أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





رواية حطمت أسوار قلبي

قاسم: هو شاب ناجح جداً عنده 30 سنه طويل ووسيم جداً وجسمه رياضي حنون جداً مع المقربين ليه بس ف نفس الوقت عصبي جداً عنده ش ..



09-12-2021 03:07 صباحا
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 

t21959_2992
قاسم: هو شاب ناجح جداً عنده 30 سنه طويل ووسيم جداً وجسمه رياضي حنون جداً مع المقربين ليه بس ف نفس الوقت عصبي جداً عنده شركته الخاصه بيه متجوز وعنده ولد
حنين: حنين هاديه جداً وطيبه جداً بردو عندها 25 سنه معندهاش اصدقاء باباها ومامتها اتوفوا من وهيا عنده 3 سنين ف حادثة وهيا كانت عايشه مع جدتها لحد ما اتجوزت من تلات سنين بس معندهاش اطفال
احمد: زوج حنين عنده 29 سنه شغال موظف ف شركه طويل القامه مشكلته انو دايماً ماشي ورا كلام مامته
نسرين: زوجه قاسم متكبره جداً عندها 27 سنه
رهف: اخت قاسم ف كليه فنون جميله طيبه وبريئه وبتحب اخوها جداً و بتحب صاحب اخوها ال هو مازن
مازن: صاحب قاسم بيحبه جداً هو مرح شويه لكن وقت الجد جد ولما بيتعصب بيكون واحد تاني عنده 30 سنه وهو ال شايل الشركه مع قاسم بيحب رهف بس لسه ماعترفش بمشاعره
فريده: والده قاسم طيبه وحنونه جداً عندها 52 سنه
انعام: جده حنين
نجوي: بنت خاله احمد زوج حنين
ادم: ابن قاسم ذكي وشاطر جداً عنده 7 سنين
مقدمة الرواية

في شعبي ف الاسكندرية
بالتحديد ف شقه ما نجد حوار يدور بين شاب و والدته
الشاب: ياامي حرام عليكي بقا مش كل ما اجيلك تكلميني ف نفس الموضوع ده
الام: حرام عليا عشان عايزه اشوف عيالك قبل ما اموت وعايزالك سند ليك لما تكبر ياابني اسمع كلامي واتجوز نجوي بنت خالتك البت بتحبك وبتتمني ليك الرضي ترضا وهاتلي بقا العيل ال نفسي فيه اديلك 3 سنين متجوز البت حنين دي ولا شوفت ضفر عيل دي ست عامله زي الارض البور
الشاب: ياامي قولتلك كذا مره هيا معندهاش مشكله ورحنا عند كذا دكتور وقال ان المسأله مسئله وقت
الام: اديلك 3 سنين بتقول نفس الكلمتين وانا صبرت كتير بس خلاص بقا جبت ااخري.. اسمع ياواد انت يااما تتجوز نجوي بنت خالتك يأما تنسي ان ليك ام فاهم ولالا يااحمد
قالتها وهي تتركه
احمد بتنهيده: ليه كده بس ياامي

ام ف مكان اخر ف منطقه راقية ف فيلا جميله للغايه تدل علي ثراء صاحبها





نجد صوت عالي يدل ع نقاش حاد
الشاب: انا مش عارف هتفضلي لحد امتي مهمله ف ابنك كده ممكن اعرف اخر مره قعدتي ولعبتي واتكلمتي معاه كان امتي ياهانم
البنت: يووه بقا ياقاسم انت كل يوم هتقولي نفس الكلمتين
واقتربت منه بدلال وقالت: وبعدين ياحبيبي ما هو معاه الداده هيعوز مني ايه بس
قاسم هو يدفعها بعيدا عنه: طب بصي بقا يانسرين
ده اخر تحذير ليكي ياتهتمي ب ابنك يااما هتشوفي مني وش تاني مش هتحبي انك تشوفيه قالها وخرج من الغرفه
نسرين بعد ذهاب قاسم: اووف عليك كل شويه نكد نكد حاجه تخنق
ثم التفت علي رنين هاتفها.

مجهول: ايه ياحبيبتي ايه اخبارك
نسرين بدلع: طول ما انا بعيده عنك مش كويسه
المجهول بضحكه: خلاص هانت ياحبيبتي
قريب اوووي هنكون مع بعض بس انتي اسمعي كلامي بس
نسرين: وانا بعمل اي غير اني اسمع كلامك
ثم قالت بهيام: قريب اووي هاخد كل ثروه قاسم دي ونعيش ف جنه انا وانت ياحبيبي
المجهول بنبره خبث: اكيد يا حبيبتي اكيد
فصول رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل الأول

نزل قاسم لاسفل ووجد والدته واخته جاليسن علي السفره وبانتظاره
قاسم وهو يقبل راس امه: صباح الخير ياامي
فريده:صباح الخير ياحبيبي
قاسم وهو ينظر لاخته:صباح الخير يارهف
رهف: صباح الخير ياابيه
قاسم: عامله ايه ف الكليه خلاص اخر سنه وعايزين تقدير عالي زي كل سنه
رهف بإبتسامه: ان شاء الله ياابيه
قاسم وهر ينظر لامه: ادم راح المدرسه ياامي.

فريده: لا ياحبيبي ادم تعب امبارح ف مرضتش اوديه المدرسه انهاردا عشان ميتعبش وهو هناك
قاسم وهو يترك ما في يده: ليه ماله وتعب امتي وازاي متصحنيش ياامي
انا هروح اتصل بالدكتور
قال كلامته وهو يهم بالقيام
فقالت فريده وهيا تمسك يده: متقلقش ياحبيبي هو سخن امبارح بالليل وانا عملتله كمادات امبارح وحرارته نزلت الحمدلله.

قاسم وهو يقبل يده امه: ربنا يخليكي لينا ياامي
فريده بابتسامة وصوت حنون: ويخليك لينا ياحبيبي
قاسم:انا طلع اشوفه
انهي كلامه ثم نهض من عل مقعده وصعد ع الدرج ولكنه توقف فجأه والتفت الي امه وقال: امي هيا نسرين كانت عارفه ان ادم تعب
فريده ب ارتباك وهي تنظر لابنتها رهف: ها اصل
ردت رهف مقاطعه اياها: ااه ياابيه لما جات امبارح بالليل ماما قالتلها ادم عيان يانسرين راحت نسرين قالتلها انا جايه من برا مصدعه وتعبانه ومش ناقصه وسبتها ومشيت
قاسم وهو يصعد الدرج وبتوعد لنسرين قائلا ف سره: ماشي يانسرين حسابك تقل معايا اوي.

ذهب قاسم الي غرفه ابنه ووجد ادم يجلس علي سريره وعيناه ممتلئه بالدموع
فاتجه اليه قاسم بسرعه وقال بخضه: ادم حبيبي مالك حاسس بتعب ولاايه
هز ادم راسه نفياً
قاسم: امال مالك بس ياحبيبي
ادم بصوت يغلبه البكاء: بابا هو انا وحش
قاسم وهو ياخده ف حضنه: لا طبعاً ياحبيبي انت احسن واحد ف الدنيا ليه بتقول كده
ادم ببكاء: امال ليه انت وماما مش بتحبوني.

قاسم بصدمه: مش بنحبك ازاي بس لا ياحبيبي بنحبك ده انت اكتر واحد بحبو ف الدنيا والله وماما كمان بتحبك
ادم وهو يخرج من حضنه: لا مش بتحبوني كل اصحابي باباهم ومامتهم بيحبوهم وعلطول بيروحوا ياخدهم من المدرسه وعلطول بيفسحوهم وبيقعدوا معاهم كتير الا انا انتو عمركم ما جيتوا خدتوني من المدرسه ومش بتقعدوا معايا و انا دايماً قاعد مع الداده او مع تيته وعمتو رهف واكمل ببكاء شديد: طب انا اسف يابابا لو عملت حاجه زعلتك انت وماما ومش هعمل اي حاجه تزعلكم تاني والله بس متبعدش عني تاني انت وماما.

قاسم وهو ياخده ف حضنه وعيناه ممتلئه بالدموع: انا اللي اسف ياحبيبي انا الشغل كان واخد كل وقتي... اوعدك هاجي ونقعد مع بعض كتير وهنتفسح وهعملك كل حاجه انت عايزه وعايزك تعرف ان انا وماما بنحبك اوي اوي وانت احسن واحد ف الدنيا كلها ماشي ياادم
ادم وهو يمسح دموعه: بجد يابابا
قاسم: بجد ياروح بابا
ادم بحب: انا بحبك اوي يابابا
قاسم: وانا بموت فيك يااحبيبي

ذهب احمد الي منزله ففتح الباب
ليجد البيت هادئ ولا يصدر منه غير صوت القرآن الكريم بصوت عذب
يدلف احمد الي المطبخ
احمد:السلام عليكم
حنين وهي تلتفت له: حبيبي انت جيت ثواني ويكون الاكل جاهز
ليرد احمد: لا انا كنت عند امي وكلت هناك انا داخل انام
ليتركها ويذهب الي غرفته
لتقول حنين بنبره حزن: يعني انا استناه ومفطرتش عشان ناكل مع بعض وف الاخر هو ياكل ويسيبني

يدلف احمد الي الغرفه وقال في سره وهو يجلس ع السرير: واضح كده اني معنديش حل غير اني اسمع كلام امي

 

في صباح يوم جديد
تستيقظ بطلتنا حنين الساعه 8 صباحاً وتؤدي فرضها
وتقرأ وردها من القرآن
ثم تقوم بتجهيز الافطار لزوجها
تدلف حنين الي الغرفه وتقوم بايقاظ احمد
حنين: احمد احمد يلا قوم الساعه 9 هتتاخر ع الشغل
احمد: خلاص ياحنين قمت روحي جهزيلي الفطار
حنين: جاهز ياحبيبي
احمد: طب روحي وانا جاي وراكي

استيقظ قاسم صباحاً وقد كان يؤدي تمارينه الرياضيه
فهو شخص يمتلك جسد رياضي وقوي
ليقاطع تمرينه طرق ع الباب
قاسم: ادخل
الداده سعاد: قاسم بيه فريده هانم بتقولك الفطار خلص ومستنياك
قاسم: تمام انا نازل
ليقوم قاسم باخد شاور ويرتدي بدله من اللون الرمادي ويصفف شعره بطريقه رائعه ووضع عطره المميز ثم نزل الي اسفل ويقول صباح الخير ياامي.

لترد والدته صباح الخير ياحبيبي
والتفت ليجد زوجته نسرين تجلس مع والدته
ليقول بسخريه: ايه ده نسرين هانم صاحيه بدري وبتفطر معانا
لترد نسرين: اصل صاحبتي جاكي هتعدي عليا عشان هنروح الساحل نقضي يومين ف كنت عايزه منك فلوس
ليرد قاسم بغضب: وبالنسبه لكيس الجواافه ملهوش راي ولا حتي تستاذني منه
لترد نسرين ببرود.: ما فضلت مستنياك امبارح عشان اقولك وانت اخرت بره.

قاسم: امم طب بصي بقا يااهانم مرواح ف حته مفيش وهتفضلي هنا ف البيت وابقي وريني بقا هتخرجي ازاي
انهي كلامه ثم نهض ليرحل
لتقول فريده: ياحبيبي اقعد انت مفطرتش
ليرد قاسم: نفسي اتسدت
نسرين ف سرها: هانت ياقاسم هانت

اتجه قاسم الي سيارته ثم قام ثم قام بعد صعوده للسياره بالاتصال بصديقه المقرب مازن
ليرد مازن بنبره ناعسه: الو
قاسم: ايوه يامازن انت لسه نايم ولااايه
مازن: مين معايا
قاسم بغضب: مين معاك اايه مااازن فوق
مازن بانتباه: قاسم ايوه معاك معاك خير عاوز حاجه
قاسم: عاوز حاجه! انت نسيت ان فيه اجتماع مهم انهاردا وحضرتك لسه نايم كل ده من السهر.

خلي بالك انا فاض بيا منك خلاص
واكمل بتحذير: اتعدل ياامازن بدل ما انت عارف انا هعمل ايه
مازن بتوتر: سهر ايه وبتاع اي يااعم انا بطلت اسهر من زمان صدقني
قاسم: انا حذرت وانت حر
يلا بقا اتفضل اقوم والبس وانا مستنيك وع الله تتاخر
مازن: انا وصلت الشركه اصلا
قاسم: سلام

تجلس حنين مع احمد ليتناولوا الافطار
لتلاحظ حنين سرحان احمد
حنين: مالك يااحمد من امبارح وانت ساكت وسرحان
احمد: لا مفيش حاجه
حنين وهيا تمسك يده: قولي بس اي ال مضايقك ياحبيبي
احمد بنرفزه: يووه قولت مفيش اقولك ع حاجه انا سيبلك البيت ونازل
تابعت حنين خروجه بحزن وقالت: وانا عملت ايه دلوقتي واكلمت قائله: ربنا يهديك يااحمد

في المساء
يعود قاسم الي المنزل ويجد والدته وادم يجلسوا امام التلفاز
قاسم: السلام عليكم
ادم بفرحه وهو يجري ويحتضن قدمه نظراً لقصر قامته: باباااا وحشتني اوي
قاسم وهو يحمله ويقبله: وانت وحشتني اكتر
ها يابطل عملت ايه انهاردا ف المدرسه
ادم بفرحه: الميس انهاردا قالتلي شاطر ياادم عشان طلعت الاول ع الكلاس واصحابي كلهم صقفولي والميس عطتني هديه
قاسم بابتسامه: ايه الشطاره دي بس
برافو عليك ياادم وعشان شطارتك دي بقي جهز نفسك بكره هنخرج مع بعض افسحك ف المكان اللي انت عايزه
ادم بفرحه: بجد يابابا
قاسم: اه بجد ياحبيبي

بعد مرور اسبوع
يذهب احمد الي والدته ويقوم بدق الباب
لتفتح والدته
الام سميره: خير انا مش قولت ملكش كلام معايا غير لما تسمع كلامي
احمد: انتي لسه برضو مصممه ياامي
سميره: اه لسه وقولتلك متكلمنيش غير لما تاخد القرار
احمد بتنهيده: وانا اخدت القرار ياامي

ف مكتب قاسم
نسمع صوت دق الباب
قاسم: ادخل
مازن صديقه بنبره متوتره: ازيك ياقاسم
قاسم وهو يتفحصه: الحمدلله.. مالك كده
مازن بتوتر اكتر: بص ياقاسم انا عايز اقولك ع حاجه
بس توعدني تسمع للاخر ومتتعصبش وتعمل حاجه تندم عليها
قاسم بغضب: اخلص يامازن في ايه
مازن: احم بص انا اكتشفت ان نسرين...
تااااابع اسفل
 
 



09-12-2021 03:20 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [1]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل الثاني

سميره: اه لسه وقولتلك متكلمنيش غير لما تاخد القرار
احمد بتنهيده: وانا اخدت القرار ياامي
سميره: وقررت ايه ياعين امك
احمد: هنتكلم ع الباب يعني
سميره: ادخل لما نشوف اخرتها معاك
بعد دخول احمد المنزل
سميره: ها قررت ايه بقا
احمد: موافق.

سميره بفرحه: هو ده ابني حبيبي
احمد: بس بشرط
سميره: وشرط ايه ده بقا
احمد: حنين متعرفش اي حاجه عن الموضوع ده وتوعديني مترحيش تقولي ليها اي حاجه
سميره بتهكم: خايف اوي ع مشاعرها يااخويا
احمد: امي انا قولتلك ع شرطي ولو مش موافقه عليه خلاص مش هتجوز قالها وهو يهم بالقيام للخروج من المنزل.. فاوقفته سميره قائله: خلاص موافقه.

احمد بتنهيده: تمام روحي انتي عندهم وخلصي الموضوع وطبعاً اكيد مش محتاج اقولك ان مفيش فرح والكلام ده
سميره: هو مفيش فرح اه لكن احنا هنروح نفرحها ونعمل زيطه كده دي اول جوازه ليها يااخويا ولازم نفرحها
احمد: انا مليش دعوه بالكلام ده اهم حاجه توصليلهم اني مش هعمل زيطه هيا هتيجي ع البيت سكيتي كده ماشي
سميره: ماشي.. استني بقا اقوم اعملك حاجه تكلها
احمد: لا انا هروح اكل مع حنين.

سميره: براحتك اه صحيح متنساش بقا تطلعها حجه كده حلوه عشان بياتك بره البيت ااه نجوي هتكون عروسه جديده وانت ضروي تبيت معاه 3 او4 ايام ف الاسبوع كده
احمد: ربنا يسهل... انا ماشي عايزه حاجه
سميره: عايزه سلامتك ياحبيبي
لتكمل بخبث ف سرها بعد خروجه من المنزل: خلاص ياحنين ايامك بقت معدوده

ف مكتب قاسم
نسمع صوت دق الباب
قاسم: ادخل
مازن صديقه بنبره متوتره: ازيك ياقاسم
قاسم وهو يتفحصه: الحمدلله.. مالك كده
مازن بتوتر اكتر: بص ياقاسم انا عايز اقولك ع حاجه
بس توعدني تسمع للاخر ومتتعصبش وتعمل حاجه تندم عليها
قاسم بغضب: اخلص يامازن في ايه
مازن: احم بص انا شوفت نسرين وهيا...

فلاش باك
بعد خروج مازن من منزله وقبل ان يتجه الي مقر الشركه ذهب الي مطعم ما ليتناول وجبه الافطار
وف خلال انتظاره للطعام وهو يرفع وجهه من ع الهاتف بالصدفه يجد امامه نسرين مع رجل ما
مازن ف نفسه: ايه ده دي نسرين مين ال قاعده معاه ده
وبعد محاوله مازن لرؤيه وجهه الرجل
مازن بصدمه: ينهار الوان ده ادهم ازاي قاعده معاه كده هيا متعرفش العدواه ال بينه وبين قاسم ولاايه
وتابع باصرار: قاسم لازم يعرف
باك.

مازن: بص ياقاسم مش عايزين تسرع واهدي كده لحد ما نتاكد ايه علاقتهم ببعض تمام
قاسم بغضب في نفسه: ماشي يانسرين انا هخليكي تبكي بدل الدموع دم
واكمل وهو يوجهه كلامه الي مازن: بص يامازن انت تشوف حد يراقبلي كل تحركات نسرين تمام ومتنساش طبعاً تنبهه انو يكون حذر ميخليش نسرين او ادهم يحسو بان في حاجه غلط
مازن: ماشي ياقاسم
واكمل بعدها: انا عندي مشوار صغير كده هخلصه واجيلك
قاسم: مشوار اي ده
مازن بشبه توتر: حاجه صغيره كده متشغلش بالك بيها
قاسم: تمام
وقال ف نفسه: ياتري وراك ايه انت كمان يامازن

عند حنين واحمد
كان احمد وحنين يتناولوا الطعام ف صمت تام ليقاطع هذا الصمت احمد وهو يقول
احمد: حنين كان ف حاجه عايز اقولك عليه كده
حنين: خير يااحمد
احمد: عايز اقولك ان بدايه من الاسبوع الجاي ف ايام هضطر فيها اني ابيت ف الشغل
حنين باستغراب: تبيت! ومن امتي وانت بتبيت ف الشغل يااحمد
احمد بارتباك: اصل انا اتريقت ف الشغل وبقي ف شغل كتير عليا ف عشان كده هضطر اني ابيت بس مش كل يوم يعني هيا ايام كده ف الاسبوع
واكمل عندما وجد نظرات الشك بعين حنين: ادعيلي ياحبيبتي بقا عشان انا هتعب اوي ف الشغل الفتره الجايه
حنين بطيبه بعد ان اقتنعت بكلامه وهي تمسك يده: ربنا يعينك ياحبيبي ويوفقك ويخليك ليا يارب
احمد بإبتسامه: ويخليكي ليا يا حبيبتي وتسلم ايدك ع الاكل ده
لتنظر له حنين بحب: تسلم يا حبببي

بعد خروج مازن من الشركه ركب سيارته وذهب الي مكان معتاد ان يذهب اليه توقف بالسياره ف مكان بعيد عن العيون الي حد ما وظل منتظراً شخص ما

لتتسع ابتسامته عندما رأها تخرج مع اصدقائها وهيا تضحك نعم انها رهف ف مازن منذ سنه تقريباً وهو اعتاد ان يراقب رهف عندما تخرج من جامعتها ويراها من بعيد فهو عل علم بمواعيد بدء وانتهاء محاضراتها
مازن ف سره بهيام وحب: يخربيت حلاوتك ياشيخه هو ف كده
لكنه اكمل بحزن: انتي حلم صعب اوي يارهف بس هحاول ع قد ما اقدر احققه نفسي تكوني ف بيتي وام ولادي بس انا عارف قاسم مش هيرضا بحد زي ومش بعيد كمان لو فتحته ف موضوع جوازنا ده نخسر بعض
واكمل داعياً: يارب ساعدني يارب.

انهي كلام ثم اكمل متابعته لها بإبتسامه حب مرتمسمه عل وجهه وعندما رأها تودع اصدقاءها وترحل كاد هو الاخر ان يتحرك بسيارته لكنه توقف حينما راي شاب يوقفها
ليقول بغضب وغيره: وده مين ده بقا ان شاءالله لكنه عندما لاحظ ان رهف ع وشك البكاء
نزل من سيارته وهو واضع نظارته الشمسيه وقد كان يرتدي ملابس انيقه ف كان شديد الوسامه
اتجه مازن اليهم ووقف امام الشاب وقال: خير عايز ايه ياحبيبي
الشاب ب بجاحه: وانت مالك انت كانت من بقيه اهلك
مازن هو يدفعه بيده الاثنين: طب امشي بقا من هنا عشان مزعلكش مني.

والتفت الي رهف وكانت سيتحدث لكن قاطعه الشاب وهو يدفعه بيديه ف كتفه: انا عايزاك توريني هتزعلني ازاي
ف نظر له مازن باستخفاف وقام بخلع النظاره والتفت الي رهف قائلا: امسكي دي كده
فالتقطتها رهف وذهب مازن الي الشاب ولكمه بشده
مره اثنان ثلاته وكات سيضرب الرابعه لكنه توقف عندنا سمع صوت رهف الباكي: خلاص يامازن سيبه لتركه مازن ليقع الشاب ارضا ف مال عليه مازن قائلا بصوت مرعب: ع الله اشوفك قريب منها تاني فاهم
ليهز الشاب راسه بخوف
ليذهب مازن ال رهف ويقوم بسحبها من يديها
وتحرك بها الي سيارته

بعد ركوب مازن ورهف السياره
قام مازن بتدوير السياره وبعد مده قصيره من الصمت
مازن بغضب مكتوم: انتي تعرفي الواد ده
رهف بصوت متقطع من البكاء:هو هو
مازن بغضب وصوت عالي: بطلي زفت عياط وردي عليا تعرفيه
رهف بخوف من صوته العالي: هو كان بيجي. شهقه. يرخم عليا كده اديله مده. شهقه. وكنت بصده والله ومش بتكلم معاه خالص والله
مازن وهو يضرب عجله القياده بغضب: ولما هو ضايفك كذا مره مجتيش قولتي لقاسم او قولتي ليا ليه كان عجبك يعني اللي بيعمله ولاايه افرضي كان زاد ف اللي بيعمله وعمل فيكي حاجه كنتي هتعملي ايه ساعتها يااستاذه ها ردي عليا بس انا عمتاً هخلي قاسم يتصرف معاكي

رهف بذعر وبكاء: لالا متقولش لابيه عشان خاطري يامازن انا اسفه مش هعمل كده تاني ابيه هيعاقبني جامد والله عشان خااطري متقولش حاجه لابيه عشان خاطري انا مردتش اتكلم عشان مجبش ليكم مشاكل
مازن وهو يحاول تهدئه نفسه بعدما رائ حاله رهف: خلاص اهدي يارهف اهدي
رهف: مش هتقول لابيه مش كده
مازن:مش هقوله بس ع شرط
رهف بلهفه: انا موافقه ايه هو
مازن: ان اي حد يضايقك بعد كده تروحي تقولي لقاسم او ليا واكمل بتحذير: ولو معملتيش كده مش محتاج اقولك انا هعمل ايه
رهف بسرعه: لالا هسمع الكلام وهنفذه والله
مازن بإبتسامه جذابه: ماشي يارهف
لتنظر له رهف بخجل ثم التفت بوجهه لرؤيه الطريق وهي تحاول السيطره ع تلك البسمه المسيطره ع وجهها

بعد مرور اسبوع ع تلك الاحداث
جاء يوم زواج احمد من نجوي
قام بكتب كتابه ع نجوي واتجه بها الي منزل والدته
اخرج احمد مفاتيحه من جيب بنطاله وخلفه نجوي والدته ليسمع فجاه صوت زغروطه ف التفتت ووجدها والدته
ليقول بغضب: اي ياامي ال بتعمليه ده احنا اتفقنا ع ايه بس
سميره: جرا اي يااخويا مش كفايه معملناش للبت فرح كمان مش عايزني ازغرط
احمد بغيظ: ادخلي ياامي ادخلي
بعد دخول احمد وزجته نجوي ووالدته الشقه.

سميره: خش انت بقا ياحبييي انت ومراتك الاوضه وانا جهزت ليكم العشا هتاكلوا صوابعكم وراه
احمد: ماشي ياامي
ثم وجهه كلامه الي نجوي:
اتفضلي
بعد دخول احمد ونجوي الاوضه
احمد: بصي بقا عشان نكون متفقين من الاول اولاً حنين مش هتعرف حاجه طبعا عن موضوع جوازنا ده ولو عرفت انك رحتيلها واتكلمتي معاها ف حاجه هتزعلي مني فاهمه
نجوي: فاهمه يااخويا فاهمه
احمد: تاني حاجه انا هاجي ابات هنا 3 ايام ف الاسبوع ومش عايزه نقاش ابدا ف الموضوع
نجوي بطاعه مصطنعه: اللي تؤمر بيه هنفذه
وقالت ف داخلها بخبث: انا احمل منك بس وانت اساساً مش هترضا تمشي من هنا وست حنين دي كلها مسئله وقت وهخلص منها خالص
احمد: كده تمام ادخلي بقا غيري هدومك دي وتعالي
نجوي بخجل مصطنع: ماشي ياحبيبي

ف شركه قاسم كان قاسم يعمل ع الاب توب الخاص به بتركيز ليقطع تركيزه رنين هاتفه ليقوم بالرد ع المكالمه دون ملاحظه الاسم
قاسم: الو
شخص ما: ايوه ياقاسم بيه عندي ليكي اخبار مهمه
قاسم: مين معايا
الشخص: انا سامح ال كلفتني اراقب نسرين هانم
قاسم وهو ينتفض من ع الكرسي: ها ياسامح اي الاخبار المهمه
سامح: بصراحه ياباشا...

09-12-2021 03:29 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [2]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل الثالث

ف شركه قاسم
كان قاسم يعمل ع الاب توب الخاص به بتركيز ليقطع تركيزه رنين هاتفه ليقوم بالرد ع المكالمه دون ملاحظه الاسم
قاسم: الو
شخص ما: ايوه ياقاسم بيه عندي ليكي اخبار مهمه
قاسم: مين معايا
الشخص: انا سامح ال كلفتني اراقب نسرين هانم
قاسم وهو ينتفض من ع الكرسي: ها ياسامح اي الاخبار المهمه
سامح: بصراحه ياباشا وانا براقب نسرين هانم لقيتها دخلت ف شوارع هاديه كده وبعدها وقفت بالعربيه وكان في عربيه تانيه مستنياها وكان ساند عليها وااحد نزلت كلمت الشخص ده ومكلمتش ربع ساعه ومشت علطول ورجعت ع الفيلا.

قاسم: والراجل ده كبير ولا صغير
سامح: ف حدود التلاتين كده ياباشا
قاسم: طيب ياسامح دلوقتي هبعتلك صوره تقولي هو ده الراجل ال كان واقف معاها ولالا
سامح: تمام ياباشا
بعد ما انهي قاسم المكالمه مع سامح قام بالاتصال ع مازن
قاسم: مازن عايزاك تبعتلي صوره لادهم دلوقتي حالا
مازن: ايه ف جديد حصل
قاسم: بعدين هحكيلك ياامازن ابعتلي الصوره بس
مازن: حاضر.

بعد خمس دقائق
قام مازن بارسال الصوره الي قاسم ف ارسالها قاسم الي سامح
وبعد مده قصيره
سامح: ايوه باباشا
قاسم: ايوه ياسامح شوفت الصوره
سامح: ايوه ياباشا شوفتها وهو ده الراجل اللي كان
واقف مع نسرين هانم
قاسم وقد ظهر ع وجهه الغضب: تمام ياسامح عدي عليا بالليل عشان تاخد فلوسك ولو ملقتنيش روح لمازن
سامح بفرحة: تعيش وتدينا يابيه
قاسم: سلام
سامح: سلام ياباشا
قاسم بنبره شر: انتي ال جبتيه لنفسك يا نسرين

ف منزل حنين
قامت حنين بالاتصال علي احمد وانتظرت حتي قام بالرد عليها
حنين: السلام عليكم
احمد: وعليكم السلام
حنين: ازيك يااحمد انت وحشتني اووي هتيجي امتي بقا
احمد: الحمدلله ياحنين وانتي كمان ياحبيبتي وحشتيني بس معلش بقا انتي عارفه ظروف الشغل وكده خلاص هانت كلها يومين واجيلك
حنين: ربنا يعنيك يااارب ويقويك ياحبيبي
واكملت: بقولك ايه يااحمد انا زهقانه اووي ف ممكن انزل عند تيته شويه وبعدها اعدي ع طنط سميره واقعد معاها شويه بردو.

احمد بارتباك وسرعة: لا ماما لا
حنين باستغراب شديد: لا ليه يااحمد
احمد بتوتر: عشان ااا ااه عشان ماما راحت عند خالتي وهتقعد عندها يومين كده
حنين: اااه طب خلاص هنزل اقعد مع تيته شويه ينفع
احمد: تمام روحي بس متأخريش
حنين: خلاص تمام اروح البس انا بقا مع السلامه
احمد: سلام
واكمل ف نفسه: ربنا يسترها وحنين متعرفش حاجه

ف المساء
كان مازن ف منزله يجلس ع سريره وهو يلعب بهاتفهه
مازن لنفسه: طب انا دلوقتي جبت رقهما ارن ولا مرنش
عقل مازن: لا مترنش انت متخيل لو قاسم عرف انك بتكلم اخته هيعمل ايه
قلبه: انا مش هزود ف الكلام انا كل ال هقوله الواد ده اتعرضلها تاني ولالا
عقله: لو اخوها عرف انك كلمتها يبقي انت ضيعت رهف من ايدك للأبد
قلبه: لا انا هرن عليها يمكن اتعرضلها تاني وهيا خايفه تقول
لينتصر قلبه علي عقله ويقوم بالاتصال ع رهف
انتظر لحظات قليله ثم سمع صوتها الرقيق
رهف بصوت رقيق: السلام عليكم
مازن بتوتر وهيام ف نفس الوقت بعد سماع صوتها: وعليكم السلام ازيك يارهف انا مازن.

رهف بصدمه وخجل: ااا مازن
مازن بحب: ااه مازن عامله ايه يارهف
رهف بخجل وصوت رقيق: الحمدلله كويسه وانت اي اخبارك
مازن بحب: طول ما انتي كويسه انا كويس
واكمل بتوتر بعد ما استعوب الكلام الذي تفوهه بيه: ااا اه انا كنت متصل بيكي عشان اسالك اذا كان الواد ده اتعرضلك تاني ولالا
رهف وقد اصبح وجهه احمر: احم لا متعرضليش خاالص ولا بقيت بشوفه اصلا
مازن: طب الحمدلله انا قولت اتصل اسالك واطمن بس
رهف بإبتسامه: شكراً ليك.

مازن: لا العفو ع ايه... ع العموم هقولك تاني لو فيه اي حاجه تانيه زي كده حصلت لازم تيجي تقوليلي او تقولي لقاسم
حنين: ااه اكيد انا اتعلمت الدرس خلاص
مازن: تمام يارهف
عايزه حاجه
رهف: لا شكراً
مازن: سلام
رهف: مع السلامه
رهف بعد نهايه المكالمه اخدت تقفز ع السرير وهي تضحك بفرحة شديده وهيا محتضنه الهاتف بشده
اما عند مازن
مازن بحب: عملتي اايه فيا يارهف خلتيني مجنون
بيكي كده

وصل قاسم الي الفيلا والغضب بتملك منه بشده دخل الي الداخل فوجد والدته تجلس علي الاريكه وهيا تقرا ف كتاب الله
قاسم: السلام عليكم
فريده: عليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك ياقاسم ياحبيبي
قاسم وهو يقبل راسها: الحمدلله ياامي
فريده: ثواني ياحبيبي هقوم اجهزلك الاكل
قاسم: لا ياامي مش جعان
قوليلي بس نسرين فوق مش كده
فريده: ااه فوق وتابعت بنظرات شك: في حاجه حصلت ولاايه
قاسم بغضب مكتوم: لالا مفيش حاجه.

وقالها وصعد الي غرفته هو ونسرين
دخل الغرفه ووجد نسرين تجلس علي السرير و تضع المانكير علي اصابع يدها
ذهب قاسم اليها سريعا وجذبها من يديها بعنف شديد وجعلها تقف امامه
قاسم بغضب شديد: تعرفي ادهم منين يانسرين وايه ال بينك وبينه
نسرين بتوتر وخوف من هيئته: ااا ادهم مين انا معرفش حد بالاسم ده
قاسم: هتستعبطي ياروح امك الموضوع خلاص اتكشف
نسرين بخوف شديد: موضوع ايه ال اتكشف انا معرفش حاجه
قاسم بغضب شديد وهو يصفحها بشده: انا بقا هقولك موضوع ايه انهي جملتها وقام بصفعها بشده
ظل يصفعها عدده مرات وعندما انتهى كان ووجهه محمر بشده وقال وهو ينهج: انا تخونيني انا يازباله انا ال عملت منك بني ادمه ومع مين مع ادهم م هو فعلا الزباله مش بتتلم غير علي الزباله ال زيها.

واكمل بنبره شر: انا بقا هوريكي وهوري الكلب ده مين هو قاسم انهي كلامتها وقام بسحبها من شعرها بنعف شديد وخرج من الغرفه وذهب ال غرفه مهجوره ف فيلته
قاسم: هوريك اسود ايام حياتك يانسرين وهخليكي تتندمي عل اليوم اللي اتولدتي فيه فكراني عيل صغير هتضحكي عليه انتي والكلب التاني بس ملحوقه انا هوريكم مين هو قاسم
انهي كلامه وقام بغلق باب الغرفه باحكام
نسرين وهيا تخبط ع الباب بقوه وتقول بصراخ شديد: انت اتجننت يااقاسم خرجني من الاوضه دي حاالا هتندم يااقاسم والله لتندم خرجني من هنا قولتلك
ذهب قاسم وتركها تصرخ مع نفسها.

نزلت رهف ع الدرج بسرعه شديده واتجهت الي والدتها بعد سامع صوت صراخ نسرين وصوت قاسم العالي
رهف بخوف: ماما ايه ال بيحصل فوق ده
فريده بقلق: والله ما اعرف يابنتي
رهف بقلق: طب ما تيجي نطلع وتشوف في ايه
فريده: لا بلاش انتي عارفه اخوكي وقت الغضب مش بيشوف حد
رهف: بس وقطعت جملتها بعد ما شاهدت قاسم وهو ينزل الدرج بغضب شديد
فريده بقلق: اي ياحبيبي صوت الصريخ ده ايه ال حصل
قاسم بغضب شديد: مفيش حاجه حصلت ومش عايز حد يطلع فووق ولا يروح للزباله دي ولو عرفت ان حد اتكلم معاه هزعله وتمنعوا عنها الاكل والشرب.

فريده: ايه بس ال حصل ياقاسم
قاسم: بعدين ياامي انا ماشي سلام
بعد خروج قاسم من الفيلا
رهف: تفتكري ايه ال حصل ياماما
فريده: والله مااعرف يابنتي ياخبر دلوقتي بفلوس بكره ببلاش
واكملت: اطلعي انتي اوضتك ونامي عشان جامعتك بكره
رهف: ماشي ياماما تصبحي علي خير
فريده: وانتي من اهله ياحبيبتي
صعدت رهف الي غرفتها وجلست فريده ع الاريكه تفكر ماذا فعلت نسرين لكي تجعل قاسم يغضب كل هذا الغضب
وكل منهما غاافل عن هذا الطفل الذي شاهد كل هذه الاحداث من البدايه والتي ستترك اثرا كبيراً به.

 

ف تمام الساعه الرابعه فجرا
عاد قاسم الي قصره ووجد الهدوء يعم القصر
فصعد الي غرفته وقبل ان يدلف اليها لاحظ ورقه ملقاه ع الارض مرسومه عليها اشخاص بطريقه بطفوليه
فسحب الورقه واخد يفكر ف نفسه
ده رسم ادم ده بس ايه ال جاب الرسمه دي هنا
ثم اردف بخضه وقال: اوعي يكون شاف حاجه من ال حصلت
انهي كلامه وذهب سريعا ال غرفه ابنه
دلف الي غرفته ووجد ابنه ع سريره ومتخذ وضع الجنين ولاحظ ارتجافه جسده
قاسم بخضه وهو يسحب ادم من السرير ال حضنه: ادم مالك ياحبيبي بترتجف كده ليه ثم قام بامساك وجهه بين يديه ولاحظ دموعه التي تملئ وجهه: في اي ياحبيبي اي ال حصل
ادم:...

قاسم: رد عليا ياادم ايه ال حصل
وبعد فتره بعد محاوله قاسم ليفهم من ابنه ماذا حدث ولم يتلقي منه سوي الصمت فقط ف قام قاسم بوضعه ع السرير مره اخري ذهب الي الخارج وقام بالاتصال بالطبيب
ادم ومازالت دموعه منهمره وهو يتذكر ماذا حدث
فلاش باك
كان ادم يجلس ع بطنه ع الارض وهو يمسك قلمه الرصاص ويقوم بالرسم بطفوليه وبتركيز شديده
وقاطع تركيزه صوت بوق سياره فاتجه الي شرفه غرفته ووجده والده
فذهب بسرعه شديده واكمل رسمته.

وبعد مده قصيره وقف ع قدمه وهو يصقف بفرحه طفوليه: اخيرا خلصتها هروح بقا لبابا واخليها يشوفها
خرج ادم من غرفته وذهب الي غرفه والده ووجد صوت صريخ والدته فاتجه ببطئ شديد ال الغرفه وكان باب الغرفه ليس مغلق باكمله ف شاهد ضرب ادم لنسرين ف وقعت الرسمه من يديه واخد ينظر بدهشه الي ما يحدث
وعندما وجد والده يمسك والدته من شعرها وسيخرج من الغرفه ذهب سريعا الي غرفته ونام ع السرير واخد جسده يرتعش بشده مما شاهده.

بعد مرور نصف ساعه وبعد محاولات قاسم مع ابنه ليجعله يتحدث
جاء الطبيب وادخله قاسم ال غرفه ادم
الدكتور: اي ال حصل
ادم بخوف شديد ع ابنه: مش عارف انا جيت من بره لقيت جسمه بيرتعش كده ومش بيرد عليا
الدكتور: طب بعد اذنك ياقاسم بيه سبني معاه شويه
قاسم بخوف وهو يلقي نظره ع ابنه قبل خروجه من الغرفة: حاضر
بعد مده قصيره
خرج الدكتور من غرفه ادم
فذهب قاسم اليه مسرعا
وقال بلهفه: ها يادكتور ماله.

الدكتور باسف: هو عنده صدمه عصيبه وللاسف من الصدمه فقد النطق
قاسم بصدمه: فقد النطق! وصدمه عصبيه!
اكمل الدكتور: وااضح انه شاف حاجه او سمع حاجه خلته يوصل للمرحله دي
قاسم بخوف شديد وارتباك: طب هو هيرجع يتكلم تاني مش كده
الدكتور: الموضوع ده ف ايديكم حاولوا تخرجوه من الحاله ال هو فيها وهو باذن الله النطق هيرجع تاني وانا كتبت العلاج ده خليه يستمر عليه
ولو حسيت بعد فتره ان مفيش تحسن ف انصحك تعرضه ع دكتور نفسي.

قاسم بحزن شديد: تمام يادكتور شكراً
انهي قاسم حديثه مع الكتور ودخل الي غرفه ابنه ووجده ع نفس حالته
ذهب اليه وجلس بجانبه ع السرير ووضع يديه ع خده يمسح عليها بحنان وحزن: مالك ياادم اي ال حصلك بس قوم واحكيلي ياحبيبي وكل حاجه هتبقا تمام
لم يصدر من ادم اي رده فعل ف نام ادم بجانبه وجذبه الي احضانه وبعد مده غلبه النعاس وذهب ف ثبات هو وادم.

ف صباح يوم جديد تقوم بطلتنا ع صوت دق الباب
فتذهب وتقوم بفتحه وتجد احمد امامها
حنين بفرحه وهي تحتضن احمد: احمد حبيبي وحشتني اوووي
احمد وهو يبادلها الحضن: وانتي كمان وحشتيني ياحبيبتي
خرجت من حضنه وقالت
حنين: طولت اووي يااحمد متغبش عني كده تاني
احمد: ياحبيبتي انتي عارفه انه غصب عني
حنين: عارفه يااحمد عارفه
واكملت وهيا تتفحصه: اكيد تعبان من الشغل ياحبيبي ادخل غير هدومك وانا هحضرلك الاكل
احمد: ماشي ياحبيبتي
دخل احمد الغرفه جلس ع السرير وقال بيتنهده: متستاهليش اي حاجه وحشه ياحنين.

استيقظ قاسم من نومه ووجد ادم ف ثبات عميق فقبله من جبينه ونهض من ع السرير وقبل خروجه من الغرفه لاحظ رسمه ادم ع المكتب فا مسكها والتي كانت عباره عن اب وام وكل منهما يمسك ايد طفل صغير وظل ينظر لها كثيرا كانت الرسمه جميله ف ادم يمتلك موهبه الرسم انتهي ادم من مشاهده الرسمه ووضع ع المكتب مره اخري والقي نظره اخيره ع ادم وذهب ال غرفته ابدل ثيابه ونزل ال الاسفل بحزن شديد ف وجد والدته ع السفره فذهب اليها.

فقالت فريده بعد ما رات حالته: مالك ياقاسم ياحبيبي في ايه
قام قاسم بقص كل ما حدث لادم بالامس
فريده والدموع تنهمر ع وجهه: ياحبييي ياابني اي ال حصل عشان يحصله كده وازاي انا محستش بكل ده امبارح
قاسم: ال حصل حصل ياامي
المهم هو دلوقتي نايم لما يصحي نزليه معاكم هنا انتي ورهف وحاولوا تخرجوا عن سكوته ده وحاولي تتكلمي معاه يااامي يمكن يتكلم واهم حاجه ياامي متسبهوش لوحده
فريده بحزن: اكيد يااقاسم من غير ما تقول.

قاسم: انا دلوقتي رايح الشركه بس مش هتاخر هروح عشان فيه حاجات مهمه لازم تتعمل وهرجع وهقعد معاه
فريده: روحي ياابني ومتشلش هم ادم معايا
قاسم وهو يقبل راسه: ربنا يخليكي لينا ياامي
يلا عايزه حاجه
فريده: عايزه سلمتك يااحبيبي ربنا يوفقك ياارب ويبعد عنك ولاد الحرام.

بعد مرور بضعه ايام
ظل الوضع كما هو
مع محاولات قاسم وفريده ورهف مع ادم لكي يتحدث ويفهموا منه ما حدث ولكن فشلوا ف النهايه ومازال ادم ع صمته
ظلت نسرين كما هيا حبيسه الغرفه المهجوره التي توجد داخل القصر لا تتوقف عن الصريخ
ولكن لا حياه لما تنادي فالغرفه التي توجد بها عازله للصوت
يدخل لها طعام مره واحده كل يوم بامر من قاسم
قضي احمد ايامه مع حنين وذهب ال زوجته الثانيه التي تفعل ما بوسعها لكي تجعل احمد يتقرب منها اكثر وكل هذا بمساعدة والدته والتي تحاول ايضا ان تجعل احمد يبتعد عن حنين.

اصبحت حنين وحيده ف منزلها لا تهتم باكلها وعاده ما تكون حزينه ف فتره بعد احمد عنها
اما عند رهف ومازن
ف مازن يحاول بصعوبه الا يتصل بها مجددا بعد اخر مكالمه بينهم ويقنع نفسه بصعوبه انه بهذه الطريقة سوف يخسر قاسم ورهف
لكن هل سيظل صامدا مده طويله ام سيتغلب قلبه ع عقله!

ف قصر قاسم
نجد شخص ما يتحدث بصوت هامس للغايه وهي تلتفت حولها خوفا من ان يسمعها احد
الخادمه وتدعي كوثر: ايوه ياباشا
شخص ما:اي الاخبار عندك يا كوثر
كوثر: لسه الوضع زي ما هو ياباشا قاسم بيه لسه حابس نسرين ف الاوضه ومفيش جديد حصل لانه مشغول ياباشا مع ابنه
الشخص: ماشي ياكوثر عايز تفتحي عينك كويس وعايزك تعرفي ان المهمه خلاص قربت تتم عايزك تصحصي معايا كده عشان اتبسط منك وانتي عارفه انا لما بتبسط من حد بعمل ايه
كوثر بجشع وخبث: عارفه ياباشا عارفه
الشخص: عايزك انهارده تتطلعي لنسرين وتقوليلها اننا كمان كام يوم هنهربها وتفهميها الوضع عشان متبوظش حاجه ولو في اي جديد عندك تبلغيني
كوثر: امرك ياادهم باشا..

عاد قاسم ف المساء ودخل وجد والدته تجلس وادم بجوارها فذهب اليهم والقي عليهم التحيه
قاسم وهو ينظر لادم: لسه برضو ياامي متكلمش
فريده بحزن: لسه ياقاسم
قاسم: ماشي ياامي انا هخده فوق
وقام بحمل ادم وصعد للاعلي ودخل غرفه ادم ووضعه ع السرير وجلس امامه وقال له: بردو مش هتتكلم ياادم
واكمل بنبره شك: ادم انت شوفتني وانا بتخانق مع ماما
نظر له ادم وارتعش جسده من مجرد تذكره لتلك الحادثه
واخد يبكي بصوت عالي وقال:...

09-12-2021 04:00 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [3]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل الرابع

عاد قاسم ف المساء ودخل وجد والدته تجلس وادم بجوارها فذهب اليهم والقي عليهة التحيه
قاسم وهو ينظر لادم: لسه برضو ياامي متكلمش
فريده بحزن: لسه ياقاسم
قاسم: ماشي ياامي انا هاخده فوق
وقام بحمل ادم وصعد للاعلي ودخل غرفه ادم ووضعه ع السرير وجلس امامه وقال له: بردو مش هتتكلم ياادم
واكمل بنبره شك: ادم انت شوفتني وانا بتخانق مع ماما
نظر له ادم وارتعش جسده من مجرد تذكره لتلك الحادثه.

واخد يبكي بصوت عالي وقال: لا مشوفتش حاجه ومعرفش حاجه
قاسم بخضه ع ابنه: خلاص اهد ياحبيبي اهدي
واخده ف حضنه واخذ يمسح ع ظهره حتي يهدأ
وبعد فتره هدأ ادم من وصله بكاءه
وقال بصوت خافت وهو مازال ف حضن ابيه: بابا يعني ايه خاينه.

اغمض قاسم عينه بعد تاكده من رؤيه الخناقه وسماعه لكلامه الذي قاله لنسرين
فرد عليه قائلا: حبيبي ممكن تنسي الكلام ده خالص انا عملت كده مع ماما عشان كنت متعصب بس ومكنتش عارف انا بعمل ايه او بقول ايه ممكن تنسي اي حاجه شوفتها او سمعتها
ادم وقد خرج من حضنه ونظر له بخوف وقال: يعني انت ممكن ف يوم تكون متصعب وتيجي تضربني زي ماما كده.

قاسم بحزن عليه: لا ياحبيبي مش هعمل كده انا عمري ما امد ايدي عليك ياادم انت اغلي حاجه ف حياتي ولازم تكون واثق من حاجه زي كده ولازم تعرف اني مستحيل ف يوم من الايام اني امد ايدي عليك واكمل بحنان وهو يمسح دموعه من ع وجنتيه: اتفقنا ياحبيبي
ادم بإبتسامه: اتفقنا يابابا

واكمل بتساؤل: بس هيا فين ماما دلوقتي يابابا
رد عليه قاسم: ماما سافرت ياادم وممكن تطول شويه واكمل هو يمنع اي تساؤل اخر منه: بس ايه الرسمه الحلوه ال انت رسمتها دي ياادم
ذهب ادم بفرحه الي المكتب وجذبها واعطها لوالده: بجد يابابا حلوه
قاسم بحب: جميله ياحبيبي انت لما تكبر شويه هتطلع رسام موهب
ادم بفرحه من مدح ابيه: انا بحبك اوووي يابابا
قاسم وهو يحتضنه: وانا بحبك اكتر يااروح بابا

بعد مده من الزمن خرج قاسم من غرفه ادم بعد تأكده من نوم ادم بعد حديث طويل دار بينهم
مجرد خروجه من الغرفه اصحبت عيناه اشد قسوه واتجه الي غرفه نسرين وجدها نائمه ع الارض ف هزها برجله لتفيق

قاسم بنبره سخريه: ايه يانسرين هانم اتمني ان الخدمه هنا تكون عجبت حضرتك
نسرين بكره: هتنتدم يا قاسم ع ال انت بتعمله ده
قاسم بسخريه: لا والله وهتعملي اايه بقا
ثم قام بجذب شعرها واكمل بنبره مخيفه: انا مش حايشني عنك غير ادم
واكمل شده من شعرها: ها بقا احكيلي كانت اي خطتك انتي وادهم

نسرين بضحكه: وانت فاكر بقا اني هخاف واحكيلك
انسي يااقاسم وخليك فاكر كوويس ان هيجي اليوم ال هتكون مكسور فيه وكل الهيلامان ال انت عايش فيه ده هيكون ملكي انااا ومكانك هيكون ف الشارع
قاسم: وانا اهو مستني وهنشوف مين ال هيكون

مكانه ف الشارع انا ولا انتي وال... التاني
ترك شعرها واكمل: وانا هعرف اجيب اخركم وهتعرفوا ف الاخر ازاي تلعبوا مع قسام العامري
وقبل خروجه من الغرفه
ادار راسه وقال باستغراب: ايه ده انا ازاي نسيت حاجه مهمه زي دي واكمل بعدها بنبره سخريه: انتي طالق يانسرين طالق وبالتلاته

نسرين بنبره اشبه للجنون بعد خروجه: ف ستين دااهيه يااقاسم انا هندمك ع اليوم ال اتولدت فيها

في صباح يوم جديد ف شركه قاسم
كان قاسم يجلس ف مكتبه ومعه مازن يتناقشون ف بعض الامور وقاطع حديثهم طرق ع الباب
قاسم: ادخل
السكرتيره الخاصه ب قاسم وتدعي نهي: قاسم بيه ف واحد عايز حضرتك بره اسمه حاتم وبيقول انه عايز حضرتك ف موضوع شخصي
قاسم: موضوع شخصي ومين حاتم ده انا اول مره اسمع الاسم ده
واكمل لنهي دخليه يانهي
خرجت نهي وبعد فتره قصيره دخل حاتم
حاتم: السلام عليكم
قاسم ومازن: وعليكم السلام.

واكمل قاسم: خير مين حضرتك
حاتم وهو ينظر لمازن: انا كنت عايز حضرتك ف موضوع شخصي
قاسم: اتكلم عادي مازن زي اخويا
حاتم بنبره توتر: احم طيب مبدائياً انا حاتم حسين الدمنهوري زميل رهف اخت حضرتك ف الكلية
لينتفض كل من قاسم ومازن وقالوا ف نفس الوقت: مالها رهف
حاتم بخوف من منظرهم: اهدوا ياجماعه هيا بخير الحمدلله انا بس كنت جاي اطلب من حضرتك طلب.

قاسم بهدوء بعد ما اطمئن ع اخته: اتفضل سامعك
حاتم بتوتر اكبر: انا كنت طالب ايد اخت حضرتك
مازن بنبره غضب: نعمم
قاسم وهو ينظر له باستغراب: ف حاجه يامازن
مازن بعد ما استوعب ما فعله: لا مفيش انا استغربت بس.

قاسم بنظره شك: تمام
واكمل لحاتم: وانت بقا كان ليك تعامل مع رهف
حاتم بسرعه: لا والله العظيم اخت حضرتك قمه ف الادب والاحترام وهيا مش بتسمح لحد غريب يتكلم معاها وده سبب اعجابي بيها وسبب اني واقف قدام حضرتك وبطلب ايديها
قاسم: تمام ياحاتم هبقا اشوف رهف وهرد عليك
ممكن تسيب رقمك عشان ابقا ارد عليك ولو حصل نصيب ابقي هات اهلك وتعالوا اتقدموا رسمي.

حاتم بفرحه: حاضر اتفضل الرقم
قاسم بعد خروج حاتم: البت دي كبرت امتي وبقا يتقدملها عرسان
مارن بغضب مكتوم: وانت بقا هتوافق عليه
قاسم: والله هسال عليه وع عليته وهسال رهف لو كله تمام ورهف وافقت ف ع بركه الله واكمل وانت اي رايك ياامازن
مازن بسرعه: مش موافق طبعا
واكمل بنبره توتر وهو يحاول ان يسيطر ع الوضع: قصدي يعني ان الواد ده مش عاجبني باين عليه مش قد كده
قاسم: والله هنسال ونشوف
مازن: طيب تمام انا همشي انا بقا لاني تعبت
قاسم: ماشي

خرج مازن من الشركه والغضب يعتريه
ركب سيرته واخد يضرب ع عجله القياده بغضب شديد
مجرد تخيله بأن رهف ستكون ملك لشخص اخر تجعله يختنق حد الموت
لما يستحمل كثيرا وقام بالاتصال ع رهف انتظار لحظات حتي سمع صوتها الرقيق
رهف برقه: السلام عليكم ازيك ياامازن
مازن بغضب شديد وصوت شبه عالي: انتي تعرفي واحد اسمه حاتم حسين الدمنهوري.

رهف بصوت من نبره صوته: اااا ااه ده واحد معانا ف الكليه
مازن بصوت اعلي وغيره شديده: نعم يااختي وانتي عرفتي اسمه منين يااهانم
رهف بنبره اوشكت ع البكاء: في اي ياامازن بتزعقلي كده ليه
مازن بغضب اشد: ردي بقولك عارفه منين
رهف وقد انهمرت دموعها ع وجهها: هو طلب مني كشكول المحاضرات قبل كده بس ساعتها قولتله تقدر تاخده من اي حد تاني لان بتاعي مش كامل بس هو ده ال حصل وكان قبل ما يتكلم كان قالي ع اسمه وهو اساسا اسمه معروف ف الكليه.

مازن وهو يحاول ان يهدا من نفسه ومن نبره صوته: خلاص يارهف اهدي وانا اسف اني عليت صوتي عليكي
رهف ببكاء: كل مره بتقعد تزعقلي كده وانا مش بحب حد يعلي صوته عليه و كمان انا بخاف من الصوت العالي
مارن بحنيه ونبره اسفه: خلاص بقا متزعليش مش هعلي صوتي تاني انا بس اتعصبت اصل هو جه هنا الشركه واتقدملك ف اضايقت لتكونوا ع علاقه ببعض او فيه اي حاجه بينكم بس انا اطمنت الحمدلله.

رهف بخجل وتساؤل: وانت تضايق ليه بقاا
ماازن باعتراف وحب: عشان بحبك ياارهف ااه بحبك وبحبك من زمان كمان وكان نفسي اعترفلك من زمان بس كنت خايف لاخسر قاسم ويقول عليا اني ببص لاهل بيته وانا ناووي اتقدملك كمان بس بردو خايف قاسم يرفض عشان مستوايا مش زي مستواكم وكده هخسرك انتي وقاسم وانا مفيش ف حياتي غيركم يارهف.

رهف بتلعثم وخجل شديد وفرحه ايضا بعد اكتشافها ان مازن يبادلها نفس الشعور: اااا انا مش عاوفه اقول ايه
مازن بحب: قوليلي انك انتي كمان بتحبني وموافقه اني اكون نصك التاني ونكمل حياتنا مع بعض
واكمل بلهفه لسماع ردها: ها يارهف موافقه
رهف بخجل شديد: موافقه
مازن بفرحه شديده: انتي قولتي اييه انتي موافقه بجد يعني انتي كمان بتحبيني انا اسعد وااحد ف الدنيا كلها دلوقتي رهف انا بحبك اووي لا بحبك ايه انا بعشقك.

ردت رهف وقد تمكن منها الخجل بشده واصبحت خدودها مثل حبه الطماطم: ماازن انا هقفل بقا سلام
وقفلت رهف الهاتف
اخد مازن ينظر للهاتف بفرحه شديده وقال: انا مش مصدق نفسي.

ف قصر ادم نجد الخادمه كوثر تمشي ف الطرقه المؤديه لغرفه نسرين وهي تحمل صنيه الطعام بعد ما حاولت بصعوبه اقناع الخادمه المسئوله عن طعام نسرين ان تاخد هي الطعام الي نسرين
دخلت غرفه نسرين وجدتها غافيه ع الارض ايقظتها
وقالت بخفوت: نسرين هانم نسرين هانم اصحي
نسرين بضجر وعجرفه: اايه في ايه بتصحيني ليه
كوثر: انا من طرف ادهم باشا
نسرين بلهفه: ادهم.!

كوثر: اه ياهانم بعتني وقالي اقول لحضرتك جهزي نفسك عشان هنهربك من هنا
نسرين بفرحه: كنت متاكده ان ادهم مستحيل يتخلي عني واكملت بلهفه وتساؤل: هتهربيني امتي دلوقتي
كوثر: لا ياهانم ادهم باشا اتصل وقال ان احنا هنهربك انهارده ع بعد الفجر كده يكون الكل نام
نسرين بفرحه: تمام وانا مستعده

خرجت كوثر من الغرفه وتركت نسرين
لتقول نسرين بخبث وشر ف نفسها: هانت يااقاسم هجيب نهايتك اطلع انا من هنا بس.




الكلمات الدلالية
رواية ، حطمت ، أسوار ، قلبي ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 02:25 صباحا