أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية لعنة العشق

هى: أصابتها لعنة العشق فواجهت آلامها وحدها فقد تزوج حبيبها بغيرها ولكنها ظلت على عشقها، فهل يكون مصيرها العذاب ام يتغير ..



08-03-2022 02:37 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [4]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة العشق
رواية لعنة العشق للكاتبة شاهندة الفصل الخامس

نادى الدكتور عاصم على جورى فور مغادرتها المحاضرة قائلا:
آنسة جورى!
توقفت كل من جورى وسوسن اثر سماعهما لندائه، اقترب منهما الدكتور عاصم موجها حديثه الى جورى قائلا:
ممكن نتكلم شوية؟
نظرت سوسن اليهما ثم تنحنحت قائلة:
احم، هستناكى فى الكافتيريا ياجورى
لم تبالى سوسن بنظرات الاعتراض من جورى لتتركهما بمفردهما، التفتت جورى بعد مغادرة صديقتها الى الدكتور عاصم قائلة بهدوء:
خير يادكتور؟
قال عاصم بتوتر:.

أنا، أنا كنت عايز آخد ميعاد من والدتك، الحقيقة ومن غير لف ودوران، أنا معجب بيكى من فترة ولما فكرت ارتبط ملقتش أنسب منك تشاركنى حياتى، فيا ترى، يعنى رأيك ايه؟موافقة ترتبطى بية ياجورى؟
ألجمتها الصدمة فصمتت لا تدرى بما تجيبه ليقول بمزاح متوتر:
هى كلمة آه أو لأ، بتهيألى هيكونوا رد مناسب أوى لسؤالى على فكرة
تمالكت نفسها قائلة:
الحقيقة يادكتور أنا مبفكرش فى الارتباط الفترة دى، انا كل تركيزى فى دراستى وبس.

قال عاصم فى حرج:
بس ده ما يمنعش انك ترتبطى وفى نفس الوقت تركزى فى دراستك وتأكدى انى مش هقف فى طريقك. بالعكس هشجعك وأساعدك، إلا لو كان اعتراضك علية أنا
قالت بارتباك:
الحقيقة يادكتور حضرتك شخصية محترمة جدا وبقدرها، واكيد اى واحدة فى الدنيا تتمناك بس..
لم تدرى كيف تجمل جملتها ليقول عاصم بحزن:
أى بنت إلا أنتى، صح؟
صمتت جورى ليستطرد بحزن:
فيه حد فى حياتك، مش كدة؟
ظلت صامتة ليدرك الاجابة ليقول بهدوء:.

اتأخرت كتير وده من سوء حظى، بتمنالك السعادة من كل قلبى
ثم تركها وابتعد لتنظر إثره فى حزن، تعلم أن الدكتور عاصم هو حلم كل فتاة فى الجامعة وتعلم أنها برفضه أضاعت منها رجلا رائعا من أجل أوهام احتلت قلبها ولكنها لا تستطيع أن ترتبط بأحد قبل أن ترى أيهم ولو لمرة واحدة وتتأكد أن مشاعرها تجاهه هى مجرد، أوهام.

قال أدهم فى ثبات:
أفندم يابابا، حضرتك كنت عايزنى
قال راجى فى حدة:
ايه اللى بينك وبين اللى اسمها كارمن دى ياأدهم؟
قال ادهم فى دهشة:
تقصد ايه يابابا؟
قال راجى بسخرية:
اقصد المشهد العاطفى اللى شفته من شوية
قال ادهم بهدوء يحاول أن يهدئ به غضبه من تدخل والده بأموره الشخصية:.

ده مكنش مشهد عاطفى ولا حاجة، دى واحدة دخل فى عنيها تراب وشلتهولها لأنها كانت بتتألم، بابا، ياريت تعرف ان كارمن انسانة محترمة جدا، من يوم ما اشتغلت عندنا واحنا مشفناش منها غير كل خير مش زى ليلى خالص وتقدر تتأكد من ماما وانت عارف ان نظرتها وحكمها على حد دايما بيكونوا صح، أهم حاجة بقى انك عارفنى وعارف ان لو فيه بينى وبين كارمن حاجة فدبلتى كانت هتبقى فى ايدها دلوقت، انا طول عمرى دوغرى ومليش فى الغلط.

قال راجى بحدة:
من غير ما تاخد رأيى ياأدهم؟
زفر ادهم بقوة قائلا:
يابابا، أنا بقول لو، وبرد على اتهامك لية بس، ولو فى يوم من الأيام حسيت انى عايز أرتبط، أكيد انت أول واحد هتعرف، وآسف لو للحظة حسيت انى اتجاوزت حدودى فى الكلام معاك
نظر اليه راجى بتفكير ليقول بعد ثوان:
خلاص يا أدهم، محصلش حاجة، قولى بقى عملت ايه فى مرجانة؟
تنهد أدهم بارتياح لتغيير أباه الموضوع وهو يقول:.

خلاص اتفقنا مع المنشاوى على كل حاجة حضرتك عايزها، ومعتش غير انكوا تمضوا العقد، هو بس كان مستنيك لما ترجع، يعنى اعتبرها بقت بتاعتنا
ابتسم راجى قائلا بفخر:
برافو عليك، كنت عارف انك انت اللى هتقدر تقنعه
قال ادهم وهو يهز كتفه قائلا:
والله يابابا، انا معملتش حاجة هو بس بتهيأله انى ممكن اكون عريس مناسب لبنته سحر وده اللى خلاه يتساهل معانا شوية فى بيع فرسته
نظر اليه راجى وقد التمعت عيناه قائلا:.

طب وليه لأ ياأدهم، سحر بنت جميلة ومن عيلة وألف من يتمناها
قال أدهم فى شرود وقد حضر الى ذهنه فى تلك اللحظة صورة كارمن:
مش هى اللى هقدر أتجوزها وأكمل عمرى معاها ولا هى اللى أقدر ائتمنها على ولادى، سحر زيها زى ديالا، الاتنين فاكرين ان الجواز فسح وحفلات مش مسئولية وتكوين عيلة، انا اتجوزت مرة جواز مصلحة يابابا ومش مستعد أكررها تانى، خصوصا وانا معايا طفلين لازم أفكر فيهم.

أومأ راجى برأسه فى تفهم فزيجة ولده الأوسط لم تعجبه أبدا، وزوجة ابنه ديالا ليست هى من يريدها اما لأحفاده، فهو يريد لأولاده من هى مثل أمهم تماما، رقيقة، جميلة وقوية، رقت عينيه وهو يتذكر حبيبة قلبه وجد، لقد أوحشته كثيرا، ترى أين هى؟
ليخرجه أدهم من أفكاره قائلا:
فى الجمعية الخيرية، بتظبط شوية حاجات قبل رجوع أيهم، أكيد متعرفش انك جاى انهاردة
نظر اليه راجى بدهشة ليستطرد أدهم قائلا بابتسامة:.

عرفت من عنيك، لما بتفكر فى ماما بيبقى فيهم نظرة عمرى ما شفتها غير ليها
ابتسم راجى قائلا:
طب يلا ياحدق على المزرعة خلص كل اللى وراك، أخوك جاى بكرة وكل شئ لازم يبقى تمام، وإلا مش هنخلص من وجد هانم الفيومى.

ابتسم أدهم وهو يومئ برأسه ويخرج من الحجرة تاركا راجى ينظر من النافذة الى السماء يرى صورة محبوبته التى رغم مرور السنوات على زواجهم إلا أن حبهم لم يقل يوما بل يزداد كل يوم، يشعر بشوقه اليها الآن كشوقه لها منذ أول يوم رآها فيه، انها هى من تنير حياته وتروى ظمأه، هى حبيبته وجد.

كان مهيب يجلس فى الحديقة يفكر فى مايا وشعوره تجاهها، يفكر فى كيفية التعامل مع مشاعره، دون أن يخرب بيته، فهو لايريد أن يظلم ديالا، ليفاجأ بيد توضع على عينيه وصوت ديالا يقول فى دلال:
أنا مين؟
ابتسم ابتسامة مصطنعة وهو يفتح يدها الموضوعة على عينيه قائلا وهو يجلسها على رجليه يحاول ان يبعد عنه ذلك الاحساس بالذنب:
مفيش حد ليه الحق فى انه يحط ايده على وشى بالشكل ده غيرك ياديالا
ابتسمت ديالا قائلة:.

حبيبى شكله رايق انهاردة
ابتسم قائلا:
احتمال، ها، عايزة ايه ياديالا، قولى
اتسعت ابتسامتها وهى تقرصه فى وجنته قائلة:
ليه بس بتفهمنى غلط؟
قال مهيب:
يعنى انتى عايزة تفهمينى ان الدلع ده كله لله فى لله وانك مش عايزة حاجة منى؟
مطت شفتيها بحزن مصطنع قائلة:
هو انا مبدلعش عليك يامهيب غير لما بكون عايزة حاجة منك؟
قال مهيب بسخرية:
تصدقى، آااه
وقفت غاضبة لتقول:
خلاص يامهيب، أنا هقوم وامشى أحسن.

ليمسكها من ذراعها ويجلسها بجواره قائلا:
اهدى كدة وتعالى اقعدى وقولى طلباتك من غير نرفزة
عادت اليها ابتسامتها وكأن حزنها وغضبها لم يكونوا موجودين، ليبتسم مهيب بداخله بسخرية وهو يتأكد انه بات يفهم ديالا، تبا لقد انزاح الغطاء من على عينيه، وأصبح يرى دواخلها، يراها كما هى تماما، لتقول هى بحماس:.

اخوك بكرة راجع من السفر، وانا عايزة اخرج أجيب فستان يليق بمرات مهيب الفيومى، عايزة ابقى احلى واحدة فى الحفلة اللى أهلك عاملينها والكل هناك يتكلموا عنى
قال مهيب ببرود وقد أشعلته كلماتها:.

انا قلتلك مفيش فساتين جديدة لآخر السنة، و ناس مين اللى تبصلك وتتكلم عنك، أكيد تعرفينى كويس وتعرفى انى مش ممكن أسمح بكدة، ومش كل مرة هقولك فستانك يبقى محترم ويليق بزوجة محترمة، وبعدين مصاريفك كترت اوى ياديالا، كل يوم والتانى طالعالى بطلب شكل
زفرت ديالا بملل قائلة:
يوووه يامهيب، هو انا كل ما هطلب منك طلب، هتسمعنى الكلمتين دول، اومال لو مكنتش من عيلة الفيومى، أغنى ناس فى البلد
ثم نهضت قائلة بعصبية:.

خلاص ياسيدى انسى انى طلبت منك حاجة
قال مهيب بنفاذ صبر:
خلاص ياديالا، عايزة تشترى فستان، اخرجى واشتريه، أنا مبقتش حمل مناهدة معاكى
ابتسمت وهى تعود لتجلس بجواره قائلة:
ربنا يخليك لية ياحبيبى
نظر الى عينيها للحظة يتأملها، يبحث عن الصدق داخلهما، ليتنهد قائلا:
بتمنى بجد أكون حبيبك؟
ابتسمت قائلة:
طبعا حبيبى، اوعى يكون عندك شك يامهيب
تأملها بتردد ليحسم أمره قائلا:
طب ايه رأيك نجيب ولاد ياديالا؟

انتفضت قائلة بعصبية:
احنا اتفقنا مفيش خلفة قبل خمس سنين، انت رجعت فى كلامك ولا ايه؟
تأمل عصبيتها ليقول بخيبة أمل:
يعنى انتى لسة مصممة على رأيك؟
قالت بحزم قاطع:
طبعا مصممة، انا مش مستعدة خالص انى أجيب عيال وأبوظ جسمى و أسهر وأرضع وأدادى وأعمل كل الحاجات الغريبة دى واللى بتعملها الأمهات
قال مرددا كلماتها فى صدمة:
حاجات غريبة بتعملها الأمهات
ثم استطرد بيأس من تغييرها:.

لأ معاكى حق، قومى روحى ياديالا هاتى الفستان عشان متتأخريش
قالت ديالا:
مش هتيجى معايا؟
هز رأسه نفيا وهو يقول:
لأ ياستى مش هاجى، عم سيد اللى هيوصلك، اصلى رايح أعمل حاجات غريبة من اللى بيعملها الرجالة وأشتغل
شعرت به يسخر من كلماتها ولكنها لم تعقب وهى تبتعد مغادرة لينظر مهيب الى السماء قائلا:
مفيش فايدة.

قالت سوسن بفضول:
دكتور عاصم كان عايزك فى ايه ياجورى؟
زفرت جورى بضيق قائلة:
كان عايز يخطبنى
اتسعت عينا سوسن بدهشة مالبثت أن انقلبت إلى سعادة قائلة:
يابختك ياجورى، طب ردك عليه كان ايه؟
قالت جورى:
أكيد رفضت
قالت سوسن باستنكار:
نعم يااختى، عملتى ايه؟
قالت جورى وهى تتلفت حولها:
وطى صوتك شوية، بقولك رفضت، فيها ايه دى؟
قالت سوسن:
طب ليه بس، ده بنات الجامعة كلهم يتمنوا يبقوا فى مكانك.

جلست جورى تشعر بثقل قلبها قائلة:
ما هو مينفعش ياسوسن
قالت سوسن بحيرة:
ايه هو بس اللى مينفعش؟
تنهدت جورى قائلة:
مينفعش اوافق على حاجة قلبى رافضها ومش مقتنع بيها، قلبى مش ملكى ولحد ما اتأكد انه ملكى ومعتش متعلق بحد مقدرش ارتبط، مينفعش اظلم حد معايا وخصوصا لو دكتور محترم زى الدكتور عاصم
نظرت اليها سوسن قائلة:
وامتى بقى هتتأكدى ان شاء الله؟
قالت جورى بتصميم:.

بكرة، بكرة هشوفه وهتأكد اذا كان قلبى لسة مشغول بيه وفيه أمل ولا خلاص أرمى كل حاجة ورا ضهرى وانسى
قالت سوسن:
هو راجع بكرة؟
أومأت جورى برأسها قائلة:
أيوة، وعاملين حفلة كبيرة بكرة بمناسبة رجوعه، هروح الحفلة واشوفه ولو من بعيد
قالت سوسن:
من بعيد ايه ياست جورى، ادخلى الحفلة وقابليه
قالت جورى بصدمة:.

اقابل مين ياسوسن، انتى اتجننتى، دى حفلة عيلة الفيومى، سيبك من انى مش معزومة اصلا لأنها محلولة عشان طنط وجد بتحبنى واكيد مش هتمانع احضر الحفلة، بس انا اصلا معنديش حاجة احضر بيها مناسبة كبيرة زى دى
قالت سوسن بحماس:.

دى محلولة بردو وسيبيها علية، عندى ليكى فستان يجنن ملبستوش غير مرة واحدة واحنا الاتنين تقريبا مقاس واحد، ده غير انه هيليق عليكى اوى عشان لون عنيكى، ولوازمه كلها موجودة، وانا اللى هعملك الميكب وشعرك ياستى، ايه رأيك بقى؟
قالت جورى بقلق:
مش عارفة ياسوسن، خايفة اقابله فى الحفلة، خايفة مشاعرى تبان فى عينية
ابتسمت سوسن قائلة:.

لو حسيتى للحظة ان مشاعرك هتبان، اعملى زى سندريلا واهربى من الحفلة بس اوعى تنسى جزمتك، عشان الساحرة الطيبة اللى هى أنا متعلقكيش من رجليكى ياحبيبتى
ابتسمت جورى وهى تضم سوسن فى سعادة قائلة:
ربنا يخليكى لية ياسوسن، مش عارفة من غيرك كنت هعمل ايه؟
ضمتها سوسن بحنان قائلة:
انتى اختى يابنتى، اختى
ثم ابتعدت عنها قائلة:
يلا بقى عشان تقيسى فستانك ياسندريلا.

ابتسمت جورى وهى تسير معها تفكر، هل حقا ستكون كسندريلا وتفوز فى النهاية بأميرها أم تظل حكايتها قصة خيالية نهايتها حزينة تحكيها لأطفالها يوما من الأيام؟

08-03-2022 02:38 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [5]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة العشق
رواية لعنة العشق للكاتبة شاهندة الفصل السادس

كانت كارمن تجلس فى شرفة حجرتها ترسم بصمت لتسمع صوت صهيل جواد قريبا منها، وقفت تستند الى السور لترى من أين يأتى هذا الصوت لترى جوادا أسودا رائعا يعتليه فارس عرفته على الفور، انه أدهم، كان يسير به بطريقة رائعة أبهرتها لتظل تلك الصورة فى مخيلتها للأبد، مال أدهم على الجواد يربت على عنقه بحنان ليصهل الجواد مرة أخرى، همس أدهم بأذن الجواد بكلمات لم تصلها ولكنها عرفت أنها من أجل أن يهدأ الجواد وبالفعل..

هدأ الجواد بعدها تماما، كان لهذا المشهد على كارمن أثرا كبيرا، وتساءلت بصمت عن كيفية معاملة أدهم لزوجته المتوفاة اذا كان بذلك الحنان مع جواده وأولاده، كم تحسد زوجته الراحلة لامتلاكها مثل هذا الرجل ولو لفترة قصيرة، لتفيق من أفكارها بصدمة، أأصبحت تحسد امرأة متوفاة من أجل ذلك الرجل، لقد جنت حقا، رفع أدهم وجهه فى تلك اللحظة ليراها واقفة تتأمله، وما ان تقابلت نظراتهما حتى التفتت بهدوء لتدخل الى حجرتها ليعقد هو حاجبيه بحيرة، وتمسك هى برسمتها تنظر لها بعدم رضا لتقطعها وتبدأ برسمة أخرى، لذكرى لا تود أن تنساها مطلقا.

فى الصباح
تململت كارمن على صوت جودى المهلل وهى تقول:
مس كارمن، مس كارمن
فتحت كارمن عينيها لتواجه عينا جورى الضاحكتين، فابتسمت فى حنان قائلة:
صباح الخير ياسكرة
قالت جودى بابتسامة:
صباح الخير، قومى يلا
نظرت كارمن اليها بدهشة قائلة:
أقوم فين؟

قالت جودى بحماس:
عمى أيهم جه، عمى أيهم حلو أوى يامس كارمن
ابتسمت كارمن قائلة:
مش أحلى منك ياقمراية انتى، انزلى تحت وانا هلبس وأحصلك علطول.

سمعوا طرقات على الباب وقبل ان تمنع كارمن الطارق من الدخول، سبقتها جودى وهى تقول:
ادخل.

ليدلف أدهم الى الداخل ليتفاجئ بكارمن التى شدت الغطاء حتى رقبتها تغطى نفسها وقد صعدت دماء الخجل الى وجنتيها ليقف أدهم متسمرا للحظة قبل ان يشيح بوجهه وقد احمر وجهه ليقول بارتباك:
أنا آسف جدا بس جودى اللى قالتلى أدخل.

ابتلعت كارمن ريقها بصعوبة وهى تقول:
محصلش حاجة، بس ياريت لو سمحت تاخد جودى وتنزلوا وانا هغير هدومى واحصلكم علطول.

قال أدهم:
آه، أيوة، انا كنت جاى مخصوص علشان آخدها، دادة نوال قالتلى انها شافتها داخلة عندك. يلا ياجودى، عمك عايزك
ابتسمت جودى وهى تغادر مع أبيها فى حين غطت كارمن رأسها بالوسادة قائلة بهمس خجول:
وبعدين معاك ياأدهم، ارحم قلبى شوية، مش كل شوية تخليه يدق بالشكل ده.

بينما خرج أدهم من غرفة كارمن ليقف خارجها مستندا على الحائط يغمض عينيه على صورة كارمن وهى مازالت بآثار النوم، كتفيها المرمريتين، بشرتها الوردية وشفتيها المنفرجتين، وشعرها الغير مرتب و الملتف حول وجهها بجاذبية، يود لو يتخلله بأصابعه ويعيد ترتيبه، ليفيق من أفكاره الجنونية على صوت طفلته يقول ببراءة:
انت نمت يابابا؟

فتح عينيه وهو ينظر اليها بدهشة ثم مالبث ان ضحك قائلا:
حد بينام وهو واقف يا جودى؟أدامى يابنتى، أدامى
غادرا سويا وعقل أدهم يخبره أن دقات قلبه المتسارعة تلك لا معنى لها سوى أنه أحب، وبقوة.

دلفت كارمن الى الردهة حيث تجتمع عائلة أدهم الفيومى، لترى شابا يحمل الكثير من ملامح والدته يقف بين والدته وأدهم والتوأمين، والذين تعلوا وجوههم البسمة، انتبه ادهم على الفور لوجود كارمن من رائحة عطرها التى تهادت إليه، ليلتفت اليها فينتبه الجميع لها، وتتسلط أبصارهم عليها. لتشعر هى بالخجل، اقتربت منهم، لتقول وجد بحنان:
تعالى يابنتى أعرفك بأصغر ولادى، أيهم.

ثم التفتت الى أيهم قائلة:
كارمن، مربية الاولاد، وصاحبتى المقربة رغم فرق السن ما بينا
ابتسم أيهم وهو يرمقها بنظرة اعجاب قائلا:
تشرفنا
ابتسمت لتظهر غمازتيها وتأسر القلوب ببسمتها قائلة فى رقة:
الشرف لية، حمد الله ع السلامة.

اقترب منها وهو يمسك يدها ويقبلها قائلا:
الله يسلمك
ابعدت كارمن يدها بخجل، بينما اقتربت جودى من عمها قائلا:
مس كارمن حلوة زى ما قلتلك، صح؟
ابتسم أيهم وعينيه لا تفارق وجه كارمن قائلا:
اوى ياجودى.

ليزداد خجل كارمن ويتورد خدها، كان الجميع غافلين عن عينين تكاد نظرتهما تقتل، يشتعل قلب صاحبهما غيرة تكاد تفتك بأخيه الذى لمس يد كارمن بشفتيه وأغرقها بنظرات الاعجاب ليقول بحدة أدهشت الجميع:
مش تطلع بقى ياأيهم ترتاح شوية عشان تقدر تحضر حفلة بالليل؟

نظر اليه أيهم نظرة طويلة فاحصة، ليبتسم قائلا:
معاك حق يا أدهم، انا فعلا محتاج أرتاح شوية، هشوفكم بالليل
قالت والدته:
مش هتاكل ياحبيبى؟

قبل أيهم يدها قائلا:
انا جعان نوم ياماما، لما اقوم هاكل، سلميلى على بابا لغاية ما أشوفه
أومأت برأسها بحنان ليمشى أيهم متجها الى غرفته، ولكنه عند اقترابه من أدهم مال على أذنه قائلا:
اتقل ياكبير، مش كدة.

التفت اليه أدهم بدهشة ليغمز له أيهم ثم تركه ليصعد الى حجرته، يتساءل أدهم فى حيرة، هل باتت مشاعره واضحة الى هذه الدرجة؟وهل يلاحظها الجميع؟انه حقا لا يدرى.

وقفت جورى تتأمل نفسها فى المرآه لا تصدق أن من تراه كانعكاس لها هى جورى، تلك الفتاة البسيطة التى تحولت بالفعل الى أميرة تماما كسندريلا، كانت تلبس فستانا أخضر اللون تماما كعينيها، ضيق حتى خصرها ليتسع بعد ذلك بطبقة من التل، تصل أكمامه الشفافة المطرزة الى كوعيها، بينما تركت شعرها الناعم مسترسلا ووضعت على رأسها تاجا فضيا صغيرا مطعم ببعض الفصوص الخضراء، كما وضعت بعض اللمسات الخفيفة من الماكياج لتتحول إلى فتاة أخرى، دلفت نوال الى الحجرة لتقف مبهورة. تأملتها والدموع بعينيها قائلة:.

بسم الله ما شاء الله، ايه الجمال ده يابنتى؟

التفتت اليها جورى قائلة:
بجد حلوة ياماما؟
شهقت نوال قائلة:
حلوة ايه بس، ده انتى قمر، ربنا يحميكى من العين ياضنايا
قبلتها جورى قائلة فى سعادة:
ويخليكى لية يامامتى.

كادت أن تغادر عندما استوقفها صوت والدتها وهى تقول:
جورى!
التفتت اليها جورى لتستطرد نوال قائلة فى حزم:
أنا مش عايزاكى تنسى انك تربيتى، وان لولا مدام وجد قالتلى أعزمك على الحفلة انا مكنتش رضيت ابدا، هم حاجة واحنا حاجة تانية خالص، بس فى نفس الوقت عايزة راسك دايما مرفوعة، انتى الدكتورة جورى، فاهمانى ياضنايا؟

اومأت جورى برأسها لتقول نوال بحنان:
روحى يابنتى ربنا يكفيكى شر العين، ومتتأخريش مفهوم؟
ألقت اليها جورى بقبلة طائرة لأمها الذى يرتجف قلبها حبا، وخوفا.

نظرت مايا الى نفسها فى المرآه نظرة أخيرة، ثم مالبثت أن أخذت نفسا عميقا قبل أن تخرج من حجرتها متجهة الى الخارج ليوقفها صوت والدتها يقول بصرامة:
مايا.

أغمضت مايا عينيها فى ملل ثم فتحتهما وهى تأخذ نفسا عميقا لتلتفت اليها قائلة:
خير ياماما؟
تأملتها علية للحظة قائلة:
فين نضارتك؟

قالت مايا:
قلعتها ولبست لنسيز
قالت علية برضا:
كدة احلى كتير، المهم، لازم تفهمى ان النهاردة يوم مهم بالنسبة لك، وان أيهم ابن خالك هو أملك الأخير فى انك تبقى من عيلة الفيومى، ومش عايزة اوصيكى هتصرفى ازاى انهاردة، انتى ضيعتى قبل كدة أدهم ومهيب ومفتحتش بقى بكلمة، لكن تضيعى أيهم كمان مش هسكتلك أبدا، فاهمة ولا لأ؟

قالت مايا ببرود:
أنا مضيعتش حد من ايدى ياماما، كل شئ قسمة ونصيب، أدهم بالنسبة مش اكتر من أخ ومهيب مكنش ذنبى انه محبنيش ولا حس بية وارتبط بواحدة غيرى، وبالنسبة لأيهم فارتباطنا مستحيل.

عقدت علية حاجبيها قائلة:
ليه بقى ان شاء الله؟
نظرت مايا الى عينى علية مباشرة وهى تقول:
لان أيهم بردو بالنسبة لى مش اكتر من أخ، ومستحيل هتجوز واحد وانا لسة بحب أخوه، فياريت تريحى دماغك وتبطلى الكلمتين دول و اللى كل ما تشوفينى تسمعيهملى.

امسكتها علية من ذراعها بعنف قائلة:
انتى أكيد اتجننتى، انتى ازاى تكلمينى بالشكل ده؟وبعدين مهيب اتجوز، فاهمة يعنى ايه اتجوز، يعنى لازم تنسيه ومتفكريش فيه، فكرى بس تدخلى عيلة الفيومى ويبقى ليكى مكان وسطهم
قالت مايا بألم:
سيبى ايدى ياماما.

تركتها علية وهى تقول بغضب:
لآخر مرة بحذرك يامايا، أيهم هتتجوزيه يااما هتشوفى منى وش عمرك ما تتخيليه
ثم غادرت المنزل تتبعها عينى مايا التى ترقرقت بالدموع وهى تقول بحزن:
مش بايدى ياماما، قلبى اختار خلاص، هفضل أحب مهيب لآخر يوم فى عمرى ومستحيل أرتبط بغيره، مستحيل.

08-03-2022 02:38 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [6]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة العشق
رواية لعنة العشق للكاتبة شاهندة الفصل السابع

كانت كارمن تسرح لجودى شعرها فى حنان ثم مالبثت أن تركت الفرشاة من يدها قائلة:
بسم الله ما شاء الله، طالعة حلوة اوى ياجوجو فى الفستان اللى بابا جابهولك
قبلتها جودى قائلة:
انتى كمان حلوة اوى يامس كارمن.

ضمتها كارمن بحنان وهى تنظر الى جود الذى كان يسترق النظر اليهم تعلم أنه يود الانضمام لحضنهم، ابتسمت قائلة:
تعالى هربطلك البيبيون
قال جود بعند:
شكرا أنا هربطها.

نظرت كارمن الى محاولاته الفاشلة لعقد ربطة العنق الخاصة به، ليزفر بيأس ويتركها، اقتربت منه بهدوء وأمسكت ربطة عنقه، حاول فى البداية المقاومة الا أنه فى النهاية استسلم وتركها تعقدها له لتربت على وجنته قائلة:
وسيم أوى ياجود، وكأنك نسخة صغيرة من باباك.

نظر اليها بنظرة أدمت قلبها، وترقرقت عينيها بالدموع، هى نظرة بها مزيج من الشوق الى الحنان الى جانب لمحة من السعادة لتشبيهها اياه بأبيه، وخوف، خوف من التعلق بأمل وجود أحد دائم بحياته يهتم به غير والده، ليفوز الخوف ويبتعد بحدة عن مرمى يدها قائلا:
أنا نازل تحت.

وابتعد مغادرا تتبعه عينا كارمن وجودى ليفاجأ الجميع بوجود أدهم على باب الغرفة، يبدو واقفا منذ برهة تتأمل عيناه أطفاله بحزن وألم، دخل الغرفة ووقف أمام طفليه ليركع كعادته على ركبتيه متجاهلا بذلته غالية الثمن وأناقته التى تخطف الأبصار ومتذكرا فقط أنه أب لتوأمين يتيمين، ليفتح ذراعيه لهما دون كلمة لينطلق الطفلين الى محيط ذراعيه ليضمهما بحنان، تجتاح ملامحه مشاعر عديدة، نزلت دموع كارمن فى صمت وهى تنظر اليهم، لتلتقى عينيها بعينى أدهم فى تلك اللحظة بنظرة طويلة، أرسل فيها اليها شكره على اعتنائها بطفليه ومنحهما الحنان الذى حرما منه، وأرسلت هى اليه وعدها بأنهما سيظلان تحت رعايتها واهتمامها حتى يخبرها بأنه لم يعد بحاجة اليها، أحست بغصة فى حلقها وهى تتذكر أن هذا اليوم سيأتى آجلا ام عاجلا، ربما سيكون هذا اليوم هو يوم زواجه بأخرى، لتعترف أنها تشعر بالحزن، بالغيرة، وبالحب، لقد أحبت هذا الرجل، هذا الأب، أحبت أدهم بجنون، نهض أدهم وهو يربت على رأس ولديه قائلا بحنان:.

اسبقونى على تحت، وخليكم جنب جدتكم.

أسرع الطفلان بالركض خارج الحجرة، لينظر أدهم باتجاه كارمن يتأملها بنظرة متفحصة، كان جمالها اليوم ينير عتمة الليل، تلبس فستانا ذو حمالات عريضة يكشف ذراعيها الجميلتين، نصفه العلوى باللون السكرى الذى أبرز لون بشرتها الخمرى ذو ياقة سباعية بينما النصف الأسفل باللون الأسود يصل الى الركبتنين ويظلل خصره بعض الفراشات سكرية اللون والتى منحته رقة وجمالا، تضع حول عنقها عقدا بسيطا هو مزيج من اللونين، كانت بسيطة، أنيقة ورائعة الجمال، ابتسم برضا قائلا:.

مستنيكى تحت.

أومأت برأسها ليغادر بهدوء لتأخذ كارمن نفسا طويلا، فقد كانت تحبس أنفاسها وهى تراه يتأملها على هذا النحو، لتقول بهمس:
لسة ناوى تعمل فية ايه ياأدهم، أنا قلبى خلاص هيقف بس من نظراتك، أنا لازم أبعد عنك، انت بقيت خطر على قلبى، بس ياترى هقدر أبعد عن الأولاد؟، والسؤال الأهم، ياترى هقدر أبعد عنك؟، ليجيبها قلبها بألف لااااا.

كان مهيب يقف مع زوجته ديالا وصديقه ايهاب عندما وقع بصره على مايا ليتجمد جسده كله من الصدمة، كانت مايا اليوم رائعة الجمال تتهادى فى فستان كحلى اللون عارى الزراعين يضيق عند الخصر لينزل بتنورة واسعة حتى ركبتيها من الأمام ليطول قليلا من الخلف ليبرز ساقيها الجميلتين..

يتهادى شعرها الأسود حول وجهها فى نعومة ورقة، وعند اقترابها لاحظ مهيب اختفاء نظارتها لتظهر عينيها الجميلتين ذات الرموش الكثيفة، صفر ايهاب عند وصولها بخفة ليجز مهيب على أسنانه غيظا بينما تأملتها ديالا بضيق وغيرة، ألقت مايا التحية برقة، ليردوا التحية اليها ويقول ايهاب باعجاب:
ايه يامايا الجمال ده؟

ابتسمت مايا بخجل بينما قبض مهيب على يده حتى لا يلكم صديقه ايهاب فى وجهه فلا يحق لأحد ان يقول كلمة اطراء لمايا سواه، تعجب من شعوره القوى بالغيرة، وهو الذى لم يشعر بتلك المشاعر من قبل ولا حتى مع زوجته ديالا، أيعقل أن تكون مايا هى حبه الاول والاخير وان ديالا كانت مجرد افتتان.

أفاق من أفكاره على صوت ديالا يقول فى سخرية:
بس تصدقى يامايا الفستان اللى انتى لابساه مبين كل ديفوهاتك بتهيألى لو كنتى غيرتى التصميم كنتى بقيتى أحلى.

نظر ايهاب اليها باستنكار بينما نظر مهيب على الفور الى عينى مايا التى ترقرقت بالدموع ليتألم لألمها ويشتعل الغيظ فى قلبه ويسحب زوجته من ذراعها قائلا بغضب:
عن اذنكم.

ثم ابتعد يجرها خلفه لتتوقف بعصبية قائلة:
فيه ايه يامهيب بتشدنى كدة ليه؟
اقترب منها مهيب قائلا بحدة:
ممكن افهم اللى قولتيه من شوية ده كان ايه؟
هزت كتفيها بلا مبالاة قائلة:
حصل ايه يعنى؟قلت اللى انا شايفاه ولا انت كنت عايزنى أجاملها مثلا؟

جز مهيب على أسنانه قائلا فى حدة:
ديالا، مايا دى خط أحمر واللى يقرب منها يبقى قرب من عيلة الفيومى كلها، انتى فاهمة ولا لأ؟

قالت ديالا بغضب:
وانا يعنى كنت عملت ايه؟مكبر الموضوع ليه يامهيب، على فكرة مراتك دى تبقى أنا، مش مايا ياأستاذ ولا شكلك نسيت.

تراجع مهيب خطوة الى الوراء قائلا فى صدمة:
انتى بتقولى ايه؟
قالت بغضب:
بقول زعلك ده كله المفروض يكون على مراتك حبيبتك مش واحدة علاقتك بيها انها يادوب بنت خالك.

قال مهيب ببرود:
مايا مش بنت خالى وبس وانتى عارفة ده كويس، مايا اختى اللى ربيتها على ايدى.

قالت ديالا بسخرية:
أختك، طيب يامهيب، عدينى بقى عشان أروح أجيبلى عصير أهدى بيه أعصابى لأنى بجد بدأت اتخنق فى المكان ده.

وابتعدت تاركة اياه يغلى من الغضب نظر مجددا باتجاه مايا وايهاب ليلاحظ حزن مايا وايهاب يحدثها بكلمات تبدوا مواسية لها ليفاجأ بأيهم يحملها من الخلف ويدور بها قائلا:
مايا، مش معقول، ايه الجمال ده كله؟

اقترب مهيب منهم وعروقه تنتفض من الغيرة خاصة وهو يسمع ضحكات مايا وهى تقول:
نزلنى ياأيهم وبطل جنان، الناس بتبصلنا، انت امتى هتعقل؟

أنزلها أيهم قائلا:
مستحيل هعقل، وحشتينى بجد، الواحد معرفش انه غاب فعلا غير لما شفتك وشفت ولاد أدهم
ابتسمت قائلة فى ود:
حمد الله على سلامتك، وحشتنا خفة دمك، أخبارك ايه؟

ابتسم بمزاح قائلا:
أحسن منك على فكرة، يعنى يااختى لا شايف دبلة فى ايدك دى ولا ايدك دى، افضلى كدة اتأمرى على خلق الله على رأى عمتى لما هتعنسى، بالمناسبة عمتى فين؟

أخفت مايا حزنها وهى تقول:
المفروض ان هى سبقتنى على هنا بس انا زيى زيك معرفش راحت فين وفونها كمان مقفول.

أومأ أيهم براسه ليلتفت موجها حديثه لايهاب قائلا:
اذيك ياايهاب معلش مخدتش بالى، بس البت دى كانت واحشانى اوى.

قال ايهاب:
حمد الله على سلامتك ياأيهم، انت كمان وحشتنا.

قال أيهم بمرح:
إلا قولى، انت كمان مرتبطش زي بنت عمتى دى؟

وصل اليهم مهيب فى تلك اللحظة ليستمع الى كلمات ايهاب التى أشعلت قلبه من الغيرة وهو يقول:
والله ياأيهم بقالى فترة بحاول أقنع بنت عمتك ترتبط بية، بس هى مش راضية ومش عاطيانى أى أمل.

كاد أيهم أن يتحدث لولا ان رن هاتف ايهاب فى نفس اللحظة ليستأذن فى الرد عليه ويبتعد قليلا ليقول مهيب فى حدة:
يعنى اول مرة نسمع عن الموضوع ده يامايا، ياترى مخبية عننا ليه؟

نظرت اليه نظرة تحمل عتابا وألما ونظر اليها نظرة تحمل شوقا وغضبا وغيرة لينقل أيهم بصره بينهم ويدرك أن أخويه قد أصابتهم لعنة العشق، يعيش كل منهما قصة حب يخفيها داخل قلبه، ليدرك أنه ابتعد عنهم كثيرا يطارد أحلامه ويدرك أيضا أن عائلته هى أهم من تلك الأحلام، أفاق على صوت مايا يقول بهدوء:
قريب هتسمع خبر حلو يامهيب، اوعدك.

ظهر الغضب فى تلك العينين العسليتين وكاد أن يجرحها بالكلمات كما لاحظ أيهم فى عينيه ليسرع قائلا بمرح موجها حديثه لمايا:
ممكن قمر حفلتنا ترقص معايا شوية.

نظرت مايا الى أيهم لتدرك انها لابد وان تبتعد عن مهيب فى تلك اللحظة، لتومئ برأسها ايجابا، أمسك أيهم يدها وتوجه بها الى حلبة الرقص تتبعهم عيون عسلية تنطق بالغضب، الغيرة، والعشق.

كان أدهم يسترق النظرات إلى كارمن وهى تضحك مع ولديه، ابتسم وهو يرى تلك الغمازتين تظهران مع ضحكاتها وتختفيان عندما تركز مع كلمات الصغيرين، أفاق من شروده على صوت والدته الهامس وهو تقول:
جوهرة محتاجة اللى يحافظ عليها ويحميها..

التفت الى والدته قائلا فى حيرة:
بتقولى حاجة يا ماما؟
هزت وجد رأسها غيظا وهى تقول:
لأ ياقلب ماما، مبقولش حاجة خالص.

لتنظر الى مهيب قليلا ثم تقول بابتسامة:
أخوك جايب آخره
نظر أدهم باتجاه مهيب ليراه ينظر الى مايا وأيهم بغضب وغيرة ليبتسم بدوره قائلا:
لسة بيبتدى يكتشف مشاعره.

تنهدت وجد قائلة:
مشاعره دى هتخرب بيته
قال أدهم:
وهو فين بيته ده؟

هزت وجد رأسها قائلة:
معاك حق، ياما حذرته وعارضت جوازه من اللى اسمها ديالا وقلتله طمعانة فيك و متستهلكش، خصوصا وانا حاسة بمشاعر مايا ناحيته ومشاعره ناحيتها واللى كان مفسرها غلط، بس هو نشف راسه، غلطتى بقى انى منبهتهوش للمشاعر دى، ورضيت انه يعمل اللى فى دماغه.

قال أدهم:
كل شئ قسمة ونصيب ياماما وصدقينى لو مايا قسمته مفيش حاجة فى الدنيا هتمنع ارتباطهم وساعتها صدقينى هيرتاح.

التفتت اليه وجد قائلة:
وانا امتى هشوفك مرتاح ياأدهم؟
عقد أدهم حاجبيه قائلا:
انا مرتاح ياماما، ليه بس بتقولى كدة؟

قالت وجد بحنان:
عشان انا امك واكتر واحدة بتحس بيك ياأدهم، حاسة بوحدتك ووجعك، واللى بتخبيهم فى شغلك، مش هقولك حب تانى ياأدهم لأن جوازك من المرحومة نوران كان جواز مفيهوش حب ولا مشاعر، بس هقولك افتح قلبك وحب لأول مرة ياحبيبى، انت قفلت قلبك على ولادك وشغلك، و محتاج حب يحسسك بالسعادة، حب يشيلك من وحدتك وشغلك اللى دفنت نفسك فيهم، وولادك كمان محتاجين أم تاخد بالها منهم وتديهم الحنان اللى اتحرموا منه.

قال أدهم:
ماهى كارمن آخدة بالها منهم ياماما، ليه بقى لازم اتجوز؟
ابتسمت وجد قائلة:
كارمن مش هتقعد كتير ياأدهم، بنت بالحلاوة والصفات دى أكيد هتتجوز، مش بعيد حد من الموجودين فى الحفلة يسأل عليها ويطلبها دلوقتى واحنا بنتكلم.

اشتعلت النيران بقلب أدهم ليقول بعصبية وغيرة:
خلاص ياماما، ياريت الكلام يقف فى الموضوع ده لحد كدة، أنا، أنا رايح لبابا، بعد اذنك
ليبتعد وعينا وجد تتابعه قائلة برجاء:
ريح قلب ولادى يااارب.

كان أيهم ومايا يرقصان، ليميل أيهم على أذن مايا ويهمس ببعض الكلمات لتضحك هى برقة، ويقبض مهيب على يده بقوة كى لايتهور ويذهب لينتزعها من بين يد أخيه انتزاعا أمام الجميع.

قال أيهم ضاحكا:
على فكرة انتى مشكلة كبيرة يابنتى، تعرفى لو مكنتيش مشغولة وقلبك مع حد غيرى كنت حبيتك علطول، أعمل ايه فى اخواتى بس، اللى عجبونى فى الحفلة، أخدوهم منى
قالت مايا بتوتر:
وأنا مالى ومال اخواتك بس؟وكمان مين قالك ان قلبى مشغول أو بيحب؟

نظر الى عينيها مباشرة وهو يقول:
على أيهم بردو يامايا؟ده على وشك يبان يانداغ اللبان
نظرت اليه مايا باستنكار قائلة:
على ايه يااخويا؟اللى يسمعك ميقولش انك لسة جاى انهاردة من امريكا
ضحك أيهم قائلا:
احنا جامدين اوى على فكرة.

ضحكت مايا لتجد أيهم يتوقف فجأة عن الرقص ويقف متجمدا وهو ينظر باتجاه البوابة التفتت مايا لتجد جورى وهى تدلف الى الحديقة، تتهادى كالأميرات وعيون الكثيرين عليها ولكن عينيها هى قد تعلقت بذلك الواقف متسمرا يطالعها بنظرة اعجاب خلبت لبها، وأوقفت أنفاسها داخل حلقها، علمت جورى فى تلك اللحظة من تسارع دقات قلبها وتلك الاحاسيس التى اجتاحتها انها مازالت مصابة بلعنة عشقه، أشاحت بنظرها عنه بصعوبة وهى تتجه الى والدته التى ابتسمت لها بحب وضمتها بحنان تتابعهم عينا ايهم لتميل مايا على أذنه قائلة بهمس:.

جورى بنت طنط نوال.

التفت اليها بدهشة لتومئ هى برأسها باابتسامة ليعود بنظراته الى تلك الفاتنة ويمر به شريط ذكرياتهم معا، ليقسم فى تلك اللحظة أن تكون جورى له، هو فقط ولا أحد غيره.



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7010 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4086 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3120 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2985 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3425 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، لعنة ، العشق ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 03:41 صباحا