أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





رواية عشقت المتمردة

في المطار راجل كبير واقف مستني بقلق وصول رحله من نيويورك واخيرا اعلن المطار عن وصول الرحله واخيرا ظهرت بنت بشنط كتير معا ..



03-12-2021 02:15 صباحا
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 

t21947_4636

في المطار راجل كبير واقف مستني بقلق وصول رحله من نيويورك واخيرا اعلن المطار عن وصول الرحله واخيرا ظهرت بنت بشنط كتير معاها اتنين شايلين شنطها الكتير وجت تجري
@ بابي بابي
اتحرك الراجل الكبير بفرحه وفاتح ايديه يضم بنته في حضنه
سالم : وحشتيني يا قلب بابي
ندي : i miss u so much dad
سالم : يالا بينا
اخدها وروح علي فيلتهم
ندي : بابي وحشتني مصر قووووي .. المهم اخبارك ايه انت ؟

سالم : انا الحمد لله كويس انتي ايه اخبارك ومامتك اخبارها ايه ؟
ندي : سيبك انت مامي مع عريسها الجديد
سالم : لا حول ولا قوه الا بالله هيا اتجوزت تاني ؟؟
ندي : قول عاشر سيبك منها بابي بقي ....بابي انا عايزه اتفسح كتييييير قوي.
سالم : اوك حبيبي روحي ارتاحي النهارده وبكره ابدأي فسحتك
ندي : بس لعلمك انا شهر بس وهرجع تاني
سالم : ترجعي فين ؟؟ استقري بقي هنا. مامتك وانتي مش بترتاحي معاها ودي بلد ابوكي
ندي : no dad ,it's impossible
i have a life there.

سالم : حبيبه قلبي لو سمحتي علي الاقل كلميني عربي وبعدين انتي مسيرك اصلا لبلدك فلزمته ايه السفر ؟ اعملي حياه تانيه هنا !!!
ندي : لا مقدرش .. مش هقدر وبعدين انا عايشه لوحدي مش مع مامي
سالم : يبقي طالما لوحدك تعيشي معايا هنا
ندي : بابي انا تعبانه ومحتاجه ارتاح
Excuse me.

سابته وطلعت وهو مخلصش كلامه اصلا معاها ولا لحق حتي يقعد معاها
عدت الايام وهيا كانت متفقه مع اصحابها ينزلوا يقضوا معاها الاجازه في مصر وكلهم نفس العينه اغنياء عايشين بره
بتخرج بتتفسح بتسهر بتشرب بتلبس عريان وكأنها امريكيه اصلا ولا دين ولا اخلاق
ابوها مهما يكلمها مش بتسمع وكل شويه تقوله انها حريه شخصيه وانها هتسافر خلاص فكان لازم ابوهايشوف حل وجذري وبسرعه والا بنته الوحيده هتضيع منه.

سالم : يا بنتي الوقت متأخر رايحه فين بلبسك ده ؟
ندي: please dad , just don't.bay
سالم : انا لازم اشوف حل وبسرعه قبل ما تسافر من تاني

شخصيات الرواية

ادم محمد السيوفي : شاب متعلم مثقف واخد دكتوراه في امريكا صعيدي الاصل وغني وكبير عائلته سنه في حدود ٣٣ سنه
ندي او ندوش : بنت دلوعه متربيه حياتها كلها في امريكا معندهاش اي اخلاق نهائي وكله مباح
سالم عبد الجليل : ابو ندي ابن بلد ورجل اعمال له وضعه.
رواية عشقت المتمردة للكاتبة الشيماء محمد الفصل الأول

في بلد في محافظه سوهاج
ادم: انا نازل يا ست الكل عايزه اي حاجه؟
كريمه: يسلم قلبك يا قلبي انت، طيب افطر الاول
ادم: هتأخر الفلاحين مجتمعين وعاملين مشكله علي الميه وبيتخانقوا مين يسقي قبل مين؟ ومش عايز اتأخر عليهم
كريمه: وبعدين في مشكله الميه دي؟
ادم: هحاول اشوف حل بإذن الله يا حبيبتي ما تقلقيش
كريمه: هتسافر القاهره امتي؟
ادم: ما تقلقيش مش قبل ما اشوف حل للمشكله دي
كريمه: وشغلك هناك ممكن يتأثر؟

ادم: يتأثر وايه يعني؟ كله فدي بلد ست الحبايب اهم حاجه انتي تكوني مبسوطه وراضيه؟
كريمه: ربنا يخليك ليا حبيبي ويرزقك ببنت الحلال
ادم: اممم طب اخلع انا بقي قبل ما نبدأ في موال بنت الحلال سلام
طلع يجري وهو خارج قابل اخته الصغيره ايتن
ايتن: ابيه احنا هنرجع cairo امتي
ادم: اظبط بس اموري ونرجع اشمعني
ايتن: يعني الكليه قربت
ادم: ما تقلقيش امال امجد اخوكي فين؟
ايتن: طبعا نايم هيكون فين يعني؟

ادم: طبعا اكيد راجع الصبح صح؟
اخته مردتش وبص لامه
كريمه: مسيره يعقل زيك اعذره اخر العنقود
ادم: دلعي فيه براحتك بس ما تلوميش غير نفسك يالا سلام
ايتن: ابيه هتنزل بالجلبيه كده؟
ادم: ماهو مش هينفع الارماني هناولا ايه؟
نزل ادم يقعد وسط فلاحينه يشوف مشاكلهم ومشاكل الاراضي كان له كلمته المسموعه وله وضعه في البلد والكل بيحترمه صغير وكبير.

كان دراعه اليمين وخادمه الامين فتحي والكل كان بيخاف من فتحي ده يمكن لانه عنيف حبتين او طويل حبتين او ضخم حبتين او كل الاسباب دي متجمعه مع بعض
ادم اضطر يسافر مصر في مشكله في شغله وهناك اتقابل هو وسالم لانهم شركاء من زمان وابو ادم كان الصديق المقرب لسالم
سالم: اخيرا جيت من البلد ايه اللي عاجبك هناك؟

ادم: بريح دماغي وبهرب من الشغل والزحمه وكل حاجه بستريح هناك وسط الناس الطيبه المهم حضرتك اخبارك ايه وبنت حضرتك جت بالسلامه ولا لسه؟
سالم: جت
ادم: وبتقولها كده ليه؟
سالم: سيادتها عايزه ترجع تاني
ادم: مش هيا هناك مع والدتها.

سالم: والدتها اتجوزت عيل كده وبعدين هيا ست مش مسؤله وعايشه وكأنها عيله عشرين سنه وتأثيرها وحش قوي علي البنت لدرجه ان البنت متعرفش اي حاجه في الدين او الاخلاق او التقاليد هيا امريكيه بحته
ادم: مع احترامي ليك ده عيبك انت، انت سيبتها لام مش مسؤله تربيها وفي أمريكا متخيل ايه؟ ده طبيعي اللي بتقوله ده.

سالم: بضعف قدامها وبعدين احنا مش بينا العلاقه دي فمش عايز اضغط عليها بس مش عجباني وحاسس اني بخسرها تماما دبرني يا ادم اعمل ايه؟
ادم: دي بنتك مشي كلامك عليها
سالم: خايف اعمل كده تاخد بعضها وتمشي وبعدين دي واخده ال**يه الامريكيه يعني لو حبت تمشي مش هقدر امنعها
ادم: فعلا دي مشكله بس مش عارف اقولك ايه؟ ربنا معاك
سالم: ان شاءالله تتحل المهم نتكلم في الشغل.

سالم مش عارف يعمل اي حاجه مع بنته وهيتجنن وخصوصا ان سفرها قرب، فكره اختمرت في دماغه بس تنفيذها صعب جدا وهيحتاج لمساعده بس ماقداموش حلول تانيه.

عند ادم في البلد
ادم: ماما النهارده سالم عبد الجليل جاي اعملي حسابك
كريمه: يا اهلا بيه بس خير مش انت قابلته في مصر جاي وراك ليه؟ في حاجه؟
ادم: علمي علمك هنشوف.

جه سالم واستقبلوه اجمل استقبال وقضي معاهم نص اليوم وقعدوا بعد الغدي
سالم: اتاريك تحب تهرب كل شويه علي هنا
ادم: مش قولتلك.
سالم: اكيد انت مستغرب جايلك ليه؟
ادم: البيت بيتك حضرتك تشرفني في اي وقت
سالم: وده العشم يا ابني بس انا طمعان في كرمك اكتر واكتر
ادم: اتكلم علي طول حضرتك مش محتاج لمقدمات
كريمه: ادم زي ابنك بالظبط انت تأمره وهو ينفذ
سالم: انتو بتحرجوني بكرمكم واخلاقكم دي
ادم: اتكلم علي طول بقي.






سالم: الاول سؤال تجاوبني عليه بمنتهي الصراحه
ادم: اتفضل
سالم: انت في حد خاص في حياتك؟
ادم: حد خاص بمعني ايه؟
كريمه: قصدك واحده يعني؟ يا ريت ده مترهبن مش عارفه ليه
ادم: انا مش مترهبن انا بس مفيش حد شدني
سالم: يعني مفيش واحده هنا ولا هنا؟ ولا اي حد مميز؟
ادم: لا مفيش بس ليه الاسئله دي؟
سالم: هفهمك، الموضوع كله يتخلص في كلمتين، ندي بنتي...
ادم: مالها؟ واقدر اساعدك بإيه؟

سالم: زي ما سبق وقولتلك ان والدتها اتجوزت عيل كده وانا مش عارف اقنعها تفضل في مصر وانت اقترحت اني امنعها غصب بس زي ما قلتلك انا ماليش سلطه عليها امنعها لانها بلغت السن القانونيه وعندها ٢٤ سنه ومعاها **يه امريكيه وهنا بقي يجي دورك
ادم: ازاي، لو بإيدي حاجه مش هتأخر
سالم: عايزك تمنعها
ادم: باي صفه؟
سالم: صفتك جوزها.

الكلام صدم ادم وامه والاتنين بصوا لبعض وكريمه بعد ما تجاوزت الصدمه الا انها فرحت ان ابنها يتجوز بس خافت ان البنت تكون متسيبه فقلقت زي اي ام بس متحمسه
سالم: ايه؟ بطلب طلب كبير عارف؟ هبل صح؟ انا اسف
ادم قاطعه: استني بس، واحده واحده عليا، جوزها ازاي؟ حضرتك متخيل ان انا هروحلها اقولها اتجوزيني هتوافق علي طول؟
سالم: لا طبعا مش هتوافق نهائي
ادم: امال؟ ايه اللي في دماغك؟

سالم: اقولك، بنتي عملالي توكيل عام علشان اخلصلها شويه حاجات هنا انا هستغل التوكيل ده
ادم: هتجوزني بنتك بالتوكيل ده من غير ما هيا تعرف؟ حضرتك واخد بالك حضرتك بتقول ايه ولا بتفكر ازاي؟ده جواز مش لعبه، وبعدين مش هيكون جواز شرعي اصلا.

سالم: ادم ادم انا عارف كل ده، انا عايز امنعها من السفر مش اجوزها ودي الفكره الوحيده اللي تنفع وعلشان كده كان لازم اشوف حد اثق فيه ثقه عمياء، حد ينفع اسلمه روحي وانا واثق تمام الثقه انه هيحافظ عليها، فهمت بقي انا ليه اخترتك انت؟ انا بعتبرك ابني اصلا
ادم: خطوه مجنونه ونتايجها مهوله والله اعلم هيحصل ايه اصلا؟وبعدين مفكرتش انك ممكن بالحركه دي تخسر بنتك تماما؟
سالم: مش بقولك بثق فيك
ادم: مش فاهم؟

سالم: ماهو انت لما تمنعها من السفر هتجيبها هنا البلد، هتعلمها ازاي تحب الارض وتتعلق بيها، هتعلمها الانتماء لوطن، هتعلمها الاخلاق والاحساس والمشاعر، هتعلمها ازاي تعيش اصلا صح، هتعلمها كل اللي انا فشلت اعلمهولها.

ادم: ومين قالك اني مش هفشل زيك وترفع قضيه خلع وب**يتها هتكسبها بسهوله ده اصلا بجوازها الامريكي تقلب الدنيا في المطار ومش هقدر امنعها وكل اللي هتكون وصلتله انك خسرتها تماما وتسافر وساعتها مش هتبص وراها تاني وتبقي خسرتها للابد ومش هيا بس لا ده انا كمان هتخسرني لاني هفكرك كل شويه بفشلك ده وفشلي اني احافظ عليها هنا.

سالم: هنفكر في فكره لكل كلامك ده وبعدين انا عارف ان دي مخاطره انا مستعدلها السؤال بقي انت هتساعدني ولا لأ؟
ادم بص لامه اللي ساكته تماما ومش عارفه تقول اي حاجه
ادم: ما تقولي حاجه يا حجه، ساكته ليه؟
كريمه: والله يا ابني ما عارفه اقول ايه؟ بس هيا فعلا مخاطره، طيب يا ابو ندي انت معملتش حساب ان ادم ممكن يعجبها وبالتالي تفضل معاه فتره وبعدها تمشي؟
سالم: عامل حساب النقطه دي.

ادم: ازاي ان شاء الله؟ ناوي تعمل فيا ايه؟
سالم: لا مش هعمل انا فيك اي حاجه بس انت مش هتقابلها كادم صاحب اكبر شركات برمجه والكترونيات في الشرق الاوسط واللي واخد دكتوراه في امريكا في اكبر الجامعات
ادم: امال هقابلها ازاي!؟
سالم: هتقابلها كأدم الصعيدي ابو جلابيه ابن البلد وهتجيبها هنا وهتكلمها بالصعيدي كمان
ادم وامه تنحوا الاتنين
كريمه: انت متخيل ان بنتك هتقبل الوضع ده؟ دي هتطفش من اول ما تشوفه.

سالم: لا مش هتقبله وهترفضه بكل قوتها بس ادم بقي هنا هيتصرف وهيسيطر عليها وهيقصقصلها جناحتها ويخليها تعشش هنا
ادم: انا مش فاهم حضرتك جايب الثقه دي كلها منين
سالم: انت بتأمر تطاع من اي حد، ليك هيبه وشخصيه فارضه نفسها وليك طريقه تعرف تقنع اللي قدامك باي شيء مهما كان فاعتقد انك هتعرف تسلك معاها
كريمه: طيب سؤال يا اخويا؟
سالم: اتفضلي يا حجه
كريمه: نفترض، مجرد افتراض يعني انهم حبوا بعض؟

ادم: ايه السؤال ده حب ايه وبتاع ايه؟
كريمه: انا قلت نفترض
سالم: حقها يا ادم سيبها، اجاوبك انا، ده يبقي يوم المنا اني اناسب ادم، هيبقي اسعد يوم في حياتي لو ده حصل، هاه قولت ايه يا ادم؟ خلي بالك جوازكم هيكون علي الورق بس فتره ولو فعلا ما استجابتش تطلقها وامشي ويبقي عملت كل اللي اقدر عليه...
ادم: اديني يومين وارد عليك.

سالم: خلي بالك سفرها بعد اسبوع بالظبط
ادم: بإذن الله خير.

سالم مشي وساب ادم هيتجنن من التفكير ومش عارف ياخد قرار نهائي، حتي والدته مش عارفه تفكر، متحمسه وخايفه في نفس الوقت ومش راضيه تاخد اي قرار مع ابنها لانها مش ضامنه النتيجه وخايفه يلومها؟
اخيرا ادم قرر يساعد شريكه اللي بيعتبره ابوه..

سافرله القاهره واتقابلوا وكتبوا الكتاب وطلب من والدته تجهز البيت بتاعهم علشان ندي وتشيل كل هدومه تبعتها القاهره وتكتر هدومه الصعيدي زي الجلاليب وكل لبس الصعايده حتي العمه..
وتفهم الكل باللي هيحصل علشان محدش من الخدم يغلط بأي حاجه...
كتبوا الكتاب وادم متخوف من الخطوه دي، اخيرا طلعت القسايم وادم استلمها وبدأ اجراءات منع ندي من السفر.

سالم طول الوقت بيحاول يقنع بنته تفضل معاه بس هيا مصره تسافر ومش بتسمع لاي كلمه من ابوها
سالم: يا بنتي اسمعيني بس
ندي: بابي انا بسمعك طول الاجازه وانت نفس الكلام، It s over dad
راحوا علي المطار الاتنين وهو بيحاول محاولاته الاخيره
ندي: بابي انا هروح bathroom
سابته ومشيت وسابت حاجتها جنبه
سالم: سامحيني يا ندي بس انتي مسبتيليش اي طريقه تانيه.

رجعت ندي ودخلت وبدأت تتحرك لحد ما وصلت لختم الجواز هنا الظابط بصلها
الظابط: اسف يا افندم بس حضرتك ممنوعه من السفر
ندي: what ?? Are you crazy?
الظابط: افندم سيادتك؟
ندي: يعني ايه ممنوعه؟
الظابط: يعني حضرتك لازم موافقه الزوج وزوج حضرتك مش موافق تسافري
ندي: ok ok their must be something wrong، I m not married، انا مش متجوزه
الظابط بص لشاشته تاني: اسف قدامي متزوجه اتفضلي، اللي بعده.

ندي: انا امريكيه وما ينفعش تعاملني كده، انا لازم اكلم السفاره فين المسؤل هنا؟

راحت ندي للمسؤل ودخلت تتكلم معاه كان ادم مستنيها بجلابيه وعمه ودقن خفيفه واول ما شافها بلهجه صعيديه تماما
ادم: مرتي كييف تسافري من غير موافجتي؟ كييف، هتسيبي جوزك وتسافرييي؟
ندي: ايه ده مين ده؟مين الفلاح ده؟
ادم: شوف عاد الكلام، اتجولي علي جوزك مين ده كيييف؟ انا جوزك يا حلوه
ندي: جوز مين؟ مجنون ده ولا ايه؟ انا مش متجوزه وبعدين انا يوم ما اتجوز اتجوز ده؟

ادم: شوف عاد الكلام اللي يضايق، معلهش ابراحتك، يالا بينا علي البيت وهناك نتصافوا
يدوب هيقرب يمسك ايدها يخرجها الي انها بعدت وزقت ايده
ندي: مجنون ده ولا ايه!؟ حضرت الظابط انا معرفش الراجل ده ودي اول مره اشوفه...
This is madness
الظابط: الورق اللي قدامي يثبت ان اللي انتي بتقولي عليه مجنون ده يبقي جوزك وقدامي القسيمه موثقه من المحكمه والورق قانوني ومن حقه يمنعك من السفر
ندي: انا هكلم بابي يشوفله حل.

اتصلت بأبوها وطلبت منه يدخل والظابط بعت اللي يدخل ابوها واول ما دخل سلم علي ادم فالظابط بص لندي باستغراب
ندي: انت تعرف المجنون ده؟
سالم: ده جوزك يا بنتي
ندي: جوزي ازاي يعني؟ اتجوزته امتي؟ وانا نايمه؟ انا اتجوز ده؟ طيب ازاي؟ انا هتصل بالسفاره، اذا سمحت اتصلي بالسفاره الامريكيه
الظابط: وماله ممكن جوازك
ندي عطتله جوازها.

الظابط: حضرتك بتهزري؟ ده مصري انا بتلكم عن الامريكي اللي مكتوب فيه انك معاكي **يه امريكيه
ندي: اه لحظه
طلعت شنطتها وقلبت فيها كتير لدرجه انها قلبتها علي المكتب
ندي: جوازي مش موجود، اكيد اتسرق، في حاجه غلط
الظابط: طيب لحد ما تلاقي جوازك الامريكي او تجيبلي حاجه رسميه تثبت انك امريكيه اتفضلي من هنا انتي ضيعتي وقتي...
ندي: انا لازم اكلم السفاره.

الظابط: طيب اتفضلي كلميها و حلو مشاكلكم بره اتفضلوا ومن هنا لحد ما جوزك يوافق انتي ممنوعه من السفر
ندي: اوكي listen to me بابا عايز يمنعني من السفر واكيد هو مأجراي البني ادم ده وهو عمل كده لكن انا معرفوش ولا شفته قبل كده، ده اتفاق عليا انت لازم تساعدني
الظابط: ده شيء ميخصنيش دي مشاكل عائليه بينكم حلوها
ندي: بقولك ده مش جوزي
الظابط: القسيمه دي بتقول غير كده.

ندي: طيب انا اعمل ايه دلوقتي واتصرف ازاي؟ ايه الحل علشان اعرف اسافر؟
الظابط: حل من الاتنين، يا موافقه الراجل ده يا ورقه طلاقك يا جوازك الامريكي غير كده اسف روحي ارفعي قضيه خلع وبجوازك الامريكي هتكسبيها بسهوله، ده اللي عندي، اتفضلوا بقي من هنا لاني مش فاضيلكم، انت يا ابني معاهم لحد بره اتفضلوا
ادم: متشكرين يا ساعده البيه
ندي بتريقه: بيييه!

فضلت ترغي كتير بالانجليزي وهيا ماشيه وتكلم نفسها وابوها وادم ساكتين تماما لحد ما وصلوا لعربيه ووقفوا قدامها كانت جيب 4*4
ندي: احنا وقفنا ليه؟
ادم فتح الباب اللي جنب السواق
ادم: اتفضلي يا عروسه عربيتييي
ندي: اوعي تفكر نفسك جوزي انت فاهم؟
زقته وركبت من وري
ادم شاور للعمال يدخلو شنطها العربيه لحد ما خلصوا ركب هو وباباها من قدام وساق ادم لحد بيت ابوها
سالم: هتريح الليله هنا اتفقنا ندي خدي جوزك اوضتك.

ندي: افندم؟ جوزي؟ انت متخيل اني هقبل التمثيليه دي؟ الجواز ده نصب، انت اكيد استغليت التوكيل اللي عملاهولك دي الطريقه الوحيده، انت اكيد اخدت جوازي وخبيته، دلوقتي عرفت ليه ماما ما استحملتش تعيش معاك، انت اناني بتاخد قرارات ما تخصكش. مش من حقك ابدا تاخد قرار زي ده ومش هسامحك ابد، انا كنت ناويه اسافر وارجع كل شويه اقضي معاك فتره لكن دلوقتي اول ما اسافر مش هرجع البلد دي تاني ابدا، انت خسرتني تماما وقطعت كل الروابط ما بينا...

مشيت خطوتين ورجعت تاني
ندي: ده؟تجوزني ليه ده؟
سالم: انتي ما تعرفهوش
ندي: شكله يغني عنه، دي اكبر غلطه غلطتها في حياتك وهتدفع تمنها علاقتي بيك، مش ده اللي انا اتجوزه
ادم: وبعدين معاكي؟ هطولي لسانك اكتر من اكده علي ابوكي هجطعهولك اتلمي بجي يا حرمه واطلعي يالا علي اوضتك
ندي: نعم! اوعي تفتكر نفسك للحظه جوزي كلها يومين واصلح الوضع ده.

ادم: ومن اهنيه لحد ما اليومين دول يخلصوا انتي مرتييي ومن اهنيه لحد ما تطلجي مني انتي مرتي مفهوم ولا افهمك بطريجه تانيه؟
ونكمل بكره
توقعاتكم
ندي هتعمل ايه؟
ادم هيسبك دوره ولهجته الصعيدي لامتي؟
تااااابع اسفل
 
 



03-12-2021 02:15 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [1]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية عشقت المتمردة
رواية عشقت المتمردة للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني

ادم: ومن اهنيه لحد ما اليومين دول يخلصوا انتي مرتييي ومن اهنيه لحد ما تطلجي مني انتي مرتي مفهوم ولا افهمك بطريجه تانيه؟
ندي: اااااهههه
صرخت بعصبيه وسابتهم وطلعت اوضتها والاتنين واقفين قصاد بعض
ادم: قولتلك مش هتتقبل ده بسهوله
سالم: عارف
ادم: احنا لسه فيها نلغي اللعبه دي وتسيبها تسافر
سالم: لا انا عندي امل انك تنجح في اللي انا فشلت فيه
ادم: اوكي نكمل بس انا هاخدها البلد.

سالم: ايه ده مش هتفضلوا هنا شويه؟
ادم: لا طبعا اولا هنا انا معروف ومش هقدر اتحرك كتير بالجلابيه كده ثانيا عندي مشاكل في البلد لازم اهتم بيها ثالثا والاهم البلد وجوها هيساعدوني اكتر في التعامل معاها لكن هنا هتفضل تخرج وهيكون صعب السيطره عليها
سالم: بس
ادم: ما بسش انت هتلعب اللعبه بقوانيني
سالم: دي بنتي
ادم: واوعدك انها هتفضل جوه عنيا وهحافظ عليها
سالم: عارف بس في نقطه مهمه
ادم: اتفضل.

سالم: ندي مراتك علي الورق وقانونيا لكن مش شرعا
ادم: قصدك ايه؟
سالم: اقصد انك مالكش حقوق فيها وانك...
ادم: ما تكملش اعتقد انك سبق وقولت انك بتثق فيا صح ولا ايه؟ بنتك في امان معايا وعارف اني ماليش حقوق؟ ما تخافش عليها مني
سالم: في امانه الله اطلعلها ومارس سيطرتك عليها ووريني همتك.

ادم طلع لندي ووقف قدام اوضتها واتردد يخبط ولا يدخل ولا هو اصلا بيعمل ايه هنا؟ كان سامع صوتها بتتكلم في التليفون وتقريبا بتكلم امها تحكيلها اللي حصل وكل كلامها كان بالانجليزي
خبط خبطه ودخل وهيا بصتله باشمئزاز وتجاهلته وفضلت ترغي بالانجليزي وهو قعد علي اقرب كرسي مستنيها تخلص وطول المكالمه تقريبا بتشتم فيه وهو عايز يبتسم بس ماسك نفسه لحد ما خلصت وبصتله
ادم: خلصتي؟ لعلمك الصبح بدري عنمشي من اهنيه.

ندي: ايه اهنيه دي؟
ادم: اجولهالك كييف، هنا حلوه اكده
ندي: حلوه ولا زفت انت عايز ايه وجاي هنا ليه؟
ادم: جاي لمرتي
ندي: اخرس انا مش مراتك، بكره الصبح هروح لمحامي واخلص من المهزله دي
ادم: وانا عجولك الصبح هنسافر.

ندي: انت اتجننت؟ انا مش هروح معاك في اي مكان انا هروح لمحامي
ادم: خلاص يا جمر هسيبك تروحي مشوارك الصبح وبعد ما ترجعي يحلها المولي وهسيبك الليله تنامي براحتك يا جمر تصبحي علي خير
ندي كانت عايزه تضربه باي حاجه وبعد ما قفل الباب رمت فاظه علي الباب كسرتها من غيظها
رجع تاني فتح الباب
ادم: عتجولي حاجه يا جمر
ندي: بقول اياك ترجع
ادم: لا يا جمر انا نازل اتحدد مع ابوكي شويه وراجعلك ما تجلجيش
ندي: ترجع فين؟

ادم: عنام في حضن مرتي
ندي: تنام ايه؟ انت الظاهر اتجننت، اتفضل اطلع بره
ادم: راجعلك
خرج ادم وهيا جريت قفلت الباب بالمفتاح وهو بره ضحك منها ونزل لابوها وكملوا اتفاقتهم
تاني يوم الصبح صحيت وكأنها كانت في كابوس وفاقت منه قامت لبست ونزلت بفستان كت وفوق الرقبه في منتهي الشياكه ونزلت تفطر لقت ابوها ومعاه ادم بيتوشوشوا
ندي: تصدق نسيت انك هنا وكنت فكراه كابوس ومشي.

ادم: صباح الخير يا جمر اجعدي افطري خلي الوكل يحلو
سالم كان عايز يضحك بس مسك نفسه بالعافيه علشان ما يضحكش بس بنته لمحته
ندي: بتضحك وماله اضحك علي بنتك المتخلفه اللي انت بتدمرها
سالم: مش يمكن اكون بنقذها من نفسها ومن غباءها؟
ندي: جوازي من البني ادم ده انقاذ، انا حتي معرفش اسمه ايه؟
ادم: انتي لسه قيلاه، اسمي ادم
ندي: انا خارجه
ادم: علي وين؟
ندي: ده شيء ما يخصكش.

ادم: كلك علي بعضك اتخصيني فخليكي حلوه اكده علشان انا ابجي حلو وياكي
ندي: مش هرد عليك
يدوب لفت وشها لقت ايد من حديد ماسكه دراعها ولفت واتقابلت عنيهم في نظره تحدي بس اتفاجئت انها واقفه قصاد جبل زلزل كيانها واحساس بالضعف والخوف ملاها ودي اول مره تخاف من راجل
ندي: انت بتوجعني سيب ايدي
ادم: يبجي تردي عدل رايحه علي وين؟
ندي: اوكي رايحه اشوف محامي يخلصني منك ارتحت؟

ادم: السواج بتاع ابوكي عيوصلك مش هتمشي لوحدك ولعلمك لما اخدك واسافر مش عتلبسي اكده تاني
ندي: احلم براحتك بعد اذنك
مشيت وهيا متلخبطه، ليه خافت منه؟ ليه قلبها دق بالشكل ده وليه اتوترت كده؟ لازم تخلص من البني ادم ده بسرعه...
ادم كمل فطاره هو وابوها
سالم: تفتكر هتعمل ايه؟

ادم: هتروح تشوف محامي والموضوع هياخد وقت بس ان شاء الله الوقت ده نقدر نعمل فيه حاجه بس حكايه جوازها المختفي ده هيساعد كتير لانها لو حبت تطلع غيره هياخد شويه وقت، هو صح جوازها فين؟ انت ليك يد في الموضوع ده!
سالم سكت شويه وبعدها طلع الجواز وحطه علي السفره قدامه
ادم: انت سرقته منها؟
سالم: ماهو لو كان معاها كان زمانها في امريكا دلوقتي
ادم: انت كده تخطيت كل الخطوط الحمرا فخلي بالك.

سالم: عارف بس كان في ايديد ايه اعمله، خليه معاك بقي الجواز
ادم: لا يا سيدي خليه هنا معاك انت
سالم: طيب المهم هيا ممكن تخلعك فعلا؟
ادم: طبعا وبسهوله وخصوصا ان الجواز ما تمش فعليا وان ها امريكيه وانا بشكلي ده اول ما القاضي يشوفني هيرزعني طلاق تلاته
ضحكوا الاتنين
سالم: لا بس انت سابك الدور قوي انت اتعلمت اللهجه الصعيدي دي امتي؟

ادم: انا متربي في الصعيد الجواني وامي صعيديه ميه ميه المهم انا هروح الشركه شويه قبل ما نسافر في حاجات عايز اخلصها
سالم: هتروح بشكلك ده؟
ادم: هغير في الشركه
نزل ادم وراح شركته ودخل بجلبيته والكل بيوقف ليه مستغربين شكله جدا هما عارفين انه صعيدي بس اول مره يشوفوه كده
دخل مكتبه ووراه السكرتيره بتاعته
مريم: ايه اللي عمل فيك كده؟
ادم: دي حكايه طويله المهم عقبال ما اغير جهزيلي المهم بس
مريم: تمام.

خرج ادم وقعد هو ومريم يخلصوا المهم في الشغل
قاطع ادم تليفونه اللي بيرن ورد وكان محاميه
المحامي محسن: انت فين؟
ادم: في مكتبي ليه خير؟وموطي صوتك كده ليه؟
المحامي: لان في مصيبه
ادم: خير بس.

المحامي: في واحده عندي هنا معاها صوره لقسيمه جواز وبتقول انها مراتك وانها عايزه تطلق منك
ادم: وايه المصيبه في ده؟
المحامي: لو كل ده مش مصيبه تبقي المصيبه انها بنت شريكك سالم
ادم: طيب وقولتلها ايه؟
المحامي: حضرتك واخد المىضوع ببرود ليه كده؟ عايزني اقولها ايه؟ انا بكلمك اهو افهم منك.

ادم: طيب هفهمك بعدين بس انا عايزك حاليا تقنعها انه صعب انها تطلق لان انا غني ومفيش سبب منطقي وانها تحاول بالاتفاق احسن يعني قفل في وشها الطرق فاهمني؟
المحامي: طيب ماهي ممكن تروح لغيري؟ وهيطلقها بسهوله
ادم: مش هتروح هيا من النوع اللي بيستسهل واكيد دورت علي اكبر محامي ولقتك انت مش هتدور تاني ولو دورت هنبقي نشوف المحامي التاني ونتفق معاه ولما تمشي من عندك تعالالي
راح المحامي لندي وفعلا قفلها في وشها.

ندي: يعني ايه؟ انا مش هعرف اسافر تاني؟
المحامي: بموافقته هتسافري، اسمعي نصيحتي
ندي: اللي هيا ايه؟ اسمع كلامه؟
المحامي: بصي انتي قولتي انه صعيدي صح؟
ندي: ايوه
المحامي: طيب الصعايده رجاله ودمهم حامي وعمره ما هيعمل حاجه غصب عنك يعني انتي في امان معاه
ندي: يعني ايه؟ علي الاقل هيطالب بحقوقه؟

المحامي: ممكن يطالب بس مش هيجبرك ابدا دول دمهم حامي وعمره ما هيقبل علي نفسه يفرض نفسه علي واحده ابدا فروحي معاه وانتي واثقه انك في امان واقنعيه يطلقك بهدوء لان هنا في مصر احبال المحاكم طويله
ندي: طويله قد ايه؟
المحامي: يعني من ٦ شهور لحد سنه ولو هو معاه محامي شاطر هيفضل يأجل ومش بعيد يطلبك في بيت الطاعه ويلزمك بحياه زوجيه هاه مستعده نبدأ محاكمتنا؟
ندي: يعني ايه بيت الطاعه؟

المحامي: يعني يحبسك في بيته بأمر قضائي، علشان كده بقولك اقنعيه اسهل وشهرين تلاته وروحي بلدكم
ندي: طيب وبالنسبه لجوازي الامريكي اللي اختفي؟
المحامي: هنطلع غيره، الاول هنعمل محضر انه اختفي وبعدها هنقدم طلب لغيره
ندي: وده هياخد قد ايه؟
المحامي: مش كتير ما تقلقيش، سيبي كل حاجه عليا
ندي: طيب بابي معاه توكيل عام هو ممكن يخلص الاوراق مع حضرتك وبعد ما يخلص عايزاك تلغي التوكيل ده
المحامي: تمام.

ندي مشيت من عنده الدنيا كلها ثايره في دماغها مش عارفه تعمل ايه او تتصرف ازاي؟ روحت بيتها وهناك مفيش حد طلعت اوضتها ونامت من التعب، ادم وابوها رجعوا وهو استأذن ابوها يطلعلها علشان يسافر بقي
سالم: خلي بالك منها يا ادم دي روحي
ادم: في عنيا ولو قلقان!
سالم: لا ده قلق الاب علي بنته مش قلقان منك
ادم: ان شاء الله خير.

طلعلها وخبط خبطه خفيفه ودخل واتفاجئ بيها نايمه زي الملاك منتهي البراءه فضل واقف يتفرج عليها معجب بجمالها ده وحس انه للحظه مهدد..
قرب منها ووطي عليها يصحيها بس اتفاجئ بنفسه بيسحب ورده من الفاظه اللي جنبها وبيصحيها بيها ومبتسم وكأنه عاشق بيصحي معشوقته، بدأت تتحرك وابتسمت اول ما فتحت عنيها النعسانه
ندي: انت هنا؟
ادم كان قاعد في الارض ووشه قصادها بالظبط
ادم بهمس: انا هنا.

ابتسمت وغمضت تاني وحس ادم بقلبه بيدق وكأنه هيخرج من مكانه، ليه ابتسامتها سحرته كده؟ ليه هو قاعد في الارض كده؟ معندوش اجابه فقام وقف واتحمم بصوت عالي
ادم: احممم انتي، جومي يالا
ندي فتحت عنيها مش مستوعبه في ايه بس اول ما لمحت جلابيه في وشها اتنفضت وقامت وقفت علي السرير
ندي: انت ازاي تدخل هنا وعايز ايه؟

ادم: انا ادخل براحتي المكان اللي يعجبني وجاي ليه فعلشانك يا جمر، جومي يالا غيري هدماتك دي واجهزي علشان عنسافر
ندي: نسافر فين ان شاء الله ومين قالك اني هسافر معاك؟ are you crazy?
ادم: بجولك ايه كرازي ولا ماكريزاش اجهزي ويالا
ندي: I m not going
ادم: اهي هترطنلي اهيي، شوفي يا تجهزي في خمس دجايج يا هحطك في العربيه كيف ما انتي اختاري.

ادم لف وشه وهيخرج وندي افتكرت كلام المحامي وخافت يحبسها فعلا ومش فاهمه هيا ليه بتخاف منه؟
ندي: طيب استني
ادم: افندم؟
ندي: ممكن نتكلم لحظه؟
ادم: اتفضلي
ندي: طيب انا مش بحبك ومش هحبك ومش طيقاك واعرف ان الصعايده دمهم حامي فأنت ازاي قابل الوضع ده؟
ادم: لان ابوكي قصدني وطلب مني اتجوزك وانا عحبه زي ابوي واكتر كمان ومش هرفضله طلب وبعدين انتي علمتي الغيب
ندي: يعني ايه؟

ادم: يعني مين جالك انك ما عتحبنيش؟ مش يمكن تتعلقي في رجبتي وما اعرفش انا اخلص منيكي؟
ندي: ايه؟ انا اتعلق بيك انت؟ you are crazy
ادم: شوفي اجولك كلمه ابرك من عشره، انا ما عحبكيش وانتي ما عتحبينيش تمام
ندي: تمام
ادم: بس انتي حاليا مرتي شرعا وقانونا انتي مرتي وافجنا او رفضنا انتي مرتي تمام؟
ندي: وبعدين؟
ادم: عتسافري معايا شهرين تلاته وبعدها عجولك مع السلامه وعجول لابوكي بنتك مش نافعاني!

ندي: انت تطول اصلا تتجوزني علشان ابقي مش نفعاك؟
ادم: انتي عايزه تطلقلي ولا عايزه تفضلي ارسيلك علي بر عاد
ندي: ايوه عايزه اطلق بس ما تقولش مش نفعاك دي مش عجباني
ادم مستغرب هيا معترضه ليه وهيا كمان مستغربه ليه الكلمه دي مش عجباها؟
ادم: طيب نجول مثلا انك فاشله كزوجه
ندي بهجوم: انا عمري ابدا ما فشلت في اي حاجه وعمري ما كنت فاشله.

ادم بابتسامه: طيب بلاش فاشله! نقول ما انتيش ماليه عيني مفكيش انوثه كفايه مش مربربه اكده
ادم كان بيتعمد يغيظها اكتر واكتر وفعلا هيا اتجننت اكتر واكتر والشرار بيطلع من عنيها وبتقرب عليه
ندي: أنا، يا جاهل مفيش انوثه؟ انا مفيش انوثه؟ انت ايش فهمك انت اصلا؟ انا مفيش انوثه؟ انا؟

ادم: ايه هو دي؟ انا انا انا؟ علجتي اياك؟ ايوه مفكيش، ايه؟ رفيعه كيف العصا، لابسالي بنطلون عاملك زي السحليه كده ماعرف كيف لابستيه اصلا، شعرك منكوش كيف فروه الخروف، ايوه مفكيش ريحه الانوثه اصلا
ندي عنيها بتطلع نار وادم حس انها ممكن تضربه لانها بتبص حواليها وبتدور علي حاجه تضربه بيها
ندي: مش هقول غير كلمه واحده، جاهل
ادم: طيب يا متعلمه عايزه تجولي ايه لابوكي؟

ندي: هقول ان انت مش من مستوايا وانك جاهل ومعندكش ذوق وما بتفهمش وما انتاش راجل في نظري
ادم قاطعها: لا كله الا انك تغلطي، عايزه تشوفي رجولتي اوريهالك من عنيا
ندي: كلكم مفهوم الرجوله عندكم غلط
ادم: لا مش غلط وما اقصدش اللي جه في بالك ابدا لان اي كلب يقدر يفرض نفسه علي واحده بس الرجوله عندي مختلفه تماما وما تقلقيش عتشوفيها بنفسك وده وعد مني، جدامك خمس دجايج وعنتحرك.

سابلها الاوضه وخرج وهيا قعدت واتنهدت وكأنه كان مانع عنها الهواء وهو جوه الاوضه
نزل تحت لابوها
سالم: صوتكم كان عالي، ليه قلتلها ان انا طلبت منك تتجوزها؟
ادم: ماهو بديهي انا ما اعرفهاش واحنا مش متوافقين فهتجوزها ليه؟ وبعدين كده هتيجي بمزاجها
سالم: واما الشهرين يعدوا؟
ادم: اللي ربنا كاتبه هيكون...

نزلت ندي ببنطلون برمودا قصير وخلخال في رجلها سيمبل وكعب عالي وبلوزه بحمالات قصيره وشعرها اللي شبه مريم فارس وعليه النظاره بتاعتها
ندي: انا جاهزه
ادم: سلام قولا من رب رحيم، و راس الكبش دي مش عتعملي فيها حاجه؟
ندي: ok do you see him?? He is an ignorant? What are you doing to me?
سالم: ماهو انتي مزوداها قوي، ما تلبسيلك حاجه محترمه وتلمي شعرك ده ولا تخليه علي طبيعته.

ادم: يالا هنتحرك شنطك في العربيه وانا هتصرف في الطريق يالا نشوف وشك بخير يا عم سالم ابجي زورنا
سلم ادم وخرج وهيا بتتفرج عليه وخرجت وراه وراحت ناحيه عرببته اتفاجئت بيه بيفتحلها الباب
ادم: اتفضلي
ندي: thanks
ادم: رطنت اهي
ندي: بقولك شكرا يا جاهل.

ادم رزع الباب في وشها
ندي: وانا كنت فكراه جنتل! جاهل
ادم ركب جنبها: عتجولي حاجه؟
ندي بصت لبره وتجاهلته وهو اتحرك وقف مره واحده نزل غاب ربع ساعه ورجع وهيا ماسألتوش نزل ليه بس شافت علبه في ايده حطها وري وقعد مكانه واتحركوا تاني
ادم: عايزه حاجه قبل ما نطلعو علي الطريج؟
ندي: شكرا
ادم: جعانه؟ عطشانه؟
ندي: شكرا.

اتحركوا في صمت وعدت ساعه واتنين وهما ساكتين تماما واخيرا هيا بدأت تتململ في قعدتها فتحت تابلوه العربيه ولقت سيديهات، ادم اتوتر لان دي سيديهاته وعليها اغاني اجنبيه بمستو راق
قلبت في السيديهات مستغربه وبصتله
ادم: ايه مالك؟
ندي: مين بيسمع دول؟
ادم: يخصك في ايه؟
ندي: اصل اللي بيسمعهم زوقه راق وعالي واستحاله تكون انت
ادم ابتسم جواه ان زوقه عجبها: متشكر علي ذوقك بس اريحك دول بتوع اخواتي..
ندي: امم عندك اخوات؟

ادم: ايتن وامجد، ايتن اخر سنه في كليه اقتصاد وعلوم سياسيه وامجد في سنه تالته في كليه هندسه بس فاشل المفروض يكون متخرج من كذا سنه
ندي: وانت اللي الجاهل اللي فيهم! صح؟ ايه ابوك مات صغير ويا عيني اتطريت تسيب الدراسه وتمسك اشغاله...

ادم اتعصب جدا لان ده فعلا حصل بس هو ما سابش دراسته لأ، وقف علي رجله وقسم وقته بين ده وده واتعلم واتخرج من هندسه الكترونيات وسافر بره واخد دكتوراه بره واهو صاحب اكبر شركات في الشرق الاوسط بس للاسف مقدرش ينطق وفضل ساكت
ندي ندمت علي كلامها وخصوصا بعد ما هو سكت لان حست ساعتها ان كلامها فعلا حصل وانه اضطر يسيب دراسته علشان خاطر اخواته، كان نفسها تعتذر بس لسانها ما طاوعهاش فسكتت ورجع الصمت بينهم تاني.

عدوا علي استراحه ووقف هو
ادم: استراحه
ندي: مش عايزه حاجه
ادم: ابراحتك انا نازل، هدخل بيت الراحه واكل لجمه علي خفيف، عايزه تفضلي في العربيه انتي حره فاضل لسه يجي ساعتين كمان علي البلد
نزل ادم وهيا حست ان الجوع قرصها وانها عايزه تدخل حمام فنزلت وراه
ندي: استني
ادم وقف ورجع قفل عربيته ودخلوا مع بعض وكان شكلهم منتهي التناقض، استايل مع جلبيه وعمه.

دخل ادم الحمام وخرج وطلب اكل قبل ما هيا تيجي طلب لنفسه وقعد يستناها لحد ما اخيرا خرجت
ادم: ساعه؟، شوفي هتاكلي ايه؟
ادم نادي علي الجرسون وطلبت اكلها واكلوا الاتنين واتفاجئت انه بياكل بالشوكه والسكينه عادي
ادم: عتفضلي تبصيلي كده كتير؟
ندي: مستغربه انك بتعرف تاكل بالشوكه والسكينه؟
ادم: هو علشان ما عرفش ارطن زيك يبقي ههطل علي نفسي ولا ايه؟
ندي: تهطل؟ اسكت، please god
ادم: تنكشني وتجولي اسكت.

اكلوا ودفع الحساب وخرجوا وكملوا طريقهم وشويه وتليفونه رن فرد عليه وكان فتحي بلغوا بحاجه شويه وركن علي جنب وبصلها من فوق لتحت بطريقه خلتها تترعش واستغربت وقف ليه في الحته المقطوعه دي؟ وبيبصلها كده ليه؟ ليكون بيفكر يوريها رجولته اللي سبق ووعدها هتشوفها؟ عند النقطه دي خوفها اتضاعف وبترجع لوري في كرسيها والخوف ملاها وهو ابتسامه مخيفه علي وشه ملهاش معني...

03-12-2021 02:16 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [2]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية عشقت المتمردة
رواية عشقت المتمردة للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث

ادم تليفونه رن فرد عليه وكان فتحي بلغه بحاجه شويه وركن علي جنب وبصلها من فوق لتحت بطريقه خلتها تترعش واستغربت وقف ليه في الحته المقطوعه دي؟ وبيبصلها كده ليه؟ ليكون بيفكر يوريها رجولته اللي سبق ووعدها هتشوفها؟ عند النقطه دي خوفها اتضاعف وبترجع لوري في كرسيها والخوف ملاها وهو ابتسامه مخيفه علي وشه ملهاش معني...
ادم: مالك كمشانه اكده ليه؟

ندي: انت واقف هنا ليه؟ بتفكر في ايه؟ اللي في بالك ده مش هيحصل ابدا علشان تبقي فاهم بس
ادم: وانتي عتعرفي ايه اللي في بالي؟
ندي: وايه اللي بيجي في بال اي راجل مع واحده بنت لوحدهم؟
ادم: شوفي انا مش زيي اي راجل فهمتي؟ وبعدين انتي مرتي ولو حبيت اعمل حاجه مش راح هيكون علي الطريق في عربيه اني مش جايبك من شارع الهرم لينا بيت يا حلوه ولا اجولك يا قطه بريه متوحشه.

ندي: ايوه خليك فاكر اني قطه بريه متوحشه وعندي ظوافري
ادم ضحك: وانا مني عيني اجرب ظوافرك دي بس مش وجته مع ان اللي يشوفك من دجيجه وانتي كاشه يجول كتكوت مبلول
ندي: المهم انت وقفت ليه؟
ادم: العلبه اللي وري دي فيها هدوم البسيها
ندي: ليه ان شاء الله؟وبعدين انا لابسه اهو
ادم: وانتي عتسمي دي هدوم؟ دي عينات وبعدين اني ماعدخلش بيكي البلد اكده هطلع بره لحد ما تغيري
ندي: انا مش هغير وهدومي عجباني.

ادم: وانا عجولك غيري
ندي: مش هغير وريني هتعمل ايه؟ هات اخرك
ادم: ما بلاش، انتي ما تجدريش عليا
ندي: ايه هتفرض قوتك عليا؟
ادم: انجزي وغيري
لف فتح العلبه وطلع منها فستان ابيض سيمبل، شيك بس سيمبل وحدفه في وشها ويدوب هيخرج رمت الفستان
ندي: قلت مش هغير انت ما بتسمعش؟
ادم جمد شويه بيحاول يسيطر علي اعصابه وبصلها
ادم: غيري
ندي: مش هغير.

كانت حاطه وشها في وشه بتحدي وبصاله وعنيهم قصاد بعض نزل بعنيه لبلوزتها العريانه ومره واحده مسكهالها وقبل ما تتحرك كان شقها نصين وشدها وحدفها بعيد هيا مستوعبتش عمل ايه؟ عنيها واسعه من الدهشه وحطت ايديها علي صدرها تداريه
ادم: عتداري ايه وهو كان متداري اصلا؟ ولا هو ضحك على الدجون، غيري يالا.

سابها ونزل وهيا فضلت كتير بتحاول تسيطر علي نفسها وعلي غيظها وعلي قهرتها وبتحاول ما تعيطش وللاسف اضطرت تلبس الفستان ورفضت تقنع نفسها ان الفستان حلو فيها، واستغربت ازاي جاهل زيه ذوقه عالي كده! ادم لمحها من بره لبست الفستان فدخل العربيه
ندي: لسه مكملتش خليك بره
ادم: ما انتي لابسه اهو؟لفي اجفلك السوسته
ندي: لسه مقلعتش البنطلون
ادم: ماهو مش باين الفستان مداريه خليكي لبساه اهو ستره
ندي: ستره؟

ادم: المهم لمي شعرك ده بدال ما تخوفي العيال الصغيره في البلد
ندي: مش هلمه بقي ده شعري وانا حره
ادم: ما احناش رايحين حفله تنكريه لمي شعرك عجول
ندي: هتعمل ايه بقي المره دي لو ملمتوش؟
ادم: هتتحسري عليه كيف ما اتحسرتي علي بلوزتك دي وهتلاقيه في الارض تحت رجليكي بس خلي بالك البلوزه تتعوض يا تري شعرك عتعرفي تعوضيه؟
ندي: بكرهك، بكرهك
ادم: اكرهيني كيف ما تحبي بس لمي كنيشك ده.

ندي مسكت شنطتها وطلعت توكه منها ولمت شعرها بطريقه جميله وهو بيتفرج عليها مستمتع وفجأه بصتله فاتفاجئ بيها
ندي: سوق مستني ايه؟
ارتبك وساق لحد ما اخيرا وصلوا البلد وهناك اتفاجئت بزحمه كتيره جدا لدرجه وقفت العربيه
ندي: ايه الزحمه دي؟ ايه اللي حصل؟
ادم: احنا حصلنا
ندي: يعني ايه؟
ادم: يعني اهل البلد عارفين اني راجع بعروستي فعيستجبلوني
ندي: طبعا خوف منك؟

ادم: او يمكن يكون حب؟ ده سؤال عتعرفي اجابته بنفسيكي، يالا بينا
ندي: انا مش هنزل وسط الناس دي
ادم بصلها: بقولك ايه،؟ بطلي تبصي للناس من فوج كلنا اولاد تسعه، وبطلي الكبر اللي فيكي ده ويالا عننزل وبلاش اجرجرك جدام الناس
ندي: مش هتعملها قدام الناس!
ادم رفع حاجب: تجربي؟ بس ما تنسيش ان هنا صعيد ومش عيب ابدا ان الراجل يشكم مرته وعتلاجي الناس كلها عتصفر وتصجف لو جرجرتك من كنيشك ده
ندي: همجي.

ادم: الحمد لله غيرت جاهل
نزل وهيا ابتسمت ويدوب هتنزل لقته بيفتحلها الباب وبيمد ايده ينزلها وفعلا نزلت ومشيت جنبه وعقلها تايه من اللي شيفاه، بتحسه جنتل قوي ورقيق قوي حتي في عنفه، اللي شيفاه من الناس ده حب واحترام مش خوف ابدا، الناس شيلاه من علي الارض والكل بيبوس ويهني حتي الستات الكبار بيقابلوه ويضموه وهو بيعاملهم كلهم كأنهم امه لدرجه كل ما واحده تقرب تسلم تفتكرها امه بس بتلاقيها بتمشي.

الناس عاملينلهم زفه محصلتش ومزمار ورقص واحصنه والكل بيصقف ويهيص وهنا عرفت ليه هو اشترالها فستان ابيض وسط الانبهار ده اتضايقت لانها كانت بتحلم بفرح غير كده وفستان غير ده وراجل غير ده او ده بشكل تاني، بصتله ودموع بتهدد تنزل وهو حس بيها وبتفكيرها ومعرفش يعمل ايه يمكن لان هو كمان بيحلم بفرح غير كده، الرجاله شدوه وسطهم يرقص بعصايه وياهم، شارك الرجاله شويه ورجع تاني جنبها، حست بهيبته وسط رجالته ولاحظت واحد واقف علي طول قريب منه.

الدنيا كانت بدأت تليل ولمحه برد حستها خلتها قشعرت وهو لاحظ انها بردانه فقلع عبايته اللي حاطها عليه ولفها بيها، استغربت تصرفه ده، معقوله الصعايده كلهم حساسين كده ولا هو بس حاجه اسبيشيال
شويه واعتذر انهم جايين من سفر علشان ياخد مراته ويروح وفعلا روحوا وندي مترقبه شكل بيته ايه؟ كان في دماغها بيت كبير معمول من طين او حجر مش فيلا زي قصر كبير اكبر من فيلا ابوها
ندي: بيت مين ده؟
ادم: بيتي، بيتنا، يالا.

ندي: ده بيتك؟
ادم: امال كنتي متخيله عشه ولا ايه؟ مع انك تستاهلي عشه
ندي: اخرس
نزلت قبل ما ينزل ويفتحلها وهو نزل واتفاجئت بزفه صغيره تانيه من اهل البيت
ندي: مين دول كمان؟
ادم: اهل البيت والشغالين فيه عتعرفيهم مع الوقت
ندي: لا مش هعرفهم انا مش ناويه اطول هنا
واحده ست شيك كبيره قربت عليهم بس المره دي اتأكدت انها امه لانه قرب هو عليها الاول ووطي باس ايدها واخدها في حضنه بحب
ادم: كرملتي، اتوحشتك كتير.

امه كانت هتضحك علي لهجته بس ابتسمت واعتبرتها فرصه هيا كمان تتكلم بلهجتها الطبيعيه من غير تزيق او تزيف كلام وردت عليه صعيدي
كريمه: روح جلب كرملتك اتوغوشت عليك اما تأخرت
ادم: معلهش اتأخرت في الطلعه
كريمه: حمدالله علي سلامتك انت وعروستك، اهلا بنتي مبروك عروستنا الحلوه
ندي: اهلا بيكي
ادم زق مراته: وطي حبي يدها
ندي: ايه اعمل ايه؟ يعني ايه؟
ادم: يعني بوسي يدها.

ندي: هيا مامتك انت مش مامتي انا وبعدين حتي مامتي مش ببوس ايدها
ادم: امك انتي حره وياها لكن امي انا توطي تبوسي يدها
ندي: انا ما ببوسش ايدين حد
ادم يدوب هيتكلم مامته قاطعته
كريمه: ادم، لسه براحه عليها واحده واحده الحديد المعوج ما عيتعدل بسهوله يا ابني لازم تصهره الاول
ندي: اوك انا تعبانه ومحتاجه ارتاح
كريمه: بنات خدوا العروسه لاوضتها
قلعت عبايه ادم وعطتهاله
ندي: متشكره بعد اذنك.

طلعت لاوضتها مع بنات كتير بيتهامسوا ويضحكوا
دخلوها اوضه كبيره واسعه جميله مفروشه بافخم فرش وفيها سرير مفروش ورد والاوضه باين عليها اوضه عرسان بجد والفكره خلتها تترعش
ندي البنات سابوها وفضلت واحده بس معاها
ندي: اسمك ايه؟
البنت: اسمي عزيزه
ندي: طيب عزيزه شنطي فين؟ ممكن تخلي حد يطلعهالي؟
عزيزه: دلوجتي فتحي يطلعهالك يا هانم
ندي: فتحي ده اللي هو لازق في ادم من ساعه ما وصلنا ولا غيره؟
عزيزه: ايوه هو وجوزي كمان.

ندي: جوزك؟ مش كبير عليكي ده؟
عزيزه: لا يا هانم مش كبير هو راجل بس والدراع اليمين لسي ادم ما يستغناش عنه واصل
ندي: امم طيب شوفيلي الشنط علشان عايزه ارتاح
عزيزه: حاضر يا هانم
يدوب خارجه كان ادم داخل استناها خرجت ورزع الباب وراها للحظه خافت بس قررت انها تقف قصاده واتطمنت شويه لانها حست انه عمره ما هيضربها
ندي: افندم؟
ادم: انتي شوفي لاني مش هعيد الكلام ده واصل، كله كوم وامي لوحدها كوم تاني خالص.

ندي: وانا مالي ومالها؟
كانت بتتكلم وهيا بتلعب في شعرها قدام المرايه وبتتكلم بلامبالاه فاتفاجئت بايده بتلفها ليه غصب عنها
ادم: امي خط احمر فاهمه ولا له؟
ندي: وانا عملتلها ايه؟
ادم: اما اجولك توطي علي يدها تبوسيها تنفذي فاهمه ولا له؟
ندي: لا مش فاهمه دي مامتك تبوس ايدها تبوس رجلها انت حر لكن انا ملهاش عندي غير الاحترام وبس غير كده sorry
ادم: تطلع ايه سوري دي هاه؟ اعمل بيها ايه؟ا
قاطعه خبط علي الباب.

ادم: اتفضل
دخلت عزيزه تحمحم
عزيزه: الرجاله بشنط الهانم
ادم: خليهم يدخلوا
دخل كذا راجل من ضمنهم فتحي حطوا شنطها ونزلوا ووقف فتحي
فتحي: تأمرني بحاجه ساعت البيه
ادم: الامر لله يا فتحي روح انت ومراتك
عزيزه: لا يا سي ادم انا عساعد الحجه الكبيره علشان العشا ليكم
ادم: روحي مع جوزك يا عزيزه في غيرك كتير يساعد اتفضلوا
خرجوا ودخلت كريمه ووراها كام بنت شيلين صواني اكل.

كريمه: احلي وكل لاحلي عرسان حطوا يا بنات الوكل يالا
فرشوا البنات الاكل وبيتفرجوا علي العروسه وشعرها وبيضحكوا وادم واقف متنح لحد ما خرجوا وامه جت تخرج
ادم: رايحه فين انتي؟ امال مين هينورنا في الوكل؟
كريمه: لا انا سبجتك ده وكل للعرسان وبس
ادم: طيب اجعدي شوي
كريمه: حبيبي انتو عرسان وجايين من سفر اتعشوا وارتاحوا
خرجت كريمه وسابتهم وادم بص لندي اللي واقفه ساكته
ادم: لا اسكت الله لكي حسا.

ندي: مستنيه اشوف ايه اللي هيحصل؟
ادم: عناكل وعنرتاح
ندي: هتاكل وهترتاح ودلوقتي انت هتنام فين؟
ادم: اهنيه
ندي: وانا فين؟
ادم: انتي مرتي يبجي فين؟
ندي: لا انت اكيد اتجننت رسمي انا استحاله انام معاك في نفس الاوضه مابالك جنبك في سرير واحد؟
ادم: وانا جوزك قدام الناس دي كلها ومرتي مش عتطلع تنام في حته بعيد عن جوزها فريحي بالك بعد اذنك انا داخل الحمام.

ادم سابها ودخل الحمام وخرج بعد شويه بجلبيه بيت شيك خفيفه ونوعا ما عجبها استايله ده
ادم قعد قدام الكل وبدأ يكشفه واكتشف انه جعان جدا جدا والاكل عباره عن محمر ومشمر ومحشيات وكل ما تطيب له النفس
ادم: اجعدي
ندي: thanks, not hungry
ادم: اهي رطنت، اجعدي كلي
ندي: بقولك مش جعانه.

ادم: هو اللي جولتيه ده معناه مش جعانه! وماله اكل انا..
ادم بدأ ياكل وريحه الاكل جننت ندي اللي ندمت انها مكالتش وخصوصا ان ريحه الاكل ورتها قد ايه جعانه؟
ادم اكل وقام غسل ايده وهو خارج لمحها بتاكل محشي ورق العنب واول ما حست بيه جريت بعيد
اتحمحم وخرج ونادي للبنات يشيلوا الاكل بس اخد طبق محشي وشكله وخلاهم يسيبوه وغطاه
ادم: عاه عتفضلي اكده مش عتغيري خلجاتك؟
ندي: اغير ايه؟ ودي تطلع ايه دي كمان؟

ادم: سوره اجولهالك عطريجتك، هدومك
ندي: اوعي تتخيل انك هتلمسني؟
ادم: يعني هلمس الامله يا خي الا ما فيكي حاجه عدله تفتح النفس
ندي: لانك جاهل بمعايير الجمال
ادم: وايه هيا معايير الجمال؟ الجوام الممشوق وانتي رفيعه كيف العصايه، الجسم المربرب اللي فيه معالم انوثه وانتي مسح، الشعر الحرير الطويل وانتي كنيش اهوه فاضل فيكي ايه؟
ندي: كل اللي قلته ده يدل قد ايه انت جاهل، بس قبل ما تتكلم عني ما تبص لنفسك.

ادم: ابص اهو مالي؟ طلعي في عيب
ندي بصتله من فوق لتحت بس اكتشفت انه طويل عريض جسمه رياضي وكأنه بيلعب رياضه، سماره حلو وقمحاوي، شعره حلو، وسيم وتخيلته لو هو بالبدله هيكون نجم
ادم: هاه؟ مش لاجيه صوح؟
ندي: جاهل وهمجي.

سابته وخرجت ودخلت الحمام او بمعني تاني هربت من قدامه، فضلت كتير في الحمام تتفرج عليه واخدت شاور طووويل وخرجت لبست البرنس بتاعه لانها ملقتش غيره وفضلت تفكر تلبس ايه لان هدومها في الشنط واخيرا خرجت وهو بصلها من فوق لتحت
ادم: دعوه صريحه
ندي: هدومي في الشنط ما تحلمش. I m beyond the stars
ادم: وبعدين هتنامي اكده؟
ندي: سيادتك هتقوم زي الشاطر تجيب حد من الناس الشغاله دي تفتح الشنط وتطلعلي هدوم.

ادم: يا سلام، علي اساس الناس دي تحت الامر والطوع وملهاش بيوت تروحلها؟
ندي: انزل شوف حد
ادم: في حل اسهل ان سيادتك تفتحي شنطك وتطلعي لنفسك اللي انتي عيزاه
ندي: اولا انا تعبانه وثانيا انا معرفش في اي شنطه ومش هقدر افتحهم كلهم وبعدين انت ايه مشكلتك؟
ادم: انتي مشكلتي واللوك لوك لوك ده
ندي: يبقي تجيب حد يساعدني
ادم سابها وخرج ورجع بعد شويه معاه بجامه حلوه ناعمه وعطاهالها.

ادم: اتفضلي البسي دي وما تصدعنيش علي المسا
ندي: لا طبعا انا مش بلبس لبس حد، بتاعت مين دي؟ اوعي يكون مراتك؟ اوعي تكون متجوز؟ اوعي تتخيل اني ممكن اعيش مع دره؟
ادم: اييييه جطر ومالوش سواق، لوك لوك لوك ناجص تخلفيلي جرطه عيال، لا انا مش متجوز ودي بتاعت اختي بس جديده وما اتلبستش فاتفضلي وما تصدعنيش تاني انا هنام
ندي: هتنام فين سيادتك؟

ادم: اهنيه في السرير وانتي هتنامي اهنيه براحتك هتنامي في الحمام براحتك في اي مكان يعجبك طول ماهو جوه الاوضه دي، تصبحي علي خير
ندي سكتت لانها عرفت ان الكلام مبيجبش نتيجه معاه، لبست وسرحت وقعدت قدام التسريحه كتير تفكر هتعمل ايه؟ بصت لنفسها في المرايه شعرها رجع لطبيعته قامت وقفت علشان تعمله بس افتكرت ادم وكل شويه يقولها كنيش فسابته بس علشان تشوف رد فعله لما يشوفه ناعم وطويل.

حاولت تنام علي الكنبه بس معرفتش والنوم مش راضي يهوب ناحيتها وهو نايم مسترخي تماما، طلعت البلكونه قعدت فيها كتير وسهرت كتيييير اكتشفت انها جعانه جدا ومش عارفه تعمل ايه بصت لقت الطبق متغطي اترددت بس الجوع وحش كشفته لقت المحشي اللي ادم حطهولها، كرامتها بتنأح عليها وبطنها بتغني فقررت تسكت بطنها وتركن كرامتها دلوقتي، اكلت وفضلت كتير وبتبص للساعه علي اساس تلاقي النهار قرب يطلع بس اتفاجئت ان الساعه يدوب ١٢ بس وعرفت ان هتقابلها ليالي طووويله هنا، اخيرا السرير بيناديها بس متردده تنام جنبه، هيا اصلا ما تعرفوش، لا هيا هتنام في الحرف ومش هيحس بيها اصلا، لا ازاي تنام جنب راجل غريب؟ لا ده جوزها، لا جوزها ازاي ده راجل غريب امبارح بس مكنتش تعرفه، خناقه جواها لحد ما تعبت ونامت فعلا، صحيت علي تعب في جسمها فاقت لقت الدنيا لسه ظلمه والساعه يدوب ٤ بس لا نفسها تنام بس في حاجه بتقرص فيها فضلت تهرش في جسمها ومش عارفه تنام ولا قادره تستحمل الناموس او اللي بيقرصها، اخيرا النهار نور وهيا جسمها وايديها كله بقي احمر ومليان حبوب مدرنه ومش عارفه تعمل ايه وحست انها عايزه تعيط.

اخيرا اخدت قرارها وراحت لادم تصحيه
ندي بعنف: انت، انت، انت يا بني ادم اصحي
ادم فتح عنيه مش مستوعب مين بيصحيه كده؟
ندي بتزعيق: بقولك اصحي
ادم اتعدل وبصلها بغيظ: يا فتاح يا عليم عايزه ايه علي الصبح اصطبحي وقولي يا صبح ايه؟
ندي: اتصرف
ادم: اتصرف في ايه؟
ندي: انا عايزه انام
ادم: ما تنامي وانا ماسكك؟
ندي: مش قادره ومش عارفه اتصرف.

ادم: اتصرف اتصرف، اعملك ايه انا؟ تعالي في حضني وانا هتعبك واخليكي تتقلبي وتنامي هاه؟
ندي: اخرس
ادم: ده اللي عندي ما تصحنيش تاني
ادم رقد تاني وحط مخده علي وشه، وهيا فضلت واقفه كتير فوقه
ادم من تحت المخده: ما تفضليش فوج راسي اكده انصرفي
ندي ماردتش بس دموعها نزلت لانها تعبانه وهو حس بده فاتعدل
ادم: مالك يا بنت الناس تعالي اقعدي
قعدها جنبه وهنا لاحظ ايديها اللي باينه حمرا ومدرنه كلها
ادم: ايه ده؟ من ايه ده؟

ندي بعياط: معرفش جسمي كله كده مش ايديا بس ومش قادره انام وانت نايم ولا حاسس بأي حاجه
ادم: طيب لما انتي تعبانه صحيني...
ندي: ما انا بصحيك اهو وانت مش راضي تصحي
ادم: قولي انك تعبانه، ده حصلك جبل اكده
ندي: لأ بس اكيد من الناموس هنا
ادم: مفيش ناموس هنا، ، الاوضه مفيهاش حاجه، انتي خرجتي بره؟
ندي: طلعت البلكونه بس وقعدت فيها شويه
ادم: طلعتي بإيه؟ بهدومك دي؟
ندي: طبعا امال هطلع بإيه؟

ادم: يا رب صبرني
قام من جنبها وطلع بره وراح لامه وخلاها تروحلها وهو اتصل بالدكتور يجيله
كريمه: بس يا ادم الدكتور والناس مش حلوه
ادم: ايه هو اللي مش حلو؟ مش فاهم
كريمه: مجي الدكتور الصبح بدري وهيا عروسه وكده يعني، عيجولو ايه؟
ندي بتبصلهم ومش فاهمه حاجه؟
ادم: ما يجولوا يا امه انا من امتي عيهمني حد، وبعدين البت تعبانه عنسيبها تعبانه اكده علشان الناس طظ في الناس، اللي ليه عندي حاجه يجي ياخدها.

ندي معجبه بيه وانه مش مهتم بكلام الناس المهم هيا، استغبت نفسها وتفكيرها وشويه وفتحي بيحمحم بره
ادم: امي غطيها كويس وانا هروح ادخل الدكتور
ادم خرج والدكتور فعلا جه مع فتحي
ادم: تسلم يا فتحي
فتحي: يا بيه انا في الخدمه بس طمنا علي الهانم الصغيره
ادم: مش عارف ايه اللي قرصها ولا ايه عملها حساسيه في جسمها كله
الدكتور: الف سلامه عليها ممكن اشوفها
دخل الدكتور وكشف عليها وطلع لادم بره اللي استغربوا انه فضل بره.

ادم: خير؟
الدكتور: زي ما انت قلت حاجه ملوثه قرصتها عملتلها حساسيه في جسمها كله
ادم: يعني مش ناموس زي ما هيا بتقول؟
الدكتور: لا مش ناموس هكتبلها حقنه هتجيبها وتدوهالها دلوقتي هتريحها وهتنام وعلاج خفيف تستمر عليه بس يعني فهمها ازاي تخرج ولو خرجت بالليل تحط واقي او اي حاجه وتبعد عن الاماكن اللي ممكن يكون فيها حاجه ملوثه لحد بس ما تتعود علي جو بلدنا
فتحي: انا عجيب الادويه.

ادم خرج الدكتور ورجع لندي اللي عماله تحاول تهرش وامه مسكاها بالعافيه
ادم: الدكتور جال حساسيه مش ناموس صدجتي
ندي: حساسيه ناموس زفت المهم انا اعمل ايه؟
ادم: فتحي زمانه جاي بالدوا هيريحك بإذن الله
كريمه: اجعد انت مع مرتك وانا هروح اجهزلكم فطار بسرعه
ادم: لا لا ما تتعبيش نفسك الوقت لسه بدري، ولا انتي جعانه يا قطه
ندي بصتله بغيظ: انا مش جعانه
ادم: اه ما انتي ما شاء الله هبرتي الطبق كله.

كريمه: بالهنا والشفا انت هتبصلها في اكلها؟
ادم: لا طبعا بس اللي يشوفها ما يقولش انها تهبر طبق بحاله
ندي بغيظ: كنت جعانه اوك وبعدين الليل كله قاعده وسيادتك عمال تشخر
ادم: انا ما عشخرش نهائي
كريمه: انتو هتتخانقوا ولا ايه بس
فتحي خبط وادم طلعله وجاب الادويه وقرب من ندي وبيطلعها وبيجهز الحقنه
ندي: ايه دي؟ مين قال اني هاخد حقن؟ انا مش هاخد حقن.

ادم: اه بدأنا لعب العيال بجي، دي حقنه حساسيه وهيا اللي هتهدي جسمك بدال الجرب اللي انتي فيه ده مش عيزاها بلاش بس ما تقعديش تصدعيني وكملي تقطيع في جسمك
كريمه: ادم براحه عليها، حبيبتي انتي محتاجه الحقنه علشان تهدي جسمك وتعرفي ترتاحي شويه
ندي: طيب انتي ايديهالي
كريمه: لا معرفش بس ادم يده خفيفه ما تخافيش
ندي: انا مش عيزاه يلمسني وبعدين يشمت فيا.

كريمه: يا حبيبتي انتي مرته وحته منه حد يشمت في حته منه؟ انا هسيبكم لوحدكم ( خلي بالك من مراتك يا ادم )
ادم: حاضر يا امه، هاه؟ عتعملي ايه؟
ندي استسلمت لانها فعلا تعبانه وسابته يديها الحقنه وهو اتوتر شويه بس عرف يديهالها وحاول علي قد ما يقدر ما يوجعهاش
ادم: خلاص
عدلها وقعد قصادها: اولا انا عمري ما شمت في حد فمابالك في حد تعبان وما بالك الحد ده مرتي، وثانيا انتي هنا في مسؤليتي فهمتي؟
ندي: انا تعبانه.

ادم: الحقنه هتهديكي وتنومك...

ملاحظتش ندي انه قال الجمله دي بطريقه عاديه جدا ومش صعيدي وطت راسها وبصت للارض فشعرها نزل علي وشها فهو بيبعد شعرها عن وشها وهنا بس استوعب شكل شعرها الحرير ده فقام اتنفض ورجع لورا
ادم: ايه ده؟
ندي اتخضت ووقفت بسرعه: في ايه؟
ادم: ايه ده؟
ندي نطت من السرير خالص وراحت وراه وهيا مش فاهمه في ايه خاضه كده فهو استوعب فضحك جامد
ادم: انتي جومتي ليه مش اجصد ان في حاجه؟
ندي: امال في ايه؟

ادم: شعرك، فين الكنيش؟ عملتي في ايه؟
ندي: غسلته
ادم مش فاهم: يعني ايه؟
ندي: يعني دي كانت تسريحه وغسلته خلاص
ادم: انتي عايزه تفهميني ان دي هيا طبيعه شعرك والكنيش ده انتي كنتي عملاه؟
ندي: ما اسموش كنيش يا جاهل
ادم: ما علينا من اسمه، اسمه جن ازرق انتي كنتي عملاه اكده؟
ندي: ايوه
ادم: يا مجنونه، في واحده عاقله في الدنيا يكون شعرها حرير وتروح تعمله زي الكبش، انتي مش سليمه علي فكره، انتي مجنونه، مجنونه والله.

ندي: مش هقول غير جاهل، موضه يا جاهل
ادم: موضه؟ ابقي زي الخروف علشان الموضه؟ موضه مش حلوه امشي معاها ليه؟ هبله انتي صوح؟ جال موضه جال
ندي من جواها مبسوطه من رد فعله واعجابه بشعرها
بدأ النوم يجيها واستسلمتله وهو ما سابهاش. غير لما نامت ونزل يشوف اشغاله.

صحيت وقامت نزلت فقابلتها كريمه اللي طلعتها تاني اوضتها وجابت البنات يفضولها شنطها ويساعدوها وبيضحكوا ويهزروا ولاول مره ندي تحس بدفا عيله واول مره تحس بحنيه ام ودي كانت كريمه، امها ما كانتش ام بالمعني المفهوم مكنتش فاضيالها اصلا، اتفاجئت بكريمه وقت الصلاه بتخلي الكل يسيب ايده ويصلي وبتلم البنات كلهم يصلوه مع بعض جماعه وعامله اوضه للصلاه مفروشه احسن فرش وكلهم يصلوا واللي يتأخر تنادي عليه بنفسها وتقول مش عايزه حد يتأخر بذنب حد.

اكتشفت ان اليوم مليان فراغ من غير ادم يتخانق معاها ويناغشها واكتشفت انها مستنياه يرجع وده ضايقها جدا اخيرا زهقت وطلعت اوضتها وشويه وسمعت صوته فقامت جريت علي المرايه تظبط شكلها وبعدها استغربت من نفسها فقعدت مكانها وهو خبط ودخل
ادم: يا ساتر
مردتش فدخل وبصلها وهيا بصتله من غير اهتمام وماسكه مشط بتمشط شعرها بفتور
ادم: عامله ايه دلوجت؟
ندي: fine thanks
ادم: اهي رطنت
ندي: اه نسيت انك جاهل، شكرا كويسه.

ادم: طيب ولزومه ايه الغلط؟
ندي: انا زهقانه وعايزه ارجع كايرو
ادم: تطلع ايه كايرو دي؟
ندي: القاهره
ادم: انسي يا قطه انا داخل اغير هدومي وانتي انزلي هاتيلي الوكل علشان جعان
دخل ادم اخد شاور وطلع لقاها مكانها بتحط ميكب
ادم: فين الوكل؟
ندي: شوف حد من الخدم يجيبهولك
ادم: انا جلتلك انتي؟
ندي: وانا قلتلك نادي علي الخدم
ادم اتنرفز وراح شاددها وقفها وشد اللي في ايدها رماه
ادم: اما اجولك كلمه تنفذيها.

ندي: انا مش شغاله عندك هنا انت فاهم؟
ادم: وهيا الواحده لما تجيب اكل لجوزها تبقي شغاله عنده؟
ندي: عندك خدم اطلبهم
ادم مسكها من دراعها جامد وزقها بعيد: انزلي شوفي الاكل وهاتيه اتحركي بدال ما اوريكي اللي مش هيعجبك اتحركي
خافت منه جدا فاتحركت ونزلت قالت لامه انه جعان
فأمه جابت الاكل هيا وعزيزه وطلعوه وبعدها خرجوا
ادم رايح ناحية ندي اللي خافت
ادم: انا اقولك انتي تروحي انتي لأمي تجيبه؟ انتي اتهبلتي صوح؟

ندي: سبق وقولتلك انا مش خدامه هنا او مسؤله عن اكلك ولا شربك
ادم مسكها من دراعها: وامي هيا اللي خدامه يعني؟ عقولك ايه انتي يا تتعدلي يا هعدلك، اتفضلي نزلي الاكل ده تحت مش عاكل
ندي: نادي للخدم ينزلوه
ادم: عظيم تلاته لاجرجرك من شعرك ده والوكل فوج راسك لتحت اتحركي من جدامي
ندي: انا مبعرفش اشيل الاكل ومش هشيل صواني انا وعايز تضربني اتفضل استعرض عضلاتك.

ادم: شكلها فعلا عستفتح بيكي وعتبقي اول مره امد ايدي علي حرمه
ندي: انت مش عايز تفهم ليه ان انا مش حرمه من حريمك هنا فوق لنفسك
ادم: انا اللي افوج يا بنت ال..
قاطعه دخول امه علي صوتهم العالي
كريمه: وبعدين؟ ادم في ايه؟ صوتك عالي ليه؟ وانتي يا ندي اهدي مش اكده الواحده تستقبل جوزها وهو جاي تعبان من بره وتريحه وتطبطب عليه مش تقف قصاده
الاتنين كل واحد بص لناحيه.

كريمه: ادم اختك اتصلت وجايه روح هاتها من المحطه اتفضل ولا ابعتلها حد ولما تيجي اتعشوا انتو الاتنين مع بعض
ادم: حاضر بعد اذنك
كريمه: بوس راس مراتك قبل ما تنزل
ادم بصلها باستنكار وندي كمان ومستنيه بقي تشوفه يتخانق مع امه
ادم: افندم؟

كريمه: اللي سمعته مرتك من الصبح لوحديها ومستنياك وزمقانه وهيا عروسه لسه وانت ترجع اخر النهار تتخانق معاها بدال ما تاخدها في حضنك وتأكلها في بوجها وتدلعها بتتخانق وتعلي صوتك وتجولها هتمد يدك عليها، هيا دي الرجوله اللي اتعلمتها!؟ بوس راس مرتك وروح لاختك
ندي معجبه جدا بكريمه ومستنيه رد ادم بس اتفاجئت بيه من سكات بيروح عندها يبوس راسها ويروح لامه يبوس ايدها وينزل من غير ولا كلمه.

بعد ما نزل ندي مبسوطه ويدوب هتتكلم.

كريمه: اوعي تفكري للحظه اني جابله تصرفك ده؟ الواحده لازم تكون الحضن الحنين اللي الراجل يترمي في حضنها اول ما يرجع من يوم طويل، لازم تكون هيا بيت وسكن ليه، انا بس وقفت معاكي علشان انتي لسه غريبه اهنيه ومالكيش حد وبنت وضعيفه وحبيت اكون ام ليكي بس اوعي تنسي انه هو ولدي وحته مني، خدي وقتك واتعلمي عادتنا وتقاليدنا وانا هساعدك لحد ما تتعودي وهفضل ام ليكي بس طول ما انتي زوجه لابني، جوزك يرجع بأخته تنزلي تستقبليهم وبأحلي ابتسامه تقابلي جوزك وتقعدي تتعشي معاهم وخلي في بالك ايتن روح ادم ولو بيحبني انا جيراط بيحبها هيا ميت جيراط..

سابتها ونزلت وهيا مش قادره تفهم اي حاجه، ايه الناس دي، اي المشاعر دي، بقي هو ده احساس العيله؟
شويه وسمعت زماره عربيه ادم وهيصه وتجاهلتها بس افتكرت كلام كريمه وقررت تنزل تستقبل اخته علشان خاطر كريمه لانها حنينه معاها ومش عايزه تخسرها كحليف ليها.

نزلت وهيا متخيله بنت بعبايه ولا جلبيه زيها زي الفلاحين بتوع البلد بس اتفاجئت بواحده استايل جدا زيها ويمكن احلي منها وبتضحك وبتبتسم للكل والكل بيحبها، فضلت واقفه علي السلم تتفرج عليها وهيا بتتكلم
ايتن: بس بقي المعرض كان رائع يا ادم جدا كان نفسي تبقي معايا، بس ما تقلقش ظبطتك انا
ادم يدوب هيرد طبيعي لمح ندي علي السلم
ادم: المهم تكوني اتبسطتي.

ايتن اتفاجئت بتغير لهجته بس فهمت علي طول من نظرته وراها فبصت شافتها
ايتن: عروسه البيت الجميله، اهلا بيكي يا قمر
ندي نزلت وسلموا علي بعض ولقتها مثقفه جدا وخفيفه ولذيذه وعرفت انهم هيبقوا اصحاب جدا
اتعشوا الكل مع بعض وسط رغي لانهائي من ايتن وصمت من ندي وادم الا لو اتوجهلهم سؤال
طلعوا اخر الليل يناموا بصمت ولا واحد فيهم نطق
النهار صحيوا علي خبط علي الباب بازعاج ودخلت ايتن تتنطط ونطت فوق اخوها.

ايتن: قوم بقي اصحي يالا وانتي يا بت يا ندي اصحي ده يوم جميل اصحوا
ادم فتح عينه: الساعه كام؟
ايتن: سبعه
ادم: ولما هيا سبعه بتصحيني ليه يا بنتي انا نايم متأخر ابعدي بقي
ايتن عماله تشد فيه يقوم وندي مستنياه ينفجر فيها او يزعق بس لقته بيقوم معاها
ادم: اها قومت عايزه ايه بقي؟
ايتن: عايزه اخرج واقضي اليوم كله بره ونفطر وسط الغيطان يالا بقي يا ادم علشان خاطري
ادم: رجعتي بدوشتك وبطلباتك اللي ما عتنتهيش.

ايتن: ربنا ما يحرمك مني ومن دوشتي ابدا
ادم: يارب يا اختي عدخل اغير والبس خمس دجايج بالكتير انتي اخلصي معاها بجي
قصده علي ندي، سابهم ودخل الحمام وايتن بتشد ندي علشان تقومها
ندي: اخرجي انتي واخوكي اتبسطوا
ايتن: لا طبعا لازم عروستنا الحلوه تبقي معانا ونتبسط مع بعض يالا هتتبسطي وهتشوفي ادم مختلف عن الجد ده
ندي: ليه هو ده بيعرف يضحك ويهزر؟

ايتن: ما تتخيليش قد ايه انتي بس لسه ما تعرفيهوش قومي البسي واجهزي يالا البسي اي بنطلون وبلوزه كده علشان حركتك تبقي ساهله
سابتهم ونزلت وهيا قامت تجهز، ادم خرج لافف نفسه بفوطه بس وعريان وبينشف في شعره وندي كانت اول مره تشوفه كده بصتله بإعجاب معرفتش تداريه
ندي: oh my gosh، This your body، I can t believe that
ادم ابتسم ودور وشه بعيد عنها علشان ما يبنش انه فاهم هيا بتقول ايه.

ادم: ارطني ارطني اتحركي والبسي خليني انا كمان البس ولا عاجبك المنظر؟
ندي: جاهل...
سابته ومشيت ودخلت الحمام بس صوره عضلاته وجسمه مش مفارقاها واتمنت لو كان زيها او استايل او بيتكلم حتي عادي...
خرجت ولبست بس لبسها معجبش ادم نهائي
ادم: حد قالك ان انا رايحيين ديسكو؟ احنا رايحين غيط يا بنتي غطي جسمك ده
ندي: اختك قالتلي البس بنطلون.

ادم: البسي بنطلون بس مش ربع بنطلون والبسي حاجه تغطي دراعاتك دي ولا نسيتي حاله الجرب اللي كانت عندك؟وبعدين احنا خارجين طول النهار ليه لابسه عدسات في عنيكي؟ رايحين فين احنا؟ قال لابسه عدسات زرقا قال
ندي: انا عندي جرب ولا بلدكم المقرفه دي وبعدين مين قالك ان دي عدسات؟ انا مش لابسه عدسات
ادم: كلمه في حق بلدنا ومش هيعجبك ردي وبعدين لما انتي مش لابسه عدسات امال الزرقان ده ايه؟ عدوي
ندي: عنيا يا جاهل.

ادم: عينيكي سودا
ندي: دي كانت lenses
ادم: كانت ايه يا اختي
ندي: كانت عدسات يا جاهل
ادم: اللهم طولك يا روح، يعني انتي شعرك ناعم وخليتيه كنيش وعنيكي زرقا ولابسه عدسات سودا انتي مش طبيعيه ابدا
ندي: بحب العنين السودا انا حره
ادم: جولي انا هبله، انا عبيطه مش حره
ندي: انا مش فاهمه شعري وعنيا انا حره انا هبله خلاص كده مرتاح؟
دخلت ايتن تفض بينهم: هنخرج امتي يا عرب؟

ادم خارج: عدلي منظرها ده ولا مفيش خروج وغطي دراعاتها العريانه دي...
ادم سابهم ونزل يستناهم وشويه وحصلوه وكانت ندي لابسه بنطلون جينز عادي وعليه بلوزه بكم خفيفه قصيره بس ارحم من العريان واخدهم وخرجوا وفسحهم، ركبوا حنطور يلف بيهم ولاحظت ندي انهم كل ما بيعدوا علي حد بيقف احتراما لادم، نظرتها ليه بتختلف شويه شويه.

وهما مع بعض ندي قامت تتفرج علي البنات اللي بيشتغلو في القطن وادم عينه عليها بيراقب كل همساتها
ايتن: علي فكره هيا مش هتوه ولا هيجرالها حاجه
ادم فاق: هاه؟ ايه هيا دي؟
ايتن: اللي عينك ما بتنزلش من عليها
ادم: دي امانه مش اكتر ولا اقل
ايتن: اممم عيني في عينك كده! من امتي بتلف وتدور عليا؟
ادم: انا ما بلفش وادور انا فعلا اهتمامي بيها خوف مش اكتر علشان ابوها، انا وهيا صعب احنا متضادين في كل حاجه.

ايتن: وهي دي الشراره بينكم، التضاد، تعمل ايه بواحده زيك؟ هتبقي ملل
ادم: ومش عايز برضه قطه بريه سانه ضوافيرها طول الوقت وبتخربش وتعض
ايتن: ماشي هقبل كلامك مؤقتا
ادم: المهم عملتي ايه في رحلتك واخوكي البأف ده مكلمكيش ؟
بدؤا يدردشوا مع بعض وندي من بعيد بتراقب ادم هو واخته وهزاره وضحكه معاها
اتغدوا وايتن جت علي رجل اخوها ورقدت وفضلوا يهزروا وشويه ونامت، ندي بتبصله باستغراب
ادم: عتبصيلي كده ليه؟

ندي: اللي يشوفك مع اختك يفتكرها حبيبتك
ادم: هيا فعلا حبيبتي عحبها اكتر من اي حد تاني
ندي: ربنا يخليهالك
سكتوا الاتنين وكأن مفيش اي كلام يتقال مع ان كل واحد عنده مليون سؤال وسؤال.

بتمر الايام ببطء وايتن عامله دوشه في البيت وبتاخد ندي طول الوقت وادم مشغول مع الفلاحين ومشاكلهم واراضيه، وطبعا الايام ما بتخلاش من المشاحنات بينهم وبين بعض، ندي بعد ما عرفت ان ادم عنده خيل بدأت تخرج وتتمشي بالخيل وهو خصصلها فرسه ليها هيا ومنعها منعا باتا تركب حصانه هو وكل يوم نفس الخناقه...
في يوم رجع هو وقت الظهر ودخل لقي اتنين من العمال بيدردشوا بس سمع اسم مراته.

& يااه جامده من الاخر صاروخ بنت الايه اهي دي البنات مش الغفر بتوعنا
@@ وكله كوم ولبسها كوم يالهوي بتجننيني، تخيل ما بعرفش انام غير لما اتخيلها مكان الحرمه
& انا بنام مع الحرمه واغمض عيني واتخيلها هيا، شفتها لابسه ايه النهارده؟
@@ لا ما شفتهاش لابسه ايه؟
& اهي حاجه اكده من فوج خفيفه زي القماشه ومربوطه علي رقبتها ووسطها عريان واكتافها بس كله كوم وصدرها كوم تاني خالص
@@ اوصفلي ماله يعني باين؟

& لا مش باين بس هيا تقريبا ما لبساش حاجه تحت القماشه دي فباين اجولك ايه برتقالتين تتمني
هنا ادم مقدرش يسمع اي كلمه زياده
ادم: هو انتو مواركوش شغل ولا ايه؟ قاعدين فاضيين
الاتنين اتنفضوا ووقفوا وبصوله
الاتنين: رايحيين علي اشغالنا اهو
ادم: لا استنوا، ، فتحي يا فتحي
@ ماله فتحي؟
& بلاش فتحي
فتحي جه يجري وضرب تعظيم لادم
فتحي: أأمرني
ادم: ادي للاتنين دول حسابهم وشهر زياده ومشيهم من هنا.

الاتنين: ليه يا ساعت البيه احنا عملنا ايه؟
ادم: طلعهم برا
فتحي مسك كل واحد من قفاه وبيشدهم
@ انا عندي عيال بربيهم
ادم بعد ما مشي خطوه رجع وبصله: اللي عنده عيال وبيربيهم بياكل عيش بهدوء وما بيبصش لاهل بيت اللي مشغله! اعتقد كده فهمتو عملتو ايه؟ واحمدوا ربنا اني هكتفي بطردكم بس، فتحي
فتحي: او عايزني اادبهم شاور
ادم: لا ارميهم بره
فتحي رماهم ورجع لادم اللي هيولع في نفسه من الغيظ.

فتحي: يا بيه لو غلطوا يتأدبوا، . مينفعش حد يرفع عينه في حق اهل بيتك ونسكت عليه
ادم: الغلط مش عندهم هما، الغلط عندي انا
سابه ومشي وفتحي اتضايق لضيقه وحس فعلا ان ندي مش مناسبه ابدا لراجل زيه
ادم دخل لندي والشرر بيتطاير من عنيه ولقاها قاعده والبنات بيتفرجوا عليها وهيا ولا هاممها وفعلا بلوزتها كانت فاضحه اوفر، ،.

03-12-2021 02:17 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [3]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية عشقت المتمردة
رواية عشقت المتمردة للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع

ادم دخل لندي والشرر بيتطاير من عنيه ولقاها قاعده والبنات بيتفرجوا عليها وهيا ولا هاممها وفعلا بلوزتها كانت فاضحه اوفر، ،
ادم: جومي اطلعي فوج عايزك
ندي: ماليش مزاج بعدين
ادم كان بيحاول يتكلم كويس علشان البنات اللي مراقباه وبتتعجب من رب عملهم اللي فجأه واحده بتمشي كلامها عليه
ادم: قلت جومي
ندي: وانا قلت ماليش مزاج.

ادم وصل للقمه فراحلها شد المجله اللي في ايدها ورماها على اخر دراعه ويدوب هتنطق لقته ماسكها من شعرها وبيجرجرها على فوق وهيا بتصوت وتصرخ وامه طلعت على صويتها وقفته
كريمه: ادم سيبها
بص لامه: ارجوكي ما تدخليش في دي بعد اذنك
كريمه فاهمه ابنها وعرفت انه طالما ما سمعلهاش يبقي في حاجه فسكتت بس ندي بتستنجد بيها
دخلها اوضتهم ورزع الباب وزقها من ايده وقعت على السرير
ندي: انا مش هقعدلك في البيت انت همجي.

ادم: همجي جاهل مجنون متخلف، قسما بالله لو لبستي حاجه معجبتنيش وخرجتي بيها لاجطعك فاهمه ولا له
ندي: انا مخرجتش وبعدين انا لابسه ايه؟ ماهي بلوزه عاديه اهي
ادم: بلوزه عاديه؟ ولابسه ايه تحتها؟ هاه
ندي: مش فاهمه
ادم: وانتي تفهمي ليه؟ انتي مش لابسه حاجه تحتها صح؟ مش واخده بالك انها مجسمه صدرك وباين قوي، . مش ملاحظه ده؟
ندي: المفروض اعمل ايه فيه؟ كل واحده عندها صدر وبيبان ما بيتخباش ده.

ادم: بس مش كده، مش بالمنظر ده، مش انا اللي كل اللي يسوي واللي ما يسواش يبص لمرتي، مش انا اللي رجالته كل واحد بيتخيل انه نايم معاكي لان سيادتك بتغريهم
ندي: انا ما بغريش حد، وبعدين شغل ناس محترمه عندك
ادم: خليكي انتي محترمه
ندي: انا محترمه غصب عنك
ادم قرب منها ولمس صدرها بطريقه مستفزه خلتها رجعت لوري غطت صدرها بايدها.

ادم: اللي تلبس ده بره اوضه نومها ما تبجاش محترمه وبتجدم دعوه لكل راجل يتفرج ولا ده قصدك؟
ندي: انت مش محترم واللي يفكر كده يبقي مش محترم
ادم: ده تفكير اي راجل بلبس زي ده
ندي: انت همجي ومتخلف ورجعي وعلشان كده بتفكر كده
ادم: رجعي متخلف همجي اي مسمي بس قسما بالله ان لبستي حاجه بالشكل ده تاني ما هيحصلك كويس ابدا
ندي: انا مش هقعدلك هنا انا رايحه عند بابي.

ادم: وريني عتخرجي كيف ووريني لبس تاني اكده وانا هتكون اول مره امد يدي على حرمه وأدبها
سابها وخرج وهيا فضلت تعيط، امه وقفته حاولت تكلمه بس اعتذر منها ورفض وخرج وهيا طلعتلها فوق تشوفها
كريمه: في ايه لكل ده؟ عملتي ايه؟
ندي: انا معملتوش حاجه هو جاي من بره مجنون، انا يجرجرني من شعري كده؟ انا مش هقعدله هنا انا همشي
كريمه: عطي اوامره بره ما تخرجيش ولا تطلعي حتي الجنينه؟

ندي: ليه هيحبسني ولا ايه؟ طيب انا ماشيه
كريمه بتحاول توقفها بس مقدرتش عليها. فتحت باب الفيلا واتفاجئت بفتحي على الباب بصلها من فوق لتحت
فتحي: اسف يا هانم اتفضلي جوه
ندي: ابعد من وشي
فتحي: اوامر البيه حضرتك ما تخرجيش حتي الجنينه فلو سمحتي اتفضلي
ندي: ماشي ماشي
سابت الباب وده وفتحت الباب اللي بيودي للبيسين بس اتفاجئت بإتنين رجاله قالولها نفس الكلام
معرفتش تخرج ابدا ففضلت تعيط.

كريمه اخدتها في حضنها: على فكره الاسهل تغيري هدومك وتعتزري لجوزك وهو هيرجع في كلامه
ندي: لا هو بيذلني وانا عمر ما حد عاملني كده
كريمه: هو متضايق ليه؟ ايه اللي حصل؟
ندي: معرفش جاي متضايق من لبسي وجه يتجنن عليا مش فاهمه، انا مخرجتش بره باللبس ده وجوه البيت جاي يقولي انتي مش لابسه حاجه تحت البلوزه وصدرك معرفش ماله، انا في البيت.

كريمه: صدرك متجسم جوي فيها واكيد حاجه ضايقته معلش، ادم ما بيعملش حاجه اعتباطا اكده فاعذريه حبيبتي
كريمه نادت على فتحي ودخلها
كريمه: ادم متضايج ليه ايه اللي حوصل؟
فتحي: اللي فهمته يا هانم ان حد اتحددت على الهانم الصغيره بطريجه مش ولابد وطرد اتنين عمال دلوقتي وحضرتك عرفاه ما بيحبش يجطع رزج حد
كريمه: طيب طردهم ليه ماعتعرفش؟
فتحي: لاه معرفش بس كل اللي جاله انهم عيبصوا لاهل بيته بطريجه عفشه.

كريمه: طيب روح انت خلاص، هاه شوفتي غيران عليكي يا ستي، عيحبك
ندي: بيحبني؟ ادم ما بيحبنيش وانا ما بحبوش بعد اذنك
طلعت جري لاوضتها لانها مش عايزه تفكر كده ابدا
شويه وكريمه طلعتلها تاني علشان تغديها وشدتها واخدتها تقعد معاهم وسط البنات وخلت البنات يحاولوا يفرفشوها
وهيا قاعده نامت على رجلين كريمه وكريمه بتلعب في شعرها.

ندي كان احساس جواها انها عايزه تعمل ده وتشوف رد فعل كريمه ايه؟ فرقدت على رجليها ولقتها بتلعب في شعرها بحب وبحنان!
اول مره حد يحتضن ندي كده واول مره تحس بحضن حنين كده وان في حد مهتم بزعلها!
احساسيس كتيره ملخبطه جواها؟ كريمه مهتمه بيها وبزعلها ليه! ليه بتحاول تعلمها امور دينها وليه مثلا مش بتجبرها تلبس زي بنتها ايتن؟
ليه ادم اتجنن من لبسها ده هل هو خوف على اسمه ولا غيره نابعه من حب؟

رجع ادم اخر النهار وامه فهمت منه ايه اللي حصل
كريمه: بس برضه براحه عليها واحده واحده يا ادم
ادم: عايزاني اسمع رجاله بيتكلموا عن مراتي وبيوصفوا في جسمها وكل واحد بيتخيلها في سريره وتقوليلي اهدي وواحده واحده؟ طيب ازاي؟
كريمه: ايوه اقولك اهدي لسببين مهمين
ادم: ايه هما؟
كريمه: الاول انها مش مراتك اصلا...
ادم كأنه اتفاجئ بالحقيقه دي او تناساها.

كريمه: والتاني ان كل العالم ده جديد عليها دي امريكيه اتربت من غير حرام او عيب او قيود مستني منها ايه؟ تكون محجبه زي اختك! ولا زيي انا؟ فوق يا ادم وفكر بعقلك شويه، اطلعلها يا ابني وطبطب عليها بدال العنف ده من امتي انت كده؟ فين حنيتك وطيبتك؟ ليه دي على طول متعصب معاها؟ ما انت امجد بيعمل مصايب وبرضه بتاخده بالعقل اهدي عليها شويه.

ادم طلع ولقاها بتعيط وكمشانه في مكانها وحس قد ايه هيا ضعيفه ومنكسره وهو بيقسي عليها كتير فضل واقف كتير مش عارف ينطق او يتكلم وهيا ما رفعتش دماغها تبصله حتي
وكان هينزل يقعد مع امه بس حس انه فعلا جه عليها قوي فراح وقعد جنبها على السرير وهيا بتعيط وهو متكتف وواخد الموضوع على كرامته قوي.

واخيرا قلبه رق فمسك ايدها وشدها وهيا رافضه تقوم معاه او تتعدل بس هو شدها جامد لحد ما قعدها قصاده واول ما شاف وشها كل تردد جواه اختفي واتبدد مسح وشها بايديه
ادم: بطلي عياط خلاص اهدي، اهدي حقك عليا
بصتله وكأنها شايفه حد غريب عنها، ادم بجبروته بيعتذر معقوله؟
ادم: انا اتنرفزت عليكي جامد بس غصب عني ما استحملتش رجاله يبصولك بصه مش ولابد وجيت وطلعت كله عليكي انتي.

ندي: انا ما طلعتش بالهدوم بره انا بس قعدت انا وماما في التراس شويه شربنا قهوه لكن ما طلعتش بره
ادم: برضه ما استحملتش حد يبصلك كده
مسح ادم دمعه نزلت منها غصب
ادم: خلاص ما تعيطيش بقي.

شدها في حضنه وهيا كأنها كانت مستنيه ده لانها دفنت نفسها جواه وكأنها اخيرا وصلت لغايتها وامنياتها وما اخدتش بالها نهائي ان لهجه ادم كانت عاديه مش صعيديه لما بيتكلم بهمس وحنيه ما بتركزش هو بيتكلم ازاي اصلا، اخدت نفس طويل شمت ريحته اللي عشقتها مش عارفه ليه كانت متخيله انها مش هتحب ريحته وانه كصعيدي مش هيعجبها وان هتبقي ريحته مش حلوه بس عشقت ريحته وريحه برفانه المميز واستغربت شياكته في حاجات بسيطه.

ادم ضمها جامد ودفن وشه في شعرها وداب بين احضانها بس فجأه افتكر انها شرعا مش مراته، فجأه افتكر قيم ومبادئ اتربي عليها، فجأه افتكر سالم اللي امنه على بنته
بعد عنها وسابلها الاوضه وخرج من غير ولا حرف وهيا فسرت ده انه خاف من ضعفه او انه ندم على اعتذاره بس استغربت من قلبها اللي بيعاندها في وجوده وبيتمني قربه...
بالليل متأخر رجع وحس ان في حاجه اتغيرت بينهم.

مش عارف ينام جنبها ويفضل بعيد، في شحنات بقت في الجو مش عارفلها مصدر...
بقي بيبعد عنها تماما وبيحاول ديما يتجاهل وجودها وده حسسها بوحده رهيبه...
بتعدي الايام وكل يوم يخترع خناقه جديده معاها ولسه حابسها
ندي: بقولك ايه استني قبل ما تنزل
ادم: افندم نعم
ندي: انا عايزه اخرج انا زهقت
ادم: اخرجي
ندي: والحراسه اللي انت حاططها تحت دي؟
ادم: هشيلها بس تلبسي عدل
ندي: هخرج بالفرس.

ادم: ما تبعديش وما تركبيش غير الفرسه بتاعتك مفهوم؟
ندي: على فكره انا بعرف اركب خيل من سنين
ادم: ما تركبيش غير الفرسه بتاعتك وما تطلعيش على الطريق بس في حدود الجناين اعتجد كلامي واضح والا مفيش خروج
ندي ما ردتش وهو سكت ونزل وهيا بتقضي ايامها شبه بعض الايام بقت ممله وهو بيتجنبها كده وحتي ايتن سافرت لكليتها...

كانت بتخرج بفرستها تتمشي ساعتين تلاته وترجع
في يوم كانت بتتمشي ووقفت تريح شويه وكان في شباب قريبين منها فاتكلموا معاها وهيا لقتهم ظراف فقعدت معاهم وضحكوا وهزروا وجابولها عصير وقعدت وسطهم وصوت ضحكهم عالي جدا
ادم كان مروح في عربيته وفتحي سايقها وهما في الطريق لمحوا الشباب دي وادم لمح الفرسه
ادم: فتحي مش دي ريحانه الفرسه بتاعت ندي؟
فتحي: ايوه هيا، والهانم كمان موجوده اهي.

ادم: طيب اوقف، يا الله منك يا ندي
فتحي: يا سيدي دي مش من توبك خالص
ادم: دي خدمه لسالم مش اكتر
فتحي: عارف بس اهل البلد مش عارفين والكل مستغرب انك راضي بالوضع ده
ادم: مش وقته يا فتحي مش وقته
نزل ادم وراح لمراته اللي مندمجه تماما مع الشباب اللي اول ما لمحوا ادم كلهم وقفوا وهيا اخدت بالها فابتسمت له
ندي: ادم، الشباب دي دمهم خفيف قوي وذوق جدا.

ادم: امال لازم يكونوا ذوج هما عارفين انتي مين واكيد عاملين حساب لده ولا ايه؟
الشباب بارتباك: طبعا يا ادم بيه طبعا
ادم: طيب يالا يا ندي
ندي: اسبقني انت وانا هجيب ريحانه واجي
ادم: فتحي هات ريحانه وحصلنا وانتي اتفضلي
ندي: انا حابه اروح مع ريحانه في الهوا
ادم شدها براحه ظاهريه من ايديها بس كان هيكسر ايديها في ايده
ادم: بقول يالا، بعد اذنكم يا شباب وشكرا على ذوجكم مع مرتي
اخدها ومشي.

ندي: براحه انت بتوجعني، ايدي هتتكسر
ادم: انا عايزها تتكسر
فتحلها باب العربيه وزقها دخلها وهيا مش فاهمه ماله
ندي: انت مالك في ايه؟ انت ازاي تعاملني كده؟
ادم مردش عليها وساق لحد البيت ووصلوا نزل وفتحلها الباب وشدها من العربيه وعرفت ان في حاجه حصلت بس هيا معندهاش فكره ايه اللي مضايقه
ندي: ادم في ايه؟
ادم ما ردش بس اخدها ومجرجرها وراه لحد فوق دخلوا اوضتهم ورزع الباب
ندي: في ايه مالك؟

ادم ما بيردش بس بيقلع هدومه وبيبصلها وهيا الخوف ملاها وبترجع لورا، دي اول مره يقلع قدامها قلع وبصلها
ادم: انتي محتاجه راجل في حياتك وانا مكنتش واخد بالي ان ده قصدك، انتي بتتفنني كييف تغري كل واحد وكييف تلفتي نظر كل راجل وطالما اكده يبجي اني اولي من الغريب، انا اهو جدامك ومستعد وهوريكي اللي مشفتيهوش جبل كده
ندي: لأ لأ يا ادم لأ
ادم: انا كنت بجول لأ برضك بس انتي زودتيها جوي.

جاعده تتسرمحي وسط شباب كلياتهم بينهشوكي بعنيهم وجاعده ولا هامهك ولا عامله حساب ان معاكي راجل بس ده غلطي لان انا مش مكفيكي ودي غلطه مش هتكرر
ندي: احنا كنا بنتكلم بس
ادم بيقرب: وانا هتكلم، بس مش هتكلم بس
قرب منها جت تجري مسكها بقبضه من حديد حاولت تفلت من ايده بس مفيش فايده حاولت تصرخ بس محدش نجدها
مسكها قطع هدومها كلها ورماها على السرير.

ادم: انا مش عارف انتي عامله الدراما دي كلها ليه اللي يسمعك يجول دي اول مره ليكي؟! انتي جايه من امريكا
ندي: ادم ارجوك
ادم: حبيبتي من غير ما تترجي اني هعمل كل اللي عيزاه
ندي: لا ابعد ارجوك ابعد
ادم: جلتلك لاه
ندي بتعيط وهو مش شايف دموعها بس الغيره ناهشه قلبه ومش عارفلها سبب ابدا
ندي: ارجوك يا ادم اسمعني مش بالطريقه دي!مش كده ابدا
ادم: وليه مش كده مش ده اللي انتي عايزه توصليله! مش هو ده غرضك؟

ندي: ارجوك يا ادم انا محدش لمسني قبل كده فمش بالطريقه دي
ادم: كدبه جديده دي صح؟
ندي: انا عمري ما كدبت ابدا انا محدش لمسني قبل كده يا ادم فأرجوك مش كده
ادم: بنت بنوت جصدك شوف عاد؟ طيب وكفايه عليكي كده عذريه...

كل محاولات ندي ما وقفتش ادم ابدا وكأنه مسير وشيء بيجبره، هو نفسه عايز يبعد بس مش عارف عايزها تبقي ملكه مش بس صوري ومش بس على الورق لا عايز كل حاجه فيها ملكه، نسي وعده لسالم ونسي كل حاجه ومش فاكر غير انها بين ايديه وبس، ندي استسلمت وتعبت من مقاومته واتفاجئت انها هيا كمان عايزاه يبقي جوزها بجد مش بس صوري، الاتنين فجأه بقوا روح واحده وجسم واحد واتعلقوا ببعض واتقابلت عنيهم في نظره مليانه رغبه وشوق من الاتنين وضمت ادم في حضنها، خبط مزعج على الباب بيفوقه من الحلم الجميل اللي كان فيه.

كريمه: افتح يا ادم الباب حالا، ادم، ادم
ادم قام بسرعه وبيبص حواليه لهدومه وهدومها المقطعه، لبس بسرعه وبص لندي اللي غطت نفسها ودورت وشها بعيد عنه
فتح لامه الباب
كريمه: اطلع بره حالا اتفضل
ادم: امي
كريمه: من غير ولا كلمه اطلع بره اتفضل استناني في اوضتي
خرج ادم وهيا دخلت لندي وقفلت وراها الباب
كريمه: متخافيش حبيبتي، محدش هيإذيكي هنا جومي تعالي البسي هدماتك.

قومتها كريمه وجابتلها هدوم تلبسها وشالت الهدوم المقطعه رمتها
كريمه: معلش لازم اسألك؟ انا اتأخرت عليكي ولا جيت في الوجت المناسب؟
ندي كان نفسها تقولها انها جت بدري قوي
كريمه: حبيبتي ردي عليا ما تتكسفيش مني
ندي: لا مفيش حاجه حصلت بينا مفيش حاجه هو بس كان، انا مش فاهمه هو كان عايز ايه ولا بيعمل كده ليه؟ هو بيعترض على كل حاجه؟ مفيش حاجه بتعجبه ابدا ومش عارفه اعمل معاه ايه؟
كريمه: طيب ايه اللي جننه كده؟

ندي: معرفش، انا كنت بتمشي على ريحانه ووقفت وبنتمشي وقفت مع شباب عزموني على شاي فوقفت معاهم شويه وكانوا ظراف جدا هو شافني اتجنن
كريمه: ليه حج يتجنن
ندي: انتي هتعملي زيه؟ ليه يتجنن فيها ايه؟
كريمه: حبيبتي انتي عتعرفي الشباب دول؟تعرفي اخلاجهم؟ تعرفي كييف عيفكروا فيكي؟ تعرفي كييف عيبصولك؟ ما تعرفيش هو يعرف فهمتي؟ وبعدين دي اسمها غيره
ندي: الغيره دي بتيجي مع الحب وهو ما بيحبنيش.

كريمه: امال تصرفاته دي عتسميها ايه؟
ندي: تحكم، سيطره، حاسس انه كده بيحافظ على صورته وشكله قدام رجالته، اي حاجه غير انها تكون حب
كريمه: انا شيفاها حب ادم مش اكده واصل واول مره يتصرف كده على العموم ارتاحي دلوقتي وربنا يسهل بس الحاجات اللي انتي عارفه انها عتجننه بلاها يا بنتي
ندي: ماهو انا مش بعرف
كريمه: معلش بكره تتعودي على طبعه.

سابتها كريمه وراحت لابنها اللي مستنيها في اوضتها دخلت ورزعت الباب وبصت لابنها بتحدي
كريمه: سيادتك كنت بتعمل ايه؟ هاه
ادم: معملتش
كريمه: ادم، اوعي تنسي للحظه وعدك لسالم انك تحافظ على بنته، مش معقوله توعده تحافظ عليها وانت اللي تضرها
ادم: انا ما ضريتهاش
كريمه: امال لما تغتصبها يبقي اسمه ايه؟
ادم: اغتصبها؟
كريمه: امال اللي كنت هتعمله اسمه ايه؟

ادم: دي مراتي شرعا وقانونا مراتي، عايشه تحت سقف بيتي وقدام الكل حتي ابوها عارف انها هنا وهو سلمهالي بايده تبقي شرعا مراتي
كريمه: طيب مراتك بس ده ما يمنعش انك كنت هتغتصبها
ادم: شوف تاني تقولي اغتصاب؟
كريمه: اي علاقه تتم بدون موافقه الطرف التاني يبقي اسمها اغتصاب حتي لو مراتك
ادم: المهم محصلش حاجه
كريمه: ولو مكنتش جيت؟
ادم: انتي عايزه ايه يا امي؟

كريمه: عايزه سلامتك وراحتك، ادم عايزها مراتك يبقي الاول تبلغ ابوها انها هتكون مراتك بجد والاهم انها هيا تكون موافقه وان كل حاجه تتم برضاها مش غصب عنها فاهم ولا لأ؟
ادم: انا مش عايزها ولا تلزمني بعد اذنك
سابلها ادم البيت كله وخرج لانه محتاج يرتب افكاره ويفكر هو عمل كده ليه؟ كان عايز يأدبها فعلا ولا كان عايز حجه لنفسه يقرب منها؟

ندي كمان كانت متلخبطه مش عارفه ولا فاهمه ايه اللي بيحصل؟ معقوله الهمجي الجاهل ده بدأ يعجبها؟
رجع اخر الليل فلقاها صاحيه
ادم: انتي كويسه؟
ندي: وانت يهمك؟
ادم: لا ما عيهمنيش بس انتي امانه واسف نسيت ده ولولا اني عامل حساب لابوكي...
ندي: كنت هتعمل ايه؟
ادم: كنت هعمل كتير بعد اذنك
سابها ودخل يغير هدومه وطلع كانت نايمه او عامله نفسها نايمه وهو نام بس الليل طويل والشحنات كل يوم بتزيد عن اللي قبله.

ادم وندي بعد اللي حصل بقوا بيتعاملوا بحزازيه شديده وبيتكلموا في اضيق الظروف، ..
في يوم ندي صحيت على دوشه فقامت ولبست ونزلت واتفاجئت بحد موجود جنتل قوي وعجبها جدا
كريمه: تعالي يا ندي مفيش حد غريب ده امجد اخو ادم وايتن
امجد بصلها وما تخيلش ابدا ان في حد بالجمال ده!
امجد: يا اهلا اهلا بالجمال الامريكي
ابتسمت ندي لأمجد...



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7309 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4313 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3355 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 3232 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3786 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، عشقت ، المتمردة ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 06:48 صباحا