أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية مر العمر

إلهي يا أدهم يا ابن وفاء تتخبط في واحدة تحرق قلبك كدة وتجننك و طير النوم من عينكدعاء دعته أمه قبل سفره من باب المزاح ولك ..



07-12-2021 07:18 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [7]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن

ليلي: هو انت في كتير بيكلمك اخر الليل؟
ادهم: لوليتا حبيبه قلبي، ازيك ياقمر عامله ايه؟
ليلي: انت لسه زعلان مني؟
ادهم: مين قالك اني زعلان اصلا؟
ليلي: المره اللي فاتت اضايقت مني ومشيت
ادهم: اتضايقت فعلا بس مش زعلان منك انا مشغول بس
ليلي: امممممم، هو ايه صوت الميه ده؟
ادهم: انا باخد شاور
ليلي: حد ياخد شاور في نص الليل كده. ده الجو تلج
ادهم: تلج ولا حر. انا بحب شاور كده قبل ما انام.

ليلي: يعني هتنام؟طيب خلاص روح نام
ادهم: روح نام؟مالك بتقوليها كده ليه وبعدين صح انتي بتتكلمي ازاي؟والشبكه منين؟
ليلي: انا فوق سطح البيت، والجو تلج وهموت من البرد
ادهم: طيب يا قمر انزلي علشان ما تاخديش برد
ليلي: يعني انت مش عايز تشوفني؟
ادهم: مش عايز اشوفك؟لا طبعا عايز بس ازاي؟
ليلي: تعال عندي البيت
ادهم: انتي اتجننتي؟ اجي البيت ازاي؟
ليلي: الكل نايم تحت وانا فوق تعال.

ادهم: تصبحي على خير يا قمر انزلي نامي واتغطي كويس
ليلي: ادهم بجد تعال انا عايزه اشوفك...
ادهم: اهو ده اخر اللي يحب عيله
ليلي: يعني انت عايز تفهمني ان ظابط مخابرات المفروض انه يقتحم منشأت عسكريه بحراسه مشدده مش هيعرف يدخل بيتنا ويطلع السطوح. ده احنا في القريه والبلد كلها ميته مش نايمه
ادهم: مش حكايه مش هعرف، ليلي انتي مجنونه؟انتي عارفه بتتطلبي ايه؟عارفه لو حد شافني هيحصل ايه؟
ليلي: اه خايف على نفسك.

ادهم: نفسي؟ليلي انتي عارفه انتي بتطلبي ايه؟
ليلي: بطلب اني اشوفك، ادهم تعال بقى علشان خاطري
ادهم معرفش يقاوم الحاحها اكتر من كده
ادهم: عشر دقايق بالظبط وهكون عندك
ليلي: مستنياك
ادهم لبس بسرعه وخرج فقابل سيف بره...
سيف: رايح فين دلوقتي؟
ادهم: ده شيئ ما يخصكش
ابتسم ادهم وسيف كمان
سيف: طيب اوعي حد يشوفك يا مجنون
ادهم: غطي عليا لو حد سأل عليا هنا
سيف: اوك بس ما تتأخرش قوي، وافتكر انها عيله.

ادهم: فاكر ومش عايز حد يفكرني، سلام
ادهم وصل عندها. ركن الموتسيكل بعيد وغطي راسه بالظنط بتاع الجاكت وراح نط دخل جنينه البيت ومنها طلع للسطح
ادهم: يا مجنونه
ليلي جريت عليه ورمت نفسها في حضنه تتدفي فيه
ليلي: كنت خايفه لاحسن ما تجيش
ادهم: طيب تيجي ازاي؟هو انا ينفع اتأخر عليكي برضه؟
ليلي ابتسمت وبصتله، الجو كان برد والقمر كان منور
ادهم مسك ايديها
ادهم: ايديكي تلج.

خلع الجاكت ولبسهولها وبدأ يدفيلها ايديها وكانت بتبصله بحب وشوق
ادهم: بطلي تبصيلي كده، علشان مش هيحصل كويس
ليلي: هيحصل ايه؟
ادهم: بلاش، خلي بالك انا مش عيل هتحركي مشاعره وبعد كده تقوليله العب بعيد
ليلي: وانا مبحبش العيال اللي بيسمعوا الكلام
، قعدوا مع بعض شويه يتكلموا
ادهم: ليلي انا لازم امشي، الفجر خلاص
ليلي: خليك معايا علشان خاطري
ادهم: لحد امتي؟مش هينفع، ليلي ما تطلبيش مني تاني اجي هنا.

الموضوع ده مش امان وخصوصا ليكي انتي، لو حد شافنا في النادي اخرنا واحد وواحده بيكلموا بعض لكن هنا الموضوع مش هيتفهم كلام وبس سمعتك هتضر، لازم امشي
ليلي: طيب هشوفك امتي؟
ادهم: بكره في النادي هجيلك
سابها ادهم ومشي وهو في حاله غير الحاله، كل يوم بيعدي بيتعلق بيها اكتر وبيغرق في حبها اكتر واكتر،
اخيرا وصل المعسكر وفجأه
: اخيرا سيادتك شرفت؟سيادتك كنت فين لدوقتي؟:
ادهم: الله يخربيتك يا احمد خضيتني.

احمد: كنت فين؟
ادهم: وانت مالك؟
احمد: يعني ايه انا مالي؟يعني سيف موقفه يراقبلك الجو ويعرف كل حاجه عنك وانا لأ؟
ادهم: سيف انا مش موقفه، هو كان هنا وانا ماشي وبعدين سيف كمان ما يعرفش انا كنت فين، وحتى لو يعرف فده برضه ما يخصكش
احمد: هو احنا مش اصحاب ولا ايه؟
ادهم: اصحاب بس انت بتدخل في اللي مالكش فيه؟
احمد: ومن امتي ماليش في شيئ يخصك؟

ادهم: يوووه يا احمد بقى، على العموم يالا ننام شويه. الساعه 4 وكلها ساعتين والتدريب هيبدأ...
احمد لنفسه: ماشي يا ادهم بقى كده؟ بقى بتفضل سيف عليا؟
ادهم تاني يوم راح لليلي النادي واول ما شافته جريت ورمت نفسها في حضنه
ليلي: وحشتني وحشتني قوي
ادهم: وده من ايه ده؟ الله يرحم ايام زمان ايه اللي غيرك كده؟
ليلي: مكنتش عارفه دفا حضنك، اليوم اللي بيعدي من غير حضنك بحس اني معشتهوش
ادهم ضاممها قوي لحضنه.

ادهم: عارف انا الاحساس ده، على العموم انتي كمان واحشاني قوي،
راحو وقعدوا على السلم
ادهم: ما قولتيلش يا ليلي انتي عايزه تدخلي كليه ايه؟
ليلي: انا ان شاء الله هدخل طب وهبقي دكتوره قد الدنيا
ادهم ابتسم وسكت
ليلي: ايه مش مصدق ان انا اقدرابقي دكتوره؟
ادهم: لا يا حبيبتي طبعا مصدق، وانا اكتر واحد هكون مبسوط لما مراتي تبقي دكتوره ولا ايه؟
ليلي: مراتك؟
ادهم: ايه عندك مانع؟

ليلي: عندي مانع؟ده انا بتنمني اللحظه دي النهارده قبل بكره
ادهم: طيب وعامله ايه في مذاكرتك؟احنا بنتقابل كتير يا ليلي
ليلي: بذاكر ما تخافش انت بس عليا
ادهم: واخاف على مين لو مش هخاف عليكي، علشان توصلي لكليه طب لازم يكون تركيزك كله في المذاكره
ليلي: يعني قصدك ايه ما افكرش فيك؟
ادهم: ايوه وقت ما تمسكي كتاب تفكري ان الكتاب ده هو اللي هيقرب المسافات بيني وبينك، وتخلي تركيزك كله فيه
ليلي: حاضر هحاول.

ادهم: وناويه تخصصي في ايه بقى؟ولا لسه مش عارفه
ليلي: انا بحب الاطفال، هتخصص في الاطفال، انت ايه رأيك؟
ادهم: المهم رأيك انتي مش انا
ليلي: وانا بسألك عن رأيك؟
ادهم: لو انا كنت هقولك اتخصصي في الجراحه
ليلي: بس ده مجال صعب قوي وعايز قلب جامد
ادهم: والله اللي تخلي حبيبها يجيلها الساعه 3 الفجر البيت وما تخافش يبقى قلبها ميت مش جامد!
ليلي: هههههههههههههه لا ده بس الحب بيديني قوه غريبه.

ادهم: ونفس الحب ده هيديكي برضه قوه تدخلي جراحه
ليلي: ليه يعني جراحه؟
ادهم: علشام منرحش لحد غريب
ليلي: يعني ايه مش فاهمه؟
ادهم: يعني ظباط المخابرات اصابتهم كتير فلما اتصاب انتي تعالجيني فهمتي
ضربته ليلي على صدره
ليلي: وانت متخيل لو انت متصاب انا هقف كده قدامك وعملك عمليه؟
ادهم: وليه لأ؟

ليلي: بجد؟انت متخيل انا هقدر اشوفك تعبان واقف جنبك كده عادي، ده انا كنت هموت لما شفتك في المستشفي وانت مجروح في رجلك، هو انت متعرفش انا بخاف عليك قد ايه؟
ضمها ادهم لصدره
ادهم: خلاص ابقي خلي زميل ليكي يعالجني
ليلي: بعد الشر عليك اصلا
ادهم: المهم صح، انا هسافر بكره لمده يومين كده مصر اجازه
ليلي: ليه؟خليك معايا وتعال نقضي اليوم كله مع بعض.

ادهم: اغراء فعلا، بس انا بقالي تقريبا 9 شهور هنا ومشفتش اهلي وكل زمايلي هينزلو فلو انا منزلتش الكل هيسأل ليه؟
ليلي: خلاص سماح المره دي، بس اوعي تتأخر عليا، هو انت بجد بقالك 9 شهور هنا
ادهم: انا هنا من شهر 7 واحنا بدأنا في 3 اهوه
ليلي: تصدق محستش بالوقت خالص، ادهم ارجع بسرعه
ادهم: اوعدك يا ليلي في اي وقت هسافر فيه ديما هرجع ما تخافيش ابدا...

فعلا سافر ادهم وكان البيت كله فرحان برجوعه وخصوصا اخته ايه اللي كل ما يشوفها تفكره بليلي بشقاوتها وهزارها
وفاء: اخبارك ايه يا حبيبي
ادهم: انا الحمد لله كويس، بقولك كنت عايز منك خدمه كده صغيره
وفاء: طبعا يا حبيبي قول
ادهم: عايز اشتري هديه لحد مميز كده وعايزك تساعديني
وفاء: اوك بس مين الحد ده؟
ادهم: من غير اسئله لو سمحتي وفي الوقت المناسب هعرفك كل حاجه ممكن؟
وفاء: اخص عليك يا ادهم يعني بتخبي عليا؟

ادهم: خلاص اعتبري انك مسمعتيش حاجه سلام
وفاء: خلاص استني تعال هنزل معاك، بس قولي ايه نوعيه الهديه اللي عايز تشتريها؟
ادهم: مش عارف لما اشوف حاجه مناسبه هعرفها
وفاء: يعني نروح محل هدايا ولا محل مجوهرات، هتهاديها ايه؟
ادهم: تعاي نروح محل مجوهرات
وفاء: ده الموضوع بجد بقى؟
ادهم: يعني تقريبا
وصلوا لمحل كبير وفاء ديما بتتعامل معاه وبدؤا يتفرجوا على الحاجات المعروضه وكل ما وفاء تختار حاجه ادهم يرفضها.

ادهم: فوفا انا مش هخطبها بالهديه دي فبطلي تنقي حاجات كده، انا عايز حاجه بسيطه ينفع تلبسها من غير ما الف واحد يسألها منين دي ولابساها ليه؟ فهمتي؟
وفاء: يعني ايه؟عايز حاجه رخيصه وخلاص؟

07-12-2021 07:19 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [8]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

ادهم: مش حكايه رخيصه او غاليه، اصبري عليا
فضل يتفرج على الحاجات المعروض لحد ما لقي سلسله صغيره بالدهب الابيض عباره عن قلب جميل جواه قلب اصغر ومكتوب جواه حرف A ومطعم بالالماس
ادهم: هيا دي
وفاء: بقى كل المحل ده وعجبتك دي؟
ادهم: اهاه دي اللي عجبتني
وفاء: دي تمنها مش هيعدي الخمسه الالاف جنيه، انت متأكد ان اول هديه لحبيبتك عايزها رخيصه كده.

ادهم: اولا بالنسبالها هيا مش هتشوفها رخيصه خالص وربنا يستر اصلا وترضي تقبلها، وبعدين شكل القلبين جوي بعض حلو وجواها الحرف بتاعي
وفاء: ولما يسألوها لابسه حرف ده ليه هتقول ايه؟
ادهم: جدها اكتر حد بتحبه واسمه احمد فممكن تقول انه حرف جدها
وفاء: خلاص براحتك
ادهم: المشكله الالماس اللي فيها ده؟

وفاء: ادهم السلسه دهب ابيض فمش اي حد هيعرف ان دي دهب ابيض وان ده الماس الا اللي يعرف اصلا شكلهم، يعني اي حد ممكن يفتكرها اكسسوري
ادهم: ببجد هتبان اكسسوري عادي
وفاء: اهه ما تقلقش، اكسسوري نضيف شويه.

ادهم طلب من الصايغ انه ينقش على ظهر حرف Aاسمه واسمها بخط صغير مش يبان غيرللي يدقق وفعلا عملهاله الصايغ وفعلا كان السلسه شكلها تحفه جدا وتخيل ادهم نفسه وهو بيلبس ليلي هديته وسرح كمان وتخيل نفسه في كوشه معاها وبيلبسها شبكته
: ايييييييييييييييه رحت فين؟
ادهم: هاه لا كنت سرحان شويه ,,كنتي بتقولي ايه؟
ايه: سيبك من اللي كنت بقوله، قولي انتي هيا شكلها ايه اللي سرحان فيها دي؟

ادهم: ومين قالك يا لمضه هانم اني سرحان في واحده؟
ايه: علشان دي اول مره اشوفك سرحان كده وبتبتسم كمان
ادهم: انا كنت ببتسم؟
ايه: اه والله؟شكلها ايه بقى
ادهم: شبهك كده، مجنونه زيك...
ايه: حلوه؟
ادهم: ممكن تروحي تذاكري وتسيبيني في حالي؟
ايه: انت ماشي بكره حرام عليك واحشني قوي وواحشني الكلام معاك، انت متعرفش انت بتوحشني قد ايه؟

ادهم ضمها في حضنه وافتكر ليلي لما بيضمها بنفس الطريقه الظاهر انه بيحب ليلي بس برضه بيخاف عليها زي اخته الصغيره
ادهم: خلاص اجازه النهارده من المذاكره وتعالي نخرج نتجنن انا وانتي بره، هاه ايه رأيك؟
ايه: دلوقتي؟
ادهم: مش عايزه بلاش
ايه: لا طبعا عايزه في اقل من دقيقه هكون لابسه
ادهم: خلي بالك الجو بره برد
نزلوا هما الاتنين وكان وفاء وعبدو سهرانين مع بعض.

عبد العزيز: انتو رايحين فين كده؟وانتي مش عندك مدرسه الصبح ولا ايه؟
ادهم: هنتمشي شويه، وبعدين بكره هسافر سيبها النهارده معايا
وفاء: طيب يا حبايبي بس مش تتأخروا
ولسه هيمشوا
: استنوووووووووووووووووووووووني
ادهم: وانت عايز ايه انت كمان؟
امجد: هيا ايه بس اختك وانا ايه طيب؟
ادهم: انا عارف انها ليله مش معديه يالا يا اخويا انت التاني، ماهو انا خلفتكم ونسيتكم
امجد: وانت تطول تخلف زينا اصلا؟

ادهم: مش عايز اطول انا، يالا
كان بقالهم فتره طويله ما سهروش مع بعض هما التلاته كده فكانت سهره من اجمل ما يكون، سهره هيفضلوا فكرينها العمر كله لانها تقريبا كانت اخر سهره يسهروها مع بعض...
امجد: مش هتعرفنا على المزه بتاعتك بقى؟
ادهم: المزه بتاعتي؟ لا طبعا، بألفاظك دي عمري ما هعرفها عليك...
امجد: بلاش مزه، القمر بتاعك
ادهم: مين قالك اصلا اني عارف حد ولو عارف مين قالك انها قمر؟او موزه؟

امجد: طول عمري براقبك، عمري ما شفتك معجب بأي واحده. مهما تكون جميله، دلوقتي سامع طراطيش كلام كده من هنا وهنا انك متيم بحب جديد، فشكلها ايه بقى اللي خليت ادهم يتنازل عن غروره ويحب واحده، لازم تكون ملكه جمال
ادهم: عمر ما كان الحب بالجمال يا امجد، ولا كان غرور مني، كل الحكايه ان اغلب البنات كانوا تافهين بيهتموا بشكلهم، او بالموضه، او بالشباب مش اكتراومش بتحرك فيا اي حاجه.

ايه: ودي يا ادهم حبيبتك؟بتهتم بأيه؟
ادهم: انا مش عارف انتو ليه اصلا مصرين ان انا بحب؟
ايه: انت لسه قايل انها شبهي؟
ادهم: ايوه طبعا يا قمر لاني لما احب لازم تكون شبهك يا جميل انت،
امجد: سيبك منه مش هيقول حاجه ده واد رخم اصلا ومش بتاع حب...
ادهم: انا رخم ماشي.

وطلعوا كلهم يجروا ورا بعض زي مجانين نص الليل، الكل كان عارف ان ادهم في حب جديد في حياته بس هو مرضيش يحكي لاي حد حاجه مؤكده، مكنش عارف ازاي يقولهم انه بيحب واحده لسه مكملتش 15 سنه؟
رجع ادهم لتدريبه تاني ولحبيته تاني، وهو رايح عند حبيبته يقابلها افتكر كلام والدته وهو ماشي
وفاء: انا عارفه يا ادهم انك بتحب وان الحب جميل قوي، بس انا عايزاك توعدني بحاجه؟
ادهم: اوعدك بأيه؟

وفاء: توعدني في كل لحظه وانت معاها تفتكر أيه اختك؟
ادهم: افتكر ايه؟ليه بقى؟
وفاء: علشان ما تتعداش حدودك معاها، انا عارفه انا مربياك ازاي. وعارفه اخلاقك كويس، بس ساعات الحب بيخلي الواحد ينسي كل حاجه وما يفتركش غير حبيبته في حضنه، فعايزاك كل ما تكون حبيبتك في حضنك تفتكر ايه اختك، واللي انت ترضي بيه يتعمل لاختك اعمله مع حبيبتك،
ادهم: ايه اللي انتي بتقوليه ده؟انا مش هسمح حد يلمس اختي.

وفاء: يعني انت بتلمس حبيبتك؟
ادهم: مش قصدي كده، انا فعلا بخاف عليها
وفاء: خلاص يبقى هتعاملها زي ما تحب اختك تتعامل، لحد ما تبقي علاقه في النور، علاقه انت مستعد تتكلم عنها معانا
ادهم: مش معني اني متكلمتش معاكم عنها اني مش جاد في علاقتي
وفاء: عارفه يا حبيبي، انا بس مش عايزاك تعمل حاجه تندم عليها في يوم من الايام، مش اكتر، خد بالك منها ومن نفسك
ادهم: حاضر يا امي اوعدك اني هفتكر ايه وانا معاها.

وكانت مقابلتهم فوق الخيال كأنهم غايبين عن بعض سنين مش 3 ايام
ادهم: وحشتيني قوي قوي، اخيرا شفتك من تاني
ليلي: وانت كمان واحشني قوي، مع اني مش كنت بشوفك كل يوم وممكن يعدي اكتر من كده من غير ما اشوفك بس احساس انك مش معايا في نفس البلد بيفرق كتير، كنت حاسه اني محرومه من روحي.

ادهم: عارف يا ليلي لان كان عندي الاحساس ده، اول مره احس اني وحيد في بيتي، مع ان اخواتي كانوا حواليا وامي وابويا بس عدم وجودك فرق كتير قوي،
ليلي: وهما عاملين ايه؟انت عندك اخت في سني صح؟
ادهم: اممم فعلا في نفس سنك، المهم سيبك من الكلام عني وقوليلي انتي اخبارك ايه؟
ليلي: طيب ما تسيبني من الكلام خالص وقولي وحشتك قد ايه
ادهم قرب من ليلي ويدوب هيقرب اكتر افتكر ايه اخته فبعد على طول عنها.

ليلي: في ايه يا ادهم مالك؟
ادهم: لا يا حبيبتي مافيش، المهم قبل ما انسي انا جايبلك هديه بسيطه
ليلي: بجد..؟وانا كمان جايبالك هديه
ادهم: طيب وريني هديتك الاول
ليلي: لا طبعا انت الاول
ادهم خرج علبه صغيره وفيها السلسله واول ما فتحها
ليلي: واو، دي ليا انا؟ودي هلبسها ازاي بقى؟
ادهم: هتلبسيها عادي
ليلي: ولما يسألوني جيبتها منين والحرف ده ايه؟
ادهم: هتقولي انها اكسسوري عادي وان الحرف ده لحبيب قلبك
ليلي: حبيب قلبي؟

ادهم: جدك احمد مش حبيب قلبك
ليلي: جدو؟انت مفكر في كل حاجه بقى، بس قولي هيا فعلا اكسسوري؟
ادهم: تفرق معاكي؟
ليلي: لا طبعا مش تفرق بس عايزه اعرف يعني لو هلبسها على طول ولا اقلعها
ادهم: وتفرق في ايه بقى تلبسيها ولا تقلعيها؟
ليلي: لو هيا اكسسوري يبقى لو لبستها على طول مع الوقت لونها هيغير ولو اتبلت كذا مره هتبقي مش حلوه ده قصدي
ادهم: لا من الناحيه دي ما تقلقيش، ما تقلعيهاش من رقبتك ابدا مفهوم؟

ليلي: علم وينفذ، لبسهالي بقى
لفت ليلي وعطيته ظهرها ورفعت شعرها وهو لبسها السلسه وقفلها، لفيت هيا وشها ليه وحطت راسها على صدره، مسكت السلسه في رقبتها وبصتلها من قريب
ليلي: ايه ده؟
ادهم: ايه في ايه؟
ليلي: دي عليها اسمي واسمك؟
ادهم: وده مضايقك؟
ليلي: لا مش مضايقني، بس ممكن حد يشوفه.

ادهم: طول ما انتي لابسها هيكون الوش هو اللي باين مش الظهر فمتخليش حد يشوف ظهرها، وما تقلعيهاش فحد يشوفها وبعدين محدش هيعرف يقراهم الا لو ركز من قريب لكن من بعيد مش هيبانوا
ليلي: خلاص ماشي هخليها ديما فوق قلبي كده
ادهم: هو انتي مش قلتي جايبالي هديه؟ولا غيرتي رأيك
ليلي: لا طبعا مش غيرت، بس توعدني انك تلبسها ديما
ادهم: البسها؟وهيا تتلبس؟
ليلي: اه تتلبس، اوعدني.

ادهم: طيب قبل ما اوعدك انتي عارفه اني ظابط ومش هينفع البس حاجه كده ولا كده
ليلي بتضحك: انت خايف من ايه بالظبط؟هجيبلك فستان مثلا واقولك البسه؟
ادهم: مجنونه وتعمليها، وبعدين طول ما بوعد بوفي يا ليلي ولو مش هقدر اوفي مش بوعد اصلا
ليلي: طيب اوعدك انا انها مش حاجه مجنونه,,هيا زي هديتك بالظبط، كده اتطمنت
ادهم: سلسله يعني؟ماشي يا ليلي اوعدك اني مش هقلعها الا لو غصب عني
ليلي: انا مش حابه الا دي؟

ادهم: طبيعه شغلي، ما تنسيش، هلبسها على طول الا لو كنت في مهمه او حاجه تتطلب مني اقلعها بس مش اكتر، كفايه الوعد ده؟
ليلي: كفايه ماشي
طلعت ليلي السلسله كانت زي التميمه ومكتوب عليها حرف L كبير وجوي الحرف مكتوب فيه et ove ive ong
كانوا مكتوبين تحت بعض وحرف ال L ضاممهم كلهم كعامل مشترك في كل الكلمات يعني مكتوب
LET LOVE LIVE LONGمعناها دع الحب يعيش طويلا
وعلى الناحيه التانيه مكتوب اسمها LAILA.

ادهم: انتي بجد عايزاني البس دي؟سلسه عليها دع الحب يعيش طويلا والناحيه التانيه اسمك
ليلي: وفيها ايه؟ما انت جايبلي سلسله عليها اسمك؟
ادهم: حبيبه قلبي انتي بنت والبنات عادي يلبسوا سلاسل، لكن انا راجل وظابط وبقلع هدومي كتير سواء قدام زميلي او في التدريب فهيكون منظري ايه وانا لابس سلسله عليها اسمك؟
ليلي: هقولك زي ما قلتلي، ما تقلعهاش ومتخليش حد يشوف ظهرها؟
ادهم: انتي بتقتليني يا ليلي؟

ليلي: خلاص يا ادهم لو مش عجباك ما تلبسهاش، سلام
ولسه هتقوم تمشي
ادهم: استني هنا مش موضوع مش عاجباني،
ليلي: موضوع انك كبير وانك ظابط واني عيله خلاص فهمت
ادهم: انا مقلتش انك عيله
ليلي: مش لازم تقولها صريحه يا ادهم.

ادهم: خلاص يا ستي، ليلي انا مش عايزك تزعلي مني، بجد مش بستحمل زعلك او انك تروحي زعلانه وتقعدي ولو لحظه متضايقه، حقك عليا مكانش المفروض اهتم برأي حد، هلبسها واللي مش عاجبه ما يبصش ولا ايه؟واوعدك مش هقلعها ابدا، الا لو شغل بس، غير كده هتفضل ديما في رقبتي، اتفقنا
ليلي: اتفقنا يا حبيبي
رجع ادهم للمعسكر، كانوا خلاص قربوا يخلصوا مده تدريبهم ويروحوا القاهره يستلموا شغلهم بجد.

احمد لسه عايز يعرف من ادهم هو لسه على علاقه بليلي ولا لأ
وادهم مش راضي يريحه، واول ما شاف السلسله
احمد: سلسله؟ويا تري مين صاحبتها؟ومن امتي ادهم بيلبس سلسله وعليها دع الحب يعش طويلا؟
ادهم: انا مش عارف يا احمد انت ليه الفتره دي شاغل نفسك بيا قوي كده؟

07-12-2021 07:19 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [9]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل العاشر

احمد: يمكن علشان انت بطلت تتكلم معايا او تعتبرني صاحبك من اصله
ادهم: انت طول عمرك صاحب واكتر كمان وانا عمري في لحظه ما فكرت فيك غير كده، بس حتى الاخوات او الاصحاب ساعات بتخبي حاجه عنهم، يمكن لاني مش مستعد اصارح؟معلش سيبني على راحتي شويه، وبعدين انا مش عارف انت ليه كل شويه مصر اني بطلت احبك؟
احمد: لانك عمرك ما كنت بتخبي عني قبل كده، عمرك ما كنت مش مستعد تتكلم معايا.

ادهم: معلش يا احمد، سيبني براحتي
جاء سيف عليهم
سيف: ازيكم، حمدلله على السلامه يا احمد...
احمد بغيظ: الله يسلمك
سيف: ادهم باشا رحت فين كده بسرعه وجيت، ايه اللي في رقبتك ده مكتوب ايه؟let love live long
وده من ايه ده؟
ادهم بابتسامه: وانت مالك ده من ايه؟
سيف: انا متخيل رأفت لما يقراها ويقولك ايه ده يا سياده الملازم اللي في رقبتك ده؟
كان بيقلد رأفت بالظبط، فضحكوا جامد
ادهم: هقوله زي ما هقولك بالظبط،.

سيف: هتقوله ايه؟
ادهم: هقوله مالكش فيه...
سيف: وانا منتظر بفارغ الصبر رده عليك هيكون ايه؟لاني مش قادر حتى اتخيل هو ممكن يعمل ايه؟
ضحك ادهم: هيعمل ايه يعني؟ ميقدرش يعمل حاجه اصلا، وبعدين مش انا اللي اخاف من رأفت اصلا
: افندم يا سياده الملازم حضرتك بتقول ايه؟
وده طبعا كان رأفت فوقفوا كلهم انتباه
رأفت: ملازم ادهم حضرتك كنت بتقول ايه؟

ادهم: انا مش بقول اي حاجه انا اصلا ما اتكلمتش، (بص لسيف) انا كنت بقول حاجه؟
سيف: لا يا افندم محدش فينا اتكلم
رأفت: اه باحسب
احمد: لا يا فندم كانو بيقولو، سيف كان بيبارك لادهم على سلسلته الجديده
ادهم وسيف بصوا لاحمد باستغراب ورأفت قرب يشوف.

السلسله وقري اللي عليها
رأفت: انت شايف ان دي مناسبه انك تلبسها هنا؟
ادهم: اعتقد يا فندم ان دي حريه شخصيه وبعدين مفيش اي قانون يمنعها ولا ايه؟
رأفت: لا يا سياده الملازم مافيش قانون يمنعها...
مشي رأفت وسابهم واول ما مشي
ادهم: انت كان قصدك ايه يا احمد مش فاهم؟
احمد: قصدي:؟ولا حاجه طبعا بس كنت عايز اشوف رد فعلك لو رأفت طلب منك تقلعها، كنت عايز اشوفك وانت بتقوله مالكش فيه مش اكتر، انت زعلت ولا ايه؟

ادهم: لا يا احمد ما زعلتش
سابهم احمد ومشي
سيف: هو احمد ده مش المفروض الانتيم بتاعك؟
ادهم: فعلا هو كده، بس بقاله فتره متغير مش عارف ماله؟
اخر الليل رأفت طلب ادهم وفضل يتكلم معاه
رأفت: افهم من السلسله اللي في رقبتك انك اتصالحت مع حبيبتك؟
ادهم: كل الحكايه ان سمعت نصيحه من واحد قالي طالما بأيدك متسيبش حبيبتك
رأفت: اتمنالك السعاده معاها وان ربنا يكملهالكم على خير، بس مش شايف ان السلسله مبالغ فيها شويه.

ادهم: واعمل ايه؟حكم القوي
ضحكوا هما الاتنين
رأفت: ده الوش امال الظهر مكتوب عليه ايه بقى؟
ادهم: الظهر مصيبه كبري
رأفت: لازم اشوفه وريني
مسك ادهم السلسله وطلعها من القميص ووراله الظهر
رأفت: والله وطلعت مجنون ليلي، انت مجنون تلبس سلسله عليها اسمها؟ طيب بلاش لو حد شافها، شغلك بعد كده، في مهام بتتطلب منك تخفي اي ملامح لشخصيتك او تتنكر في شخصيه تانيه، السلسله دي هتكون اكبر علامه ضدك.

ادهم: عارف وعلشان كده عرفتها ان في شغلي ممكن اقلعها
رأفت: كويس طيب، بس برضه مش متخيلك كده ظابط وليه وزنه ولابس سلسله عليها دع الحب يعيش طويلا والناحيه التانيه اسم حبيبتك، طيب مفكرتش في شكلك قدام الناس اللي هتقبض عليهم
ادهم: ارجوك كفايه لحد كده، انا عارف قد ايه الموضوع غبي بس ما باليد حيله
عدي كام يوم وفي يوم ادهم بيلبس وخارج يقابل ليلي لانه اتفق معاها يقابلها بره القريه بتاعتهم
احمد: انت رايح فين؟

ادهم: مشوار كده
احمد: اجي معاك نتمشي شويه مع بعض
ادهم: خليها وقت تاني
احمد: وراك ايه يعني مهم؟
ادهم: مشوار يا احمد في اييه؟
خرج ادهم والمره دي قرر احمد انه لازم يعرف هو رايح فين ويتأكد اذا كان لسه على علاقه بليلي ولا لأ؟
اتقابل ادهم وليلي وهيا ركبت وراه الموتسيكل ولبسها الخوذه
ليلي: مش عايزه البسها
ادهم: ده غير انها وسيله حمايه، بس برضه علشان لو حد شافك ميعرفكيش البسيها وانتي ساكته.

اخدها وراحوا لمكان بعيد وسط جناين مفيهوش حد نهائي غير طبعا احمد اللي مراقبهم من بعيد، وطبعا ادهم وهو مع ليلي بينسي الدنيا وما فيها
ليلي: المكان جميل قوي، انت عرفته ازاي؟
ادهم: اعرف صاحب المزرعه وقالي في اي وقت احب اريح اعصابي اجي هنا
ليلي: وهو ممكن يجي دلوقتي؟
ادهم: لا ما تقلقيش، وحتى لو جي متخافيش، عامله ايه في مذاكرتك؟

ليلي: الحمد لله تمام ولما بمسك الكتاب بعمل زي ما انت قلتلي بعتبره الوسيله اللي هتقربنا لبعض
ادهم: طيب كويس
ليلي: ادهم هو لما انت تسافر هنشوف بعض ازاي؟
ادهم: اولا انا لسه فاضلي شهر كمان، وبعدين انا ممكن اجيلك في اي وقت وهيا فتره وهتيجي انتي عندي القاهره في الكليه والقصر العيني قريب مني
ليلي: ولو ما دخلتش،
ادهم: ما تكمليش، انتي هتذاكري كويس
ليلي: قصدي لو مدخلتش طب القاهره؟

ادهم: ذاكري بس يا ليلي واعملي اللي عليكي وسيبي الباقي لبعدين، بس في اي مكان هتكوني فيه هعرف اجيلك ما تخافيش
ليلي: وامتي هنعلن علاقتنا؟
ادهم: حبيبتي انا ممكن اعلنها من دلوقتي بس المشكله ان الكل هيرفض محدش هيكون في صفنا نهائي، فهنستني سنتين او تلاته بالكتير ونعمل خطوبه وبعدها بسنه كمان نتجوز
ليلي: واتجوز وانا في الكليه؟

ادهم: وايه يعني؟ الظباط بيبقي تلات اربع الوقت مشغولين، يعني هيكون عندك وقت براحتك لكليتك ومذاكرتك والحمد لله حالتي الماديه كويسه يعني هيكون عندك اللي هيخدمك ومش هتشيلي هم شغل البيت يعني مش هيكون وراكي غير انا ومذاكرتك، وانا مش عايز اكتر من انك في اخر الليل تكوني في حضني
ليلي: وهتشجعني ادخل جراحه؟مش هتقولي دي هتاخد وقت ولا هتتطلب منك تباتي بره البيت او كلام من ده؟

ادهم: لا ياقلبي هساعدك على قد ما اقدر، ولو هتباتي بره هجيلك انا ابات معاكي، المهم بس تحطي رجلك على اول الطريق، واوعي تنسيني ولا تحبي غيري في كليتك
ليلي: هو انا ممكن اصلا احب غيرك؟
ادهم سكت ومسك ايديها وبيحاول يحفظ كل تقاطيع ايديها وبيفكر لو هيا حبت غيره فعلا
ادهم: انتي حاليا يا ليلي لسه مراهقه، وساعات الحاجات اللي بنحبها واحنا مراهقين بتختلف لما نكبر ونوصل للعشرين، في سن العشرين نظرتك للامور بتتغير.

ليلي: لو انا حبيت حد تاني هتعمل ايه؟
بصلها في عنيها
ادهم: هعمل ايه يعني؟هتمنالك السعاده مع اللي قلبك يختاره
ليلي: بجد يا ادهم وهيبقي من قلبك؟
ادهم: بجد يا ليلي، اللي بيحب حد بيتمناله السعاده حتى لو مش معاه، كل اللي بيهم ان حبيبه يكون سعيد
ليلي: انا بحبك بس عمري ما هتمنالك السعاده ابدا مع حد غيري، ده انا اموت لو شوفتك مع حد غيري.

ادهم: ما تخافيش انا خلاص عديت العشرين من بدري ومشاعري ثابته وعمرها ما هتتغير، هفضل احبك,,المشكله في مشاعرك انتي...
ليلي: ادهم هو انت امتي اتمنيت تبقي ظابط مخابرات.

ادهم: تقريبا وانا في ابتدائي، كان في ظابط مخابرات كان زميل ابويا وكان كل شويه يسافر بلد وديما حياته كده غامضه وكان مثلي الاعلي ومن ساعتها اتمنيت ابقي زيه، وعلشان كده خليت ابويا من صغري يدخلني مدارس عسكريه ومعرفش ولا هو ولا امي يغيرولي رأيي
ليلي: يعني انتي من صغرك عرفت عايز تبقي ايه ومغيرتش رأيك ولا لحظه انك تكون ظابط
ادهم: لا يا ليلي مفيش لحظه غيرت رأيي فيها.

ليلي: يعني مشاعرك كانت ثابته وعرفت انت عايز ايه من صغرك، مغيرتكش المراهقه ولا سن العشرين ولا كل الكلام ده ولا رفض ابوك وامك
ادهم بابتسامه: انتي عايزه توصلي لايه بالظبط؟
ليلي: عايزه اوصل انك كنت اصغر مني بكتييير قوي لما قررت مستقبلك شكله ايه وعرفت انت عايز ايه؟ليه بقى شاكك فيا؟

ادهم: مش شك يا ليلي، خوف,,,,خوف انه يجي يوم الاقيكي مع حد تاني وبتقوليلي اسفه,,,السناريو ده بتخيله كل شويه,,وعمري ماعرفت هعمل ايه ساعتها او هكمل ازاي
ليلي مسكت وشه باديها الاتنين
ليلي: ادهم بصلي في عنيا، اوعدك ان عمر اللحظه دي ما هتيجي ابدا، عمري ما حطك في الموقف ده ابدا، وكفايه تتخيله لانك عمرك ما هتعيشه,,,انا بحبك ومشاعري ثابته وعارفه انا عايزه ايه، وانا عايزاك انت وبس.

ادهم: مستعده تثبتيلي حبك يا ليلي لو انتي متأكده كده مشاعرك؟
ليلي: انت عايز دليلي لحبي
ادهم: انا مش عايز دليل انا متأكد من حبك ليا بس دلوقتي، انا خوفي كله من بكره
ليلي: وانا مستعده يا ادهم لاي شيئ يطمنك
ادهم: مش بقولك مجنونه
ليلي: ايوه مجنونه بحبك انت
ادهم: طيب يالا علشان كده هتتأخري، علشان توصلي قبل الليل
ليلي: هشوفك امتي؟بس بلاش المكان ده انا قلقانه منه.

ادهم: ايه رأيك لو حجزت اوضه في الفندق السياحي واتقابلنا فيها وهو مفيهوش غير سياح
ليلي: اوضه؟
ادهم: ايه خايفه؟بلاش
ليلي: لا مش خايفه، خلاص بس هدخل ازاي من بره؟
ادهم: انا هدخلك ما تقلقيش
اخدها وروحها وبعدها روح هو على المعسكر وطبعا كان احمد في انتظاره
احمد: كنت فين؟
ادهم: انت عارف انت بقيت عامل زي الزوجه الحشريه اللي جوزها كل شويه يهرب منها
احمد: طيب ما تريحني وقول.

ادهم: شيلني من دماغك شويه يا احمد، انا مش ناقص حاليا
احمد: مش ناقص ليه هيا حبيبه القلب مزعلاك ولا ايه؟
ادهم بصله ومردش عليه
احمد: ما تقولها يا ادهم ما تقول انك كنت مع ليلي
ادهم: ولما انت عارف اني كنت مع ليلي بتسأل كتير ليه؟
احمد: انت عارف ان علاقتك دي غلط؟وان كل اللي بتعمله ده غلط في غلط؟انت لازم تقطع علاقتك بيها فورا
ادهم: افندم؟وانت مين ادالك الحق انك تقرر عني اعمل ايه؟
احمد: انا صاحبك وعايز مصلحتك.

ادهم: وانا عارف مصلحتي كويس
احمد: ولو حد عرف بالعلاقه دي؟
ادهم: ساعتها هتصرف
احمد: العلاقه دي مش هيجي من وراها خير يا ادهم انهيها
ادهم: ما تشغلش بالك انت بس
احمد: انا صاحبك يا ادهم
ادهم بصوت عالي: يبقى اتصرف على الاساس ده وبطل تتدخل في اللي ما يخصكش
احمد: وانت ما تخصينيش
ادهم: علاقاتي ما تخصكش ايوه وياريت ما تشغلش بالك بيا للدرجه دي، ممكن؟
احمد: ممكن
خرج ادهم وراح لصاله الجيم، كان فيها سيف على جهاز الجري.

ادهم وقف على جهاز جنبه وشغله، كان بيجري بغل وغيظ لانه كان بيفكر في كلام احمد، لو فعلا حد عرف هيتصرف ازاي؟وكان بيفكر برضه في ليلي اللي طلب منها انها تقدمله دليل لحبها وايه هو الدليل اللي عايزه؟، ازاي يطلب منها كده؟
سيف: على فكره لو زودت السرعه كمان الجهاز هيولع
ادهم: ايه بتقول ايه؟



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7006 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4069 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3103 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2976 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3422 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، العمر ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 12:34 صباحا