رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الثالث والعشرون والأخير
كانو في صدمه ايعقل ذلك هل يوجد شخص بهذا الشر في الكون اميره لن تصدق مايقال وأخيرا نطقت: إوعى تقول أنى أنا البنت دى ميرال بصرامه: فين البنت دى مصطفى: البنت دى هي أنسه أميره لان وقتها أنا إلى كتبت إسمها وعملت كل الأوراق كامل بصدمه: يعنى مرات اخويا فضلت عايشه وبتعانى بعد موت اخويا و الكلب الوقت ده كله واخد بنت أخويا أميره بدموع: يعنى انا مش بنت الراجل ده يعنى مش هفضل أعانى من سيرته العمر كله.
ميرال أخذتها بين أحضانها مازن بمرح: يعنى كده الواد معاذ ده متجوز اختى لا انا احتج تعالى في حضنى ياحبيبتى معاذ: متلم نفسك تحضن مين مازن: إنتا اطرش دى اختى ياض إنتا معاذ: والله ماهيحصل ابدا ميرال: الكلب الإعدام شويه عليه كامل: تعالى في حضنى يابنت الغالى مصطفى: في حاجه كمان أسماء بشكل درامى: متقولش إن انا طلعت بنتهم انا كمان ضحك الجميع على أسماء وعلى مزاحها الذى يغير الموقف.
مازن: كمل يادكتور أصل المدام حامل هرمونات حمل وكده مصطفى: الاستاذ شادى بيخلف.
صدمه ألجمت الجميع لم يصدقو ماسمعوه كانت تفكر هل بالفعل اكرمها الله وسوف تحصل على حبها وسوف تنجب بإذن الله ايضا لم تصدق مايقوله أكمل مصطفى: مش انا إلى زورت التحليل هو ألى عمل كده بس انا بحثة وراه وعرفت إلى عمله انا متأسفه ياجماعه حسن هددنى بقتل عيالى.
شادى وهو لديه مشاعر مختلطه لايعرف يحزن على ماحدث ووجعه ام يفرح لانه سوف ينجب: متأسف بقى انا بتوجع وتقولولى أن وجعى ده كان كدبه وكنت بعذب نفسى وبعذب حبيبتى كده على الفاضى.
ميرال بغضب فهذا الشخص فعل بعائلتها مالم يتوقعه بشر: الكلب لازم اموته بنفسى كامل يحاول تهدئت ميرال فيعلم انها لن تمرر ذلك: ميرال المهم شادى دلوقتى مع بيسان واميره رجعت تانى لينا تانى أعتذر مصطفى منهم ورحل فوجوده في قصر الجمال جعله يخاف بشده ونظرات ميرال جعلته يتأكد من حديث الناس عليها فلديهم حق لكى يخافو منها فهى حقا لديها شخصيه وقوه تجعلك تفكر قبل الوقوف امامها مازن: انا نفسى اقتل الشخص ده.
اميره ببكاء: انا بكرهه ليه عمل فيا كل ده حرمنى من عيلتى ومووت اهلى الراجل إلى عشت عمرى كله معاه احترمته حرمنى من حياتى من أهلى جلس معاذ بجانبها فهو حق لايتحمل رؤية دموعها تحول إنتقامه الى عشق ليس له حدود: اميره دموعك بتقتلنى أوعدك هعوضك وجعك ده كله اميره بخجل: إوعى تسيبنى يامعاذ انا بجد محتجاك جمبى معاذ باس أيديها ونسى تمام وجود بقيت العيله: اوعدك لان أنتى حياتى ياأميره قلبى بينبض ليكى وعلشانك.
مازن مسكه من هدومه: هو البيه معندوش دم قاعد تسبل وأنا واقف إحترمنى ياجدع معاذ: وإنا جوزها إهدى كده ميرال بصرامه: بس مش عارفه افكر أسماء: بس إنتا وهو كل شويه أقول كملى تفكير ياميرو لو اى حاجه فيها قتل قوليلى نفسى اجرب الأكشن ميرال: مازن كلم عمار وادهم يجيو هنا فورا مازن: ليه انا متكلميهم إنتى ميرال: انا قولت إيه شادى: متكلمهم ماهى لو كلمت عمار هيقعد يرغى لامؤاخذه ياسوسو أسماء: مؤاخذتك معاك ياخويا.
وأكمل حديثه: ولو كلمت ادهم هيقعد يحب ويعيش الدور أبتسمت ميرال فشادى الوحيد الذى يفهم مايدور برأسها وبالفعل قام مازن بالأتصال بعمار وأدهم أدم: مش فاهمك ياميرال ليه عايزاهم دلوقتى فيه إيه ميرال بمكر: حسن لازم أنا إلى أموته أميره: إزاى ياميرال شادى بخبث: بس الطريقه دى ممكن تبقا خطر ومش قانونيه تعجب الجميع فميرال لم تقول شئ لماذا يتحدث شادى بهذا الشكل.
نظرت ليه غير متعجبه فشادى يفهم مايدور في رأسها دون أن تتفوه بكلمه مازن: إنتا فهمت هيا هتعمل إيه شادى وهو ينظر اليها بأبتسامه: عيب عليك محدش بيفهمها قدى انا الوحيد إلى بدأت معها في الشغل بدرى لازم افهمها ميرال: رفيف اميره اسماء ينفع تكملو قعدتكم فوق لأنى محتاجه الشباب في حاجه مهمه وبالفعل ذهبت الفتيات وبعد فتره أتى عمار وادهم ميرال: حسن يلزمنى عايزه انا ألى أموته ادهم بصدمه: بس إنتى مش قاتله ياميرال.
شادى: مش لازم تبقى قاتله علشان تخلص من عدوها لازم تبقى قويه ادم: ودى هتعمليها إزاى ده واحد إتحكم عليه بالإعدام وهيموت خلاص هتموتيه إزاى مازن: ده لو ناويه تبعتى حد يموته ادهم بصرامه: ميرال إسمعينى إوعى توسخى إيدك بدم شخص زى ده ياميرال وتحملى نفسك ذنب قتل نفس ميرال بزعيق: والشخص ده مسابش حاجه معملهاش في عيلتى مازن: بطلى بقا هتشيل دم واحد زى ده متوصلش للقتل ياميرال ميرال: انا هنفذ لوحدى.
شادى: معاكى ياميرال بس مع تعديل بسيط وهيعجبك ميرال: قول شادى: خطتك تمشى زى ماهى نسهله يهرب وناخده مخزن من بتوعنا ونضرب فيه براحتنا وبعد كده نبلغ عنه البوليس ويتعدم ميرال بإعجاب: فكره حلوه وهتبرد نارى شويه مازن: أنا مش معاكى في الكلام ده ادهم: فكرى ياميرال عمار: أنا معاكى ياميرال نفسى انتقم منه على الى عمله مع ساندى وفى هذا الوقت اتاها إتصال من احدهم يخبرها بأن لاتفكر في امر ميرال: الو الضابط: حسن مات.
ميرال بصدمه: مات ازاى الضابط: موت نفسه ميرال: عاش عاصى لربنا ومات كافر واغلقت معه الهاتف أدهم بتساؤل: مين إلى مات ميرال: حسن قتل نفسه كانو في صدمه جميعهم ماذا فعل له الكره واالأنتقام والقتل وتدمير من حوله كامل بتفهم وكان يستمع لكل هذا ولم يعلق على كلامهم لأنه يعلم أن غضب ميرال يسيطر عليها: الكره والغل بيدمرو صاحبهم ربنا اعلم بنوايا البشر.
مرت شهر على هذه الاحداث وقد انهت الفتيات دراستهم وتخرجو من الجامعه.
وتجهزو لزفافهم وكذالك ميرال وإنتقل توفيق هو الاخر ليقضى باقى حياته مع اصدقاء عمر عصام وتوفيق وتجمع الكل في قصر الجمال فقد صممته ميرال ليعيش فيه الجميع ويضم جميع عائلتها كانت جعلت المقمين على تصميمه يجعلونه شاسعا وصممت لكل منهم دور في هذا القصر عاش عصام في الدور الذى كان يضم البنات ويحى مع كامل وعمار في الدور الذى كان يضم الشباب جاء اليوم الذى يسبق يوم الزفاف ادهم: ياخالق ياهوووه أنتو فين يابشر.
كامل: بتزعق ليه يابنى ادهم: المفروض النهارده نروح نجيب الفساتين والبدل علشان الجواز ومشوفتش حد فيهم لحد دلوقتى نزلت ميرال ومليكه وهوم يرتدون نفس الثياب والجميع كذالك نزلو كامل: ودول نعرفهم من بعض أزاى ادهم بتفاخر: حبيبتى ميرال بعرفها من عيونها ياعمى هي ومليكه مش نفس النظره تكلم ياسين: انا بعرف ملوكه بقلبى مليكه: حبيبى هارتى ياسين: عملتى إيه في مراتى يااسماء أسماء: الله وانا مالى يالمبى.
مازن: مالك منك لله يااسماء يابنت ام اسماء عصام: القوى عليه ربنا اسماء: عصام حبيبى إستقويت لما جيت هنا مازن: انا متجوز دراكولا ياناس أسماء: ماااازن مازن: ودنى ياحاجه ايه ارحمى ميرال: إتأخرنا انا كلمتهم في الاتيليه مستنينا ياله يابنات ياسين: انا هاجى معاكم أنا ومليكه رفيف: ليه ياياسين ها ليه اميره: رومانسيه ياجهله عايزها تلبس فستان ابيض وكده معاذ: سبحان الله ياجدع حبيبتى مركزه مع الناس كلها ألا معايا.
روان: صعبت عليا وخرطت على قلبى بصل والله عمار: سلامة قلبك ياروحى بيسان: طلعت روحك ياخويا هنقعد نسبل ومنجبش فساتين والله شادى: خلاص ياشبح سبل زيهم ونبقى زى بعض بيسان: شبح وأسبل ياله نجيب الفساتين كل واحد يجيب الموزه بتاعته قصدى مراته وياله بينا وبالفعل رحلو جميعا من القصر ووصلو الاتيله بعد فتره وأستقبلوهم بكل ترحيب فهم من اكبر العائلات.
وجد فستان مميز مثلها فهى مميزه في كل شئ في قوتها وجمالها كانت تنظر حولها لعلها تجد مايناسبها ادهم بأعجاب: الفستان ده جميل وهيبقى اجمل لو لبستيه نظرت له بإعجاب: جميل هقيسه واجى.
نظر لها وهي ترحل عجيبه هؤلاء عندما يحتاج الموقف للقوه تراهم في قوة الأسود ولكن لايتخلونا عن كونهم نساء يفرحون بأقل شى من الرجل الا وهو الأهتمام لابد من جعلها من ان تكون محط إهتمامك وبالرغم من قوتها وان يخشاها الجميع تفرح مثل الفتيات بأقل شئ المراه لاتريد مال بل تريد اهتمام.
كانت تنظر إلى بإعجاب ولكنه لايناسب حجابها راها تنظر اليه ادم: عجبك رفيف: جدا بس للأسف انا محجبه مش هينفع ألبسه لانه شفاف طلب من الفتاه أن تاتى بمصممة هذا الفستان أتت الفتاه بمصممة الفستان ادم: الفستان ده عايزينه بس فيه غلطه حبيبتى محجبه وهو الوحيد إلى عجابها هنا مطلوب دلوقتى تخلى الفستان مناسب ليها تعجبت المصممه من ذلك الطلب وبالفعل بدات في جعله يناسبها وبالفعل إرتدته جعلها كالاميرات.
فرحت بشده بما فعله ادم فهو حقق لها ماتريد دون ان يطلب منها إختيار شى أخر.
كانو يتخانقون هي تريد فستان وهو يريد فستان اخر بيسان: لا انا عايزه ده عجبنى اكتر شادى: لا مش هناخده مراتى تلبس فستان زى ده ضيق خالص بيسان بصدمه: نعم مش فستان فرح لازم يبقى كده شادى: ماليش فيه شوفى غيره بيسان: بس ده عجبنى اكتر مش هاخد غيره.
تضايق شادى بشده هو يغار عليها بشده هل يسمح بأن يراها احدهم وظل يلعن في سره ذالك الرجال او اشباه الرجال الذين يسمحون لزوجاتهم بإرتداء الثياب التي تظهر جسدهم اكتر ماتخفى لاحظت انه تضايق بشده هةدى تحبه ولن تسمح لنفسها بجعله يتضايق بيسان بحب: خلاص ياشادى هات الفستان ألى عجبك أقيسه تعجب شادى ونظر اليها بيسان ببسمه: شادى أنتا اهم عندى من كل حاجه.
وبالفعل اخذت الفستان وقامت بأرتداءه كانت جميله بشده وكان هذا الفستان صمم خصيصا لها اخذ شادى الفستان الأخر لأنه اعجبها ولكن سوف ترتديه له فقط.
كانت تبحث عن فستان يشبه شخصيتها الهادئه كيف ستلبس ثوب زفاف ولديها طفله ولكن هي تريد انا تبدا ج حياه زوجيه مع زوجها مثل اى زوجين لاتريد علاقه غير مكتمله وبعد بحث وجدت فستان وكان ياسين ينظر أليه ايضا وأرتدته كانت بريئه فيه كانت تشبه الاطفال في برأتهم ونقاءهم يريد هو الاخر ان يبدا مع زوجته حياه زوجيه سليمه.
كانت تنظر إليه وهو يبحث لها عن فستان زفاف بحب لاتريد شئ من الحياه سوى حبه نظر اليها وجدها تنظر اليه وشارده ذهب إليها عمار بحب: القمر سرحان في ايه روان: فيك إنتى القمر إلى بينور ليا حياتى عمار: انا مش عجبنى حاجه هنا البنت: الفساتين كلها جميله يافندم عمار: مفيش اجمل من حبيبتى انا هوصف ليكى طلبى وياريت تلاقيه وصف لها عمار الفستان الذى يريده لحبيبته تحت نظرات أعجاب منها.
وبالفعل اتت له البنت بمجموعه مميزه إستطاع إختيار فستان يشبه شخصيتها و.
وبعد مده ذهب كل منهم ألى القصر مع زوجته وكل فتاه منهم تحمد ربها على ان اعطاها زوج يحبها ويدللها.
أتى يوم الزفاف مع حماسهم جميعا فكل واحد منهم يتمنى وجود حبه معه ولايفترقان نهائى سوف نكمل حياتنا معا في كل الاوقات سوف نكمل بعضا البعض ونصبح شخصا واحدا في التفكير وفى كل شئ تولى مازن تزين القصر هو وأسماء فخرج كماينبغى لكى يليق بحفلات عائلات الجمال.
كانت الفتيات تشبه الحوريات في كل شئ فكل واحد منهم كان مبهور بحوريته ولا يستطيع النظر لغيرها بدات الحفل وكالعاده الجميع منبهرون بجمال بنات الجمال الذى لايوجد مثله وبنات الجمال كأن إسمهم يأتى من شكلهم بالفعل جميلات يجعلن من يراهم لاينظر إلا إليهم شرعو في بدا الرقصات مع ازواجهم وكأن سعادة الكون تجمعت لديهم كانت الاجواء تعمها الفرح والسعاده كامل: فرحان جداا بالعيال ياعصام.
عصام بضحك: عقبالك ياكامل أنتا وتوفيق كامل: والله انتا فايق ياعصام صفيه: ليه لأ وانا هجبلكم عرايس كمان توفيق: صفيه غلبتى على جوزك وفى هذا الوقت اتت صديقات صفيه سمر وفريده كامل بصدمه: سمر سمر بنفس صدمة كامل: كامل صفيه بخبث: تعرفو بعض سمر بحرج: اه كنت سكرتيرة استاذ كامل زمان جلست سمر وفريده.
وظلو يتحدثون جميعا وعرف كامل ان سمر لن تتزوج فهى كانت تحبه وهو كان متزوج فقررت ترك العمل عنده وظلت على هذا الحب ألى هذا الوقت اعجب توفيق بفريده هو الأخر وقال لماذا لم يتزوج مره ثانيه لماذا وقف بحياته.
كان ينظر إلى اعيونها فقد تبدلت نظره القوه إلى نظرة حب وسعاد فرح بشده لطالما حلم بالزواج منها ادهم &ميرال.
كانت السعاده والفرح حليفه لرؤية ضحكتها وفرح في نفسه على تراجعه عن الأنتقام منها فحتما كان سيوقع نفسه في مأذق وهل كانت ستسامحه مره اخرى معاذ &اميره.
كانت سعيده بنظرته لها فهو حقا حب حياتها عشقته منذ ان فتحت اعينها على هذه الدنيا فوجوده في حياتها جعلها حياه ورديه رفيف &ادم.
تغير شكلها ولكن اعيونها تحمل نفس الحب الذى يشعره بالحياه قلبها لديه حق حتى لايحب غيره روان &عمار.
نعم حبها جعله يتخطى كل صعب وهون عليه الكثير فأصرارها على الزواج منه هو من جعله تخطى كل هذه الأشياء فماذا كان يحدث لو نفذ مايريده وهو البعد عنه حتما كان سيموت قلبه لانها ينبض لها فقط وفرح لانه سوف يجعلها ام ولن يجعلها تشعر بنقص في حياتهاشادى &بيسان.
إنتهت الحفله واخذ كل منهم زوجته وذهبو إلى الدور الخاص بهم عند ميرال وادهم شعرت بالخجل لثانى مره في حياتها من وجودها معه في مكان واحد شعر ادهم بخجلها فضمها في هذه اللحظه شعرت ميرال بسعادة الكون متجمعه في قلبها وشعرت بان ارجلها لم تعد تحملها فحتما قلبها ليس حمل كل هذا الحب والسعاده وبعد ذلك قبلها وصلو وذهب بيها الى عالم العشاق عالم خاص بالحب عالم لايعرف سوى السعاده وإلتقاء الاحبه.
عند معاذ واميره بعد انا ادو صلاتهم شعر بأنه لابد من إخبارها بكل مافى قلبه وماكان يريد ان يفعله بها فهم سيبدؤن حياه جديده لابد من إخبار الطرف الأخر بكل شئ اميره بتفهم: معاذ انا مش زعلانه يامعاذ انا فرحانه هنبدا حياتنا بكل وضوح معاذ: حبيتك مقدرتش اكسرك حبك غير قلبى غيرنى تماما يااميره بحبك وبعد ذلك قام بتقبيلها ليثبت ملكيته لها ذهب بيها ألى عالمه واقسم انه سيذيقها كل الحب والعشق.
عند بيسان وشادى كانت تقف على السرير بعد ان قامت بتأديت الصلاه شادى: يابنت الناس إنزلى وإعقلى كده مش هينفع بيسان: لو قريت مينى هلم كل ألى في القصر عليك شادى يتصنع الزعل: خلاص ياستى ولا تزعلى انا نازل عند ابويا تحت ولا تزعل تصنع شادى الرحيل وهو على علم انها لت تتركه يرحل فعشقها له ليس له حدود نزلت من على السرير تجرى ورائه لحقت بيه وقامت بأحتضانه من الخلف لكى توقفه ألتفت لها واخذها بين احضانه.
شعرت بأنها ليست على الارض بل تحلق في السماء.
عند عمار وروان كانت بين احضانه وتنظر له بخجل فهى ايضا كانت تشتاق لقربه ولا تريد شئ سواه كان ينظر لها وهي خجله فهى في كل حالتها جميله روان بخجل: بتكسف ياعمار ارجوك بلاش تبص ليه كده عمار بحب: مينفعش تبقى موجوده ومبصش عليكى عنيا مبتشوفش غيرك ياروان بحبك ياعمرى كلهى قام بتقبيلها مره أخرى واخذها إلى عالمه الخاص.
وتقرب ياسين من مليكه وسمحت له بجعلها زوجته عاش الجميع في سعاده وحب وتزوج كامل من سمر وتزوج توفيق من فريده عاشو في مكان واحد يملئه الحب والفرح. تمت الجزء التالي رواية وخضعت للحب الجزء الثاني للكاتبة أروى الشرقاوي كاملة بالاسفل
رواية وخضعت للحب الجزء الثاني للكاتبة أروى الشرقاوي كاملة تقديم الرواية
كانت تجلس في مكتبها تسترجع زكريات زفافها على حبها وشريك دربها الذى الذى إستطاع أن يوقعها في حبه وأحبته بشده وعشقته الذى مر عليها تقريبا شهر ومنذ ذلك اليوم وهي تعيش في سعاده مع أسرة مكتملة وزوج يحبها بشدة. فصول رواية وخضعت للحب الجزء الثاني
رواية وخضعت للحب الجزء الثاني للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الأول
فلاش باك في صباح يوم مشرق وشمس تتقاسم السعاده معهم وكأن جميع الظواهر الكونيه فرحه بأتحادهم معا نظرت بجانبها وجدته يغفو بوجه يكسو عليه السعاده وملامح الفرح والحب فاق في هذا الوقت وجدها تنظر إليه أى سعاده وفرح وحب هو يعيشه أصبح مع حبيبته شعور لايوصف وسعاده لاتقدر ودعا ربه لكى تدوم هذه السعاده في حياته وتظل حبيبته دائما بجانبه أدهم بحب: حبيبتى صاحيه بدرى ليه ميرال بأبتسامه ساحره: حبيبتك عندها شغل.
أدهم بصدمه وتعجب هل ستذهب للعمل اليوم: شغل ميرال: طبعا شغل متوقع إن ميرال تاخد أجازه من الشغل أكتر من يوم وأكملت حديثها بخبث: وأه نسيت أقولك كلكم هتنزلو الشغل إنهارده ادهم: بلاش هزار ياميرال ميرال بسخريه: وأنا من أمتا بهزر في الشغل ياله ياادهم انا بلغتهم يجهزو الفطار تحت كلنا هننزل نفطر وكله هينزل الشغل كفايه دلع أدهم: بجد هو أنا لحقت ادلع دنا لسه متجوز إمبارح.
ميرال: وخلاص الفرح خلص نشوف مصالحنا بقا ياله ياادهم قدامك ربع ساعه وتكون جاهز انا جهزت خلاص تعجب ادهم من ميرال بشده فهى تفعل ماتريده وتتحكم بشخصيتها إذا ارادت انا تكون مثل الفتيات وتتعامل كأنثى فعلت وإذا ارادت أنا تكون تلك القويه التي يخشاها الجميع فعلت ذلك أيضا فعلا شخصيه محيره تجبرك على التفكير فيها في الأسفل كانت ممسكه بالبوق وصوته يصدع في جميع أنحاء القصر.
عصام بيأس من حال إبنته: يابنتى إرحمى العيال شويه مفتريه أسماء بخبث: عصام حبيبى سيبنى أشوف شغلى ولا أسيب العيال ديه وأستلمك أيهما أقرب عصام بخوف لتوقعه ماذا ستفعل به: لا شوفى شغلك كامل: يابنتى دول عرسان لسه انهارد الصباحيه أسماء بطريقه مضحكه: حاج كامل دنا بقول عليك حبيبى توفيق: لا كده كتير حد يسكت البت ديه أنا تعبت من الصوت أسماء بخضه: بت أنا بت مازن: لله الأمر من قبل ومن بعد.
صفيه: أنا إلى جبته لنفسى والله عصام رجعنى بيتى بنتك هتخلص عليا هنا وفى هذا الوقت نزلت ميرال خافت أسماء ووضعت الشئ الذى تستخدمه أرضا فرح الجميع فيها لظنهم أنا ميرال ستقوم بنهرها ميرال بصرامه: فيه إيه صوت أيه ده عصام بشماته: أسماء يابنتى بتصحى العرسان على طريقتها.
أسماء: بصى ياميرال ياختى يرضيكى يعنى يفضلو نايمين للوقت ده حتى ياسين إلى مش عريس منزلش والشركه تمشى أزاى وعلى رأى المثل المال السايب بيعلم السرقه وفى هذا الوقت نزل ياسين والجميع فاأسماء نجحت في إفاقتهم جميعا ياسين: متخليكى في حالك مالك يعنى ومال ياسين متشوف مراتك يامازن مازن بإستسلام: القوى عليه ربنا عمار بغيظ: أسماء هعلقك قدام القصر ومحدش هيعبرك شادى: تستاهل والله.
مازن: بجد ربنا يعينكم هتريحو البشريه كلها أسماء بغيظ: حسابك تقل وبعدين المفروض تشكرنى على إلى بعمله فيك مازن بتعجب: ليه أسماء: بخليك كل شويه تذكر ربنا بذمتك دى مش حاجه كويسه مش عارف قيمتى مازن بصدمه وكذلك الجميع: إزاى أسماء: كل شويه تقول ربنا يصبرنى. لله الامر من قبل ومن بعد. ربنا يعينكم، حسبى الله ونعم الوكيل ضحك الجميع بتعجب.
ميرال بجديه وهي توجه حديثها للجميع: محدش فيكم يفكر يبصلها أصلا أسماء أنا إلى قولتلها تعمل كده حد ليه رأى تانى شادى: ليه ميرال بخبث تعودت عليه: عندنا شغل أيه هنسيب الشركه ونقعد في البيت أدم بفم مفتوح: شركه دنا لسه متجوز إمبارح بيسان بضحك: وأنتو مفكرين ميرال هتدى ليكو أجازه احمدو ربنا سابتنا نتجوز رفيف: معلش ياأدم اهوه اتجوزت احسن من مفيش روان: يالهوى ياجدع الوحده فكرت هتقضى شهر عسل في باريس ولا حاجه.
رفيف: تهيؤات ياختى أبقى أتغطى كويس روان: فعلا الواقع مؤلم بشده أسماء: مرات أخويا حبيبت هارتى روان: حبيبتى ياسوسو أدينى الزماره دى إما عمار يضيقنى أنفخلى نفختين يطير من قدامى أسماء: يعجبنى في بنات العيله حبهم الشديد لأزواجهم أصيله ياأم رحاب نزل ادهم في هذا الوقت أدهم بتعجب: عملتيها إزاى وصحتيهم كلهم أسماء: ميرال وراها رجاله ياشبح أنا قومت بالليله لوحدى أدهم: جباره هقول إيه طالعه لناس.
أسماء: انا رأى ياأدهم تسكت بدل ماشكلك بتلعب في عداد عمرك كده خساره شبابك يضيع في غلطة لسان أدهم بتمثيل للخوف: رأيك كده أسماء: هو أنا قولت غير كده شادى بضحك: والله ماحد صعبان عليا في الليله دى غير أدهم مازن: وبالنسبه للى بيحصل فيا ده مش صعبان على حد فيكم أسماء بيأس: يادى النيله بتلعب في عداد عمرك ليه إنتا كمان كفايه واحد ميرال بصرامه: مش نفطر علشان عندنا شغل ولا هنقضيها هزار كده كتير.
أسماء: حبيبت قلبى ياميرو يامسبتاهم مازن: امووت وأعرف الوحيده ألى ميرال بتعاملها حلو عملالها إيه أسماء بتذكر: فين أميره ومعاذ تذكر الجميع عدم نزولهم ميرال وتذكرت مارأته: لا ماهو معاذ وأميره مش هنا الجميع بصدمه: مش هنا ميرال: معاذ طلع ناصح سافر هو وأميره بعد الفرح علطول إستنا إما كلنا طلعنا هو مشى من البيت شادى بهمس لأدم: الواد ده طلع أذكى من الكل عملها إزاى مشى وسابنا للهولاكو هنا.
أدم بهمس يظن أنا ميرال لاتستطيع معرفة مايقولوه: لا ياعم أنا هاخد مراتى وأخلع على لندن بدل المرمطه ديه ميرال بخبث: أدم هتسافر لندن أمته أدم بفرحه: النهارده لو تحبى ميرال وقد أوقعت أدم في شباكها: خلاص سافر وخد مازن معاك وأه طبعا معدش ينفع تطول هناك وتسيب مراتك هنا خلص المهم وانزل كلنا هنتعاون مع بعض بس أنتا وياسين أكتر حد هيسافر لانكم اشتغلتو هناك وقت طويل.
ياسين بنفى: لاياسين مش هيسافر متخلى جوزك يسافر ياختى شويه ميرال: يوووه أنا بتعامل مع اطفال في حضانه هنختار الشغل أسماء: إسمعى مينى دى ناس مش وش شغل كامل: عصام متشوف حل في بنتك صفيه: لا دى محدش بيقدر عليها غير ربنا أسماء: والله اسمعى مينى اعرضى كده على مازن هيروح علطول جوزى بيحب الشغل أدم: لا مهو انا مبقاش لسه متجوز وأسافر ده ظلم هاخد مراتى معايا.
ميرال: مراتك معاك ده كده تبقا رايح شهر عسل مش شغل خلاص ياسين يسافر وانتا تفضل هنا فتره ياسين: لا وألف لا مش هسافر أسماء بتساؤل: ليه ياياسين مش هتسافر ليه ياسين بتلبك: مش هسيب مراتى وبنتى يعنى بعد مالقيتهم ميرال بحيره: خلاص هسافر أنا وأمرى لله مازن بمكر: لا أنا هسافر أنا لسه معايا شغل هناك مخلصش مش مادلين لسه هناك بردك محدش هيسافر غيرى أسماء بخضه ونفى: لا جوزى مش هيسافر.
كامل بتعجب: ليه يابنتى مانتى كنتى موافقه من شويه أسماء: لا أصلك مشوفتش مادلين من سوريا يعنى رقيقه وجميله وعسل في نفسها كده وعليها شوية لبس لا ياخويا انا مش موافقه مازن بحب: عمرى مافى واحد تملى عينى غيرك ياسوسو إنتى مراتى وحبيبتى وكل حاجه في دنيتى أنا بهزر معاكى اوعى في يوم من الأيام تفكرى إنى ممكن عنيا تشوف غيرك عينى مبتشوفش غير حبيبتى سوسو بس أم حزلقوم.
أسماء بتوهان: بحبك ياميزو وبموت فيك ومتخيلش حياتى من غيرك وجودك في حياتى نعمه من ربنا إنتا حياتى حياه من غيرك متبقاش حياه رفيف: وإيه كمان إنتبهت أسماء للموجودين وخجلت بشده ضحك مازن عليها ميرال: خلاص أدم إلى هيسافر وبعده ياسين خلص الكلام وتركتهم ورحلت أسماء: الحمدلله جوزى مش هيسافر وأكملت بخبث جوزى مش هيشوف مادلين تانى مليكه بغيره: هي مادلين دى شكلها إيه أسماء بمكر: إسألى أدم عن شكلها.
أدم بصدمه وهو يبصق الأكل من فمه شادى بقرف: تتك القرف عيل مقرف أدم: أدم مين رفيف: رد ياأستاذ مين مادلين ديه ادم بتلبك: مادلين واحده شغاله في الشركه مش حلوه يعنى أسماء: فعلا مش قمر وموزه ولبسها ياحوستى يانى دى من سوريا ياحاجه رفيف: ودى سنجل ولا مرتبطه أسماء وقد نست وجود مازن: لا متجوزه فاكره الواد بتاع الشاورما الى كنا بنروح نعاكسه كل يوم انا وانتى شادى بضحك: لا فاكر ألى هتتعلق من قفاها حالا.
أسماء بصدمه: أحيييه هو انا قولت ايه رفيف: فضحتينا بس البت دى هبله محدش يسدقها الحمل وتأثيره ياجماعه أدم بغيظ: شوف إزاى مازن بغضب مسكها من قفاها: أعمل فيكى أيه قوليلى عمار: ريح البشريه منها وموتها تستاهل عصام: إوعى تترد يابنى بسرعه صفيه: أجبلك سكينه أسماء بصدمه: هوما دول أهلى بجد حد ينطق بكلمه حلوه ولا يحوشنى من ايد الراجل ده مصدقتو ميرال مشيت ياسين: الله شكلك حلو وانتى شبه الكتكوت المبلول كده.
شادى: مازن اوعى تضعف خلص بسرعه واحنا هندارى الجريمه أسماء تنظر لهم بصدمه لم تتوقع منهم هذا فهم بالأخير يضحكون معها رفيف: مازن بتهزر سيبها بقا أسماء: ماقلتلك بتهزر سيب بقا ولا انتا عجبك الموضوع أما إنتم حسابكم تقل معايا شادى بنفى: لا متسبهاش يامازن دى مفتريه مليكه: تستاهلو كل خير بيسان: بت ياأسماء شكلك تحفه والله جميله جدااا أسماء: انتى وجوزك مع بعض بس اصبرى مازن ماتسيب بقا ياخويا ماقولنا بنهزر.
تركها مازن وهو غاضب بشده : عارفه لو سمعتك بتتكلمى تانى في الموضوع ده تانى ولا لسانك جاب سيرة راجل تانى متعرفيش هعمل فيكى ايه أسماء: ياخويا والله غلطه ومش هتتكر تانى تركها ورحل أسماء بتوعد للجميع: رفيف وميرال وأدهم وروان ومليكه بره الليله وعمى توفيق كمان أما الباقى طول مانا في البيت هنا مش هتشوفو يوم راحه ورحلت وتركتهم يفكرون ماذا ستفعل فيهم فهى توعدت لهم بشكل صريح باك.
وجدته يحتضنها من الخلف ظن أنه فاجأها ولكنه لم يعرف أن قلبها يشعر بيه كلما أقترب منها أدهم بحب: حبيبتى بتفكر في ايه ميرال بضحك: في أسماء وإلى بتعمله فيهم صحيح يستاهلو ألى بتعمله معاهم ضحك أدهم بشده عندما تذكر مافعلته بيهم : أسماء جباره ياشيخه دحنا خلاص هننقل أقامتنا من القصر بسبب ألى بتعمله فينا ميرال ضحكة بشده.
فلاش باك سافر أدم كانو يجلسون في القصر أسماء بمكر: أنا فرحانه بلمتنا مع بعض ياولاد ياسين: جسمى قشعر بجد حساسه أوى البت دى أسماء: ياسين تعالى هقولك هو أنا مرات أبوك ولا حاجه ياخويا مش طيقلى كلمه في البيت ليه شادى: على أساس حد بيطيقك في البيت ده كله أسماء: شادى متخلنيش أحطك في دماغى شادى: متحطى عادى بخفش أنا من حد أسماء: اهم حاجه متزعلش مينى ماشى.
كان يجلس معهم ولكنه شارد في هذه التي أسرت قلبه منذ أن أن رأها في الشركه مازالت جميله ومحتفظه برشاقتها حقا أنها حسناء الشركه كما أطلق عليها من قبل رجعت وأسرت قلبه من جديد وأحيت ما أخفاه الزمن في الماضى رفض حبها لأنه لم يرد خيانة زوجته ولكن الحياه تعطى له فرصه ثانيه هل يغتنمها ويتقرب من حبه أم يتركها ترحل كما رحلت في الماضى أسماء: حاااااااااج كاااااااامل كامل وقد خرج من شروده: إيه في إيه.
أسماء بهمس: هي حلوه تستاهل والله تسرح كل شويه شادى: بتقولى إيه لبابا أسماء: بيسان متشوفى جوزك ياختى وإنتى يامليكه هوما أجوازكم حطينى على دماغهم وزعقين ليه ياختى منك ليه عمار: مهو من عمايلك السوده أسماء: لا والله كده كتير منكم كفايه مستحملاكم وأنا نعنوشه وفرفوشه وإنتو عالم كئيبه متقول حاجه ياحااج توفيق توفيق بضحك: هو في حد بيقول حاجه وإنتى موجوده يابنتى العيال ديه محتاجه تتربى شوفى شغلك.
أسماء: روحى إلهى تنسترى وتتهنى وينولك إلى في بالك ياخويا ياجبر بخاطرى أما الباقيه والله ماهخليكم تتهنو يوم واحد معاذ: أنا متكلمتش أسماء: بالله عليك تسكت إنتا بالذات معلم قلبتنا كلنا وعملت شهر عسل وعيشت حياتك والعيال دوول سفو تراب ياعين أمهم معاذ: دنا متجوز أخت الكبيره عيب عليكى ياسين: وبالنسبه لميلكه إيه لقيطه مثلا بس تقول إيه حكم القوى مين القوى ده ياياسين هكذا قالت ميرال ياسين بتلبك: أكيد مش إنتى.
توفيق: صفيه تقولهم ونشوف رأيهم إحنا مش مراهقين علشان نتقابل ونعمل الجو ده أسماء: احيييه وإنتا خليت إيه للمراهقين بتحب من ورايا إنتا والحاج كامل لينا إجتماع نتكلم فيه صفيه بفرحه لانها تعرف أنا سمر مازالت تحب كامل وكذالك فريده معجبه بتوفيق: هسألهم وأرد عليكم فرح الجميع لهم باك.
ودلوقتى عمى اتجوز الى بيحبها وسعيد معها وكذلك عمى توفيق وعيلتنا اكتملت أدهم بحب: عيلتنا مكتمله بيكى حبك كمل حياتى شغفك وحبك للشغل كملنا كلنا حبك للوحده جمعنا إنتى كل حاجه في حياتنا حبك والحصول عليكى إنجاز حضنها أدهم لتشعر بالأمان فمهما كانت قوة الأنثى فدائما تحتاج للمسانده ووجود رجل يعشقها ويدللها.
رواية وخضعت للحب الجزء الثاني للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الثاني
كان يجلس وسط رجاله يفكر فيما حدث له هو وعائلته فقد أنتهت عائلته تماما والسبب كانت ميرال قتل أهلها والده وعمها انتحر بسببها واميره التي هي في الأصل أختها لن يمرر لها ذلك وأخذ يخطط ماسيفعله بميرال التي قضت عليه تمام فقد أنتحر عمه في السجن وإستطاع هو الهروب.
: أنا هربتك من السجن علشان نقضي على ميرال بقت قويه بعد موحدت االتلت عائلات مع بعض محدش قادر عليها في السوق وناس كتير دفعو لقتلها أحمد: ميرال حسابها تقيل معايا قوى دمرت عيلتى وعمى انتحر بسببها لازم أدمر عيلتها وبالفعل بدأت رمزى: الناس دى مبتهزرش يعنى لو خلصتهم من ميرال هتكسب كتير وهيحبوك ودى ناس تقيله احمد: ولما هي ناس تقيله مخلصوش بنفسهم ليه.
رمزى: عايزين يبقو بعيد وانتا اصلا كنت عايز تنتقم منها هنسهل الموضوع ليك أحمد: والمافيا إلى انا شغال معهم كانو هيتصرفو اكيد كنت هطلع وانا كلمتهم وهنبدأ من لندن رمزى: ميرال الكل اتجمع على تدميرها أحمد: حسابها تقل مع الكل رمزى: أهم حاجه محدش يعرف إنى بقابلك الناس دى مبتهزرش أحمد: ولا أنا بهزر ميرال حسابها تقل ولازم نصفيه تحدث معه لفتره وبعد ذلك رحل وترك هذا الرجل أحمد يفكر فيما سيفعله معهم.
احمد لنفسه: بحلفلك ياميرال لازم ادمر حياتك وأرجع حبيبتى.
في الشركه كانت تجلس شارده تفكر في زوجها فقد إشتاقت إليه بشده فهو روحها لاحياه لها من غيره فوجوده بجانبها يمثل لها كل شئ ياالله ماهذا العذاب إشتقت لك ياحبيب الروح فروحى لم تعد قادره على تحمل البعد أريد لقائك ياعشقى وروحى وحياتى رفيف لنفسها: يوووه لا أنا أدم وحشنى قووى لازم أكلم ميرال وأروح لجوزى كده كتير دخلت هذه المشاغبه كما يطلقون عليها ولاحظت شرودها وسمعتها.
أسماء بضحك: الحب ولع في الذره ياناس البونيه أتهبلت الحقونا ياقوم رفيف وقد خرجت من شرودها: أسماء إنتى هنا من إمته أسماء: من ساعة ماكان أدم وحشك أنا رأيي تسبيه في لندن مرتاحه منه رفيف بحزن: وحشنى أووى اووى ياأسماء حزنت أسماء لوضع صديقتها أسماء: خلاص نقول لميرال تبعتك لجوزك رفيف: ميرال مش هتوافق أسماء: ياختى واحنا هنخسر حاجه نقولها بس يمكن توافق ياله ياختى متبقيش عقد كده.
وبالفعل أخذتها رفيف ورحلت من مكتب رفيف إلى مكتب ميرال ميرال بشك: أسماء ورفيف مش مرتاحه ليكم فيه أيه ورفيف مالها أسماء: يرضيكى ياميرال ياحبيبتى البونيه دى قاعده مشحتفه نفسها My love زوجها وحشها ياختى عجبك شحتفتها كده فرحت ميرال بذالك فهى كانت تنتظر أن تطلب منها رفيف ذالك لانها كانت تريد أن ترى مدى حب رفيف لأدم فهى تريدها ان تبقى معه طوال الحياه.
ميرال: متشحتفه كل يوم بتسبت ليا إنك كنتى عايشه طفوله مشرده اسماء: سيبك مينى خالص خليكى في البونيه دى قولتى ايه ميرال: قولت ايه في ايه رفيف: عايزه أسافر لجوزى ياميرال بالله عليكى انا قعدت معاه اسبوع بس وقبل كده سافر ٣ سنين أسماء: لا ميرال حونينه وهتوافق ميرال: موافقه هبلغهم يجهزو علشان تسافرى وهبلغ أدم يستناكى ولا أنتى تبلغيه أسماء: انا رأى تعمله مفاجأه هيفرح.
ميرال: أسماء هو انتى مش وراكى شغل قاعده هنا ليه أسماء: ياختى البونيه دى صعبت عليا قولت أساعدها انا رايحه اشوف جوزى وحشنى ياختى معونتش هتدخل تانى لحد إياكش تولعو تركتهم أسماء ورحلت خلفها كل من ميرال ورفيف ينظرون لأثرها بصدمه ميرال: هي البت دى مجنونه يارفيف رفيف: هو إنتى لسه عارفه انهارده ميرال: هتعملى ايه وهتسافرى امته.
رفيف: هسافر وقتى ماليش فيه ياختى هروح القصر اجهز شنطى على ماتجهزى كل حاجه ومتقوليش لأدم عايزه أفاجأه ميرال: رفيف بره ورا أسماء برررره خرجت رفيف مسرعه من امام ميرال التي ظلت تضحك عليهم بشده دخل شادى وهي مزالت تضحك شادى بتعجب: لا في حاجه غلط حدث تاريخى ياناس ميرال الجمال بتضحك لقد هرمنا من أجل هذه اللحظه ميرال بجديه: شادى نتكلم في الشغل الاجتماع هيبقى امته انا عايزه شغل على مستوى العميل ده مهم.
شادى: وأنا جاهز وهنفذه على أعلى مستوى فين عمار ميرال: عمار مش في الشركه في الموقع بيتابع شغل القرى السياحيه وأدهم معاه هناك اه خلى بيسان تحضر معاك الأجتماع علشان ده تدريب ليها وياريت تخليها تساعد في التصميم ومازن يعمل دراسة الجدوى وأسماء تحضر معاه كتدريب ليها شادى: هبلغهم انهى حديثه معها وتركها ورحل.
في مكتب مازن ذهبت إليه أسماء مازن بنفاذ صبر: لا كده كتير في البيت والشركه معدش وراكى غيرى أسماء: هو إنتا متجوزنى تخليص حق وانا معرفش يخربيت كده جيالك نحب في بعض شويه مازن وهو يرفع حاجبه: انا أحب فيك أنتا ليه كده ياجدع أسماء: لإله إلا الله أيه الى بتقولوه ده مازن: قصدى إنتى برعى هحبك إزاى أسماء: مااااازن مازن: قصدى ياحبيبتى ده مكان شغل لينا بيت يلمنا.
أسماء: طب كان من الأول لازم أزعق يعنى مازن متخلى ميرال تنقل مكتبى هنا مازن: لاااااا كده كفايه مش هستحمل أكتر من كده في هذا الوقت دخل شادى وهو يضحك بشده: عنده حق قدك ده هيستحملك كل ده حررام ياجباره أسماء: شاااااادى هموتك والله شادى: ياوليه أتهدى بقا خلينا نشوف شغلنا لو ميرال عرفت إنك هنا هتعلقك أسماء: ماهى عارفه مازن: ميرال عارفه إنك سايبه شغلك وساكته قصت عليهم أسماء ماحدث ضحكو عليها بشده.
شادى: لامش قادر خلاص يخربيت كده وفجأه دخل ياسين ومعاذ ياسين: تعالو شوفو بسرعه اسماء: أيه في إيه معاذ: عمى بقا شباب خلاص وبالفعل ذهب إليهم ياسين بالهاتف وأتت اميره وبيسان في هذا الوقت قامت أسماء بإرسال رساله لهم ليأتو الجميع يشاهد بصدمه لم يصدقو مايحدث لقد فاق هذا تصورهم كان الفيديو عباره عن أنهم جميعا في الحديقه توفيق وكامل وعصام وصفيه وسمر وفريده.
ويلعبون بالكره الطائره ويجرون بكل رشاقه ويتخاطفون الكره من بعضهم البعض وظلو فتره يلبعون وبعد فتره جلسو للإستراحه جلست سمر على الأرجوحه وقام كامل بتحريك الأرجوحه أما توفيق كان يقوم بتدليك رجل فريده فقد ألمتها كثيرا من الجرى أنا عصام وصفيه يقومون بسكب المياه على بعضهم قامت أسماء بلكم مازن في بطنه: شايف الناس الرومانسيه والله عصام مدلع صفيه بيسان لشادى: ياريت تتعلم يا لى في بالى.
ياسين بضحك: مشرفنا يارجاله أميره: انا بقول تلمو بعض كده وتاخدو درس عند الناس العسل ده وخدو ياسين معاكو بالمره مليكه بتشتكى منهم ياخونا ضحكو بشده جميعا.
في لندن كان يجلس في مكتبه يفكر في زوجته وقد أحرقه الشوق لايعلم متى سينتهى هذا الحصار الذى فرضته عليه ميرال كما يقول في هذا الوقت دخلت مادلين رأته شارد مادلين بغيظ: شو بك صافن هيك أدم بإنتباه: مادلين عايزه ايه مادلين: لا مابدى شئ بشو صافن ادم: شئ ميخصكيش مادلين: لا يخصنى شو نسيت زمان.
ادم: زمان قصدك لما كنت مخضوع فيكى ومفكرك بتحبينى أنما إنتى طلعتى كلبة فلوس الى هامك تتجوزى واحد معاه فلوس بس وأتجوزتى علشان تغظينى أنا بحب مراتى وإنتى مش في حياتى أصلا ياريت تفهمى كده وتخرجى من حياتى مادلين: بس أنا لساتنى بحبك أدم لاتتركنى راح اترك زوجى مشانك وإنتا اترك زوجتك انتا بتحبنى أدم: برررررررره خرجت مادلين من مكتبه وهي تتوعد له ......
قامت رفيف بجمع أغراضها ورحلت من مصر إلى زوجها ومعشوقها كان الوقت يمر ببطئ وهي تنتظر الوصول لزوجها وحبيبها أنتظرت كثيرا لكى القاك حبيبى وهاهو الوقت يمر ببطئ وكأن العالم توقف وهذه الساعات تحولت لأيام بل سنين.
في الشركه في غرفة الإجتماعات كان يعرض عليهم التصاميم وهوم يشاهدونا بإنبهار فهؤلاء اكبر شاركات في مصر ولندن فهذا المتوقع منهم شادى: وبكده نبقى متفقين على التصميم العميل بإنبهار: شغل ممتاز فعلا ده ألى يليق بشركات كبيره شكلكم بجد أبهرتونى وكان يختلص النظر ألى أسماء وبيسان وقد لحظ ذلك شادى ومازن وتضايقو بشده شادى ومازن وقفو: حضرتك تقدر تمشى ملكش شغل عندنا العميل بتعجب: إيه مش فاهم قصدكم.
شادى: حضرتك مركز مع البنات طول الاجتماع وده شى مش مسموح بيه شغلك انتهى معانا العميل ببجاحه: وده دخلك فيه إيه واحد بيبدى أعجابه مشكلتك أيه لم ينتظر مازن قام بلكمه مازن بصوت غاضب: إلى بتبصلهم دول حرم مازن الجمال وشادى الجمال وإلى يبصلهم نخلع عينه وقام بلكمه مره أخرى وكذالك شادى هو الأخر قام بضربه في بطنه أتت ميرال مسرعه ميرال بغضب: مازن شادى أيه الهمج الى بيحصل هنا ده مازن: الشخص ده شغله انتهى معانا.
ميرال: ليه شادى: هو مكنش مركز في الشغل كان مركز مع بيسان وأسماء ميرال بغضب وهي توجه حديثها لهذا الشخص: عقدك إتفسخ معانا بره الشركه وبالفعل رحل هذا الشخص ولكنه توعد لهم وهناك من دخلت بتفكيره ألا وهي بيسان ميرال مازن شادى: إلى حصل ده أتمنى ميحصلش تانى مازن: إطمنى مش هيحصل تانى لأن أسماء مش هتنزل الشغل هنا تانى أسماء بصدمه: لا مش موافقه شادى: وبيسان مش هتشتغل تانى بيسان: ليه هو احنا عملنا حاجه.
مازن: أخر كلام مفيش شغل إنتى وهي تطلعو من هنا على القصر انا مش هسمح حد يبص لمراتى وأنا موجود بيسان: المفروض تكونو واثقين فينا ماهى ميرال بتشتغل اهى طلاما عندها ثقه أنها صح يبقى خلاص مازن: ميرال الكل عارف هيا مين محدش يقدر يبص في وشها بالفعل إنصاعت كل منهم لزوجها وأخذت أشيائها ورحلت ميرال بعد رحيل الفتيات: كلموهم براحه وحاولو توصلو لحل معاهم يرضى الطرفين ورحلت وتركتهم.
هبطت الطائره وهناك قلب يرقص من الفرحه لأنها سوف ترى زوجها كانت هناك سياره تنتظرها لتذهب إلى الشركه مباشره لكى تراه بعد مده وصلت الشركه وكان هناك من ينتظرها ليكون دليلها في هذه الشركه الكبيره وبالفعل كان دليلها وأوصلها إلى مكتب أدم ودخلت ألى زوجها الذى إحترق قلبها لرؤيته وجدته شارد مشت بخطى متزنه وببطئ حتى وصلت إليه وقامت بوضع يدها على عينه.
شعر بأن هذه اللمسه يعرفها جيدا ولكن ليس من الممكن أن تأتى هي ادم وهو ينزع يدها: مادلين خلصنا إنتى مبتفهميش رفيف: أنا مش مادلين أنا رفيف صدم أدم بشده مما رأى.