أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية طغيان عاشق

نظرت له بخوف و قالت حرام عليك ارحمني...كان يجلس على الاريكه الجلدية الفارهة و التي تتوسط غرفته الواسعة و يضع قدم على الآ ..



12-11-2021 04:25 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [25]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية طغيان عاشق
رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل السادس والعشرون

صعدوا و دخلت ليل إلى غرفتها و لاقيته قاعد على الاريكة، ليل حسيت انها خايفه منه و قالت هو انت طلعت ليه؟
جاسر نظر لها بملامحه القاطبة و قال عادي...
ابتلعت ليل ريقها و اقتربت منه و قالت بتوتر جاسر هو في حاجه حصلت...؟
-هو انتي خايفه ليه؟
ليل كانت عايزة تبان انها مش خايفه و قالت مش خايفه و لا حاجه؟
جاسر بضيق بجد؟! اومال ايدك بتترعش ليه؟
-انت اللي شكلك اتغير فجأة...

-عادى هو عشان شكلي اتغير يبقى في حاجه...؟!
ليل زفرت بضيق و قالت انت مش شايف بتكلمني ازاي؟
امسك جاسر هاتفه و وضع شاشته أمام عينها لكي تقرأ الرسالة (مراتك خاينه) و بعض الصور ليها التي كانت تقف بيها بشعرها...
ليل نظرت له بدهشه و قالت انت مصدق يعني؟
-لا مش مصدق لأني لو صدقت حاجه زي دي هدفنك مكانك، بس ايه الصور دي؟
ابتلعت ليل ريقها و قالت انا مكنتش محجبة و اتحجبت من ست سنين بس.

جاسر مستغرب و قال وضحى و احكي كل حاجه؟

ليل بتوتر يعني كنت واحدة عادية و لا محجبة و لا حاجه، و الصور دي كانت في لوكاشن التصوير، امي ماتت و انا في سته ابتدائي و من بعدها كنت بعمل كل حاجه بمزاجي مكنش في حد بيقولي دا غلط و دا صح و فضلت كدا لحد ما حتى مجموعي في ثانوية عامه مكنش حلو و دخلت تجارة انجلش، و طول الفترة دي مكنتش بفكر غير في حاجه واحده و هي اني اسيب البيت و امشي كنت زهقت من مرات ابويا و اللي بتعمله معايا، و تنهدت بحزن عملت مسرحية مع فرقة و وقتها دخلت بدل بنت تانيه كانت اعتذرت و صاحبتي كانت في الفرقة و شايفني مخرج وقتها و كلميني و كدا، و كانت بالنسبالي فرصه و روحت لي المكتب و كان هخليني اعمل فيلم و اكون البطلة بتاعته بس دوري في الفيلم مكنش لطيف حتى وقتها قولت لبابا و رحب بالفكرة اوي...

-دورك كان ايه؟
-راقصه و من بعد الرقص حاجه تانيه...
-و ايه اللي خليكي تبعدي...؟
-كنت بتدرب على الرقص، و فضلت فترة بس المجهود بدأ يبقى كتير عليا و قلبي مستحملش، بابا وأدنى المستشفى و هناك الدكتور قال اني لازم اقعد فترة و مينفعش اتحرك و محتاجة عمليه...
بابا رفض انه يعملي العملية و قال كفايه العلاج...
دخل صبري لها و قال ايه يا اختي جايه تموتي دلوقتي؟!
رددت ليل بوهن و قالت انا كويسه...

-انا مش هقول حاجه للأستاذ و انتي حاولي تفوقي كدا و اقفي على رجلك...

وقتها كل اللي كان همه الشغل دا حتى مكنش خايف عليا، بس قلبي مكنش مرتاح للموضوع، كنت بشوف ماما بتصلي و هي تعبانة او بتقرأ قرآن و هي مظلومة و زعلانه، بس انا مجربتش من ساعه ما هي ماتت اني اعمل زيها، بس كنت متأكدة أن الحوار دا في حاجه وحشه ليا، وقتها هو خرج و سابني فضلت قاعدة لوحدي حتى مش عارفه اعمل ايه و اكمل و لا، لحد ما سمعته بيتكلم مع مراته و الكلام دا كان اليوم التاني كانوا بيحسبوني نايمه...

صبري بضيق دي بقيت حاجه تخنق الراجل قال إنه عايزها...
حنان بتعجب و هو عايزها في ايه؟
-هيكون في ايه يا وليه دي مخرج كبير و هيجي من وراها فلوس كتيره و احنا هنستفاد...
تنهدت حنان و قالت عايز يتجوزها يعني؟
صبري بامتعاض اهااا عايز يتجوزها...

و دي كانت إشارة ليا انا اعترض و كلمت المخرج و قولتله اني تعبانة و حالتي متسمحش بحاجه و هعتذر و شرحت لي حالتي و من بعدها بقا خليتني في نفسي و اتحجبت وبدات أقرب من ربنا تقريبا احلى حاجه حصلت في حياتي، لحد ما بقيت ليل اللي انتي شوفتها و كمان مايا كنت عرفها بعد ما اتحجبت و كنت في تالته جامعه...
ليل نظرت له بعتاب و قالت بنبرة جادة انت متخيل أن مجرد رسالة ممكن تبوظ حياتنا...

جلست ليل بجانبه و امسكت بيده و قالت مستحيل اخونك والله و مفيش حاجه من اللي قولتلها كدبت فيها و اتأكد بالطريقة اللي تعجبك عايز تضربني أو تعمل إيه حاجه براحتك، و قامت من مكانها و قالت بلاش تسكت كدا، رد عليا او اعمل ايه حاجه...
جاسر فضل ساكت و باصص عليها، ليل اتنهدت و قالت جاسر...
قام جاسر و قال انا هنزل، أمسكته من معصمه و قالت هتروح فين؟
-ليل سيبي ايدي، تركت ليل يده و قالت يعني انت مش مصدقاني؟

تركها جاسر و قبل أن يفتح الباب سمع صوت ارتميها على الأرض، فلف لها و قال بقلق ليل...
اتجه عليها و حملها من الأرض و وضعها على الفراش و احضر زجاجه عطره و مررها على انفها، استعادت ليل وعيها و أمسكت يدها و قالت بوهن جاسر؟
-اسكتي يا ليل عشان متتعبيش...
قامت ليل و جلست و قالت مش تعبانة...
-انا مصدقك و عادي مفيش حاجة بس الصور دي مع مين؟

-مش عارفه المكان الوحيد اللي كانت في هو تليفوني لاني انا كنت متصورة بتليفوني لان ديكور المكان عاجبني و اللي كانت بتصورني واحدة صاحبتي و اسمها نرمين...
-ماشي يا ليل...
ليل لفت ذراعها حول عنفه و عناقته، وضع ذراعه حول خصرها و قال خلاص يا ليل الموضوع عدي بس بلاش تعملي حاجه تكسرني...
-حاضر، بس هو مين اللي بعتلك الصور دي وجبها منين؟
-اكيد حد يعرفك و يعرفني و قاصد يعمل كدا...

تنهدت ليل و ابتعدت عنه و قالت بابا...
جاسر بص ليها بتعجب و قال و ابوكي دا هيعمل كدا ليه؟
ليل بحيرة مش عارفه بس مفيش غيره هو و مراته كانوا يقدروا يخدوا التليفون...
-هعرف المهم ملكيش دعوة بحاجه...
-انا هنزل...
ليل مسكت ايده و قالت مضايق؟
-لا...
-طب خلاص نام، عشان الشغل الصبح بدري...
تنهد جاسر و قال ماشي...

نام بجوارها، و ما منهم يفكر، فليل كانت تفكر بمن ارسل هذه الصور لجاسر، لم يكن بها شي سي و لكن من ارسلها بالتأكيد يريد بيها شيئا آخر؟!
في الصباح قام جاسر و ارتدى ملابسه استيقظت ليل و قالت انا هلبس و اجي معاك...
-ماشي...
ليل ارتديت ملابسها بسرعه البرق و تابعته، تناولوا الفطار معنا، و بعد ذلك ذهبوا إلى الشركة...

نسمه استيقظت من نومها و تناولت فطورها و ظلت جالسة تنظر قدومهم...
سمعت صوت الباب و قامت تفتح و استغربت لما لاقت سمر و قالت سمر؟!
سمر ببكاء نسمه انا روحتلك البيت طنط مني قالت انك هنا
-اتفضلي...
دخلت سمر و جلست معها، سألتها نسمه قائلة مالك؟
سمر ببكاء بابا عايز يجوزني و انا مش موافقه و مش عارفه اعمل ايه؟
نسمه رتبت عليها و قالت ازاي عمي يعمل كدا...؟، محدش بيتجوز غصبن عنه و انا هخلي بابا يتكلم معاه...

سمر ببكاء انا مش عايزة اروح لي تاني...
-دا بيتك يا حبيبتي و متخافيش بابا هيتصرف...
ابتسمت سمر و قالت شكرا...
-اطلعي يا حبيبتي غيري و انزلي...
-بس انا مليش هدوم هنا؟
-اوضتي فوق يا سمر...
ابتسمت سمر و قالت بامتنان شكرا...
صعدت سمر إلى غرفتها و تلاشت ابتسامتها و أخذت هاتفها و اتصلت بوالدتها كل حاجه تمام...
-حلو أوي كدا...
-بس جاسر ممكن يقفشني ما انتي عارفها...

-احنا شغلنا على البت اللي متجوزها دي؟! و لازم تاخدي مكانها بأية طريقه...
-بس جاسر مستحيل يحبني أو حتى يبص ليا دا مصدق فسخ خطوبتنا...
زفرت نبيله و قالت كنا اغبيه اقسم بالله و انتي يا اختي عومتي على عومهم و دلوقتي جات واحده خدته...
تنهدت سمر بحيرة و قالت قولي يارب اوصل حاجه...
-هتوصلي يا قلب أمك، اقفلي بقا و عايزكي تشتغلي صح...
قفلت معاها و أخذت طقم لها و ارتديته و بعدين نزلت و فضلت قاعدة مع نسمه...

جاسر و ليل و وصلوا إلى البيت و ليل أول ما شافت سمر بصيت ليها و سكتت...
سمر قامت من مكانها و سلمت على جاسر و قالت وحشتني...
جاسر رد باقتضاب و انتي...
ليل كانت مضايقه خصوصا أن من الواضح ان سمر طريقتها رخمه و كمان طريقه لابسها مش لطيفة...
ليل بضيق جاسر انت مش هتتطلع؟!
اومأ جاسر برأسه و استأذن منهم، نظرت ليل إليها و قالت يا حبيبتي البسي حاجه احسن ما انتي قالعه كدا...
سمر بغضب و انتي مالك...؟

ابتسمت ليل ببرود و قالت انسى...
-قصدك ايه؟
-يعني لو جايه عشانه فبصراحه هتبقى بتتعبي نفسك على الفاضي...
و بعد ذلك صعدت ليل إلى جاسر و لاقيته خارج، نظرت له بضيق و قالت انت رايح فين؟
-نازل...
-مفيش نزول...
جاسر باستغراب ايه هفضل قاعد هنا؟
-انا مش مرتاحة لبنت عمك دي الصراحه...
-غيرانه عليا؟
-لا مش غيرة...
-طيب انا نازل بقا، خرج جاسر من الغرفة و تركها تشتغل غضبا، غيرت هدومها بسرعه و نزلت.

لاقيت سمر قاعدة جنب جاسر أو بالأصح لازقه في...
ليل وشها قلب و اضايقت جامد و حسيت انها عايزة تشد سمر من شعرها...
جاسر لما شافها عمل نفسه مش واخد باله و قال روحي اعمليلي قهوة يا سموره اصلي بحب اشربها من ايدك...
ليل تقريبا كانت هتولع و هي واقفه و نسمه كانو مستغربة تصرف جاسر، قامت سمر و نظرت إلى ليل بخبث...

12-11-2021 04:26 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [26]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية طغيان عاشق
رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل السابع والعشرون

ليل تقريبا كانت هتولع و هي واقفه و نسمه كانو مستغربة تصرف جاسر، قامت سمر و نظرت إلى ليل بخبث...
ليل نظرت إلى جاسر بضيق و صعدت إلى غرفتها مره أخرى و هي تتوعد بداخلها والله ما تسكت غير ما اضربها بس الصبر...
نسمه نظرت لجاسر بتعجب و قالت على فكرة ليل زعلت...
-ما انا عارف...
نسمه بدهشه انت قاصد يعني؟
-الصراحه اها انا هطلع و انتي اشربي القهوة من ايد سموره...

غمزت له نسمه و قالت مش قادر على زعلها و لا إيه؟
-تحبي تشوفي أوضه الفران...
ضحكت نسمه و قالت طب اسكت انت يا بتاع لولو...
صعد جاسر لها و ليل أول شافته نظرت له بغضب و سكتت
-طلعتي ليه؟
-تعبانة...
-مالك؟
-ولا حاجه بس ياريت تاخد بالك من تصرفاتك...
قرب منها، فأعطيته ظهرها و قالت ابعد عني، وضع شعرها جانبا و قبل عنقها و قال مش قادر ابعد عنك...
ليل استدارت له و قالت بجد؟
حاوط وجهها بيده و قال بجد...

زفرت ليل و قالت بغضب انت بتضحك عليا ابعد عني...
-سألتك و لا؟
-عن ايه؟
-قولتلك غيرانه قولتلي لا...
-مش معنى كدا يعني انا انزل الاقيك قاعد جانبها بالطريقة دي..؟!
انحني على شفتيها و قبلها و قال عديها...
-براحتك بس لو مش عايزها تتضرب أتلم و ملكش دعوة بيها...
-ليل انتي مش ملاحظة ان لسانك طول شوية...
-عشان انت مش بتحترمني؟ و المفروض اني مراتك...

-سمر بنت عمي و بس و اللي في دماغها هي حره في لكن هي متخصنيش بحاجه...
-ماشي بس برضو بلاش تكلمها و لا تقعد معاها و لو قعدت اقعد بعيد...
جاسر بتعجب حاضر، اسيب البيت لو عايزة؟!
-لا مش لدرجه دي و بعدين دي مش غيرة و لا حاجه...
-طبعا اومال..؟
ابتسمت ليل و قالت مفيش نزول بقا...
-مش هينفع تعالى ننزل و مش هكلمها
ليل بضيق طب لو كلمتها، ابتسم جاسر و قبل شفتيها و قال مش هبوسك لمدة ساعتين...
-هنهزر؟

-لا بتكلم جد، و امسك يدها و نزلوا من الغرفة، سمر اول ما شافتهم اضايقت و قالت عملت القهوة؟
ليل بضيق هتبقى بردت و محدش بيشرب القهوة بادرة
سمر بضيق عندك حق انا هقوم اعمل واحده تانيه، قامت سمر...
استأذنت ليل و دخلت المطبخ خلفها و قفلت الباب من الداخل و قالت انتي عايزة ايه يا بت؟
سمر لفت ليها و قالت و انتي مالك و بعدين اوعي تكوني فاكره اني هخاف منك...

ليل بعصبيه وحياة امي لأضربك، خلعت ليل حذائها و اقتربت منها و ضربتها، سمر فضلت تتدافع عن نفسها و تبعدها...
و ليل ماسكه فيها و فضلت تتضربها و شددتها من شعرها جامد...
و بعدين بعدت و قالت اقسم بالله المرة الجايه هموتك...
-انتي فاهمه الموضوع غلط يا ليل...
-فاهمه غلط فاهمه صح انا مش هسيب جوزي، و خرجت ليل من المطبخ و كانت هدومها اتبهدلت و شعرها اتبعثر.

جاسر و نسمه استغربوا و جاسر راح ورا ليل و نسمه دخلت لسمر و قالت بدهشه ايه دا يا سمر؟
-مرات جاسر ضربتني
-ليه؟
-مش عارفه لاقيتها مرة واحده مسكت فيا...!
جاسر فتح الباب و دخل و قال في ايه؟
-ولا حاجه ضربتها عشان تحترم نفسها...
جاسر بدهشه هي عملت ايه؟
-بصراحه مش طايقها و مش مستحيلة طريقتها معاك، و أكملت بعصبية اهاا دي غيرة...
جاسر قرب منها و احتضنها و قال اهدي بس...
ليل بعدت عنه و قالت بضيق انا هاديه اهو...

-اهدي عشان متتعبيش و بعدين مليكش دعوه بسمر...
-حاضر...
قبل جبنها و قال روحي نامي، و انا هروح لنسمه و اجي...
ذهب جاسر إلى غرفة نسمه و قال سمر فين؟
-دخلت تنام...
تنهد جاسر و قال بكرا تأخديها و تروحي تقعدي في الشقة...
-حاضر...
-تمام و ياريت من الصبح لأنها هي و ليل مش متفقين مع بعض و انتي عارفه ان ليل و لا ينفع معها عصبيه و لا حاجه فمش عايزها تتعب، و ذهب إلى غرفته مرة أخرى.

جاسر لما صحي الصبح سابها نايمه و مرضاش يصحيها و لما نزل قال لسعاد لما ليل تصحى خليها مرتاحة و لو على الشغل مش لازم انهاردة...
-ماشي يا ابني...

لما نسمه و سمر صحوا، طلبت نسمه منها أنه تروح معهد مشوار و سمر استغربت و استغربت اكتر لما راحوا شقة و قالت احنا هنا ليه؟
-عادي جاسر قال عشان نكون علي راحتنا و عشان في مشاكل معاكي انتي و ليل...
زفرت سمر بضيق و قالت عشان السنيورة بتاعته...
-مراته و بعدين هي تعبانة...
-تعبانة ايه دي هجمت عليا زي القردة...
-هنا هيكون أفضل يا سمر...

ليل لما صحيت سعاد قالتها اللي حصل فاتنهدت بارتياح.

جاسر كان يعمل على بعض الأوراق و لكن أتى إليه مكالمة، جعلته يغادر مسرعا...

و بالنسبة لليل فهي كانت مضايقه عشان جاسر اتأخر و قررت تتطلع تنام، بس للأسف معرفتش و فضلت صاحية
دخل الاوضه و لاقها لسه صاحية، سألها بهدوء انتي صاحية ليه؟
-اتاخرت ليه؟
جاسر سكت شوية و رد برا كان عندي شغل...
قامت ليل و اقتربت منه فجاسر كان يبدو عليه الضيق و وقفت أمامه على طول و قالت مالك؟
-مفيش نامي انتي...
وضعت يدها على صدره و قالت في حاجه حصلت؟

-لا مفيش، ممكن تنامي عشان انتي عندك شغل الصبح، و بعد يدها و ذهب في اتجاه الخزانة استغربت ليل و راحت وراها و قالت جاسر؟، التفت ليها و قال نعم؟
-في ايه؟ مالك؟
-يهمك؟
ابتلعت ريقها و صمتت و هي تطيل النظر له و قالت اهااا، ابتسم جاسر و قال روحي نامي...
-عايزة اعرف مالك؟
-انا كويس يا ليل، ليل قربت منه و عقدت ذراعها حول عنقه و أسندت رأسها على كتفه و قالت كداب...

اتنهد جاسر و اوصد عينه بحزن و قبض عليها بشده، تقريبا ليل عملت الحاجه اللي هو كان عايزها و فضلوا كدا شوية، ابتعدت عنه و قالت احكيلي...
أبتسم و قال ممكن تسيبني و تروحي تنامي...
-خليني معاك...
-مش مضطرة تعمل دا...
-مش فاهمة؟، مسك ايدها و قال يعني مش مضطرة يا ليل مش مضطرة تستنيني و لا مضطرة تسمعني...
ليل عينها بدأت تدمع و قالت خلاص زهقت صح؟
-ليل روحي نامي...
-عايزة اعرف.

-ملهوش علاقة بكدا يا ليل بس لازم نوقف التمثيلية دي
دمعت عينها و قالت بنبرة توشك على البكاء و مين قالك اني بمثل، تلاقت نظراتهم و قال يعني؟
-يعني انا ولا بمثل و لا حاجه، أدارت ظهرها له و لكن امسكها و لفها إليه و قال ليل...
-نعم؟
-قصدك ايه؟
-بعد اذنك، لف ذراعه حول خصرها جعلتها تلتصق به و قال لما تقولي الأول، نظرت له ليل و قالت خلاص بقا يا جاسر...
-تعرفي اني حبيت اسمي اوي من ساعه ما بداتي تقولي...

اصطبغ وجهها خجلا و قالت طب ممكن تسيبني؟
-حاضر بس قولي الأول...
L-خلاص بقا و بعدين انت مش بتقولي و لا بتحكيلي حاجه...
أبتسم جاسر و قال هحكيلك بس لو قولتي...
نظرت له و قالت مش بمثل في حاجه و فعلا عايزة أفضل معاك على طول...
-يعني خلاص مش عايزة تتطلقي...؟!
-لا مش عايزة...
-ليه؟
ليل نظرت له و اطالت النظر و قالت عشان، و سكتت و كررت تاني عشان، و سكتت...
جاسر باستغراب عشان ايه؟
-عشان بحبك...

جاسر اتجمد مكانه و ظهر في مخيلاته الكثير من سماعه لهذه و لكنها لم تخرج سوي من العاهرات...
أمسكته ناهد و قالت تعالى يا روح مامي...
ابتسم له و اقترب منها و قال مامي...
-نعم؟
-هو انتي بتحبني قد ايه؟
-بحبك اكتر من حاجه في حياتي...
ليل فضلت مستغربة سكوته و حسيت انها غلطت...
و تذكر الموقف التاني و كانت سمر...
-على فكرة يا جاسر انا بحبك...
رد عليها بسخرية بتحبي واحد معقد و حياته فاشلة...

-ازاي بس ما انت هتبقى دكتور كبير زي عمي
-لا مش هبقي دكتور...
ليل قالت بتردد جاسر...؟!
نظر لها و قال...

12-11-2021 04:27 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [27]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية طغيان عاشق
رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن والعشرون

نظر لها و قال مش عايز...
ليل ابتلعت ريقها بصعوبة و قالت مش فاهمه!؟
-يعني انا واحد و لا هيعرف يحب و لا إيه حاجه من دي انا مجرد شخص معقد و مريض...
ليل عينها دمعت و قربت منه و عناقته و قالت ببكاء مش مهم انا عايزك زي ما انت...
-هيجي يوم و هتزهقي...
-مش هيجي اليوم دا و لو زعلت من كلمتي اعتبرني مقولتش حاجه، ابتعدت عنه و قالت ايه اللي حصل بقا؟
-امي تعبانة اوي، و هي في السجن
ليل بدهشة السجن...؟!

هز راسه و قال اهاا انا اللي خليتها تلبس قضية تهريب مخدرات و هتاخد فيها إعدام و بقالها خمس سنين في السجن...
ليل بتعجب و انت هتعمل ايه؟
-مش عارف..
-طب ليه سجنتها؟
-ملقيتش أسوأ من كدا اعمله ليها...
-ايه السبب؟
-كانت خاينه و انا دفعت تمن خيانتها طول حياتي...
ليل بحزن و هتسيبها تموت...
-مفيش حاجه تخليني ارجع، عن قراري...
-بس دي امك؟
ابتسم بسخرية امي!؟..
رتبت ليل على يده و قالت هتفضل امك...

تنهد جاسر بحزن و قال امي اللي مشيت و سابتني اللي كانت بتفكر في نفسها...
-هي عندها ايه؟
-كانسر في الدم...
ليل بصدمة ايه؟ طب و حالتها...
-قالوا إنها تعبانة و لو متنقلتش للمستشفى هتموت...
-وانت هتسيبها تموت؟!
-الموت احسن ليها، ، ليل كانت حاسه انه شكله مضايق و زعلان عليها و قالت بس انت زعلان؟!

-عادي، و بعد ذلك خرج من الغرفة و تركها، ، ليل اتنهدت بحزن و نزلت وراها و كانت عارفه انها هتلاقي في الاسطبل، دخلت لي و قالت هتفضل هنا؟
جاسر رفع نظره لها و قال ليل اطلعي...
-لا و جلست بجواره، اتنهد جاسر و قال انا عايز ابقى لوحدي...
-اعتبرني مش قاعدة و سكتوا الاتنين، تحدثت ليل و قالت جاسر..؟
-نعم؟
-ما تحكيلي...
-عايزة تتعرفي ايه؟!
-يعني انت ساكت يمكن لما تحكيلي ترتاح...

جاسر نظر لها و قال كلام بقاله كتير أوي...
-على الأقل اعرف...
أسند جاسر رأسه على الحائط و قال كنت صغير و اكتشفت ان امي بتخون أبويا، و بدأ جاسر في سرد مواقف من حياته..
صفعها ممدوح بقوة و قال بغضب بقى انتي بتخوني يا زباله دا انا جيبتك من الشارع؟!
ردت ناهد ببكاء قولتلك اني مش عايزك يا ممدوح و انت مبتفهمش مش كفايه مستحملة قرفك و طريقتك يا راجل دا انا بشوفك بالصدفة و كل ما أسألك تقولي شغل...

ممدوح اتعصب و انهال عليها بالضربات المبرحة و قال ممدوح بيه واحده زبالة زيك تعمل معاه كدا...
-بلاش تتكلم و انت مقضيها مع النسوان اللي تعرفهم يا دكتور و اتجوزتني عشان ابقى زي الكرسي في البيت، و انا مخنتكش مع واحد لا انا خونتك كتير اوي، قولتلك مش عايزة اتجوزك صممت و اتجوزتني و اشتريتني من اهلي عشان هما فقر، و خليتني اخلف مع اني مكنتش عايزة اخلف منك...

-انتي طالق و روحي لشارع اللي جيبتك منه و ابنك دا تنسى للأبد...
-اشبع به يا ممدوح بس يا رب تعرف تربيها...
نظر جاسر لليل و قال وقتها كان عندي خمس سنين والله حتى معرفش هو عرف ازاي؟ بس مشفتهاش من ساعتها، و هو كان بيطلع همه فيا ضرب للشتيمة و ابتسم بوجع كان بيقولي يا ابن العاهرة...

فضلت على الحال دا لحد ما وصلت للجامعه و كان مجبور عليا اني ادخل طب مع اني مكنتش عايز، عمي اللي كان عايز يجوزني بنته دا كان مش بيهون عليه يسلم عليا حتي...
كان عندي عشر سنين و سمعته بيقول...
-عايز ايه يا سعد؟ قالها والده
رد سعد بامتعاض هو الواد دا هيفضل لازق فيك كدا
-ملكش دعوة بجاسر يا سعد و هو هنا زيه زي إيه حد
سعد بعصبيه لا يا بابا دا ابن واحدة شمال جابت الفضيحة لأخويا.

-اخوك اتجوز و خلف و بقى معاه نسمه و هادي و انت عارف ان اخوك مش همه حاجه...
سعد بلوم اهااا و حضرتك هتقعد من الشغل...
-لما أعجز و لا عايز تورثني بالحياة...
-ربنا يديك طول العمر...

-بس لما عرف اني دخلت كليه طب مبقتش ابن الست الشمال و قرر أنه يجوزني سمر بنته، مكنتش موافق بس كنت بخطط لحاجات كتير أهم من رفضي و أولها اني ازاي ادخل الشركه و اسيطر على كل حاجه كنت عايز اوصل للسلطة اللي تخليني اقدر انتقم منهم، المهم دخلت طب و اتخرجت بس كنت بدرس إدارة أعمال و خدت كورسات محاسبه كل الحاجات دي جدي هو اللي كان بيساعدني فيها و هو نفسه كان بيعلمني و كنت بنزل معاه تركيزي كله كان في الشركات، مكنش حلمي ابقى دكتور، و عمي كان عايزني ابقى دكتور منه هو ياخد كل حاجه من ابوه و كمان يجوز بنته ليا و يبقى لي في المستشفي، و تنهد قائلا ابويا بقا كان عايزني ابقى دكتور من باب ان ابنه بقا دكتور و خلاص لأنه كان متأكد أن هادي مش هيوصل لحاجه لأنه كان فاشل في الدراسة، و دخل حقوق في الاخر، كنت عارف برضو ان سمر زيها زي ايه واحده رخيصة هي برضو جريت ورا المظهر و الاسم و كل الكلام الفارغ دا، لاني لو كنت اتجوزتها كنت هسود عيشتها...

-سيبتها ليه؟
تنهد بحزن و قال خطبتها و انا في تالته جامعه وفضلت معاها اربع سنين و بعد ما خلصت
سمر بسعادة مبرووك يا حبيبي اخيرا...
ابتسم باقتضاب و قال متقلقيش مش هشتغل بيها...
سمر اتصدمت و ملامح السعادة اختفيت و قالت ازاي...؟ انت المفروض هتنزل مع عمي المستشفى...
ضحك بسخرية و قال معلش يا قطة الشهادة دي عمك هياخدها يبلها و يشرب مايتها...
-قصدك انك مش هتبقى دكتور و مش هتشتغل بيها
-لا للأسف و انا هسافر...

-جاسر انت بتهزر صح؟!
-هو انت عايزة تتجوزيني و لا تتجوزي الشهادة...
-لا انا بحبك
ابتسم بسخرية لا ما انا عارف تمام طالما بتحبني فأنا مليش علاقه بأي حاجه تخص ابويا و هسافر و هبدا حياتي من الاول موافقه؟!
كنت متأكد ان سمر مش هتوافق...؟
ابتسم بثقه و قال اعتبري الخطوبة اتفسخت...

و سيبتها و مشيت انا وقتها سافرت أمريكا عشان اخلص شغل لجدي و رجعت بعدها بست شهور بس وقتها كنت رجل الأعمال جاسر المنشاوي و وقتها جدي ساب الشركة و قعد في البيت لأنه كان تعب و انا مسكت الشركة من بعده و طبعا سعد اتصدم اوي لما عرف انه هيبقى مجرد موظف ملهوش لأزمة، جدي مات و كان كاتب البيت دا باسمي بكل حاجه في و الشركة الرئيسة باسمي و كل حاجه برا البلد...
ليل بدهشه طب ازاي و عمك و ابوك؟

-ابويا مش محتاجه شركات في حاجه جدي كان سايب لي المستشفى يعمل فيها اللي هو عايزه و هو كبرها و عمي خد فلوسه اللي كانت من حقه...
-بس الراجل اتصدم...
-عادي، و بالنسبة لأمي بقا فأنا بدأت ادور عليها و عرفت مكانها و كل حاجه عنها، كانت اتجوزت واحد عرفت كل حاجه عنهم و بعدين لبستها قضية مخدرات و اتسجنت و جوزها دا طلقها لما اتسجنت
-لبستها القضية ازاي؟

-تجار مخدرات اعترف عليها هو و اللي شغالين عنده قدام النيابة و طبعا كان قائل كل حاجه عنها مظبوط و قال إنها بتشيل البضاعة في سطح بيتهم، و فعلا لما راحوا لاقوه كلامه صح...
-انت اللي كنت عامل كل دا؟
-اهااا، و كنت موصي عليها جامد في السجن...
ليل عقدت ذراعها حول عنقه و انهمرت الدموع من عينها بغزارة، ظلوا هكذا و بعد ذلك ابتعدت عنه و قالت وديها المستشفى...
نظر لها و قال مش هقدر...
-سامح و ابدا من جديد...

-مش هقدر...
-اعمل اللي عليك، و تعالى نطلع ننام...
دخلوا إلى المنزل و صعد الاثنين إلى الغرفة...
مرت ايام و ليل كانت بتقرب من جاسر على قد ما تقدر، و نسمه رجعت ليهم تاني بعد ما سمر رجعت لبيتها
ليل كانت قاعدة مع نسمه و قالت بجد انا قلقانه عليه أوي
-وانا والله بس بإذن الله قلبه هيحن عليها...
تنهدت ليل و قالت جاسر صعب ينسى
-عارفه والله بس لازم ينسى عشان يقدر يعيش حياته، و خلاص اهو هو اتجوز.

ليل بيأس والله انا خايفه اخسر جاسر
-ليه بتقولي كدا؟
-عادي بس ممكن كل حاجه في حياتي تبوظ...
-لا أن شاء الله...
ليل قامت و شعرت بالدوار و جلست مره أخرى قبل أو تسقط
نسمه بقلق مالك؟
-مش عارفه والله بقالي يومين تعبانة و بدوخ و مليش نفس...
-طب تعالى نروح عشان تكشفي و نطمن...
-طب و جاسر...
-جاسر في شغله و مش هيقول حاجه و لا اجبلك الدكتور هنا...
-لا تعالى ننزل احسن انا هطلع البس و نروح...

ارتديت ليل ملابسها و كذلك نسمه و بعد ذلك ذهبوا إلى المستشفى و دخلوا إلى الدكتورة، و بعد أن فحصتها...
ابتسمت الدكتورة و قالت مبروك انتي حامل...؟
ليل سكتت و مفرحتش و نسمه كانت نفس الكلام، و خرجوا...
نسمه بحيرة بحيره جاسر مش هيقبل...
ليل بحزن انا عارفه...
-هتعملي ايه؟، جاسر مستحيل يقبل بالحمل دا؟..
-بس الطفل دا ذنبه ايه؟
تنهدت نسمه بيأس صعب يا ليل، صعب اوي كمان، و مينفعش يعرف اصلا...

راحوا البيت و ليل كانت بتفكر في كلام نسمه و مش عارفه تقوله و لا تعمل ايه؟..



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7006 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4069 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3103 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2977 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3424 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، طغيان ، عاشق ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 06:40 صباحا