رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل العشرون
وتاني يوم تسنيم خلاص مسافرة وأكمل رايح يوصلها المطار والاتنين في العربية أكمل كان حاسس انه رايح يودع قلبه وروحه وكل دنيته وبيحاول يمسك دموعه وتسنيم كمان بتحاول تمسك نفسها ومتعيطش. وأكمل مش لاقي كلا يقولوا ولا يوصف اللي هو حاسس بيه وكانوا الاتنين ساكتين وأكمل راح شغلها الاغنيه دي (وحياتي خليكي لعمرو دياب )( من غير ما اقول. من غيرما اقولها هتعرفي احساسي ايه من قلبي لو هتقربي حتحسي بيه وتصدقي. وحياة عنيكي انتي اللي عاش قلبي انا يدور عليكي. وخلاص لقيت كل اللي ياما حلمت بيه في اللحظة دي. وحياتي خليكي مع قلب دايب فيكي. وليل نهار بيقول ياحبيبي. وحياتي خليكي وعنيا تقولها لعنيكي. حقول لمين غيرك يا حبيبي. هتمني ايه وانتي معايا وبين ايديا اتمني ايه غير ان قلبي يحضنك وتحضنيه وتحسي بيه. وحياتي خليكي مع قلب دايب فيكي وليل نهار بيقول يا حبيبي. وحياتي خليكي وعنيا تقولها لعنيكي حقول لمين غيرك يا حبيبي. وحياتي خليكي ).
تسنيم سمعتها وعيطت كتيير أكمل: عشان خاطري خليكي جنبي انتي عارفة ان انتي روحي يا تسنيم والله مش حقدر اعيش من غيرك والله مش حقدر متبقيش عنيدة بقي انتي عمرك ما كنتي كدة. تسنيم ازاي حتقدري تعيشي من غيري مش حوحشك. تسنيم: ودموعها كتيييير. ارجوك كفاية انا مش متحملة اسكت اسكت يا أكمل لحد ما اوصل المطار مش عايزة اسمع حاجة.
أكمل وصلها المطار ودخلها وهما خلاص تسنيم داخله واكمل واقف ماسك وشه وراسه وبيحاول ميدمعش وعينه عليها. تسنيم ماشية وحاسة ان قلبها هو اللي وراها مش أكمل. لفت وبصت عليه لقت عنيه كلها رجاء انها متسافرش جريت عليه وحضنته جامد وهو كمان حضنها اوييي أكمل: خليكي. خليكي يا قلبي وحياتي عندك متسبينش حموت من غيرك يا تسنيم. ارحميني. تسنيم: خلاص يا أكمل مبقاش ينفع. انا لازم ابعد انا تعبت مش قادرة.
أكمل: يعني حترتاحي وانا بعيد عنك. تسنيم: خرجت من حضنه. سلام يا أكمل حتوحشني. ومشيت تسنيم وأكمل فضل باصص عليها لحد ما اختفت من قدامه ورجع وهو مهموم ومش عارف ازي حيرجع البيت من غيرها وافتكر الشهرين اللي قضاهم بعيد عنها في دبي وازاي عدوا عليه وقد ايه كانت وحشاه. واول ما دخل الجنينة وقف وافتكر كل مكان ليهم في ذكري حب ولعب وهزار.
أكمل: يارب انت بتعاقبني علي غلطتي مع تسنيم بس والله انا بحبها وكان نفسي اتجوزها يارب عاقبني بأي شئ الا تسنيم انا مش عارف ازاي الوقت هيعدي عليا ازاي. يارب ده عقاب صعب صعب اوي يعني اتحرم من تسنيم واتجوز مايا وكمان اخلف منها ازاي بس ازاي. وفضل ودخل أكمل الفيلا لقي مايا قاعدة مستنياه ولابسة لانجري خطيييير وميكب وزي القمر. أكمل: بغيظ وغل. انتي ايه اللي مقعدك كدة.
مايا: مستنياك يا حبيبي ايه اللي آخرك كدة من الصبح من ساعة ما وصلت تسنيم مرجعتش حتى بابا قالي انك مروحتش الشركة وتليفونك مقفول. أكمل: وهو طالع ملكيش دعوة اروح مكان مروح. مايا: جريت وراه وشدته. وبعدين يا كيمو مش خلاص مشيت وسابتنا خلينا نعيش بقي سيبلي نفسك انت بس وانا حخليك تنساها واوعدك.
أكمل: كان حتى مش باصصلها. لو فكرتي انك تقربي مني تاني حتزعلي من اللي حعمله. انتي ام ابني وبس وحتى ده كمان جه بالغصب وانتي عارفة. فأحسنلك ابعدي عني الكام شهر اللي فاضلين دول بدل والله حنسي انك حامل وحنزل فيكي ضرب لحد ما فش غيلي منك انت السبب في كل اللي بيحصلي انتي السبب في بعد حبيبتي عني ابعدي بقي ربنا يخدك. وطلع أكمل أوضته وقعد يبكي لحد تعب وفتح تليفونه وكلم تسنيم في شقة دبي... تسنيم: الو.
أكمل: حبيبتي. طمنيني عليكي انتي كويسة. تسنيم: اتنهدت. اه اه يا أكمل كويسة. أكمل لو سمحت متتصلش بيا تاني انا سافرت علشان ابعد عنك وتبعد عني مش علشان نفضل نتكلم اعذرني يا أكمل لو اتصلت تاني مش حرد عليك.
أكمل: قام وخبط الدولاب. ايه بقي حرام عليكي انا بموت وانتي بتكملي عليا ارحميني حتى التليفون اللي حكلمك فيه واطمن عليكي واسمع صوتك مستكتراه عليا والله حرام بقي كدة انا تعبت تسنيم انا لو طلقت مايا دلوقتي واخدت ابني معاها وسافرت. حتكوني انتي السبب. انا اصلا مش طايقها ولا طايق اشوفها وكفاية انها السبب في بعدك عني. مش كمان بقي مش حكلمك حتى ولا اسمع صوتك كدة كتير قوي.
تسنيم: أكمل انا قولت اللي عندي ومش حغيره وحتى لو انت طلقت مايا انا عمري ما حكون ليك غير بنت عمك وبس انا مش حقدر اسمع الناس وهي بتقول طلقت اختها علشان تتجوز جوزها ولا ابنك ولا بنتك لما يكبر يفتكر خالتوا خاينة وخطفت ابوه من امه. اكمل انا قولتهالك حكياتنا خلصت. سلام يا أكمل. وقفلت وأكمل كان مخنوق وحدف التليفون في الارض وكان رايح جاي ومش عارف ولا فاهم الايام اللي جاية حتعدي عليه ازاي.
أكمل: يارب يعني انا اعمل ايه دلوقتي انا اروح اخنق اللي اسمها مايا دي واخلص منها كان يوم مهبب اللي رجعت فيه يا ريتها كانت هربت مع اياد وخلصنا منها.
وعدي كمان 4 شهور علي سفر تسنيم وكانت عند كلامها لبتكلم أكمل ولا حتى بترد عليه وده مكنش سهل عليها. كانت بتتقطع وهو كمان كانت طول الوقت بتتفرج علي صورهم مع بعض وصوره هو لوحده كان واحشها لابعد حد. اما أكمل كان طول الوقت بره البيت وحتى مبيكلش في البيت مكنش عايز حتى يشوف مايا ولا يسمع صوتها وكان في يوم قاعد في مكان هادي بعربيته وبيحاول كالعادة بيحاول يكلم تسنيم بس هي مش بترد كان مخنوق وقاعد بيسمع الاغنية دي (اغيب لعمرو دياب)( اغيب اغيب واسأل عليه عايش ازاي وبيعمل ايه بيقولوا مش قادر ينسي عايش بيتعذب لسة. اغيب واقول ده زمانه نسيني ماهولو ينسي حينسي. طول ماهو فاكر حفضل فاكر ايوة اومال انا بسأل ليه. اداري ايه انا ولا ايه ده ياشوق فيا اللي فيه. ده حالي اصعب من حالوا جرالي اكتر ماجراله. اغيب واقول ده زمانه نسيني ماهو لو ينسي حينسيني. طول ماهو فاكر حفضل فاكر. ايوم اومال انا بسال ليه. ).
اكمل: اه يا سمسمة وحشتيني وحشتيني اوي ولو قعتي العمر كله بعيد عني حتفضلي توحشيني. وهو قاعد تليفونه رن عمه شوكت أكمل: الو ايوة يا عمي شوكت: أكمل تعالي بسرعة مايا بتولد أكمل: استغرب. بتولد دي لسة في اول التاسع شوكت: انا عارف بقي هي تعبانة وانا واخدها علي المستشفي وانت حصلنا بسرعة.
أكمل: قفل التليفون وركب عربيتة وراح بشوف مايا وكان مش فرحان كان نفسة يسمع الخبر ده وتكون تسنيم هي اللي بتولد. بس راح علي المستشفي. وشوكت قاعد أكمل: ايه الاخبار ولدت. شوكت: لسة الدكتور بيقول لسة قدامها للصبح. أكمل: ربنا معاها. شوكت: انا كلمت نسرين علشان تيجي لازم تكون جنبها وكمان كلمت تسنيم وقالتلي انها حتحجز في اول طيارة وتيجي الصبح.
أكمل فرح وعنيه لمعت اكتر مافرح ان مايا حتولد بنته لان مايا كانت حامل في بنت. أكمل: بجد يعني سمسمة جاية شوكت: اه وحقولك علي معاد وصولها علشان تروح تستناها أكمل: ده انا حروح من دلوقتي دي وحشتني اوي يا عمي شوكت: مش أكتر مني يا بني والله انا عمري ما اقعدت الفترة دي من غيرها. أكمل: هي قالت جاية في طيارة كام شوكت: استني كدة قالتلي حبعتلك المعاد ورقم الرحلة علي التليفون.
اكمل: شد منه التليفون وهو فرحان وملهوف. اه تمام دي طيارة 7 الصبح انا شوية كدة وحروح استناها. وفعلا عدي الوقت ده علي أكمل اكتر من ال4شهور اللي فاتوا كان حيتجنن ويشوف حبيبته سمسمة وراح اكمل علي المطار علشان يجيب تسنيم وكان واقف مستنيها تخرج وخرجت وشافها ????????????.
رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الحادي والعشرون
أكمل اول ماشاف تسنيم وهي شافته. أكمل جري عليها وشالها وحضنها اوييي أكمل: حبيبتي وحششتيييني اوييي. اويييي. هنت عليكي هان عليكي أكمل تقعدي 4شهور ميمعش صوتك حتى. من امتي وانتي قاسية كدة تسنيم: كانت بتعيط ووحشها أكمل ووحشها حضنه وخرجت من حضنه غصب عنها. تسنيم: أكمل كفاية احنا في المطار الناس بتبص علينا. أكمل: ولا يهمك من حد. المهم انتي وحشاني اوي.
تسنيم وهي بتحاول متبينش اللي جواها وتضعف وهي مصدقت اتماسكت الفترة اللي فاتت. تسنيم: وانتوا كمان كلكم وحشتوني. أكمل: والله كلنا وانا لوحدي موحشتكيش. عموما مهما تخبي باين عليكي انا هنا هنا يا تسنيم. وكان بيشاور علي قلبها. تعالي يالا علشان اروحك. تسنيم: لا اروح ايه وديني المستشفي عند مايا عايزة اطمن عليها الاول. أكمل: ابتسم. ماشي حوديكي ولوإنها متستهلش لهفتك دي.
وركبوا العربية وتسنيم متعمدة متتكلمش معاه ولا تبصله.
أكمل شغلها الاغنية دي (لحماقي. بعدنا ليه )( تعبت في بعدي كان ناقصني حاجات كتير. وحاسس برده بيكي وعارف انك مش بخير. علشان فهمك وعرفك وتملي حبيبتي شايفك بتحني لكل ذكري جنبك عشتها. وانا زيك برده واكتر اوقات بسرح وافكر انا وانتي بعدنا ليه. ملقتش اجابة جيتلك ما انا يمكن لو حكتلك تقوليلي كسبنا ايه. تعبت في بعدي عنك وكان ناقصني حاجات كتير. وحاسس برده بيكي وعارف انك مش بخير. علشان فهمك وعرفك وتملي حبيبتي شايفك. بتحني لكل ذكري حنبك عيشتها. محدش فينا عارف لسة بكرة مخبي ايه. لكن كل اللي فاتك ممكن احكيلك عليه. اصعب ايام في عمري. مقدرش اوصفها عمري. وأكيد حسيتي بيا وعشتي ايام زيها. ما انا زيك برده واكتر. اوقات بسرح وافكر انا وانتي بعدنا ليه. ملقتش اجابة جيتلك ما انا يمكن لو حكتلك تقولي بعدنا ليه. ).
تسنيم: مسحت دموعها. وسكتت وهي نفسها تقولو. انت قولي بعدنا ليه انت اللي اتخليت عني وبعتني واتجوزت غيري. بس مش عايزة تفتح جرحها تاني وهي لسة بتحاول تلمه وترتاح. أكمل: انا عارف وحاسس بكل اللي جواكي. بس عايزك تعرفي انا لو بعتي عني لاخر يوم في عمري. عمري ماهنساكي ولا ابطل احبك. ابعدي واهربي براحتك. برده حتفضلي في قلبي وعقلي. بحبك يا سمسمة مهما عملتي ومهما اقسيتي عليا. وبصلها وابتسم وغمزها.
تسنيم: من جوها فرحانا ان اكمل لسة بيحبها والبعد مغيروش بس مش قادرة تقرب منه علشان خايفة من القرب ده وعارفة نتيجته تسنيم: احمم قولي هي مايا ولدت ولا لسة. أكمل: لسة من بليل وهي قرفانا معاها وكل شوية تشتم الدكتور وتزعقله وتقولو يولدها. قيصيرية وانا قلتلوا اوعي خليها تتلوع كدة لحد ماتولد لوحدها تسنيم: ههههه والله حرام عليك ليه كدة مدامت تعبانة ماتسيبها تولد وتخلص.
أكمل: ههههههه والله ابدا خليها تعرف قيمه بنتها علشان تعرف تحافظ عليها. ده انا قلت للدكتور وانا جاي اياك تولدها بعملية انا عايزها كدة لحد ما ارجع. تسنيم: من امتي قلبك قاسي كدة يا أكمل. اكمل انتوا لسة زي ما انتوا اكمل: اتنهد. اه يا تسنيم ومفيش حاجة حتتغير لحد ما نتطلق هي بس تقوم وتبقي كويسة وانا حاخد البنت واربيها وهي تروح تشوف حياتها تسنيم: هي حتجيب بنوتة.
اكمل: ابتسم. اه كنا عارفين من السونار. فكري بقي هتسميها ايه. لحد ما نوصل. تسنيم: وانا اسميها ليه مامتها هي اللي حملت وتعبت فيها وهي اللي تسميها. اكمل: لا دي بنتي انا وانا اللي حسمها والاسم اللي هتخطاريه هو ده اللي حيكون اسمها فكري بقي انا طول عمري بثق في زوقك. تسنيم: بصتله وابتسمت. وكانت من جواها صعبان عليها كل الحب اللي بينهم ده يضيع ويموت كدة. في المستشفي.
اكمل وتسنيم وصلوا وشافه شوكت خارج من المستشفي تسنيم: جريت وحضنت باباها. حبيبي يا بابا وحشتني. شوكت: حبيبتي طمنيني عاملة ايه وايه اخبار الشغل تسنيم: كله تمام. بس المهم طمني علي مايا ولدت ولا لسة. شوكت: اه يا حبيبتي الحمد لله. مبروك يا اكمل بنوتة جميلة ولما تشوفها حتتفاجئ مش حتصدق شبه مين أكمل: هههههه الله يبارك فيك يا عمي. بس متقلقش انا عارف هي حتكون شبه مين ومتأكد كمان وبص لتسنيم.
شوكت: طيب اسيبكم انا لازم اروح اغير هدومي واروح الشركة وابقي ارجع بالليل. ومشي شوكت ودخل اكمل وتسنيم لمايا يشوفوها هي والبيبي في أوضة مايا أكمل شايل البنوتة ومبتسم أكمل: قربي يا سمسمة علشان تشوفي شبه مين تسنيم: قربت ومصدقتش. البنت شبه تسنيم جدا شعرها اسود وناعم وبيضاء وعنيها لونها ازرق وخدودها وشفايفها لونهم احمر. وجميلةجدا تسنيم فرحت وابتسمت. الله جميلة اوي يا اكمل مبروك يا مايا مبروك يا اكمل.
أكمل: ادي البنت لتسنيم تشيلها. خدي بقي سنو وايت الصغيرة دي شوية. تسنيم: اخدتها وكانت بصالها ومبسوطة وفرحانة وبستها. حلوة اوووي يا مايا. ربنا يخليهالك مايا: بخنقة. انا مش عارفة دي طلعت شبهك ازاي وانا اصلا مش بحبك اوي. تسنيم: راحت الابتسامة من شفايفها أكمل: هو انت مش هتتهدي بقي حتى وانت تعبانة لسانك طويل ياريتني كنت قولت للدكتور يقصلك منه يا شيخة علشان تريحينا من طولة لسانك دي.
نسرين: ايه يا أكمل مراتك تعبانة ميصحش كدة وبعدين هي مغلطتش هي وتسنيم فعلا مش قريبين من بعض عادي اكمل: حتى حضرتك كمان مش مصدق والله. مايا: تسنيم هاتي البنت انا عايزاها انتي مصدقتي تشيليها ولا ايه. بكرة تتجوزي وتخلفي. ولا مش باين اصل طارق فضحك في النادي وقال علي اللي عملو معاكي. تسنيم: دموعها نزلت وادت البنت لاكمل وخرجت بسرعة.
أكمل: حط البنت في سيريرها بجد انتي انسانة مستفزة والله ربنا يهدك بس احب اطمنك تسنيم هتتجوز قريب. وهتتجوز كمان واحد احسن من طارق بكتير فاهماني ولا افهمك. كتك الارف. وخرج أكمل يشوف تسنيم مايا: شايفة يا مامي شايفة حيموت عليها ازاي نسرين: شايفة. تصوري انا مكنتش مصدقاكي لما قولتي انك شاكة ان في حاجة بينهم بس معلش بكرة هيتعلق بيكي انتي والبيبي. وانتي شاغليه علي قدما تقدري.
اكمل خرج لقي تسنيم واقفة بعيد عند شبك كبير وبتعيط. أكمل راح حضنها أكمل: متزعليش منها ما انتي عارفة ربنا خد من عقلها وحط في لسانها. تسنيم: انا مش زعلانة انها بتقول اني مش حتجوز انت اكتر واحد عارف اني خلاص عمري ماهتجوز. بس صعب عليا انها خلتني اسيب البنوتة اناحبتها اوي اول ما شوفتها وكمان صعب عليا اني مش هكون ام ابدا.
أكمل: لا يا روحي ان شاء الله لما نتجوز هخليكي تملي البيت ولاد ولا تزعلي ده غير ان دي بنتي انا واوعي تكون معاكي وتخدها منك تاني ولا تسيبيها فاهمة. تسنيم: ازاي بس دي بنتها. انا مش هزعلها وحبعد عن البنت خالص أكمل: طيب لما اشوف حتشيليها غصب عنك. المهم قوليلي فكرتي في اسمها. تسنيم: بلاش يا أكمل خلي مايا تسميها أكمل: مستحيل انتي اللي هتسميها. قولي لو كنتي انتي اللي ولدتيها كنتي سمتيها ايه.
تسنيم: اممم بصراحة انا بحب اسم جني حلو وناعم ايه رأيك. أكمل: باس ايديها وابتسم مش ممكن هتفضلي طول عمرك زوقك حلو. ووشوشها ب ح ب ك تسنيم: ابتسمت وسكتت. اكمل: خلاص حتتسجل جني. يالاتعالي اوصلك البيت. انتي جاية. من الطيارة علي هنا تسنيم: لا خليك مع مايا وانا حخد تاكسي أكمل: اتنهد بنفاذ صبر مايا ايه بس دلوقتي. امشي قدامي يا مغلباني.
واخد اكمل تسنيم وروحوا البيت وبعدها بيومين خرجت مايا ورجعت البيت ونسرين كمان رجعت معاهم وطبعا لسة نسرين مش ناسية ان أكمل بيفكرها بباباه وبتتعمد تكون قريبة منه وتكلمه وتحضنه واكمل اتخنق منها هي ومايا. ??????.
رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني والعشرون
وعدي شهر علي ولادة مايا ونسرين لسة كانت قاعدة معاهم ولاسف نسرين زي مايا وهي اللي مربياها وطبعا لا بتفرق معاها قيم ولا مبادئ ولا حتى الدين اللي بيحرم اللي بتعمله واللي بتفكر فيه ناحية أكمل اللي هو زوج بنتها. ومايا زيها وبتفكر بنفس الطريقة والدليل انها كانت عايشه ومقضياها في لبنان. احنا مش حننكر ان تسنيم غلطت هي وأكمل. لاكن تسنيم واكمل اللي كان بيحركهم حبهم اللي بجد مش مجرد شهوة وخلاص والدليل انهم هما اللاتنين لسة متمسكين بحبهم ومفيش حد قدر يخليهم ينسوا حبهم واكمل حتى مضعفش تاني مع مايا مع انها مراته بس هو مش ناسي انه اتجوزها لهدف وبس وهو عمو مش اكتر وتسنيم كمان مفيش راجل قدر يلفت نظرها ويخليها تحبه. علشان كدة التعاطف معاهم علشان حبهم مش غلطتهم اللي لسة بيتعاقبوا عليها بإنهم بعدوا عن بعض. وفي يوم واكمل راجع من بره متاخر لقي نسرين قاعدة مستنياه أكمل لما شافها اتخنق لانه حاسس باللي بتفكر فيه طول الشهر اللي قعدته معاهم وحاول كتير يبعدها ويفهمها ان ده مستحيل بس هي مبتيأسش.
نسرين: قربت من أكمل علشان تحضنه. كيمو ايه اللي اخرك كدة والله قلقت عليك. اكمل: بعدها عنه وبحزم. خير حضرتك كنتي عايزة حاجة. نسرين: ابدا انا بس كنت عايزة اطمن عليك. اكمل: وهو طالع. انا كويس تصبحي علي خير. نسرين: شدته. استني بس كنت عايزاك في حاجة. اكمل: لفلها وهو بيجز علي سنانه. نعم خير نسرين: انت لسة انت ومايا يعني مبنموش مع بعض في اوضة واحدة. ليه انت منحقك تكون مع مراتك. ليه تفرط في الحق ده.
أكمل: مسح وسه من الغيظ. هو انا بس عايز افهم الموضوع ده شاغل حضرتك ومايا ليه واحدة غيرها اتجوزتني علشان المصيبة اللي عملتها كانت هي اللي تطلب مني ابعد عنها مش العكس بس واضح ان انا بحلم. عموما علشان بس ترتاحوا انتوا الاتنين مايا مش حتكون مراتي ابدا وانا بس كنت مستني انها تخف من الولادة علشان نتطلق ونرتاح بقي كلنا. عن اذنك عايز انام نسرين: مسكت ايده. اكمل طيب دي مايا. لكن انا.
أكمل: اتصدم ومكنش متخيل انها تقولها بصراحة. انتي ايه مش فاهم نسرين: أكمل انت تعرف انك شبه باباك جدا مسبتش منه حاجة. اكمل انا كنت بحب باباك وهو كان بيحبني بس متجوزناش ومامتك خادتوا مني اكمل: اتنرفز وزعق. لو جبتي سيرة امي تاني حنسي انك كنتي مرات عمي فاهمة نسرين: قربت منه اوي خلاص مش حجيب سيريتها بس ارجوك متحرمنيش منك زي ما اتحرمت من ابوك.
اكمل: بعدها ونزل ايديها بصدمة. انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي يا ست انتي ولا ايه انا في كل الاحول منفعلكيش انا جوز بنتك اللي اه مبحبهاش بس جوزها وانتي متحرمه عليا انتي ايه انتي وبنتك مبتحسوش مبتعرفوش ربنا انا دلوقتي بس عرفت هي طالعة لمين كدة بجحة ومبتكسفش. اسمعي انتي تبعدي عني ومش عايز اشوفك ولا اتكلم معاكي وياريت ترجعي لبنان وتريحينا منك وان شاء الله قريب جدا بنتك حتحصلك.
وطلع اكمل علي اوضته وهو مصدوم ومش مصدق. أكمل: انا بجد مش مصدق ان دي ام تسنيم القطة المغمضة اللي فتحت علي ايدي. تسنيم اللي كانت حتموت من الرعب بعد اللي حصل بينا لما بس سمعت صوت ابوها في التليفون مش ممكن الحمد لله انها اتربت معانا هنا ومعشتش مع الست البجحة دي يارب تغور بقي من هنا هي ومايا ودخل اكمل لقي تسنيم قاعدة في البلكونة وساندة راسها علي الصور. وعنيها مدمعة.
اكمل: ابتسم. مساء الخير يا قلبي وحشتيني تسنيم: ابتسمت. وبعدين احنا اتفقنا انك تبطل تكلمني كدة. اكمل: مقدرش. قلبي بقي خديه وحاسبيه براحتك. انتوا بتعرفوا تتفاهموا مع بعض. ولا نسيتي تسنيم: ههههه طيب يا غلس. تصبح علي خير اكمل: امتي بقي تقوليهالي وانتي مراتي ونايمة في حضني امتي.
تسنيم: راحت ابتسمتها. خلاص يا اكمل ده حلم وراح حاول تحلم وتتمني حاجة تانية. لان ده صعب يتحقق. تصبح علي خير. ودخلت تسنيم من البلكونة وفضلت تعيط. اكمل: يارب بقي الرقة والاحساس ده ازاي تكون بنت نسرين واخت مايا.
وبعد اسبوع سافرت نسرين لانها لقت ان اكمل مستحيل يطاوعها في اللي كانت بتفكر فيه. وفي ليلة بالليل تسنيم سمعت صوت جني بتعيط وعيطها كتير قلقت وراحت عند اوضة مايا وهي خايفة تدخل ومايا تزعقلها هي طول الشهر اللي فات كله مكنتش بتخليها تشيلها ولا تقرب منها. بس مقدرتش صوت عياط جني واجع قلبها. خبطتت ومحدش رد فتحت الباب لقت جني في السرير بتعيط ومفلوقة من العياط ومايا في البلكونة وبتشرب سجاير تاني.
تسنيم: اتخضت علي جني. كدة يا مايا سايبها تعيط حرام عايكي دي تعبت من العياط مايا: انا خلاص فاضلي دقيقة وارميها من البلكونة انا تعبت عايزة اقعد براحتي عايزة انام ايه الهم ده. لا وكله كوم وحكاية الرضاعة دي كوم تاني. علشان سي زفت اكمل مصمم اني ارضعها ربنا يخده هو وهي. تسنيم: طيب بس ممكن اشيلها دي بتعيط جامد قلبي مش متحمل ممكن. مايا: شيليها بلاقرف.
تسنيم: شالت جني وقعدت تهدهدها وتملس علي شعرها. ششش بس يا روحي بس. الغريب ان جني عياطها هدي وابتدت تسكت بس لسة بتأن. طيب يا مايا مش يمكن تكون جعانة اوعايزة تغير انا كنت بسمع دادا بتقول ان الاطفال بيعيطوا علشان كدة مايا: انا لا حرضعها ولا حغيرلها انا قرفت انا مش واخدة علي كدة وسي زفت ده من بكرة يشوفلها بيبي سيتر تقعد معاها انا مش خدامة عنده هو وبنته.
تسنيم: طيب لو ميضايقكيش ممكن اخدها تنام عندي ووالله حخلي بالي منها. وبكل رجاءمن تسنيم. ممكن لو سمحتي مايا: اصلا هي مش ام ولا تستاهل انها تكون ام. خديها انا عايزة انام تسنيم: طيب ممكن اخدلها حاجاتها هدومها والبيبرونة وكدة مايا: كل حاجتها عندك خديها وسيبيني انام وفعلا تسنيم اخدت جني وكل حاجتها وكانت فرحانة بيها جدا ونزلت لدادا صباح اللي كانت خلاص حتنام.
تسنيم: دادا اسفة حأخرك عن النوم. ممكن بس تيجي معايا نحمي جني ونغيرلها وتقوليلي ازاي احضرلها رضعة. انا معرفش اعمل كدة صباح: وفين مامتها سايبهالك ليه تسنيم: حرام تعبت اوي بقالها شهر وزيادة بتسهر معاها انا طلبت منها اني اخدها تنام عندي للصبح وهي تنام وترتاح صباح: والله لولا انه حرام كنت قولت ان اللي خلاها ام ظلمها بس حرام ربنا هو اللي بقدر ويدينا النعم. تعالي يا بنتي وانا حوريكي وافهمك كل حاجة.
وفعلا صباح فهمت تسنيم كل حاجة وازي تحميها وتغيرلها وتعملها رضعة وتسنيم كانت فرحانة واخدتها بعد ما عملت كل ده ونيمتها في حضنها ونامت وبعد ساعة جني صحيت تاني وعيطت تسنيم قلقت بسرعة وهي مخضوصة عليهاوشالتها تسنيم: بس بس يا روحي مالك بس انتي لسة راضعة. طيب هي ممكن تكون عايزة ترضع من مايا اصل رضعة اللبن دي مش حتشبعها انا حروحلها ترضعها واجبها تاني وراحت تسنيم وصحت مايا براحة.
تسنيم: مايا. مايا. ممكن بس ترضعي جني علشان جعانة مايا: قامت مخنوقة اوفففف انا عايزة انام تسنيم: معلش علشان خاطر جني رضعيها وحخدها وامشي علي طول مايا رضعت جني وهي مضررة وعايزة تنام. وتسنيم اخدت جني ورجعت اوضتها وقعدت تلعبها ومبسوطة بيها بس لقت الجو حر ودادا صباح لما كانت عندها من شوية قفلت التكيف علشان جني متتعبش تسنيم فتحت البلكونة ودخلت بجني تقف بيها وكانت قاعدة تغنيلها وتتمشي بيها.
أكمل: كان لسة راجع من بره ولما دخل البلكونة شاف تسنيم ومعاها جني. أكمل: ابتسم. يا بختك يا جني واخدة الحضن اللي بابي حيموت عليه تسنيم: ههههه خاضتنا يا غلس اكمل: هههههه سلامتك من الخضة يا روحي. قوليلي العفريتة دي عندك بتعمل ايه وليه مش مع مايا تسنيم: ابدا اصل مايا صعبت عليا تعبانة وشكلها مرهق فقلتلها اخدها تنام عندي ووفقت اكمل: غريبة دي كانت معاندة ومش عايزاكي تشيليها.
تسنيم: لا ما هو انا اتحايلت عليها ووفقت. بس اسكت يا اكمل وانا بحميها انا ودادا كان شكلها عسل وصغننةخالص الهدوم مكبراها اكمل: ههههه اه ما انا نفسي زي ما اخدت شكلك تاخد جسمك كمان تسنيم: بطل قلة ادب. اكمل: ههههههه حاضر هبطل بس شوفتي شبهك ازاي علشان لما قلتلك اني يومها كان عقلي فيكي وشايفك انتي تبقي تصدقي اهي طلعت نسخة منك.
تسنيم: بصت لجني وهي مبتسمة. تعرف اكيد ربنا ليه حكمة في اللي حصل ده كله من انك تتجوز مايا وتخلف منها كمان بس ايه هي الحكمة دي محدش يعرف. بس المهم ان جني دي جت ونورت حياتنا انا بحبها اوي يا اكمل اكنها بنتي والله. وعيطت تسنيم. انا مش عايزة الصبح يجي علشان مديهاش لمايا عايزاها تفضل معايا. أكمل: معلش يا حبيبتي هي كدة كدة حتفضل معاكي لان انا لما اطلق مايا مستحيل اخليها تخدها وتربيها زي ماهي اتربت.
تسنيم: اكمل راعي ان اللي بتتكلم عنها دي اختي واللي ربتها ماما مش حد غريب. وان كانت مايا غلطت. احنا كمام غلطتنا متنساش محدش فينا مبيغلطش اكمل: انتي غلطي مع حبيبك اللي بتحبيه من وانتي صغيرة واللي وثقتي فيه واللي عارفة انه بيحبك ومش حيسيبك. وكمان ندمتي وتوبتي لكن هي بقي باردة ولا بتتأثر بحاجة ولا حتى زعلت ولا ندمت. تسنيم متحطيش نفسك في سلة واحدة مع مايا انتي حاجة وهي حاجة فاهمة.
تسنيم: خلاص يا اكمل قفل علي الموضوع ده. انا حدخل بقي علشان جني نامت واخاف تاخد برد تصبح علي خير اكمل: وانتي من اهله يا قلبي والله كان نفسي اجي واخدكم انتم الاتنين في حضني وانام بس اعمل ايه حستني يمكن ربنا يحققهالي.
تسنيم: دمعت. تصبح علي خير ودخلت واخدت جني في حضنها ونامت وهي كمان كانت بتتمني اللي اكمل بيتمناه. يارب يارب انا مش بطلب المستحيل انا نفسي اكمل يكون جوزي ومخفش وانا بحضنه مخافش وهو معايا يارب مليش غيرك يعرف اللي جوايا ويحققهولي. ونامت تسنيم وجني اما اكمل كان لسة سهران ومش عارف ينام. نط لبلكونة تسنيم وفتحها وشافها وهي واخده جني في حضنها ونايمة وكان شكلهم جميل.
اكمل: فضل واقف مبتسم. يارب امتي بقي تبقي حلالي ومراتي واعيش معاها هي وجني يارب حققلي امنيتي دي ومش عايز حاجة تاني. وقرب اكمل منهم وباس جني وباس تسنيم وغطاهم ورجع اوضته وعدي شهر كمان ومايا سابت جني لتسنيم خالص وابتدت تخرج وتروح النادي وتسهر وتسنيم مبتسبيش جني مهتمة بيها وبكل حاجاتها وفي يوم اكمل مع عمه في مكتبه اكمل: يعني ايه يا عمي لا بقي كفاية كدة اوي انا مش متحمل.
شوكت: يا اكمل افهم بس انا عارف اني تقلت عليك بس المرة دي علشان بنتك. خاليها بس تفطمها وبعدين طلقها. انت مش كنت مصمم انها ترضعها طبيعي علشان خايف علي صحتها اكمل: ايوة بس انا خلاص مش قادر لسة حتحمل الوضع ده لحد سنتين لا كتير شوكت: طيب حتى خليها سنة. وتبقي تفطمها مااحنا لازم نستني لانها مش حتخدها معاها الا بقي لو انت تتطلقها وتديها البنت اكمل: لا مستحيل انا بنتي متترباش بعيد عني.
شوكت: يبقي تستني وامرك لله اكمل كان مخنوق ومتضايق وراح لتسنيم وحكالها وقلتلوا ان باباها معاه حق وانه لازم يستني. وسمع كلامها واستني وبعد شهر كمان كان فرح شروق صاحبة تسنيم ومقلتش لاكمل علشان كانت متأكدة انه مش هيسبها وحيروح معاها. ولبست ونزلت براحة علشان ميشوفهاش واول ما وصلت للعربية لقت اكمل بيحط ايده علي خصرها. اكمل: ايه الحلاوة دي حرام عليكي حتموتيني.
تسنيم: لفت وهي مخضوضة. حرام عليك يا اكمل والله اتخضيت اكمل: ههههههه احسن علشان تبقي تتسحبي وتخبي عليا. كنتي عايزة تروحي من غيري. ده بعدك حروح معاكي ولا انتي عايزة كل اللي في الفرح يسيبوا الفرح ويتخانقوا عليكي تسنيم: ابتسمت. انت عرفت منين اكمل: عمي هو اللي قالي وقالي اروح معاكي علشان اخلي بالي منك تسنيم: بس انا مأكدة عليه ميقولكش.
تسنيم: اكمل لا استني بلاش اكمل: ششش حشيلك وشالها علشان يرفعها وهو شايلها حضنها. وحشتيني. وحشتيني اوي تسنيم: مش قادرة تتنفس من كتر شوقها لاكمل. اكمل لوسمحت ركبني بسرعة كدة ممكن حد يشوفنا يقول ايه اكمل: ابتسم حاضر حركبك وقرب منها. باسها من خدها وركبها العربية ولف وركب وساق تسنيم: بتحاول تهدي. اكمل اوعي تعمل كدة تاني فاهم. وقلتلك انسي انت مبتزهقش.
اكمل: ابتسم وهو بيغيظها. تؤتؤ مبزهقش. وشغلها اغنية خالتها تضحك وهو كمان كان بيضحك وكانت. ( ناويها لحماقي)( انا جايلك وناويها. بظبط وقتيل علي الباب بخبط حتعملي ايه. هتسلم بعديها فقصر وبجد انا مش بهزر. حخاف ولا ايه. انا حر يا سيدي انت ايه ضرك راضي وبيإيدي عمري مااتحرك امشي ده ايه لا انت بتهرج. واعمل كدة ليه. انا جايلك وناويها بظبط وقتيل علي الباب بخبط هتعملي ايه. ولا بتعب ولا بزهق. ده مبدأ واحلف لو مش مصدق كبيرك يومين. ماهي كبرت في دماغي براحتك. عداني العيب نصاحتك. بتتحدي مين. انا حر يا سيدي انت ايه ضرك. راضي وبإيدي عمري ماتحرك امشي ده ايه لا انت بتهرج واعمل كدة ليه).
وفضلوا الاتنين يضحكوا لحد ماوصلوا الفرح وقضوا وقت حلو وطبعا اكمل طول الفرح حيتجنن من الغيرة علي تسنيم كل الناس مبهورة بجمالها وخلصوا الفرح ورجعوا البيت ??????.