أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية مر العمر

إلهي يا أدهم يا ابن وفاء تتخبط في واحدة تحرق قلبك كدة وتجننك و طير النوم من عينكدعاء دعته أمه قبل سفره من باب المزاح ولك ..



07-12-2021 07:17 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [4]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس

ادهم وليلي بعدوا عن بعض وليلي خافت جدا لون عنيها قلب لاخضر فاتح وادهم لاحظ ده
ادهم: ما تخافيش ده احمد صاحبي ما تقلقيش منه
ادهم: احمد ازيك تعال اعرفك
احمد: ما انا عارفها ولا نسيت؟
ادهم: لا منسيتش، ليلي ده احمد اقرب صاحب ليا وبستأمنه على حياتي نفسها فاهمه؟
ليلي بخوف وتردد: اه، اهلا بحضرتك...
احمد: لا حضرتك ايه بقى، ده انتي حبيبه الغالي ولا ايه؟طيب مش كنتي تقوليلي من الاول انك تخصيه وانا كنت بعدت خالص.

ادهم: مش وقته يا احمد روحي انتي يا ليلي لتدريبك علشان ما تتأخريش
ليلي: طيب بعد اذنكم
وبعد ما مشيت
ادهم: انت بتكلمها كده ليه؟
احمد: وعايزني اكلمها ازاي هاه؟
ادهم: في ايه يا احمد مالك؟
احمد: مالي؟انت بتسأل مالي.؟مالي ان انا كنت معجب بيها وانت عارف ورحت تكلمها من ورايا وتعمل علاقه معاها.

ادهم: اولا انت بتعجب بكل بنت حلوه بتشوفها وثانيا انا شوفتها قبلك واتكلمنا من اول مره اتقابلنا فيها وكان شعورنا متبادل وثالثا انا سبق وطلبت منك متضايقهاش واكيد انت فهمت ليه
احمد: طول عمرك بتحب المثاليات والاخلاق، لكن متخيلتش ابدا انك تكون مستخسرها فيا علشان نفسك.

ادهم: انت بتهبل يا احمد وبعدين ماهيا كانت قدامك وانا كنت بشوفك بتروح وتكلمها وسيبتك وهيا اللي رفضتك حتى من قبل ما يكون في حاجه بينا وبعدين انا عمري ما استخسرت فيك حاجه وانت عارف كده كويس بس ده موضوع مختلف
احمد: طول عمرك بترفض العلاقات
ادهم: علشان انا يا احمد بحبها بجد مش مجرد علاقه
احمد: ايه؟بتحبها بجد؟
ادهم: ايوه بحبها بجد، هاه قلت ايه؟اصحاب ولا؟
احمد: اصحاب طبعا، قلت لفوفا ولا لسه؟

ادهم: لسه لما ابقي انزل اجازه، مش عايزك تضايق ليلي بتلميحاتك او ع عليها
احمد: عيب ده انت اخويا
ادهم: عارف
وبعد ما نزلوا. احمد انسحب وراح لليلي
احمد: ليلي، ازيك
ليلي بخوف: اهلا افندم
احمد: ادهم اخويا واكتر وانا اتمنالكم الخير (مد ايده يسلم) كده اصحاب
ليلي ابتسمت: اصحاب، بعد اذنك بقى
احمد: اتفضلي
وفي يوم التدريب فيه كان صعب جدا ورأفت بيطلب منهم حاجات شبه مستحيله وكان في لجنه بتقيم مستواهم.

كان رأفت حاططلهم حواجز عاليه ينطوا من فوقها ويجري مسافه كبيره ويعدوا من اسلاك شائكه وينطوا من فوق بركه الجثث بس المره دي حطولهم حبل يتشعبطوا فيه ويعدوا بيه البركه بس مش الكل بيعرف يعدي واللي بيقع بيكون مصيره فظيع والمفروض انهم يوصلوا برج معين يطلعوه ومن فوق ينزلوا بحبل لحد تحت وطبعا كالعاده كان محمود العقبه، وصل لحد الحاجز ومقدش يعديه مع انه حاول مره بعد مره لحد ما ادهم اخد باله فبعد ما كان وصل للبرج رجع لصاحبه تاني لاول الطريق وده خلي اللجنه تستغرب وبيسألوا رأفت.

اللواء رياض( نائب مدير المخابرات): هو ليه رجع مع انه كان الاول؟مجنون ده ولا ايه؟
رأفت: لا يا فندم مش مجنون ده يعتبر اكفأ واحد فيهم
اللواء رياض: هو اسمه ايه ده؟
رأفت: اسمه ادهم عبد العزيز
اللواء: بس اسمه مش مكتوب في اعلي خمسه في الورقه دي
رأفت: ده لانه ديما بيرجع كده
اللواء: يبقى مجنون
رأفت: لا يا فندم مش مجنون بس شوف حضرتك هو رجع ليه وهتعرف الاجابه بنفسك.

وفعلا تابع اللواء ادهم وهو راجع لحد ما وصل لمحمود صاحبه
ادهم: محمود يالا لازم النهارده بالذات تعدي اتحرك
محمود: حاولت يا ادهم واتخيلت كل حاجه بس مش قادر، رحم الله امرئ عرف قدر نفسه وانا قلتلك مش هقدر بس انت ديما بتصر واديكم كلكم هتخسروا بسببي
ادهم: مش هنخسر طول ما ايدينا في ايدين بعض مش هنخسر هساعدك يالا
محمود: ايه هتشيلني مثلا؟مش هقدر اعدي الحاجز يا ادهم
ادهم: اطلع عليا وعدي اتحرك مش هسيبك.

محمود: مش هتقدر يا ادهم
ادهم: لا هقدر اطلع انت بس واخلص
وفعلا شبك ادهم ايديه ومحمود طلع عليها وبعدها وقف على اكتافه واخيرا مسك الحاجز من فوق وادهم بيشجعه يكمل واخيرا عدي الحاجز وادهم نط وراه ومشي معاه خطوه خطوه وساعده يعدوا كل الحواجز والبركه وساعدوا في طلوع البرج ولما اتردد ينط بالحبل ادهم زقه من فوق وبعدها نط هو واخيرا خلص اول تدريب
رأفت: عرفت ليه بقى بيرجع؟

اللواء: بيساعد الضعيف؟ بس ده غباء انه يتخلي عن مركزه الاول علشان يساعد حد عمره ما هينجح اصلا...
رأفت: بس ده واحد من فريقه وهو بيساعدهم كلهم مش ده بس
اللواء: طيب نادي على الخمسه الاوائل دول ونادي كمان على صاحبك ده وخليهم يعيدوا التمرين ده كله بس كل واحد لوحده واحسب الوقت اللي هياخده كل واحد لما نشوف صاحبك لو مسؤل عن نفسه بس هيعديه في قد ايه
رأفت: حاضر يا افندم واراهنك انه هيكون الاسرع.

اللواء: وانا قبلت رهانك، لو نجح هاخد فريقه كله لكن لو فشل حتى هو مش هاخده اتفقنا
رأفت: لا يا فندم بس ده ظلم ليه
اللواء: خلاص سبق السيف العدل مش راهنت عليه؟

رأفت جمع الخمسه الاوائل ومن ضمنهم ادهم كمان
رأفت: مطلوب منكم تعيدوا التمرين ده لكن كل واحد لوحده وهنشوف مين اسرع واحد فيكم، اتفضلوا. ادهم لحظه
ادهم: افندم
رأفت: التمرين ده لازم تكون فيه الاول لاني راهنت عليك ومكنتش
اعرف الرهان ايه؟
ادهم: وطلع الرهان ايه؟
رأفت: فريقك كله لو فزت هما معاك ولو خسرت برضه فريقك معاك
ادهم: وحضرتك ازاي تعلق الفريق كله في رقبتي كده؟
رأفت: مكانش قصدي ودلوقتي اتفضل.

وفعلا بدأ التمرين وتقريبا كان ادهم وسيف ماشين خطوه بخطوه
مع بعض وفي معاهم كمان باقي الظباط وكلهم تقريبا مستواهم واحد.

لحد ما طلعوا البرج ولان سيف كان مهتم جدا بانه يفوز فزق واحد من زمايله علشان ينط هو الاول فالظابط ما قدرش يحفظ توازنه وبدل ما يوقع على البرج وقع لبره البرج من على ارتفاع عالي جدا، الكل اتجمد مكانه الا واحد اتحرك بسرعه وطبعا الواحد ده كان ادهم، نط على حبل البرج وطلع سكينه من جرابه وقطع الحبل فنزل بيه الحبل في اتجاه صاحبه اللي بيقع لحد ما مسكه فلف الحبل على ايده علشان يوقف وقعوهم لتحت ومسابش ابدا صاحبه يقع من ايده وطبعا في الوقت ده كان سيف وصل لخط النهايه وادهم كان ابعد ما يكون عنه، انقذ حياه زميل بس كان ايه الثمن ويا تري اصحابه لو عرفوا بالموضوع هيسامحوه؟

ولحد كده كان اليوم لسه ما خلصش لانهم طلبوا منهم كل فريق هيعمل تمرين اخير لمده ساعتين كاملتين
رأفت: اخر تمرين هو اختبار لقوه تحملكم،
هنا شافوا العساكر بيجهزوا مراكب مطاطيه وبينفخوها واستغربوا جدا لانهم في صحرا
رأفت: متستغربوش المركب المطاطي بتستخدموه في البحر عارف بس بيكون محمل بمعدات وزنها بيعدي ال 200 كيلو.

وبيبقي مطلوب انكم تشيلو المركب وتنزلوه البحر وبما ان مفيش بحر فمطلوب منكم تشيلوه وترفعوه لفوق راسكم لمده ساعتين متواصلتين لو المركب وقع منكم فتبقوا خرجتوا وخسرتوا الكل اعترض وصوتهم على جدا
رأفت: اللي مش عاجبه ينسحب احنا مش بنجبر حد، استعدوا.

وفعلا كل فريق راح ناحيه المركب ومع صوت الصفاره حاولوا يشيلوه وفعلا المركب كان تقيل جدا فما بالك وهما تعبانين اليوم كله هيشيلوه ازاي؟ده مش بس هيشيلوه ده كمان هيرفعوه لفوق راسهم ولمده ساعتين، ربنا يكون في العون
بالفعل كل فريق رفع مركبه لفوق بس المشكله انهم يحافظوه عليه فوق. عدت اول ربع ساعه واول فريق انهار ووقع منهم المركب.

وبعدها بخمس دقايق فريق تاني خرج كده باقي 3 فرق ادهم وسيف وواحده تانيه ربع ساعه كمان الفرق التالته اغمي على واحد منهم فوقع المركب وباقي فرقتين، التعب بدأ يتملك من الكل، وبدؤا يستسلموا
ادهم: خليكم واقفين وفكروا في اي حاجه غير الالم
محمود: المره دي مش نافع اي حاجه هنموت يا ادهم
جيجي: عنده حق انا مش قادره انا خلاص
احمد وعلى وحمدي: كلنا يا ادهم خلاص مش لازم نكمل حاولنا.

ادهم: لأ هنكمل وللاخر، هو طلب المركب يفضل فوق بس محددش طريقه
احمد: عندك افكار الحقنا
ادهم: عندي بس تسمعوا كلامي ومن غير مجادله
الكل: هنسمع
ادهم: اوك جيجي نزلي ايديكي وريحي على الارض
جيجي: انت اتجننت وبعدين
ادهم: انا قلت من غير مجادله فات ساعه الا ربع وباقي ساعه وربع مش هنقدر نكمل الا لو ريحنا بعض كل واحد هيريح 10 دقايق وانا هحدد من يبدأ فابدأي يا جيجي ريحي ايديكي وارتاحي عشر دقايق ابدأي.

جيجي: انت متأكد. مش هتطرد
ادهم: احنا بنشتغل كفريق والفريق بيشيل بعضه ابدأي وعلى مسؤليتي
فعلا نزلت جيجي ايديها ونامت على الارض وطبعا الكل استغرب وخصوصا اللجنه
اللواء: دول بيعملوا ايه؟
رأفت: اعتقد ان ادهم هخيليهم يريحوا واحد واحد بحيث يكملوا للاخر
اللواء: يعني هو قائد ممتاز
رأفت: ده اللي بحاول اوصله لحضرتك
اللواء: هنشوف فريقه هيكمل ولا لأ
ادهم: قومي يا جيجي راحتك خلصت، محمود دورك.

محمود: اخيرا انا عايز ابوسك يا ادهم
ادهم: مش وقته يا محمود.

07-12-2021 07:18 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [5]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس

فريق سيف شافوا اللي بيحصل وحاولو يقلدوهم بس للاسف اتخانقوا مين يريح الاول ومقدروش يتفقوا لحد ما وقعوا المركب وخسروا، فريق ادهم كملوا التتابع والكل بيريح حسب رأي ادهم
وطبعا خلي نفسه للاخر، واخيرا خلصوا الساعتين ورموا حملهم واترموا هما نفسهم على الارض...
ارتاحوا عشر دقايق وبعد كده جمعوا الكل علشان يعلنوا مين فاز في اول جوله ومين الفرق اللي هتمشي ومين هيكمل السباق المجنون ده.

لو اتحسبت بالدرجات فريق سيف هو الاول، وبعدها فريق ادهم والمفروض ان فرقه واحده هيا اللي هتكمل تدريبها
والباقي هيمشي ويتعينوا كظباط شرطه عاديين،
اللواء رياض: طبعا بناءا على الدرجات فريق سيف هو الاول والمفروض ناخدهم كظباط مخابرات...
فريق سيف فرح جدا وبدؤا يتنططوا.

اللواء: لكن، لكن في اعتبارات تانيه اهم من الدرجات يا ملازم سيف، اولا انت كشخص كويس لكن كقائد فانت فاشل جدا لان فريقك مش بينفذ اوامرك، الحياه كظابط مخابرات مش بتخلوا منالمخاطر وفي اوقات بتحط حياتك بين ايدين ناس تانيه وساعات بتكون مسؤل عن حياه ناس تانيه ومينفعش في الحياه العمليه انك تكون لوحدك لانك هتحتاج حد يأمن ضهرك او حد هيحتاج منك تأمنه وده مش هيحصل غير بالثقه وانت مش اهل للثقه دي لانك اناني بتفكر في نفسك ومصلحتك وبس، عمرك ما ساعدت حد من فريقك فبالتالي عمر ما حد فيهم هيساعدك، فريق ادهم في المركب كمل للاخر عارف ليه؟ لانهم بيثقوا في قائدهم وسمعوا كلامه من غير مجادله لكن فريقك جادلوك ومحدش سمع كلمه منك وبالتالي المركب وقعت، لو بدلنا المركب بارواح ناس كان هيكون ايه العمل دلوقتي؟ انت عندك مهارات لكن للاسف مش كفايه.

الكل سكت ومحدش عارف ايه اللي هيحصل دلوقتي وفريق سيف فاز ولا لأ
اللواء: انا كنت بتابع النهارده من اول اليوم وبدرس فيكم واحد واحد ولقيت فيكم فعلا ناس تستاهل انها تكون ظباط وناس لأ، شفت اللي بيهمه فريقه اكتر من انه يفوز واللي بيهمه انه ينقذ حياه اكتر من انه يوصل خط النهايه شفت اللي بينظم امور فريقه وبيعدي بيهم لبر الامان، شوفت قائد عظيم وفريق اعظم لانهم بيثقوا في قائدهم وبيمشوا وراه.

بس للاسف القوانين واضحه احنا محتاجين فريق واحد والاختيار صعب وهضطر للاسف اختار بينكم لكن لو بايدي هختاركم انتو الاتنين بس سامحوني لاني مش عارف اختار بينكم فبالتالي هتكملوا انتو الاتنين وهتستمروا شهر كمان وهتفضل اللجنه موجوده هنا وهنحدد خلال الشهر ده مين في الفرقتين هيكمل ومين هيمشي، بالتوفيق جميعا، اما بالنسبه للباقي فهتتعينوا كظباط في الاماكن اللي تختاروها مع كمان ترقيه استثنائيه لمجهوداتكم واتمنالكم جميعا التوفيق.

وهو ماشي وقف مع فريق ادهم
اللواء: اتمني انك تشتغل معايا ملازم ادهم هستناك تجيلي هناك
ادهم: باذن الله يا فندم
اللواء: صاحبك محمود انت متمسك بيه ليه؟مش شايف انه هيعطلك، ليه مصر انه يكمل؟
ادهم: انا متمسك بيهم كلهم لان كل واحد فينا متخصص في حاجه وبارع فيها
اللواء: وصاحبك ده بارع في ايه؟

ادهم: في الكمبيوتر، حطه قدام اي جهاز، قدام اي شبكه مهما كانت حمايتها، في مجال الكمبيوتر هو رقم واحد، عندك على خبير في المتفجرات ممكن من شويه حاجات في البيت يعملك قنبله احسن من اي مصنع واحمد خبير في وسائل المواصلات او بمعني تاني يعتبر اشطر حرامي عربيات,هههه مفيش اي شيء بيمشي على الارض مش بيعرف يسوقه جميع وسائل المواصلات هو محترف فيها من الطياره للعجله، حمدي: خبير في الاتصالات والاختراعات الغريبه، جيهان بتتكلم 6 لغات حيه مع قدرات تانيه كلنا طبعا عندنا المهارات القتاليه، فلو واحد فينا مش بيعرف يدافع عن نفسه في خمسه هيحموه، ولا ايه راي حضرتك؟

اللواء: وانت مهارتك ايه؟
ادهم: مهاراتي عاديه
اللواء: متواضع مش بتتكلم عن نفسك بس من اللي قريته في ملفك انك بتتكلم 7لغات حيه انجليزي والماني وفرنساوي وايطالي واسباني وعبري وصيني صح؟وحاليا بتتعلم هندي، ده غير مهارتك في الكمبيوتر ووسائل المواصلات برضه وطبعا مهاراتك القتاليه لان على حد علمي سيادتك بتتقن الجود والكارتيه والتايكوندو والكونغفو وحاجات تانيه كتير مكتوبه في ملفك، اتمني ان فريقك يفوز.

سابهم ومشي واخيرا اليوم الطويل ده خلص والكل هيرتاح الا ادهم كان بيلبس وخارج
محمود: انت رايح فين؟
ادهم: مشوار ضروري ومش هتأخر
حمدي: انت فيك نفس لمشاوير؟
احمد: سيبوه يمكن المشوار ده بيردله روحه ولا حاجه
ادهم بصله بنظره تجمد النار
ادهم: المشوار اللي انا رايحه ما يخصش حد فيكم. بعد اذنكم
محمود: ادهم استني
ادهم: ايه تاني؟
محمود: ممكن تجيبلي فرخه مشويه معاك ممكن؟
ادهم: ههههههه حاضر يا محمود هجيبلك.

طار ادهم على معاده اللي اتأخر عليه وراح لقي ليلي مولعه من تأخيره
ادهم: استر يا رب عنيها خضرا
ليلي: بتهزر سيادتك وانا مستنيه من بدري كل شويه اخترع للاستاذ حجه علشان اشوفك وصلت ولا لسه؟
ادهم: سوري يا قلبي بس غصب عني النهارده كان يوم طويل وصعب
ليلي: عملت ايه؟
ادهم: فريق سيف فاز
ليلي: ايه وانتو؟
ادهم: مش عارف اقولك ايه
ليلي: ادهم اوعي تكون هتمشي من البلد
ادهم: خايفه؟
ليلي: انت شايف ايه؟

ادهم: شايف عنيكي اغمقت تبقي خايفه
ضمها لصدره وطمنها
ادهم: متخافيش معانا شهر كمان احنا الفرقتين نثبت فيه من الافضل، ليلي انا تعبان جدا ومش قادر احرك اي حاجه في جسمي ممكن تقعدي معايا شويه
ليلي: نقعد فين؟
ادهم: هنا في الارض
وفعلا سابها وقعد ورقد كمان على الارض
بصتله بحب وضحكت
ادهم: اعمل ايه؟مش قادر
ليلي: طيب كنت ريحت وما جيتش
هيا قعدت جنبه فعدل نفسه وقرب منها وحط ايده على خدها الناعم.

ادهم: واتحرم من اجمل عنين ده لا يمكن ابدا، انتي راحتي، انتياللي خلتيني اعدي اليوم، كل ما اتعب اتخيل عنيك مستنياني بتديني قوه غريبه بكمل بيها، انتي متعرفيش انا حبيتك قد ايه؟
ليلي: مهما تكون درجه حبك عمرها ما هتوصل قدي
نام ادهم تاني على ظهره وشبك ايديه تحت راسه
ادهم: مش هجادل معاكي مين بيجب مين اكتر
قربت ليلي منه ورفعت راسه وقالتله
ليلي: حط راسك على رجليا هترتاح اكتر
ادهم: بس هتعبك؟

ليلي: انا عايزاك تتعبني، ابوس ايدك اتعبني
ابتسم ادهم وفعلا نام على رجليها والغريبه انه نام فعلا وهيا فضلت تلعب في شعره وحاسه انها لو بعدت عنه تموت، وفجأه قلبها اتقبض هيا ممكن الحياه تبعدها عنه؟
دموعها نزلت غصبا عنها ونزلت على وشه فصحته
ادهم: ليلي في ايه حبيبتي مالك؟
ليلي: لا مفيش
عياطها بيزيد وهو مش عارف مالها فضمها لصدره وبيحاول يسكتها
ادهم: ليلي ارجوكي في ايه؟علشان خاطري قولي
ليلي: خايفه يا ادهم خايفه.

بتمسح دموعها بايديها وبتبصله
ليلي: خايفه في يوم اصحي من الحلم ده ومتكنش موجود جنبي
ادهم مسح دموعها بايديه ومسك وشها بايديه وبص في عنيها
ادهم: اليوم اللي قلبي يبطل ينبض بحبك هو اليوم اللي قلبي هيبطل ينبض نهائي يا ليلي. واوعدك اني هفضل احبك لاخر لحظه في عمري واوعدك اني عمري ماهسمح لاي حد يشاركك قلبي، عارفه حتى لو افترقنا او الدنيا بعدتنا هتفضلي انتي وبس في قلبي
ليلي: بجد هتحبني ديما؟

ادهم: لاخر لحظه في عمري هحبك
ليلي: انا بحبك قوي( ايده كانت على وشها فمسكت ايده وحطتها على شفايفها وباست ايديه وهو ضمها جامد قوي، زي ما يكون عايز يدخلها جوه صدره ويحميها من العالم ده)
رجع لاصحابه بس قلبه هو كمان مقبوض وحاسس ان في حاجه هتعكر الصفو ده
محمود: فين الفراخ؟
ادهم: يوه نسيت يا محمود معلش
محمود: نسيت؟ودي اصرفها منين دي، انا جعان حرام عليك
ادهم: سوري بجد يا محمود نسيت.

عدي كام يوم والحال زي ماهو تمارين طول اليوم واخرالنهار بيقابل ليلي
وكل يوم ادهم يلاحظ ان سيف بيضايق جيهان كل شويه
كان قاعد مع فريقه وجه سيف عليهم
سيف: ازيكم جميعا
الكل: الحمد لله
سيف: بعد اذنك جيهان تسمحي
جيهان: لا مش هسمح يا سيف مش هتعشي معاك ريح نفسك بقى
سيف: طيب جربي يا جيهان
ادهم: مش قالتلك لأ مستني ايه تاني اتفضل بقى
سيف: اعتقد ان محدش وجه لسيادتك كلام ومحدش عينك وصي عليها.

ادهم: لحد هنا وكلامك خلص اتفضل وبعدين عيب عليك كده
سيف: عيب؟وحضرتك اللي هتعرفني العيب؟انت اخر واحد تتكلم عن العيب، اللي بيته من زجاج ميحدفش الناس بالحجاره
قام ادهم واصحابه كلهم وقفوا ومسكوا ادهم ليتخانق معاه
ادهم: قصدك ايه بقى؟انا بيتي مش من زجاج ابدا
سيف: قصدي انت عارفه كويس
ادهم: لا مش عارف قول قصدك ايه؟
سيف: بلاش
ادهم: طالما اتكلمت يبقى تكمل والا مش هيحصلك كويس.

سيف: قصدي على السنيوره اللي بتروحلها كل يوم ولا هو حلو ليك وكخه لغيرك
ادهم اتصدم للحظه بس سيطر على نفسه بسرعه
ادهم: اممم. وايه العيب بقى في ده؟معمركش شوفت اتنين بيحبوا بعض قبل كده؟ ولا سيادتك شايفني بفرض نفسي عليها؟
سيف: لا شفت كتير بس قبل ما حضرتك تيجي تكلمني عن الاخلاقيات بص لنفسك، انا لما اعجبت. اعجبت بزميله في سني مش عيله بفيونكات ومعدتش ال 15 سنه
ادهم حس ان الدنيا كلها بتلف بيه.

ادهم: مين دي اللي معدتش 15 سنه؟هاه؟
سيف بابتسامه خبيثه
سيف: اوه شكلك ما تعرفش؟ انت عار على الظباط يا سياده الملازم مش عيب لما عيله تضحك عليك، امال هما بقالهم قد ايه بيعلمونا على جهاز كشف الكدب وازاي نعرف نكشف الكدب من العيون. اه سوري نسيت انت لما بتبص في عنيها بتغرق في الوانها
هنا ادهم ضرب سيف ضربه وقعته على الارض وخلته ينزف
ادهم: اخرس مش هسمحلك تزود كلمه.

سيف: مش مصدقني روح الصبح الساعه 7 ونص وشفها قدام المدرسه واهي المدرسه جنب النادي، شوفها بالمريله الكحلي والفيونكات البيضه والضفرتين، شوف حبيبه قلبك على حقيقتها وبعد كده تعال وكلمني ده لو ليك عين اصلا تتكلم سابهم ومشي والكل واقف مصدوم من اللي سمعه
محمود: ادهم
ادهم: مش عايز حد يكلمني نهائي، بعد اذنكم
احمد: هتروح فين؟
ادهم: في داهيه سيبوني لوحدي.

ادهم طلع في الصحرا العريضه ومع كتر اتساعها حس انها ضيقه عليه قوي وبتخنقه قوي. هو عمره ما سألها عن عمرها. هو لاحظ انها صغيره بس تخيلها 18 او 19 سنه مش 15 ابدا، هو ممكن يكون بيحب عيله؟
احمد: ادهم
ادهم: قلت عايز اكون لوحدي
احمد: انا بس عايز اطمن عليك
ادهم: انا كويس مالي يعني؟، انت كنت تعرف؟
احمد: عارف انها صغيره عننا بس مش للدرجه دي، هتعمل ايه؟
ادهم: مش عارف، هتأكد الاول
احمد: ولو الكلام صح؟

ادهم: انا مش هعمل علاقه مع عيله انا اكبر منها بعشر سنين ادهم استني النهار يطلع وفضل الليل كله في الساحه بره المعسكر مستني النهار يطلع زي ما تكون حياته واقفه على طلوع النهاراصحابه راحوا التدريب
احمد: ادهم الساعه 6 مش هتيجي التدريب هيبدأ؟
ادهم: لا مش جاي روحوا انتو
شويه وصلت اخيرا الساعه 7 ولسه ادهم هيتحرك لقي المدرب بينادي عليه
رأفت: ملازم ادهم تقدر تقولي حضرتك مش في التدريب ليه؟

ادهم: اسف ورايا مشوار مهم
رأفت: افندم وراك ايه؟ اتفضل على تدريبك
ادهم: قلت لحضرتك اسف ورايا مشوار مهم. بعد اذنك
رأفت بصوت عالي: لو خرجت بره يا سياده الملازم مش هيحصلك كويس.

ادهم ما ردش عليه وسابوه ومشي كل تفكيره في ليلي، وصل اخيرا المدرسه ووقف قدامها من بعيد شويه بحيث يشوف البنات و هى داخله وعمال في كل لحظه يدعي انه ما يشوفهاش لانه مش متخيل انه ممكن يبعد عنها، اخيرا شافها ومصدقش عنيه بس اهيه مع صحباتها بالمريله الكحلي والضفاير والفيونكات البيضاء، وقف مصدوم مش عارف يتحرك ولا ينطق ولا يفكر، ليلي شافته فابتسمت واستأذنت من صاحباتها ومشيت من قدامه وراحت لورا المدرسه علشان يروح وراها فضل واقف مكانه مش عارف يمشي ولا يعمل ايه؟بس راح وراها ووقف قدامها وهو مصدوم.

ليلي: ايه يا حبيبي في ايه؟مقدرتش تستني لاخر النهار للدرجه دي وحشتك؟
ادهم: ...
ليلي: ادهم في ايه مش بترد ليه؟مالك حبيبي؟
ادهم: حبيبك؟ اسمي الملازم ادهم والزمي حدودك وانتي بتكلميني انا مش عيل بلعب معاكي
ليلي: ادهم في ايه مالك؟
ادهم: مالي؟ مش عارفه مالي؟
ليلي: لا مش عارفه في ايه؟
ادهم: انتي كدبتي عليا ليه؟
ليلي: انا عمري ما كدبت عليك، كدبت في ايه؟
ادهم: في عمرك، انتي مقولتيش انك عندك 14 سنه.

ليلي: انت مسألتنيش علشان اقولك وبعدين انا هبدأ في ال 15 قريب
ادهم: والنبي بجد؟هتبدأي في ال15 والمفروض انا اعمل ايه؟ ارقص؟انت ازاي ما تقوليليش عمرك هاه؟مين قالك ان انا عايز ارتبط بعيله هاه؟.

07-12-2021 07:18 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [6]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع

ليلي: انا معرفش انك مش عارف عمري وبعدين هيفرق في ايه العمر. انا ليلي حبيبتك زي ما انا
ادهم: ما تقوليش حبيبتي، انا مبحبش عيله فاهمه. انا كنت متخيل انك عندك على الاقل 19 سنه اصغر مني بخمس سنين مقبولين لكن 14 لأ كده كتير قوي، اللي بيني وبينك انتهي فاهمه؟
ليلي: باي حق بتنهيه هاه؟انا بحبك والعمر مش فارق معايا.

ادهم: لكن فارق معايا انا، مين قالك اني هستمر في علاقه 5 سنين لحد ما سيادتك تدخلي جامعه وتتخرجي؟، واستني ويمكن في الكليه تحبي زميلك، مين قالك اني مستعد استني؟
ليلي: انا عمري ما هحب حد غيرك (بتعيط) انا بحبك انت
ادهم: وانا قلتلك انتهي، اللي بيني وبينك انتهي، يالا يا شاطره على فصلك، واوعي تتأخري على الطابور.

ركب موتسيكله وسابها بتعيط لانه لو استني اكتر من كده هيضعف قدام دموعها، دخلت المردسه وهيا منهاره واصحابها كلهم حاولوا يعرفوا في ايه بس هيا بتعيط وبس، اخيرا روحوها البيت لانهم افتكروا انها تعبانه دخلت اوضتها وفضلت تعيط وحتى جدها معرفش منها اي حاجه...
ادهم راح للمعسكر واول ما رأفت شافه
رأفت: اخيرا قررت انك تتنازل وتشرفنا، انت وفرقتك متعابقين وهتقضي اليوم كله اشغال شاقه وهوريك ازاي تسيبني وتمشي.

ادهم: انا اللي غلطت فرقتي مالهاش علاقه عاقبني زي ما تحب لكن فريقي لأ
رأفت: عقاب فريقك في حد ذاته اكبر عقاب ليك اتفضلوا
وده كان اصعب يوم يعدي على الكل، كلهم بيبصوله لكن محدش قدر يكلمه، كل اللي قاله انه اعتذرلهم وسكت وهما احترموا سكوته ده،.

كل يوم بيعدي بيكون اصعب من اللي قبله، وفي يوم مقدرش يقاوم قلبه وراح للنادي يمكن يشوفها. طلع لمكانهم السري وشافها واقفه شعرها طاير وراها وجميله بس حزينه، قلبه بيتخانق معاه يروحلها بس عقله بيقوله اوعي تضعف للحظه. هيا مجرد ما تروح كليتها هتنساك وحياتها هتستمر، ولسه هينسحب بهدوء حست هيا بيه وبصتله نظره طويله كلها الم وحب وشوق
ادهم: ازيك. انا جاي اتكلم في الموبيل مش اكتر.

وفعلا طلع موبايله وبص فيه. هيا قربت لحد ما وقفت قدامه
ليلي: نسيتني؟، بصلي وقولي انك نسيتني
دموعها كانت نازله على وشها وعنيها مليانه حزن وحب
ادهم: ...
ليلي: انا بحبك ولو عدي 100 سنه هفضل احبك وانا مش من النوع اللي بيغير رأيه، طول عمري عارفه عايزه ايه وانا عايزاك انت وبحبك انت
ادهم شاورلها بايده تسكت علشان هيرد على الموبيل
ادهم: فوفا حبيبتي ازيك، عامله ايه؟
فوفا بتتكلم.

ادهم: هانت يا ست الكل بكره هاجي، ايوه عندي خميس وجمعه اجازه وهاجي اقضيهم في البيت
فوفا بتتكلم
ادهم: ماشي مش هتأخر بس اوعي تكون العروسه مش موجوده انا جاي مخصوص اقابلها خلاص طالما عاجباكي يبقى هتعجبني، مش هتأخر يا جميل،
عارف ان ابوها وامها هيكوني موجودين عارف، خلاص ماشي
شوفي انتي ايه المناسب واشتريلها خاتم يليق بخطيبتي انا بثق في ذوقك، يالا سلام
ادهم: افندم يا ليلي كنتي بتقولي ايه؟سامعك.

بصتله بنظره عمره ما هينساها ابدا
ليلي: مبروك الخطوبه. بعد اذنك
سابته وجريت ودموعها بتجري قبلها وهو جري يشوفها من فوق السطح وهيا ماشيه،
ادهم: اسف يا اغلي من روحي بس مش هينفع غير كده كان لازم اكدب عليكي علشان تنسيني
موبيله رن
ادهم: ايوه يا امي في ايه؟
وفاء: هو الخط قطع ليه؟هو انت قلت عند اجازه وجاي
ادهم: لا يا امي معنديش اجازات ومش جاي،
وفاء: حبيبي في ايه مالك وصوتك ماله؟انت تعبان.

ادهم بصوت مخنوق: ايوه تعبان، تعبان من دعوتك يا امي، كان لازم يعني تدعي ان ربنا يحرق قلبي، تعبان من دعوتك
قفل التليفون وراح للمعسكر وغرق نفسه في التمارين ومبقاش بيرحم نفسه ولا ليل ولا نهار، حتى في ساعات الراحه كان هو بيتمرن لدرجه ان سيف افتكر انه عايز يتفوق عليه فبقي بيتمرن هو كمان بالليل. ورأفت هيتجنن منهم بس كان حاسس ان ادهم موجوع
رأفت: ملازم ادهم، هتفضل كده كتير؟
ادهم: كده اللي هو ازاي يعني؟

رأفت: هروبك بالتدريب ليل نهار
ادهم: مش حضرتك اللي عايزنا نتدرب
رأفت: عايزك تتدرب مش تموت نفسك، اللي انت فيه ده جرح قلب، حبيت صح؟
ادهم: ...
رأفت: اه باين عليك، بيقولو ان الرجاله قلبها زي الرمان يساع كتير لكن ميعرفوش ان الراجل لو حب بجد قلبه ما بيسعش غيرواحده بس ولو جابوله مليون واحده بعدها مبترضيهوش
ادهم: وحضرتك بتتكلم زي ما تكون حبيت قبل كده؟

رأفت: ايوه حبيت هو انتو بس اللي بتعرفوا تحبوا؟، انا في شبابي كنت زيك كده وانت لسه جاي شاب طموح مليان حيويه بس فقدت الامل اني احب وسمعت كلام امي واتجوزت جواز صالونات واحده محترمه معرفتش احبها بس كنت بحترمها وقلت ده كفايه واكمل حياتي معاها وفرحت جدا لما بقت حامل وقلت لو مش هحبها احب عيالي منها ورحت معاها للدكتور وياريتني ما رحت، شفتها هناك الدكتوره بتاعتها وقلبي دق من اول ما عيني جت في عينها قلبي دق واتوجع بقى معقول دلوقتي قلبي جاي يحب؟ومين؟دكتوره مراتي؟

ادهم: وعملت ايه؟بعدت عنها؟
رأفت: حاولت بس فشلت، حبيتها وهيا حبيتني وقلتلها اطلق مراتي بس هيا رفضت انها تخرب بيتي ومراتي كانت على وش ولاده وعلشان تبعدني عنها اتجوزت اول واحد اتقدملها ودبحتني بجوازها ده
ادهم: بس اللي اعرفه عن حضرتك انك وحيد، انت سيبت مراتك وابنك؟
رأفت: لا ما سيبتهمش بس الظاهر ان ربنا حب يعاقبني على اني حبيت...
ادهم: امال هما فين؟

رأفت: مراتي ماتت وهيا بتولد هيا وابني الاتنين ماتوا، ماتت بعد جواز حبيبتي باسبوع. بس لو حبيبتي كانت استنت اسبوع واحد بس كان ممكن اكون معاها دلوقتي بس حبيبتي اتجوزت. فقلت خلاص افضل مع مراتي وابني فماتوا زي ما يكون مكتوب عليا افضل لوحدي
ادهم: وعملت ايه؟نسيت حبيبتك؟

رأفت: نسيتها؟هو انت ما سألتش نفسك ليه واحد في سني بيتدرب معاكم وبعمل كل التمارين معاكم؟علشان اتعب قوي اتعب لدرجه بالليل انام وما افكرش، 25 سنه فاتوا ومعرفتش انسي حبيبتي، غرقت نفسي بالشغل
ادهم: وعلشان كده سموك سفاح علشان كنت بتفضي غيظك وغضبك في شغلك فكنت عنيف؟

رأفت: وعلشان كده سموني سفاح، وعلشان كده مش عايزك تبقي زي لو ينفع تحافظ على حبيبتك حافظ عليها واوعي للحظه تهتم بحاجه غير بحبيتك، ما تهتمش بكلام الناس ولا اعتبارات ولا اخلاقيات ما تهتمش غير بحبيبتك، حتى لو الكل هيرفض العلاقه دي افتكر ان محدش هيتعذب غيرك، فلو ينفع تكون معاها خليك معاها، قوم نام وارتاح علشان بكره عندكم تدريب حي
ادهم فضل يفكر في كلام رأفت ومش عارف ياخد قرار.

طلع النهار وراحوا مكان بعيد في تدريب جديد بس المره دي كانت الذخيره حيه والتفجيرات بجد، ورأفت وزعهم بطريقه غريبه. كل اتنين مع بعض، وادهم كان مع سيف وطبعا الاتنين ما كانوش طايقين بعض في الاول بس شويه شويه بدؤا يتكلموا واكتشفوا ان في حاجات بينهم كتير متشابهه،
سيف: ادهم انا اسف على موضوع ليلي سامحني ما كنش قصدي افتح الموضوع بالطريقه دي، وعلى فكره انا بحترمك جدا.

ادهم: بالعكس يا سيف انا مبسوط انك قولتلي، ايوه كان اسلوبك غبي بس كان لازم اعرف
سيف: وعملت ايه؟
ادهم: عملت اللي المفروض اعمله، سيبتها
سيف: وهو ده الصح انك تسيبها؟
ادهم: مش عارف يا سيف ايه الصح، اقفل الكلام بقى
سيف: انا لو مكانك مكنتش هسيبها، المهم انكم بتحبوا بعض، وبعدين ما هو عادي لو واحد عنده 30 سنه وبتلاقيه متجوز واحده 20 سنه، ولا علشان انتو اصغر من كده، بكره هتكبر.

المكان اللي كانوا فيه كان زي الغابه والمفروض يلاقوا مبني معين هياخدوا منه حاجات ويرجعوا
شويه وهما ماشين اضرب عليهم نار وبدؤا يجروا لحد ما وصلوا مبني غريب دخلوه ولحظهم لقوا اللي المفروض يجيبوه اخدوا الشنطه وهما خارجين سيف فجأه زق ادهم بعيد وفي لحظه كان البيت انفجر كله طبعا الاتنين كل واحد فيهم طار في مكان...

ادهم فتح عنيه بس كان الصمت مالي المكان صمت فظيع او هو مش سامع اي شيئ زي ما يكون كل حاجه ماشيه بالتصوير البطئ، هو مش مستوعب ايه اللي حصل راقد على الارض مش حاسس بأي حاجه، عقله ما فيهوش اي شيئ غير ليلي وفجأه سؤال غريب بيلح عليه: ياتري شفايف ليلي طعمها ايه؟استغرب هو فضل قد ايه على علاقه بيها وعمره ما حاول يلمس شفايفها، يمكن من جواه كان حاسس انها صغيره وكان بيحميها؟

، شويه وبدأ يفوق اتعدل بص لرجله كان فيها خشبه داخله من ناحيه وخارجه من التانيه بس هو مش حاسس باي حاجه شد الخشبه من رجله وربطها بالحزام بتاعه علشان النزيف. بص حواليه اخيرا شاف سيف، واستغرب من امتي سيف بيهتم بحد غير نفسه، قام راحله كان بينزف جامد من صدره.

ادهم ماكنش عارف يعمل ايه بس فضل يفتكر الاسعافات اللي اتدربوا عليها، اهم حاجه يوقف النزيف وفعلا حاول يربط جرحه بقميصه، وعرف انهم لو فضلوا هنا كتير سيف هيموت يعمل ايه يسيبه ويروح يجيب نجده؟لا هو هيشيله وياخده بحيت يختصر الوقت وفعلا شاله على كتفه بس الالم في رجله مخلاهوش يقدر يتحرك( ادهم انت لازم تتحرك والا صاحبك هينزف لحد ما يموت انسي الالم، تخيل عيون ليلي، هتروحلها، لو خرجت من هنا هتروحلها بس اتحرك).

فعلا تجاهل ادهم الالم اللي في رجله ومشي بصاحبه لحد المعسكر
واول ما شافوه جريو عليه واخدوا سيف منه، هنا هو سمح لنفسه انه يغمي عليه
فاق ادهم في المستشفي لقي احمد جنبه
احمد: ادهم انت كويس؟
ادهم: سيف اخباره ايه؟
احمد: وانت من امتي بتهتم بيه؟
ادهم: من لحظه من فاداني بحياته، سيف اللي انقذني من الانفجار
احمد: وانت انقذته من النزيف والموت يبقى خالصين
ادهم: احمد ارجوك قولي حالته ايه؟

احمد: كويس وهيعيش ما تخافش، ليلي كانت هنا عايزه تشوفك لان خبر الانفجار انتشر بس انا رفضت ومشيتها
ادهم: وليه مشيتها؟
احمد: انت خلاص قطعت علاقتك بيها يبقى تشوفها ليه؟
ادهم: مش من حقك تقرر عني يا احمد، مش من حقك
احمد: انت قلت نسيتها وانا محبتش تفتكرها فمشيتها
ادهم: اطلع ولو لقتها بره دخلها
احمد: انت قلت انك قطعت علاقتك بيها
ادهم: انا فعلا قطعت علاقتي بيها بس دلوقتي بقولك دخلها وارجوك ما تتكلمش كتير، اتفضل.

احمد: هترجعلها؟
ادهم: ده شيئ ما يخصكش، لو سمحت يا احمد
احمد خرج وهو مضايق من صاحبه ومتضايق من سيف لان ادهم بدأ يحبه، وبدل ما يشوف ليلي موجوده ولا لأ مشي على المعسكر
شويه والباب خبط على ادهم
ادهم: ادخل
ليلي: اسفه لو بضايقك، بس ممكن اتطمن عليك؟
ادهم: اتفضلي
ليلي: عامل ايه وايه اخبارك؟انا سمعت عن اللي حصل في النادي فجيت بس اطمن عليك وهمشي على طول
ادهم: قربي مني يا ليلي
ليلي: انت رجلك بتوجعك؟

ادهم: بقولك قربي مني
قربت خطوه بس برضه لسه بعيده عنه
ادهم: قربي اكتر
ليلي: انت الحمد لله شكلك كويس، انا همشي
ولسه بتلف وشها علشان تمشي. مد ايده ومسكها من شعرها وشدها عليه
ليلي: اه شعري. ادهم سيب...
مكملتش الكلمه لانه قاطعها بشفايفه، مكنش عايز يسأل نفسه السؤال ده تاني، بص في عنيها
وشاف اكتر لون بيشتاق له (لون الحب الرمادي الفاتح) كانت عنيها في منتهي الصفاء
ادهم: ده لوني انا وبس.

ليلي ماكانتش قادره تتكلم او تتنفس او حتى تتحرك
ادهم: اقعدي يا ليلي جنبي، اقعدي
ليلي: انت عملت كده ليه؟ وقصدك ايه؟
ادهم: بعد الانفجار، كل تفكيري كان فيكي، معرفتش افكر في اي شيئ غير ده فوعدت نفسي بده
ليلي: برضه ده معناه ايه؟
ادهم: ممكن تسيبيها من غير معني دلوقتي؟
ليلي: طالما من غير معني يبقى اسفه لازم امشي
لسه هتقوم فمسك ايديها
ادهم: خليكي شويه ارجوكي...
ليلي: حرام عليك انت بتعذبني.

ادهم: انا بعذبك! وانتي عملتي فيا ايه؟ انتي فاكراها سهله عليا اني احب عيله؟ لو قلتلك ان انا بحبك ومش عارف ابعد عنك هتقولي ايه؟
ليلي: وخطيبتك؟
ادهم: مفيش خطيبه ده كان فيلم علشان احاول اخليكي تكرهني
ليلي: يعني مفيش خطيبه؟
ادهم: لا مفيش، مفيش غير حبيبه معلقه قلبي بيها، عيله لو عايزه الحق، عيله ومش عارف اعمل معاها ايه؟
ليلي: حبها وبس، العيله دي مش عايزه غير حبك ووجودك جنبها.

ادهم: ولو راحت كليتها ونسيتني ولا حبت زميلها في الجامعه.؟
ليلي: دي تموت قبل ما قلبها يدق لغيرك، اوعدك اني هفضل حبيبتك انت وبس، انا اتعلمت على الحب على ايدك، انت اول واخر حب، انت وبس
ادهم: وانا مش عارف ليه من ضمن ستات العالم كله محبش غير عيله، حبتها وهتجنني، بس مش عارف ليه مستعد لاي مخاطره معاها...

الكام يوم اللي ادهم فضلهم في المستشفي ليلي كانت بتجيله بالعافيه لان خروجها كان محدود، وبعد ما خرج كان الموضوع اسوأ لانه راح المعسكر،.

تدريباتهم الايام دي اختلفت تماما، تدريبهم كان للمشاعر والاحاسيس، هما خلاص كانوا قرروا انهم هيقبلوا الفرقتين لان تقريبا مستواهم واحد، ودلوقتي هما مستعدين جسمانيا انهم يشتغلوا بس لازم يستعدوا نفسيا، لازم الظابط تكون ليه قدرات خاصه للسيطره على مشاعره كلها، فحاليا كان تدريب للسيطره على المشاعر، ازاي يسيطر على غضبه ازاي يكدب ويخدع جهاز كشف الكدب وازاي يكشف اذا كان اللي قدامه صادق ولا كاذب، واهم حاجه ازاي يتحكم في شهوته وازاي يقاوم اي اغراء مهما بلغت درجه جمال اللي بتغريه، ادهم مفيش اي بنت قدرت تهز شعره فيه، وكان هو مستغرب جدا من نفسه، ازاي بنات بالجمال ده مش عارفين يحركوه وتيجي ليلي العيله بتحرك كل حاجه فيه؟

ليلي كانت بترفض ان ادهم يلمسها او يضمها او شيئ من ده، وده شيئ كان بيجننه لحد في مره انفجر فيها
ادهم: ماهو يا تكوني عيله وتبعدي يا اما تثبتيلي انك ناضجه زي ما بتقولي وترضيني، انا حبيبك وعايز اقرب منك ومش هتخطي حدودي معاكي،
ليلي: انا اسفه مش هقدر
ادهم: خلاص انتي حره
سابها ومشي، هو عارف انه غلطان وانه كحبيب مالوش اي حقوق عليها بس هو هيتجنن، مش قادر يركز في اي شيئ...

ادهم اخد 3 ايام مش بيروح لليلي، هو مكانش فاضي اصلا يروح وفي نفس الوقت كان متضايق، تليفونه اخر الليل كان بيرن فاستغرب ورد
ادهم: الو ايوه مين؟



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7006 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4069 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3103 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2977 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3423 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، العمر ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 01:04 صباحا