؟ حتي ده بقي ديجتال؟ ادهم افتح البتاع ده؟ ادهم: هههههه يا جاهله... هههههههه هاتي بوسه وانا افتحه ليلي: افتحه يالا ادهم: دوسي علي الزراير دي ليلي: طيب يكتبوا عليهم
ادهم داس علي كام زرار والميه خرجت من كل مكان وليلي صرخت لانها اتغرقت وادهم شدها معاه وقفل الباب عليهم وهيا بتضرب فيه علشان تطلع بره ثبتها علي القزاز واتكلم بجد ادهم: انتي فكراني سكران؟ معلومه صغيره قوي مفيش ضباط مخابرات بيسكروا مهما شربو ا لانهم لو سكروا بضيعوا بلد كامله فاهمه؟ ولا افهمك؟ ليلي: سيبني اطلع ادهم رفع ايديه وسابها ورجع لورا وسند علي القزاز وباصصلها ليلي بتحاول تفتح الباب مش عارفه ليلي: ممكن؟ ادهم داس علي زرار وفتحلها الباب وهيا خرجت تنقط ميه وهو قفل الميه وساند علي الباب يتفرج عليها ليلي: تقدر تقولي انا هعمل ايه دلوقتي؟ ادهم: قولتيلي افتح الميه فتحتها ليلي: الميه بتنزل من فوق مش من كل حته وكل جنب... مدخلتش الزفت ده قبل كده ومعرفش ان الميه بتخرج كده ادهم: واديكي عرفتي ليلي: لما انت فايق مرديتش ليه عليا؟ ادهم: فضول! كنت عايز اشوف هتعملي ايه؟ لو انا مغمي عليا او سكران فعلا! ليلي: واديك شفت عجبك اللي شفته؟ ادهم بيبصلها من فوق لتحت بهدومها اللازقه عليها ليلي بتلقائيه حطت ايديها علي صدرها ادهم: جدا ليلي: مش قصدي علي ده؟ وبتداري جسمها وبصت حواليها فهو شد فوطه من درج فتحه ورماهالها ادهم: وانا كمان مكنش قصدي علي ده... قصدي محاولتك انك تفوقيني وتسنديني لحد هنا واصرارك
ليلي: طيب اعمل ايه انا دلوقتي واروح ازاي؟ كل مره بجيلك بندم فيها واخد عهد علي نفسي انها اخر مره وبرضه احن واجيلك تاني ادهم قرب منها وهيا بترجع لورا لحد ما خبطت في الباب فاتقفل ادهم: انتي بتخافي مني ليه؟ وكل ما اقرب بتبعدي ليه؟ ليلي: علشان مش عارفه دماغك فيها ايه؟ وعلشان اللي عملته معايا قبل كده ولا نسيت؟ ادهم: ايه اللي عملته معاكي؟ لمستك؟ بوستك؟ حضنتك؟ عملت ايه؟ ليلي: لا معملتش كل ده بس كتفتيني وحطيتني علي السرير وقطعت هدومي ادهم: كنت عايز اخوفك مني ساعتها مش اكتر ليلي: واديني بقيت بخاف منك اهوه وحققت اللي انت عايزه ادهم: وانتي تعرفي انا عايز ايه علشان تقولي حققته؟ ليلي: انت عايز ايه؟
قالتها بالهمس وانفاسها عاليه لانه قريب قوي منها ادهم: عايزك انتي... عمري ما اتمنيت واحده قبلك انتي... عمري ما ضعفت ابدا قدام واحده زي دلوقتي... انا مش عارف ايه المختلف فيكي بس انتي بتجننيني... بتبسطيني بتزعليني بترفعيني لسابع سما بضحكه وبتنزليني لسابع ارض بكلمه... انا مش عارف انتي بتعملي فيا ايه؟ بس اللي عارفه اني عايزك علي طول... ولو اقدر احبسك هنا وما اخرجكيش ابدا ليلي: وايه اللي مانعك؟ ادهم: يوووه كتير ليلي بتهمس وهيا بتتكلم وباصه لتحت ورفعت عينيها لعنيه وشافت حب صادق جواه... اول مره تلمح الحب جوي عنيه... ليلي: ادهم... ادهم: شاوري ليلي: بطل تخليني اندم ادهم: يبقي اخرجي بره بيتي وانسي انك عرفتيني في يوم من الايام وانسي اسمي ليلي: مقدرش ادهم: معرفتك ليا في حد ذاتها ندم يبقي ازاي ما اخلكيش تندمي؟ مسكت قميصه بايديها الاتنين ليلي: طيب بطل تبعدني خليني قريبه ادهم: انا عايزك قريبه بس انتي اللي بتبعدي ديما... مش قادره تفهميني وبتبعدي عني مع اني طلبت منك كتير تفضلي بس انتي بتشوفي الظاهر بس ما بتحسيش بيا ليلي: ولا انت بتحس بيا ادهم: جيتلك ومشيتيني من عندك... ودلوقتي جيتي انتي ليا؟ فهميني انتي عايزه ايه مني؟ ليلي: انا مش عايزه منك حاجه... ادهم يدوب هيبعد فكملت جملتها ليلي: انا عيزاك انت كلك علي بعضك ادهم شد ايديها من علي قميصه وحطها حوالين رقبته وضمها... ضمها جامد جدا لدرجه انها حست انه عايز يدخلها جواه كانت واقفه علي طراطيف صوابعها علشان تبقي في مستواه فهو رفعها من علي الارضه وشه في رقبتها وهيا ايديها حواليه بتشده جامد ليها اكتر واكتر شوق ولهفه طال انتظارهم نزلها براحه وهيا بصتله وابتسمتله ووشه ماسكاه بايديها مسك ايديها ونزلها ورجع خطوه لوري ادهم: اقلعي هدومك