أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية مر العمر

إلهي يا أدهم يا ابن وفاء تتخبط في واحدة تحرق قلبك كدة وتجننك و طير النوم من عينكدعاء دعته أمه قبل سفره من باب المزاح ولك ..



07-12-2021 07:27 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [22]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث والعشرون

احمد قلبه بيدق بسرعه، مكن يكون عرف الحقيقه؟
احمد: لأ مش عارف، ملقتش واحده مناسبه مثلا؟
ادهم: لا لقيتها وحبيتها، بس المشكله مكانتش فيا او فيها؟المشكله كانت في اللي حوالينا، اللي حوالينا استكتروا علينا الحب ده...
عبير: مش انت روحتلها بعد خمس سنين لما سبتها ولقتها ارتبطت
ادهم: لا يا عبير ما ارتبطتش، كانت بتضحك عليا
عبير: ليه عملت كده؟هيا كده فرقت بينكم.

ادهم: علشان في واحد راحلها وقالها اني متراهن عليها مع اصحابي واني عمري ما حبيتها,,
عبير: لو بتحبك مكانتش تصدق اي حد.

ادهم: ماهو كان شاطر قوي ولعبها صح قوي، جي لابويا وقاله ان ابنكبيحب عيله وممكن يعمل حاجه غلط وومكن يفضحك ولعب في دماغ ابويا فابويا اضطر يتصرف وبعت حد يراقبني وصورلي صور ليا مع ليلي وهددني بالصور دي وفعلا استجبت لابويا وبعدت لكن الشخص ده ما اكتفاش بكده خاف ان ليلي تستناني فعلا فقالك لما ابعدها هيا كمان، راح مراقبني هو التاني وصورلي فيديو وانا مع ليلي وراح وري الفيديو لليلي على اساس ان انا اللي مصوره كدليل اني عرفت اغويها، والمشكله ان الشخص ده كان اكتر حد انا بثق فيه فكان هو الوحيد اللي طلبت منه يروح لليلي ويقولها تفتكر ديما اني بحبها واني هرجعلها بس هو راح قالها اني مالمستهاش علشان هيا بنت وانها لما تفقد عذريتها تكلمني وانا انام معاها، ايه رأيك يا عبير؟كان المفروض ليلي وهيا عندها 15 سنه تتصرف ازاي هنا؟ والمفروض انا بعد عشر سنين اعمل ايه مع صاحبي ده؟

عبير ساكته بس دموعها نازله هيا قلبها كان حاسس انه خاين، كان ديما ضميره بيعذبه وهيا حاسه بيه، هيا عارفه ان ادهم بيتكلم على جوزها
ادهم: ايه يا عبير سكتي ليه؟
عبير: مش عارفه اقول ايه؟
ادهم: تقوليلي اعمل ايه في الشخص اللي فرقني عن حبيبتي.

عشر سنين وطول العشر سنين دول كان جنبي، شايفني بتعذب وبتغرب وببعد عن كل الناس، كان ممكن في اي وقت يقولي وكان ممكن اسامحه او اقدر اللي عمله او اصلح اللي حصل بس هو لا اكتفي انه يراقبني ويتفرج، ويا باجحته في يوم فرحه يخليني اغنيله، وكل ما يحتاج حاجه يجي يجري عليا، بأي عين كنت بتقف قدامي؟
احمد ساكت ومش قادر ينطق، هنا ادهم انفجر فيه، شد مفرش الصفره باللي عليها وطيره ووفق قدام احمد ومسكه من هدومه.

ادهم: بأي عين بتيجي تدخل البيت ده وتاكل فيه؟بأي عين بتقف قدامي وتكلمني؟باي وجه حق واقف قدامي دلوقتي؟انت ايه؟
ادهم زقه بعيد عنه ووقع على الارض
احمد: انا طول الوقت وانا ندمان ومعرفتش اقولك
ادهم: معرفتش تقولي؟امال تعرف بس تتطلبني لما تحتاج مصلحه هاه؟
احمد: اقسم بالله ما شفت يوم حلو ولا عرفت راحه البال دي ابدا.

ادهم: تستاهلها وتستاهل اكتر من كده، من هنا ورايح ما تدخلش البيت ده تاني ولا تتكلم معايا تاني ولا عايز اشوف وشك هنا تاني.

ادهم: عبير سبق وضمنتهولك بحياتي، دلوقتي انا بقولك الراجل ده خاين وكلب، لا بلاش كلب الكلب عمره مابيخون صاحبه، الراجل ده خنزير ممكن يخونك في اي لحظه. عاش معايا هنا في البيت ده اكتر من عشرين سنه وخاني، ومفكرش في لحظه يقولي فأنا بسحب كلامي ليكي وبقولك اسف من كل قلبي اني اقنعتك في يوم انك تتجوزيه بس انا اتخدعت فيه، انتي اختي وانا مازلت متمسك بيكي بس جوزك ده ما يدخلش هنا تاني لكن ليكي انتي وابنك البيت ديما مفتوح.

سابهم ومشي واحمد مشي وعبير رفضت تمشي معاه، وحاله من الصمت خيمت على البيت كله، عشر سنين وهو بعيد عن حبيبته وبسبب صديق عمره...
محدش عارف يواسيه او يكلمه او يقوله اي حاجه، وهو ممكن ايه يتقال؟حبيبته واتجوزت خلاص، وهو وخسرها واتطصدم كمان في صديق عمره وطفولته...

احمد حاول يتكلم مع اي حد من عيله ادهم يستسمحهم بس كلهم رفضوا يسمعوه، راح كلم سيف وحكاله لكن سيف كمان رفض يساعده وقاله انه لو مكان ادهم كان قتله، بس مشكله ادهم انه طيب
سيف كان متضايق قوي ومش عارف يساعد صاحبه ازاي او يعمل ايه راح لليلي الشغل
سيف: انتي عايزك؟
ليلي: ايه انتي دي؟اتكلم كويس
سيف: بقولك ايه انا مش رايقلك، انجزي وسيبي اللي في ايدك وتعالي
ليلي: في ايه عايز ايه؟

سيف: هو سؤال واحد وتجاوبي عليه من غير لف ولا دوران
ليلي: انا مش هجاوبك على حاجه اصلا
سيف: يا صبر ايوب، نفسي اعرف شايف فيكي ايه اصلا؟
ليلي: انت لسانك طويل فعلا
سيف: لساني طويل ايوه بس بحب ادهم، السؤال بقى انتي بتحبيه ولا لأ؟
ليلي: ده شيئ ما يخصكش
سيف: اه ولا لأ؟
ليلي: اه
سيف: ولما بتحبيه لسه لابسه الدبله دي ليه؟
ليلي: ادهم قالي انه خارج بره حياتي.

سيف: وانتي عندك تخلف عقلي وصدقتيه؟بتكدبيه في كل حاجه وجيتي لدي وصدقتيه؟
ليلي: قصدك ايه؟
سيف: قصدي يا رأس الغباء
ليلي: ممكن من غير طوله لسان؟
سيف: احمدي ربنا اني بطول لساني بس لاني نفسي قوي اطول ايدي بس ما اضمنش ادهم ممكن يعمل فيا ايه لو لمستك
ليلي ابتسمت.

سيف: ايوه ابتسمي تموتو انتو في اللي يدافع عنكم، المهم ادهم عمره ما هيقولك سيبي جوزك وتعالي وانا اتجوزك، انتي تعرفي ادهم كده، وخصوصا ان الراجل ده محترم ومحترم قوي كمان
ليلي: يعني ايه؟
سيف: يعني يا تخلف لو لسه بتحبي ادهم افتحيله الطريق وهو هيجي
ليلي: انت شايف كده؟
سيف: بصراحه لأ انا شايف تروحي تحرقي ونفسك ونخلص من قصتك خالص واهو ترحميه من غبائك ده
ليلي: انت لسانك ده ايه؟

سيف: وانتي عقلك ده ايه؟بتحبيه ومخطوبه لواحد تاني، ايه مستنيه تخلفي منه الاول ولا هتجربيه ولو معجبش ترجعيه
ليلي: خلاص هتصرف، المشكله في ابويا رافض يسمعني، انا اصلا من ساعتها بحاول اقنعه وهو رافض
سيف: تحبي اخلصك منه
ليلي: بقولك ابويا؟

سيف: وايه دخل ابوكي اصلا؟ اعتقد عماد لو حس انك رافضاه هو نفسه مش هيكمل معاكي، خليه هو اللي يسيبك، فالحه بس تخلي ادهم يسيبك؟اتشطري على ده يا اختي، وزي ما خليتي ادهم يصدق انك مش بتحبيه قوليلي لده الحقيقه، قالي كيدهن عظيم قال؟ده انتي نيله
ليلي: فكرك كده يعني؟
سيف: ايوه يا اختي، هستني منك تليفون.

سابها سيف وهيا بتفكر ازاي هتقول لعماد، اليوم ده عماد كان معزوم عندهم في البيت على الغدا وطول الوقت ليلي سرحانه اصلا هتعمل ايه؟لحد ما الغدا خلص والكل سابهم لوحدهم وهيا اصلا مش معاهم
عماد: ليلي ليلي
ليلي: هاه قولت ايه؟
عماد: انا بتكلم من ساعه
ليلي: معلش يا عماد اسفه
عماد: انتي بتتأسفي كتير قوي وانا كرهت اسفك ده
ليلي: اسفه
عماد: بطلي تقولي اسفه
ليلي: عايزني اقول ايه طيب؟

عماد: قوليلي طلبتي ليه نكتب كتابنا بسرعه وانتي مش مقتنعه بيه؟من يوم كتب الكتاب وانا حاسس انك ندمانه، يوم كتب الكتاب نفسه سيبتي الفرح واختفيتي، ولما رجعتي كان شكلك غريب، ارتبطتي بيا ليه؟
ليلي: ...
عماد: لو سمحتي ردي عليا
ليلي: مش هيعجبك ردي.

عماد: اي حاجه احسن من النار اللي انا عايش فيها دي، كل شويه يا تري بتحبني ولا لأ؟ياتري عملت ايه زعلها؟يا تري مبسوطه؟يا تري ويا تري ومليون سؤال كل يوم ومالهمش اجابه فانتي لو سمحتي جاوبيني.

ليلي: كنت بحب واحد وبعد غصب عنه بس انا كنت فاكراه بطل يحبني ولما رجع كان معاه عيال اخواته وافتكرتهم عياله وعلشان كده كنت عايزه اضايقه او اقوله ان انا كمان عايشه حياتي فطلبت منك بسرعه نكتب الكتاب علشان ما ارجعش في كلامي ويوم كتب الكتاب عرفت انه لسه بيحبني وانه عمره ما ارتبط بحد غيري ومن ساعتها مش عارفه اتصرف ازاي ومش عارفه اعمل ايه؟

عماد: الشخص ده يبقى ادهم صح؟كانت حاسس انه بيغنيلك، كل حرف كل كلمه كانت طالعه من جواه، حتى اغاني الرقص كان فيها عتاب وانتي كنتي حاسه بكل كلمه، حتى لما كان في المستشفي، كانت اول مره اشوفك مهزوزه وخايفه واتاريه علشان حبيبك، بس كنت بتكرهيه او بتحاولي وعلشان كده منعتي عنه المسكن، حبيتي تعذبيه صح؟وهوكمان رفض يلومك حتى، كنت حاجات غامضه بالنسبالي بس حاليا كل حاجه بقت واضحه وباينه.

ليلي: انا اسفه يا عماد، كنت فعلا عايزه انساه واكمل معاك
عماد: لا كنت عايزه تعملي نفسك ناسياه، بس هو جواكي هتنسيه ازاي، كان لازم تقوليلي من الاول
ليلي: انا اسفه.

عماد: قلتلك بطلي اسف، انا كنت عارف انك مش بتحبيني وتجاهلت دهوخطبتك وكنت عارف ان في حاجه مأثره عليكي وتجاهلتها ووافقت على كتب الكتاب، انا مش عيل صغير انتي ضحكتي عليه ده كان اختياري وانا اخترته بنفسي، على العموم ملحوقه، ليلي انتي طالق، وبكره هخلص كل الاوراق ربنا يوفقك معاه
ليلي: انا متشكره قوي يا عماد و
عماد: اياك تقولي اسفه تاني، ابقي ادعيني في فرحكم
ليلي: ان شاء الله.

ليلي عمرها ما تخيلت ابدا انها هتفرح لو سمعت كلمه انتي طالق دي ابدا
بس المره دي كانت الفرحه مش سايعاها وخرجت فرحانه وبتتنطط
ابوها: في ايه متفرحينا معاكي
ليلي: انا اتطلقت
ابوها وقعت من ايده كوبايه الشاي اللي كان ماسكها وامها سوطت وجدها كان هيغمي عليه بس ربنا ستر والكل تنح
ابوها: ودي حاجه بيفرحولها اليومين دول؟انتي اتجننتني اكيد؟انتياستحاله تكوني طبيعيه؟
ليلي: مش بحبه.

ابوها: وطلبتي تتجوزيه ليه؟وكتبتي كتاب ليه؟
ليلي: كنت غلطانه
ابوها: ودلوقتي انتي بقيتي صح؟اهل البلد هيقولو عليكي ايه؟كل شويه ترفضي ترفضي ترفضي ولما توافقي وتكتب كتاب تتطلقي، انت هتفضحينا
ليلي: محدش يقدر ينطق في حقي كلمه
ابوها: لا يقدروا وهيقولو كتير قوي
ليلي: الكل هيسكت
ابوها: امتي ان شاء الله
ليلي: اصبر وهتعرف.

ابوها: في حد غيره؟واياك تقولي لأ، من سنين وانتي مش مظبوطه، من ساعه ما جالك الانهيار العصبي اللي محدش يعرفله سبب لحد دلوقتي
ليلي: هقولكم كل حاجه بس مش دلوقتي، بعد اذنكم
سابتهم وراحت اوضتها وكلمت سيف
لليلي: ايوه سيف
سيف: ايوه
ليلي: انا اتطلقت خلاص
سيف: مبروك سيبيلي ادهم بقى وانا هعرف اجيبهولك هنا، وانتي عليكي الباقي اتفقنا
ليلي: هتجيبوه امتي؟بكره؟

سيف: ده على اساس هقوله تعال هيقولي امين، كام يوم كده اصبري ما انتي صابره عشر سنين جت على كام يوم
ليلي: طيب اكلمه انا؟
سيف: لأ مش هيرد عليكي اصلا وممكن يبعد خالص ومحدش يعرف يوصله، ادهم لو حب يختفي محدش بيعرف يجيبه وحاليا هو اصلا مصدوم من موضوع احمد ده ومش بيكلم حد، فاصبري عليه وانا هفضل على تليفون معاكي اتفقنا
ليلي: اتفقنا، لسه هيقفل، سيف
سيف: ايوه
ليلي: انا بحبك قوي.

سيف: وانا بكرهك قوي بس ادهم بيحبك، وده علشان هو مش انتي
ليلي: ماشي يا سيف، بس برضه بحبك
سيف: ماشي يا اختي سلام
ليلي: سلام
قفلت ليلي وفضلت تحلم بأدهم لما يجي وهتقابله ازاي وتحلم بيوم بفرحها
سيف كان بيكلم ادهم كل يوم يقوله اخبار التمارين والعيال ايه وخلاص وفي مره بيكلمه
سيف: مش ليلي اتطلقت؟
ادهم: ليلي ايه؟اتطلقت؟
سيف: اه اتطلقت
ادهم: وبعدين؟انت مستني مني ايه؟
سيف: انا مش مستني، او مش انا اللي مستني.

ادهم: علاقتي بليلي اكتفيت منها
سيف: يعني اروح اخطبها انا مش لازماك
ادهم: مش لازماني بس اخطبها انت كده وشوف هعمل فيك ايه؟
سيف: وانت مالك بقى؟
ادهم: وانا مالي؟
سيف: ايوه مش انت مش عايزها؟يبقى مالكش فيه
ادهم: سيف الهزار في الموضوع ده مش مقبول
سيف: ماشي براحتك، طيب بما اني مش خطبها مين هيخطبها
ادهم: ربنا يسهلها
سيف: سيبني من ليلي المهم اخبار الشغل عندك ايه؟

كملوا مكالمتهم بس سيف رمي الطعم وفاضل ادهم يمسكه علشان يشده على بلد ليلي
عدي كام اسبوع وسيف بيحاول من بعيد لبعيد يخلي ادهم يجي وادهم فاهمه ومش عايز يرجع البلد على الاقل حاليا وفي يوم بيكلمه
سيف: بقولك يا ادهم العيال عاملين حفله في نادي البلد بالاشتراك مع اهل البلد بمناسبه انهم هيتخرجوا خلاص وعايزينك تكون موجود
ادهم: انت موجود كفايه.

سيف: على فكره دول تلامذتك انت مش انا ومش معني اني جيت ساعدتك فيهم بقم تلامذتي؟هما عايزين استاذهم معاهم انت بقى كلمهم وقولهم مش جاي لكن انا لحد هنا وعداني العيب وازح...

07-12-2021 07:30 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [23]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع والعشرون

ادهم: ازح؟ساعات بحس انك؟
سيف: اني ايه؟قول؟
ادهم: انك بتفهم
سيف: طول عمري يا ابني انت بس اللي مش واخد بالك، بكره الحفله هستناك
ادهم: سيف؟
سيف: يا عيوني، اغنيهالك
ادهم: لا صوتك وحش، هاجي بس مش عايز مفاجأت
سيف: انا ماليش دعوه ببرنامج الحفله خالص نهائي على فكره
ادهم: انا مش بتكلم على الحفله وانت فاهم
سيف: مفيش مفاجأت
قفل سيف مع ادهم واتصل بليلي
سيف: ايوه يا ليلي، خلاص ادهم جاي بكره.

ليلي: بجد يا سيف اخيرا هيجي
سيف: ايوه جاي برنامج الحفله تخصصك انتي، انت بقى تشوفي هتعملي ايه في الحفله ومش عايز اعرف هتعملي ايه لاني قلتله ماليش دعوه ببرنامج الحفله
ليلي: خلاص ماشي، سيف متشكره قوي على وقفتك معايا
سيف: اشكريني وانتي في الكوشه جنبه
ليلي ابتسمت وقفلت وبتحلم باليوم ده، ممكن فعلا تعيش اليوم ده؟ممكن فعلا تبقي مرات ادهم وتنام في حضنه؟ ممكن فعلا الزمن يحن ويجمعهم بقى؟

كانت في البيت وابوها دخل عليها لقاها سرحانه مبتسمه
ابوها: لما اشوف هتفضلي كده لامتي؟
بكره في عريس جايلك
ليلي: عريس مين؟انا مش عايزه عرسان
ابوها: عايزه تفضلي كده صح؟
ليلي: لا مش هفضل كده اصبرانت بس
ابوها: اصبر؟لحد امتي؟لحد ما تبوري والعمر يعدي وانتي مستنيه
وهم، انتي متخرجه من ثلاث سنين وقاعده حاطه ايدك على خدك والعمر بيجري، لو اللي انتي مستنياه شاريكي كان جه من بدري مستنيه ايه بقى؟
ليلي: هيجي اصبر انت.

ابوها: السنه الجايه؟اللي وراها؟امتي بالظبط؟لو بيحبك مكنش سابك كل ده؟افهمي بقى
ليلي: انت مش فاهم حاجه فارجوك
ابوها: طيب فهميني يمكن افهم
جدها كان واقف وسامع الكلام
ليلي: جدو اتكلم انت
جدها: اتكلم اقول ايه ابوكي عنده حق في كل كلمه قالها، عمرك بيضيع وانتي مستنيه
ليلي: انتو مش فاهمين حاجه، هيجي بكره وهتشوفوه
ابوها: هيجي يخطبك بكره؟
ليلي: لا مش يخطبني، لسه هنتكلم
ابوها: لسه هتتكلمو؟لسه هتتكلموا؟مش هيجي وهتشوفي.

ليلي: هيجي وهتشوف انت
ابوها: بكره مش هتخرجي من البيت اصلا
ليلي: لا يا بابا بكره بالذات لازم اخرج
ابوها: هتروحي تقابليه؟
ليلي: مش هقابله بالمفهوم ده؟اديني بكره وبس ولو مجاش خلاص هسمع كلامك في اي حاجه تقولها
ادهم جه البلد الصبح وفضل مع سيف في المعسكر لحد العصر وقت الحفله اخدوا سيف وراحوا النادي وطول الوقت محدش فيهم نهائي جاب سيره ليلي خالص...

وصلوا النادي لقوا الكل بيجري ويصرخ وادهم وسيف مستغربين سيف وقف واحد وسأله في ايه قاله حريقه في النادي
ادهم: سيف بص مين هناك؟
سيف: مين دول تعرفهم؟
ادهم: ابو ليلي وجدها واكيد اللي معاهم باقي العيله
سيف: امال ليلي فين بقى؟
ادهم: تلاقيها في شغلها
حاله هرج ومرج سايده المكان كله وتوتر وقلق والمطافي جت والمكان كله مولع والنار ملت المكان كله وكله واقف من بعيد بيتفرج الا سيف هيموت من القلق وبيتلفت حواليه.

ادهم: روشت امي اهدي بقى، في ايه؟
سيف: مش شايف ليلي
ادهم: وبعدين يعني تلاقيها مش هنا اصلا
سيف: المفروض انها هنا، علشان هتجهز مع العيال اللي هيغنوا في الحفله
ادهم بدأ يتوتر هو كمان راح ناحيه عيلتها
ادهم: سلام عليكم
كلهم: وعليكم السلام
ادهم: هيا ليلي فين دلوقتي؟
كلهم بصولو باستغراب وخصوصا ابوها
الجد: المفروض انها هنا بس مش عارفين هيا فين؟
سيف لقي عيل صغير بيجري وبيعيط وقفه.

سيف: حبيبي انت مش كنت مع العيال اللي دكتوره ليلي بتحفظهم الاغنيه علشان الحفله
العيل: ايوه انا منهم
سيف: طيب يا حبيبي ليلي فين؟
العيل بعياط: خرجتنا بسرعه لما النار جت بس هيا جت تخرج الباب النار وقعت عليه ومعرفتش تخرج وقالتلنا نجري بره
ادهم: يعني ليلي جوه دلوقتي؟
ما استناش يكمل ولسه هيجري سيف مسكه
سيف: النار ماسكه كل حاجه ومش هتقدر تخرج استني بتوع المطافي
ادهم: سيف؟مش هعيش من غيرها تاني فاهم؟مش هعرف اصلا.

سابه سيف وهو عارف ان محدش هيقدر يوقفه اصلا
ابو ليلي مستغرب ان واحد مستعد يرمي نفسه في النار برجليه علشان خاطرها، دلوقتي عرف هيا بنته بتحبه قوي كده ليه؟

ادهم هيدخل من الباب اتلموا عليه بتوع المطافي ومنعوه وهو بيحاول يهرب منه وبيصرخ لازم يدخلها وبتوع المطافي بيقلوله خلاص لو حد جوه يبقى اتخنق من زمان لان النار تقريبا قضت على كل حاجه جوه واخر ما زهق منهم طلع مسدسه وقالهم اللي هيقرب منه هيقتله فخافوا وبعدوا عنه وهو رمي نفسه في النار
دخل جوي يدور عليها اكيد هتكون قريبه من المسرح، راح ناحيته واخيرا لمحها في الارض، جري عليها.

ادهم: ليلي ليلي فوقي فوقي علشان خاطري
ليلي بضعف: انت جيت؟اتأخرت كتير
ادهم: اسف حبيبتي بس جيت اهوه ومش هبعد تاني ابدا
ليلي: هنخرج من هنا ازاي؟
ادهم: مش عارف هتصرف، ولو مخرجناش يبقى على الاقل نموت مع بعض
ليلي: عايزه اعيش معاك
ادهم: هيحصل ان شاء الله هيحصل
حاول ادهم يدور على اي مخرج بس مفيش حتى الشبابيك عليها حديد
واخيرا فقد الامل انه يخرج فراح لحبيبته واخدها في حضنه وسكت
ليلي: مش هنخرج؟
ادهم: شكلها لأ.

ليلي: انا بحبك قوي يا ادهم وعمري ما حبيت غيرك ابدا
ادهم: وانا كمان بحبك وهفضل احبك
ضمها وحس بنفسها بيقف بين ايديه لان الدخان كان مالي المكان، دموعه
نزلت بصمت نبضها بدأ يضعف، ادهم واخدها في حضنه قوي وحاسس بيها بتموت لحظه بلحظه وهو بيتفرج عليها، واخيرا قلبها وقف بين ايديه وهو ضاممها، صرخ بصوته كله، لألألألألألأ.

ادهم ضامم ليلي وحس بقلبها بيقف بين ايديه واستكانت خالص، متخيلش ابدا ابدا انها هتموت بين ايديه...
وفجأه سمع صوت سيف بينادي عليه وانتعش امل جديد
ادهم: ايوه يا سيف انا هنا
سيف كان بيكسر في الحيطه من بره راكب جرار وبيكسر في الحيطه
سيف: ادهم ابعد عن الحيطه هوقعها
ادهم شال ليلي وبعد على قد ما يقدر وفعلا سيف هد الحيطه ودخله
اخد ليلي وجري بيها بسرعه على بره وهو مش عارف يعمل ايه.

الكل اتلم عليهم وابوها وامها وكل عيلتها وهيا راقده مش بتتحرك
ادهم: سيف فين الاسعاف؟
سيف: قدامهم خمس دقايق او اقل
ادهم: قلبها وقف تقريبا من ثلاث دقايق كمان خمسه هيبقي صعب
ادهم بدأ ينهار وهيعيط
سيف: اياك تنهار دلوقتي، خمس دقايق فعلا كتير، انت اتصرف انت اكتر واحد فينا بتتصرف في الظروف دي، انسي ان دي ليلي، دي زميل متصاب واحنا في مهمه وانعشها، ادهم فوق انعشها بسرعه والا هتخسرها والمره دي نهائي مفيهاش رجعه.

ادهم بصله للحظه وفهلا بدأ ينعش فيها ويحاول يعملها تنفس صناعي بس مش بتستجيب
سيف: مالها مش بتستجيب ليه؟ادهم فكر
ادهم: مش عارف؟الدخان، انا غبي، الدخان قفل مجري الهوا، لازم الهوا يوصلها الاول
سيف: عايز ايه قول
ادهم بيفكر ومرتبك جدا، عايز سكينه وقلم
سيف طلع مطواه من جيبه وبص للي حواليه وقال عايز قلم، جدها جابله
قلم، ادهم مسك المطواه وحطها على رقبه ليلي، جدها مسك ايده.

الجد: انا معرفكش، بس حاسس انها تهمك، ارجوك دي حفيدتي وانا مش مستعد اخسرها
ادهم: ولا انا كمان مستعد اخسرها
ساب ايده ووقف
ادهم عمل فتحه صغيره في رقبه ليلي وحط فيها انبوبه القلم واول ما حطه ليلي اخدت نفس طويل، وقامت كأنها بتغرق، ادهم ثبتها
ادهم: اهدي اهدي، انا جنبك اهوه اهدي حبيبتي اهدي
ضمها لصدره وهيا هديت واخيرا الاسعاف وصلت وشالوها كان عماد موجود مع بتوع الاسعاف ولسه هيركب معاها فأدهم مسك ايده.

عماد: ما تقولش حاجه، عارف انها مهمه ليك، عارف انها روحك وحياتك ما تخافش عليها
ادهم: انا كنت عايز اقولك اسف بس
عماد: لا ما تتأسفش يا سياده المقدم، دي حبيبتك من زمان لو حد المفروض يتأسف يبقى انا، على العموم مش وقته، حصلني على المستشفي
اخدتها الاسعاف ومشيت وهنا ادهم قعد على الارض
سيف: انت هتقعد قوم نروحلها المستشفي انت عايزها تفوق متلاقكش جنبها.

ادهم: لحظه، اديني لحظه، ليلي من شويه نفسها وقف وقلبها كمان وقف بين ايديا وانا استسلمت جوه، استسلمت للموت، اعتقد من حقي لحظه ارتاح فيها، بس لحظه، عشر سنين بعيد عنها ويوم ما اجيلها وتكونكل حاجه متاحه قدامنا قلبها يقف بين ايديا عارف يعني ايه قلبها يقف بين ايديا وانا استسلم كده، مش يمكن مش نصيبنا نكون مع بعض اصلا وربنا بيعمل كده علشان نفهم ان اننا مش لبعض.

سيف: ليلي عايشه واللي انت بتفكر فيه ده مش وقته، ليلي في المستشفي وهتبقي كويسه وده الوقت اللي ترتبطوا فيه ببعض كفايه بقى يا ادهم
جدها: قوم يا ابني وعلى رأي صاحبك كفايه بقى، عايزين نفرح ولو انت فضلت بعيد مش هنفرح، فكفايه كده
مسك ايده وقومه وراحوا للمستشفي كانت حالتها كويسه، هيا اتخنقت بس من الدخان غير كده كويسه، عيله ادهم اتعرفوا كلهم عليه وحبوه جدا حبوه اكتر لما رمي نفسه في النار علشانها.

ادهم: روح قلبي فاقت
ليلي: اه، قرب مني
ادهم قرب منها ومسك ايدها
ادهم: ابوكي بره
ليلي: ماليش دعوه بابويا، بحبك
ادهم: وانا كمان، مش هنخرج بقى من هنا انا زهقت
ليلي: زهقت مني؟
ادهم: عايز اتجوز يا ناس حرام بقى
ليلي ضحكت
ليلي: انت السبب في حد عاقل يخرم رقبه حبيبته؟عمرك شفت عروسه برقبه مخرومه؟
ادهم: لازم تكوني مميزه يا حبيبتي، وبعدين كنتي عايزاني اعمل ايه؟اسيبك تروحي مني؟
ليلي: يعني مكنش قدامك طريقه تانيه؟

ادهم: قوليلي انتي يا دكتوره كان المفروض اعمل ايه؟
ليلي: مش عارفه لو احنا بيكون معانا انبوبه بندخلها لحد الرئه بس ساعات
فعلا بنحتاج نعمل مجري للهوا كده، انت اتعلمت ده فين؟
ادهم: الجيش بيقولك اتصرف، سيبك المهم هنتجوز امتي؟
ليلي: انت عايز امتي؟
ادهم: انا عايز امبارح
اخيرا اتحدد معاد الفرح واتعمل احلي فرح لاحلي عروسين.

ليلي كانت ملكه جمال وادهم كان بدر منور جنبها كانوا لايقين على بعض جدا وشكلهم حلو جدا، وفوفا اخيرا فرحت بابنها وعملته فعلا فرح يحكي عنه، ادهم غني من قلبه وليلي كمان غنتله وكانت فعلا ليله العمر كل اصحاب ادهم حضروا الفرح وسيف رقص كتير في الفرح ده كان فرحان جدا بأدهم وبارتباطه بليلي
ادهم اخد عروسته وراحوا بيتهم واول ما دخل اوضه نومه وقف وسرح
ليلي: لا ممنوع السرحان نهائي، سرحان في ايه؟انا وجنبك اهوه.

ادهم: لا افتكرت حاجه بس
ليلي: افتكرت ايه؟

07-12-2021 07:31 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [24]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية مر العمر
رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس والعشرون والأخير

ادهم: افتكرت احمد يوم فرحه طلب مني احطله ورد على السرير وفي اليوم ده كنت سيبتك لما قلتيلي على عمر، لما دخلت اوضته كانت حلوه قوي وقلت ساعتها ان عمر ما هيكون عندي اوضه زيها ادخلها مع عروستي
ليلي: واديني اهوه جنبك، اوضتهم احلي ولا احنا؟
ادهم: احنا طبعا وبعدين انا فارشلك الارض كلها ورد هما رسمتلهم قلب بس على السرير
ليلي: وعروسته احلي ولا انا.

ادهم: انتي احلي واجمل وارق عروسه في الدنيا وانا بموت فيكي وكفايه تضيع وقت
شالها وقفلوا الباب وفعلا كانت ليله العمر، ليله اتجمع فيها روحين مع بعض اندمجوا بروح واحده وعاشوا الحب الحقيقي الليله دي، وادهم حقق وعده بانه هينام معاها بس قدام الكل وفي النور لان بيكون طعمها احلي بكتير، طلعت شمس الحب عليهم والباب خبط.

ليلي نايمه في حضن ادهم ومش عايزه شيئ يبعدها ابدا عن حضنه، وادهم لاول مره من عشر سنين ينام كده، صحيوا على صوت الباب بيخبط جامد
ليلي: ده مين الرخم ده
ادهم: اعتبري نفسك مش سامعه حاجه اصلا وهو هيمشي
ليلي: تفتكر
ادهم: افتكر
ليلي: بجد مش عارفه اتجاهله، ده مصر
ادهم: ما انا مش هقوم من مكاني ابدا، وانتي مش هتقومي من حضني. فلي على الباب لازم يمشي
ادهم: يوه يا ليلي بتبعدي ليه؟

ليلي: مش عارفه والباب بيخبط كده، افتح ومشي اللي على الباب وتعالي بسرعه
ادهم: انتي شايفه كده
ليلي: علشان خاطري
قام ادهم وطلع بره يفتح الباب واتصدم لما شاف احمد
ادهم: افندم في حاجه؟
احمد بيعيط: ارجوك يا ادهم انا محتاج مساعدتك
ادهم: جايلي يوم صباحيتي تقولي محتاج مساعدتي، انت ايه يا اخي؟
ولسه هيقفل الباب فاحمد منعه
احمد: ارجوك الموضوع مايخصنيش الموضوع يخص كريم ابني ارجوك يا ادهم
ادهم: ماله كريم؟

احمد: اتخطف، في عصابه كنت بطاردهم وخطفوه وحاليا طالبينك انت تروحلهم وتتكلم معاهم، هما عايزينك انت وهيرجعولي كريم
ادهم واقف بيسمعه وهو في قمه استغرابه
ادهم: انت عايزني يوم صباحيتي على عروستي اللي اتحرمت منها عشرسنين بسببك اسيبها واروح اسلم نفسي لعصابه علشان خاطر يرجعولك ابنك؟انت ايه؟انت ازاي واقف قدامي كده وليك عين تتطلب؟
ليلي كانت واقفه بتسمع فطلعت.

ليلي: انت بجد انسان لا يطاق، انت عايزو يسيني ويروح يجيبلك ا بنك؟لا ده انت بتحلم، ده احلي عقاب من ربنا ليك انك تخسر ابنك ومراتك وحياتك كلها، عارف ومش كفايه، ياريت يحصلك اكتر من كده كمان، جرب انك تتحرم من حد بتحبه قوي، جرب يعني ايه تخسر حد روحك فيه، جرب واشرب من نفس الكاس اللي سقيتهالنا اطلع بره
ادهم قفل الباب في وشه وهو هينفجر من الغيظ
فضل هو ليلي ساكتين مش عارفين يعملوا ايه.

ليلي: ده بني ادم غريب، ازاي يجي هنا اصلا
ادهم: ...
ليلي: ادهم هتعمل ايه؟
ادهم: انتي عايزاني اعمل ايه؟
ليلي: مش هنعمل حاجه تعال وهعملك احلي فطار لاحلي عريس في الدنيا
شدته ودخلوا يفطروا بس طول الوقت وهما الاتنين مسهمين
احمد روح بيته وهناك كانت عبير
عبير: طبعا مش هسألك عملت ايه لاني عارفه، عارفه انه لازم تدفع ثمن الخيانه
احمد: انتي كلميه هيسمعلك ومش هيرفضك ابدا.

عبير: لا يا احمد مش هكلمه، ده ثمن خيانتك ادفعه، وانا ربنا هيعوضني، اكيد هيعوضني
فضلت تعيط
وتعيط احمد قرب منها صرخت
عبير: اوعي تلمسني او تيجي جنبي، اوعي، انا لازم اقوم، انا معنديش هدوم سودا لازم اشتري هدوم سودا، ابني هيموت وانا لازم البس اسود، لازم اشتري هدوم سودا
احمد بيعيط ومش عارف يعمل ايه، لو ده الثمن فده ثمن صعب قوي
ليلي واحمد قاعدين وساكتين
ليلي: ادهم سرحان تاني
ادهم: لا يا حبيبتي ما تشغليش بالك.

ليلي: انت بتفكر فيه
ادهم: مش فيه في كريم، ده في عمر زياد، كنت بلعب معاه هو كمان ولد لذيذ جدا، دمه خفيف ومرح ومش بيخاف
ليلي: روح هاته يا ادهم
ادهم بصلها
ليلي: عمرك ما هتسامح نفسك ابدا لو الولد جراله حاجه ابدا وبعدين مش عايزه ابدأحياتي على موت حد او اشمت في حد، بس توعدني انك تخلي بالك من نفسك وترجعلي مفهوم
ادهم ابتسم: مفهوم يا اجمل ليلي في الدنيا
ليلي: ده انت ما صدقت بقى.

ادهم: هو النهارده وبس وبعدها هاخدك ونسافر بعيد عن الناس كلها ونقضي احلي شهر عسل في الدنيا اتفقنا؟
ليلي: اتفقنا
اخدها ادهم وداها الفيلا عند اهله الاول وراح هو شغله والكل استغرب من وجوده وخصوصا سيف
سيف: ايه ده؟
ادهم: اخرس، عايز اوراق القضيه اللي ماسكها احمد وبسرعه جمع الفريق بتاعي كله اتحرك
سيف: انت سيبت عروستك علشان احمد؟انت اتهبلت؟
ادهم: شكلي كده اتهبلت والله اعلم، المهم نفذ.

جاله مدير المخابرات والفريق كامله وكلهم واقفين قصاده
المدير: ادهم ده موقف نبيل منك انك تساعده في الظروف دي
ادهم: انا وعدت عبير اني هكون اخ ليها ديما وانا بعمل كده علشان ابناختي مش علشانه هو وبعدين الموضوع ده هيفضل سر بينا ومحدش هيعرف ابدا ان انا اتدخلت او اي شيئ لحد ما انا اقول كفايه
المدير: يعني ايه؟
ادهم: يعني بأذن الله هرجع كريم بس ابوه مش هيعرف انه رجع وهخليه يفضل يتعذب شويه، حد معترض؟

المدير: بس ده ابوه
ادهم: عايزه يدوق طعم الحرمان شويه وماتخافش مش هسيبه عشر سنين زي ما هو عمل هما كام يوم يادوب
المدير: خلاص براحتك
ادهم درس الموضوع كله وبعدها كلم العصابه واتفق يقابلهم وفي نفس الوقت ظبط مع فريق كله
كانوا بيلبسوا ويجهزوا
سيف: ايه الاخبار؟
ادهم: اخبار ايه؟
سيف: ليله امبارح
ادهم ضحك وبصله
ادهم: وانت ايه يخصك في ليله امبارح
سيف: صاحبي ولازم اتطمن عليه
ادهم: فيك الخير ما تشغلش بالك انت.

سيف: يعني عملت ايه احكيلي؟
ادهم: انت اتجننت؟احكيلك ايه؟انتي عايزني احكيلك عملت ايه مع مراتي؟انت اتهبلت ولا ايه؟
سيف: بطل رخامه بقى
ادهم: انا؟مش هحكيلك حاجه عن مراتي ريح دماغك
ادهم لبس ولبس واقي للرصاص فوق هدومه
سيف: ومن امتي ادهم العظيم بيلبس واقي
ادهم: من ساعه ما اتجوز وعايز يرجع لمراته يكمل اللي وقفه احمدالصبح
سيف: وهو احمد وقف ايه؟
ادهم: موت بغيظك كده.

سابه ومشي وراحو يجيبوه كريم وتمت العمليه بنجاح واخيرا ادهم رجع الولد واخدوه البيت عند ابوه وراح لعبير لقاها خارجه من بيتها نادي عليها
ادهم: عبير عبير استني
عبير: ادهم لازم امشي
ادهم: رايحه فين؟
عبير: لازم اشتري هدوم سودا، تخيل معنديش هدوم سودا ابدا
ادهم: فوقي كده، انت عامله كده ليه، تعالي معايا
عبير: بقلولك لازم اشتري هدوم سودا
ادهم: تعالي بس
اخدها وراح البيت ودخلها وهيا منهاره من العياط ونادي على كريم.

كريم: مامي مامي
عبير وقعت في الارض وضمت ابنها وهيا بتعيط عياط خلي كل اللي واقفين يعيطوا
ليلي لادهم: انا بحبك قوي انك رجعته لامه
ادهم: وانا متشكر انك وافقتي اروح ارجعه
ليلي: عايزه من ده
ادهم: من ده ايه عايزه تعيطي؟
ليلي: لا اعيط ايه عايزه نونو كده
ادهم: متستعجليش بكره يجي
عبير وقفت
عبير: ادهم انا مش عارفه اقولك ايه بس جميلك ده مش هنساه ابدا
ادهم: انتي اختي ومفيش جمايل بين الاخوات بس انا ليا طلب.

عبير: قول اي حاجه لو عايزني اسيب احمد هسيبه
ادهم: لا علاقتك باحمد خاصه بيكي انتي، انا بس مش عايز احمد يعرف حاليا ان كريم رجع
عبير: يعني ايه انا مش هاخده معاياي
ادهم: انتي افضلي هنا معاه لكن احمد يعرف بيه لأ
عبير: لو قلتلك لأ ده ابوه ومن حقه يعرف.

ادهم: هقولك خدي ابنك واتفضلي بس تنسي ان ليكي اخ هنا، انا عملت ده علشانك وعلشان كريم مش علشان احمد، احمد لازم يجرب الحرمان من حد بيحبه لازم يدوق طعم النار اللي بتولع في القلب من الحرمان، لكن لو انتي مصره يبقى براحتك مش همنعك
عبير: انت طول عمرك جنبي وعمرك ما اتأخرت عني، انا هسمع كلامك بس ارجوك مش تقسي عليه كتير ارجوك يا ادهم
ادهم: انتي بتحبيه يا عبير صح؟

عبير: ايوه بحبه وهو ندمان، طول الوقت كان ندمان مكانش بينام الليل وكنت بسأله مالك كان ديما بيهرب بس هو اخد حصته من تأنيب الضمير فارجوك سامحه
ادهم: ممكن مع الوقت بس مش دلوقتي
عبير: انا متشكره ليك يا ادهم وانتي يا ليلي انا اسفه على فراقكم ده كله واسفه ان جوزك سابك يوم صباحيتك بسببنا
ليلي: المهم ان كريم رجع والحمد لله رجعنا انا وادهم لبعض...

ادهم الفجر اخد ليلي وطلعوا على المطار علشان يبدؤا احلي شهر عسل في الدنيا وسيف طبعا اللي وداهم المطار، ليلي سابتهم وراحت الحمام
سيف: بقولك يا ادهم، هيا ليلي احلوت من امبارح للنهارده ولا انا متهيألي
ادهم: هيا على طول حلوه بس هيا احلوت لما بتفرح بتحلو
سيف: هيا عنيها لونها ايه بالظبط الاول كان بيتهيألي انها خضره دلوقتي تقريبا كده رمادي
ادهم ضحك بصوته كله.

ادهم: انت عارف انا فضلت قد ايه لحد ما عرفت الوان عنيها؟عنيها بتقلب على حسب حالتها المزاجيه
سيف: وانت اكتر لون بتحبه ايه؟
ادهم: الرمادي الفاتح جدا لون في منتهي الصفاء بس ده مش بيظهر كتير
سيف: اكيد هيظهر وهيا في حضنك بس
ادهم ضربه وليلي جت عليهم
ليلي: مالكم؟
ادهم: لا مفيش، ما تمشي انت بقى ما تروح تنام
سيف: اخرت خدمه الغز علقه، دلوقتي روح طيب انتو بره في المطار ما انتوش في اوضه يعني انا مش طابق على انفاس حد.

ليلي اتكسفت وبصت للارض
ادهم: انا بس عايزك تروح ترتاح، غلطان انا؟
سيف: اروح ارتاح قلتلي، ماشي سلام
سلم عليهم ومشي وبعد مامشي ادهم مع ليلي واخدين جنب وراح باسها بوسه طويله
ليلي: انت عملت كده ليه؟
ادهم: كنت عايز اعمل كده فعملت
ليلي: والناس
ادهم: محدش له عندنا حاجه وبعدين مراتي وابوسها وقت ما يعجبني باسها تاني
سيف: هو بقى ده اللون تصدق حلو
الاتنين بصو لسيف اللي كان وراهم وصورهم صوره مع بعض وهما بيبصوله.

ادهم: انت واقف من امتي؟
سيف: كنت عارف انك لازم هتبوسها واللون هيظهر فقلت استني
ادهم: قلت تستني طيب تعال هنا بقى انت اللي جيبته لنفسك
طلعو يجروا وري بعض زي المجانين وليلي بتضحك عليهم بعدين وقفوا وسلموا على بعض جامد
سيف: مبروك يا صاحبي
ادهم: عقبالك، على فكره الموضوع يستاهل اتكل على الله وجرب
سيف ابتسم: انت شايف كده يعني يستاهل اني اضحي بحريتي
ادهم: يستاهل انك تبدأ حياتك، يستاهل يا سيف.

سيف ضمه جامد وقبل ما يمشي
ادهم: سيف استني
سيف: خير ايه؟
ادهم: روح رجع كريم لابوه وقول لاحمد ما هنتش عليه
ليلي ابتسمت وسيف كمان
سيف: ياريت الناس كلها تبقي زيك
ادهم: مش هستفاد حاجه، وبعدين انا مبسوط وعايز الناس كلها مبسوطه حتى احمد كمان، وقول لعبير تسامحه وترجعله كفايه كده عليه
سيف: حاضر هعمل خاطبه تاني وارجعهم لبعض
ادهم: وانت كنت خاطبه اولاني؟
سيف: ليلي تبقي تحكيلك يالا سلام بقى
اخد صاحبه في حضنه جامد.

ادهم: انا متشكر قوي يا سيف على كل حاجه عملتها معايا
سيف: وانا متشكر لمجرد انك انت صاحبي
ابتسموا لبعض واخد عروسته ومشي واخيرا ركبوا الطياره وبدأت رحله العمر.
تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7006 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4069 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3103 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2976 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3422 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، العمر ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 12:32 صباحا