رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث والعشرون
وعدي كمان 3 شهور وجني بقي عندها 6شهور وتسنيم اتعلقت بيها اوي ومكنتش قادرة تسببها وتسافر ووقفت الشغل اللي في دبي وفضلت قاعدة معاها وكمان حتى الشركة بتروحها قليل جدا وترجع بسرعة علشان جني بتوحشها. أما مايا فكانت خلاص نسيت انها خلفت وسابت جني لتسنيم هي اللي تعملها كل حاجة حتى معاد الدكتور تسنيم اللي عارفاه وهي اللي بتوديها وجني كمان مكنتش بتسكت ولا تحس بالامان غير مع تسنيم ولما مايا تشيلها تعيط وتروح لتسنيم ومايا لانها مبتحسش مكنش فارق معاها المهم خروجها وسهرها واصحابها. وشوكت كل يوم بعد يوم. يضغط علي اكمل علشان يأجل الطلاق. وكان متخيل ان مايا ممكن تتغير واكمل يحبها وميطلقهاش.
ومكنش عايز حفيدته تتربي بعيد عن امها وابوها. وفي يوم تسنيم كانت حتاخد جني للدكتور وراحت لمايا علشان تقولها انهم خارجين علشان لو حابة تروح معاهم للدكتور وخبطت بس مايا مفتحتش فتحت تسنيم ودخلت لقت مايا في الحمام ولما بصت علي السرير لقت الاب توب بتاع مايا مفتوح وكمان صورة شات مع اياد تسنيم اصدمت واتصدمت اكتر لما شافت الكلام اللي بينهم والصور وكمان المكلمات ال?يديو اللي بينهم وطبعا مش محتاجة اقول كانوا بيعملوا ايه في المكالمات دي بس خرجت مايا وشافت تسنيم فاتحة الاب توب.
مايا: جريت عليها وقفلت الاب توب. انتي بتعملي ايه انتي بتتجسسي عليا ولا ايه. انتي مجنونة. تسنيم: ليه يا مايا ليه اياد تاني مش هو ده اللي سابك وهرب مش هو ده اللي خلاكي تسيبي البيت وتهربي معاه. وبعدين انتي ناسية انك متجوزة لو أكمل عرف انتي عارفة ممكن يعمل ايه. مايا: ههههههه متجوزة حلوة دي. ماانتي عارفة اللي فيها هو بيقرب مني ولا حتى بيطيق يبص في وشي والبركة فيكي ماليه عليه الدنيا ومش شايف غيرك.
تسنيم: انتي ليه مصرة تحمليني نتيجة اخطأك هو انا اللي من الاول خليتك تهربي وتغلطي مع اياد. انا اللي خليتك تتجوزي أكمل علشان المصيبة دي. انا مالي كل واحد يتحمل نتيجة غلطه انا لحد امتي حفضل اتحمل اخطأغيري وانتي اول واحدة مايا: انتي عايزة ايه دلوقتي.
تسنيم: مش عايزة حاجة غير انك تصبري شوية هانت مش انتي وأكمل اتفقته علي الطلاق لما جني تتم سنة يعني خلاص كلها 6شهور كمان وتخلصي وابقي وقتها روحي اتجوزي اياد مع اني مش عارفة لما هو كدة من الاول متجوزكيش ليه وهرب مايا: إياد مهربش هو كان خايف من بابا يأذيه او يلبسه مصيبة. واحنا فعلا حنتجوز بعد طلاقي من اكمل وقتها بابا مش حيرفض وحتى لو رفض حتجوزه غصب عنهم.
تسنيم: وانتي بقي متخيلة انه هيتجوزك. اللي خلاه معملهاش في الاول. هيعمله دلوقتي بعد ما خلاص اتجوزتي وكل حاجة خلصت والناس عرفت انك متجوزة ولا حيقضيها علاقة كدة من غير جواز مايا: حتى لو كان مش مهم ماانا خلاص اتجوزت وهبقي مطلقة ومحدش له عندي حاجة انا المهم اعيش حياتي وبس ازاي مش مهم. المهم اكون مبسوطة.
تسنيم: يا مايا حرام عليكي لو كنتي غلطي قبل كدة معلش كلنا بنغلط بس متفضليش تغلطي وتسيبي نفسك لاياد يدمر حياتك. علشان خاطري اقطعي علاقتك بيه لحد ما تتطلقي ووقتها لازم تجبريه انه يتجوزك اوعي تعيشي معاه كدة تاني ده بابا ممكن يروح فيها. مش بعد ماعمل كل ده وجوزك أكمل تروحي انتي تكرري اللي حصل تاني.
مايا: والله بقي دي حياتي وتخصني انا متخصش حد. ولو حد يا تسنيم عرف او بس شم خبر باللي حصل والله لهفضحك واقول انك كنتي علي علاقة بأكمل وكنتم بتناموا مع بعض تسنيم: هي حصلت لكدة يا مايا وانتي بقي مين قالك ان في حاجة بينا.
مايا: محدش انا إلى عارفة هو بيحبك ازاي وانتي كمان مبتتحمليش عليه الهوا ولعلمك انا عارفة انه معملش معاكي حاجة بس هقول كدة ساعتها علشان افضحك انتي وهو وانتي حرة بقي اعملي اللي يعجبك انا اصلا بجحة زي ما أكمل بيقول بعني مايفرقش معايا كلام ولا فضايح. فاهمة يا حلوة. تسنيم: نزلت معيطة واخدت جني علشان توديها للدكتور. وهي بتقعدها في العربية كان أكمل راجع من بره نزل من العربية وراحلها.
أكمل: ايه يا سمسمة واخدة جني علي فين. تسنيم: وهي باين عليها الزعل والعياط. مفيش انا واخدها للدكتور أكمل: بلهفة. ليه مالها هي تعبانة تسنيم: لا ابدا ده المعاد بتاع كل شهر لازم نتطمن عليها بإستمرار أكمل: تسنيم انتي معيطة مالك انتي إلى تعبانة ولا جني متقلقنيش عليكم تسنيم: والله مافي حاجة سيبني بس دلوقتي علشان متأخرش علي معاد الدكتور أكمل: لا تعالي انا حوصلكم تسنيم: لا يا أكمل ادخل انتي انت جاي تعبان.
أكمل: قرب منها وابتسم. ده انا لو هموت اول بس ما اكون حنبك وعيني عليكي ببقي كويس ومرتاح انتي دوايا يا سمسمتي. تسنيم: بضيق. اكمل لو سمحت كفاية بقي انسي واتكلم معايا بطريقة تانية. انا تعبت من الكلام معاك أكمل: اممم واضح كدة ان الحيوانة اللي فوق دي منكدة عليكي وقايلالك كلام زفت زيها. ماهو محدش بيعمل فيكي كدة غيرها الباردة دي تسنيم: لا مايا ملهاش دخل احنا اللى.
غلطنا ولسة بنغلط بقربنا ده. انت ليه بتصعبها عليا ليه أكمل: حبيبتي انتي شكلك مخنوق تعالي نروح للدكتور وبعدين نخرج شوية علشان تهدي شوية تعالي يا روحي وركبوا مع بعض ومعاهم جني تسنيم: اكمل هو انا ممكن اطلب منك طلب وتعملوا أكمل: بإبتسامة. طلب واحد انتي تؤمري يا روحي تسنيم: ممكن الفترة اللي جاية دي تقرب من مايا وتديها حقها اللي انت مانعها منه. كدة حرام دي انسانة ومن حقها تكون مع جوزها.
أكمل: وهو بيجز علي سنانه. يا دي الموضوع الزفت اللي كل شوية حد يكلمني فيه انتوا مبتزهقوش. ريحي نفسك انا مش حلمس ست غيرك لحد ما اموت تسنيم: يا اكمل علشان خاطري هي ست وليها احتياجات من حقها.
أكمل: والله واشمعني هي بقي اللي محتاجة وانا ليه محتاجتش وقربت منها هي ولا غيرها من وقت ماكنت معاكي. وانتي ليه محتاجتيش حد من وقت ماكنتي معايا ليه منعتي نفسك عني وانا كل يوم لقرب منك واتمناكي ليه مسبتيش نفسك لطارق ولا لمروان اللي كان عايز يتجوزك. اقولك انا ليه علشان احنا بنحب بجد مش طفاسة زيها. احنا غلطنا اه بس علشان بنحب بعض. لكن هي عمرها محبت ولا عندها احساس. هي عايزة اي حد وخلاص انا بقي اياد مش مهم. هي دي لو كانت حبت اياد بجد وكان بينهم حب زي اللي بينا.
مش كانت هي اللي هططلب مني اني مقربلهاش ازاي واحدةتحب واحد وتروح لحضن غيره انا مش فاهم. تسنيم انا جبت اخري من الموضوع ده. لو سمحتي متفتحهوش تاني هما كلهم خلاص 6شهور وكل حاجة تخلص. ثم انا بقي عايز افهم انتي ازاي بتطلبي مني المس واحدة تانية انتي مبتغريش ده انتي كنتي بتموتي لما تشوفيني بكلم اي واحدة واولهم مايا ايه اللي حصل خلاص بطلتي تحبيني تسنيم: اصلا كانت لتعيط وعياطها زاد.
أكمل: وقف العربية وخدها في حضنه. حبيبتي انا اسف اني قولت كدة انا عارف انك بتحبيني وبتغيري عليا. وعارف كمان انك قولتي كدة علشان انتي حساسة وخايفة تكوني السبب في بعدي عن مايا. بس يا قلبي هي مش مراتي وانتي خطفتيني منها هي اللي خطفتني منك وكانت السبب في بعدي عنك، خلاص ممكن بقي نهدي انتي عارفة انا بضعف قدام دموعك وممكن دلوقتي ابوسك كمان مش بس احضنك. تسنيم: خرجت من حضنه وابتسمت. ده بعينك.
أكمل: ههههههه عيني بس ده عيني وقلبي وعقلي وكل حاجة فيا حتموت عليكي. بحبك بحبك يا سمسمة مهما حصل فاهمة تسنيم: ابتسمت. فاهمة ممكن بقي نروح علي الدكتور اتأخرنا أكمل: باس ايديها وابتسم. ممكن انا تحت امر حبيبة قلبي وطلع اكمل بالعربية وراحوا للدكتور وكشفوا علي جني وخرجوا اتعشوا بره ورجعوا البيت وقعدوا مع شوكت واتفرجوا علي فيلم وتسنيم كانت قاعدة وحضنا جني. ونامت وجني هي كمان. نامت في حضنها.
شوكت: ههههه بص يا أكمل جني وتسنيم الاتنين ناموا وهما حاضنين بعض أكمل: مبتسم بسعادة. اه يا عمي شكلهم جميل تحس كدة انهم صورة من فيلم كارتون سنو وايت الكبيرة وسنو وايت الصغيرة شوكت: ههههههه اه والله عندك حق. بقولك ايه انا طالع انام صحيهم بقي يطلعو يناموا فوق أكمل: اصحي مين بس دول في سابع نومة. لا حضرتك انا حشيل بنتي وانت شيل بنتك ونطلعهم فوق.
شوكت: ههههههه بتحلم انا يا حبيبي خلاص ماعنديش صحة لكدة خليك جدع بقي وشيل الاتنين أكمل: هو ده شوكت: بتقول حاجة اكمل: وهو بيمسح شعره. هههههه لا مفيش روح انت نام وانا حشيلهم متقلقش وطلع شوكت نام وأكمل شال جني براحة من حضن تسنيم وطلعها في سيريرها في أوضة تسنيم. ورجع لقي تسنيم لسة نايمة كان بيصلها وبيبتسم.
أكمل: اه بس لو كنت اقدر اخدك علي أوضتي دلوقتي. وحشتيني. يارب عدي بقي ال6 شهور دول علي خير البعد ده صعب اوي. اوففف وشال أكمل تسنيم وطلع بيها فوق وكان حاضنها وهو مبسوط ومكنش عايز يحطها في السرير. بس مضطر. ونيمها في سيريرها وباسها وغطاها وخرج واول ما خرج لقي مايا راجعة من بره اكمل استغرب كان فاكرها في أوضتها وكمان الوقت اتأخر أكمل: انتي كنتي فين كل ده الساعة 2 صباحا يا هانم.
مايا: بقرف. وانت مالك وراحت أوضتها. أكمل: راح وراها ومسكها من ذراعها. انا لما اكلمك تردي عليا عدل وانتي واقفة واياك تمشي وتسبيني تاني وانا بكلمك فاهمة مايا: اوففففف عايز ايه أكمل: كنتي فين مايا: في النادي أكمل: والله لحد دلوقتي مايا: بعد ما خرجنا من النادي روحنا ديسكو أكمل: نعم يا ختي ديسكو ايه ده الله يخربيتك انت اتهبلتي في عقلك مايا: وفيها ايه تكنش بتغير.
أكمل: أغير مين يا غبية انتي. انتي بس للاسف محسوبة عليا زوجة. ده بقي غير عمي وسمعته لما الناس تشوف بنته في الديسكو لحد وقت زي ده يقولوا ايه مايا: يقولوا اللي يقولوه. متفرقش معايا أكمل: احنا بقي يفرق معانا. وعلشان متغباش عليكي تاني. الحكاية دي متتكررش تاني لحد ما نطلق. انا مش اخرتها يجيني حد ملوش لزمة ويقولي شوفت مراتك ولا مراتك كانت معايا في الديسكو فاهمة مايا: هي تسنيم قالتلك حاجة أكمل: قلق. حاجة ايه.
مايا: لا ولا حاجة. وبكل حقارة وخبث. تعرف انا شوفت تسنيم بتكلم واحد علي الشات ومصورالو نفسها بلبس عريان وكمان كلامهم مقولكش حاجة تفضح.
أكمل: بكل انفعال وغيظ وارف. ضربها قلم وقعها علي السرير. انتي مستحيل تكوني بني آدمة انتي حيوانة ويمكن الحيوان احسن منك انتي بتشهري بأختك وتتبلي عليها تسنيم دي برقبتك انتي واللي زيك تسنيم دي. متعرفش تعمل كدة فاهمة. والله يا زفتة انتي لو اتكلمتي عليها كدة تاني انا هموتك فاهمة كتك الارف ومشي اكمل وراح أوضته مخنوق من مايا. اللي كل يوم بتأكدلو ان هو كان صح وان مايا غير تسنيم الاتنين عكس بعض.
أكمل: يا رب ازاي دي بس تكون ام بنتي انا خايف تيجي في يوم وتفضحها بتصرفتها واخلاقها الزبالة دي يارب ريحني منها بقي انا تعبت. والله تعبت وعدي شوية وقت ولسة مايا مبطلتش اي حاجة ولا المخدرات اللي بتشرابها ولا علاقتها مع اياد ولا سهر ولا خروج ولا نادي وتستمر المعناه. ????.
رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع والعشرون
وعدي كمان 5 شهور من عمر جني وبقي عندها 11شهر وفاضل شهر واحد علشان تتم سنة وكل يوم جني بتتعلق بتسنيم وكمان بتنده عليها مامي. وكل ما حد يسألها فين مامي تشاور علي تسنيم وكانت مبتحبش مايا لانها هملاها ولا تعرف عنها حاجة. وفي يوم تسنيم قاعدة بتأكل جني وبتلاعبها وأكمل راجع من بره ولما لاقهم كان مبتسم ومبسوط. أكمل: حبيايب قلبي أغلي اتنين عندي في الدنيا.
تسنيم: ههههههه بابي ده فظيع يا جني عليه كلام يدوخ بس هنعمل ايه مضطرين نتحمله أكمل: ههههههه كدة ماشي المهم وحشتوني انتوا الاتنين. وانتي يا حبيبة بابي عاملة ايه جني: كانت بتبصله وتضحك تسنيم: هاه قولي لبابي انا كويسة أكمل: باس ايد تسنيم. طبعا انا متأكد انها كويسة لانها معاكي انتي تسنيم: وبعدين بابي مش ناوي يجبها لبر مصر يفضحنا أكمل: هههههههه حرام عليكي ده بابي غلبان والله.
تسنيم: انت هتقولي ما انا عارفة. يالا اطلع غير هدومك علشان نتعشي كلنا أكمل: حاضر يا روحي. بس قوليلي الزفته دي جت ولا لسة تسنيم: ارتبكت. ايه اه لالا لسة زمانها جاية.
أكمل: هي المتخلفة دي مش حتتلم شوية ده خلاص فاضل شهر وتغور بقي ده مفيش حد في النادي مبيتكلمش عليها وعلي بلاويها انا قرفت الله يسامحك يا عمي مرمت اسمي معاك علشان تبقي واحدة زي دي مراتي وكل شوية عيل ملوش لزمة يجي يقولي المدام كانت امبارح بتعمل ايه المدام امبارح كانت مولعاها في النادي حاجة تقرف.
تسنيم: معلش بس يا أكمل اهدي هي يعني بتعمل ايه بتروح تعوم تلعب تنس تقعد مع اصحابها وتهزر وتضحك يعني مش حاجة وحشة أكمل: والله اومال الشبان اللي راحةجاية معاهم دول ايه تسنيم: متلومهاش علي حاجة انت السبب فيها انت اللي حرمها منك أكمل: تاني يا تسنيم تمام ماشي انا بقي حروح النادي واجررها من شعرها علي هنا خليها تختمها معايا بمصيبة اوعي بقي كدة.
تسنيم: مسكت ايده. أكمل علشان خاطري بلاش تأذيها ولا تعملنا فضيحة في النادي خليك هادي أكمل: فضايح هي اللي زي دي بيهمها فضايح اوعي يا تسنيم من وشي انتي بالذات مبحبش اتنرفز عليكي. ومشي بسرعة تسنيم: دادا خدي بسرعة خلي جني معاكي لما اروح معاه ده مجنون وممكن يعمل جناية، وخرجت لقت اكمل حيطلع بالعربية وقفت قدامه أكمل: تسنيم اوعي تسنيم: لفت وركبت جنبه. ممكن اجي معاك علشان بس متتهورش عليها.
أكمل: انا عمري ما اقدر امنعك تكوني معايا مهما كانت حالتي ربنا يريحنا بقي من الارف ده ويعدي الشهر ده علي خير. وساق بسرعة تسنيم: طيب براحة ممكن تسوق اهدي من كدة انت متعصب أكمل: هدي السرعة واخد نفس. وبصلها انتي مش ممكن عندك قدرة غريبة في انك تهديني بمجرد ما اتكلم معاكي وتكوني جنبي تسنيم: ههههه قول بقي انك بتتلكك وعملت الشوية دول علشان اخرج واركب معاك.
أكمل: ههههههه انتي بتقولي فيها احنا اصلا مبنخرجش مع بعض غير في مشوار الدكتور بتاع جني غير كدة حضرتك عاملالي حظر تسنيم: اكمل علشان خاطري لما نوصل النادي متعملش مشكلة ولا تزعق لمايا قدام صحابها ممكن أكمل: سبحان الله شوفي انتي بتطلبي ايه وبتقولي عليها ايه وهي بتقول ايه فعلا فرق السما والارض تسنيم: يا سيدي متخدش علي كلامها هي برده بتبقي غايراناوحقها.
أكمل: حقها كسر حقها دي بني أدمة مستفزة انا في حياتي مشوفتش واحدة زيها، يالا ادينا وصلنا انزلي نشوفها ولا هتستني في العربية تسنيم: لا طبعا حاجي معاك انا عارفاك وقت ما بتتعصب مبتشوفش قدامك أكمل: ابتسم طيب بقي انا حقولك علي حاجة لو لقتيني اتعصبت احضنيني وانا اهدي علي طول تسنيم: ههههههههه والله انا اللي حتعصب عليك لو مبتطلتش الكلام ده انت بجد حكاية.
أكمل: مسك ايديها ومشي وهمسلها. انا مش حكاية انا بحبك بحبك تسنيم: ابتسمت ومشيت معاه وفضل أكمل وتسنيم يدوروا علي مايا في كل حتة مش لاقينها وكمان الوقت اتأخر والنادي ابتدي يفضي أكمل: راحت فين دي بس. انسانةميجيش من وراها غير القلق تسنيم: طيب مش يمكن مشيت. كلم دادا واسألها انا خرجت معاك مجبتش تليفوني أكمل: طيب هكلمها، ايوة يا دادا زفته مايا دي رجعت، لا. تمام ماشي خلي انتي بالك بس من جني لحد ما نرجع.
تسنيم: طيب ممكن تكون فين أكمل: تفتكري تكون راحت الديسكو تاني تسنيم: والله يا أكمل مش عارفة انا ابتديت اقلق أكمل: استني كدة في انا شايف حد هناك ورا ملعب التنس تسنيم: وهو ايه اللي حيودي مايا ورا ملعب التنس وكمان دلوقتي المكان هناك هادي ومضلم. أكمل: بيجز علي سنانه. ماهي اختك دي بتعشق الضلمة اسأليني انا تعالي لما نشوف.
ومشي أكمل وتسنيم وراحوا ورا ملعب التنس وكانت صدمة مايا قاعدة مع 3شبان وكمان كانت تقريبا حاضنة واحد منهم وبيشربوا مخدرات أكمل كان حيقتلها والشبان اول ما شافوه جريوا بسرعة وسابوا مايا ومايا اترعبت لما شافت أكمل. بس هو كان خلاص جاب أخره وجري عليها وشدها من شعرها أكمل: عمرك ما هتتغيري حتفضلي زبالة ويمكن الزبالة انضف منك. انتي بتعملي ايه يا حيوانة مايا: اي. اي اوعي شعري يا متخلف انت ايه مش بني أدم.
أكمل: تمام انا هستني لحد ما نروح علشان النهاردة دي حتبات في المستشفي واخد أكمل مايا وتسنيم علي البيت ولما رجعوا أكمل حكي لشوكت علي اللي حصل.
شوكت: مكنش طايق مايا. هو انتي مش حتتغري اعمل فيكي ايه بس يعني مش كفاية أكمل ادبس فيكي وفي مصيبتك السودا كمان رايحة تتصرمحي مع الشبان وتفضحيه انتي ناسية انك محسوبة عليه زوجة. والله انالوطبيت ساكت دلوقتي حتكوني انتي السبب. منها لله امك هي السبب في تربيتك البايظة دي منها لله انا مش عارف لما تطلقي حتعملي ايه حضيعي كل اللي احنا عملناه ربنا يهديكي.
تسنيم: كفاية يا بابا لو سمحت خليها تطلع أوضتها وابقي كلمه بعدين مايا: ايوة تلاقيكي خايفة اوقل وافضحك ماانتي اللي قولتلهم اني بشرب مخدرات بس والله لفضحك أكمل: انتي كنتي تعرفي انها بتشرب يا تسنيم ومقلتليش تسنيم: بتعيط مكنش ينفع لو كنت اتكلمت كانت حتفتكر اني بوقع بينكم.
شوكت: بس ده غلط يا تسنيم كان لازم تقولي. وبعدين فضيحةايه اللي بتتكلم عليها مايا دي انا مبقتش فاهم حاجة هو انا خلاص بقيت مليش لازمة في البيت كل واحد يعمل اللي علي مزاجوا مايا: والله انت يا سي أكمل عايز تفهمني انها مقلتلكش. بس ماشي بردوا انا هقول لبابا. بابا.. أكمل: قاطعها وميسكها من شعرها وجرها علي فوق. امشي معايا احسن اقسم بالله موتك الليلة دي حيكون علي ايدي. امشي يا بجحة.
مايا: اي اي يا بابا قولو يسيبني شوكت: والله ابدا خليه يمكن يعرف يعمل اللي انا معملتوش. خليه يربيكي تسنيم: جريت علي أكمل. أكمل كفاية لو سمحت. لو ليا خاطر عندك.
أكمل: مردش عليها واخد مايا علي أوضتها وقفل الباب بالمفتاح وضربها لما فش غله فيها انتي ايه كلك غلط كلك متستحقيش تعيش غير في وسط الزبالة اللي بتعرفيهم. والله ومش حعيد الكلام ده تاني لو في يوم من الايام بوقك اتفتح بكلمة عن تسنيم وعني لعمي لحيكون أخر يوم في عمرك. وخلي الشهر اللي فاضل ده يعدي علي خير انتي سامعة وخرج أكمل وراح أوضتة تسنيم. لقاها بتنيم جني.
أكمل: تسنيم انا عايز اعرف هي الحيوانة دي كانت بتهددك بأيه تسنيم: بتعيط ومش بترد أكمل: قعد جنبها. ومسك وشها حبيبتي قوليلي كانت بتهددك بأيه تسنيم: وهي بتعيط وصعبان عليها نفسها. كانت بتقولي لو قلتلك حتقول لبابا وماما وكل الناس انها شافتنا نايمين مع بعض ولو ده كان حصل انت عارف انهم ممكن يتأكده من ده بسهولة بعد اللي حصل بينا قبل كدة. وعيطت أكتر.
أكمل: حضنها وهو بيعض علي شايفه. اه يا بنت ال، بقي كدة. وانتي ازاي تسكتي ليه مقلتليش تسنيم: كنت خايفة من الفضايح انت عارف يا أكمل انا مش كمل فضيحة زي دي والله انا تعبت غلطة واحدة افضل ادفع ثمنها كل عمري والله حرام كل اللي يعرف اللي كان بينا يهددني ويزلني انا اتزليت اوي يا أكمل اتزليت وعيطت زيادة.
أكمل: ضمها أكتر وطبطب عليها. خلاص يا قلبي كفاية معلش انا السبب في كل اللي حصلك واللي بيحصلك. بس والله اوعدك بعد عيد ميلاد جني حطلقها ونتجوز علي طول ويبقي بقي حد يفتح بقوه والله اخدك واسافر ما هيهمني حد. اهدي يا روحي اهدي تسنيم: حضنته أكتر. انا بحبك والله بحبك. وحبك ده هو اللي مخليني ضعيفة كدة ومكسورة.
أكمل: وهو بيحضنها اكتر ونفسه يخاد كل المها ووجعها ويريحها. لا يا عمري محدش يقدر يكسرك طول ما انا موجود والله لخليكي ترفعي راسك قدام كل الناس وانتي مراتي وحلالي يا قلبي. بس كفاية انتي وجعتي قلبي والله انا مستحملش اشوفك مقهورة كدة اهدي اهدي وانا حنزل تحت اجبلك عصير واجع تشربيه وتنامي اتفقنا. تسنيم: هزت راسها وهي بتمسح دموعها. اتفقنا.
أكمل: مسك وشها. ايوة كدة هي دي حبيبتي اللي بتسمع الكلام. انا مش حتأخر عليكي ونزل أكمل وجابلها العصير وشربها ونيمها في حضنه لحد ما نامت وبعدين. رجع أوضته وعدي الشهر اللي فاضل وجه يوم عيد ميلاد جني واللي حصلت فيه مفجأة محدش توقعها واللي كانت هي دي اللي فرقت بين تسنيم واكمل لسنين بس يا تري هي ايه وايه اللي حصل اسمع توقعتكم ورايكم للحلقة الجاية.
رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس والعشرون
وفي يوم عيد ميلاد جني تسنيم وأكمل عملوه في في جنينة الفيلا بس الكبيرة اللي بعيدة عن البسين وكانت حفلة جامدة وكل اصحابهم ومعارفهم وكل الاطفال اللي في النادي كانو موجودين وكانت الدنيا زحمة ودوشة وتسنيم وأكمل كانوا مع جني بيرقصوا معاها ويلعبوها بس تسنيم بصت من بعيد شافت مايا بتتكلم في التليفون وبتتلفت حاوليها وبعدت بعيد تسنيم خافت انها تعمل مشكلة في عيد ميلاد جني وراحت وراها تشوفها بتعمل ايه وأكمل اخد باله ان تسنيم بعدت بس قال عادي ممكن تكون بتشوف حاجة وجاية. تسنيم لقت مايا دخلت الفيلا بسرعة راحت وراها بس وقفتها واحدة من صاحباتها وقعدت تتكلم معاها بس تسنيم حاولت تخلص الحوار بسرعة ودخلت الفيلا تشوف مايا ملقتهاش تحت طلعت فوق في أوضتها واول ما قربت من الاوضة اتصدمت سمعت صوت مايا ومعاها صوت راجل قلبها وقف وخافت خصوصا لما قربت اكتر وسمعت الكلام اللي بيقولوا وفهمت هما بيعملوا ايه حطت ايدها علي بقهاونزلت تجري علي تحت وكان أكمل قلق علي تسنيم وراح وراها وقابلها وهي نازلة وبتجري ومخضوضة.
أكمل: مالك يا سمسمة انتي وشك اصفر ليه كدة تسنيم: خايفة ومرتبكة. اااانا كويييسة ممافيش حاجة أكمل: شك اكتر: تسنيم مالك ايه اللي حصل هي الزفتة دي مش ناوية تجبها لبر عملتلك ايه تسنيم: لا لا معملتش حاجة بقولك ايه تعالي علشان منتأخرش علي الحفلة ومسكت ايده علشان يمشوا أكمل: شدها ليه. تسنيم مالك انتي لو خبيتي علي الدنيا بحالها انا لا تسنيم: عنيها دمعت. مفيش يا اكمل صدقني بقي تعالي علشان جني مع بابا لوحدها.
أكمل: هي مايا فوق بتعمل ايه تسنيم: ايه اه لا هي هي بتتغير هدومها وجاية تعالي احنا نرجع الحفلة أكمل: انا طالع اشوفها تسنيم: مسكته من ايده لا لا علشان خاطري بلاش هي هتنزل لوحدها أكمل: اه واضح كدة انها لسة بتضرب مخدرات انا بقي حطلع افوقها علشان تسيب بنتها في اول عيد ميلاد ليها وتطلع تضرب الهباب ده تسنيم: عيطت اكتر وهي ماسكة ايده. ارجوك لا متطلعش فوق بلاش وحياتي عندك بلاش.
أكمل: سابها وطلع وهي طلعت وراه وجه يفتح الباب لقاه مقفول فضل يزق فيه لحد ما اتفتح ولقي مايا مع اياد في السرير وطبعا أكمل عرف انه اياد لانه شاف صوره معها علي الفيس والانستجرام قبل مايتجوزها. أكمل شد اياد وقعد يضرب فيه وتسنيم حاولت تفك الاشتباك علشان خايفة علي أكمل و اياد عرف يفلت منه واخد هدومه ونزل يجري. أكمل لف لمايا وجرها من شعرها وهو مش طايقها وقعد يضرب فيها بالاقلام.
أكمل: انتي ايه ليه رخيصة كدة ليه واطيه كدة مش قادرة تصبري لحد مااطلقك وتتجوزيه. وكمان انتي ام انتي سايبة بنتك في عيد ميلادها وجاية، يا بنت ال، والله لربيكي وافضحك يا كلبة يا زبالة مايا: كفاية بقي انت محسسني انك ملاك انت والهانم ما انتوا كمان بتحبه بعض في ايه بقي أكمل: ايديكي قولتي يا رخيصة بنحب بعض مش بنام مع بعض يا كلبة. وانتي طالق طالق طالق كتك الارف.
مايا: احسن انا كنت عايزة اخلص منك. بس والله لو بابا عرف حفضحك انت والسهتانة دي واقول اني شوفتكم مع بعض أكمل: كدة طيب ورحمة ابويا لنزلك كدة زي ماانتي بقميص النوم ده لابوكي وكل الناس اللي تحت علشان يشفوكي ويعرفوا حقيقتك وافضحك ابقي بقي وريني ازاي حتفتحي بقك محدش حيصدق واحدة كلبة وواطية زيك تعالي. وشدها أكمل من شعرها وجرها علي تحت وتسنيم كانت وراه وبتترجاه.
تسنيم: بتعيط. ارجوك يا أكمل بلاش وحياتي وحياتي لا كفاية فضايح لا مايا: لا يا أكمل ابوس ايدك بابا كدة ممكن يحرمني من كل حاجة لا أكمل: وقف. هو ده اللي همك وفارق معاكي انه يحرمك من الفلوس اه يا زبالة ومفرقش معاكي الفضيحة وابوكي ممكن يحصله ايه لما يعرف تسنيم: أكمل ابوس ايدك سيبها لو بابا شافها كدة وقلتلوا علي اللي حصل بابا ممكن يجرالوا حاجةوساعتها انا مش حسامحك والله عمري ما حسامحك.
أكمل: كان وصل عند اول البسين وعلشان خايف علي تسنيم ساب مايا ومايا كانت عايزة تجري بعيد عن أكمل علشان ميمسكهاش تاني وهي بتجري وقعت علي حرف البسين ودمغها نزفت وغابت عن الوعي. تسنيم واكمل جريوا عليها تسنيم: بتصرخ. مايا مايا ردي عليا ايه اللي حصلك انا السبب انا السبب يارتني ما روحت وراكي يا رتني أكمل شيلها بسرعة لازم نوديها المستشفي ارجوك بسرعة.
أكمل: شال مايا وطبعا شوكت والناس جريوا يشوفوا في ايه بسبب صريخ تسنيم وشوكت شاف مايا وأكمل شايلها بقميص النوم استغرب بس من قلقه معلقش وراحوا كلهم علي المستشفي وكانت مايا في العمليات واكمل وتسنيم وشوكت مستنينها بره شوكت: أكمل مايا كانت نازلة عند البسين بقميص النوم ليه وايه اللي وقعها أكمل: بص لتسنيم وهي كانت بتهز راسها لا وعنيها بتحظره انه يتكلم.
شوكت: ساكت ليه رد يا ابني انا قلبي بيقولي حاجة وخايف تطلع صح ريحني يا ابني رد عليا. أكمل: انا حقولك تسنيم: أكمل اوعي عمري ما حسامحك والله عمري شوكت: اسكتي انتي اتكلم يا أكمل كانت بتعمل ايه. أكمل: اصلي طلعت الاوضة ولقتها مع اياد في السرير و..
شوكت: قعد علي الكرسي وهو مكسور ومش قادر ياخد نفسه. لا حول ولا قوة الا بالله انا بس مش عارف انا ربنا بيعاقبني بالبنت دي ليه ده انا عمري ما ازيت حد. استغفر الله العظيم. تسنيم: قعدت قصاد بابها علي ركبتها وباست ايده. بابا اهدي علشان خطري متعملش كدة انا خايفة عليك وبصت لأكمل انا لو بابا جرالوا حاجة مش حسامحك انت اللي حتكون السبب فاهم أكمل: كان مخنوق ومردش عليها. وقرب من عمه. عمي انت كويس اندهلك الدكتور.
شوكت: بيتكلم بصعوبة. لا يا ابني متخفش لسة العمر في باقي علشان اشوفها واعرف هي عملت كدة ليه هي لو قامت انا اللي حموتها بأيدي وفي الوقت ده خرج الدكتور. تسنيم: جريت عليه. طمني يا دكتور مايا عاملة ايه الدكتور: شكله حزين وبص لشوكت نظرة فهم منها هو عايز يقول ايه شوكت: دموعه نزلت. لا اله الا الله تسنيم: بصتلهم انتوا تقصدوا ايه اتكلم يا دكتور مايا مالها. اختي حصلها ايه رد بقي حرام عليك.
الدكتور: للاسف مايا جالها نزيف في المخ نتيجة الوقعة وللاسف مقدرناش نوقف النزيف ومايا ربنا رحمها تسنيم: صرخت. لا مايا لا مش ممكن أكمل: راحلها وحضنها. حبيبتي اهدي علشان خاطري تسنيم: بتصرخ في حضنه. انا اللي موتها انا يارتني مارحتلها يارتني مارحتلها مايا ماتت يا أكمل وهي كدة ليه ماتت من غير ما توب ليه ليه انا المجرمة انا يا أكمل.
أكمل: علشان خاطري كفاية انتي ملكيش ذنب. هي اللي عملت كدة في نفسها. ربنا يرحمها ويغفرلها بقي تسنيم: خرجت من حضنه وزقته. انت انت اللي موتها كانت بتجري خايفة منك انت كانت خايفة تفضحها. انا. مش حسامحك عمري عمري. أكمل: انا يا تسنيم. انا اللي قولتلها تعمل كدة مع اياد انا اللي خلتها تعمل كدة ليه ليه بتحمليني فوق طاقتي حرام عليكي انا خلاص تعبت.
شوكت في الوقت ده وقع من علي الكرسي. تسنيم وأكمل جريوا عليه والدكتور ونقلوه الاوضة وكان تعب وقلبه اصلا تعبان. تسنيم: كمان مش انت السبب في اللي حصل لبابا مش انت اللي حكتلوا وانا حظرتك انا قولتلك لا وانت مسمعتش كلامي أكمل: يا حبيبتي اهدي بقي انا مليش ذنب في كل ده انا مالي انا مش حزعل منك علشان عارف انك مش في وعيك. حاولي تهدي بس انا اول مرة اشوفك كدة.
تسنيم: قعدت في الارض وهي بتعيط. اه يا أكمل انا فعلا مجرمة بسببي انت حرمتها منك وهي راحت تدور علي ده مع غيرك انا وانت اللي عملنا فيها كدة احنا اللي قتلناها اه يا أكمل انا احنا منستهلش اننا نكون مع بعض احنا لازم نتعاقب لازم لازم.
أكمل: دمع. وقعد جنبها في الارض. وحضنها. حبيبتي انتي ليه عايزة تحملي نفسك وتحمليني ذنب مايا. حبيبتي قولتلك قبل كدة لو الموضوع كدة. احتياج ليه احنا مكررنهاش من يوم ماكنا مع بعض ليه محدش فينا ضعف مع حد غير التاني. علشان مكناش عايزين غير بعض لكن مايا الله يرحمها. كانت بتفكر بطريقة تانية. وهي اللي وصلتها لكدة. تسنيم: في حضنه بس مش بترد أكمل: تسنيم. تسنيم. ردي مالك حبيبتي مالك. الحقني يا دكتور بسرعة.
تسنيم: فقدت وعيها من كتر الصدمة مكنتش متحملة وقعدت اسبوع في المستشفي هي وشوكت وبعدين خرجوا. وأكمل مكنش فايق ولا فاكر يكلم نسرين ولما تسنيم خرجت من المستشفي كلمها وقالها ان مايا ماتت. نسرين سافرت بسرعة وراحت الفيلا واول ما دخلت راحت لشوكت وحكالها كل حاجة. طلعت لتسنيم أوضتها وكان أكمل قاعد بيأكلها وهي في السرير ولسة تعبانة وبتعيط.
نسرين: وهي منهارة. قتلتي بنتي يا تسنيم قتلتيها علشان تخطفي جوزها منها عمري ماحسامحك وحفضحك واقول علي اللي كان بينكم تسنيم: بتعيط. انا يا ماما والله ابدا انا معملتش حاجة أكمل: انتي ازاي تتهميها بكدة جوز مين ده اللي عايزة تخطفوا ما كدة كدة كنت هطلقها انتي بتقولي اي كلام وخلاص وبعدين انتي آخر واحدة تتكلم عن الخيانة واضح ولا اوضح نسرين: انت كمان هتهددني. لا ده انا نسرين ومبيهمنيش.
أكمل: انتي هتقوليلي. ما انا عارف ومجرب منك ومن بنتك الله يرحمها بقي تسنيم: كفاية حرام عليكم انا مش قادرة يا رب اموت انا كمان يارب اريحكم كلكم مني بقي انا خلاص تعبت أكمل: قعد جنبها وحضنها وهو بيبص لنسرين بغل وبيجز علي سنانه سيبيها بقي في حالها حرام عليكي انتي عايزة تموتيها هي كمان نسرين: اه يارب تموت اشمعن بنتي ماتت بسببكم أكمل: وهي دي مش بنتك هي كمان.
نسرين: لا مش بنتي ولا ربتها ولا حبيتها. انا بنتي ماتت بنتي مايا اللي قتلتوها. بس والله انا هنزل لشوكت وافضحكم عنده واخليه يطردكم بره انتوا الاتنين تسنيم: بتبص لأكمل بحسرة وانكسار وبتعيط أكمل: بصلها وهو بيهز دماغة متخفيش. انا معاكي وقام لنسرين واخدها بره الاوضة.
أكمل: علشان بس نجيب من الاخر انتي لو قلتي اي حاجة لعمي انا حقوله علي اللي كنتي عايزة تعمليه معايا وعلي فكرة حتى وقتها لو كان زعلان مني بردوا حيصدقني لانه حكالي علي كنتي عايزاه من ابويا كمان وان ده سبب طلاقكم وساعتها بقي انسي اي فلوس من عمي حتشحتي. والقرار ليكي اختاري. نسرين: اتراجعت وخافت لشوكت فعلا يمنع عنها الفلوس اللي بتاخدها منه. طيب انا كنت عايزة مبلغ كدة علشان اسافر.
أكمل: حط ايده في جيبه وهو بيعض علي شافيفه من الغيظ قد أيه انتي شبه بنتك الفلوس نستك بنتك اللي ماتت وبنتك اللي مدمرة جوا سبحان الله انتي مش بني آدمة. المهم عايزة كام نسرين: مبدأيا عايزة 2مليون أكمل: هو مليون واحد وتسافري الصبح غير كدة اعلي ما في خيلك اركبيه. علي فكرة انا لو عمي زعل وطردني زي ما بتقولي عادي حاخد تسنيم واتجوزها عادي بس انتي اللي حتخصري. مش احنا نسرين: هات الشيك.
أكمل: راح أوضته وكتبلها الشيك وادهولها وفعلا تاني يوم مشيت بس قبل ماتمشي راحت لتسنيم وهددتها بعيد عن أكمل نسرين: انا ماشية. بس احب اقولك حاجة لو اتجوزتي أكمل اناحاخد جني منك بالقانون وكمان لما تكبرهقولها ان انتي اللي قتلتي امها وخطفتي منها جوزها. فاهمة اوعي تتخيلي انك تموتي بنتي وانا اسيبك تعيشي وتتهني مع جوزها. ومشيت وسافرت.
وتسنيم كانت هاتموت من الحزن والقهر. وقالت خلاص كدة اتكتب عليها هي وأكمل الفراق. وعدي 5 شهور علي الحادثة دي وتسنيم قررت انها تسافر دبي تاني بس المرة دي من غير رجعة ولازم تبعد وقالت لأكمل أكمل: دبي تاني يا تسنيم ما خلاص بقي احنا لازم نتجوز بسرعة خلاص مبقاش في حاجة تمنعنا.
تسنيم: لا فيه لما جني تتاخد مني يبقي فيه لما ماما لما تكبر تقولها اني قتلت امها وخطفت ابوها منها يبقي فيه لما اختي تموت بسببي يبقي فيه لما كل ما اقرب منك افتكر اختي وهي سايحة في دمها يبقي فيه في كتير يا أكمل كتير اوي اوي. خلاص يا أكمل احنا كدة وصلنا للنهاية. انا لو مش عندك مانع حاخد جني معايا انا مقدرش ابعد عنها.
أكمل: مسكها من ذراها الاتنين. ليه ليه حرام عليكي بعد كل ده لسة عايزة تبعدي انا خلاص مش متحمل بعدك اللي فات لسة حتحمليني بعد جديد ليه ليه تعملي فيا وفي نفسك كدة ليه بتقسي علينا كدة تسنيم: عيطت علشان هو ده أكبر عقاب لينا احنا غلطنا غلطنا كتير اوي ولازم نتحاسب انا كنت بغير عليك من اختي.
كنت بغير وانا مش منحقي كنت بمنعك عنه بغيرتي عليك كنت بتحضني وتبوسني وانت جوز اختي كنت بتحبني وانت جوز اختي لا لازم اعاقب نفسي قبل ما أعاقبك وفعلا تسنيم حجزت وصممت علي السفر واخدت دادا صباح معاها علشان تبقي تخلي بالها من جني وهي في الشغل ويوم سفرها أكمل: وهو جواه حزن ميتوصفش. لسة مصممة تسنيم: اه لسة خلاص انا اخت قرار ومش حتراجع عنه أكمل: طيب ممكن احضنك لا خر مرة ولا كتير عليا.
تسنيم: اكمل احنا هنتأخر علي الطيارة لوسمحت وصلنا بسرعة وفعلا اكمل وصلهم وهما طول الطريق دموعهم موقفتش وودع أكمل حبيبته وبنته وكان ربنا اللي عالم هو حاسس بإيه. وسافرت تسنيم وبعدت وتعمدت متتكلمش مع أكمل حتى في التليفون الا قليل جدااا وأكمل كان بيموت كل يوم في بعدها. بس لحد امتي البعد ده محدش عارف وايه اللي ممكن يحصل ويرجعهم او يبعدهم زيادة اسمع توقعتكم بقي.