رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع عشر
وفي ليلة بالليل كان خلاص تاني يوم خطوبة تسنيم وطارق وأكمل كان راجع من برا متأخر مكنش بيطيق يقعد في البيت وهو شايف طارق داخل خارج. ولما رجع لقي تسنيم قاعدة بعيد في أخر الجنينه راحلها لقاها بتعيط. أكمل: جه من وراها وحضنها. بلاش يا تسنيم. علشان خاطري بلاش تسنيم: مسحت دموعها وحاولت تبعد عنه. أكمل ابعد.
أكمل: لا مش حبعد انا وحشني حضنك انتي كلك واحشاني انا بموت من غيرك يا تسنيم. وانتي كمان عمرك ماحتقدري تنسي عمرك. ده انا حبيبك علشان خاطري استحملي بس لحد ما الزفته دي تولد ما انا خلاص اتدبست وعرفت انه ابني. تسنيم: عيطها زاد. انا خلاص نفسي اموت وارتاح انا تعبت تعبت. أكمل: لفها ليه وحضنها. مش اكتر مني. والله مش أكتر مني. انا عمري ماكنت اتخيل اني اتجوز واخلف من غيرك.
تسنيم: بس مايا ملهاش ذنب انت. حرمها من حقوقها. مش يمكن لما تديها فرصة تحبها. أكمل: ملهاش ذنب اومال الذنب ذنب مين. مش بسببها انا وانتي في الموقف المهبب ده. انتي ازاي بتطلبي مني كدة انتي متعرفيش انا ندمان قد ايه علي الليلة السودا اللي قضتها معاها بس والله انا وقتها كان عقلي فيكي انتي كنت نازلك اشوفك وانا كلي غيرة ولهفة عليكي لما شوفت مروان وهو بيقرب منك.
تسنيم: اه علشان كدة نسيت كل ده وخرجت نمت في حضنها. أكمل: ابدا والله هي بس اللي عملت حاجات مينفعش احكيها. بس والله انا كنت شايفك انتي. واول ما سيبتها. كنت عايز اموت نفسي. ومن يومها والله ما اقربتلها. صدقيني يا تسنيم تسنيم: خلاص يا أكمل مبقاش ينفع. انت جايلك بيبي. ولازم تفكر فيه هو. أكمل: يعني مصممه علي الخطوبة تسنيم: ايوة. خلاص مفيهاش رجعة الخطوبة بكرة.
أكمل: انا حسيبك تعملي خطوبة بس يا تسنيم علشان عمي ميلحش عليكي اكتر من كدة. بس حسك عينك يحط ايده عليكي. فاهمة تسنيم: هو انا خلاص بقيت في نظرك سهلة كدة ممكن اي حد يعمل اللي هو عايزه معايا.
أكمل: ضربها علي دماغها. غبية وحمارة انا مقصدش كدة. انا اقصد يمسك ايدك ولا يقرب منك. انا عارف ان مفيش حد غيري حيقبلك مش بس علشان انا ممكن اقتك واقتله ساعتها وده مش هزار. لا كمان انا عارف انك عمرك ما تستحملي تكوني مع حد غيري. تسنيم: واثق اوي كدة ليه. أكمل: حضنها. علشان حبيبك وملكيش حبيب غيري فاهمة. واوعي بكرة ترقصي معاه انا ممكن اكعبله واكسرله رجله.
تسنيم: ههههههه. طيب اوعي يا خويا خليني اطلع. ومشيت شوية ولفت. علي فكرة حنرقص سلو انا وهو وابقي وريني حتعمل ايه. اكمل: كدة. وشال مخدة من اللي علي الكرسي اللي في الجنينة وضربها بيها وتسنيم جريت علي فوق. أكمل: ههههه الله يخرب عقلك جننتيني بس اعمل ايه بحبك. وعمري ماكنت اتخيل اني ممكن اشوفك بتتخطبي لغيري. بس حقول ايه قدر ومفيش مفر منه. الله يخربيتك يا مايا ربنا يخدك..
وجه تاني يوم اللي في خطوبة تسنيم وطارق في قاعة كبيرة شوكت ومايا ونسرين قاعدين وطبعا معازيم كتيييير وطارق بيرقص مع تسنيم وأكمل واقف مع مروان حيتجنن وحيموت من الغيرة مروان: يا أكمل اهدي بقي الناس حتاخد بالها انت مش شايف انت بتبص لطارق ازاي أكمل: اهدي ازاي انت مش شايف الحيوان حاضنها ازاي ده نفسي اجيب اجله دلوقتي. مروان: خلاص بقي حتعمل ايه. مش في ايدك. حاجة.
أكمل: بغيظ وتحدي لا في ايدي. وحتشوف. ومشي أكمل لتسنيم وطارق. مروان: انت يا مجنون تعالي هنا، الله يخرب بيتك حتودينا في داهية ده راحلهم فعلا ربنا يستر بقي أكمل: خبط علي كتف طارق. ممكن ارقص مع اختي لو سمحت. طارق: مش طايق أكمل. بس ده فرحي أكمل: بإبتسامة صفرا. لو مرقصتش معاها دلوقتي انت مش حترقص معاها لاخر الفرح طارق: اوففف منك. ان شاء الله قريب حتجوزها واخلص منك.
أكمل: ربنا يديك طولة العمر. عن اذنك. واخد أكمل تسنيم هو يرقص معاها. تسنيم: انت اتجننت. ايه اللي عملته ده أكمل: انتي السبب مش انتي اللي صممتي علي الخطوبة الزفت دي. خلاص اتحملي بقي تسنيم: طيب ممكن بقي تبطل اللي انت بتعملو ده علشان مش عايزة مشاكل. أكمل: مفيش مشاكل طول ما سي زفت ده بعيد عنك بس بقولك ايه انتي ايه الفستان اللي انتي لابساه ده انتي مش عارفة اني مبحبش الظهر العريان انتي متعمدة تغظيني صح.
تسنيم: وانا اغيظك ليه وبعدين هو انا لابساهولك. ده لطارق. أكمل: كدة طيب استكملي بقي اللي حعمله. وحضنها اوي وحط ايده علي ظهرها. تسنيم: الله يخربيتك. ايه ده اوعي الناس تقول ايه. أكمل: انا خلاص مبقاش يفرق معايا حد وانتي السبب مش عايزة تتخطبي. اتحملي نتيجة قرارك تسنيم: طيب علشان خاطري ابعد شوية كدة طارق ممكن يا خد باله ومايا اصلا شاكة مش عايزة فضايح يا اكمل علشان خاطري. أكمل: اعتذري الاول.
تسنيم: انا اسفة. اوعي بقي. أكمل: ابتسم وبعدها شوية بعد ما كان ضممها اوي. ايوة كدة خاليكي عاقلة. بقولك ايه انتي مش حترقصي معاه تاني فاهمة. تسنيم: مينفعش دي خطوبتنا لازم نرقص. أكمل: والله اجرك مش شعرك قدام الناس انا خلاص جبت اخري. . علي ترابيزة شوكت. قاعد ومايا ونسرين وطارق جه قعد جنب شوكت شوكت: مالك يا طارق. طارق: وهو مخنوق. حضرتك مش شايف أكمل واخد عروستي هو اللي يرقص معاها. وانا قاعد.
شوكت: ههههههه هو ده اللي مزعلك. لا بقولك ايه الا اكمل انت تغير عليها من اي حد في الدنيا الا اكمل ده مش بس ابن عمها واخوها ده كان بيعاملها اكنها بنته كمان ومدلعها علي الاخر. واحسنلك متتخلش بينهم حتتعب طارق: طيب انا عايز ارقص مع خاطبتي اعمل ايه. شوكت: ههههه روح قولوا عمو شوكت بيقولك خف شوية. أكمل: وحشتيني وحشتني عنيكي بقالي كتير مشوفتهمش من قريب. كدة تحرميني منهم.
تسنيم: بتاخد نفاسها وبتحارب نفسها. هي لو عليها تتعلق في رقبته وتحضنه ووحشها اوي بس مينفعش أكمل: ايه سرحتي في ايه. بس تعرفي انتي جميلة اوي النهاردة كان نفسي دي تكون خطوبتنا احنا. اه يا سمسمة انا بحبك اوي اوي تسنيم: أكمل لو سمحت كفاية. انامش ناقصة. وبعدين طارق جاي أكمل: تسنيم انتي بتاعتي انتى فاهمة! مفيش راجل غيري ممكن يقربلك. فمتهتميش اوي بزعل سي زفت ده.
طارق: خبط علي كتف أكمل. ممكن خطيبتي بقي لو سمحت عايز ارقص ده فرحي. أكمل: بعد الاغنية دي ابقي تعالي. طارق: ازاي يعني بقي؟ بقولك ايه عمو شوكت بيقولك خف شوية. أكمل: عمي قالك كدة. طيب قولو التقيل جاي ورا. طارق: لا والله انا بقي اسيب عروستي وفرحي واشتغلكم مرسال لا روح قولوا انت وسيبلي عروستي. أكمل: انا قولت بعد الاغنية دي. طارق: مشي مخنوق. حازم: مالك يا بني متضايق ليه ده انت كنت حتموت علي اليوم ده.
طارق: ولسة ميت يا خويا بس المتخلف اللي اسمه أكمل ده واخد تسنيم قوة واقتدار كدة وبيرقص معاها. تقولش فرحه هو! حازم: طيب بقولك ايه عايزه يسيبها. طارق: ياريت حازم: روح ارقص مع مراته وهو يسيب تسنيم ويجي ياخد مراته منك. طارق: تصدق صح انا حربيه اوعي. راح طارق لمايا، مايا ممكن ترقصي معايا. مايا: مصدقت اصلا. اوي اوي يا سلام تعالي. وراحت ترقص مع طارق. طارق بيرقص مع مايا وأكمل شافهم ولا اتأثر عادي.
تسنيم: طارق بيرقص مع مايا. أكمل: هههههههه واخد بالي هو ناصح فاكر انه كدة حيخليني أغير علي مايا واسيبك واروح اخدها منه. عبيط ههههههههه. تسنيم: بتكتم ضحكتها. أكمل: والله الواد اهبل هو متخيل اني اسيب القمر واروح للنجوم بيستهبل. سيبك منهم وخليكي في حضني يا قطتي. تسنيم: ياه يا أكمل انت عارف انا بقالي قد ايه مسمعتهاش منك. أكمل: اتنهد. اعمل ايه بس ما انتي مقفلاها عليا ومش مخلياني حتى اخد راحتي معاكي.
تسنيم: أكمل اللي بيحصل ده غلط والله غلط. أكمل: حيتصلح الغلط ده لما اطلق مايا ونتجوز انا وانتي. بس قوليلي وحشتك. تسنيم: نامت في حضنه اوي اوي يا أكمل طارق بيرقص مع مايا. طارق: عينه علي تسنيم وأكمل مايا: واخدا بالها. الاتنين دول فظاع تحسهم متجوزين مش ولاد عم طارق: بصراحة علاقة مختلفة مشوفتش كدة ده متهيألي يعني سوري. بيحبها اكتر منك.
مايا: لا عادي بس اصلهم متربين مع بعض من زمان لكن انا لسة راجعة من لبنان ومش واخدة عليهم. طارق: انتي مش بتغيري مايا: ههههه من مين تسنيم. تؤتؤ انا أحلي كتير طارق: هههههه لا بصراحة ان جيتي للحق سمسمة مفيش في جمالها. مايا: كدة طيب ماتروح تخدها هي وترقص معاها. جايلي انا ليه طارق: عادي انا قلت ارقص معاكي لحد لما جوزك يسبها شوية مايا: يبقي حتقعد جنبي للصبح. عايزها روح خدها.
طارق ساب مايا. عندك حق عن اذنك وراح لاكمل وتسنيم اللي كانوا ناسين الدنيا والفرح وحضنين بعض وبيرقصوا طارق: اظن كفاية كدة بقي علشان انا خلاص حنتحر. أكمل: بص له ولسة حيتكلم الاغنية خلصت. بإبتسامة اتفضل بس يا خسارة الاغنية خلصت. عن اذنكم طارق: انا حخليهم يشغلوا واحدة تانية. تسنيم: لا كفاية يا طارق انا تعبت وعايزة اقعد.
طارق: يرضي مين ده يعني هو اللي رقص معكي الاغنيتين اللي فاتوا وانا اول ما اجي ارقص معاكي تتعبي تسنيم: هههههههه معلش لسة الليل طويل ارتاح شوية ونبقي نرقص. طارق: ابتسم. حاضر ياروحي تحت أمرك اتفضلي تعالي نقعد ومسك ايديها وراحوا يقعدوا أكمل: شايف يا مروان الحيوان ده ماسك ايديها ولازق فيها ازاي! مروان: وبعدين يا أكمل كفاية يا بني ماانت اخدتها منه ورقصت معاها كمان. أكمل انا مش متحمل انا ماشي مروان: رايح فين؟
أكمل: في ستين داهية! ومشي اكمل وهو مش طايق نفسة من الغيرة والفرح خلص وطارق اخد تسنيم وكملوا سهرتهم بره لوحدهم. ولما رجعت تسنيم كانت متوقعة انها تلاقي أكمل مستنيها بس ملقتهوش. ولقت شوكت خارج من المكتب. شوكت: اخيرا جيتي كنت عايز اطمن عليكي. تسنيم: اسفة يا بابا اتأخرت. شوكت: ولا يهمك الليلة فرحك افرحي وانبسطي. بس متنسيش الصبح تبقي تطمني علي أكمل. تسنيم: قلبها دق جامد من الخوف. ماله أكمل يا بابا؟
شوكت: ولا حاجة وهو راجع سايق بسرعة وطلعت في وشه عربية وهو مكنش رابط الحزام. اتخبط وكتفه اتخلع. تسنيم: خافت وقلقت عليه. طيب هو بقي كويس؟ شوكت: الحمد لله بس لابس الحزام علشان ذراعه لسه واجعه. يالا تصبحي علي خير. وطلعت تسنيم بسرعة علي اوضتها وخايفة تروح لاكمل اوضته بالليل كدة. اتصلت بيه مبيردش عليها. دخلت البلكونة لقته واقف وكتفه مربوط. تسنيم: بلهفة. أكمل! أكمل: لفلها وهو بيبصلها بزعل وعتاب. نعم.
تسنيم: عامل ايه طمني عليك؟ أكمل: يهمك تعرفي؟ انتي مش كنتي مع الزفت ده ومبسوطة خلاص؟ بتسألي عليا ليه؟ تسنيم: أكمل. بجد انا قلقانة عليك كتفك عامل ايه؟ أكمل: ملكيش دعوة روحي اسألي علي سي طارق. تسنيم: كدة طيب انا حدخل انام ودخلت.
أكمل: ههههه لا والله اناعارف انك مدخلتيش أوضتك ولسة في البلكونة ومش حيجيلك نوم وانتي خايفة عليا. اسمعي دي بقي علشان تسليكي وانتي قاعدة وشغلها اغنيه لعمرو دياب اسمها (مالك )(مالك مش خلاص حبيت ناس بقيت معاهم. ليه بتسال ليه عني من وراهم. مش خلاص نسيت ناري الله طب انت مالك. لسة ولا ايه شاري ولا ايه ولا ايه جرالك. حاسب لا اللي بيحبوك يعرفوا الحقيقة يعرفوا ان انا لسة في بالك كل كام دقيقة. مش خلاص نسبت ناري الله طب انت مالك لسة ولا ايه شاري ولا ايه جرالك. مهما روحت وجيت مبتنساش هوايا. ده انت شاغل روحك بيا وبتدور ورايا. مش خلاص نسبت ناري الله طب انت مالك لسة ولا ايه شاري ولا ايه جرالك ).
واكمل كان قاعد لحد ما تسنيم سمعتها وبعدين. غمزها وابتسم. وقالها أكمل: تصبحي علي خير يا واجعة قلبي. تسنيم: ابتسمت ودخلت تنام.
رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر
وعدي علي خطوبة تسنيم وطارق شهرين وكمان علي حمل مايا وبقت في الشهر الرابع وطول الفترة دي تسنيم بتحاول تبعد عن أكمل وتقلل اوقات وجودها معاه علي قد ماتقدر وأكمل كان غيران ومش قادر وكانت كل ما تخرج تسنيم مع طارق كان يمشي وراها ويفضل مراقبهم من خوفه وغيرته عليها. وفي يوم علي الغدا شوكت قاعد وأكمل وتسنيم نزلت ملقتش مايا. تسنيم: اومال مايا فين مش حتتغدا شوكت: والله ما عارف صباح ندهتلها وقالت شوية كدة.
تسنيم: انا حروح اندهلها. أكمل: سيبيها هي حرة خلينا ناكل من غير سدة نفس دي مبتبطلش غلاسة. تسنيم: لا طبعا دي حامل ولازم تاكل كويس مينفعش نيسيبهاكدة. انا طالعاها. تسنيم طلعت أوضة مايا وخبطت ودخلت ملقتهاش دخلت البلكونة لقتها قاعدة وبتشرب سجاير وكمان فيها مخدرات مش عادية. تسنيم: اتصدمت. يا نهار ابيض انتي أكيد مجنونة. في واحدة تشرب الزفت ده وهي حامل. حرام عليكي.
مايا: ششش ايه ماتعلي صوتك أكتر خليهم يسمعوكي. وبعدين انتي مالك انا اللي حامل ولا انتي. تسنيم: لا يا ستي انتي اللي حامل. بس اللي بطنك ده ابقي خالتوا وحقه وحقك عليا اني انصحك. انتي عارفة ان اللي بتشربيه ده ممكن يعمل ايه في الجنين. كمان أكمل لو عرف حيسود أيامك ده ابنه.
مايا: اوفففف وانتي مالك ياباردة وقال أكمل بيقول عليا انا اللي باردة وانتي ايه بقي. عموما أكمل مش حيعرف الا اذا قولتيلوا وساعتها بقي حتبقي انتي اللي بتدخلي بينا وتوقعي وطبعا انتي عارفة السبب وانا ساعتها حروح لبابا واقوله اني شاكة ان في حاجة بينك وبين أكمل. اختاري بقي يا سمسمة. تسنيم: انتي بيتهيألك مفيش حاجة بينها احنا بس قريبين من بعض من صغرنا. وبعدين انا مش حقول لأكمل لكن تفتكري هو مش حايعرف لوحده.
مايا: هههههههه ليه ياعني شايفاه بيجي كل يوم ينام في حضني ولا حاجة علشان كدة يعرف ولا هو اصلا بيدخل أوضتي علشان يشم ريحة السجاير. وطبعا البركة فيكي انتي. تسنيم: انتي الكلام معاكي ممنوش فايدة عن اذنك. نزلت تسنيم وراحت تقعد وطبعا باين عليها الزعل. شوكت: ايه كل ده وبرده من نزلتش معاكي. تسنيم: معلش يا بابا هي تعبانة ودلوقتي دادا صباح تطلعلها أكلها فوق. شوكت: انا داخل المكتب.
أكمل: مالك يا سمسمة هي الغبية دي زعلتك في حاجة. انا قولتلك سيبيها تتفلق مسمعتيش كلامي. تسنيم: عيطت. أكمل ممكن تبعد عني ومتتكلمش معايا تاني احنا كل يوم بنتورط أكتر والوضع ده ميرضيش حد تتجوز واحدة وتقضيها حب مع اختها حرام عليك انا كل يوم بكره نفسي واحتكرها انا ليه ابقي كدة علي أخر الزمن ليه ابعد عني يا أكمل وياريت لو شوفتني متكلمنيش. وقامت تسنيم وطلعت أوضتها.
أكمل: اتغاظ وجز علي سنانه وخبط الترابيظة بإيده. اه يا مايا الزفت انتي اكيد قلتلها كلام يسم البدن بس والله ما انا عاتقك وحوريكي يا بجحة انتي يا باردة. وقام أكمل راح أوضة مايا ودخل علي طول من غير ما يخبط ولقاها في البلكونة بتشرب السجاير وبتتكلم في الفون وبتضحك. أكمل: تصدقي ان حلال فيكي اني اشيلك وارميكي من هنا دلوقتي. مايا: اتخضت ورمت السيجارة وقفلت الفون بسرعة. ايه وووانت مالك خليك في حالك.
أكمل: انا لو عليا اسيبك تتفلقي بس لازم تفهمي طول ما ابني في بطنك تحترمي نفسك وتراعي انك حتبقي ام مش حقولك زوجة علشان ده ميفرقش معايا لكن انتي حتبقي ام افهمي. مايا: قربت من أكمل واتعلقت في رقبته. طيب ليه مبقاش زوجة وام مع بعض. أكمل حتفضل لكد امتي بعيد كدة دي هي مرة واحدة من يوم فرحنا.
أكمل: انا بس نفسي أعرف انتي ازاي قادرة تعملي كدة ازاي. هو انتي كنتي بتحبيني اصلا ولا انا بحبك انتي مش كنتي بتحبي اياد وكمان كنتي علي علاقة معاه يبقي ايه بقي اي حد يجي في سكتك عادي مفيش احساس ولا مشاعر انتي ايه مبتفكريش غير في كدة. مايا: انا اه كنت بحب اياد ومكدبش عليك لسة بحبه بس انا انسانة وليا احتياجات وانت جوزي ولازم تديني حقوقي.
أكمل: انا مشفتش بجاحة كدة تصدقي حتكون أكبر غلطة في حياتي انك اتحسبتي عليا زوجة في يوم من الايام وكمان حتكوني ام ابني دي كارسة والله. مايا: انت بتحب واحدة تانية مش كدة أكمل: لا والله ناصحة لسة واخدة بالك دلوقتي. مايا: هي مين. أكمل: وانتي مالك يخصك في ايه ملكيش دعوة. مايا: اممم بس تتعرف انا تقريبا عارفة هي مين. أكمل: ههههه ومن امتي الذكاء ده. هي مين بقي مايا: تسنيم. مش كدة.
أكمل: ملكيش دعوة بتسنيم وشيليها من دماغك. واوعي تفكري تضايقيها تاني بكلامك وتصرفاتك المستفزة دي. علشان بعد كدة أقسم بالله حتشوفي مني اللي محدش شافه انتي سامعة واوعي بقي خليني امشي انا بكره الاوضة دي بتفكرني بليلة سودا. وخرج أكمل علي أوضته ومايا جريت وراه وزقت الباب قبل مايقفلو مايا: طيب اسمع بقي انت جوزي وحاخد حقي منك غصب عنك مش بمزاجك. أكمل: انتي أكيد مجنونة امشي روحي أوضتك.
مايا: لا مش حروح والله لو ماخليتني اعمل اللي انا عايزاه لحروح لبابا وماما وكل الناس واقولهم اللي بينك وبين تسنيم وكمان حقول لطارق. أكمل: اعلي ما في خيلك اركبيه وبرده مش حلمسك انا اصلا مبطقيش ولعلمك لو فكرتي تفتحي بوقك بكلمة عن تسنيم حتكوني انتي الجانية علي نفسك حوريكي ايام سودا. شوكت وتسنيم سمعه صوت أكمل ومايا بيزعقوا راحوا يشوفوا في ايه شوكت: ايه يا ولاد صوتكم عالي ليه كدة.
مايا: تعالي شوف ابن اخوك المحترم مش عايز يديني حقوقي اومال انا اتجوزت ليه. شوكت: عيب يا بنتي ميصحش تتكلمي كدة في الحاجات دي أقدامنا كدة خلي الكلام ده بينكم وبين بعض. مايا: وهو فين ده اللي بينا ماهو علي طول نايم في اوضته وبعدين هو في حد غريب ما خلاص تسنيم حتتجوز طارق واهو تعرف الرجالة بتعمل ايه. تسنيم: بصت في الارض ولفت علشان تمشي.
مايا: استني يا حلوة لسة الكلام مخلصش مش عايزة تعرفي أكمل ليه مش عايز يكون معايا انا حقولك وقدام بابا. أكمل: ضرب مايا بالقلم وشدها من ايديها علي أوضتها. شوكت: أكمل استني يا ابني متوصلش لكدة. أكمل: وعنيه بطق شرار وجارر مايا من ذراعها. لو سمحت يا عمي دي متربتش وانا بقي طول ماهي علي زمتي حربيها واعلمها الادب. ودخل أكمل وهو جارر مايا وراه علي أوضة مايا. وقفل الباب.
أكمل: لا متحلميش ده بعدك. انا بس عايز اقولك كلمتين. بصي يا زفته انتي انتي عمرك ما كنتي حبيبتي ولا مراتي ولا حتكوني في يوم من الايام. وانتي وانا عارفين احنا اتجوزنا ليه يعني هما كام شهر نتحمل فيهم بعض وبعد كدة كل واحد يروح لحاله وابقي روحي اتجوزي اللي يعجبك واعملي معاه اللي انتي عايزاه. لكن قسما عظما لو اتجننتي وفتحتي تاني موضوع تسنيم ده معايا او معاها او مع عمي حزلك واربيكي ووريكي عذاب يا مايا مفيش ست في الدنيا شفته وده آخر انذار ليكي.
مايا: بجد يا بختها اللي تتحب الحب ده كله. انا مش عارفة ليه هي تتحب كدة من حبيبها وانا حبيبي يسيبني ويهرب ليه مش زعلان علياةكدة زي ما انت زعلان عليها.
أكمل: بجد مش عارفة علشان لا انتي ولا اياد كنتم بتحبه بعض كان ممكن علاقة اعجاب لكن مش حب. لكن الحب اللي بجد اللي بيني وبين حبيبتي اللي لو الدنيا كلها وقفت قصادي مش حبطل احبها علشان حبها ده هو اللي بيخليني اعيش انا منكرش اني من غيرها ضايع بس لسة قلبي بيدق علشان هي جواه.
مايا: عيطت وقعدت. انا ليه الناس كلها بتكرهني محدش بيحبني كلكم بتحبه تسنيم هي فيها ايه زيادة عني هو انا وحشة اوي كدة يا أكمل ده انا كل اللي كان يشوفني يجنن عليا ليه انتوا لا وانت بالذات.
أكمل: قعد جنبها. وابتدي يهدي يا مايا الجمال مش بس شكل. لا طبعا ده شكل وروح واخلاق وطباع وتصرفات وكل حاجة. حاولي تتغيري وتكوني احسن وان شاء الله لما نطلق تتجوزي واحد يحبك ونحبيه لكن انا لا يا مايا. والله صعب مقدرش. انا بحب وبحب اوي كمان مايا: ولسة بتعيط. أكمل ممكن احضنك حضن بس نفسي احس بالامان أكمل: مكنش عايز بس صعبت عليه وفرد ايده ليها وهي حضنته.
مايا: وهي حضناه اوييي. يا يا أكمل ده حضنك حلو اوي انا كدة عرفت هي ليه بتحبك وليه يوم خطوبتها كانت نايمة في حضنك ومعملتش كدة مع طارق. أكمل: مايا متفتحيش موضوع تسنيم ده تاني انا مقلتلكيش ان هي اللي بحبها انتي اللي شاكة. ابعدي عنها هي مش ناقصة. مايا: حسيبها في حالها بس بشرط أكمل: بنفاذ صبر وهو بيحاول يخرجها من حضنه. مايا احنا لسة قايلين ايه مفيش فايدة.
مايا: لا خلاص مش حضغط عليك بس علي الاقل تبقي تخليني احضنك بس مش انا بنت عمك زي تسنيم وانت بتحضنها عادي اعتبرني زيها ممكن. علشان خاطري أكمل: بزهق ممكن بس مش حيكون اكتر من كدة فاهمة. اوعي بقي علشان اروح أوضتي علشان البس عندي معاد مهم. وفتح أكمل الباب وكانت تسنيم معديا وبصت لأكمل بغل وهو فهم وابتسم وغمزلها وراح أوضته مايا: قلعت الروب بسرعة لما شافت تسنيم وبعد ما اكمل مشي. تعالي يا تسنيم.
تسنيم: كانت بتبصلها ومتغاظة وهي شايفها من غير الروب وافتكرت انها كانت مع أكمل كدة. نعم عايزة ايه مايا: بتحاول تغيظ تسنيم. باركيلي أكمل صالحني. تسنيم: والله مبروك. عن اذنك مايا: مش عايزة تعرفي صالحني ازاي تسنيم: حاجة متخصنيش انتو حرين مع بعض.
مايا: لا ازاي ده انتي اختي ولازم أقولك احنا كنامع بعض بس تعرفي انا مكنتش اعرف ان أكمل بيحب العنف كدة تصوري قالي انه ضربني مخصوص علشان يجي ويصالحني كدة بس بجد انبسط عقبالك ياسمسمة. عن اذنك حدخل اخد حمام. باي. وقفلت الباب تسنيم: مشيت ونزلت تحت وعمالة تعيط ومتغاظة. صباح: خدي يا سمسمة ادي الحاجات دي لأكمل. لسة جاية من الدراي كلين.
تسنيم: بغيظ. هاتي وطلعت لأكمل وخبطت مردش فتحت الباب ودخلت لقته في الحمام وسمعت صوت المياه. اتجننت. اه يا ابن اللذين ده اللي مش حتقربلها والله لربيك يا أكمل. ومسكت التيشريت بتاعه اللي كان لابسه وهوعند مايا وشمته لقت عليه ريحة البيريفيم بتاع مايا لما كانت حاضنه أكمل. مستحملتش وقعدت تعيط. يارب انا عارفة ان هما اللي حلال وانا اللي حرام بس مش بإيدي اعمل ايه في قلبي يارب خرجه من قلبي انا تعبت والله تعبت وعيطها زاد وسمعت صوت الباب بيتقفل ولفت لقت أكمل خرج من الحمام ولافف وسطه بالفوطة.
تسنيم: مسحت دموعها. انت قفلت الباب ليه انا كنت جايبالك الهدوم بتاعتك واوعي خليني اخرج أكمل: مسك ايديها. مش قبل ما اعرف كنتي بتعيطي ليه وليه بتدعي ربنا يخرجني من قلبك اهون عليكي تتمني انك تسبيني يا تسنيم ده انا محبتش في عمري غيرك. تسنيم: انفجرت فيه. اه بأمرة ماانت متجوز غيري وبتقضي معاها وقتك ومبسوط وسايبني انا اولع والنار تاكل فيا حس بيا بقي حس انا بموت كل يوم حرام عليك والله حرام.
اكمل: اخدها في حضنه. ششش خلاص اهدي. يا تسنيم اناكام مرة حقولك مفيش حاجة بيني وبين مايا والله هي الليلة اللي قولتلك عليها وبس تسنيم: والله واللي حصل دلوقتي ده ايه أكمل: عقد حاجبه. هو ايه اللي حصل مش فاهم تسنيم: انتوا مش كنتم مع بعض هي قالتلي كدة وكمان قالتلي انك بتحب العنف وضربتها علشان تصالحها اكمل: ههههههه هي قالتلك كدة. مفيش فايدة مايا دي حتفضل زبالة تسنيم: يعني محصلش.
أكمل: والله ماحصل كل الحكاية انها كانت بتعيط وصعبت عليا وحضنتها بس تسنيم: بس أكمل: ههههههههه والله بس وشدها ليه. وبعدين تعالي هنا انتي حلوةكدة ليه النهاردة تسنيم: ابتسمت. اوعي خليني اخرج اكمل: حضنها. تؤتؤ مفيش خروج. تسنيم: أكمل انسي انك تقربلي تاني والله ماحيحصل كفاية اللي حصل قبل كدة أكمل: متخفيش انا مش حلمسك تاني غير وانتي مراتي. اتفقنا تسنيم: اتفقنا اوعي بقي خليني اخرج اكمل: طيب هو طلب واحد.
تسنيم: طلب ايه أكمل: انتي عارفة واحدة بس وحياة كيمو يا شيخة تسنيم: انسي ابدا اوعي بقي اكمل: شدها وبسها بالعافية. والباب خبط تسنيم: اتخضت. يا نهار ابيض مين اللي جاي لو حد شافني حيقول ايه أكمل: ششش ادخلي البلكونة واوعي تخرجي فاهمة ياللا. أكمل فتح الباب لقي مايا أكمل: اهلا خير مايا: واااو. انا اول مرة اشوفك كدة من يوم جوازنا بس ايه العضلات دي ده انت حكاية.
أكمل: مسح وشه وشعره بإيده وهو متغاظ. انتي عايزة ايه جاية ليه مايا: ابدا كنت جاية اقولك اني راحة النادي مش احنا اتفقني نبقي صحاب أكمل: اه طبعا روحي مع الف سلامة. مايا: باي. وهي ماشية غمزته. موزززز الله يخربيتك اكمل: قفل الباب وهو بيضحك. هههههههه تسنيم: خرجت من البلكونةمتغاظة. مبسوط اوي يا حبيبي من معاكستها ليك.
اكمل: ههههههه اصل بصراحة البت اختك دي شمال مش معقولة محسساني انها متربية في الشارع. بس سيبك انتي انتي عمرك قولتيلي يا مزز انت زيها كدة تسنيم: اااانا مبعرفش اقول الكلام ده. ولو مش عجبك روحلها يا حبيبي هي تقعد تعاكس فيك أكمل: ابتسم لا ياروحي انتي عجباني زي ماانتي كدة ببرائتك وكسوفك ده ده انا بعشقك تسنيم: ههههه اوعي بقي انا ماشية وخرجت.
وبعد مرور شهر جه يوم حصل فيه حاجة خلت تسنيم تمشي وتهرب وتسيب البيت وتسافر بعيد عن اكمل ومايا وطارق. بس ايه اللي حصل في اليوم ده حنعرف الحلقة الجاية.
رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل التاسع عشر
وبعد شهر كمان وتسنيم كان بقالها 3شهور مخطوبة لطارق. وكانوا بيخرجوا بس مش كتير تسنيم مكنتش قادرة تقرب من طارق حبها لاكمل واخد قلبها كله ومش قادرة تكون لغيره. وفي يوم طارق كان عند تسنيم في البيت وقاعد معاها ومع شوكت طارق: عمو كنت عايز تسنيم تيجي معايا الفيلا علشان تشوف الديكورات الاخيرة علشان اعرف اكمل شوكت: وماله لما أكمل يرجع يروح معاكم. طارق: اتنرفز. أكمل؟ وأكمل مالوه ومال حاجة زي دي.
شوكت: مش اخوها ولازم يكون معاكم ميصحش تروح معاك لوحدها. طارق: يا عمو هو حضرتك مش واثق فيا طيب حتى مش واثق في تسنيم شوكت: لا يا ابني متخودهاش بالحساسية دي. انا بس ببقي مطمن عليها وأكمل معاها. ولما تتجوزه ابقي اطمن عليها وهي معاك. تسنيم: معلش يا بابا انا حروح مع طارق. أكمل شكله حيتاخر وكمان انا مبقتش صغيرة علشان أكمل يدخل في حياتي. طارق: فرح وابتسم.
شوكت: معقول وده من امتي ده بقي. ده انتي مكنتيش تعرفي تشتري حاجة منغيره.
تسنيم: معلش خلاص كل حاجة بتتغير. عن اذنك يا بابا انا حطلع البس وطلعت تسنيم اوضتها وكانت بتعيط. غصب عني يا أكمل والله غصب عني بس اعمل ايه لازم احاول انساك يمكن اقدر لو بعدتك عن حياتي انا كل ما ببعد بضعف وارجعلك بس ده غلط انت دلوقتي مش منحقي. انت لازم تعرف اني ابتديت استغني عنك. ولبست وهي لسة بتعيط. وشوية ابتدت تتماسك ونزلت ومشيت مع طارق وهما بيركبوا عربية طارق. أكمل كان راجع بعربيته وشافهم.
أكمل: ودول رايحين فين بقي بالليل كدة وكمان في عربية واحدة انا حروح وراهم ومشي أكمل وراهم ولقاهم وصلوا فيلا طارق وداخلين. أكمل اتجنن ودي داخلة معاه هنا ليه بقي ليلتكم سودا انتوا الاتنين. وركن عربيته علشان ينزل ويدخلهم. في الفيلا طارق: هاه يا سمسمة عجبك الديكور تسنيم هي من جواها مش فارق لانها اصلا حتفسخ الخطوبة ومش حتتجوز طارق بس مستنية شوية. تسنيم: اه حلو جديد بس لذيذ.
طارق: قرب منها. والله مافي حاجة لذيذة غيرك انتي تسنيم: بعدت احممم. طارق ارجوك خليك قد ثقتي فيك وبلاش تخليني اندم اني جيت معاك. طارق: في ايه يا سمسمة احنا مخطوبين وحنتجوز. بقولك ايه تعالي نطلع فوق تشوفي ديكور أوض النوم تسنيم: ابتدت تخاف من طارق. لالا لا مرة تانية. انا لازم امشي. طارق: شدها. تعالي هنا انتي مش حتمشي غير لما تتفرجي علي اوضة النوم. تسنيم: سيب ايدي واوعي. ابعد.
طارق: حاول يحضنها. لا مش حسيبك هو انا مش حاجي زي سي اكمل اللي علي طول نايمة في حضنه. تسنيم: ابعد يا حيوان. أكمل ده ابن عمي واخويا وبرقبتك. طارق: كدة طيب والله لحرق قلبه عليكي علشان تبقي تدافعي عنه وابتدي طارق يتهجم علي تسنيم واكمل كان خلاص ركن عربيته وراح ضرب الجرس وسمع صوت تسنيم بتصرخ. اتجنن وخبط جامد.
تسنيم حاولت تفلت من طارق اللي ابدي يفكلها هدومها وجريت علي الباب وفتحت لقت أكمل رمت نفسها في حضنه وهي منهارة. أكمل كان مصدوم من شاكلها. تسنيم: اكمل الحقني. الحقني كان عايز يتهجم عليا يا أكمل شوفت بيحصلي ايه أكمل: حضنها وهو متغاظ. بس يا حبيبتي اهدي اهدي انا جيت ومعاكي تعالي اقعدي في العربية وانا حربي الكلب ده.
أكمل قاعدها في العربية ورجع لطارق وضربه لما كسره وطارق كمان ضرب أكمل بس اكمل ضربه اكتر علشان كان غيران ومغلول منه. ورجع اخد تسنيم ومشي بالعربية وهي كانت لسة منهارة وبتعيط أكمل: حبيبتي اهدي والله انا كنت حموتوا بس انا مش عارف انتي ايه اللي جابك معاه البيت ليه جيتي لوحدك.
تسنيم: انفجرت خلاص. انت السبب بسببك حياتي ادمرت بسببك اتخطبت لواحد مبحبوش بسببك بموت كل يوم وانت مع اختي بسببك انا بقيت رخيصة عند كل الناس مايا شاكة فيا ومروان سوامني علي جوازه مني علشان عرف غلطيتي معاك وطارق طمع فيا علشان شافني قريبة منك. كل اللي انا فيه بسببك انا بكرهك بكرهك ربنا يخدني ويريحني انا تعبت مش عايزة اشوفك مش عايزة اقعد معاك نزلني انا مش طايقاق.
أكمل: كان بيسمعها ودموعه نازلة وهو مش عارف يهديها. تسنيم علشان خاطري اهدي انت مش في وعيك تسنيم: لا مش ههدي نزلني نزلني بقولك بدل والله افتح العربية وارمي نفسي واموت وارتاح واريحك مني. اوقف. أكمل: وقف العربية وشاورلها بإيده اهدي اهدي انا مش حقرب منك اهدي علشان خاطري. تسنيم: فتحت الباب واول ما نزلت وقعت وفقدت وعيها. أكمل: نزل بسرعة تسنيم. تسنيم ردي عليا قومي علشان خاطري.
ولما ما فقتش شالها وحاطها في العربية ووداها المستشفي. وكلم عمه وقالو علي اللي حصل. وراح شوكت المستشفي يطمن علي تسنيم. الدكتور: اسف يا جماعة هي بس جالها انهيار عصبي واضح انها اتعرضت لضغط شديد الفترة اللي فاتت. أكمل: دب بإيده علي الحيطة وهو بيعض علي شافيفه وبيكلم نفسه. انا السبب يا رتني كنت انا. اه يا حبيبتي سيبتك تتوجعي وتحرقي في اعصابك ووقفت اتفرج عليكي.
شوكت: هي فعلا النهاردة حصلها موقف صعب. بس كنت عايز اطمن عليها ينفع. الدكتور: اه طبعا ينفع اتفضل ادخلها دخل شوكت وأكمل لتسنيم وكانت نايمة بسبب المهدئ اللي اخدته.
شوكت: شوفت الكلب عمل ايه يعني مكنش قادر يصبر لحد مايتجوزه. انا مش عارف اقولك ايه يا أكمل انا من غيرك كنت ضعت يا ابني طول عمرك واقف معايا في الشغل وفي البيت انت ابني اللي مخلفتهوش. حتى مصيبة مايا انت اللي شيلتها والنهاردة لولا انك مشيت وراهم الله اعلم كان عمل فيها ايه. ربنا يا ابني مايحرمني منك.
أكمل: مسك ايد تسنيم وبسها وهو بيعيط وبكلم نفسه. بتشكرني علي ايه ده انا اللي ضيعتها انا اللي عملت فيها كدة مش طارق انا الكلب انا الجبان اللي سابها ووقف يتفرج عليها واتجوز غيرها. انا مستهلش ثقتك فيا ولا حبهاهي ليا. شوكت: طبطب علي كتف أكمل. انا عارف هي غالية عليك قد ايه ربنا يخليك ليها وتفضل واقف جنبها. أكمل: روح انت يا عمي ارتاح وانا حفضل معاها مش حسيبها.
شوكت: طيب ما تيجي تروح معايا ونبعتلها مايا هي تقعد معاها. أكمل: لا لالا يا عمي مايا ايه انت عارف مايا وكلامها المستفز. تقولها حاجة تضيقها تتعب أكتر لا روح انت وانا قاعد معاها ولما تفوق حطمنك. شوكت: خلاص يا ابني اللي يريحك انا ماشي وحجيلها الصبح تصبح علي خير مشي شوكت وفضل أكمل قاعد جنب تسنيم حضنها و ماسك ايدها وبيملس علي شعرها وبيأنب نفسه انه سمع كلام عمه.
أكمل: حبيبتي عندك حق انا السبب في اللي جرالك. ياريتني ماسمعت كلام عمي ياريتني اختك وسافرنا واتجوزنا. كان زمانك عايشة ومبسوطة معايا. بس اوعدك تولد زفته دي اللي كل اللي احنا فيه ده بسببها اني أطلقها ونتجوز علي طول والله بس انتي ابقي كويسة. تسنيم: ابتدت تفوق. ولقت أكمل حضنها. عيطت أكمل: حبيبتي انتي فوقتي وجعتي قلبي عليكي يا سمسمة. تسنيم: بتعيط ومش بترد.
أكمل: انا عارف انك زعلانة مني وانتي عندك حق في كل اللي قولتيه انا السبب في كل اللي جرالك يارتني اموت واريحك انا اللي لازم اموت مش انتي انتي متعرفيش لما قولتي كدة قلبي وجعني والله. تسنيم: عيطت. لا متقولش كدة. انا ممكن مكنش مراتك ولا معاك بس كفاية اني اشوفك قدامي. ياريت كان بإدي اكرهك او انساك كنت عملت كدة من زمان أكمل: باس ايديها. حبيبتي لسة بتحبيني بعد كل ده.
تسنيم: الحب مش بإيدينا يا أكمل نحب وقت مااحنا عايزين ونكره وقت مااحنا عايزين. حبك ده اتولد معايا وعاش معايا وحموت وهو معايا.
أكمل: دمع وحضنها اكتر. حبيبتي صدقيني محدش ممكن يفهم ولا يستوعب احنا بنحب بعض ازاي. انا بحبك حب لو الدنيا كلها قالت عليا مجنون وببالغ ولا حيفرق معايا حفضل احبك لحد ماموت. تسنيم ارجوكي سامحيني انا اذيتك كتير من زمان حرمتك مني ومن حبي علشان جبان وخايف اصارح عمي. ويوم مااشجعت وصارحتك عملت فيكي عملة واحد ندل وخاين ولما جيت اصلحها اتراجعت علشان عمي تاني علشان جبان. وحتى لما اتنزلت واتجوزت مايا ضعفت معاها في اول ليلة ليا معاها وانتي ساعتها كنتي قاعدة في الجنينة بتعيطي علي واحد مايستهلش. انا اسف يا حبيبتي كان لازم ارفض طلب عمي كان لازم اخدك ونتجوز ونبعد بعيد. حقك عليا اوعي في يوم تكرهيني. اوعي.
تسنيم: دموعها مبتقفش. خلاص يا أكمل اللي حصل حصل وانت دلوقتي بقيت زوج واب ولازم تحاول تعيش مع مايا ومع الوقت حتتعود عليها. أكمل: انتي بتقولي ايه ده مستحيل يحصل انا مش ممكن اسيبك انا اتجوزت مايا علشان اداري علي عملتها مع اياد مش علشان تفضل مراتي واعيش معاها انا بمجرد ما تولد خلاص لازم انطلقها وتبعد عني بس انتي اوعي تسبيني.
تسنيم: أكمل. انا طول ما انا قدامك عمرك ماحتحب مايا ولا حتقرب منها. وده لازم يحصل علشان ابنكم اللي جاي. علشان كدة اناحسافر وابعد واسيب هنا خالص. وانت ادي نفسك فرصة تقرب من مايا وعيش يا أكمل وانساني انساني خالص أكمل: انا مش مصدق اللي بتقوليه. ازاي بتطلبي مني كدة وانتي أكتر واحدة عارفة انا بحبك ازاي ومش حقدر احب غيرك.
تسنيم: انا خلاص قررت اول ما حخرج من المستشفي. ححجز علي اول طيارة لدبي واسافر اكمل الشغل اللي وقف هناك أكمل: انا مش حسيبك انسي انك تبعدي عني انسي انتي سامعة. وعدي يومين وتسنيم خرجت من المستشفي وحجزت علي طيارة دبي وفي ليلة كانت تسنيم مسافرة الصبح وواقفة في بلكونة أوضتها وأكمل دخل بلكونة اوضته وبيكلمها أكمل: تسنيم بلاش ارجوكي متسافريش انا مقدرش اعيش من غيرك تسنيم: بتعيط ومبتردش.
تسنيم: دخلت من قدامه وقعدت في البلكونة. وشغلت الاغنية دي (راجع لعمرو دياب )(راجع بتقولي اللي ما بينا وبتسألني مكملناش. اسأل روحك مين استني ومين استغني وباع ببلاش. ردي عليك مبقاش حيفيدك ضعت وضيعتني من ايدك. يا خسارة بتيجي الحاجة لما الواحد ميعزهاش. مش ناسي كلامك في وداعنا ولا قسوة قلبك وعنيك كنت بقولك خليك جنبي متهزتش وهنت عليك. بقي مش عارف ايه غيرني يا برئ يا حنين يا ملاك. حبعد علشان بتفكرني بالجرح اللي انا عشته معاك. ردي عليك مبقاش حيفيدك ضعت وضيعتني من ايدك يا خسارة بتيجي الحاجة لما الواحد ميعزهاش ).
أكمل كان بيسمع وهو بيتقطع وعارف انها تقصد لما قالتلو قبل جوازه من مايا انهم كان المفروض يتجوزه ويسافره وملهمش دعوة بمشكلة مايا وانها المفروض انها هي اهم انه يتجوزها خصوصا بعد اللي حصل بينهم. بس هو خاف علي عمه من الصدمة ووافق واتجوز مايا وساب تسنيم تتوجع كل يوم وهو بيتفرج عليها.
وعدت ليلة من اصعب الليالي عليهم هما الاتنين. هي مش عارفة ازاي مش حتشوفه كل يوم وهو مش عارف ازاي حيعيش من غيرها ليلة كلها الم ووجع وعذاب علي الاتنين. وجه تاني يوم الصبح وخلاص تسنيم حتسافر ????????.