أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية حطمت أسوار قلبي

قاسم: هو شاب ناجح جداً عنده 30 سنه طويل ووسيم جداً وجسمه رياضي حنون جداً مع المقربين ليه بس ف نفس الوقت عصبي جداً عنده ش ..



10-12-2021 08:45 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [10]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل الحادي عشر

بعد مرور عشر دقائق خرج ادم وقاسم
ليقول قاسم ل حنين: معلش ياحنين خلي ادم معاكي عقبال ما اخلص الاجتماع
حنين: ماشي يامستر قاسم مفيش مشكله
ونظرت لادم وقالت بابتسامه: تعالي ياحبيبي اقعد
قاسم: روح يلا ياادم وانا مش هطول ياحبيبي ماشي
ادم: ماشي.

جلس ادم بالقرب من حنين
لتقول حنين بلطف: ازيك ياادم
ادم: الحمدلله
حنين: انت عندك كام سنه ياادم
ادم: عندي 10 سنين
حنين: امم وانت تقرب ايه بقا لمستر قاسم
ادم: يبقي بابا
لتنظر له حنين بصدمه وقالت ف نفسها: ايه مستر قاسم متجوز
واكملت لادم: احم طيب ومامتك بقي مجتش معاكم ليه انهاردا
ادم: ماما عند ربنا.

لتترقرق الدموع ف عين حنين وقامت باحتضان ادم وقالت له: ياروحي انا اسفه انا مكنتش اعرف والله
خرج ادم من احضانه وقال ببرود: لا عادي
نظرت له حنين وقالت بدموع: تعرف ياادم انا كمان مامتي ميته ومش مامتي بس ماما وبابا كمان ماتوا وانا صغيره خاالص
قال لها ادم بساؤل استغربته حنين: ومامتك كانت بتحبك
حنين بلطف: وهو في ام مش بتحب ولادها بردو ياحبيبي
ادم: اه فيه.

حنين وقد اخذته ف حضنها مره اخري: لا معتقدتش كده كل ام بتحب ولادها دول اكتر من اي حاجه في الدنيا هيا ممكن مثلا تتعصب علينا او تزعقلنا بس كل ده خوف علينا وعمر ما كان الزعيق او العصبيه قله حب ياحبيبي
ادم وقد استقر ف حضانها: ما ممكن بردو يكون ابنها ده وحش خالص عشان كده بتكره
حنين بحنان ورفق: وهي ف اطفال وحشه بردو ده كل الاطفال ملايكه ياحبيبي زيك انت كده عارف ياادم انا كان نفسي اووي اجيب طفل صغير كده واكبره ويكون جميل اووي زيك كده بس ربنا ماردش.

وقالت بابتسامه جميله وقد اخرجته من احضانه: ده يابختها ال تكون مامتك ياحبيبي انت جميل جداا جدا
ادم بابتسامه بسيطه: شكرا
حنين: طب ايه ممكن تقبل اننا نكون اصحاب
وبعدها مدت يدها
نظر لها ادم قليلا ثم مد يده ليدها: اصحاب
حنين: ليا الشرف ان ليا صاحب جميل اوي زي كده
تعرف انا معنديش صحاب خالص خالص وانت اول واحد اصحابه
واكملت بمشاكسه: عشان تعرف بس انا حبيبتك ازاي.

ادم: انا كمان معنديش اصحاب
حنين: معندكش اصحاب خالص خالص
هز راسه ادم نافيا وقد اعجبه الحديث مع حنين بشده واندمج معاه
حنين: اممم يعني حتي مفيش حد عايز يتصاحب عليك ويجي يكلمك مثلا او حد بيبصلك كتير كده
هز راسه نافيا ولكن تراجع وقال: ااه فيه واحد اسمه فارس تقريباً كل شويه يجي يقعد جمبي ويحاول يتكلم معايا بس انا بسيبه وبمشي
حنان برفق وحنيه: وليه تعمل كده ياحبيبي كده بقا هيقولوا عليك متكبر ووحش وربنا مش بيحب الناس المتكبره والتكبر ده اصلا صفه من صفات الشيطان وبعدين ياحبيبي حد يلاقي حد يتصاحب عليه وهو ميرضاش تعرف انا طول الدراسه كنت بتمني ان حد يجي يتكلم معايا ويصاحبني بس محصلش ده وبعدين تخيل كده يكون ليك صاحب تذاكروا مع بعض وتلعبوا مع بعض ولما تبكروا شويه تخرجوا مع بعض وتكونوا سند لبعض.

ابتسم ادم فجاه
لتقول حنين بشهقه ومشاكسه: انت بتضخك عليا ياادم لا انا زعلت منك انهت كلامها ونظرت للارض بحزن مصطنع
ليقول ادم بسرعه: لا متزعليش قصدي يعني انا بس ضحكت عشان بابا لسه قايلي نفس الكلام ده اول امبارح ف ضحكت عشان كده
حنين بابتسامه: طيب خلاص سماح بس ها بقا توعديني ان لما فارس يجي يقعد جمبك ويكلمك تكلمه وتكونوا صحاب بس طبعا لو لقيته ولد وحش وبيعمل مشاكل ابعده عنه علطول اتفقنا
ادم: اتفقنا
مرت حوالي ساعه وحنين تتحدث مع ادم.

واخد صوت ضحكاتهم يعلو ف المكتب ليدخل قاسم ف تلك اللحظه وقد فرح بشده عندما وجد ابنه يضحك بهذا الشكل ليقول لادم بحب: ده ايه الضحكه الحلوه ده يااستاذ ادم
ادم بابتسامه خجوله: شكرا
قاسم: لا ده انا هجيبك هنا كل يوم بقا
حنين بسرعه: ااه يااريت والله ده انا حبيت دومي اووي
قاسم باعجاب: يااه ودومي كمان لا ده احنا اتطورنا خالص
طيب يلا بقا يادومي جهز نفسك عقبال ماجيب جاحتي من المكتب عشان نمشي عشان عندي شغل بره الشركه
ادم: حااضر.

دخل قاسم لمكتبه ليجلب اشياءه
فقامت حنين سريعا بكتابه رقمها ف ورقه
واعطت الورقه لادم وقالت له: ده رقمي يادووومي رن عليا بقا وقولي عملت ايه مع فارس بكره تمام
ادم بابتسامه: ماشي
خرج قاسم من المكتب ثم قال لادم: يلا ياحبيبي
ذهب اليه ادم وقال له: يلا
هم قاسم وادم بالخروج من المكتب ولكن اوقفهم صوت حنين وهيا تقول: ادم.

فالتفت اليها ادم وقاسم ف وجدها تنظر لادم وقد فتحت ذراعها لتحضنه ف نظر ادم لقاسم بابتسامه خجوله فنظر له قاسم بابتسامه واشار له بعينه ان يذهب اليها
ليذهب ادم اليها واحتضانها بهدوء فقالت له حنين هامسه: مبسوطه اووي اوي اني عرفتك ياادم ابقي تعالي تاني بقا هستناك اتفقنا
خرج ادم من احضانها واومأ براسه وع وجهه ابتسامه ثم ذهب الي والده ووقف جانبه.

ابستم قاسم ع هذا الموقف ومن داخله فرح بشده لابنه
نظر لحنين وقال: اه صح ياحنين لو عايزه تمشي امشي لان انا بقيه اليوم بره ومش هرجع هنا تاني
حنين: تمام يافندم
تابعت حنين خروجهم وقالت: طفل جميل اووي وغريب ف نفس الوقت
خرج قاسم وادم من الشركه وصعدوا الي السياره وقادها قاسم قاصدا المنزل
جلسوا لفتره قصيره والصمت يعم المكان
ليقطع قاسم الصمت قائلا: لا بس واضح انك حبيت حنين مش كده ياادم
ادم بسرعه: ااه واكمل بتوتر بعدما لاحظه سرعه حديثه: قصدي يعني اا عادي.

قاسم بابتسامه: مالك اتوترت كده ليه عادي يعني لما تقول حبيتها
واكمل بغيره مصتنعه: وبعدين يااستاذ ادم انت لسه عارفها انهارده وحضنتها كتير اشمعني انا مش بتحضني
ثم اوقف السياره والتفت لادم وقال له: انا عايز حضن بردو
نظر لها ادم وابتسم ثم قام وحضنه بخفه
قاسم بفرحه: ده احلي حضن في الدنيا والله
خرج ادم من احضانه ووجهه له ابتسامه جميله ثم جلس ع كرسيه مره اخري
ف قاد قاسم السياره مره اخري
واخذ يفتح مواضيع عده مع ادم حتي اوصله الي القصر انتظره ثواني حتي يتاكد من دخوله
ثم قام بقياده السياره مره اخري قاصدا مكان ما
ليؤدي عمله.

مر باقي اليوم دون حدوث اي شئ جديد
في صباح يوم
ف شركه قاسم
دلفت حنين للشركه وصعدت لمكتبها
وجلست ع مكتبها ولكن لاحظت صوت خارج من مكتب قاسم
لتقول ف نفسها: ايه ده مستر قاسم جه بدري
ثم ردت علي نفسها وقالت: مين ده اللي يجي بدري ده بيجي بعدي بساعتين تلاته
ثم اكملت بخضه: ااووعي يكون حرامي.

ينهار ابيض طب اعمل اايه... نظرت حولها ولاحظت انتيكه ع مكتبها ف جذبتها وقالت ف نفسها: انا هدخل ولو لقيت فعلا حرامي هخبطها ف راسه اموته ااه صح كده
ثم انهت كلامها وهيا تمشي ببطء شديد
حتي وصلت الي الباب ف قالت ف نفسها: اشهد ان لااله الا الله
ثم دفعت الباب بعنف شديد
ولكن صدمت للغايه عندما شاهدت

في مدرسه ادم
كان ادم يجلس ب فناء المدرسه وحيدا
التفت حوله ليبحث عن فارس لينفذ وعده لحنين
وبالفعل وجده وبمجرد ما نظر الي فارس وجده ينظر اليه وما ان لاحظ فارس رؤيه ادم له ادار وجهه للناحيه الاخري
ف ابتسم ادم واخذ شنطته من جانبه واتجه الي فارس
جلس ادم بجانب فارس وبقوا فتره لا يتحدث احد منهم
حتي قاطع ادم هذا الصمت بعد تردد شديد: احم ازيك
نظر له فارس باستغراب: انت بتكلميني انا
ادم: انت غبي هو فيه حد غيرنا قاعد.

نظر له فارس بحزن وادار وجهه عنه
ليقول ادم بارتباك: اسف مش قصدي
واكمل بارتباك اكبر: ومكنش قصدي بردو لما كنت بتقعد جمبي وانا بسيبك وامشي انا بس مش متعود ف المواقف دي المفروض اعمل ايه
نظر له فارس وقال بضحكه واسعه: خلاص مش زعلان
مده يده وقال: انا فارس
ممكن نبقي اصحاب
مد ادم يده هو الاخر وقال: وانا ادم
وااه ممكن نبقي اصحاب
قال فارس بفرحه شديده: انا فرحان اوي اننا بقينا اصحاب وانت كمان فرحان مش كده
نظر له ادم بابتسامه وامأ له
فقال فارس ويمسك يده: طيب يلا بقا نطلع الكلاس عشان البريك خلص
ذهب الإثنين الي فصلهم وهم ممسكين بيد بعضهم ومن شكلهم هذا يتضح انهم سيكون اصدقاء بشده حتي الكبر.

دفعت حنين الباب بعنف شديد
ولكنها صدمت بشده عندما وجدت قاسم يجلس ع مكتبه وقد صدم بشده من طريقه دفع حنين للباب ف اخد ينظر لها بشده
حنين في نفسها: ليه يارب كده
انا حيوانه انا مالي حرامي ولا مش حرامي واديني هيتعمل مني بطاطس محمره دلوقتي
قاطع حديثها من نفسها وقوف قاسم امامها قائلا بصرامه: عايز تفسير دلوقتي حالا ل اللي حصل ده
حنين بتوتر شديد واخذت تفرك يديها ببعضهما: ااا ثانيه واحده انا هفهم حضرتك الموضوع كله ان ان اا
قاسم بغضب: اخلصي ياحنين مش فضيلك
حنين بسرعه: اسفه والله يافندم.

انا بس جيت الصبح وقعدت وفجاه لقيت حركه ف المكتبه وانا عارفه حضرتك بتيجي دايما بعدي وبفتره كبيره كمان ف قولت ان ال جوه ده حرامي ف دخلت عشان امسكه قبل ما ياخد حاجه هو ده ال حصل والله العظيم يافندم
قاسم بصدمه من تفكيرها: حرامي
والحرامي ده هيدخل ازاي الشركه واحنا ف الصبح كده وبعدين لو مشيت فعلا ع طريقه تفكيرك دي ازاي دخلتي لوحدك ما كنتي ناديتي حد من الشركه
واكمل بسخريه وهو ينظر الي ما في يديها: وايه دي بقا عشان تقتلي بيها الحرامي ثم اكمل بصوت عالي: ده لو طلفه عندها 10 سنين مش هتفكر تفكيرك ده
حنين وقد ادمعت عينها: هو حضرتك مش مصدقني يافندم اقسم بالله هو ده ال حصل والله انا مش بكذب والله.

قاسم وهو يحاول ان يهدء نفسه من تصرفاتها: بره ياحنين بره
حنين بشهقه: يعني انا كده خلاص اطردت من الشغل
قاسم بهدوء مزيف: هو انتي فعلا هتتطردي من الشغل لو ممشتيش من قدامي دلوقتي ورحتي لمكتبك
حنين بسرعه: خلاص طالعه
بمجرد ان انهت كلامتها حتي خرجت من المكتب بسرعه
فقال قاسم بتنهيده: والله لو مشغل بنت اختي ما هتعمل كده
انهي كلامه وذهب الي مكتبه ليباشر عمله من جديد

اما ف الخارج عند حنين ف اخذت تعنف نفسها بشده وتقول: غبيه ياحنين غبيه واكملت بعدها بحزن زمانه قال عليكِ كذابه وحراميه وفعلاً عنده حق ال انا قولته ده ميدخلش ف راس عيل حتي
انا بجد معرفش انا تفكيري كان فين وقتها
ثم قالت بعدها بتذكر: القهووه
واكملت بعدها بخطه: انا هروح اعمل القهوه وادخلها واعتذرله واقوله لو مش واثق فيا انا ممكن استقيل وقالت بتصميم: ااه انا هعمل كده انا مش عايزاه يفكر فيا تفكير غلط.

وبالفعل اتجهت للبوفيه لعمل القهوه
وما ان انتهت من عملها حتي اتجهت الي مكتب قاسم ودقت ع الباب منتظره اذنه لتدخل
وبمجرد ما سمعت صوته دخلت ووضعت القهوه امامه
ثم قالت بارتباك عندما لاحظت انه لم يرفع نظره من علي الاوراق التي امامه: مستر قاسم
نظر لها قاسم
لتقول حنين بارتباك اكبر وتبرير: انا اسفه ع اللي حصل يافندم انا والله مش كذابه ولا حاجه انا مش عارفه كنت بفكر ازاي وقتها بس انا اسفه بجد
واكملت بعدها بجمود مصطنع: ولو يعني حضرتك مش مصدقني انا ممكن اقدم استقالتي.

انهت كلامه ثم نظرت اليه
وجدته ينظر لها ببرود: خلصتي
قالت حنين: اه
قاسم ببرود اكبر: طيب بره بقا
نظرت له حنين بصدمه من رده
ليقول قاسم عندما لاحظ عدم تحركها: اعيد مره تانيه يمكن الشبكه وقعت عندك بره ياحنين.

حنين وقد فاض بها من بروده لتقول بانفعال طفولي: يافندم هو كل شويه تقولي بره بره انا مش عارفه حضرتك بتعاملني كده ليه هو مش ممكن يعني حضرتك تعاملني زي الناس الطبيعيه وتاخد وتدي معايا ف الكلام كل حاجه عند حضرتك بره بره هو في ايه انا والله صدقت لما قولت علي حضرتك هولاكو
انهت كلامها وقد احمر وجهها بغضب ولكن سرعان ما وضعت يدها ع فمها عندما استوعبت ما قالته واخذت تنظر لقاسم بصدمه
قاسم بسخريه: انا عايزه افهم بس هو ايه لازمه حضرتك ف الموضوع
حنين بدموع: اسفه اسفه انا مش عارفه ايه ال قولته ده والله انا بجد مكنش قصدك.

قاسم:انتي عندك كام سنه قولتلي
حنين: 28
قاسم: وانتي مقتنعه ان عندك 28
قالت حنين بتلقائيه وضحكة: بصراحه لا
واكملت: قصدي ااه يعني مقتنعه حضرتك شايف ايه يعني
قاسم بابتسامه اعجاب بضحكتها: والله ب اللي بيحصل ده شايف
انك طفله متعديش 12 سنه
حنين بغضب مضحك: انا مش طفله حضرتك
قاسم: طب ايه هنسيب الشغل ونتناقش ان كنتي طفله ولالا واظن انك عطلتيني انهاردا كتير اوي مش كده ولاايه
حنين باحراج: اسفه يافندم اوعدك مش هتكرر تاني
انهت كلامه ثم خرجت من المكتب
فتابع قاسم خروجها وقال وهو يضحك ف نفسه: ده ايه البت ده
ويمر اليوم ف الشركه ولم تحتك حنين ب قاسم الا قليلا... ف هي رات ف نفسها ان اطالت كثيرا مع قاسم وانها ع خطأ مئه بالمئه ف قررت ان تتجنبه ولا تتحدث معه الا ف الضروره
ولكن هل ستسمر حنين ع هذا القرار ام ان للقدر راي اخري

10-12-2021 08:46 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [11]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل الثاني عشر

ف المساء
عادت حنين الي منزلها
بدلت ملابسها وادت فرضها...ثم خرجت الي جدتها وتناولوا العشاء سويا.. وبعد ذلك جلسوا ليشاهدوا التلفاز... التفت حنين الي جدتها وقالت بارتباك: تيته
انعام: نعم ياحبيبتي
حنين: ف حاجه حصلت وعايزه اقولها لحضرتك
انعام: قولي ياحبيبتي خير ايه ال حصل
حنين: احم بصراحه... ثم قصت عليها ما حدث ما قاسم ف الايام الماضيه والذي حدث اليوم... لتنصت لها الجده باهتمام شديد

قصت حنين كل ما حدث وانهت كلامها قائله: انا مش عارفه انا ليه بعمل معاه كده مع اني مش متعوده اتعامل مع حد غريب كده بس بجد مش عارفه ومش عارفه اعمل ايه انتي ايه رايك ياتيته

انعام: لا ياروح تيته انا شايفه انك غلطانه... قاسم ده لا يقربلنا ولا نعرفه حتي يبقي كان لازم من الاول تحطي حدود ما بينكم ومين عالم ياحبيبتي لما شافك بتتعملي معاه بتلقائيه كده قال عليكي اايه

حنين بذعر: ايه هو ممكن يقول عليا واحده مش كويسه ياتيته
انعام: ممكن... متستبعديش حاجه ياحنين

حنين وقد اوشكت ع البكاء: بس مكنش قصدي حاجه والله ياتيته انا بس اتعاملت معاه بتلقائيه شويه ومعرفش ليه عملت كده
انعام: خلاص ياحنين حصل ال حصل اهم حاجه انك اتعلمتي من غلطك مش كده ولاايه
حنين بسرعه: ااه والله ياتيته اتعلمت
واكملت بعدها: طب اعمل ايه واتعامل معاه ازااي بعد كده
انعام: اتعامل معاه بجديه والكلام معاه يكون ف الشغل وبس.. وتحاولي تتحكمي ف سرعتك شويه ف الكلام ياحبيبتي
حنين: خلاص تمام اوعدك ان انا هعمل كده
انعام: ماشي يا حنين ربنا يسهلك الحال يابنتي ويبعد عنك اي حاجه وحشه.

حنين وهيا تحتضنها: ياارب ياتيته ويخليكي ليا ياارب
قالت انعام ف سرها: ياتري اللي ف بالي صح ولاايه
خرجت حنين من احضانها عندما سمعت هاتفها يرن
ف اخدت الهاتف وقالت: رقم غريب... هرد يمكن حد اعرفه
فتحت حنين الخط ولم تتحدث ظلت منتظره سماع صوت الطرف الاخر
حتي اتااه صوت ولد متضح من صوته انه صغير
الولد: الو
حنين باستغراب: الو مين معايا
الولد: احم انا ادم فاكرني.

حنين بفرحه: فاكراك طبعااا... ازيك يادوومي عامل ايه ياحبيبي
ادم: الحمدلله واكمل بارتباك: انا بس كنت متصل عشان انا كنت وعدتك اني هكلم فارس صاحبي ف كنت متصل اخبرك اني كلمته فعلا و احم اسف لو ازعجتك

حنين بسرعه: ازعاج ايه بس دي احلي مكالمه جاتلي والله العظيم وانا فرحانه اوووي اني كلمتني وبالنسبه لفارس بقي انا عايزاك تحكيلي ايه ال حصل بالظبط وبالتفصيل الممل.

ادم: انا مش عايز ازعجك
حنني بضحكه: انا ال هزعجك والله اصبر بس
يلا احكيلي ايه ال حصل بقا
قص عليها ادم كل ما حدث مع فارس
حنين بتشجيع: برافوا عليك والله انت جميل اووي ياادم واكيد فارس ده هيحبك اوي وانت كمان هتحبه وهيكون صاحبك الانتيم بقا انا فرحانه بيك اوي انك عملت كده والله.. بس قولي بقا انت حبيت فارس ولالا
ادم وبدأ بالاندماج معاها: اه هو كويس وكمان شاطر ومش وحش يعني
حنين بحنان: ربنا يخليكم لبعض ياحبيبي.
ادم: شكرا... انا هقفل بقا
حنين: ماشي ياحبيبي وابقا اتصل عليا تاني ياادم هستنا مكالمتك وانا كمان هبقي ارن عليك
ادم بسرعه: وانا كمان هستنا مكالمتك
واكمل بعدها: قصدي يعني حاضر هبقا ارن... سلام
حنين بحب: مع السلامه ياحبيبي
اغلقت حنين مه ادم وبعدها قامت بتسجيل رقمه ثم انتبهت ع سؤال جدتها: مين ده ياحنين

حنين: ده ادم ياتيته ابن مستر قاسم بس عارفه ياتيته الولد ده بستغربه جدا وف نفس الوقت صعبان عليا
انعام: ليه بتقولي كده
حنين: اصل تحسيه كده سابق سنه بكتير اووي وتقيل ف نفسه كده وبيرد الجواب ع قد السؤال يعني متحسهوش طفل خالص مع انه صغير ولسه ف ابتدائي وكمان ياحبيبي مامته متوفيه.

انعام: ممكن يكون موت مامته مآثر عليه مثلا
حنين: ممكن بردو... بس بجد انا حبيته اوي ياتيته وحاسه كده انه مسئول مني معرفش ليه
انعام: ده عشان قلبك الطيب ياحنون

حنين بضحكه: لالا ياجماعه بتكسفوني كده والله... انا عارفه اني خساره ف البلد دي والله
انعام بضحكه: ااه طبعا انتي هتقوليلي

ضحكت حنين مره اخري واخدت تتحدث مع جدتها في مواضيع مختلفه

ف قصر قاسم
انهي ادم حديثه مع حنين ف خرج من غرفته واتجه الي غرفه ابيه ودق ع الباب وعندما سمع صوت ابيه الذي يحثه ع الدخول دخل بالفعل ووجد والده جالس ع السرير ويعمل ع الاب توب الخاص به
وبمجرد ما ان رائه قاسم ترك الاب وقال له بابتسامة: تعالي ياادم
ذهب ادم اليه ومد يده بالهاتف وقال له: شكرا
قاسم وقد اخذ الهاتف: العفو ياحبيبي واكمل بعدها: اقعد بقا هنا واشار ع السرير... واحكيلي بقا كنت بتكلم مين اول مره تطلب مني التليفون
ادم بتوتر: كنت بكلم حنين عادي

قاسم باستغراب: حنين ال عندي ف الشغل
اومأ ادم براسه
فقال قاسم: وكنت عايز منها ايه ياادم

ادم: ااا كنت بسال عليها مش اكتر
قاسم بشك: بتسال عليها بس
ادم: ااه
قاسم: ماشي ياادم مش هضغط عليك لو عايز تحكيلي براحتك ولو مش عايز براحتك بردو
ثم نظر للاب الذي امامه مره اخري

ليلاحظ ادم ملامح ابيه التي تغيرت
ليقول له بارتباك: هو هو حضرتك زعلت
قاسم بتنهيده وحزن: لا مش زعلان ياادم بس انا عايز اسالك سؤال وتجاوبني بصراحه ممكن
امأ ادم راسه ونظر له منتظرا سؤاله
قاسم بتنهيده: هو انا عملت حاجه زعلتك مني ياادم اوو خلتك تكرهني قولي بصراحه ومش هزعل

هز ادم راسه نفيا وقال: لا مفيش حاجه
ليقول قاسم بعدها بارتياح: الحمدلله انا كده اطمنت دي اهم حاجه عندي عشان لما اموت متكنش انت زعلان او كارهني

لينتفض ادم من ع السرير وقال بصوت عالي واخذت الدموع تنهمر ع وجهه: يعني انت كمان عايز تسبني وتروح عند ربنا... انت كمان مش طايقني زي ماما... انت كمان عايز تسبني زيها.. ربنا ياخدني انا وريحكم مني يارب انا ال اموت طالما انتو مش طايقني كده
انهت كلامه وخرج سريعا من غرفه قاسم وجري ال غرفته
لينظر قاسم لاثره بصدمه شديده
ثم قام بعدها بسرعه لغرفه ادم ولكن ادم اغلق الباب من الداخل فلم يستطيع ان يدخل ليقول بخوف عليه: افتح ياادم انا مش قصدي حاجه ياحبيبي والله انت اكتر واحد بحبه ف الدنيا كلها افتح ياادم.

ادم بصراخ: مش هفتح ومحدش ليه دعوه بيا
قاسم بتنهيده: خلاص اهدي طيب اهدي
ليقول بعدها بصرت منخفض: استغفر الله العظيم يعني هو كان لازم الكلام ال قولته ده
واكمل: انا هسيبه دلوقتي لحد ما يهدا وشويه كده هدخله
وبالفعل ذهب قاسم الي غرفته وجلس ع السرير واخد يفكر ف ابنه حتي غلبه النعاس من شده التفكير ف ذهب ف ثبات عميق
ولم يفيق الا في صباح اليوم التالي ع صوت رهف وهيا تقول: ابيه ابيه
قاسم بصوت متحشرج من النوم: ايه يارهف.

رهف: الساعه 9 ياابيه اول مره تاخر كده ف النوم ف جيت اصحيك
قاسم بخضه: ايه 9 ازاي واكمل بعدها بتذكر: ادم ادم
لتقول رهف بااستغراب: ادم راح المدرسة ياابيه.. هو في حاجه ياابيه
قاسم: راح المدرسه انتي متاكده
رهف بتاكيد: اه ياابيه متاكده
قاسم بتنهيده: ماشي يارهف روحي انتي وانا هغير وهنزل
رهف: ماشي ياابيه.

ليقوم قاسم من ع السرير ويغير ملابسه ويرتدي ملابسه الرسميه وينزل للاسفل ليجد رهف ووالدته
ليلقي عليهم تحيه الصباح
فريده: صباح النور ياحبيبي يلا عشان تفطر
قاسم: لا ياامي مليش نفس افطروا انتو انا رايح الشركه سلام عليكم
انهي كلامه وخرج سريعا منعا لاعتراض والدته
ذهب الي الشركه وصعد الي مكتبه القي التحيه ع حنين ثم دخل الي مكتبه
لتقوم حنين وتحضر القهوه الخاصه به
ثم دخلت الي المكتب.

لتجد قاسم جالس ع الكرسي الخاص به وساند راسه علي الكرسي ومغمض العينين
لتضع القهوه امامه وتقول: احم.. مستر قاسم القهوه
لينظر لها وقال: ماشي ياحنين شكرا
جاءت حنين لتخرج ولكن توقفت ع صوت قاسم مناديا عليها
لتلتفت له وتقول: ايوه يامستر قاسم
قاسم: معلش ياحنين ممكن اطلب طلب
حنين: اتفضل
قاسم: كنت عايزك تكلمي ادم.


حنين باستغراب: اكلمه ف ايه
قاسم: احم بصي هو امبارح حصل...
وقص لها كل ما حدث واكمل: عايزك تحاولي تفهميه اني مش قصدي اي حاجه انا مش هعرف اكمله عشان عارف ابني كويس... وانا شايف انك بقيتي قريبه منه الي حد ما وهو تقريبا بيتقبل الكلام منك ف ممكن تكلميه
حنين: حاضر يامستر قاسم هكلمه بالليل ان شاءالله
قاسم: شكرا مقدما ياحنين
حنين: الشكر لله يافندم.. بعد اذنك
قاسم: اتفضلي
واكمل بعد خروجها: ياارب يقتنع بكلامك ياحنين

في المساء
ف غرفه حنين
امسكت حنين هاتفها وقالت: اما ارن ع ادم بقا
رنت حنين وانتظرت لحظات حتي فتح الطرف الاخر الخط
فقالت حنين بسرعه: دوومي حبيبي وحشتني اوي اوي
ولكنها صدمت بشده واحمر وجهها من الخجل عندما سمعت صوت رجولي ولم يكن سوي قاسم: احم لا انا مش ادم انا قاسم حنين معايا مش كده
حنين بخجل: اسفه يافندم والله اصل انا كنت احسب ان ادم معاه تليفون مكنتش اعرف ان ده رقم حضرتك
قاسم: لا عادي ولا يهمك... ثواني هدخل التليفون لادم.

حنين: تمام
ذهب قاسم الي غرفه ادم ودق الباب ودخل فوجد ابنه جالس ع كرسي امام مكتبه ويذاكر دروسه
لينادي عليه قاسم: ادم
نظر له ادم ولم يهتم وعاد ينظر الي كتابه مره اخري
ليقوول قاسم بتنهيده حزن: حنين ع التليفون ياادم وكانت عايزه تكلمك
لينظر له ادم باهتمام ف اعطاه قاسم الهاتف
فقال ادم لحنين وهو ينظر لابيه: الو
حنين: الوو ازيك ياادم عامل ايه ياحبيبي
قاسم: طيب انا هخرج انا
خرج قاسم من الغرفه واغلق الباب خلفه
اما ادم عندما خرج والده والده ذهب الي سريره وجلس عليه وقال لحنين: الحمدلله كويس
حنين بحنيه وحب: واخبار المدرسه والمذاكره معاك ايه وفارس صاحبك
ادم: كله كويس.

لتقول حنين وهيا مصتنعه عدم معرفتها بشئ: مالك ياادم صوتك غريب انت فيه حد مزعلك
ادم: لا ااا مفيش حاجه
حنين بمشاكسه: مفيش حاجه خالص خالص
ادم بحزن وقد اوشك ع البكاء: انتي ازاي قولتيلي ان مفيش حد بيكره ولاده مع اني ال بشوفه غير كده
حنين بتنهيده حزن عليه: طيب ممكن تحكيلي ايه ال حصل عشان تقول كده وعلفكره انت ممكن تكون فاهم الموضوع غلط
ادم بتنهيده: حاضر هحكيلك
قص لها ما حدث مع ابيه بالامس.

وقال: كلهم بيكرهوني وعايزين يسبوني... انا مش عارف انا بعمل ايه عشان يكرهوني كده.. انا هفضل ادعي ربنا كل يوم ياخدني عنده عشان هما يستريحوا
حنين بحنيه ورفق: بعد الشر عليك ياحبيبي اولا لازم تكون عارف ان حرام تدعي ع نفسك ياحبيبي
ثانيا انا عايزه اعرف انت ليه خدت الموضوع بالشكل ده وفكرت فيه كده ليه مثلا مفكرتش ان بابا مثلا زعلان من جوااه عشان حاسس انه ابنه مش بيحبه
ادم: انا مقولتش اني مش بحبه.

حنين: انا عارفه ياحبيبي بس تصرفاتك مع باباك بتوضح كده انت بترد عليه بالعافيه ومش بتفتح معاه اي مواضيع ولا مثلا بتحكيله يومك ازاي ف المدرسه ولاا اي حاجه من الحاجات دي مع انك لو ركزت هتلاقي ان باباك بيحاول ع قد ما يقدر يسعدك وعمره ف يوم زعلك او اتعصب عليك ولو ده حصل مش بيجي بعدها يصالحك علي طول صح ولالا
ادم بتنهيده: صح
حنين بحب: طيب شوف بقا لما باباك يعمل ده وميلقيش اي رد فعل من ابنه اكيد هيفتكر انك بتكرهه عشان كده بابا قالك الكلام ده امبارح.

وكمان خليك عارف انك ابنه الوحيد يعني اغلي واحد عنده ياحبيبي
ادم: طيب وانا اعمل ايه انا مش بيكون قصدي حاجه باللي بعمله انا اتعودت ع كده
حنين: امم ممكن نغير من طبعك شويه ممكن تحسس بابا انك بتحبه وان ال بيعمله بيفرق معاك تحكيله ع تفاصيل يومك كل الحاجات دي هتسعد بابا
تعالي نتفق انا وانت انك هتعامل بابا كويس وتكلمه كويس
ادم: ماشي
حنين: طيب يلا اوعدني انك هتروح تصالحه وتقوله انا اسف ع اي حاجه حصلت
ادم: اوعدك.

حنين بابتسامه: وانا عارفه انك راجل وبتنفذ وعدك يادومي... يلا بقا انا هقفل وانت روح صالح بابا تمام
ادم: تمام
حنين: يلا مع السلامه ياحبيبي
ادم: سلام
اغلق ادم مع حنين
وجلس لحظات يفكر ف نفسه ف كلام حنين وبالفعل اقتنع بكلامها مئه بالمئه
ف عقد العزم ان يذهب الي والده ويعتذر منه
وبالفعل خرج من غرفته وذهب الس غرفه والده
وجده جالس بنصف جسمه ع السرير وينظر للسقف بشرود
ليقول ادم: احم بابا.

انتبه له قاسم ليقول: ايه ياحبيبي كلمت حنين
امأ براسه واعطاه الهاتف
ف جذبه قاسم منه واخذ ينظر لابنه وهو يفك يده بتوتر
ليقول قاسم: انت كويس ياادم
قال ادم بسرعه: انا اسف ع اي حاجه عملتها وانا بحبك علفكره مش بكرهك
جذبه قاسم لاحضانه: وانا والله بحبك وبعتذر عن كلام امبارح خرج غصب عني والله... انت اغلي حاجه ف حياتي ياادم وبحبك اكتر من اي حاجه ف الدنيا
ادم: وانا كمان بحبك.

قاسم بفرحه: ده احلي يوم ف حياتي والله
انا مبسوط اووي بكلامك ده ياحبيبي
نظر له ادم بابتسامة
ليقول قاسم: اي رايك بقا تنام معايا انهاردا
ادم: ماشي
نام كلاهما ع السرير
وبعد فتره ذهب ادم ف ثبات عميق اما قاسم ف اخذ يفكر ف حنين وكيف تؤثر ع ادم... ولكن بعد فتره ذهب هو الاخر ف ثبات عميق.

ف صباح يوم جديد
ذهب قاسم الي الشركه
وقبل ان يدخل مكتبه ذهب الي مكتب حنين
قاسم: السلام عليكم
حنين وقد نهضت من ع الكرسي: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
قاسم: انا جيت وحبيت اشكرك ع اللي عملتيه مع ادم
حنين بابتسامه بسيطه: لا يافندم انا معملتش حاجه.

قاسم: لا ازاي بقا.. ده انتي اقنعتي ادم بكلام كان صعب انا اقنعه بيه لان للاسف ادم عِندي شويه ومش يقتنع بكلام حد بسهوله
حنين: لا ده جميل جدا والله هو كل الفكره انو عايز شويه حنان مش اكتر من كده والله
نظر لها قاسم بتمعنن وقال بشرود: فعلا عندك حق هو محتاج حنيه انهي كلامه وظل ينظر اليها
لترتبك حنين من نظراته وتقول: خير يافندم ف حاجه
فاق قاسم من شروده وقال: لا ياحنين انا داخل المكتب ومتنسيش القهوه.

حنين: حاضر يافندم
دخل قاسم لمكتبه وجاء ليتفحص الاوراق التي امامه ولكن انتبه لرنين هاتفه وبمجرد ما راه الاسم فتح الخط وقال بحب: مازن ازيك عامل ايه وحشتني ياعم والله
مازن: حبيبي ياقاسم انا بخير الحمدلله وانت كمان وحشني اكتر اخبارك واخبار ال عندك ايه
قاسم: الحمدلله
واكمل بعدها بغموض: اعمل حسابك بقا انك هتنزل قريب اووي
ليقول مازن بنبره شبه مرحه: ليه هتتجوز ولاايه
قاسم بشرود: تقريباً كده.

10-12-2021 08:53 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [12]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل الثالث عشر

دخل قاسم لمكتبه وجاء ليتفحص الاوراق التي امامه ولكن انتبه لرنين هاتفه وبمجرد ما راه الاسم فتح الخط وقال بحب: مازن ازيك عامل ايه وحشتني ياعم والله
مازن: حبيبي ياقاسم انا بخير الحمدلله وانت كمان وحشني اكتر اخبارك واخبار ال عندك ايه
قاسم: الحمدلله
واكمل بعدها بغموض: اعمل حسابك بقا انك هتنزل قريب اووي
ليقول مازن بنبره شبه مرحه: ليه هتتجوز ولاايه
قاسم بشرود: تقريباً كده
مازن بفرحة له: انت بتهزر مش كده.

قاسم بحيره: والله ما عارف يامازن هيا خطوه ومتردد فيها
مازن: طالما البنت محترمه وبنت اصول اتكل ع الله
قاسم: يامسهل واكمل بعدها: جهز نفسك بقا عشان تنزل
مازن: انوي انت بس وهتلاقيني ف وشك
قاسم: اول ما هتحصل حاجه جديده هقولك
مازن: ماشي ياحبيبي وربنا يقدملك ال فيه الخير
قاسم: حبيبي يامازن... اشوفك ع خير قريب ان شاءالله
مازن: ان شاءالله يلا مع السلامه
قاسم: مع السلامه
قال مازن بشرود بعد انهاء مكالمته مع قاسم: لقاكِ قرب يارهف..

بعد مرور عده ساعات ف الشركه
كانت حنين تعمل ع الكمبيوتر الخاص بها بتركيز
ليلفت انتباها رجل وامرأة متجهين اليها
نظرت حنين الي ملابس المراه من اعلها لاسفلها
لتجد ان الملابس تظهر اكثر مما تخفي
ابعدت حنين نظرها وقالت ف سرها: استغفر الله العظيم ايه اللي لابساه ده قصدي ايه ال مش لابسها ده.

لتنتبه عل صوت تلك المراه وهيا تقول بعجرفه: انتي ادخلي لمستر قاسم وقوليله ان جيسي هانم وبشمهندس ماجد بره
قالت حنين ف نفسها وهيا تحاول تهدائه نفسها: اهدي ياحنين اهدي انتي اعقل من انك تروحي تضربيها اهدي
ثم قالت لها بابتسامه صفراء: اولا انا اسمي حنين مش انتي ثانيا اقعدي هنا انتي والبشمهندس عبال ما ادخل ادي خبر لمستر قاسم
ماجده بخبث وهو يتفصح حنين: اسفين يااستاذه حنين جيسي هانم متقصدش
ثم مد يده وقال: انا ماجد محامي جيسي هانم
حنين ببرود: سوري مبسلمش... انتظروا هنا دقايق عقبال ما اخبر مستر قاسم
انهت كلامها ثم اتجهت الي مكتب قاسم دقت الباب ثم دخلت وقالت: مستر قاسم ف واحده بره اسمها جيسي ومعاها واحد اسمه ماجد.

قاسم: ااه دخليهم ياحنين
حنين بطاعه: حاضر يافندم
خرجت حنين من مكتب قاسم واتجهت الي جيسي وماجد وقالت: اتفضلوا مستر قاسم مستنيكم

قامت جيسي من ع الكرسي ومرت من امام حنين بكل عجرفه
لتقول حنين ف نفسها: ياشيخه يارب تتكعبلي... ياساتر بني ادمه مستفزه

جلست حنين ع كرسيها مره اخري وكادت ان تبدا بالعمل ولكن سمعت الهاتف الخاص بمكتب قاسم يدق
لتفتح حنين وتقول: ايوه يامستر قاسم
قاسم ايوه ياحنين تعالي ع المكتب
حنين: حاضر
قامت حنين واتجهت الي المكتب مره اخري
لتقول لقاسم: ايوه يامستر قاسم
قاسم: معلش ياحنين اعمليلي القهوه بتاعتي
ونظر الي كل من جيسي وماجد وقال لهم: تشريوا حاجه.

لتقول جيسي بدلع ورقه مصطنعه: اااه بليز يا قاسم خليها تعملي نسكافيه
قاسم بجديه: تمام ثم اكمل: وانت يااستاذ ماجد
قال ماجد وهو ينظر لحنين بخبث ولاحظ قاسم هذه النظرات واشتعل داخله: ااه فراوله اا قصدي عصير فراوله
قال قاسم بجديه وغضب مكتوم لحنين: معلش ياحنين اعملي مع القهوه نسكافيه وعصير فراوله
لتومأ حنين براسها وخرجت بغضب مكتوم ف هي الاخر لاحمت نظرت ماجد الوقحه لتقول: بني ادم وقح والله انا مش عارفه ايه البلاوي دي بس.

حاول قاسم السيطره ع اعصابه فقال لهم: طيب ندخل ف المهم بقا ايه العرض اللي عايزين تقولوا ليا
ماجد: احنا جاين انهاردا وبنعرض ع حضرتك نفتح فرع جديد للشركه بتاعت حضرتك وتكون شريكه معاك جيسي هانم.. وقبل ما حضرتك تقولي وانا هستفاد ايه بكده انا هقول لحضرتك...
اخذ ماجد يقص. ع قاسم فوائذ هذا المشروع لقاسم
استمع قاسم لحديثه ولكن لم يسترح لهذا المشروع ف جاء ليتكلم معترضا ولكن قاطعه دخول حنين المكتب.

ووضعت المشروبات امام جيسي وماجد
واخذت القهوه ووضعتها امام قاسم
وجاءت لتخرج من المكتب ولكن التفت ع صوت جيسي وهي تقول لقاسم بعجرفه وقله ذوق: يااي ايه النسكافيه ده ياقاسم هي حطت فيه السكر كله ولااايه
نظرت لها حنين ورفعت حاجبها ولكن ما جعلها تغضب وبشده عندما اكملت جيسي وقالت: ايه يااقاسم مش تنقي الناس ال بيشتغلوا هنا ولا انت بتجيب اي ناس جهله وخلاص.

اقتربت حنين من جيسي وقالت وهيا تنظر لقاسم: سوري يامستر قاسم ع ال هعمله
نظر لها قاسم باستفهام وسرعان ما تحولت ونظراته لصدمه عندما وجد حنين قد اخذت كوب المياه الذي كان موجود مع المشروبات والقت المياه وجهه جيسي
لتشهق جيسي بعنف: انتي غبيه ازاي تعملي كده
وأكملت وهيا تنظر لقاسم: قاسم اطرد البنت دي حالا.

كادت حنين ان ترد عليها ولكن اوقفها صوت قاسم قائلا ببرود: ومين حضرتك بقا عشان تحددي مين يمشي ومين يقعد... ااه وانا بقولكم عرضكم مرفوض انا مش موافف ع الشراكه دي نورتوني
جيسي بغيظ شديد وغل: ماشي ياقاسم بقا تطردني عشان دي ماشي
انهت كلامه وخرجت من المكتب
ليقول ماجد وهو يقترب من حنين: ااانا بعتذر...

اوقف كلامه وقوف قاسم امام حنين كالسد المنيع قائلا: حصل خير اتفضل الحق استاذه جيسي
احمر وجه ماجد بغيظ من قاسم وقال: تمام
تابع قاسم خروج ماجد
ثم التفت الي حنين التي واقفه والغضب يتاكلها بشده.. ليقول وهو يحاول تهدائتها: اهدي ياحنين خلاص مشيت.

لتقول بانفعال: بني ادمه قليله زوق ومعندهاش دم واكملت وهيا تحاول تقليد جيسي: انتي ادخلي قولي لقاسم جيسي هانم بره... اي جيسي دي اساسا مش عارفه شايفه نفسها ع اايه دي صعبت عليا لما شوفت لبسها قولت معندهاش لبس ده انا الطرح ال عندي اكبر من لبسها لا مش كفايه هي جايبه معاها كائن وقح عايز يضرب ف عينه الاتنين بجد كائنات مستفزه
انهت كلامها وقد احمر وجهها من شده الانفعال
ليقول قاسم مهدئاً وهو يحاول كتم ابتسامته: خلاص اهدي اهدي اديهم مشيوا هما الاتنين

لتقول حنين بشهقه وقد بدات الدموع ترقرق بعينها: ياخبر... هو انا كده بوظت شغلك يامستر قاسم... انا اسفه والله بس بجد استفزتني.. لو هسبب لحضرتك اي مشاكل انا ممكن اعتذرلها واقدم استقالتي وامشي انا بجد اس..
قاطعه قاسم وهو ينظر ف عينهر بشرود: تتجوزيني
لتنظر له حنين بصدمه مما قاله
وقد عقد لسانه ولم تستطيع الحديث
ليلاحظ قاسم حالتها ليعيد طلبه مره اخرى ولكن بحنيه جعلت حنين تذوب: حنين بقولك تتجوزيني
حنين ببلاهه: اتجوزك ازاي يعني
قاسم بابتسامه: هما المتجوزين بيتجوزوا ازاي
حنين بتوتر: حضرتك فجائتني جدا بالموضوع ده بس انا مش بفكر ف الموضوع ده دلوقتي

قاسم: ششش بصي خدي وقتك وفكري... وعشان لو فيه نصيب والموضوع تم انا عايز اقولك اني متجوزك عشام ادم.. ادم محتاج ام ف حياته والموضوع ده مآثر عليه جدا زي ما انتي عارفه وانا شايف ان محدش بيعرف يتكلم مع ادم ويقنعه بالكلام وبيسجيب ليه غيرك ففكري براحتك وقوليلي رايك... روحي دلوقتي وخدي اجازه لحد ما تفكري وردي عليا
حنين بتوتر وسرعه: هفكر وارد ع حضرتك... سلام عليكم انهت حنين كلامها وخرجت سريعا من المكتب
ليضحك قاسم ع ارتباكها وتوترها قائلا: طفله والله طفله واكمل بعدها بتنهيده: يارب توافقي ياحنين

دلفت حنين الي منزلها واخذت تنادي بصوت عالي نسبيا ع جدتها ليأتي صوت جدتها من المطبخ لتذهب حنين اليها وتسحبها من يديها وخرجت بها الي الصاله: تعالي عايزاكي ف موضوع مهم اوي ياتيته
قالت انعام بقلق وهي تجلس ع الاريكه: خير ياحنين في ايه
قالت حنين بتوتر وهيا تفرك يديها: ااا بصراحة مستر قاسم مديري ف الشغل طلبني للجواز ياتيته
انعام بخبث: بجد... وانتي اي رايك بقا
حنين: مش عارفه ياتيته.

انعام بمكر: مش عارفه انتي بتفكري يعني غريبه اصل فيه واحده كده كانت بتقوول من شهر لا ياتيته انا مستحيل افكر ف الجواز ده تاني
حنين بتبرير وسرعه وتوتر: لاا انتي فهمتي ايه انا لو هوافق فهوافق عشان خاطر ادم بس مش عشان خاطر مستر قاسم
ضحكت انعام عليها وقالت بعدها: ع العموم ياحبيبتي القرار قرارك وصلي استخاره وشوفي هتستريحي ولالا وربنا يقدملك ال فيه الخير ياحبيبتي
حنين بشرود: ياارب ياتيته

بعد مرور يومين
يومين من تردد حنين ف قبول او رفض عرض قاسم
يومين من انتظار قاسم رد حنين عليه
وفي تلك اليومين حاول كلا منهما ان يقنعوا انفسم ان ادم هو السبب الاول والاخير
حيث اقنع قاسم نفسه انه عرض ع حنين هذا العرض بسبب ادم وانه يحتاج لحنان ام ولن تمنحه هذا الحنان سوي حنين
اما حنين ف هي تنقع نفسها انها ان وافقت فإن السبب الاول والاخير هو ادم ايضا

كان قاسم يجلس مع ادم ف الحديقه ويتحدثان سويا
حتي قال قاسم لادم: ادم ايه رايك لووجبت حنين تعيش معانا هنا
قال ادم بفرحة: ياريت.. احم قصدي يعني مفيش مشكله
واكمل بتساؤل: هيا هتيجي تعيش معانا هنا فعلا
قاسم: والله ياادم لسه بنفكر ف الموضوع ده انا عرضت عليها ومنتظر ردها
ليقول ادم باستغراب: وهيا هتعيش معانا هنا ازاي
قاسم بابتسامه: هتجوزها ياادم.

ادم بفرحه داخليه: امم وانت لوواتجوزتها هتعيش معانا علطول
قاسم بمشاكسه: ااه علطول ادعي بقا انها توافق
ابتسم ادم ونظر امامه وقال: ان شاءالله هتوافق
لينظر كلا من قاسم و ادم الي رهف التي مقبله وقالت وهيا تمد يدها بالهاتف لقاسم: تليفونك ياابيه بيرن كان ف المكتب وسمعته وانا نازله
اخذ قاسم الهاتف ووجد ان حنين هي من تهاتفه
فنظر لابنه بابتسامه وقال: هرد ع التليفون وهجيلك تاني
اوما ادم له بابتسامه.

كنسل عليها ورن هو لتفتح حنين قائله: السلام عليكم
قاسم: عليكم السلام ازيك ياحنين
حنين: الحمدلله بخير اكملت بارتباك: انا فكرت ف طلب حضرتك
قاسم بنتظار: وايه هو ردك
حنين: احم احم انا موافقه

تنهد قاسم وجاء ليتحدث قاطعته حنين قائله: موافقه بس بشرط
قاسم ببرود: هو مش اسم شرط هو طلب اتفقنا

حنين بغيظ وحرج بنفس الوقت: سوري... المهم الشرط قصدي الطلب هو انا تيته تعيش معانا

قاسم وهو يتلاعب باعصابها: امم طيب ولو موافقتش

حنين بجمود مزيف: يبقي طلب حضرتك مرفوض
قاسم بابتسامه: ماشي انا موافق ان جدتك تعيش معانا
حنين: وعايزه اقول لحضرتك ان انا موافقه عشان خاطر ادم بس..
قاسم: تمام تمام.. واكمل بتذكر: حنين هو انتي اطلقتي من جوزك الاولاني ليه اظن من حقي اعرف

حنين بحزن: اه حقك.. هو كان مستعجل ع الخلفه وانا ربنا مرزقنيش ف استعجل واتجوز وانا طلبت الطلاق..لي انا معنديش ايه حاجه تمنع الخلفه هي كانت مسئله وقت بس هو استعجل..يعني تقدر تقول كده مكنش لينا نصيب ف بعض

قاسم وقد حزن لحزنها ولكنه قال بنبره عاديه: تمام ياحنين... جهزي معاد مع جدتك عشان اجي اتقدم رسمي

حنين: تمام هشوف المعاد وهرد ع حضرتك
قاسم: تمام ياحنين مع السلامه
حنين: مع السلامه

اغلق قاسم مع حنين وارتسمت البسمه ع وجهه واتجه الي ادم وقال له: حنين هتيجي ياادم تعيش معانا حنين وافقت
ذهب اليه ادم بفرحه وقال له: بجد
قاسم بفرحه لفرحه ابنه: بجد
نظر له ادم بفرحه واحتضنه من شده فرحته

مرت الايام وحددت حنين معاد مع جدتها ليتقدم قاسم رسميا... اخبر قاسم عائلته بخبر زوجها من حنين اعترضت فريده ف البدايه لكون حنين مطلقه ولكن اقنعها قاسم وبالفعل اقتنعت بسهوله لطيبه قلبها... زار قاسم وعائلته منزل حنين وتقدم رسمياً واتفقوا ع ان يتم الزواج ف خلال اسبوعين ف قاسم لا يريد حنين سوي بشنطه ملابسها فهو سيعش بالقصر مع والدته والقصر مجهز بالكامل.

كان ادم منتظر انتهاء الاسبوعين بفارغ الصبر حتي تاتي حنين وتعيش معه
وها قد حدث مر الاسبوعين و التي انشغلت بهم حنين بشده
حتي جاء يوم كتب الكتاب وقد اتفقا قاسم وحنين ع ان يكون كتب الكتاب عائليا لا يحضر فيه سوي الناس القريبه جدا جدا
في صباح هذا اليوم نسمع احد يدق ع باب قصر قاسم الداخلي
لتقول رهف وهيا تتجه الي فتح الباب: ايوه جايه
لتفتح رهف الباب لتنظر للشخص الذي امامها بصدمه
لتقول رهف بصدمه واشتياق ومشاعر كثيره ومتداخله: ماازن.




الكلمات الدلالية
رواية ، حطمت ، أسوار ، قلبي ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 12:36 صباحا