أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية الحب الحرام

احببته واصبح كل حيااتى، لم اعرف قبله ولا بعده، اصبحت سعادتى بين يديه، واصبح لي كل شئ، واكتشفت... ان حبي له وحبه لي، كان. ..



10-02-2022 12:10 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [7]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية الحب الحرام
رواية الحب الحرام للكاتبة سارة مجاهد الفصل الثامن

مانويلا متفاجئه:سيف

سيف: ايوه يا مانويلا...انا بحبك

مانويلا غير مصدقه وسعيده ف نفس الوقت: سيف انا...

سيف: ماتكمليش الا اما اقولك كل اللي جوايا

مانويلا: قول ياسيف قوول

سيف: من اول مره شوفتك فيها خطفتينى..اه بجد..خطفتنى كل حاجه فيكى برائتك روحك الحلوه وعنيكى اللي زرقا لون السما

مانويلا بابتسامه: وايه كمان

سيف: حسيت احساس اول مره احسه ف حياتى بس اما بقيت افكر فيكى كتيير وبقيتى شاغله كل تفكيري عرفت ايه الاحساس ده

مانويلا: ايه هو؟

 

سيف: الحب..عرفت انى بحبك يامانويلا...انتى تعرفي انا لما شوفت عمر بيغلس عليكى ولما لقيته مسك ايدك انا كنت عاوز اقتله بجد...

مانويلا: ياااه للدرجه دى يا سيف

سيف: واكتر يا مانويلا...انا اول مره احب حد كدا بجد

مانويلا وتستجمع قوتها: وانا كمان ياسيف

سيف: انتى كمان ايه

مانويلا: احم...انا كمان اول مره احب حد كدا بجد

سيف: مانويلا انتى...

مانويلا: ايوووووه انت لسه مافهمتش كل ده..ايوه بحبك ياسيف بحبك اووى من اول مره شفتك فيها وانا بحبك

سيف: انا مش مصدق نفسي بجد...ربنا حققلي اللي اتمنيته..الحمدلله ياارب

مانويلا: انا اللي كنت انت بتتمناها ياسيف

سيف: انتى مش حد تانى يا مانويلا

وتبتسم مانويلا والفرحه مش سيعاها: انا بجد خلاص مش عاوزه حاجه من الدنيا تانى انتى عندى دلوقتى بالدنيا كلها

سيف: وانتى كمان يا مانويلا ربنا يعلم انا بحبك وبخاف عليكى اد ايه

مانويلا بفرحه: ربنا يخليك ليا ياسيف

سيف مبتسم: ويخليكى ليا يا مانويلا

وبعدها يتكلمو كتير ف مواضيع مختلفه وبعد وقت قليل

مانويلا: طيب انا هدخل بقي عشان نروح لانى اتاخرت اووى

سيف: ادخلي انتى...انا بقي قاعد هنا شويه

مانويلا: هتقعد لوحدك

سيف: مين قالك انى هقعد لوحدى...انا قاعد مع القمر والنجووم وكفايه انك معايا بروحك وانى شايفك قدامى طول الوقت

مانويلا مبتسمه: مش لاقيه كلام اقوله...

سيف: مش لازم تقولي كلام كفايه انى حاسه

مانويلا بتنهيده: طيب انا هدخل عشان امشي بقي...سلام

سيف: سلام

 

وتدخل مانويلا لوالدها

مانويلا: بابا مش يلا بقي نروح

احمد: اوك يا حبيبتى يلا...وكان يقف مع شريف الهوارى

شريف: ماشاء الله انتى مانويلا...كبرت يا احمد وبقت عروسه وكبرتك

احمد: لا يا عم كبرت اه لكن انا لسه زى مانا

شريف: هههه ايوه انت هتقولي...وانتى بتدرسي يا مانويلا

مانويلا: ايوه يا اونكل انا ف 1 هندسه

شريف: ماشاء الله انا عمر ابنى ف هندسه برضو بس سنه 2

مانويلا وتلوي شفتيها: اااه مانا عرفت...يلا بقي يابابا اتاخرنا

احمد: اوك...يلا ياشريف انا ماشي بقي

شريف: ماشي يا احمد ابقي خلينا نشوفك

ويغادر احمد ومانويلا الحفله ويعودو للمنزل

ويدخل احمد علي امل الغرفه: حبيبتى عامله ايه معلش اتاخرت عليكى يا امل

امل: لا يا حبيبي لا اتاخرت ولا حاجه المهم اتبسطو

احمد: اه الحمدلله...المهم انتى عامله ايه لسه تعبانه

امل: لا ياحبيبي بقيت كويسه خلاص...دا كان صداع بسيط وراح الحمدلله

احمد: الحمدلله يا حبيبتى

وينظر لامل نظره ذات مغزى

امل: مالك يا احمد بتبصلي كدا ليه

احمد: مش عارف اصلك احلويتى علي الصداع اووى

امل: هههههههه ايه يا احمد اللي بتقوله ده...لا انا فهماك ع فكره

احمد: ومدام فهمانى بتتعبينى معاكى ليه...وحشتينى بجد

امل: تصدق وانت كمان يا احمد والله

احمد: احم تعالي بقي اما اقولك كلمه ف ودنك

امل: ههههههههههههه

 

عند مانويلا تدخل غرفتها وتغير ملابسها وترتدى بيجامه مريحه وتتسطح علي السرير وتمسك بهاتفها وتجرى اتصال بوعد

وعد: الو...مانويلا

مانويلا: وعد...بتعملي ايه

وعد: ولا حاجه مستنياكى من بدرى عشان تحكيلي عملتى ايه ف الحفله

مانويلا بسرحان وسعاده: الحفله...دا انا لو ماكنتش روحت الحفله دى كان يجرالي حاجه ...انا حصلتلي اجمل حاجه ف حياتى هناك ف الحفله

وعد: ايه بجد طب احكى ع طوول يلا ايه اللي حصل

مانويلا: شوفته...شوفته ياوعد...كان هناك ف الحفله

وعد: هو مين ده...استنى استنى..اوعى تقولي...سيف

مانويلا: ايووه هو سيف ياوعد كان هناك

وعد: بتهزرى! وحصل ايه...انطقي

مانويلا بسعاده: وعد...سيف طلع بيحبنى يا وعد زى مانا بحبه...اعترفلي بحبه النهارده...قالي كل حاجه كل حاجه

وعد بفرح: بجد يا مانويلا يعنى طلع بيحبك هو كمان...

مانويلا: ايووه يا وعد بيحبنى اووى...انا مش مصدقه نفسي بجد...انا فرحانه اووى يا وعد

وعد: حبيبتى ربنا يفرحك ويسعدك دايما ياارب

مانويلا: انا وانتى ياقلبي سوا سوا

 

ويعود سيف ووالده للمنزل...ويدخل سيف ويبدو عليه الفرح والسعاده

سها: ها قولولي الحفله كانت حلوه

مصطفي: اه يا سها كانت تجنن

سيف بسرحان: هى كانت حلوه بعقل يا ماما دى كانت زى القمر

سها: هى مين دى اللي زى القمر...الحفله!

سيف: ها...لا الحفله اه كانت حلوه...طيب انا هدخل انام بقي

مصطفي: الا انتى صحيح ياسيف كنت بتختفي وبتروح فين

سيف: مافيش كنت بروح اقعد ف الجنينه شويه يعنى كنت بحب ابعد عن الدوشه وكدا

مصطفي: اممم ماشي

ويهرب سيف من امامهم: طيب انا داخل بقي تصبحو علي خير

ويدخل غرفته ويظل سارح ف مانويلااا

 

وف يوم من الايام داخل الجامعه

كانت تجلس مانويلا لوحدها ف الكافتيريا وياتى لها...

عمر: مانويلا ...اذيك

وترفع مانويلا بصرها: انت تانى...انت مابتحرمش

عمر: تؤتؤ...بالراحه عليا طيب ...انا مش قدك

مانويلا: احترم نفسك يا عمر احسنلك...بلاش حركاتك دى

عمر: اشمعنى سيف؟

مانويلا: ايه اللي انت بتقوله ده...هو ايه اللي اشمعنى سيف

عمر: اشمعنى سيف وانا لا

مانويلا: انت باين عليك اتجننت بجد...انا هسيبلك المكان واقوم اشبع بيه لوحدك

وتترك له مانويلا المكان وتغادر

عمر لنفسه: ماااشي يامانويلا انتى اللي جبتيه لنفسك

ويقوم عمر من مكانه ويتصل بشخص ما

عمر: الوو...حياتى فينك...بقولك ايه ..عاوزك ف موضوع مهم جدا...تعاليلي ف الكافتيريا حالا...اوك مستنيكى...باى

وبعد وقت قليل

تاتى له فتاه

عمر: حياتى وحشتينى

كايلا: انت اكتر ياعمر...فينك ماجتش الجامعه من فتره

عمر: معلش بقي ظروف كدا

كايلا: اممم ماشي ياسيدى...بس خير ايه هو الموضوع المهم اللي عاوزنى فيه

عمر: عاوزك ف مصلحه..عاوزك تظبطيلي واحد كدا

كايلا: اشمعنى

عمر: من غير اشمعنى...واحد مدايقنى او بمعنى اصح...هو وواحده بيحبو بعض

كايلا: ايوووه فهمتك وهى طبعا عجباك وانت عاوز تزحلقه مش كدا

عمر: ايوه كدا احبك وانت فاهمنى

كايلا: واسمه ايه بقي

عمر: اسمه...سيف

 

وف يوم من الايام كان سيف يجلس وحده ف الكافتيريا وتاتى له تلك الفتاه

كايلا: هااى

وينظر لها سيف: ايوه...ف حاجه

كايلا:انت سيف مش كدا

سيف: ايوه انا

كايلا: طيب ياسيف انا كايلا

سيف: اهلا وسهلا...طيب ف حاجه

كايلا: انا عرفت ان لو ف حد واقف عليا حاجه بيجيلك ...وانا واقف عليا حاجات كتير ممكن تشرحهملي

سيف: اوك ماشي...اتفضلي

ويمر الوقت

سيف: اظن كدا فهمتى كل حاجه

كايلا: بجد انت تجنن انت بتشرح كويس اووى ..عشان كدا بقي انا عزماك عالغداء ممكن توافق

سيف: لا والله انا اسف مش هقدر

كايلا: لا هزعل منك كدا يا سيف عشان خاطرى نتغدا سوا النهارده

سيف وجاب اخره: اطن انا فهمتك اللي واقف عليكى...بعد اذنك بقي عشان ورايا محاضرات

ويتركها ويغادرر

كايلا: ايه ده..دا انت شكلك متعب وهتتعبنى معاك اووى وشكلك مش سهل...بس علي مين دا انا كايلا برضو

وتتصل بعمر

ايوه يا عمر...الزبون ده متعب اووى...لا ماجاش من اول مره...شكله مش مش سهل...بس علي مين ههههههه...طبعا يا حياتى...ها.هنتقابل النهارده بالليل..ف المكان ياحبيبي...اوك .باى

وبعد ان اغلقت الخط

مااشي اصبر عليا يا سي سيف

 

وف يوم تتصل مانويلا بامايا وتجد هاتفها مغلق حاولت مرارا وتكرارا ولا فاائده

وف اليوم التالي تتصل بها وترد امايا بعد عده مرات وكان صوتها حزين ومتعب للغايه: الو

مانويلا: امايا..فينك يا بنتى بقالي فتره بتصل بيكى تليفونك مقفول..ف ايه مالك ومال صوتك

امايا ببكاء: بابا يا مانويلا بابا

مانويلا: ماله يا امايا ف ايه

امايا بدموع: بابا تعبان اووى يا مانويلا وف العنايه المركزه

مانويلا: يا نهار ابيض...ليه ايه اللي حصله

امايا: بابا عنده القلب اصلا والحاله بتاعته بتسوء بس تعب الفتره اللي فاتت اووى ونقلناه المستشفي والدكتور قال انه محتاج عمليه بس الامل ضعيف جدا والعمليه خطر عليه...وطلت تبكى بحرقه

مانويلا بحزن: حبيبتى خلاص اهدى ان شاء الله هيبقي كويس ماتقلقيش

امايا بدموع: ياارب يا مانويلا ياارب...وبعدها تلاحظ حركه ف المستشفي غير طبيبعيه ويجرى الاطباء الي العنايه المركزه...مانويلا اقفلي دلوقت اقفلي...وتغلق الخط...وتجرى ناحيه العنايه وتسال الطبيب: خير يا دكتور بابا ماله

الدكتور: لو سمحتى اطلعي بره دلوقت...طلعوها برررره...وتخرج امايا وهى باكيه..وتتصل بعمها شريف...الوو عمو شريف...الحقنى ياعمو...بابا تعبان اووى...الحقنى...وبعدها تغلق الخط وتجثي علي ركبتيها وتظل تبكى بحرقه علي والدها

وبعدها ياتى شريف مسرعا الي المشفي: امايا حبيبتى بابا عامل ايه انا كنت هنا الصبح وكان كويس..وفين الدكاتره

امايا ببكاء: الدكاتره لسه جوه ياعمى..لسه ماخرجوش..انا قلقانه علي بابا اووى

ويجذبها شريف له ويحتضنها ويقبل راسها: لا يا حبيبتى ماتقلقيش ان شاء الله هيبقي كويس ..ادعيله انت بس هو محتاج مننا الدعا دلوقتى

امايا بدموع: بدعيله يا عمو والله بدعيله

شريف ف سره: ياارب...يارب اقف جمبنا انا عارف ان حاله اخويا صعبه بس يارب اشفيه عشان خاطر بنته ياارب..ويظل يبكى هو الاخر

وبعد وقت طويل جدا يخرج الدكتور وملامح وجهه غير مطمئنه بالمره

ويجرى عليه شريف وامايا: خير يا دكتور بابا عامل ايه

الدكتور: انا اسف يا جماعه احنا عملنا اللي علينا الحاله سيئه جدا

شريف: يعنى ايه يا دكتور اخويا ماله

الدكتور: اتفضلو ادخلو هو طالبكم بس ياريت ماتطولوش عليه

شريف: ماشي يادكتور...ويدخلو له

وتجرى عليه امايا باكيه: بابا...بابا اوعى تسبنى يابابا...ارجوك انا مااقدرش اعيش من غيرك

عادل والد امايا بصوت متعب ومبحوح: ماتعيطيش يا حبيبتى عشان خاطرى ...امايا لو بتحبينى خلي بالك من نفسك يا حبيبتى

امايا بانهيار: ارجوك يابابا ماتقولش الكلام ده عشان خاطرى

شريف بدموع: عشان خاطرى ياعادل بلاش الكلام ده انت هتبقي كويس ان اشاء الله

عادل ف لحظاته الاخيره: انا خلاص ياشريف هقابل وجه كريم بس قبل ما اروحله عاوز اوصيك علي امايا...امايا بنتك خلي بالك منها ياشريف صونها واحميها لحد ماتسلمها لايد عريسها انا سايبها امانه ف رقبتك ياشريف

شريف ببكاء شديد: حااضر يا عادل حاضر..ماتقلقش امايا ف عنيا

عادل: خلاص انا كدا اروحله وانا مستريح

امايا ببكاء: لا يابا لا ماتسبنيش يابابا عشان خاطرى

ويسمعو صوت الاجهزه

وتنظر امايا للاجهزه بذهول وبعدها ترتمى علي صدر والدها الذي فارق الحياه وتتشبس به وتنهار: لااااا يا بابا لاا اوعى تسبنى يابابا اصحى عشان خاطرى اصحى يابابا ...باااابااااا

وياتى لها الدكاتره وياخذوها للخارج

وتنهار امايا وتقع مغشيا عليها وينقلوها الي غرفه اخرى

وبعد وقت قليل تفوق امايا وتبحث بعينيها علي والدها: بابا...بابا فين...انا عاوزه بابا

شريف: امايا اهدى يا حبيبتى اهدى

امايا: بابا فين انا عاوزه بابا ياعمو هاتلي بابا دلوقتى حالا

ويبكى شريف علي حال امايا: امايا يا حبيبتى انتى مؤمنه وعارفه ان احنا امانه هنا وكل واحد وله ميعاد هيروح لربنا فيه...وبابا معاده جه يبقي ندعيله بالرحمه ونقول الحمدلله علي كل حال

امايا بدموع: يعنى انا خلاص معتش هشوف بابا تانى ياعمى

شريف: مش هتشوفيه بعينك لكن هيفضل ف قلبك وعقلك...مش كدا يا حبيبتى

وتهز راسها والدموع تتساقط منها: كدا ياعمو...كدا

وبعدها يتم الدفن وف ايام العزاء تذهب مانويلا لها تعزيها

ويذهب سيف ووالده لتعزيه شريف

 

وتمر ايام العزاء ويذهب شريف لياخذ امايا

شريف: يلا يا امايا لمى هدومك يا حبيبتى وتعالي معايا

امايا: علي فين ياعمو

شريف: هتيجى تعيشي معايا يا حبيبتى

امايا بدموع: انا مش هسيب بيت بابا

شريف: امايا..بابا موصينى عليكى..ارجوكى يا حبيبتى تعالي معايا انا مش هسيبك لوحدك هنا..الفيلا هتتقفل وتيجى تعيش معانا انا وعمر..وماتقلقيش انا عملت الدور التالت ف الفيلا كله ليكى فيه اوضتك والتواليت والليفنج كله مخصوص ليكى عشان تبقي براحتك وانا عمر كدا كدا ف الدور التانى...يلا بقي يا حبيبتى

امايا: اوك ياعمو..هلم هدومى واجى لحضرتك

وبعدها تذهب امايا لمنزل عمها

عمر: اهلا يا امايا نورتينا

امايا: مرسي يا عمر

شريف: يلا يا حبيبتى اطلعى غيرى هدومك وارتاحى علي بال العشا ما يجهز

امايا: ماليش نفس والله ياعمو

شريف: لا ماتقوليش كدا يلا اطلعي وهناديلك كمان شويه

امايا: اوك...بعد اذنكم

 

وتمر الايام وحب مانويلا وسيف يزيد يوم عن يوم ويبدا عمر ف تنفيذ خطته الشيطانيه هو وكايلا لتفريقهم عن بعض...

وف يوم من الايام داخل الجامعه

تذهب كايلا لسيف: هاي سيف

سيف: اهلا وسهلا...ايه ف حاجه تانيه واقفه عليكى

وتشد كايلا كرسي وتجلس عليه: هو انا لازم يكون واقف عليا حاجه عشان اجيلك ولا ايه

وف نفس الوقت يذهب عمر لمانويلا هى وعد

عمر: اذيك يا مانويلا

مانويلا: عمر!...عاوز ايه تانى ياعمر

عمر: بصراحه المره دى انا جاى عشانك مش عشانى مش عاوزك تتخدعى من اولها كدا

مانويلا: تقصد ايه مش فاهمه

عمر بخبث: تعالي معايا وانا اوريكى بعينك

ويذهبو جميعا لمكان سيف ويقف بهما بعيدا

عمر: اهو شوفتى سيى روميو بتاعك بيعمل ايه

وتنظر مانويلا وتتصدم وهى تشاهد كايلا وهى تمسك يد سيف...ف نفس اللحظه هناك

سيف بعصبيه: اييه اللي انتى بتعمليه ده انتى اتجننتى لو سمحتى ممكن تقومى ماينفعش كدا...انتى عاوزه منى ايه

كايلا: انا بعمل كل ده عشان...عشان بحبك ياسيف..بحبك بحبك

وتاتى لهم مانويلا علي هذه الكلمه: بتحبك ياسييف بتحبك

سيف مندهش: مانويلا

10-02-2022 12:10 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [8]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية الحب الحرام
رواية الحب الحرام للكاتبة سارة مجاهد الفصل التاسع

وتاتى لهم مانويلا علي هذه الكلمه

مانويلا: بتحبك ياسيف بتحبك

سيف مندهش: مانويلا!

مانويلا: ايوه مانويلا ياسيف...بس قولي ياسيف ياترى انت كمان بتحبها زى ماهى بتحبك ولا لا

سيف: مانويلا انتى فاهمه غلط صدقينى والله دى تانى مره اشوفها بس

مانويلا: تانى مره تشوفها وقالتلك بحبك..مستنى ايه تانى ياسيف...انا مش مصدقه انى ممكن اكون اتخدعت فيك للدرجه دى

وعد: مانويلا اهدى ارجوكى وافهمى الموضوع

مانويلا: افهم ايه ياوعد انا شوفت الهانم وهى ماسكه ايده وبتقوله بحبك ...

وينظر عمر وكايلا لبعض ويبتسمان بخبث

 

سيف وشك ف الموضوع: وانتى عرفتى مكانى منين يامانويلا وايه اللي خلاكى تيجى دلوقتى بالذات

مانويلا: هو ده كل اللي همك...عمر جالي وقالي عشان اكتشفك ياسيف

سيف وفهم: ااه قولتيلي...عمر...وينظر له...عيب عليك بجد ياعمر عاوز توقع بينى وبينها ليه...مش عارف انت عاوز مننا ايه بقي يا اخى...واكيد طبعا الانسه تبقي تبعك وانت اللي عامل التمثيليه دى عشان تفرق بينى وبينها...مش كدا؟

عمر: ايه اللي انت بتقوله ده انت اتجننت ولا ايه ياسيف

كايلا: لالا ايه ياسيف تمثيليه ايه وبتاع ايه انا مااعرفوش اصلا

سيف: كدابه...وانت كمان كداب...بس ياعمر احب اقولك مش هتقدر تفرق بينى وبينها عارف ليه عشان انا بحبها وهى كمان بتحبنى انا..انت فاااهم

وتنظر له مانويلا بدموع وتتركهم وتغادر وتجرى ورائها وعد وتلحق بها

وعد: مانويلا...استنى بس

مانويلا: استنى ايه يا وعد بعد كل اللي شوفته...دا سيف ياوعد عارفه يعنى ايه سيف يعنى اول حب ف حياتى بجد...يعمل فيا كدا

وعد: سيف مظلوم يامانويلا

مانويلا وتمسح دموعها: وانتى عرفتى منين بقي

وعد: عشان انتى ماشوفتيش شكل عمر والبنت اللي كانت هناك كانو عاملين ازاى..انتى وسيف كنتو بتتخانقو وهما يبصو لبعض ويضحكو...بس انا خدت بالي منهم وكمان انا شوفت عمر واقف مع البنت دى قبل كدا

مانويلا غير مصدقه: معقول!...لالا مش مصدقه

وعد: وليه ماتصدقيش...انتى مش قولتى ان عمر ده بتاع مشاكل وكان بيغلس عليكى قبل كدا وسيف لحقك يبقي اكيد عاوز ينتقم من سيف ويفرق بينكم وعشان كدا عمل التمثيليه دى وجه نادالك ف الوقت ده بالذات عشان تشوفي سيف...واضحه زى الشمس ع فكره ..تمثيليه خيبانه وسهل تتكشف

مانويلا: يااه كل ده...معقول...معقول بيكره سيف للدرجه دى ...توصل بيه الدرجه انه يفرق بينا ...يعنى انا فعلا ممكن اكون ظلمت سيف

وعد: ايوه يا مانويلا ظلمتيه والظلم وحش اووى يامانويلا ...سيف كانت عنيه كلها صدق وهو بيحلفلك انه فعلا مايعرفهاش

مانويلا بحزن: طب هعمل ايه دلوقتى بقي

وعد: اتصلي بسيف واعتذريله او روحيله دلوقتى

مانويلا بتفكير: لا مش هعتذر ولا حتى هروحله هسيبه هو اللي يجى يعتذرلي عشان مايتعودش ع كدا ويعرف انى زعلي وحش ...وتشاور بصباعها السبابه ...وعشان يحذر انه مايبصش لواحده كدا او كدا

وعد ووضعت يدها تحت خدها: يا حراام..ياعينى عليك ياسيف مالقتش الا دى وتحبها

مانويلا: طبعا يابنتى هو انا قليله ولا ايه

وعد: ههههههههههه

 

عند سيف

سيف: مش عارف انا عامل فيك ايه عشان تعمل كل ده

عمر: عشان بتحبك انت ومتعلقه بيك

سيف بعصبيه: يابنى ادم انت هو الحب بالعافيه..هى مابتحبكش وعمرها ماهتحبك

عمر: اشمعنى انت..انا غنى زيك وف نفس الكليه قولي انت احسن منى ف ايه

سيف: الحب ياعمر عمره ماكان بالغنى او بالجامعات او حتى بالشكل ..الحب بدقه القلب وانت مش هتجبرها انها تحبك او تعجب بيك حتى

عمر: برضو ياسيف مش هسيبهالك ..مانويلا عجبانى ...وهفضل وراها لحد ماتكرهك

سيف: مش هتقدر ياعمر...اللي بيحب بجد صعب انه يكره بسهوله ...بعد اذنك

ويغادر ويتركه يستشاط غضبا

 

ويذهب عمر بيته وهو ف قمه غضبه

ويدخل ويجد امايا ف الجنينه تقف شارده ظل واقف لدقائق معدوده يتامل عيونها الحزينه ووحدتها الدائمه...حاول يذهب لها ولكنها لاحظت وجوده وفرت هاربه الي غرفتها...احس عمر ولاول مره بانه اشبه بالحيوان ليجعل ملاك برئ مثل امايا تفر وتهرب منه عند وصوله بسبب تعامله السئ معها ومع غيرها

 

وياتى تانى يوم ويذهب سيف لمانويلا ووعد

سيف: مانويلا ممكن اتكلم معاكى شويه

مانويلا: عاوز ايه ياسيف بعد اللي حصل ...لو سمحت اتفضل امشي انا مش عاوزه اشوفك قدامى

سيف: ارجوكى يامانويلا اسمعينى

وتضغط وعد علي قدم مانويلا وتغمز لها

وعد: طب انا راحه التواليت وجايه ع طوول...بعد اذنكم

وتذهب وعد ويجلس سيف مكانها

سيف: انتى مصدقه اللي حصل يا مانويلا ...مصدقه انى ممكن ابص لغيرك...لا والغريب انك مصدقه عمر ومكدبانى انا

مانويلا: سيف انا ليا اللي شوفته بعنيا

سيف: واللي شايفه قلبك يامانويلا...ع فكره مش كل اللي تشوفك عينك يبقي هو الصح

مانويلا: وايه هو الصح ياسيف

سيف: والله يامانويلا انا مااعرفها انا بقتها جتلي قبل كدا وقالتلي انها واقف عليها حاجات مش فاهماها ..شرحتهلها ..وبعدها عزمتنى علي الغدا وانا رفضت وسبتها ومشيت...ولقتها جايه النهارده وقعدت تتكلم معايا وحاولت تمسك ايدى وكل ده كان تخطيط من استاذ عمر عشان تيجى وتشوفينى معاها

مانويلا وحست بصدق سيف: يعنى بجد ياسيف انت بتحبنى انا

سيف: تاااااااااانى!.يامانويلا...طيب...هقولهالك تانى ولاخر مره هقولها يامانويلا..ايوه بحبك ...بحبك انتى مش حد تانى...عينى مش شايفه غيرك...عمر مافي واحده تانيه هتاخد مكانك...ونفسي تعرفي ده وماتديش لحد فرصه انه يوقع ما بينا تانى

مانويلا مبتسمه: حاضر ياسيف مش هخلي حد يوقع ما بينا تانى...

سيف: اخييرااا ..الحمدلله...دا انا مانمتش طول الليل بسببك ياشيخه

مانويلا بضحك: للدرجه دى

سيف: طبعااا واكتر كمان

مانويلا بابتسامه ساحره: ربنا يخليك ليا

 

ونذهب لمكان سنذهب له لاول مره منزل وعد

وعد: السلام عليكم

عبد القادر والد وعد: وعليكم السلام يا حبيبتى...عامله ايه

وعد: كويسه يابابا...بس همووت من الجوع

عبدالقادر: حالا ياحبيبتى انا قلت لداده وبتجهزه دلوقتى

وعد: طيب تمام هقوم اغير هدومى واصلي عبال ما الاكل يجهز

وبعد وقت قليل تجتمع هى ووالدها علي سفره الغداء

عبدالقادر: بقولك ايه يا وعد عاوز اكلمك ف حاجه كدا

وعد: اتفضل يابابا

عبدالقادر: عمك علي بعد وفاه مراته هو وولاد عمك مش طايقين يقعدو ف الفيلا كل ركن فيها بيفكرهم بيها

وعد: الله يرحمها يابابا...كانت طيبه وحنينه اووى وماكانتش بتفرق بينى وبين عبد الرحمن ونهله

عبد القادر: الله يرحمها..المهم...عمك هيبيع الفيلا وهيشترى واحده تانيه بس لسه مش متشطبه

وعد: امممم والمطلوب منى يابابا

عبدالقادر: عمك كان هياجر شقه يقعد فيها هو وولاده عبال ما الفيلا تتشطب بس انا عرضت عليه يجى يقعد عندنا الفتره دى اصل مايبقاش بيت اخوه موجود ويروح ياجر شقه له ولولاده دا ان ماشلتوش الارض اشيله ف عنيا ولا ايه رايك ياوعد

وعد مبتسمه وتفهم والدها: اممممم طول عمرك طيب وحنين يابابا وطبعا بتاخد رايي وخايف انى ارفض وادايق...لا طبعا يابابا انا بحب عمى جدا وعبدالرحمن ونهله دول معزتهم ف قلبي كبيره اووووى ...يجو يابابا فى اى وقت دول هيشرفونا وينورو البيت

عبدالقادر: كنت عارف انك هتقبلي عشان انتى بنتى اللي مربيها

وعد: ربنا يخليك ليا يابابا

عبدالقادر: ويخليكى ليا يا حبيبتى

 

ف المساء عند مانويلا كانت تجلس علي السرير وتشغل الكاسيت علي اغنيه هانى شاكر وكل كلمه كانت تمس احساسها بسيف وكانت شااارده فيه...

مع قلبك انت بس عرفت اعيش واحس...قول بحبك قولها بس...قولها لو حتى بعنيك...لو هوصف حبي وصف...لو هقوله حرف حرف..مش هوصف الف وصف اللي انا حسيته بيك
علمنى حبي ليك انى ادوب ياحبيبي فيك كل عمرى اخاف عليك واطمن بين ايديك
علمنى حبي ليك انى ادوب يا حبيبي فيك كل عمرى اخاف عليك واطمن بين ايديك
واطمن بين ايديك

وتدخل امل عليها: الله الله ايه الرومانسيه دى كلها ياست مانويلا

وتغلق مانويلا الكاسيت: اتفضلي ياماما

امل: ها..ايه حكايتك بقي يا مانو

مانويلا: حكايه ايه ياماما انا مشغله اغنيه عادى يعنى

امل:لا بقي مش علي ماما وبعدين هو انا مش صحبتك قبل ما اكون ماما

مانويلا: طبعا ياماما

امل: يبقي خلاص احكيلي بقي

مانويلا مبتسمه لاصرار والدتها: احكيلك ايه بس

امل: احكيلي عاللي شاغل عقلك من زمان ومخبيه علي ماما..احكى وماتخافيش...انا برضو كنت ف سنك ومريت باللي بتمرى بيه دلوقتى

مانويلا: بجد

امل: طبعا بجد ايه مش كنت بنت زى البنات

مانويلا: طبعا ياماما ولحد دلوقت زى القمر دول صحابي لحد الوقت بيحسبوكى اختى

امل: ماشي ياستى ...ها احكيلي بقي وقوليلي عاللي شاغل تفكيرك ياحبيبتى

مانويلا بابتسامه: مصممه يعنى

امل: طبعا...ها اسمه ايه بقي

مانويلا مبتسمه: ماشي ياستى...اممم اسمه.

10-02-2022 12:10 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [9]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية الحب الحرام
رواية الحب الحرام للكاتبة سارة مجاهد الفصل العاشر

امل: ها يا مانويلا احكيلي بقي

مانويلا: يعنى مصممه ياماما

امل: طبعا...ها اسمه ايه اللي شاغل تفكيرك كدا

مانويلا مبتسمه: اوك ماشي...اسمه ياستى...ولم تلحق مانويلا تكمل جملتها واتاها اتصال من وعد

مانويلا: دى وعد بتتصل ياماما طيب هرد عليها ونبقي نكمل كلامنا بعدين...اوك

امل: ماشي ياستى...واكيد لينا قاعده تانيه..يلا تصبحى علي خير

مانويلا: وانتى من اهله يا حبيبتى

وترد مانويلا علي وعد

مانويلا:الو...اذيك ياوعد

وعد: اذيك ياحبيبتى عامله ايه

 

مانويلا: تمام يا حبيبتى الحمدلله ...ايه الاخبار عندك ..صحيح عمك جه

وعد: لا لسه هيجى بكره هو ونهله وعبد الرحمن

مانويلا: اممم...الا صحيح نهله وعبدالرحمن بيشتغلو ايه

وعد: نهله ياستى دكتوره اسنان وعبدالرحمن مهندس ديكور

مانويلا: ماشاء الله..يلا عقبال ماتبقي مهندسه اد الدنيا وتنافسي عبد الرحمن بقي

وعد: انافس مين عبدالرحمن!...عبدالرحمن شااطر جدا ف شغله وصعب ان حد ينافسه

مانويلا:اممم صعب..قولتيلي...اسكتى صحيح نسيت اقولك ماما كانت قاعده معايا قبل ماتتصلي ع طوول وكانت عاوزه تعرف انا بحب مين واسمه ايه

وعد: وقولتلها؟

مانويلا: مالحقتش...بس هى عرفت ان ف حد بس كنت راحه اقولها سيف مالحقتش وانتى اتصلتى

وعد: مش مهم المهم انها عرفت ان ف حد عشان ماتخبيش عليها حاجه وماتعمليش اى حاجه من وراها

مانويلا: لا طبعا انا كنت كدا كدا هقولها بس كنت مستنيه الوقت المناسب انا مابخبيش حاجه علي ماما وبعدين انا مابعملش حاجه غلط انا وسيف ان شاء الله هنتجوز بس مش دلوقتى علي الاقل نعمل خطوبه كمان سنه او اتنين ونتجوز بعد التخرج بقي

وعد: حبيبتى ربنا يفرحكو ويسعدكم ويجمع مابينكم ف خير وف حلال ربنا

مانويلا: يارب ياوعد يارب ادعى من قلبك يابت انتى دعوتك بتستجاب ع طوول

وعد: ههههه ليه شيخه...وبعدين انتى مش محتاجه تقوليلي ادعى...انا بدعيلك من غير ماتقولي ياقلبي

مانويلا:ربنا يخليكى ليا يارب

 

وياتى تانى يوم ويذهب علي وعبدالرحمن ونهله منزل عبدالقادر

عبدالقادر: اهلا اهلا بالحبايب نورت ياعلي

علي: بنورك يا عبدالقادر ...والله ماكان له لزوم كنا هناجر شقه نقعد فيها لحد ما الفيلا تتشطب وتخلص

عبدالقادر: ودا ينفع برضو يا علي وبيت اخوك مفتوح

علي: تسلم يا حبيبي ربنا يخليك ليا ياارب

عبدالرحمن: والله يا عمى احنا مش عارفين نشكرك ازاى

عبدالقادر: علي ايه يا عبيط دا انتو ولادى وده اخويا دا ان ماشلتكوش الارض اشيلكو ف عنيا

نهله: ربنا يخليك لينا ياعمى يارب

وتنزل وعد علي الدرج لتسلم علي عمها واولاده

وعد: عمو حبيبي اذيك ياعمو عامل ايه

علي: وعد اذيك يا حبيبتى اخبارك ايه

وعد: الحمدلله ياحبيبتى...اذيك يانهله عامله ايه يا دكتووره

نهله: حبيبتى ياوعد انا كويسه ياحبيبتى ...انتى عامله ايه ف الكليه

وعد:اهو ماشيه فيها ادعيلي

نهله: ربنا معاكى يا حبيبتى يلا شدى حيلك عشان تحصلي عبدالرحمن

وتنظر لعبدالرحمن وتبتسم: اذيك يا عبدالرحمن

عبدالرحمن بابتسامه: اذيك انتى ياوعد عامله ايه

وعد: كويسه الحمدلله...وتنظر لنهله..بقولك ايه يانهله تعالي بقي نطلع نفضي الشنط واوريكى هتنامى فين..بس خلي بالك هتنامى معايا ف نفس الاوضه انا ماصدقت انك جيتى عشان حد ينام معايا

نهله: هههههه من عنيا ياحبيبتى يلا بينا...ويصعدو الي الاعلي

عبدالقادر:وانت ياعبدالرحمن اوضتك ياحبيبي ف الدور التانى قصاد اوضه وعد ونهله..اطلع ارتاح ياحبيبي بقي

عبدالرحمن: اوك ياعمو...بعد اذنكم

ويصعد هو الاخر ويتبقي علي وعبدالقادر

علي: والله مانا عارف اقولك ايه ياعبدالقادر

عبدالقادر: ماتقولش اى حاجه احنا اخوات ياعلي...ربنا ما يحرمناش من بعض ابدا

علي: يارب يا حبيبي

 

عند وعد ونهله

وعد: والله يانهله انا فرحانه بيكو اووى هتملو علينا البيت كدا بدل ماحنا لوحدنا انا وبابا ع طوول

نهله: حبيبتى انا كمان فرحانه اووى بس ياوعد احنا اقامتنا مش هتكون هنا ع طوول دا لفتره بس لحد الفيلا ماتخلص

وعد بزعل: والله شايله هم اليوم ده من دلوقتى

نهله: لا ياقلبي ماتشيليش اى هم وانا برضو مش هبعد عنك...بس قوليلي انا هنام فين علي السرير نهوون

وعد: هههههه نهوون...ف دكتوره تقول نهوون

نهله: هههههه اه عادى جدا

وعد: طيب ياستى انتى هتنامى هنا وانا هنا...اوك

نهله: اوك

 

عند امايا وعمر علي سفره الغداء

شريف: عامله ايه ياحبيبتى ف الدراسه

امايا: الحمدلله ياعمو كله تمام

شريف: طيب يا حبيبتى شدى حيلك كدا الامتحانات علي وصولي عاوزين مجموع كويس...الا صحيح انتى عاوزه تدخلي كليه ايه

وتنظر امايا لعمر ثم تنظر الي عمها: والله ياعمو انا كنت عاوزه ادخل هندسه بس شكلي كدا هغير رايئ

شريف: ليه بس دى هندسه كويسه وحتي تبقي مع عمر...ولا ايه رايك ياعمر...عمر...عمررر

عمر: ها يابابا

شريف: ها ايه بس انت مش هنا خاالص

عمر: مافيش بفكر ف حاجه بس ...وينظر لامايا ..هو انتو كنتو بتقولو ايه

امايا: مافيش...انا شبعت الحمدلله...بعد اذنكم

شريف: اتفضلي يا حبيبتى...وينظر بعدها لعمر..مش هتتغير يا عمر

 

وف يوم يجلس عبدالرحمن ف الجنينه ليلا ويشاهد النجوم

وتكون وعد ف غرفتها مستيقظه ونهله نائمه وتمل وعد من الوحده فتضع الشال علي كتفيها وتنزل الجنينه وتجد عبد الرحمن جالس يشاهد النجوم ف صمت فتستحى منه وتلتفت لترحل فيلمحها وتسمع صوته ورائها

عبدالرحمن: يااه لسه بتتكسفي منى ياوعد

فتبتسم وعد وتلتفت له: وليه سميت اللي حصل كسوف

عبد الرحمن: اومال اسميه ايييه؟

وعد: سميه انى لقيتك قاعد لوحدك سرحان ماحبتش اقطع خلوتك دى وادايقك ورجعت تانى

عبدالرحمن: وانا بقي هدايق اكتر لو مشيتى ياوعد

وعد مبتسمه: يعنى اقعد

عبدالرحمن بابتسامه: انتى شايفه ايه

وعد: مااشي

 

وتمر ايام بسيطه وتقترب امتحانات اخر السنه

عند عمر ف المنزل

شريف: عمر انا مسافر شرم لمده يومين ف شغل ضرورى هناك

عمر: تروح وتيجى بالسلامه يابابا

شريف: مااشي بس مش هينفع تقعد ف البيت الفتره اللي هغيب فيها

عمر: ليه بقي

شريف: عشان امايا يا حبيبي...ماينفعش انتو الاتنين تبقو مع بعض لوحدكم ف البيت اى نعم داده فاطمه موجوده بس برضو دا ما ينفعش...والله لولا امتحانات امايا كنت اخدتها معايا

عمر: يابابا انا بشوف امايا طفله والله وبعدين دى زى اختى

شريف: تشوفها طفله تشوفها كبيره برضو ماينفعش...اقولك روح اقعد ف شقتنا اللي مقفوله الفتره اللي هغيب فيها..ايه رايك

عمر وتلمع فكره ف دماغه ويبتسم بخبث: اوك يابابا...تروح وتيجى بالسلامه



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 6993 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4052 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3100 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2971 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3416 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، الحب ، الحرام ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 04:30 صباحا