أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية حطمت أسوار قلبي

قاسم: هو شاب ناجح جداً عنده 30 سنه طويل ووسيم جداً وجسمه رياضي حنون جداً مع المقربين ليه بس ف نفس الوقت عصبي جداً عنده ش ..



10-12-2021 08:44 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [7]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل الثامن

ف المساء عاد قاسم الي قصره وصعد الي غرفته وغير ملابسه الي ملابس مريحه وجلس ع السرير وهو يعببث بهاتفه
سمع صوت دق ع الباب ف اذن للطارق بالدخول
ف دخلت رهف الي غرفه ونظرت الي اخيه وجدته مازال يوجه بصره ناحيه الهاتف
فقالت بصوت مكسور وحزين حتي ينتبه لها: ابيه
نظر لها قاسم طويلا ولم يعيرها اهتمام ووجهه نظره الي الهاتف مره اخري
فقالت رهف واخد الدموع تاخد مجراها: كفايه عقاب ياابيه والنبي انا خلاص حاسه اني بتخنق انا مستعده لا اي عقاب والله بس بلاش العقاب ده وانا اسفه والله ومش هعمل اي حاجه غلط بعد كده.

واكملت وهي تشهق من البكاء: ياابيه انا تعبت من جفاءك معايا مش انت دايما تقولي اني بنتك يعني لما بنتك هتغلط هتعمل فيها كده وهتقاطعها كل ده
انا خلاص والله ياابيه اتعملت من غلطتي والله ووالله اول واخر مره ويارب لو زعلتك تاني اموت وتست...
قاطعها قاسم وقام بشدها لاحضانه وقال بنبره غضب: انتي بتقولي اي ياغبيه يابت انتي بعد الشرر عليكي
رهف ببكاء: انا قلبي واجعني اووي من بعدك عني ياابيه حاسه اني ميته انت حاجه كبيره اووي ف حياتي ياابيه ومقدرش اعيش من غيرك.

قاسم وهو يمسح ع ظهرها بحنان اخوي: خلاص ياحبيبتي اهدي خلاص انا سامحتك واسف اني ضربتك يارهف بس انتي متعرفيش احساسي اي كان وقتها بنتي واختي كلمت واحد من ورايا وكمان مش اي حد يارهف ده صديق عمري يعني انا بثق فيكي ثقه عمياء وتيجي انتي تعملي كده حسيت اد ايه ان انا مغفل
رهف ببكاء وتبرير: انا مش عارفه اي ال خلاني اسمحله انو يكلمني انا مش عارفه والله يمكن كان شيطان وانا مقدرتش اقاومه ومشيت وراها حاسه اني كنت مغيبه ومعرفش انا بعمل اايه بس فوقت والله فوقت وعرفت غلطتي خلاص ودلوقتي امنيتي الوحيده ان ربنا يسامحني ع ال عملاه وانت كمان تسامحني
قاسم بحنان وهو يمسك وجهه بين يديه: خلاص يارهف انسي ياحبيبتي انا خلاص سامحتك اهم حاجه متعمليش اي حاجه تاني من ورايا واي حاجه يارهف اي حاجه تيجي تقولي عليها لان لو فيه حاجه ومخبيها عليا وعرفت من برا ساعتها الموضوع بجد.

مش هيعدي بالساهل اتفقنا
رهف بلهفه وسرعه: فاهمه
فاهمه اوعدك والله اني مش هخبي عنك حاجه خالص بعد كده
قاسم بحب: ماشي يارهف روحي بقا نامي
نظرت اليه رهف بتوتر وقالت: حاا ضر
قاسم وهو يتفحصها وينظر لها بشك: في حاجه يارهف
رهف بتوتر اكبر: انا وعدتك ياابيه اني مش هخبي عنك حاجه بس هو فيه حاجه حصلت انهاردا
قاسم: حاجه ايه يارهف.

رهف هيا تفرك يدها ببعضهما: انا انا بصراحه نزلت اقابل مازن انهاردا
واكملت بسرعه شديده وهيا تلاحظ تهجم وجهه: والله العظيم ياابيه قابلته عشان اقوله اننا مش نكمل مع بعض والله ما حصل اي حاجه تاني وكمان انا مكملتش نص ساعه معاه والله اسفه اسفه اخر غلطه والله
قاسم بتنهيده: خلاص يارهف حصل خير
رهف: يعني انت مش زعلان ياابيه
قاسم: لا يارهف بس دي اول واخر مره تمام
رهف بفرحه: تمام يلا تصبح ع جنه يااحلي ابيه ف الدنيا.

وقبلته من وجنتيه وذهبت مسرعه الي غرفتها
دخلت رهف الي غرفه وهيا سعيده بان اخيها سامحها اخيرا
جلست ع السرير وجاء ف بالها مازن لتقول بحزن ف سرها: ياتري عامل ايه دلوقتي ولكنها اكلمت وهيا تعنف نفسها: اي رهف احنا قولنا ااي هنعيده تاني ولاايه دي احسن خطوه عملتيها عشان تعاقبي نفسك بيها ع ال عملتيه انا احسن حل عشان ابطل تفكير اني انام
اغلقت رهف نور غرفتها ووضعت راسها ع الوساده وبعد بضع دقائق ذهبت ف نوم عميق.

ف صباح يوم جديد
ف الساعه 11 ظهراً
استقيظ قاسم ع صوت رنه الهاتف
ف رد قاسم وقال بضوت يغلبه النعاس: الو
الشخص: الو معايا البشمهندش قاسم
قاسم وهو مغمض عينه: ايوه انا خير
الشخص: انا مدير مدرسه... وكنت بتصل بحضرتك عشان عوزين حضرتك ف موضوع يخص ادم ابنك
قاسم بخضه: ادم ليه ماله ف حاجه
المدير وهو يهدئه: متقلقش يافندم هو بخير بس عايزين حضرتك ضروروي ف المدرسه
قاسم: حاضر انا نص ساعه وجاي
المدير: تمام يافندم مع السلامه
اغلق قاسم معه وقال بقلق ف نفسه: ياتري اي ال حصل انا هقوم البس واشوف ربنا يستر
نهض قاسم من ع السرير واخد شاور سريع وارتدي ملابسه الانيقه واخد مفاتيحه ونزل للاسف وخرج من القصر وركب سيارته قاصدا مدرسه ادم

عند حنين
قالت حنين لجدتها انعام: تيته انا نازله اجيب طلبات عايزه حاجه من الشارع
انعام: ااه ياحبيبتي هاتيلي معاكي 2 كيلو طماطم وانتي جايه معلش
حنين: حاضر ياتيته عايزه حاجه تاني
انعام: عايزه سلامتك ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
حنين: حاضر ياتيته يلا السلام عليكم
انعام: وعليكم السلام ياحبيبتي
نزلت حنين الي الشارع وركبت تاكسي وجلبت طلبتها.

وعندما وجدت الكورنيش قريب منها قالت ف نفسها: الكورنيش قريب انا هروح اتمشي شويه واشم شويه هوا... جاءت حنين لتعبر الشارع لكي تتمشي ع الكورنيش ولكن لم تاخد بالها من تلك السيارة القادمه والتي بالفعل قامت باصطدامها لكن لم تكون الحادثه خطيره
نزل سائق هذه السياره من عربته وقال هو يتجه ل حنين: مش تبصي قبل ما تمشي يااانسه
حنين بالم من وجع قدميها: اسفه ياكابتن
الشخص: تعالي ياانسه اوديكي ع اقرب مستشفى هنا
حنين وتحاول الوقوف ع قدميها:لا انا تمام شكرا لحضرتك.

اقترب الشخص منها وقال وهو يمد يده: انا قاسم العامري
حنين: اسفه مش بسلم
نظر قاسم الي عينها وقال: تمام
ثم تركها وركب سيارته وذهب الي مدرسه ادم
لتقول حنين ف نفسها باستغراب: ايه الراجل الغريب ده
واكملت بضيق طفولي: اووف ببقا اعمل ايه ف رجلي ال وجعاني دي هتقعدني ف البيت اسبوعين.

وصل قاسم الي مدرسه ابنه ادم دخل المدرسه وذهب الي مكتب المدير دق الباب ودخل فوجد ابنه ادم ملابسه مبعثره بشده وتوحي بانه تشاجر مع احد بشده
ذهب اليه وقال بقلق: اي ال عمل فيك كده ياادم اي ال حصل
المدير: اتفضل اقعد يابشمهندس وانا هفهم حضرتك
قاسم بغضب شديد: تفهمني ايه انت مش شايف شكل الولد عامل ازااي
المدير: حضرتك زعلان ع شكل ابنك طب بص بقا وشوف الولد التاني ال ورا حضرتك عامل ازاى
نظر قاسم الي حيث يشير المدير ووجد ولد مضروب ووجهه احمر وقميصه مقطوع وحالته لايثري بها.

نظر قاسم الي المدير مره اخر باستفهام
ليقول المدير: ابن حضرتك ال عمل ف الولد وبهدله بالشكل ده وفوق كل مش راضي يحكي ايه ال حصل وكل ما اساله يبصلي ويسكت والولد التاني كمان مش راضي يتكلم
نظر قاسم الي ابنه بصدمه مما فعله وقال: ادم اي ال انت عملته ده
نظر له ادم بصمت ولم يعطيه جواب
نظا له قاسم وقال بغضب مكتوم: مااشي ياادم حاسبك معايا لما نروح
نظر ادم الي الارض ولم يرد عليه.

ليوجهه قاسم سؤاله الي الطفل وقال: ايه ياحبيبي ال حصل عشان تضربوا بعض
نظر الطفل الي ادم ف نظر له ادم نظره مرعبه فيما معناه الا يتحدث وقد لاحظ قاسم نظره ابنه للطفل فرد عليه الظفل بخوف: مفيش حاجه ياعمو ادم معمليش حاجه
قاسم بتنهيده وقذ وجهه حديثه الي المدير: المطلوب مني ايه دلوقتي
المدير: اهل الطفل جاين دلوقتي وهيعملوا مشكله كبيره
قاسم: انا مستعد لاي تعويض مادي واذا كان ع ادم ف اوعدك انها هتكون اخر شكوه منه
ونظره الي ابنه بتحذير: مش كده ياادم
امأ ادم براسه.

فقال المدير: تمام يابشمهندس قاسم تقدر تتفضل وانا هراضي الاهل باي مبلغ يطلبوه ولو جد اي جديد هرن ع حضرتك
قاسم: تمام
ثم نهض من ع الكرسي وسحب ادم من يده وقبل ان يخرج من الغرفه قبل راس الطفل وقال بهمس: انا اسف ياحبيبي ع ال عمله ادم واوعدك انها مش هتفرر تاني تمام
ابتسم الطفل ابتسامه وامأ براسه
وكان يراقبهم ادم بغيره
خرج ادم وقاسم من المدرسه وركبوا السياره ادار قاسم السياره وقام بالتوجهه الي حديقه خاصه تحيط بها الخضره من كل جانب
دخل قاسم وادام الحديقه وجلسوا ف مكان هادئ للغايه والخضره تحيط بهم من كل مكان
جلسوا ولم يتحدث اي احد منهم.

ليقاطع قاسم بعد فتره هذا الصمت وهو يقول: ليه عملت كده ياادم
نظر ادم امامه ولم يرد عليه
ليقول قاسم بهدوء: من امتي ياادم وانت بقيت عدواني كده ومن امتا وانت بتعمل مشاكل يعني ينفع يعني تحط بابا ف الموقف ده ده انا كنت قاعد قدام المدير وانا ف نص هدومي من الكسوف بقا هو ده ادم البطل بتاعي ال الناس كلها بتحكي بادبه واخلاقه وهدوءه وشاطرته
قال ادم ودموعه تنهمر ع وجهه: اسف
مسح قاسم دموعه بحنان وقال: متعيطش ياادم وانا خلاص سامحتك طالما انت مش هتعمل كده تاني مش انت مش هتعمل كده تاني مش كده ياحبيبي
امأ ادم براسه: ااه.

نظر لها قاسم وقال بصبر: ها بقا احكيلي اي ال حصل خلاك ضربت الولد كده
قال ادم بغضب وانفعال طفولي: كل شويه يقعد يغظيني ب ال مامته بتعمله معاه وبيقعد يقولي ان محدش بيحبني وان ماما راحت عند ربنا عشان مش طايقاني نظر لقاسم وقال بحزن: هو انا فعلا محدش بيحبني
قال قاسم بحب: مفيش اي حاجه من الكلام ده ياحبيبي انا بحبك وبموت فيك كمان وعمتو رهف وتيته فريده كل دول بيحبوك سيبك من كلام الولد ده هو ممكن يكون غيران منك عشان انت شاطر وهادي ف عشان كده ملكش دعوه بيه ولما يتكلم اعتبر ان هوا بيتكلم وهو لما يلاقي كده هيبعد عنك ومش هيكلمك ويضايقك تاني اتفقنا.

ادم: اتفقنا
واكمل بعدها بغيره: بوسني من هنا واشار الي جبينه
ابتسم قاسم وقال له: انا مش هبوسك بس انا هحضنك حضن كبير اووي كمان
مرت ساعه ع جلوسهم بالحديقه وقد استطاع قاسم اخراج ادم من حاله الحزن التي كانت مسيطره عليه ثم قام بتوصيل ادم الي القصر وذهب هو الي الشركه

وصل قاسم الي الشركه ودخل مكتبه واخد يعمل لعده ساعات بتركيز شديد حتي قاطع تركيزه صوت دق ع الباب فاذن للطارق ف دخل مازن
بمجرد ان راه قاسم قال ببرود: خير
مازن بكسره: انا انا عارف انك مش طايق تشوف وشي وعارف ان ال عملته كبير بس جاي اطلب من طلب واحد واخير
نظر له قاسم فقال مازن: انا مسافر ومهنش عليا امشي وانت زعلان مني مش عايزك انت مخصوص تكون شايل مني
نظر مازن الي الارضه لحظات وهو يحاول ان يبلع ريقه حتي.

لا يبكي واكمل: انا من ساعه ما ابويا وامي ماتوا وانت كنت محور حياتي كلها ياقاسم اخويا وصاحبي وابويا وكل حاجه انا بطلب منك اخر طلب بس انك تسامحني وانا مسافر ومش هتشوف وشي تاني
قام قاسم من ع الكرسي واتجه اليه ولكمه في وجهه ثم قام بعدها باخده ف احضانه لينهار مازن ف البكاء: اسف ياقاسم اسف والله مش قصدي اي حاجه من ال انت متخيلها انا حبتها والله العظيم حبيبتها انا كنت خايف اقولك كنت خايف اخسرك بس ف الاخر خسرتك وخسرتها بردو سامحني ياقاسم
قاسم وقد دمعت عينه: خلاص يامازن خلاص انا سامحتك.

خرج مازن من احضانه ومسح دموعه وقال: الحمدلله كده ممكن امشي وانا مستريح شويه هتوحشني اووي ياصاحبي
قاسم: هوحشك ايه انت مش هتسافر وهتقعد هنا معايا وكل حاجه هترجع لاصلها
قال مازن بحزن وكسره: معتقدتش معلش ياقاسم سبني ع راحتي اهم حاجه انك سامحتني ودي اهم حاجه عندي انا طيارتي كمان ساعه ف جيت اطلب منك السامح واسلم عليك قبل ما امشي ياعالم هعرف اشوفك تاني ولالا
نهره قاسم وقال: بطل كلامك الغبي ده انا هسيبك شهر ولا شهرين تغير فيهم جوو وترجع تاني انت فاهم
مازن بضحكه صغيره: ماشي ياصاحبي
احتضنه مازن مره اخر بشده وقال: اشوفك وشك بخير.

قاسم وهو يمسح ع ذراعه: هتصل عليك كل يوم واوعي ارن الاقي تليفونك مقفول فاهم
مازن: حاضر يلا مع السلامه
قاسم: مع السلامه
خرج مازن من غرفه قاسم وخرج من الشركه وركب سيارته قاصدا المطار
بعد خروج مازن جلس قاسم ع الكرسي وهو حزين ع صاحبه ثم اخد قرار فجاه
فقام بالاتصال ع رهف وانتظرت لحظات حتي اتاه صوتها
رهف: السلام عليكم ازيك ياابيه.

قاسم: عليكم السلام رهف مازن مسافر المانيا وانا بقولك اهو لو لسه عايزاه روحي وراه وامنعيه انا ال بقولك يارهف
رهف بصدمه: ايه مسافر
قاسم: ااه يارهف مسافر المانيا بعد ساعه انا بديلك حريه الاختيار لو عاوزاه روحيله ووقفيه ولو لا ف براحتك كل ده ف ايدك
رهف: ماشي ياابيه
قاسم: ماشي يارهف سلام
اغلقت رهف مع قاسم واخدت دموعها تنهمر ع وجهها: مسافر يعني مش هشوفه تاني انا هروحله واقفه ولكن اكملت بعدها: لا مش هروح انا هعاقب نفسي ع الغلط ال عملته وهو كمان لو كان بيحبني فعلا كان مسافرش وعافر عشاني وهو اكيد عارف ان الكلام ال قولته ليه عشان خاطر قاسم واكملت بعدها بتصميم: ااه هو ده القرار الصح.

كان مازن جالس ع كراسي الانتظار منتظر طيارتها وكان يمسك هاتفه وقال ف نفسه: رني بقا يارهف رني وانا هرجع رني وحسسيني انك متمسكه بيا
تحطم امله عندما سمع بان الطائره اوشكت ع الاقلاع
نظر الي هاتفهه بكسره وقال: ياخسارة يارهف ياخساره ثم اتجه نحو الطائره وركبها واقلعت الطائره ذاهبه الي المانيا
تري هل انتهت قصه حبهم ام ان للحديث بقيه.

10-12-2021 08:44 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [8]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل التاسع

بعد مرور 3 سنوات
في منزل بطلتنا حنين
خرجت حنين من غرفتها وهي تجري الي جدتها انعام واحتضتنها وقالت بفرحه شديده: باركيلي ياتيته باركيلي اتقبلت ف الشغل اخيراا انا فرحانه اووي ياتيته
انعام بفرحه لفرحتها: مبااارك ياحبيبتي ربنا يكرمك فيه ياحبيبتي
حنين: ياارب ياتيته عارفه ياتيته الشركه ال اتقبلت فيها دي شركه كبيره جدا ماشاءالله واتشهرت خصوصا ف اخر سنتين ليها اكيد لما هشتغل ف شركه زي كده هتكون حاجه كويسه ليا بغض النظر ان الشغل مش بشهادتي بس اهم حاجه اني اشتغلت.

انعام: انتي هتشتغلي ايه الشركه دي ياحنون
حنين: هشتغل سكرتيرة
انعام: وهتبتدي امتي
حنين بفرحه: بكررره
انعام: ربنا يوفقك ياحبيبتي واشوفك دايما كده فرحانه ياروح قلب تيته
احتضنتها حنين وقالت: ربنا يخليكي ليا ياتيته

ف قصر قاسم
كان قاسم تجلس ع طاوله الطعام يتناول الطعام مع ادم ورهف ووالدته فريده
كان يجلسوا ف صمت تام
حتي قال قاسم وهو ينهض من ع السفره بعد انتهاء طعامه: الحمدلله واكمل وهو ينظر الي ادم: ادم بعد ما تخلص الاكل تعالى ع الجنينه بره عشان عايزك
ادم بطاعه: حاضر يابابا
خرج قاسم الي الجنينه وجلس عل كرسي واخد يعبث بهاتفه منتظرا ادم وبعد فتره ليست طويله خرج ادم وجلس بجانب والده
ادم بهدوء: ايوه يابابا.

قاسم بحنان وحب: عامل اي ياادم معلش انا عارف اني قصرت معاك ف الفتره الاخيره بس انا دخلت ف صفقه مهمه اووي وكان ةل تركيزي فيها
ادم: لا عادي
قاسم: ها بقا احكيلي يابطل احكيلي اي اخبار المذاكره معاك والمدرسه
ادم: كويس
قاسم بصبر من برود ابنه: طب امتحاناتك امتي.

ادم: الاسبوع الجاي
قاسم: وانت بقا مجهز نفسك وذاكرت ولا لسه
ادم: اه يعني
قاسم: ربنا يكرمك ياحبيبي ان شاءالله قولي بقا متعرفتش بقا ع صحاب ليك ف المدرسه
ادم: لا
قاسم: لا ليه بقا
ادم: عادي يعني مش عايز اصحاب حد
قاسم: ليه بقا ده اجمل الصحاب والله بتذاكروا مع بعض وبتلعيوا مع بعض ولما تكبر شويه هتخرجوا مع بعض كل ده تعمله مع صحايك احسن ما تعمله لوحدك
ادم: امم مش فارقه عادي يعني اكون مش مصاحب او مصاحب.

قاسم بتنهيده: مااشي يااادم انا قولت اطمن واشوف اي اخبارك ومتزعلش اذا كنت مبسالش الفتره الاخيره بس زي ما قولتلك
ادم: لا مش زعلان عادي
قاسم وهو يهم بالقيام: ماشي ياادم انا ماشي مش عايز حاجه
ادم: لا شكرا
قبله قاسم من جبينه وقال: سلام
ادم: مع السلامه.

صعدت رهف الي غرفتها واخدت روايه من علي مكتبها وجلست ع السرير وبدأت بالقراءه بتركيز
توقفت عن القراءة عندما وجدت ان هاتفهها يرن نظرت للرقم وجدته مسجل باسم private numbreجذبته وردت وقالت: السلام عليكم
الجانب الاخر:...
رهف: الوو الووو
وعندما لم تجد اجابه من الطرف الاخر اغلقت الهاتف وقالت: هو فيه اي كل فتره كده رقم غريب يرن واما افتح محدش بيرد
واكملت بحيرة: طب اقول لاابيه ولا اعمل ايه.

ولكت ردت ع نفسها وقالت: انا هقلق ابيه وخلاص يعني الموضوع مش مستاهل
انهت كلامتها وجذبت الكتاب وجاءت لتكمل قراءه ولكن قاطعتها صوره مازن وهي تاتي ف مخيلتها
وقالت ف حنين: ياتري عامل اي يا مازن تلات سنين معرفش فيهم خاجه عنك واكملت بدعاء وتوسل الي ربها: ياارب يكون كويس ياارب
انهت دعائها بتنهيده اشتياق له ثم نظرت الي الكتاب وبداءت بالقراءه مره اخرى.

ف الشركه التي ستعمل بها حنين
كانت حنين جالسه ع كرسي الانتظار وهي منتظره مديرها وكانت تفرك يديها ببعضها من شده التوتر ولكن قالت ف نفسها: اييه ياحنين في ايه الموضوع مش مستاهل كل ده لو دخلت للمدير بالمنظر ده اكيد هيطردني اهدي ياحنين اهدي
اخذت تاخد شهيق وزفير لتهدء من روعها
وقالت بتساؤل للفتاه التي قريبه منها والتي كانت تعمل بتركيز شديد: لو سمحتي هو المدير هياخر ولاايه
الفتاه: لا مستر ق...

واكملت: اهو جه اهو
نظرت حنين الي الشخص الذي تنظر له الفتاه
وجدته شاب ثلاثيني عكس توقعها فقالت ف نفسها: اي ده هو المدير صغير انا كنت احسبه كبير لما شوفت الشركه دي لا بجد ماشاءالله
دخل عليهم بهيبه وجاذبيه تجذب الانظار
دخل الي مكتبه وبعد فتره قليله قام بالاتصال ع الفتاه التي كانت تجلس مع حنين وقال: دخليلي السكرتيره الجديده
الفتاه: حاضر يافندم.

اغلقت معه ووجهت كلامها الي حنين وقالت: مستر قاسم مستنيكِ جوه
حنين بتلقائيه: اي ده هو المدير اسمه قاسم
الفتاه: افندم انتي جايه تشتغلي سكرتيره للمدير وانتي مش عارفه اسمه المدير اايه ع العموم ااه اسمه قاسم بشمهندس قاسم العامري
حنين بابتسامه حرج: ااا شكرا
انا هدخل انا بقا
الفتاه وهيا تنظر للحاسوب امامها: اتفضلي
ذهبت حنين وقالت ف نفسها: اي الاحراج ده
وقفت امام باب مكتب قاسم واخدت تطمئن من نفسها ثم طرقت ع الباب منتظر رده لتدخل
قاسم: ادخل.

دخلت حنين ووقفت منتظره حديثه وهيا تنظر للارض
طال انتظرها ولم يتحدث قاسم فر فعت راسها من ع الارض ونظرت اليه وجدته ينظر للاب توب بتركيز شديد فقالت نفسها: هو نسي ان انا هنا ولااايه اما اعمل اي صوت عشان ياخد باله ف قالت بنبره شبه عاليه: احم احم
نظر لها قاسم ف نظرت الارض سريعا
ف قال قاسم: اقعدي واشار لها للكرسي الذي امامه
جلست حنين عل الكرسي وقد عاد اليها توترها من جديد
قاسم: اسمك ايه.

حنين وهيا نحاول ان تجعل صوتها طبيعي: حنين احمد
قاسم: عندك كام سنه ياانسه حنين
حنين: عندي 28 سنه واا احم مش انسه
قاسم: متزوجه يعني تمام يامداا
قاطعته حنين بتوتر: مش متجوزه انا مطلقه يافندم
قاسم: تمام فهمت طيب ياحنين ف حاجات كده نتفق عليها عشان منتعبش بعض.

اولا كل ما اجي الصبح وادخل المكتب لازم القهوه تيجي ورايا يعني direct كده اول ما تشوفني الصبح تقومي من مكتبك تجيبي القهوه وتدخليها ورايا
ثانيا: مبحبش الرغي الكتير والاسئله الكتيره
ثالثا: مواعيدي واي حاجه انتي بتنظميها وبعد تيجي تقولي ع جدول يومي والحاجات دي السكرتيره ال بره ال انتي هتاخدي مكانها هيا هتفهك الوضع ماشي ازاي اتفقنا ياحنين.

اومات حنين براسه فقال قاسم بصرامه: مبحبش انا شغل الصمت ده كلميني زي ما بكلمك
حنين واخدت تفرك يديها بتوتر: اسفه يافندم مش هتكرر تاني
قاسم وقد عاود نظره الي الاب توب: تمام تقدري تتفضلي وهاتيلي القهوه
حنين: حاضر يافندم
جاءت حنين ان تخرج من الغرفه ولكن قاطعها صوت قاسم وهو يناديها: حنين
حنين: ايوه
نظر لها قاسم بتمعنن وقال: احنا اتقابلنا قبل كده.

حنين: لا يافندم معتقدتش حاجه زي كده
قاسم: خلاص تمام روحي انتي
خرجت حنين من الغرفه فقال قاسم ف نفسه: انا حاسس اني شوفتها قبل كده ولكن قال بعدها: ممكن بتخيل او حاجه
خرجت حنين مم الغرفه وقالت للسكرتيره بتساؤل: لو سمحتي مستر قاسم عايز قهوه اعملها فين
اشارت لها الكرتيره ع مكان البوفيه: هناك اهو
حنين: تمام شكرا ولكنها التفتت لها مره اخري وقالت: هو مستر قاسم بيشرب قهوته ايه
السكرتيره: مظبوط
حنين: تمام.

ذهبت حنين الي البوفيه وقامت بعمل القهوه لقاسم
انتهت من عملها ف اخدتها وذهبت الي مكتب قاسم طرقت الباب وانتظرت حتي اتاها رده
دخلت حنين ووضعت فنجان القهوه ع المكتب امام قاسم ووقفت امامه
نظر لها قاسم وقال: في حاجه ياحنين
حنين بحرج: لا حضرتك عايز حاجه تاني
قاسم: لا مش عايز اتفضلي
حنين: ماشي.

مرت ساعات وانتهت حنين من يومها الاول من عملها
خرجت خارج الشركه وقالت ف نفسها: انا اروح مشي احسن بدل ما اركب مواصلات
مشت حنين مسافه ليست بقصيره ولكن لمحت شئ جعلها تتسمر مكانها وقد ترقررت الدموع بعينيها.

10-12-2021 08:45 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [9]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية حطمت أسوار قلبي
رواية حطمت أسوار قلبي للكاتبة بسملة حسن الفصل العاشر

مرت ساعات وانتهت حنين من يومها الاول من عملها
خرجت خارج الشركه وقالت ف نفسها: انا اروح مشي احسن بدل ما اركب مواصلات
مشت حنين مسافه ليست بقصيره ولكن لمحت شئ جعلتها تتسمر مكانها وقد ترقررت الدموع بعينيها
فقد رات احمد وهو يمسك طفل صغير وبجانبه زوجته نجوي وكانت الاخري تحمل طفل رضيع بين يديها... ظلت حنين تشاهدهم والدموع تنهمر من عينيها حتي اختفوا من امامها فلم تستطع المشي اكثر من ذلك ف اوقفت تاكسي وركبته وذهبت الي منزلها.

بعد فتره قصيره وصلت حنين الي بيتها وفتحت الباب بمفتاحها الخاص ودخلت الي الشقه ف وجدت جدتها انعام جالس ع الاريكه تتابع التليفزيون بتركيز ف ركضت اليها حنين واحتضنتها بشده وهيا تبكي لتقول الجده انعام بذعر وخوف ع حنين: اي ياحنين مالك ياعمري ايه ال حصل
لم تستطيع حنين التحدث من البكاء ف اخدت الجده تهدأها حتي هدأت حنين بعد فتره
لتقول الجده بحنان وهيا تزيل دموعها: مالك ياحبيبتي اي ال حصل ل ده كله ف حاجه حصلت ف الشغل
لتهز حنين راسها بلا
ف اكملت انعام: امال ايه.

حنين بشهقات: شوفت شوفت احمد انهاردا ومراته وكان ماسك ولد ف ايده ومراته كانت شايله بيبي صغير واكملت ببكاء انا مش فارق معايا احمد والله ولا بحقد عليهم والله ياتيته بس اشمعني انا مجبتش اطفال انا كان نفسي ف بييي صغير كان نفسي اووي ياتيته.

انعام وهيا تربت ع ظهرها: استغفري ربنا ياحنين وبلاش تقولي الكلام ده تاني
حنين ببكاء: استغفر الله العظيم انا مش قصدي حاجه والله ياتيته انا بس
قاطعتها الجده وقالت: مفيش بس ياحنين المفروض ياحبيبتي تكوني عارفه ان ربنا مش بيجيب حاجه وحشه ابداا يمكن ربنا ما اردش انك تجيبي اطفال عشان عارف ان احمد مش بيحبك وكمان يمكن لو كنتي كملتي مع احمد وجبتي اطفال كانوا جم فيهم حاجه ويتعبوكي او ممكن يطلعوا مش كويسين اخلاقيا قولي الحمدلله ياحنين وان شاءالله ربنا هيرزقك بحد يحبك وتجيبي منو اطفال ياحبيبتي.

حنين وهيا معترضه: لا ياتيته انا مش هتجوز تاني
انعام: لا ان شاءالله هتتجوزي ياروح ياتيته
وهتتجوزي واحد يحبك بجد ويعوضك عن الايام الوحشه اللي مرت عليكي ياحبيبتي
حنين: لالا طبعا مستحيل حاجه زي كده تحصل
انعام: لما نشوف يااستاذه حنين
واكملت بعدها لتنهي هذا الحوار: ها عملتي اي ف الشغل انهاردا احكيلي

نظرت لها حنين وقصت كل ما حدث ف يومها الاول بالعمل بحماس كطفله صغيره وقد نست ما حدث واخدت جدتها تتابع حديثها وع وجهها ابتسامه
ف المساء ف قصر قاسم
كان كل من قاسم ورهف وفريده وادم جالسون مع بعضهم ف التراك وكان قاسم ورهف يتحدثون مع بعضهم

قاسم: ايه يارهف مش ناويه تشتغالي ولاايه
رهف بمرح: لا ياابيه انا كده حلوه اووي مفيش احلي من قعده البيت والله وانا واخده قراري ااني اول ما اخلص كليه هقعد ف البيت كده 10 او 20 سنه اريح فيهم بعد مشوار التعليم
قاسم بضحكه: 10 20 ليه ياابنتي قليل جداا
رهف بضحك: شوفت ياابيه بضحي ازاي

قاسم: شوفت يااختي شوفت واكمل بعدها: ع العموم يعني لو الشيطان لعب ف دماغك وحبيتي تنزلي تشتغلي ف مكانك ف الشركه مووجود
رهف: مااشي ياابيه
قال ادم لابيه: بابا هو انا ينفع اجاي معاك الشركه ف يوم
قاسم: اه ياحبيبي ينفع شوف اليوم الفاضي عندك وقولي وانا ابقي اخدك معايا
ادم بلهفه: ينفع بعد بكره

قاسم بإبتسامه: ينفع بعد بكره ياادم
وجلسوا بعدها يتحدثوا ف مواضيع مختلفه حتي
قاطع حديثهم صوت رنين هاتف قاسم
نظر قاسم للاسم وسرعان ما ارتسم ع وجهه ابتسامه فرد ع المتصل وقال: ايه ياعم هي المانيا تنسيك اخوك كده

المتصل بابتسامه: ازيك يااقاسم وحشتني والله
قاسم: انت ال وحشتيني والله يامازن
وبمجرد ما سمعت رهف اسم مازن دق قلبها بعنف شديد اشتياقا له فكم تتمني ان تراه امام عينها مره اخري ف هو مالك فؤادها وحب طفولته

حاولت رهف ان تظهر بانها غير مهتمه لكي لا يلاحظ اخيها شئ ولكنها ف الحقيقه كانت تتابع حديث قاسم ومازن باهتمام شديد وقلبها يدق ك طبول

قاسم: اي اخبارك ف المانيا يا مازن مش ناووي تنزل بقا ولاايه كفايه 3 سنين
تابعت رهف سؤال قاسم باهتمام شديد وهيا تتمني بان ينزل قريباً حتي ترااها ولكن تحطم امالها حين سمعت قاسم يقول: لسه شويه ايه يامازن انت مشتعبتش غربه ياابني.

واكمل حينما رد عليه مازن
قاسم: خلاص يامازن ع راحتك بس خلي بالك مش هسيبك ع راحتك كده كتير
صمت قاسم واستمع حديث مازن ثم قال بعدها: الله يسلمك يامازن يلا مع السلامه
انهي قاسم الحديث مع مازن فقال ل والدته: مازن بيسلم عليكي ياامي
فريده: الله يسلمه ياحبييي وحشني والله مش هينزل بقا ولاايه
قاسم: سالته وقالي لسه شويه
فريده: ربنا يجيبه بالسلامة يارب

ف مكان لاول مره نذهب اليه
ف المانيا
عند مازن الذي تغير كليا ف اخر 3 سنوات اصبح جسمه عريض ورياضي بفعل التمارين القاسيه التي يقوم بها
نمت لحيته كثيرا وما زاده هذا الا جاذبيه
نجده يجلس ع كرسي ف الشرفه وهو ينفث سجيارته بشروود وقال:

تلات سنين يارهف بعيد عنك حاولت اشغل نفسي بالشغل واحاول انساكي بس بردو مش قادر
ياتري غيابي ده مآثر فيكي يارهف ولا مش فارق معاكي
نفسي انزل عشان اشوفك ومش عايز انزل لاني خايف تجرحيني تاني وانا مش هتحمل منك جرح تاني
طول الفتره دي بصبر نفسي لما بسمع صوتك كل فتره اه مش بنتكلم بس كفايه اني بسمع صوتك واكمل بسخريه: خوفي كله انها تكون حبت حد تاني ونسيت ان كان فيه حد ف حياتها اسمه مازن واكمل بعدها بتنهيده: لو ده حصل فعلا مش عارف ساعتها ايه ممكن يحصلي.

ف صباح يوم جديد
كانت حنين جالسه ع مكتبها بملل شديد وقالت بزهق طفولي: ده الشغل ال مفهوش شغل ده
ضحكت ع جملتها بخفوت وقالت: ايه ال انا بقوله ده
واكملت بعدها: وبعدين ايه المدير ال بيجي شركته متاخر ده اكيد طبعاً نايم ف البيت ولا همه الناس ال قاعده منتظره حضرته وهتموت من الملل
جاء صوت من خلفها يقول بسخريه: لا والله ملهوش حق
نظرت الي مصدر الصوت ولم يكن سوي قاسم
بلعت ريقها بصعوبه شديده وقد عقد لسانها ولم تستطيع التحدث.

فقال لها قاسم بصرامه: ورايا ع المكتب
اؤمات حنين براسها
فقال قاسم بصوت شبه عالي: انا قولت اي ع موضوع الاشارت ده يااستاذه حنين
حنين ببعض الخوف: اسفه يافندم مش قصدي والله
نظر لها قاسم قليلا ثم دخل الي مكتبه
فقالت حنين ببكاء طفولي: ياصغيره ع الهم يالوزه اكيد هتطرد ليه كده يارب ده انا مكلمتش تاني يوم حتي واكملت بعدها: اروح ادخل بسرعه قبل ما عم هولاكو ده يجي ياكلني.

ذهبت حنين الي مكتب قاسم وطرقت ع الباب ثم دخلت ووجهت نظرها الي الارض منتظره حديثه
رفع قاسم راسه من ع الاوراق التي امامه و التي كان يتفحصها
فنظر لها قاسم وقال بجمود: فين القهوه
فرفعت حنين راسها بصدمه وقالت يتلقائيه: قهوه ايه هو مش حضرتك هتطردني
نهض قاسم من ع الكرسي واتجه اليها
وعندما وجدته حنين هكذا قالت برعب ف نفسها: هياكلني هياكلني.

اقترب منها قاسم مسافه لا بائس بها وقال بصوت هادئ: ليه ياحنين وانت عملتي حاجه غلط عشان اطردك
قالت حنين بسرعه وطفوله: لا
اقترب منها قاسم اكتر فرجعت حنين للخلف حتي التصقت بالباب ف قام قاسم بمحاصرتها بيد واحد وقال بنبره رجوليه:مش عيب واحده كبيره كده تكذب ياحنين.

حنين وقد اوشكت ع البكاء: اسفه واكملت: ممكن حضرتك تبعد شويه عشان كده عيب حضرتك
ابتعد قاسم عنها وهو يمنع ابتسامته من الظهور: اول واخر مره يحصل ال حصل ده وروحي يلا اعملي قهوه زي بتاعت امبارح
قالت حنين بسرعه: حاضر
انهت كلامتها وخرجت بسرعه شديد من المكتب
فقال قاسم بابتسامه بعد خروجها: انا مشغل طفله عندي تقريباً
واكمل بهيام: بس عيونها جميله.

وسرعان ما ادرك نفسه وقال وهو ينهر نفسه: في ايه ياقاسم اعقل كده
ثم ذهب الي مكتبه وامسك اخد يتفحص الاوراق التي امامه من جديد
خرجت حنين من المكتب واتجهت الي البوفيه وقالت وقلبها يدق بشده: ايه ال حصل ده ازاي يتجرأ ويعمل كده انا لازم اوقفه عند حد ااه لازم اعمل كده عشان ميسوقش فيها
قامت حنين بعمل القهوه ثم اتجهت الي قاسم ودخلت مكتبه ثم وضعت القهوه امامه.

وقالت بنبره حاولت ان تجعلها صارمه: لو سمعت ياا مستر قاسم متحاولش تعمل كده تاني وتتعدي الحدود ال ما بينا
قاسم ببرود ولم يكلف نفسه حتي ان ينظر لها: روحي ياحنين شوفي شغلك
حنين بعصبيه وصوت عالي: هو ايه ال شوفي شغلك يامستر قاسم انا بقول لحضرتك مش عايزه ال حصل ده يتكرر تاني يااما هسيب الشغل
قاسم بزعيق: صوتك ياحنين وانا مش بتهدد وقولتلك روحي لشغلك يبقي تروحي لشغلك مش بتكلم هندي انا
حنين ببكاء: متزعقليش كده

قاسم بتنهيده: خلاص ياحنين حاضر ال حصل مش هيتكرر تاني كده كويس
قالت حنين وهيا تمسح دموعها بضهر يديها: ااه
قالت كلامتها ثم خرجت الي الخارج
اتبع قاسم خروجها وهو يضحك بخفوت ع طفوليتها
مر باقي اليوم دون احداث جديده
ف المساء عند منزل حنين
كانت حنين تجلس مع جدتها ويقوم بمتابعة احدي البرامج التليفزيونية.

فقالت حنين لجدتها بنعاس: طب ياتيته انا هدخل انا بقا عشان انا نعست خالص
انعام: ماشي ياحنين
حنين وهيا تقبل جبهتها: تصبحي ع جنه يانونه
انعام: وانتي من اهلها ياحبيبتي
دخلت حنين الي غرفتها وتسحطحت ع الفراش وقبل ان تغفو جاءت صوره قاسم امامها لتقول بغيظ: عم هولاكو البارد مش عارفه عشان يعني ربنا عطيلوا شويه طول زياده يعمل فينا كده
واكملت بعدها: هو مش طول بس حقيقه هو حاجات كتير واكملت: يانهار ابيض انا بفكر ف ايه نامي ياحنين نامي استغفر اللہ العظيم
وبالفعل لم تكمل بضع دقائق الا وغطت ف سبات عميق

ف صباح يوم جديد
ف قصر قاسم
كان قاسم واقف ف حديقه المنزل وهو منتظر ابنه ادم لكي يذهب معه الشركه
لما ينتظر كثيرا ووجد ابنه قادم اليه
فقال له قاسم بمرح: ايه ده ياعم ادم ايه الحلاوه دي ده انت ال هتاخد الانظار مني
نظر له ادم وقال بابتسامه: شكرا
قاسم بابتسامه: طيب يلا ولاايه
ادم: يلا
ركبوا معا السياره ووصلوا الي شركه.

ف نزل قاسم وادم من السياره وامسك قاسم يد ادم ودلفوا سويا الي الشركه
اخد ينظر ادم الي الشركه باعجاب
ليقول قاسم: ها اي رايك ف الشركه
ادم: حلوه
مر قاسم ع مكتب حنين وقال: السلام عليكم
حنين: وعليكم السلام
قاسم: عايزه القهوه ياحنين
ونظر لادم وقال له: تشرب ايه ياادم
ادم: عصير برتقان
قاسم: ماشي وقال لحنين وهاتي عصير برتقان لادم.

حنين وهي تنظر لادم: حاضر
ذهبت حنين واحضرت المشروبات ودخلت الي مكتب قاسم ووضعتهم
ليقول قاسم بتساؤل لحنين: في اي اجتماعات انهارده
حنين: ااه يا فندم فيه اجتماع مع الوفد الالماني كمان ربع ساعه
قاسم: تمام ياحنين اطلعي انتي
حنين: حاضر
بعد خروجها قال قاسم لادم: معلش ياادم انا عندي اجتماع ف ايه رايك تطلع تقعد مع حنين بره عبال ما اخلص اجتماع
ادم: ماشي
قاسم: طيب يلا اشرب العصير
بعد مرور عشر دقائق خرج ادم وقاسم.

ليقول قاسم ل حنين: معلش ياحنين خلي ادم معاكي عقبال ما اخلص الاجتماع
حنين: ماشي يامستر قاسم مفيش مشكله
ونظرت لادم وقالت بابتسامه: تعالي ياحبيبي اقعد
قاسم: روح يلا ياادم وانا مش هطول ياحبيبي ماشي
ادم: ماشي
جلس ادم بالقرب من حنين
لتقول حنين بلطف: ازيك ياادم
ادم: الحمدلله
حنين: انت عندك كام سنه ياادم
ادم: عندي 10 سنين
حنين: امم وانت تقرب ايه بقا لمستر قاسم
ادم: يبقي بابا
لتنظر له حنين بصدمه وقالت ف نفسها: ايه مستر قاسم متجوز.




الكلمات الدلالية
رواية ، حطمت ، أسوار ، قلبي ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 01:00 صباحا