أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية حبيبي المجهول

في وقت العصر وفي وسط اجتماع لكبار رجال الاعمال هو قاعد وسطهم مخنوق الكرافت زي حبل المشنقة على رقبتهكلامهم معدش مفهوم زي ..



06-12-2021 03:57 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [7]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حبيبي المجهول
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن

ادهم قرر انه يقول لليلي الحقيقة
ادهم: ليلى انا ابقي! يعني انا مش مجرد --- انا اصلا
ليلى: انا ابقي انا مش انا مجرد في ايه مالك!؟ ماتتكلم على طول
ادهم: انا ابقي
تليفونه رن وكان ابوه
علي: انت فين؟ سيادتك ناسي ان في وفد المفروض تستقبله في المطار ولا ايه؟
ادهم: لا مش ناسي حاضر هكون في المطار وهستقبلهم ومش هتاخر ما تقلقش حضرتك
خلص مكالمته وقفل السكه وبص لليلي.

ليلى: يالا بينا وصلني الشغل او اخد تاكسي وانت روح علشان ما تتاخرش
ادهم: هوصلك الاول يالا
ليلى: اوعي تنسي معادك الساعه 3 العصر كلمني وهبقي اقولك العنوان
ادهم: ربنا يسهل يالا بينا
راح شغله وطول اليوم بيفكر بطريقه يقولها بيها الحقيقه
راح ادهم المقابله علشان خاطر ليلى وصاحب الشركه اعجب بيه جدا وبافكاره وبذكاؤه وطلب منه يشتغل معاه بالراتب اللي يختاره.

ادهم وافق على شغله الجديد كان تجربه جديده ليه، واحساس مختلف انه يبقي شغال عند حد
ليلى فرحت جدا بقراره ده
اختها ماجده اتجوزت وكان فرحها شعبي وبسيط وفي الشارع حضره الاهل والجيران وبس
ادهم كان مستمتع بجو الفرح جدا. كان كل الناس فرحانه مفيش تمثيل ولا تزيف ولا حد بيحضر لمجرد يجامل او عنده غرض
الناس دي كل اللي بيجمعها الحب وبس.

كان مستمتع كمان بالاغاني الشعبيه اللي اول مره يسمعها واتفرج على ليلى وصحباتها بيرقصوا عليها
قرب من ليلى وهمس في ودنها
ادهم: عقبالك يا قمر
ليلى: انا وانت ان شاءالله في كوشه واحدة
ادهم: قريب قوي ان شاءالله
ليلى رقصت بطريقه جننت ادهم فاضطر براحه كده يسحبها
ليلى: في ايه مالك؟
ادهم: كفايه رقص
ليلى: ده فرح اختي
ادهم: خلاص ورقصتي شويه كفايه
ليلى: انا عايزه ارقص.

ادهم: ليه علشان كل واحد يبصلك شويه ويتخيلك بترقصيله شويه
ليلى اخدت بالها انه غيران وغيران جدا كمان وده عجبها قوي
ليلى: انا برقص علشانك انت
ادهم: وانا مش عايزك ترقصيلي قدام مليون واحد خلاص
ليلى: ما تقولها!
ادهم: اقول ايه؟
ليلى: قول انك غيران
ادهم: غيران؟ مش حكايه غيره الغيره دي بتبقي من حد مثلا خايف انه ممكن يكون ند ليا او ياخدك مني
لكن دي مش غيره دي! دي!
مش عارف دي اسمها ايه؟ بس اللي عارفه ان ده مضايقني.

ليلى ابتسمت: دي اسمها غيره بس غيره على عرضك لو انت بتعتبرني ملكك!
ادهم: ايه طبعا بعتبرك ملكي وبتمني بجد يجي اليوم اللي تلبسيلي فيه الفستان الابيض وهعملك فرح ما اتعملش لاي حد قبل كده وده وعد مني
ليلى: بجد يا ادهم؟
ادهم: بجد يا عيون ادهم وقلب ادهم وروح ادهم
ادهم مسك ايدها وباسها وهيا سحبت ايدها
لانها لمحت حد جاي اتوترت بس لقته محمد
محمد: انتو هنا خالد بيدور عليكي
ليلى: حاضر هروحله.

مشيت ليلى وسابتهم ومحمد وقف مع ادهم
محمد: انت بتحبها بجد؟
ادهم استغرب ان محمد عارف علاقتهم
محمد: اه عارف علاقتكم ليلى ما بتخبيش حاجه عني
ادهم: اه بحبها بجد
محمد: ولما انت بتحبها بجد ما بتخافش عليها ليه؟
ادهم: انا مش بخاف عليها؟ ازاي بقى؟
محمد: لما تطلب منها حاجات مش من حقك وتهددها انك هتسيبها لو معملتوش يبقي ما بتخافش عليها ( ادهم هيتكلم فمحمد شاورله) اخلص كلامي الاول.

لما توقف معاها في الظلمه وما يهمكش حد يشوفها ويتكلم عليها يبقي مش بتخاف عليها
ادهم: خلصت!؟ اولا الموضوع الاول خلص وانا اتاسفتلها وصلحنا الوضع ده
ثانيا انا مش قصدي اقف معاها في الظلمه زي ما بتقول انا بس ضايقني رقصها وطلبت منها تبطل رقص
محمد: ده فرح اختها والموجودين اهل كلهم
ادهم: برضه مضايقني
محمد: ليلى متربيه هنا والكل عارفها وبيحترمها
ادهم: برضه مضايقني.

محمد: طيب انتو حرين بس راعي ان هنا منطقه شعبيه والناس ما بتصدق تتكلم
ادهم: حاضر هراعي ده واسف اوك.

يوم ورى يوم وادهم نفسه يخلي ليلى تقعد من الشغل بقى وخصوصا بعد جواز ماجده بس في نفس الوقت خايف ميعرفش يشوفها تاني
بتعدي الايام ورى الايام وكل يوم ادهم بيحاول يقول الحقيقه بس ديما حاجه بتقاطعه
في يوم صاحب الشركه جه البيت وقابل عم فتحي وكان متضايق جداوبيزعق كمان
: بقى دي اخرت معروفي وجميلي فيكم انا دخلته علشان خاطرك انت وبنتك. ودي جزاتي
عم فتحي: اهدي حضرتك بس وقولنا في ايه انا مش فاهم حاجه؟

صاحب الشركه: اهدي؟ اهدي؟ انا خسرت شركتي بسببك وتقولي اهدي
خالد: جري ايه يا راجل انت!؟! انت جاي ترمي بلاك علينا ولا ايه واحنا مالنا ومال شغلك؟
عم فتحي: بس ياخالد انت واسكت قولنا بس يا باشا ايه اللي حصل؟
هنا ليلى دخلت البيت وشافت الجو متوتر
اول مره ترجع بدري كده بس كانت مصدعه شويه واستاذنت بدري
ليلى: في ايه اللي بيحصل هنا؟ خير؟
صاحب الشركه: خير وهيجي منين الخير بس.

خالد: انت يا راجل انت يا تقول في ايه يا تتفضل من هنا
عم فتحي: قولت بس يا خالد
احنا بس عملنا ايه لحضرتك؟
صاحب الشركه: الراجل اللي انت وبنتك اترجتوني علشان اشغله عندي
ليلى قلبها بيدق بسرعه وخايفه من اللي هيتقال عن ادهم
بتردد سالت: ماله ادهم في ايه؟

صاحب الشركه: انتي لسه بتسالي في ايه؟ بتساعدوه علشان ينصب عليا وياخد مني شركتي؟ يخليني أآ منله وانتو تشكروا فيه وانا البس في الحيط صح؟ ياترى بقى قبضتو كام منه؟ علشان تبيعوني ليه؟ تهون عليك يا راجل العشره ده انا طول عمري بيتي مفتوح ليك؟
خالد: انت اكيد اتجننت نبيع ايه ونقبض ايه؟
عم فتحي: مش هقول تاني اسكت انت.

يا باشا احنا مش فاهمين انت بتتكلم عن ايه خالص ولا بيعنا ولا اشترينا وادهم ده ولد غلبان ساكن جنبنا هنا بقاله فتره واحنا اتوسطناله في شغل ولا اكتر ولا اقل؟
صاحب الشركه: وانت متخيل ان انا هصدق كلامك ده وانك متعرفش ادهم ده يطلع مين؟
ليلى اخيرا نطقت
ليلى: ادهم سواق في شر كه الخطاب جروب جنبي في الشغل في وسط البلد وجه سكن جنبنا وهو انسان كويس وعلشان كده اتوسطناله في الشغل عندك ادهم انسان كويس.

صاحب الشركه: يا سلام ماهو يا انتي هبله يا مشتركه معاه في نصبه؟
ليلى: نصب ايه بس؟
عم فتحي: يا بيه كل اللي نعرفه عن ادهم انه مهندس وشغال سواق
صاحب الشركه: يعني ضحك عليكم انتو كمان ادهم يا حلوين مش سواق في الخطاب جروب ادهم هو الخطاب نفسه هو صاحب الشركه كلها وحاليا استولي على شركتي كمان
ليلى: استحاله ادهم يعمل كده؟
صاحب الشركه: استحاله؟ اهو عمل ياترى بقى هو هنا استولي على ايه تاني؟ ولا وعدكم بايه؟

خالد: ولا وعد ولا استولي وتلميحاتك دي مش عجباني
صاحب الشركه مشي بعد ما عرف انهم ما يعرفوش حاجه عنه والكلام مالوش لازمه
هو مشي وساب حاله صمت مسيطره على الكل
وفجأه ليلى خرجت وسابتهم وخالد جري وراها وبينادي عليها
خالد: استني هنا رايحه فين؟
ليلى: سيبني لو سمحت يا خالد ساعه وجايه
خالد: هتروحيله صح وبعدين؟
ليلى بتبصله باستغراب.

خالد: ايه بتبصيلي كده ليه فاكراني مش عارف انك بتحبيه؟ انتي فاكراني مش واخد بالي منكم ولا ايه؟ ولا مش هعرف عيون اختي الصغيره لما تلمع وقلبها لما يدق؟
ليلى عنيه دمعت
ليلى: يبقي تسيبني لو سمحت اروح مشواري ده يا خالد
خالد: اولا محدش في الدنيا دي يستاهل دموعك
ثانيا هسيبك تروحي بس بشرط اوصلك انا
ليلى: خالد ارجوك سيبني لوحدي
خالد: لا مش هسيبك يا اوصلك يا مفيش خروج اصلا وبعدين معايا عربيه الشغل يالا.

طول الطريق وهيا ساكته وخالد احترم سكوتها لانه حاسس بالحرب اللي جواها
اخيرا وصلو قدام الشركه وركن وبصلها.
خالد: تحبي اركن عند الباب الخلفي؟
افتكرت ليلى كل مره اتقابلوا فيها هناك
ليلى: لأهنا احسن
خالد: اطلع معاكي؟
ليلى: لأ معلش انا محتاجه اواجهه لوحدي بعد اذنك
طلعت ليلى وهيا بتقدم رجل وتاخر رجل وكل لحظه عاشتها معاه بتمر زي الشريط قدامها
سالت واحد ماشي بصينيه على كوبايات شاي
ليلى: لو سمحت مكتب المدير منين؟

الفراش: المدير الكبير ولا الصغير؟
ليلى: الصغير
الفراش: ثالث دور اخر الممر هتلاقي باب وهتلاقي السكرتير هو هيدخلك بس لو معندكيش معاد مش هتدخلي لانه ما بيقابلش اي حد
ليلى: متشكره قوي
طلعت ليلى زي ماقالها نادي الفراش عليها
الفراش: يا انسه في اسانسير اركبيه
ليلى: متشكره بس مش عايزه
ليلى عايزه ترتب افكارها او تحدد هتقول ايه او تقنع نفسها ان ممكن يكون في لبس في الموضوع وادهم مظلوم
مشيت ووصلت لحد قدام الاوضه.

السكرتير: اي خدمه يا افندم حضرتك عايزه مين؟
ليلى: ده مكتب المدير؟
السكرتير: ايوه يا افندم بس حاليا في اجتماع مع مدراء الاقسام فلو حضرتك عندك معاد اتفضلي استني شويه
ليلى بصتله بس مش سمعاه كل اللي سمعاه مدير ومدراء ومعاد بس مش مركزه
بصت للباب وقدمت منه ومدت
السكرتير: انسه قولت لحضرتك مش هينفع تدخلي
قام من مكتبه علشان يوفقها بس هيا فتحت الباب بسرعه على اخره ووقفت متنحه.

الكل طبعا بصلها باستغراب اما ادهم فاول ما رفع راسه وشافها وقف بسرعه ولسانه اتعقد ما عرفش ينطق وهيا وافقه بتبصله ومش مصدقه ابدا
السكرتير: اسف يا افندم اتفضلي حضرتك بالذوق يا اما هطلبلك الامن
ويدوب هيمد ايده يشدها
ادهم: سيبها يا محمود خلاص روح انت
السكرتير: انا اسف يا افندم بس هيا
قاطعه: قلتلك خلاص
ادهم: ليلى انا
ليلى: انت ايه؟ كداب ومخادع ونصاب كمان.

الكل بيبص لادهم ومليون سؤال عن البنت اللي بتشتم المدير قدام ابوه كمان
ادهم: ليلى انا كنت هقولك بس في الوقت المناسب
ليلى: واديني عرفت، طيب انا وسيادتك بتتسلي و
قاطعها: انا ما بتسلاش
ليلى قاطعته: انت تسمعني وتسكت ما تتكلمش انا مش جايه هنا علشاني
انت نصبت على الراجل ليه؟ بقى ده جزاته انه عمل خاطر ليا ولبابا؟
ادهم: راجل ايه ونصب ايه؟
ليلى: كفايه كدب بقى ورد على سؤالي.

ادهم: انا ما بكدبش عليكي مش فاهم انتي بتتكلمي عن ايه؟؟
ليلى: عن الراجل اللي سمع كلامي ووافق يشغلك عنده وفي الاخر سيادتك تتطمع في شركته وتاخدها ايه ما بتشبعش؟ ولا اي حاجه بتشوفها بتبقي عايزها ولا ايه؟
ادهم: انا ما اخدتش حاجه ومش فاهم حاجه
ليلى دمعه نزلت غصب عنها ومسحتها بسرعه
ادهم: ليلى ارجوكي اديني فرصه اشرحلك.

ليلى: احنا فتحنالك بيتنا واعتبرناك (الدموع غصت صوتها) فارجوك رجع للراجل شركته وما تخليهوش يندم ان عرف بابا في يوم من الايام الراجل ده جمايله علينا كتير ارجوك مش هطلب من حضرتك اكتر من كده بعد اذنكم واسفه لو قطعت اجتماعكم
جريت ليلى وادهم وافق مش عارف يعمل ايه؟
اخيرا بص لابوه
ادهم: انا حكيتلك عن الشركه انت ليك دخل باللي هيا بتتكلم عنه ده؟؟
علي: انا بزنس مان ولما سنارتي بتغمس بشدها
ادهم: يعني ايه مش فاهم؟

علي: يعني شفت شركه كويسه وهتفدنا كتير في شغلنا فضمتها لشركاتي فين المشكله؟
ادهم: فين المشكله؟ وانا؟ مفكرتش فيا الاول؟
علي: اللعب والتسليه حاجه والشغل حاجه تانيه
ادهم: وهو مين اللي بيلعب وبيتسلي؟
علي: امال انت بتعمل ايه هاه؟ اللي انت فيه ده تسميه ايه غير تسليه لعبه جديده عجباك وبتتسلي بيها.

ادهم: ليلى مش لعبه ابدا، افتكرت انك اكتر واحد قريب مني وفاهمني تقوم انت اللي تعمل فيا كده؟ طيب قولي الاول كنت اتصرفت ليه كده؟
علي: محستش انك جدي معاها
ادهم: هههه محستش سيبت شغلي هنا معاك وسيبت بيتي لمجرد اني ابقي قريب منها وتقولي ما حسيتش، ليلى هيا حياتي ولو ما سامحتنيش يبقي مبروك عليك الشركه الجديده وياريت تكون مستاهله انك تدمر حياه ابنك علشانها
ادهم مشي وسابهم ونزل يلحق ليلى
على الكل وافق بيبصله.

علي: انتو واقفين كده ليه خلاص العرض خلص اتفضلو كل واحد يروح شغله
ليلى نزلت تجري ودموعها سابقاها وركبت بسرعه
ليلى: اطلع بسرعه ارجوك
طلع خالد ومشيوا وهيا طول الطريق بتعيط
خالد: ايه اللي حصل فهميني؟
ليلى: هو فعلا صاحب الشركه
خالد: ام طيب بطلي عياط خلاص
ليلى بتعيط اكتر واكتر
خالد: هو انتي بتعيطي ليه؟ انتي عملتي حاجه غلط معاه ندمانه عليها؟
ليلى للحظه مش فهماه.

ليلى: انت ازاي تفكر كده اصلا! لا طبعا ادهم ما لمسش شعره مني
خالد: عارف بس لما لقيتك بتعيطي قوي كده خفت تكوني ندمانه على حاجه سلمتيهاله باسم الحب
ليلى: سلمتله قلبي ما ينفعش اندم عليه! انا حبيته قوي يا خالد قوي
خالد: هو من الاول كده يا ليلى ما كنش طبيعي في حاجات كتيره ما كانتش منطقيه
ليلى: ارجوك انا مش عايزه اتكلم دلوقتي
وصلو البيت وهيا اول ما وصلت دخلت اوضتها وفضلت تعيط.

خالد قالهم اللي حصل وشويه والباب خبط
فتح خالد لقي ادهم في وشه
خالد: انت ليك عين تيجي هنا؟
خالد بيتكلم بعصبيه وهيمسك في خناقه وفعلا ماسكه من هدومه
طلع عم فتحي: خالد بس افندم يا ابني
ادهم: عايز اوضح اللي حصل
خالد: واحنا مش عايزين توضيح اتطرق
عم فتحي: خالد عيب كده خليه يدخل انا عايز اسمعه
ادهم دخل ولقي الكل واقف في الصاله الصغيره بيبصوله باتهام واستغراب ولوم
محمد خالد ناديه ماجده وعم فتحي.

ادهم: ما تبصوليش كده ارجوكم
عم فتحي: وانت عايزنا نبصلك ازاي بعد اللي عملته خنت ثقتنا وضحكت علينا واخرها تصغرني قدام الراجل اللي لحم اكتافي من خيره
ادهم: لا واحده واحده عليا
هنا ليلى فتحت الباب وخرجت
ليلى: انت جاي هنا ليه هاه يا سياده الباشا الكبير وبعدين البيت مش قد المقام
ادهم: ليلى ارجوكي
ليلى: سيادتك تترجي عيب ما يصحش انت اؤمر على طول والعب بحياه الناس عادي
عم فتحي: اسكتي بقى وخليه يتكلم.

ليلى: وانا مش عيزاه يتكلم ويبرر ويضحك علينا بكلمتين
ادهم: انا مش بضحك على حد بكلمتين
ليلى: اه اسفه انت بس بتلعب بحياه الناس
ادهم: ما تسكتي بقى وتسمعيني الاول
خالد: واد انت ما تعليش صوتك عليها انت فاهم لقسما بالله اروح فيك اللومان
عم فتحي: وبعدين معاكم يا تخرسوا خالص يا كل واحد يدخل اوضته
اتكلم وقول اللي عندك
ادهم: اولا انا ما نصبتش على حد ولا اخدت شركات حد
ليلى: اكدب اكدب براحتك.

ادهم: ممكن تسيبيني اكمل وبعدها قولي اللي انتي عيزاه.

الشركه انا كنت اتكلمت مع والدي عنها وهو اللي راح واشتراها ودفع تمنها ما اخدهاش او نصب زي ما انتو ما بتقولو ودفع اكتر من تمنها كمان وده تقدروا تتاكدوا منه بسهوله لو سالتو الاستاذ محمد عبد السلام اما ان انا ضحكت عليه فده محصلش ومخنتش ثقته فيا وانا روحتله الاول ووضحتله اللي حصل واعتذرتله عن سوء التفاهم ده وهو قبل اعتذاري واديته فرصه لحد بكره يقرر فيها لو عايز يحتفظ بشركته او يبعها فليه مطلق الحريه.

ده بالنسبه للشغل ولحضرتك يا عم فتحي انا مصغرتكش قدام حد
ليلى: طيب ده الشغل وانا؟ ليه لعبت بيا كده؟؟
ادهم: ليلى انا ما لعبتش بيكي ابدا حبي ليكي حقيقي وواضح وضوح الشمس انا بحبك وانا زي ما انا مفيش اي شيئ فيا اتغير
انا ما غيرتش في طبيعتي او تصرفاتي معاكي انا كنت تلقائي جدا معاكي واكيد انتي لاحظتي كل اللي خبيته عنك هو اسمي وبس
انا كنت بطبيعتي بلبسي بعربيتي بشغلي كل حاجه كنت طبيعي فيها.

حتى أكلي كمان مكدبتش عليكي ابدا
انتي كنتي بتفترضي اني بغلط او بنسي او بعيش عيشه مش بتاعتي ولا نسيتي
اول مره خرجنا فيها اخدتك فين؟ فاكره؟ المطعم اللي متعود اروحه وقولتلك انا باجي كتير ولما اخدتيني محل الكشري قلتلك دي اول مره ليا هنا كنت واضح في كل مره
انتي حبيتي تضحكي على نفسك لانك من جواكي كنتي عارفه اني مختلف
انا عمري ما قلتلك اني فقير انتي افترضتي ده.

الكدبه الوحيده اللي نطقتها لما قلتلك اني سواق وبس غير كده مكدبتش كدبه واحده
ليلى: في اول مره اتكلمت معاك فيها سالتك انت منهم قلتلي لأ مش منهم
ادهم: وانا فعلا مش منهم
عمري ما كنت بوشين ابدا ولا عمري حبيت المظاهر والمصالح انا مش من الطبقه اللي انتي بتكرهيها انا انسان عادي جدا وبسيط جدا غني اه وملياردير كمان بس عمري ما تعاملت مع حد بالاساس ده.

عم حسين الراجل اللي انتي كنتي فاكراه مديري ده السواق بتاعي على فكره بس انتي من خلال تعاملي معاه افتكرتيه مديري
انا زي ما انا مفيش حاجه فيا اتغيرت
ليلى: انا كنت تجربه جديده اه بت فقيره بياعه في محل طيب وليه لأ ما اجرب يمكن اتبسط واروح اعيش وسطهم واهو تسليه 24 ساعه ببلاش حد يطول
ادهم: تجربه جديده اه لكن تسليه لأ انا عمري ما اتسليت بيكي ابدا ابدا.

ليلى: اه ولما سيبتني وبعدت عني علشان رفضت اخليك تمسك ايدي او تبوسني ده كان ايه؟
ادهم: ما كنش تسليه
خالد: اه كنت عايز تجرب هتعجبك البضاعه ولا لأ؟

ادهم: ده كان غلط اوك بس اللي ما تعرفيهوش عني ان انا قضيت معظم حياتي في امريكا وبالنسبالي موضوع انا ابوس البنت اللي انا مرتبط بيها ده شيئ عادي جدا ولما انتي رفضتي اتضايقت وقولت انك ما بتحبينيش بس بعدها اتكلمت مع عمي حسين وابويا وهما فهموني عادات وتقاليد هنا وان ده شيئ مش مقبول هنا فرجعتلك وتقبلت عاداتك وتقاليدك ومشيت معاكي فيها
ليلى: وبكده يعني المفروض اعذرك واقول اه عنده حق مكنش يعرف.

ادهم: ليلى انا مش بقول ان انا ملاك انا ليا اخطائي وكتيره كمان بس مش ثمنها انك تبعدي عني
انا بحبك وده ثابت ما اتغيرش وعايز ارتبط بيكي ازعلي مني وخاصميني واعملي كل اللي انتي عايزاه عاقبيني بالطريقه اللي تعجبك وانا متقبل لكن ما تبعديش عني
ليلى: انا اسفه يا ادهم، انا حبيت انسان بسيط عادي زيي زيه --- كنت عايزه ابني حياتي معاه ونكبر واحده واحده
ادهم: انا زي ما انا ما اتغيرتش.

ليلى: انت بتقول ايه؟ انت مش انت نهائي، انت بتدخل مكان بيضربولك تعظيم سلام
انت عايش في وسط انا مش هعرف اشاركك فيه وبتتكلم نص كلامك ما بفهموش
ده كده وكنت مش بفهم مع انك كنت بتحاول تتكلم عربي على قد ما تقدر امال لما تبقي على طبيعتك
ادهم: مش هيا دي المشكله هتكلم على طول عربي وهعلمك انتي انجليزي مش مشكله
ليلى: احنا مختلفين اسفه بس انا فقدت ثقتي فيك ومش هقدر ارجعها اسفه شوف واحده تناسبك وتليق بيك.

ادهم: ليلى استني
عم فتحي: اعتقد ان احنا كده سمعناك ولا ايه؟
ادهم: عمي انا بحب ليلى وعايز اتجوزها وعمري ما لعبت بيها
عم فتحي: وانا مصدقك بس انت خبيت كيانك كله انت بتقول ما كدبتش ممكن تكون صح ما كدبتش غير كدبه واحده بس الكدبه دي بنت فوقها حاجات كتير
فيه فرق كبير قوي انك تكون سواق بسيط وزينا وانك تكون صاحب شركه وليك وزنك ده انا اهو نفسي مش عارف اتكلم معاك ما بالك هيا اللي المفروض انها تعيش معاك.

انت شايف ان مفيش حاجه اتغيرت
لكن احنا شايفن انك في لحظه كنت واقف جنبنا واللحظه اللي وراها بقيت واقف فوق جبل عالي جدا لدرجه ان احنا اصلا مش شايفينك انت بتتكلم ازاي؟
روح يا ابني لحياتك وسيبنا لحياتنا
ادهم: بس يا عمي انا
عم فتحي: ارجوك ما تخلينيش اقفل بابي في وش اي حد بعد كده بيتي طول عمره مفتوح متخلينيش اقفله ارجوك
مشي ادهم وحس ان حياته واحلامه كلها بتتهد فوق راسه وهو بيتدفن تحتها.

مش عارف يروح فين او يعمل ايه؟
مفيش في باله غير مكان واحد ممكن يروحه وفعلا راح ودق الباب واتفتحله
كنت عارف انك هترجع بالمنظر ده ادخل
دخل والباب اتقفل.


تم تحرير المشاركة بواسطة :زهرة الصبار
بتاريخ:06-12-2021 04:03 مساء


06-12-2021 04:03 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [8]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حبيبي المجهول
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

مشي ادهم وحس ان حياته واحلامه كلها بتتهد فوق راسه وهو بيتدفن تحتها
مش عارف يروح فين او يعمل ايه؟
مفيش في باله غير مكان واحد ممكن يروحه وفعلا راح ودق الباب واتفتحله
كنت عارف انك هترجع بالمنظر ده ادخل
دخل والباب اتقفل
حسين: عرفت الحقيقه صح؟
ادهم: مش عايز اسمع حاجه دلوقتي
حسين: طيب تعال ارتاح شويه وبعدين نتكلم
دخل ادهم والغريبه انه نام كتير جدا.

يوم ورى يوم بيعدي وكل محاولاته انه يكلم ليلى او يخليها تسامحه بتفشل
وطول الوقت قاعد عند عم حسين ورافض يكلم ابوه او يرد عليه هو او امه
حسين: وبعدين هتفضل كده لامتي؟
ادهم: لو وجودي مضايقك
قاطعه: انا مش قصدي كده وانت عارف كويس قصدي ايه؟
ادهم: مش عارف يا عمي حسين حاسس ان حياتي واقفه ومتجمده ومش عارف اعمل ايه؟
حسين: لسه بتحب ليلى؟
ادهم: ههههه لسه بحبها؟ وهو ده سوال برضه؟

حسين: طيب ولما انت بتحبها قاعد هنا بتعمل ايه؟
ادهم: ما تتكلم على طول عندك حل قوله
حسين: قوم اتحرك من مكانك واحلق دقنك دي
وروح استرد حبيبتك
ادهم: هيا رافضه تكلمني
حسين: ومش هتكلمك ومش هتسامحك غير لما تحس انك بتحبها بجد هيا حاليا ثقتها فيك اتهزت انت لازم تسترد ثقتها الاول ولازم تحسسها بحبك ولازم تتاسف كتير لحد ما تزهقها وبعد ما تزهق تتاسف على اسفك الكتير لحد ما هيا تبوس ايدك علشان تبطل تتاسف.

ادهم: ما تقولي روح اتذللها احسن ولا ابوس رجلها!
حسين: مش عجبك كلامي خليك حاطط ايدك على خدك كده انت حر
ادهم فعلا قرر يروحلها راح البيت وهناك سال ام امل عليها وعرف انها نزلت الشغل
راحلها ودخلها الشغل واول ما شافه صاحب الشغل مرزوق
مرزوق: اي خدمه يا افندم
ادهم: لا متشكر
سابه وطلع لليلي فوق وهيا اول ما شافته
ليلى: افندم اي خدمه
ادهم: وبعدين هتفضلي كده لحد امتي؟
ليلى: تحب افرجك على ايه؟

ادهم: ليلى وبعدين معاكي؟ لامتي هتفضلي زعلانه؟
مرزوق: ليلى هو ده بيضايقك؟
ادهم: ما تنزل تحت وخليك في حالك يا ريت
مرزوق: انت ازاي تكلمني كده؟ انت مين انت؟
ادهم: انا ابقي ادهم على خطاب صاحب مجموعه الخطاب عرفتني ولا اعرفك اكتر؟
مرزوق: لا يا افندم اسف جدا اعتبر المحل كله تحت امرك بعد اذنك
بص لليلي لقاها بتبصله بطريقه غريبه كانه غريب عنها متعرفوش ابدا
ادهم: ليلى ما تبصليش كده.

ليلى: امال ابصلك ازاي؟ انت مين انت؟ شايف مجرد ذكر اسمك بيعمل ايه؟ وتقولي انا زي ما انا
ادهم: انا فعلا زي ما انا مفيش حاجه اتغيرت فيا ابدا حبي ليكي زي ماهو
ليلى: ادهم فوق بقى ده مش حب دي في حالتك بيسموها نزوه وهتروح لحالها
ادهم: مش انتي اللي هتقرري نيابه عني اذا كان حب ولا نزوه
بعدك عني بيقتلني
طيب حاولي تديني فرصه اثبتلك فيها اني زي ما انا ما اتغيرتش حاولي تتكلمي معايا.

ليلى: انت شكلك نفسه اختلف؟ مش عارفه اشوفك زي الاول
ادهم: انتي بتقولي كلام وخلاص ما صدقتي تلاقي حجه تبعدي بيها صح؟
انتي اصلا عمرك ما حبيتيني ابدا
عمرك ما حسستيني بحبك ابدا
ودلوقتي ما صدقتي تلاقي حجه تبعدي بيها عني صح
ياريت تكوني صريحه
ليلى: لو انت شايف كده انت حر لكن انا حبيتك من كل قلبي وكنت اغلي حاجه في حياتي
ادهم: والحب ما بينتهيش بين يوم وليله؟

ليلى: فعلا ما بينتهيش انا ادهم حبيبي لسه بحبه واعشقه لكن الشخص اللي واقف قدامي ده معرفوش اصلا
ادهم: بطلي استعباط بقى
ليلى: اللي عندي قلته بعد اذنك ورايا شغل
ادهم: لو بتحبيني مكنتيش هتسيبيني بعد اذنك
سابها ومشي مليان غيظ عايز يخنقها بايده
كل يوم بيرحلها او يستناها الصبح او اخر النهار وكل يوم نفس النتيجه
كان مستنيها اخر النهار واقف على عربيته
ادهم: هاه لسه ما زهقتيش؟

ليلى: انت مش هتزهق بقى؟ قولتلك اللي بينا انتهي خلاص
ادهم: بالسهوله دي؟؟
ليلى: ايوه خلاص شوف حياتك بقى بعيد عني
ادهم: بطلتي تحبيني؟
ليلى: ايوه بطلت خلاص تخطيتك وكملت حياتي وانصحك تعمل انت كمان زي وياريت بقى مش كل يوم اشوفك
ادهم: يعني لو انا مت مثلا مش هتزعلي؟
ليلى: لا مش هزعل مش هتفرق معايا اصلا
ليلى كانت متغاظه منه جدا وعايزه تضايقه باي طريقه
قربت منه قوي ووقفت قصاده واتكلمت براحه وبهدوء.

ليلى: عارف انا لو شفتك عامل حادثه بعربيتك دي والعربيه مقلوبه وانت جواها هعدي من جنبك واكمل طريقي ولاحتي هقف ابصلك
ادهم: ياااه دي انت كارهاني قوي؟
ليلى: فوق ما تتخيل
ادهم: طيب قولي يارب
ليلى: يارب بس على ايه؟
ادهم: اعمل حادثه وتنولي اللي بتتمنيه وربنا ينتقملك مني علشان مش عارف صراحه علشان ايه؟

مش عارف انا زعلتك في ايه اصلا؟ انا حبيتك باخلاص وبجد وحافظت على حبك ده وصنته خبيت عليكي حقيقتي؟ اه خبيتها؟ عارفه ليه؟ لاني كل يوم بيترمي تحت رجليا بنات كتير
اللي عاجبها شكلي واللي عاجبها فلوسي واللي عايز تتمنظر واللي عايز استيل
ومفيش واحده بتحاول تعرفني كانسان
كنت زهقان وقرفان من الغش والنفاق والاقنعه
كنت عايز اعرف حد نظيف حد صريح وانتي ظهرتي ساعتها قدامي.

ملاك جميل وكنت عايز اقرب منك ولقيتك بتقولي بتكرهي الاغنيه كلهم وانا عايز حد يبصلي انا كانسان عادي فخبيت عليكي
ارتكبت جريمه؟ كنت عايزك تعرفيني انا؟ وتحبيني انا؟ ما تحبيش اسمي او سمعتي او مركزي! وده اللي حصل عرفتيني وحبيتيني وانا بادلتك الحب ده
متخيلتش ابدا انك هتسيبيني لو عرفتي حقيقتي
قوليلي غلطت في ايه؟ ايه مشكلتك دلوقتي؟
مكنتش عايزك تعرفي اني غني وتعامليني على الاساس ده فين الغلط؟

انا مش قادر افهم انتي زعلانه ليه او بتسيبيني ليه؟
وملهاش غير تفسير واحد عندي
انك ما حبتينش اصلا
الباقي كله حجج وهميه
لانه لو حبيتيني كنتي اه هتزعلي بس مش تسيبيني
على العموم اللي عندي قلته ومش هتكلم تاني
اسف اني دخلت حياتك بس خلاص مش هضايقك تاني بعد اذنك
سابها ومشي وهيا فضلت واقفه مكانها كتير
معقوله خلاص كده؟ مش هتشوفه تاني؟ ولا هتضايقه تاني؟ ولا هتشوف ضحكته تاني؟ طيب ازاي؟ دي بتتنفس بحبه؟

ازاي ضيعته كده من بين ايديها؟
روحت بيتها وحبست نفسها بعيد عن الكل
خالد دخلها
خالد: وبعدين لحد امتي؟
ليلى: ادهم جالي النهارده
خالد: وبعدين؟
ليلى: قالي ان دي اخر مره اشوفه فيها واتهمني اني عمري ما حبيته! ازاي يتهمني بحاجه زي دي ازاي؟
فضلت تعيط وتعيط خالد قرب منها وحضنها
خالد: ولما انتي بتحبيه فعلا ما سامحتيهوش ليه؟
ليلى: اسامحه على طول كده؟ ما تخيلتش انه هيزهق بسرعه ويسيبني؟
خالد: ليلى انتي اللي سيبتيه مش هو.

هو الصراحه بيحبك وده كان باين في الاول وفي الاخر
شوفي جالك كام مره هنا والشغل واترجانا كلنا واتنازل كتير عن كبرياؤه وحاول يصالحك وانتي رفضتي فده ملوش غير معني واحد انك مش عايزاه
ليلى: انت بتقول ايه خالد انا بحبه
خالد: طيب ولما بتحبيه بتبعديه ليه؟ ازعلي ماشي! عاقبيه ماشي! اتقلي عليه! لكن انتي كنتي بتقوليله مش عيزاك قولا وفعلا.

وبناءا عليه كلنا افترضنا انك خلاص مش عايزاه وعلشان كده كلنا قفلنا الباب في وشه
ليلى: لا طبعا ده رايك انت بس
خرجت وسالتهم كلهم ابوها ومحمد وماجده وكلهم ليهم نفس الراي
انها لو بتحبه كانت سامحته
الدنيا لفت بيها معقوله هيا خسرت ادهم بغبائها ده؟
تاني يوم نزلت الشغل وقلبها مقبوض مش عارفه ليه
عنيها على الباب علشان لو لمحت ادهم تروحله
وكل شويه تخرج باي حجه تروح تشوف عربيته راكنه قدام الشركه ولا لأ؟

وهيا قدام الشركه لقت دربكه كده فوقفت تشوف في ايه؟
لقت ابو ادهم نازل وحد مسنده وبيركبوه العربيه ومشي الفضول كان هيقتلها
راحت وسالت موظف
ليلى: هو في ايه؟ وعلي بيه ماله مسندينه ليه؟
الموظف: اول ما عرف ان ابنه عمل حادثه وقع من طوله ويدوب فوقوه علشان يروحله
ليلى الدنيا لفت بيها وافتكرت ادهم وهو بيقولها قولي يارب وهيا قالت
واهو ربنا استجاب لها واهو عمل حادثه
الموظف: يا انسه يا انسه انتي كويسه؟

فاقت لقت الموظف ساندها وناس حواليها
ليلى: هو فين؟
الموظف: مين هو اللي فين؟
ليلى: ادهم فين ادهم دلوقتي؟
الموظف: في المستشفي اكيد
ليلى: اي مستشفي،؟
الموظف: معرفش ممكن تسالي حد فوق يقولك
طلعت ليلى لحد مكتبه لقته مفتوح وفاضي
دموعها نزلت وهيا بتتخيله قاعد على كرسيه وتتخيل نفسها معاه بتضحك وتتكلم وتقعد على رجليه وتلف ايديها حوالين رقبته.

معقوله هتعيش من هنا ورايح في الاحلام وبس؟ معقوله حبيبها يروح من غير ما يعرف انها بتعشقه اكتر من روحها؟
: بتعملي ايه هنا؟؟
فاقت على صوت السكرتير
ليلى: ادهم فين؟
السكرتير: وانتي تبقي مين؟
ليلى: انا ولا حد بس ارجوك قولي
السكرتير: اه افتكرتك انتي اللي جيتي هنا ودخلتي عليهم وشتمتي البشمهندس قدام الكل صح؟
ليلى: ارجوك قولي هو فين؟
السكرتير: انتي عارفه انه من ساعتها مجاش الشغل انتي حبيبته صح؟

ليلى: ايوه قولي هو فين ارجوك
السكرتير: هقولك هو انا اقدر ما اقولكيش اذا كان ابوه وقاطعه علشان زعلك امال انا هيعمل فيا ايه؟ اتفضلي العنوان اهو
كتبه في ورقه وعطاهولها وهيا اخدته وجريت على المستشفي
وصلت وسالت عليه وعرفت مكانه لقت عم حسين واقف قدام اوضته
ليلى: مش دي اوضه ادهم صح؟
عم حسين: ايوه يا بنتي هيا
ليلى: ينفع اشوفه؟

عم حسين: دي العنايه المركزه ومانعين اي حد يدخله يدوب ابوه خلوه يبص بس عليه وخرج من عنده دخلوه اوضه يرتاح فيها لانه تعب هو كمان
ليلى: ادهم حالته ايه؟
عم حسين: والله ما اعرف يا بنتي انا اهو يدوب عرفت وجيت هحاول اعرف اي اخبار استني ثواني
عم حسين سابها ومشي ودخل لادهم اللي كان قاعد مع ابوه
علي: خير يا حسين في حاجه؟
حسين: خير ( بص لادهم)
ادهم: بتبصلي ليه فيه ايه؟
حسين: ليلى بره
ادهم: دخلها بسرعه.

حسين: طيب اتعدلت ليه ارقد مكانك دي فرصتك ترجعها انا تقريبا فهمتها ان حالتك متأخرة جدا مش كام كسر وبس
ادهم: كام كسر؟ انا عندي 3 ضلوع مكسوره ودراعي اتخلع من مكانه وتمزق في تقريبا كل الاربطه في جسمي محسسني اني يدوب مخبوط
حسين: ماشي بس لو حالتك مش خطيره هتطمن عليك وتمشي لكن لو حالتك خطيره هتفضل جنبك وهتخاف ساعتها تبعد عنك وساعتها هتحس بقيمتك وهتعرف انها متقدرش تستغني عنك وبكده ترجعوا لبعض
هاه قولت ايه؟

ادهم: انت عايزني اكدب عليها تاني؟
حسين: مش هتكدب
قرب منه وخبطه في صدره وادهم صرخ وتأوه جامد
حسين: بس خليك كده وحط ده على وشك
حط جهاز التنفس عليه
حسين: سيبها هيا تستنج حالتك وحاول ما تتكلمش كتير خلاص انا هدخلها
خرج حسين وجاب ليلى واول ما دخلت شافت ابوه مركب محلول وراقد على كنبه جنب ادهم
وادهم نايم واجهزه كتير واصلاله عيطت وبصت لابوه
ليلى: حضرتك كويس؟

علي: ايوه يا بنتي انا كويس ضغطي بس على شويه والحمد لله دلوقتي
ليلى: هو حالته ايه؟ وايه اللي حصل؟
علي: والله مااعرف هو عمل الحادثه ازاي لسه ما فاقش واتكلمت معاه اما حالته فالحمد لله
عنده حوالي 3 اضلاع مكسوره ودراعه كمان وتقريبا ارتجاج وده اكتر حاجه خايفين منها
خايفين ليكون عنده نزيف داخلي فاول ما يفوق هيعملوله اشعه على مخه علشان نطمن وعلي جسمه برضه.

ليلى عيطت جامد وقربت من ادهم وحطت ايديها على راسه وقربت منه وهمست في ودنه
ليلى: انا اسفه اسفه على كل كلمه نطقتها انا كدبت لما قولتلك اني تخطيتك انا بعشقك بعشقك اكتر من اي حد واي حاجه في الدنيا دي انت اهم شيئ في حياتي ارجوك اوعي تبعد عني اوعي تسيبني لوحدي
عيطت وسندت على صدره
ادهم هنا مقدرش يفضل ثابت فرفع ايده السليمه وحطها على راسها واول ما حست بيه رفعت راسها وبصتله
ليلى: انت كويس؟

ادهم حاول يتكلم بس ما عرفش من الجهاز اللي على بوقه فحاول يشيله
ليلى: لا لا ارجوك خليه ما تحاولش تتعب نفسك ارتاح دلوقتي وانا هفضل جنبك.
ادهم ابتسم وهنا دخلت الممرضه
الممرضه: الحمد لله انك فوقت معاد الحقن
ادهم حاول يوفقها بس معرفش لان الحقن فيها مهدئ وهتخليه ينام وهو حاليا ليلى وحشاه ومش عايز ينام نهائي
بس الممرضه اديته الحقن وبدا مفعولها مسك ايد ليلى وهو بيقاوم النوم بالعافيه.

ليلى: ما تخافش ارتاح وانا هفضل جنبك ما تخافش
ادهم في دقايق كان غايب عن الوعي وفعلا نام
ليلى فضلت جنبه شويه بس خالد اتصل بيها لانها اتاخرت
كلمته ورجعت بعد ما قالتله على سبب تاخيرها فقالها انه هيجيلها ياخدها
علي: خير في حاجه؟
ليلى: لا خير بس خالد هيجيلي يروحني هحاول الصبح ان شاءالله اجيله.

علي: روحي انتي وانا هقوله لما يصحي انك اضطريتي تروحي بعدين احسن انك تروحي قبل ما مامته تيجي لانها هتعمل دبكه لانه مقالهاش اي حاجه عنك وهتقلب الدنيا لو عرفت ان انا عارف وهيا لا
ليلى ابتسمت: خلاص بس ينفع اتصل بيه؟
علي: تليفونه تقريبا اتكسر خدي رقمي كلميني عليه
روحت ليلى وهيا مشغوله عليه واول ما دخلت البيت وقالتلهم فاستنتجوا انهم كده رجعوا لبعض لان كتير بتبقي المصايب سبب للصلح.

طلع النهار وليلي راحت لادهم اللي كان مستنيها على نار واول ما دخلت
ادهم: وعدتيني هتفضلي
ليلى: غصب عني خالد جالي واخدني هعمل ايه يعني!
ادهم: يبقي تعوضيني وتفضلي جنبي النهار كله
ليلى: والشغل؟
ادهم: سيبيه بقى انا اول ما هطلع من هنا هتجوزك مفيش شغل بقى
ليلى: ومين قالك اني هسيب الشغل؟ او اني موافقه اتجوزك اصلا؟
ادهم حاول يتعدل بس مقدرش
ادهم: قولي انك بتهزري صح؟ ااااه
ليلى جريت عليه وسندته لحد ما رقد تاني.

ليلى: ما تتعبش نفسك ارجوك خليك مرتاح
ادهم: عايزاني ارتاح ريحيني انتي انتي اكتر حد تاعبني ريحيني وريحي قلبي
ليلى: هو انت محتاج ايه اكتر من ان انا جنبك؟
ادهم: محتاج وعد انك هتفضلي جنبي العمر كله مش دلوقتي بس
ليلى: هو انا مش سبق ووعدتك الوعد ده؟
ادهم: وهو مش انتي اللي قلتيلي مش عايزه اشوفك تاني وقولتي انك نسيتيني؟ نسيتي قولتي ايه تاني؟
ليلى: ياريتني كنت موت قبل ما انطقها.

ادهم حط ايده على بوقها علشان ما تكملش
ادهم: ، ما تقوليش كده، طيب انا اعمل ايه من غيرك؟ معرفش اعيش في الدنيا دي لو انتي مش فيها فاهمه؟ سامحيني يا ليلى مكنش قصدي اني اكدب عليكي كنت عايزك تحبيني انا وبس من غير اي اعتبارات تانيه
ليلى قعدت قصاده وقريبه من على السرير ومدت ايدها على وشه بحب.

ليلى: وانا فعلا بحبك انت ومن غير اي اعتبارات تانيه ومكنش المفروض تصدقني لما قلت اني مش بحبك وبعدين لما انت زعلت مش قلتلي كل يوم كنت مع واحده؟ اهي دي زيها بالظبط بحبك انت وبس باي شكل باي صوره المهم اني بحبك
ادهم مسك ايدها اللي على وشه وحطها على شفايفه وباسها وهيا حست انه باس قلبها مش ايدها لان قلبها كان عايز يخرج من مكانه
ادهم: قربي مني اكتر.

شدها عليها وهيا استلمت له وقربت منه فضمها على صدره لانه محتاجها جدا، محتاج يطمن قلبه انها خلاص معاه ومش هتبعد تاني
ادهم: ليلى
ليلى: هاه
ادهم: لاحظي اني عندي 3 ضلوع مكسرين
ليلى: وبعدين؟
ادهم: متريحيش قوي
ليلى ضحكت وجت تبعد فشدها عليه
ادهم: ما تبعديش عني.

ليلى شبكت ايديها حوالين رقبته وبصتله
ليلى: حدد ابعد ولا اقرب؟
ادهم: وهيا دي محتاجه سؤال؟
ولقي نفسه بيقرب منها عايز يوصل لحاجه سبق واتمنعت منه بس حب يجرب
قرب وهو بيبصلها علشان يقري رد فعلها
كل امنيته انه يطبع اسمه على شفايفها وبس
ويدوب شفايفه هتلمسها
هو ايه اللي بيحصل هنا ده؟

06-12-2021 04:04 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [9]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حبيبي المجهول
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل العاشر

ادهم لقي نفسه بيقرب منها عايز يوصل لحاجه سبق واتمنعت منه بس حب يجرب
قرب وهو بيبصلها علشان يقري رد فعلها
كل امنيته انه يطبع اسمه على شفايفها وبس
ويدوب شفايفه هتلمسها
هو ايه اللي بيحصل هنا ده؟
ليلى بعدت ووقفت تبص للي دخلت دي وبتبصلها من فوق لتحت
ادهم: اتفضلي يا ماما وتعالي اعرفك بليلي
ريهام: وتطلع مين ليلى دي؟
ادهم: انتي شايفه ايه؟
ريهام: انا مش شايفه حاجه
ادهم: طيب اعرفك انا ليلى دي امي.

ماما دي ليلى مرات ابنك المستقبليه
ليلى ابتسمت بس امه لأ
ريهام: افندم؟
ادهم: اللي سمعتيه
هنا ابوه كمان دخل واول ما شاف ليلى
علي: ازيك يا قمر عامله ايه؟ كويس انك جيتي ده قرفني امبارح اخر قرف ( بص لمراته) شوفتي مر ات ابنك المستقبليه قمر ازاي؟ اول مره ادهم يعرف ينقي صح؟
ريهام: انت كمان عارف؟ وانا ايه؟ اخر من يعلم؟ ولا مليش قيمه اصلا علشان تعرفوني؟
ادهم: ماما استني
وهيا خارجه
ريهام: اوعي تنسي تعزمني على الفرح؟

قالتها وخرجت ورزعت الباب وراها
ادهم حاول يقوم وراها بس مقدرش
علي: اهدي انت انا هكلمها ( بص لليلي) مش قلتلك هتقلب الدنيا لو عرفت اني عارف! وانا مش كنت اعمل نفسي مش عارفك ايه غبائي ده؟
ادهم: لا انت مغلطتش هيا المفروض تقتنع اني معدتش صغير هتختارلي كل حاجه المهم روح كلمها قبل ما تمشي
ليلى: طيب همشي انا وهكلمك تاني
ادهم: انتي قلتي هتفضلي جنبي.

ليلى: وفعلا هفضل بس حاليا مامتك زعلانه منك وانتو محتاجين تقعدوا مع بعض لوحدكم الاول، وجودي مش هيساعد دلوقتي وبعدين ورايا شغل اصلا
ادهم: واحنا قولنا ايه على الشغل!
ليلى: حاضر بس لازم اقول لمرزوق الاول واديله فرصه يشوف غيري ماينفعش كده اقوله انا مشيت وبعدين دي عشره بينا
ابو ادهم ابتسم من خوفها على مصلحه صاحب الشغل على الرغم من اختلافاتهم
مشيت ليلى وريهام رجعت لابنها بعد ماعرفت انها مشيت.

ادهم: ليه اتصرفتي كده؟ ايه اعتراضك عليها انتي حتى ما تعرفيهاش؟
ريهام: اولا باين عليها انها local قوي وبعدين انا اخر من يعلم!؟ ( بصت لجوزها) وطبعا سيادتك عارف ومقولتليش؟
علي: اولا انا مش عارف من زمان وبعدين هو حر يقولك او لا دي حاجه ترجعله
ادهم: ايه يا عم خليك محضر خير الحكايه اني ملقتش وقت مناسب وبعدين احنا علاقتنا مش طبيعيه مش اتنين وتعرفو على بعض
ريهام: يعني ايه!؟

علي: يعني ده كان حوار طويل كده وعلشان كده ابنك ساب البيت الفتره اللي فاتت وساب الشغل
ريهام: مش فاهمه حاجه
ادهم: هحكيلك بالتفصيل
حكالها ادهم الحكايه من اولها لاخرها وهيا ساكته مش بتعلق نهائي
ريهام: خلصت كل كلامك؟
ادهم: ايوه هاه!
ريهام: انت ابني الوحيد وريث شركات الخطاب ودي من اكبر شركات في الشرق الاوسط وتعتبر ولي العهد ومتعلم في اكبر جامعات في امريكا وواخد دكتوراه وفي الاخر عايز ترتبط بدي؟!؟!

ادهم: ايه علاقه ده كله بدي؟ وبعدين مالها دي؟ ايه اللي مش عجبك فيها؟
ريهام: ايه؟ انت اكيد اتجننت وهيا فيها ايه يعجبك؟ بنت بياعه في محل معرفش ساكنه فين وابوها طباخ واخوها واحد سواق وواحد معرفش ايه وناس كلهم local وتقولي ايه اللي مش عاجبك؟ انت مش عارف انت مين؟

ادهم: بقولك ايه علشان بس نبقي واضحين كده من الاول ليلى انا بحبها شحاته فقيره! What ever هيا ايه مش فارق معايا ؛ وبعدين انا هتجوزها اول ما اخرج من هنا بغض النظر انتو هتقولو ايه انا بعرفكم من باب العلم بالشيئ مش اكتر
ريهام: يعني ايه ان شاءالله هتتجوزها غصب عني؟

ادهم: شوفي يا ست الكل انتي قدامك طريقين يا اما توافقي على اختياري وتجهزي لابنك الوحيد فرح ما حصلش قبل كده وتفرحي انه هيتجوز؟! يا اما ترفضي وساعتها هعملها انا فرح على قدنا وهتجوزها واخدها واسافر ومش هرجع مصر تاني فاختاري انتي
ريهام: انت بتهددني ولا بتلوي دراعي طيب انا مش موافقه اتفضل روح اتجوزها من غيري
ادهم: خلاص براحتك ده اختيارك
مسك تليفونه واتصل بمحمود سكرتيره الخاص.

ادهم: ايوه يا محمود الحمدلله انا كويس الامر لله بص انا عايزك تشوفلي شقه كويسه وفي مكان كويس وفي اسرع وقت
محمود: شقه لمين بالظبط علشان اقدر احدد مواصفاتها؟
ادهم: شقه ليا انا هتجوز فيها فتختار اعلي مواصفات واعلي مستوي وبسرعه
محمود: ان شاءالله يا فندم ومبروك مقدما
ادهم: الله يبارك فيك ومتشكر يا محمود
ريهام: وكده ايه؟ المفروض بقى ان انا احن واعيط واقول ابني حبيبي وافتح للمتشرده دي بيتي صح؟

ادهم: اولا ما اسمهاش متشرده دي هتبقي مراتي
ثانيا لو هتفضلي تغلطي فيها كده كتير هتخسريني انا نهائي لاني مش هسمح لحد يغلط في مراتي من غير سبب مهما يكون الشخص ده
ثالثا لا يا ستي محدش طلب منك تحني او تعيطي او تفتحي بيتك لحد
حضرتك اختارتي وزي ما قلتلك حضرتك حره في اختيارك ومحدش هيطلب منك حاجه
ريهام اخدت بعضها ومشيت
ادهم: وسيادتك واقف متفرج مقدرتش تنطق بحرف؟

علي: لا ارجوك يا ادهم ما تدخلنيش في خلافاتك مع مامتك كفايه الخلافات اللي بينا
ادهم: اهو ده لغز في حد ذاته من زمان قوي وانا بشوفكم مختلفين ومش عارف ليه؟
علي: احنا عمرنا ما اختلفنا او اتخانقنا قدامك
ادهم: اهو دي مشكلتكم الاب والام ديما بيفتكروا انهم لما ما يتخانقوش قدام عيالهم ويتخانقوا في اوضتهم العيال مش هتعرف!
انتو اه ما بتتخانقوش قدامي بس بتتخانقوا في اوضتكم وكتير جدا.

وغير ان صوتكم عالي وبسمعكم بيبان قوي عليكم بعدها وانتو بتتجنبوا بعض
انتو كنتو فاكرين ان انا عيل وصغير ومش واخد بالي بس لأ انا كنت واخد بالي كويس قوي انكم عمركم ما هزرتو مثلا او بتضحكوا او تخرجوا مع بعض تسهروا الا اذا كانت مناسبه او شغل تصدق انا عمري ما شفتك بتبوسها او بتحضنها ابدا او اي حاجه تدل على الحب
علي: مش علشان ما بعملش الحاجات دي قدامك يبقي.

قاطعه: خلي بالك ان انا معدتش العيل الصغير اللي هيتضحك عليه بكلمتين
كنت صغير واشوف مثلا في النادي او في حفله او في اي مكان اي واحد ومراته ماسك ايديها او حط ايده على كتفها او بيرقصوا مع بعض او بيتكلموا بهمس حاجات كتيره مش عارف اقولها بس بيبان
بيبان اذا كان في حب او مفقود وسواء عيل صغير او كبير بيبان
وانتو حاولتو تخبوا ده عليا وانا احترمت خصوصياتكم وما رضيتش اتطفل عليكم.

علي: ادهم انت ابننا وانك تسال ده مش تطفل ابدا
ادهم: طيب انت بتكرهوا بعض ليه؟
علي: احنا ما بنكرهش بعض
ادهم: بس ما بتحبوش بعض
انتو علاقتكم مبنيه على الاحترام ومبدأ كل واحد في حاله
علي: ده مش صح احنا
قاطعه ادهم: مش قلتلك مبحبش اتطفل
علي: يا ادهم
ادهم: انت مش مستعد تجاوب براحتك
بس حاليا انا معنديش استعداد اعيش حياتكم
حياه خاليه من الدفا والحب
حياه قايمه على الاحترام وبس والمظاهر
والمهم شكلنا قدام الناس.

انا بحب ليلى وعايز اعيش معاها بغض النظر بقى عن اي اعتبارات تانيه
ومعنديش استعداد اكمل حياتي ببرود واراعي شكلي ايه ومظهري ايه
فياريت تفهم ده لمراتك ان انا غيركم
ومش هسمح لحد يدخل في حياتي الخاصه
وزي ما انا ما بتدخلش في حياتكم فياريت انتو كمان
وسوري بس صدقني لو هختار ما بينكم هختار حياتي معاها
اتفضل بقى الحق مراتك واتكلم معاها
قفل ادهم الكلام مع ابوه اللي مشي وراح لمراته وهيا رفضت تتكلم نهائي حتى مع ابوه.

تاني يوه الصبح وريهام وعلي بيفطروا بصمت كالعاده
علي: هروح اجيب ادهم من المستشفي
ريهام: الدكتور كتبله خروج خلاص؟
علي: ايوه واحتمال كبير ليلى واهلها يجوا هنا يزوروه
ريهام: افندم؟ الناس دي مش هتدخل بيتي ابدا
علي: يبقي ابنك هو اللي هيخرج
ريهام: هو حر
علي: انتي بجد مستعده تخسريه علشان تمشي كلامك؟
ريهام: مش هخسره هو هيفوق
علي: يفوق من ايه؟ انتي فكراه سكران ولا مسطول علشان يفوق؟

ريهام: لو سمحت نبرتك في الكلام وصوتك العالي مش عاجبني
علي: ان شاله ما عجبك! ابنك بيحب
وبيحب واحده بتحبه وبتخاف عليه
انتي عيزاه يتجوز واحده تليق بسيادتك علشان ترضي غرورك قدام الناس وخلاص
وفي داهيه بقى مشاعره وسعادته
ريهام: انا ما قلتش كده
يختار واحده تليق بينا
علي: القلب اللي بيختار بس صح ده كلام انتي متعرفيهوش انتي اصلا معندكيش قلب تحبي بيه! على العموم ابنك هيتجوز ليلى وافقتي او رفضتي ده مش هيفرق معاه.

ريهام: طبعا ما اكيد سيادتك مشجعه
على العموم انا هعرف ازاي اوقفه.

ادهم النهار طلع واول ما فتح عنيه لقي ليلى جنبه فابتسم
ادهم: مصحتينيش ليه اول ما جيتي؟
ليلى: اولا شكلك نايم مرتاح مهنش عليا اصحيك
مسك ايدها وباسها
ادهم: وثانيا؟
ليلى: وثانيا كنت عايزه اتفرج عليك وانت نايم
ادهم: اممم على فكره انتي طماعه جدا
بتعملي حاجات كتيره لنفسك وتستكتريها عليا
ليلى: انا؟ ابدا بس هيا الظروف بتيجي كده.

ادهم: على العموم كلها كام يوم واتجوز وهاخد حقي تالت ومتلت وهطلع عليكي القديم والجديد
ليلى: لا والنبي والنبي ده انا غلبانه
ضحكوا هما الاتنين
فضلت قاعده معاه بيضحكوا ويهزروا وادهم زي ما وعدها ما بيحاولش يتخطي اي حدود معاها
ابوه اخيرا وصل شافهم بيضحكوا ويتهامسوا وفعلا زي ما ابنه قال الحب بيبان
وهو هيضحك على نفسه ليه هو ومراته عمر ما الحب دق بابهم ابدا
يبقي لازم يساعد ابنه يعيش الحياه اللي هو اتحرم منها.

علي: صباح الخير على احلي اتنين في الدنيا
ليلى قامت من جنب ادهم مكسوفه
ادهم رد: صباح النور
علي: ليلى ما تقوميش من جنب ادهم ( قرب منهاومسك ايدها) خليكي ديما جنبه وماسكه ايده وما تسمحيش لحد يدخل بينكم او يفرقكم عن بعض
ليلى: ان شاءالله هفضل على طول جنبه
علي: مستعد للخروج يا باشمهندس ولا ايه؟
ادهم: اكيد طبعا
ليلى: انت هتخرج النهارده! بس انت لسه تعبان؟
ادهم: لا كفايه كده الباقي في البيت.

وبعدين المفروض تتبسطي ان انا خارج!
ليلى: اكيد طبعا مبسوطه بس النهارده كان ابويا واخواتي والشارع كله تقريبا كانو هيجولك يزوروك
علي: طيب اهلا وسهلا بيكم في البيت
ليلى: ايه! نيجي البيت؟!؟!
علي: ايوه تيجو البيت تزوروه وبعدين خليكي تشوفيه في الواقع ولا ايه؟
ادهم: يا اما تكون محضر خير يا تمشي من هنا
علي: هو انا اتكلمت اصلا بعزم حبيبتك تزورك في البيت هو في خير اكتر من كده!
ليلى: هو انت ومامتك ايه النظام؟

ادهم: مالكيش دعوه بمامي خالص
ليلى: يعني ايه ماليش دعوه بيها؟
علي: يعني انتي هتتجوزي ادهم وبس صح؟ يبقي تهتمي بادهم وبس لا ليكي دعوه بامه ولا ابوه فهمتنيني يا بنتي!؟
ليلى: تبقي هيا مازالت معترضه؟
ادهم: تفرق معاكي في ايه؟
ليلى: دي مامتك مش واحده غريبه هتقولي تجاهليها
ادهم: طيب هيا معترضه على جوازنا هاه المفروض نعمل ايه؟ نسيب بعض؟
ليلى: مش قصدي كده بس المفروض نقنعها مش تقولي تجاهليها.

ادهم: انتي تجاهليها حاليا لكن انا هفضل وراها ما تقلقيش لكن حاليا بس بقولك مالكيش دعوه بيها سيبيهالي
ليلى: طيب والنهارده لو احنا جينا وهيا؟
ادهم: تقابلكم وحش قصدك؟
ليلى: ايوه وساعتها اخواتي وخصوصا خالد مش هيوافق اصلا على ارتباطنا
ادهم: لا ما تقلقيش سيبيلي انا الموضوع ده وامي ما تقدرش تقابلكم وحش هيا اخرها هترفض تقابلكم او تخرج وبس.

علي: ليلى ما تشيليش انتي هم حاجه سيبيلنا احنا موضوع اهلك ده واهلا بيكي مره تانيه في البيت هستناكي بنفسي
المهم اسيبكم انا واروح اجهز ورق خروجك وادفع الفاتوره وانتي يا ليلى معلش بقى هتعبك واقولك ساعديه يلم حاجته ويجهز
ليلى: لا يا عمي ولا تعب ولا حاجه
علي: طيب خلي بالك منه
ليلى: في عنيا يا عمي
ادهم: يا عم اتكل انت بس
علي: ماشي هتكل انا
سابهم وخرج وهما بصوا لبعض نظره طويله
ليلى: وبعدين؟

ادهم: وبعدين ايه بالظبط؟
ليلى: مامتك؟
ادهم: ليلى انا مش عايز مشاكل بينا تاني ارجوكي
ليلى: مفيش مشاكل بينا دي قصادنا مش بينا
ادهم: دلوقتي قصادنا وشويه شويه هتتحول بينا اوك علشان بس نبقي واضحين وما نخبيش حاجه عن بعض انا حاليا بدور على شقه نتجوز فيها
ليلى: يعني ايه مش فاهمه؟
ادهم: يعني المفروض اني لما اتجوز افضل معاهم في البيت حاليا بقولك بدور على شقه بعيد عنهم.

يعني انا مستعد لاي شيئ السؤال هنا بقى انتي مستعده؟
ليلى: انا العيشه معاهم او بعيد مش هتفرق معايا بس مش عايزاك تقاطع اهلك
ادهم: هو مين جاب سيره المقاطعه دلوقتي!
ليلى: امال لما تسيب البيت وتمشي دي اسمها ايه؟
ادهم: اسمها مختلفين على حاجه والمثل بيقول الاختلاف في الرأي لايفسد للود قضيه
ليلى: يا حبيبي ده مش اختلاف في الرأي
الاختلاف ده تختلفو في وجهه نظر
تختلف مع حد في الشغل
لكن دي امك ومن حقها تختار معاك.

ادهم: تختار معايا مش تختارلي وبعدين انا وهيا مختلفين تماما فازواقنا مش واحده
ليلى خلاصه الكلام علشان انا ما بحبش الرغي الكتير في نفس النقطه
ليلى: طيب قول الخلاصه
ادهم: على افتراض ان امي فضلت معترضه انا معنديش ادني مانع اتجوزك حتى وهيا معترضه انتي ايه بقى؟
ليلى: ادهم انا مش عايزاك
قاطعها: ليلى جاوبي على السؤال هتتجوزيني في اي حال من الاحوال ولا لأ؟ اه ولا لأ؟
دي الاجابه اللي عايز اسمعها
ليلى: اه هتجوزك.

ادهم: بس مش عايز رغي بقى تاني ( جه يقف) هتساعديني في ام الليله دي ولا هتتفرجي؟ ولا هو كلام وبس
ليلى: كلام ايه؟
ادهم: مش لسه قايله لابويا هحطه في عنيا ولا ايه بالظبط؟
ليلى: لا ده كلام لحمايا الواقع مختلف
ادهم: بقى كده طيب! ارن انا الجرس وهلاقي طابور ممرضات واقفين يتمنوا بس
قربت منه ومسكته من هدومه ببلطجه شويه
ليلى: ترن ايه يا حلو انت؟ رن كده وريني طابور الممرضات وهتشوف هعمل فيك وفيهم ايه؟

ادهم: لا وعلي ايه الطيب احسن يا عم الحج
ليلى: ايوه كده اتعدل
ادهم: معدول وحياتك بس حاليا عايز اقف ممكن ولا ايه؟
ليلى: انت ايدك المكسوره مش رجلك ما تقف لوحدك
ادهم: اولا كتفي مخلوع مش ايدي مكسوره وبعدين هقلع قدامك حاليا وارويكي شكل جسمي علشان بس تشوفي بعينك وتقدري
ليلى: لا من غير قلع انا مصدقاك
ادهم: ههههه يا جبانه بس كده كده لازم اغير هدوم المستشفي دي والبس هدومي يا حلوه.

يالا يا شاطره هاتيها من الدولاب وتعالي لبسيني
ليلى: اجيبها اه البس لا
ادهم: هاتيها بس وتعالي ساعديني بس اقف واديني ظهرك
ليلى: ماشي
جابتله الهدوم وحاولت تساعده على قد ما بتقدر تبصله
لبس بنطلونه بالعافيه لوحده والقميص
ادهم: بصي انا لبست مطلوب منك بقى تقفلي الزراير دي وتلبسيني حزام البنطلون وتقفليه
ليلى: انت بتهرج صح،؟

ادهم: لا طبعا مش هعرف اقفل بايد واحده اصلا انا لبست دراع واحد وانتي سايبلك الدراع المخلوع تلبسيه انتي
ليلى: البسه ازاي بقى؟
ادهم: اتصرفي امال هتبقي مراتي اونطه ولا ايه؟ لما ابسط حاجه مش عارفه تعمليها؟
ليلى اتغاظت منه هيا مكسوفه مش حكايه ما تعرفش يبقي لازم تحط الكسوف على جنب وتثبتله انها قد المسؤليه وبعدين ابوه زمانه جاي هيلاقيها معاملتش اي حاجه.

هيا محتاجه تثبت انها تنفع زوجه لادهم يبقي ابسط حاجه دي تعملها
بصتله الاول قلبها بيدق بسرعه من صدره العريان لانها اول مره ليها تشوف حد كده
بس حاليا مش وقته نهائي
ليلى: الاول اخلع القميص والبس الكتف المخلوع الاول
ادهم: انا بين ايديكي اعملي ما بدك
ليلى: من غير تلميحات
ادهم: هو انا قلت ايه؟
ليلى قلعته القميص خالص
ليلى: هو احنا ينفع نفك الروباط بتاع كتفك ده ونعلقه فوق القميص من بره.

ادهم: اه ينفع هو اصلا كل وظيفته يسند كتفي مش اكتر
فكته ليلى براحه وفعلا شافت كتفه اللي كان كله ازرق جدا
هنا الدكتور دخلومعاه ممرضه
الدكتور: كويس انك فكيته، الممرضه هنا هتدلك كتفك بالمرهم ده علشان بس يبدا يتحرك معاك واحده واحده وياريت لما تخرج يتدهن مرتين الصبح وبالليل
والعلاج هكتبه لوالدك محتاج اي حاجه تاني؟
ادهم: لا متشكر يا دوك see you
الدكتور: الف سلامه عليك هسيبك انا.

خرج الدكتور والممرضه بصت لليلي كتير
الممرضه: حضرتك اتفضلي لحد ما ادهنله كتفه
ليلى: اعتبريني مش موجوده
ادهم مبسوط من غيره ليلى اللي حس انها ممكن تمسك الممرضه وتضربها
الممرضه: اصل انا هدهنله كل الاصابات في جسمه مش كتفه وبس
ليلى: اتفضلي؟ اتفضلي اعملي اللي هتعمليه ومالكيش دعوه بيا
ليلى وقفت وايديها في وسطها فادهم خاف للوضع يتطور
ادهم: ليلى حبيبتي براحه وانتي انجزي وخلصي علشان عايز امشي.

الممرضه: اصلا ده مش وقت زياره
ادهم: خطيبتي تزورني وقت ما تحب مش وقت الزياره
الممرضه: خطيبتك؟
ليلى: ايه عندك مانع على دي كمان؟
الممرضه: لا يا افندم
الممرضه اتغاظت من ليلى جدا وكمان ليلى
الممرضه بدات تدهن كتف ادهم بس بدلع ونظراتها لليلي بتضايقها اكتر واكتر
ادهم ملاحظ ليلى اللي عنيها بتطلع شرار وكمان ملاحظ الطريقة اللي الممرضه بتدهن بيها كتفه بس في نفس الوقت مستمتع جدا بغيظ ليلى وغيرتها.

ليلى: ايه مش كفايه كده ولا انتي فاضيه؟
الممرضه: لا طبعا لازم يتدلك كويس علشان يخف اسرع ويقدر يحركه
ليلى: طيب اتفضلي انتي وانا هدلكوله كويس
الممرضه: بس
قاطعها ادهم: ما بسش اتفضلي انتي
سابتهم الممرضه وهيا عايزه تخنق ليلى
اما ليلى قعدت ورى ادهم وبتدلكله كتف بعنف وغيظ
ادهم: اوووو اه بت، انتي يابت اهدي
تصدقي انا غلطان اني مشيتها
ليلى: بقى كده سيادتك مستمتع بيها تصدق انا غلطانه اصلا اني جيتلك سلام.

ويدوب هتمشي فادهم مسك ايدها
ادهم: هاه وبعدين عايزه خناقه والسلام
ليلى: هو انت ما شفتش كانت بتغيظني ازاي؟ ادهم: كانت بتشوف شغلها شغلها بيطلب منها كده وهيا عارفه اني لو اتضايقت منها هيكون التمن شغلها
ليلى: هو شغلها يطلب منها انها تتمايص كده؟
ادهم: مع اني مش عارف معني الكلمه دي ايه؟ بس هيا لقتك اتضايقت فساءت فيها اما انتي بقى رد فعلك ايه؟ والنتيجه ايه؟
ليلى: يعني ايه؟

ادهم: يعني انتي سمعتي الدكتور بيقول ان التدليك مهم لكتفي وانتي حاليا مشيتي الممرضه وقولتي هتدلكيه انتي بس لقيتك بتطلعي غلك منها فيا ونسيتي ان كتفي ده مصاب
ليلى بصت للارض وسكتت
ادهم: وعلي فكره انا ما بهزرش وبمثل مثلا اني كتفي تعبان واكيد باين على شكله
ليلى: انا مقلتش ابدا انك بتمثل بس انا
ادهم: انتي ايه؟ انتي حبيبتي انتي وبس ولا حبيت قبلك ولا هحب بعدك؟ وده شيئ لازم تقتنعي بيه انتي الاول
ليلى: انا عارفه.

ادهم: لا مش عارفه لو عارفه ومقتنعه مكنتش حته ممرضه لا راحت ولا جت تخليكي تتجنني وتغيري منها
امال لو واحده already انا عارفها وكانت صحبتي هتعملي ايه؟
ليلى: اسفه
ادهم: انا مش عايز اسفك انا عايز ثقتك فيا وفي حبي والاهم ثقتك في نفسك
ليلى: حاضر تسمحلي بقى اكمل تدليك كتفك واسفه لو كنت عنيفه معاك
هنا ابوه دخل
علي: ما جهزتوش ليه؟ امال بتعملوا ايه؟
ادهم: الدكتور كان هنا وممرضه وطلب دهان لكتفي.

علي: طيب ومستنين ايه؟ ليلى لو مش هتعرفي انادي على اي ممرضه؟
ادهم ابتسم وبص لليلي
ادهم: قولتش حاجه انا
ليلى: لا هعرف يا عمي خمس دقايق وهيكون جاهز
دلكت ليلى كتفه بس المره دي براحه وبرقه
المره دي كان مستمتع جدا بلمساتها
خلصت ولبسته براحه وجهزته ولمت كل حاجته من الاوضه في شنطته وهو بيتفرج عليها وكل لحظه بتمر بتاكدله ان اختياره كان صح جدا
ليلى: في حاجه تانيه ناقصه؟

ادهم: مش ناقص غير انك تروحي معايا وتفضلي جنبي وبس
ليلى: هانت يا حبيبي
هنا الباب خبط ودخل حسين
ادهم: يا اهلا
حسين: اهلا بحضرتك اتمني تكون احسن حاليا بس اعتقد انك اتحسنت كتير ياترى ايه السبب ادهم: على فكره ليلى ما بتحبش التلميحات
ليلى: لا مش كده بس مش في اي وقت ومش من اي حد
حسين: متشكر يا بنتي اسكت انت بقى
ادهم: بقى كده؟ طيب انتي يالا على بيتك وانت يالا مطرود.

حسين: انا مطرود؟ ماشي بس المره دي ما تجيش تدق بابي تاني وتقولي ارجع
ليلى: ما تخدش في بالك يا عم حسين ده هو حاليا تعبان ومش هناخد بكلامه ولا ايه؟
حسين: على رايك صح ليس على المريض حرج
ادهم: بقى كده انتو بتشأطوني لبعض
حسين: بنشأطك؟ جبت الكلمه دي منين؟ لا اتغيرت يا ادهم
ادهم: ولسه انت شوفت حاجه المهم فين على
ليلى: على ده اللي هو ابوك؟ اسمه على؟
ادهم: امال اسمه ايه؟ طول عمره على
ليلى: انا قصدي بابا مش على.

ادهم: انتي قولي بابا دي انا على وريهام
حسين: راح الشغل لان في اجتماع مهم وطلب مني اوصلك
ادهم: طيب يالا بينا هتيجي معايا ولا ايه؟
ليلى: لا هنيجي اخر النهار بينا تليفون يا سلام
ادهم: تعالي هنا سلام ايه؟ تعالي انا هوصلك
وصلها وهو روح واول ما دخل امه قابلته
ادهم: ادخل ولا اروح فندق لحد ما اجهز شقتي؟
ريهام: انت بتقول ايه ده بيتك حبيبي
ادهم: ليلى جايه النهارده هيا واهلها
ريهام: وبعدين مطلوب مني ايه؟

ادهم: تقابليهم كويس وترحبي بيهم
ريهام: ولو رفضت؟
ادهم: يبقي ما تقابليهمش خالص وتروحي تقابلي صحابك او تخرجي او what ever وراكي ليه اعمليه
ريهام: انت عايزني اخرج من بيتي علشان حبيبتك جايه؟
ادهم: اه هنلعب بقى ونحور في الكلام على مزاجنا
انا تعبان ولا قادر اقف ولا اتكلم كتير
يا تقابليهم كويس يا ما تقابليهمش تخرجي تدخلي تروحي المكان اللي يريح حضرتك براحتك المهم عندي الزياره دي تعدي على خير
ريهام: في حل تاني.

ادهم: اللي هو!؟
ريهام: أاقابلهم واطردهم واعرفهم قيمتهم وبكده افركش الجوازه من اولها
: ادهم: لا مش هتتفركش الجوازه ولا حاجه هتعمل مشاكل اه لكن مش هتتفركش
كل اللي هيحصل انك كده بتخرجيني انا من البيت لان لو ده حصل قسما بالله ما هوريكي وشي تاني
ريهام: ماشي يا ادهم براحتك وانا كمان براحتي مش هعملك مشاكل بس خليك فاكر ان انا وراك لحد ما اخرج البنت دي بره حياتك نهائي
ادهم: مش هيحصل ابدا.

ريهام: طيب خلي الايام تحكم
وجه اخر النهار وليلي وعيلتها وصلو والكل اتفاجئ بريهام بتنزل وتستقبلهم هيا بنفسها
ونكمل بكره
يا ترى ريهام هتعمل ايه؟
ادهم هيقدر يتغلب على امه ومكرها ولا هيخسر حبه؟
ليلى هتتقبل كره ريهام ليها ولا هتبعد؟
على هيفضل متفرج ولا هيتدخل ويوقف مراته عند حدها؟



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7006 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4069 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3103 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2976 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3422 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، حبيبي ، المجهول ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 12:51 صباحا