أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





رواية لعنة الماضي

عاش ممزقا بين ماضيه وحاضره وللأسف لم يستطع الوفاق بينهملم يتخطى ماضيه فمزق حاضره وظلم القلب الحنون بين يديهفهل يفوق قبل ..



02-12-2021 12:29 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [10]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة الماضي
رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي عشر

يدوب بتفتح باب الشقه اتفاجئت بحد قدامها، بصت لفارس وهو كمان بصلها...
: #ايه مفاجأة مش كده؟
فارس: يا اهلا بيكي يا ست الكل نورتي بيتك اخيرا حنيتي علينا وجيتي؟
منيره: انا قلت عرسان اسيبكم براحتكم شويه قبل ما اطبق علي انفاسكم
ايمان: يا خبر يا ست الكل انتي بتقولي ايه ده احنا من غيرك ولا نسوا انتي الخير والبركه وبعدين البيت من غير حد كبير تحسيه فاضي كده ومالوش معني، لازم حنيه الكبار في البيت.

منيره: اديني جيت اهوه يالا شكلكم كنتو نازلين علي اشغالكم انزلوا يالا ما تتأخروش
فارس: مش لازم تروحي النهارده يا ايمان وخليكي وانا ممكن اروح استأذنلك؟
ايمان: مفيش مشكله
منيره: قسما بالله ما يحصل، يالا كل واحد علي شغله يالا اتوكلوا علي اللي خلقكم يالا
فارس: بس النهارده خليها معاكي؟
منيره: انا حلفت يا فارس يالا روحوا يالا كفايه تأخير
ايمان: انا اصلا متأخره النهارده فمفيش مشكله لو ما رحتش.

منيره: متأخره شويه ارحم من انك ما تروحيش يالا بقي يا فارس وصل مراتك وكفايا تأخير
فارس: خلاص براحتك يالا يا ايمان
نزلوا الاتنين وفارس راح ناحيه عربيته واتفاجئ ان ايمان مش وراه
فارس: انتي رايحه فين سيادتك؟
ايمان: رايحه شغلي
فارس: طيب اركبي هوصلك
ايمان: متشكره هطلع علي الشارع واخد تاكسي
فارس: يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم اركبي يا بنتي ولمي الدور
ايمان: مش عايزاك توصلني ايه مشكلتك؟

فارس: مشكلتي انتي، اتفضلي اركبي بدال ما اللي رايح واللي جاي بيتفرج علينا
ايمان: ما تروح علي شغلك انت وتسيبني في حالي؟
فارس: قسما بالله ان ما ركبتي ماهخليكي تروحي الشغل اصلا اتفضلي
ايمان: هتحبسني يعني ولا ايه؟
فارس: تحبي تجربي علشان تصدقي؟
ايمان: اه عايزه اجرب هتحبسني ازاي؟
فارس يدوب هيرد بس سمع صوت مامته من فوق
منيره: انتو ناسيين حاجه ولا ايه؟ في حاجه يا فارس؟ ناسي حاجه اجيبهالك؟

فارس: لا يا ست الكل تسلمي انتي عايزه حاجه؟
منيره: لا تسلم انا بس قلت اتشمس شويه وافتح الشقه تتشمس..
فارس: اه ماشي يالا سلام، اركبي
ايمان بصتله بس ركبت وهيا هتولع وهو ركب وراح يوصلها ودي كانت اول مره تركب معاه عربيته او تشوفوا لابس نظارته الشمس واعترفت لنفسها انه وسيم جدا، فضلوا ساكتين لحد ما قربوا يوصلوا
فارس: خسيتي بقي لما ركبتي؟

ايمان: اسكت لو سمحت لاني ولا طيقاك ولا طايقه نفسي وقسما بالله لولا عملت حساب لمامتك ما كنت ركبت ولو عملت ايه؟
فارس ابتسم: عارف انك ركبتي علشانها ومتشكر لانك عملتلها حساب لها
ايمان بصتله باستغراب لانها ما تخيلتش ان ده رده...
فارس: انزلك فين عند انهي باب؟
ايمان: الباب اللي جاي ده
فارس: هو انتي مدرسه ايه؟ ولا اداريه ولا ايه بالظبط؟
ايمان بصتله باستغراب: مش شايف ان سؤال ده متأخر شويتين؟

فارس: علي رأي امي متأخر احسن من مافيش
ايمان: مدرسه ماث
فارس: ماث؟بتدي سنه كام؟
ايمان: اعدادي وثانوي
فارس باعجاب: انتي بتدي لثانوي؟
ايمان: ايه ما اشبهش؟
فارس: لا مش القصد بس في دماغي ان ديما مدرسين ثانوي بيبقوا كبار في السن ما اعرفش انهم ممكن يبقوا عيال
ايمان: علي فكره انت بس اللي شايفني عيله
نزلت ورزعت الباب وراها ومشيت بسرعه بس بعد كام خطوه اتفاجئت بحد بيمسكها من دراعها ويوقفها وبصت لقته فارس.

فارس: لحظه، انا مش شايفك عيله، انا ممكن التعبير خاني انا اقصد انك صغيره عن المدرسين اللي كانوا علي ايامنا كان المدرسين بيبقي شعرهم ابيض فهماني؟
ايمان: فهمتك ممكن ادخل؟
فارس: ادخلي بس في كلمه عايز اقولهالك قبل ما تدخلي..
ايمان: اتفضل قول
فارس: ما تدقيقش علي كل كلمه اقولها، سبق وقولتلك اول يوم جوازنا اني محتاج لوقت فارجوكي اديني الوقت ده واصبري، اصبري عليا
ايمان حست بحاجه غريبه جواها معرفتش تحددها.

ايمان: طيب، ممكن ادخل بقي لان كل اللي داخل بيبصلنا واحنا في نص الطريق كده، البنات هياكلونا بعنيهم
فارس: دول معجبين بالمز اللي واقف معاكي بس
ايمان: واخد في نفس قلم، قال مز قال
فارس: الله يرحم ايام ما كنتي بتقفي قدام ورشه علشان تلمحيني بس؟
ايمان: انا، امشي وروح شوف شغلك يالا
مشي وسابها وهيا مشيت بصت وراها لقته ساند علي عربيته باصص عليها فاتكسفت وجريت على جوه وهو ابتسم ومشي على شغله مبسوط بخناقه معاها.

ايمان اول ما دخلت الفصل بتاعها بنت سالتها
البنت: يا مس هو مين المز اللي كان واقف معاكي علي البوابه الصبح؟
البنات كلهم هاصوا عايزين يعرفوا
ايمان: بس، بس انتي وهيا، ده جوزي اسكتوا بقي
بنت: اسمه ايه يا مس؟
ايمان: ده شيئ ما يخصكمش
البنات: والنبي والنبي يا مس قولي
ايمان: بس بقي، اسمه فارس، باشمهندس فارس بدال ما تسألوا تاني بيشتغل ايه؟ ودلوقتي نبدأ الدرس ومش عايزه كلمه تاني بره الدرس.

الظهر ايمان روحت مبسوطه ودخلت وسلمت علي حماتها
ايمان: يدوب اغير واجهز الغدا قبل ما فارس يجي
منيره: انا جهزته حبيبتي ادخلي غيري وارتاحيلك شويه
ايمان: ليه بس بتقفي انتي وتتعبي نفسك، يا ماما انا عايزاكي ترتاحي واللي انتي عيزاه شاوري بس عليه، مالكيش دعوه انتي بشغل البيت ولو نفسك في حاجه قوليلي عليها وانا اعملهالك
منيره: تسلمي يا قلبي بس انا كنت زهقانه وفاضيه قلت اتسلي عقبال ما ترجعي انتي.

ايمان: اتسلي اخرجي اتمشي شويه. افتحي التليفزيون اي حاجه لكن ما تقفيش تشتغلي؟
منيره: بقولك ايه انتي ما تشتغليليش زي فارس انا الحمد لله بصحتي
ايمان: يارب ديما بس انتي غاليه علينا بس ومش عايزين نتعبك
منيره: يالا ادخلي غيري هدومك
فارس اتأخر ومنيره اصرت تستناه علي الغدا فايمان اتصلت بيه
ايمان: الو ايوه، اتأخرت يعني؟ قلت هتيجي بدري؟
فارس: غريبه مش عوايدك تكلميني وتسأليني اتأخرت ليه؟

ايمان: وما يهمنيش تتأخر او لأ بس مامتك مصره تستناك علي الغدا ورافضه تتغدي من غيرك فقلت اشوفك ناوي علي ايه علشان اقولها
فارس: اممم بقي كده؟ يعني مش قلقتي عليا فحبيتي تطمني؟ اخص عليكي
ايمان: واقلق عليك بتاع ايه؟
فارس: يا شيخه اعتبريني زي جوزك واسألي عليا
ايمان: ما انا سبق واعتبرتك واديتني فوق دماغي وانا استوعبت الدرس كويس
فارس: واهون عليكي يعني؟
ايمان: انجز جاي ولا اقول لمامتك تتغدي؟

فارس: طيب لو هتأخر هتستنيني انتي علي الغدا؟
ايمان: لا مش هستناك انا اصلا جعانه من دلوقتي واهو في المطبخ وباكل لحد ما يبانلك صاحب انت ومامتك اللي مش عايزه تاكل!
فارس: بقي كده؟ بتاكلي انتي في المطبخ؟
ايمان: ايوه باكل في المطبخ عندك مانع؟
فارس ابتسم: انتي كدابه كدب الابل
ايمان: انا.

مكملتش كلمتها لانها لقت فارس واقف علي باب الاوضه بيضحك
فارس: بتاكلي فعلا؟
ايمان: كنت رايحه اهو
فارس: طيب قومي روحي حطي الاكل وانا هغير في ثواني
ايمان: مش هستناك لو اتأخرت
فارس: ماشي
وهيا معديه جنبه عاكسها وطلعت تجري منه: يا كدابه
ايمان: والله انت رخم
سابته وخرجت وهو وقف مكانه فهي رجعت تاني
فارس: خير؟
ايمان: انا شيلت الحاجه بتاعتك اللي في اوضه فرح علشان مامتك لاني معرفش انت ناوي علي ايه؟ ارجعها ولا ايه؟

فارس: اللي يريحك اعمليه؟ انتي عيزاني هنا جنبك؟
كانت عايزه تقوله انها بتتمناه جنبها
ايمان: بلاش باللي انا عيزاه، بس اعتقد انك مش عايز مامتك تعرف اننا متخانقين ولا عادي تعرف؟
فارس: لا يستحسن انها ما تعرفش وكويس انك عملتي كده.

سابته وراحت تجهز الغدا ومامته كانت واقفه مرقباهم لانها شافت من الصبح حاجات فارس بره الاوضه وعرفت انهم متخانقين وكل واحد بينام في اوضه! وحمدت ربنا انها رجعت لانهم هيفضلوا مع بعض علي الاقل قدامها لحد ما القرب هيصالحهم...
الغدا اتحط واتلموا كلهم حوالين السفره وبدؤا ياكلوا فارس اخد معلقتين بالظبط وحط المعلقه من ايده
منيره: مالك حبيبي؟
فارس: مين عمل الاكل ده؟ طبعا حضرتك عملتيه يا امي صح؟

منيره: اه فيها ايه؟
فارس قام وقف وزعق: فيها ان احنا مش هنعيده من تاني يا امي، مش هتفضلي تخدمي كل واحده هنا، وانتي يا هانم خلتيها تعمل هيا الاكل ليه؟ طب حتي سيبها تريح يوم ولا خفتي تتعود؟
فارس معطاش فرصه لحد يتكلم ولا منيره ولا ايمان
فارس: امي ما تدخلش المطبخ فاهمه يا هانم ولا مش فاهمه؟
منيره: فارس، انا اللي دخلت وعملته اهدي..

فارس: ، مش ههدي يا امي ومش هدوق الاكل ده، الاكل اللي هتحطي ايدك فيه مش هدوقه، انا اتجوزت تاني علشانك انتي يا امي لكن مش علشان اجيب واحده تخدميها انتي تاني وهيا تنام وانتي توقفي في المطبخ
ايمان: انا مكنتش نايمه انا رجعت من الشغل لقيتها خلصت كل حاجه
فارس: خلاص ملحوقه ما فيش شغل تاني...
ايمان سابتله الاكل ومشيت علي اوضتها لانها مش عايزه ترد عليه قدام مامته.

منيره: مراتك ملهاش ذنب ابدا انا اللي دخلت المطبخ وخلصت قبل ما هيا تيجي
فارس: يبقي الذنب ذنبك وانتي اتحملي اللي هيجرلها طالما انتي هتستغلي وجودها في الشغل يبقي تقعد هيا في البيت
منيره: فارس، انت مش هتمشي كلامك عليا.

فارس: فعلا مش همشيه عليكي لكن همشيه عليها تقعد هيا من الشغل ولو دخلتي المطبخ تاني هوديها علي بيت ابوها ما تلزمنيش انا مش هعيده من تاني ومش هتستغفليني من تاني واللي عندي قلته والكوره في ملعبك يا امي، انتي بقي قرري ايمان هتكمل في البيت ده ولا هتمشي؟
منيره: طيب مش هدخل بس ادخل هات مراتك واقعد كل انت من الصبح بره
فارس: مش هدوقه يا أما، الاكل اللي هيتعمل بتعبك ووقفتك مش هدوقه، بعد اذنك انا نازل الشغل.

منيره: فارس اصبر.

فارس: لا مش هصبر، كنتي هتموتي من التعب ولا نسيتي حجزتك في المستشفي، نسيتي يا امي؟ لو انتي نسيتي انا ما نسيتش، ما نسيتش ان مراتي وحبيبتي استغفلتني واكلمها اقولها امي فين تقولي نايمه وهيا قافله عليكي بالمفتاح وسيادتك ما قولتليش انا مش هنسالك الموقف ده ابدا يا امي ابدا لان انا ما سامحتش نفسي لحد النهارده علي موت ابويا وانا بعيد عنه فانتي لو جرالك حاجه بسببي او بسبب مراتي مش عارف هعمل ايه؟ فارجوكي ما تدمرينيش بايدك ارجوكي يا امي..

دخل اوضته كانت ايمان قاعده علي جنب واول ما دخل وقفت قدامه
ايمان: انا ما طلبتش من والدتك تقف في المطبخ وانا قلتلها نفس كلامك قبل ما انت تيجي ده اولا، ثانيا بقي ايوه انت قلتلي قبل ما نتجوز انك عايزني اخلي بالي من والدتك وانا وافقت تكرما مني وحبا في والدتك كشخصيه لاني فعلا بحبها من زمان فاوعي تفتكر ان ده يديك الحق انك تتحكم فيا او تعاملني كأني خدامه فعلا في بيتك وتقولي اروح وما اروحش.

فارس: خلصتي كلامك؟ ولا لسه؟ممكن بقي تسمعيني؟ انا عارف انك مش خدامه هنا وعارف انك وافقتي تكرما منك، . اللي حصل بره ده كان تهديد لامي مش ليكي انتي لانها مش هتوافق انك تسيبي الشغل بسببها وبالتالي مش هتتعب نفسها تاني، الكلام اللي قولته بره كله كان موجهه لامي مش ليكي انتي وكنت فاكر انك ذكيه وفاهمه ده بعد اذنك.

سابهم وراح علي الشغل ومنيره حاولت مع ايمان تخليها تاخد اكل وتروح لفارس الشغل بس ايمان رفضت تماما واعتذرت منها
فارس رجع متأخر من الشغل ودخل علي اوضته يرتاح بعد ما سلم علي امه واعتذرلها عن صوته العالي بس ما اتراجعش عن حرف نطقه
دخل اوضته كانت ايمان بتقلب في كتاب علي السرير دخل ومسي ودخل غير هدومه وخرج قعد علي السرير
ايمان: احطلك عشا؟
فارس: لا اكلت مع العمال جبنا عشا واتعشينا، انتي وامي اتعشيتو؟

ايمان: ايوه اتعشينا من بدري انت ناسي ان محدش اتغدي؟
فارس: لا مش ناسي، سهرانه ولا هتنامي؟
ايمان: هنام انا كنت مستنياك بس علشان لو عايز تتعشي
فارس: متشكر تصبحي علي خير
طفي النور وناموا بس النوم طار من عنيهم وهما بالقرب ده من بعض..
فارس قرب منها وحط ايده علي كتفها وهمس في ودانها
فارس: نمتي؟
ايمان: هنام
فارس حاول يقرب منها اكتر وحط شفايفه في رقبتها بس هيا افتكرت جملته اللي قالهالها فسحبت نفسها بعيد عنه.

ايمان: انا اسفه عايزه انام...
فارس بعد عنها تماما وكل واحد نام في جنب وناموا نوم مقطع لحد ما النهار طلع كل واحد قام يجهز علشان شغله وبيتجاهلوا بعض، نزلوا مع بعض وفارس اصر يوصلها وركبت معاه
فارس: هتفضلي متجهلاني لامتي؟
ايمان: انا مش متجاهلاك
فارس: بلاش متجاهلاني، زعلانه لامتي؟
ايمان: مش زعلانه يا فارس
فارس: امال اللي حصل امبارح بالليل ده تسميه ايه؟

ايمان: اسميه ان انا بعفيك بوظيفه انت مش عايزها او انك تشيل هم اني اتعلق في رقبتك
فارس: ايمان قلتلك ما تقفيش علي كل حرف انطقه
ايمان: اقف عند البوابه دي هنزل هنا
فارس: ايمان
ايمان: لو سمحت افتح الباب علشان انا انزل انا متأخره
فارس بزعيق: ايمان
ايمان: نعم، لما احس اني كفؤ ليك ولخبرتك هبقي ساعتها اقولك شبيك لبيك لكن دلوقتي انا متأخره وعايزه انزل.

فتحت الباب ونزلت وهو طلع بالعربيه بسرعه بعدها وكان في قمه غضبه وغيظه منها
وهيا في الشغل خطرت علي بالها فكره وقررت تنفذها روحت بيتها وجهزت الغدا وفضلت مستنيه فارس يرجع علشان تنفذ خطتها فضلت طول الوقت فاتحه اللاب وبتدور علي حاجه وبتجرب كذا حاجه، اتصل بيها قبل ما يطلع البيت وسألها لو محتاجه حاجه.

طلع ودخل علي اوضته يغير وهنا ايمان كانت مجهزه كل حاجه واول ما دخل شغلت الفيلم اللي علي اللاب اللي هيا مجهزاه وكانت موجهه الشاشه ناحيه الباب بحيث لما يدخل يشوفه، فارس دخل كالعاده ورمي السلام ويدوب هيدخل علي الحمام لمح الشاشه فوقف وراها وتنح للشاشه
فارس: انتي بتعملي ايه سيادتك؟
راح عليها وقفل الشاشه ووقفها قصاده
فارس: ايه ده اللي بتتفرجي عليه؟ هاه؟ انتي اتهبلتي ولا اتجننتي ولا ايه بالظبط؟ ما تنطقي.

ايمان: انت بأي حق بتتكلم؟ هاه؟
فارس: انتي مجنونه ولا ايه؟ هو حد كان قالك تتفرجي علي حاجه زي دي
ايمان: لا بجد؟امال مين اللي بيشتكي من قله خبرتي هاه؟ مين اللي قال اني متخلفه ومش عارفه ارضيك؟ مين اللي قال اني كل اللي بعمله بتعلق في رقبتك! هاه! اديني اهو بتعلم زعلان ليه بقي؟
فارس: قسما بالله يا ايمان
ايمان: ايوه قول بتحلف عليا بايه؟
فارس: لمي الدور ما تخلنيش امد ايدي عليكي.

ايمان: يا سبحان الله هو مش انت اللي اشتكيت؟
فارس: بطلي هبل بقي، الحاجات دي ما تشتغلش في بيتي فاهمه ولا لأ؟؟ الحاجات دي بتقطع الرزق من البيت ده اولا ثانيا انا مش عايزك تشوفي حاجه زي دي
ايمان: ولو شوفت، انا ممكن اشوف من وراك
فارس: ساعتها تبقي طالق بالتلاته وتحرمي عليا...
ايمان: انت بتحلف عليا بالطلاق؟

فارس: لما تخوني ثقتي فيكي يبقي اه احلف عليكي، انتي الحكم وربك شاهد عليكي، انا مش هتكلم في الموضوع ده تاني نهائي. ، الحاجات دي ما تتفتحش تاني ابدا. ، . وبعدين ايه اللي انا قلته لده كله يعني؟
ايمان: ايه اللي انت قولته؟ تخيل كده لو الوضع معكوس وانا مطلقه وجيت قولتلك واتخانقت معاك انك مش راجل كفايا وان جوزي الاولاني كان احسن منك مليون مره وان انت مش ربع رجولته هتعمل ايه؟ هاه حط نفسك مكاني؟

فارس: لا طبعا ما احطش نفسي مكانك الراجل غير الست
ايمان: الراجل بيحس والست معدومه الاحساس صح؟
فارس: بلا احساس بلا زفت الراجل ربنا حلله يجمع بين اربعه والست تتقبل ده لكن الراجل ما يتقبلش غير ان الست بتاعته تكون ليه هو وبس وما ينفعش اصلا تقارنه بحد
ايمان: لكن هو يقارنها عادي!
فارس: بقولك ايه انا مش ناقصك كلامي يتسمع وده اللي عندي.

سابها ودخل وهو هيتجنن من التفكير واللوم وعلامه الاستفهام بتكبر جدا جواه والشك قرب يبقي يقين، هيام مكنتش بريئه...

اتغدوا مع بعض وهو رفض يفضل ونزل علي ورشته تاني ورجع بالليل كالعاده، كانت ايمان قاعده مع امه في اوضتها وبص عليهم سامع ضحكهم وشاف ايمان بتدلك رجلين مامته والاتنين منسجمين تماما وساعتها شاف في ايمان حاجه هو مفهمهاش، وما عرفش يفسر اللي شافه واللي حاسه ده يسميه ايه؟ دخل عندهم وقعد معاهم شويه لحد ما امه طردتهم الاتنين من عندها فمشيوا ودخلوا اوضتهم وهو دخل غير وطلع لمراته اللي كانت واخده جنب واول ما شافته رقدت وغطت نفسها وعملت نفسها هتنام، فارس شد الغطا من عليها ووقفها قدامه ومسك وشها بايديه.

فارس: اسمعيني كويس قوي، اوعي اوعي يا ايمان تعملي حاجه غلط علشان حد واوعي تتقبلي حاجه غلط علشان حد محدش يستاهل تغلطي في حق نفسك او حق من حقوق ربنا، وبعدين انا اسف لو كنت اتنرفزت عليكي حقك عليا، انا عارف انك بتحبي امي بس انا، انا مش عارف اقولك ايه يا ايمان، هيام كانت بتعتبر امي خدامه عندها وكل يوم تعزم اصحابها وتخلي امي تخدمهم وفي يوم امي كانت تعبانه مقدرتش وطلبت من هيام تكلمني او تجيبلها دكتور عارفه هيام عملت ايه؟ حبستها في اوضتها وقفلت عليها بالمفتاح علشان عزومتها ما تبوظش ولولا فرح جت ولحقتها كان زمانها. ، ، امي لو جرالها حاجه انا مش هسامح نفسي انا اتساهلت كتير مع هيام وللاسف انتي اللي بتدفعي تمن غلطي ده، انا اسف يا ايمان بس ارجوكي ارجوكي اوعي تنتقمي مني في مره بانك تزعليها او تتعبيها، اوعديني انك هتعتبريها ديما زي امك اوعديني.

سند راسه علي راسها وهيا ساعتها حست بحب كبير جواه وجرح اكبر وندم وحاجات كتيره
ايمان: اوعدك يا فارس
فارس: لو انا زعلتك اتخانقي معايا براحتك واعملي ما بدالك المهم خلي كل حاجه بينا بعيده عن امي اتفقنا؟
ايمان: اتفقنا بس انت يا فارس بتجرحني قوي
فارس: حقك عليا، يمكن لان انا مجروح قوي فبجرح اللي حواليا
ايمان: المفروض العكس اللي اتجرح بيخاف علي اللي حواليه.

فارس: انا عامل زي الغريق اللي كل ما حد يجي يطلعه بيشده معاه، مع انه عارف انه بيحاول يطلعه بس اهو بيغرقه معاه، ممكن ما تزعليش مني؟
ايمان: انا ما بلحقش ما ازعلش، يالا المهم تعال ارتاح الوقت اتأخر
طفوا النور وفارس قرب منها تاني ما اتحركتش وبعدت بس كشت في نفسها
فارس: هتفضلي لامتي بعيد؟ مش واحشك؟
ايمان: مش قادره، كل ما افتكر اللي انت قولته مليون حاجز بيترفع بيني وبينك
فارس: بوصيلي يا ايمان
ايمان لفتله.

فارس: الكلام اللي انا قلته ساعتها كان مجرد كلام وخلاص، كان اي حاجه علشان اسكتك
ايمان: تقصد ايه؟
فارس: اقصد ان عدم خبره البنت وانها تبقي ابيض ده شيئ كويس مش وحش، انا غلطان لو فهمتي مني غير كده، الصح انك تبقي ابيض وجوزك هو اللي يعلمك اللي هو عايز يعلمهولك...
ايمان: بس انت قولت
قاطعها: سيبك من اللي قولته ساعتها ده كان كلام في لحظه غضب، الصح ان البنت تبقي ابيض والا مصدر تعليمها هيكون ايه؟ تقدري تقوليلي؟

ايمان: انت قولت ان مراتك كانت عارفه هيا بتعمل ايه من اول يوم؟
فارس: صح فعلا، انا لما نمت معاكي يا ايمان كان باين قوي ان انا اول حد يلمسك واول حد يقرب حتي مجرد قرب منك، اول حد يبوسك، اول حد حتي يمسك ايدك، وده خلاني افوق لنقطه مهمه قوي
ايمان: ايه هيا
فارس: هيام جابت خبرتها منين؟ جابت ثقتها في نفسها منين؟ ازاي كانت بتقدر هيا توجهني زي ما هيا عايزه؟ علامه استفهام كبيره قوي اترسمت قدامي!

ايمان: ما يمكن تكون مثلا اتفرجت علي افلام؟

فارس: الفرجه اه ممكن تخليكي عارفه ايه اللي هيحصل او متوقع منك ايه بس مش هتديكي ثقه مش هتشيل الخوف والرهبه بتوع اول ليله، مش هتشيل الكسوف ورهبه اول مره، مش هتشيل التوتر، اذا كان الراجل نفسه بيبقي متوتر لكن هيا مكنش في عندها النقطه دي وعيشتني ليله ولا الف ليله وليله وساعتها ايوه كنت مبسوط بس لما اتجوزتك استوعبت ده وكنت بقارنها هيا بيكي مش انتي لكن ساعتها من غيظي قولتلك كده فاعذريني بقي...

ايمان: مش عارفه اقولك ايه بس برضه ما تظلمهاش بالشكل ده ما توصلش للخيانه يا فارس انا مازلت مصره انها اكيد اتفرجت كتير علي الافلام دي؟
فارس: انتي بتعرفي تعومي يا ايمان؟
ايمان: ايه؟ اعوم؟ لأ مش بعرف
فارس: طيب لو انا جبتلك 20 فيلم عن تعليم العوم وحفظتك كل حاجه نظري وبعدها اخدتك البحر ورميتك فيه هتعملي ايه؟ هتعومي؟
ايمان: لا طبعا هغرق، لازم حد يعلمني الاول قبل ما ترميني في الميه بس ده ايه علاقته؟

فارس: انتي جاوبتي نفسك، ان النظري مش كفايا لازم حد يعلمك الاول...
ايمان: يعني ايه؟
فارس: مفيهاش يعني، زي ما انتي قولتي لازم حد يعلمها الاول، المهم كفايا كلام عنها هيام صفحتها اتقفلت يا ايمان وارجوكي ما تفكريش فيها ولا تحاولي تفكريني بيها، وخلي بالك من نقطه مهمه اي مقارنه هتكون لصالحك حتي لو انا قلتلك غير كده، زي ما قلتلك وهقولك مليون مره ما تركزيش علي كلامي قوي، اتفقنا؟

ايمان: اتفقنا بس انت برضه ما تجرحنيش قوي
فارس: حقك عليا، ممكن بقي تقبلي اسفي ولا هتفضلي برضه بعيد؟
ايمان: مش هتقولي متشعبطه في رقبتي ليه؟
فارس: مش هقولك غير اني كلي ملكك انتي وبس...
فضلوا لحد الفجر مع بعض وايمان ما صدقت انها بقت في حضن فارس حبيب عمرها...
فارس صحي علي خبط علي الباب فتح عنيه بالعافيه
فارس: ايوه.

منيره فتحت ودخلت: حبيبي انتو ماوراكوش شغل النهارده ولا ايه؟ وايمان مش هتروح المدرسه الوقت اتاخر؟
فارس: هيا الساعه كام؟
منيره: الساعه 7: 30 وانتو بتمشوا في الوقت ده
فارس: فعلا اتأخرت، ايمان
منيره: هيا جنبك؟ تصدق انا فاكرها في الحمام وعلشان كده دخلت بقلب جامد بصحيك
فارس كشف راس ايمان لامه
منيره: حبيبي الجو برد عليكم ما تناموش كده
فارس: حاضر يا امي حاضر
طلعت امه وهو صحي ايمان بالعافيه.

ايمان: عايزه انام يا فارس سيبني
فارس: وشغلك؟
ايمان: مش قادره
فارس: انتي حره
ايمان اتعدلت وقامت غصب عنها لبست وجهزت وراحت صحت فارس
فارس: ايه؟
ايمان: متأخره
فارس: طيب خدي تاكسي معاكي فلوس صح؟
فارس بيكلمها وهو نايم ومش عايز يفتح عنيه فايمان شدت الغطا من عليه وشدته
ايمان: انت سهرتني يبقي انت تقوم توصلني وتصحي زي ما انا صحيت
فارس: انا اللي سهرتك برضه؟ مش انتي اللي متشعبطه في رقبتي؟
ايمان بصتله وهو ضحك.

فارس: سيبيني انام بقي وبعدين محدش قالك خاصمني بالاسبوع تستاهلي
ايمان: شوف انت هتقوم توصلني يعني هتقوم توصلني اتفضل
فارس قام غصب عنه لبس ونزل معاها يوصلها وبعد ما وصلها قبل ما تنزل
فارس: انا من النهارده هنام في اوضه فرح وانام براحتي واصحي براحتي
ايمان: نام انت حر، بس ما تبقاش تيجي في نص الليل تقولي، (بتتريق عليه) ايمان تعالي في حضني اصل الدنيا برد.

فارس فتح بوقه: انا، انا، صح صح اصل انا فعلا اللي كل ما كنتي بس بتتلفتي ألزق فيكي واقولك الدنيا برد واكمش زي الفار، يا بت ده انتي الليل كله مستخبيه فيا
ايمان: خلاص هبقي اروح الليل انام في حضن مامتك اهي تدفيني
فارس: انزلي يا بت وبطلي رغي كتير، قال تنام في حضن امي قال، اتفضلي
نزلت وهو راح علي شغله مبسوط بغير عادته، والظاهر ان ايمان قدرت تزرع الحب في قلب فارس او هيا فاكره كده...

الايام كانت جميله وهاديه وكلها سعاده
عيد ميلاد فارس قرب وايمان عرفت بيه من فرح واتفقوا الاتنين يعملوا حفله كبيره لفارس وبدؤا يتقابلوا ويجهزولها وفضلت ايمان كتير محتاره تشتري ايه لفارس وفي الاخر استقرت انها تجيبله موبيل جديد لان موبيله شاشته اتكسرت وهو مش فاضي يصلحها.

عملت الحفله وعزمت فيها الحبايب والكل مستني فارس يرجع اللي مع مجدي بيعطله لحد ما كل حاجه تجهز لانه هو كمان مشترك معاهم في تجهيزات الحفله
اخيرا فارس طلع وفتح الباب الجو ظلمه جدا واستغرب
مجدي: ايه الظلمه دي؟
فارس: غريبه، مش عارف لحظه انور النور
نور فارس النور وهنا الكل صقف وزمر وقالوله
--- مفاجأة ---.

وفعلا كانت مفاجأة لفارس بس للاسف رد فعله كان غير متوقع نهائي، والكل اتصدم باللي هو عمله، وعلاقته بايمان رجعت تاني لنقطه الصفر او هيا اصلا مكنتش اتحركت وايمان كانت عايشه في وهم السعاده.

02-12-2021 12:30 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [11]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة الماضي
رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني عشر

وفعلا كانت مفاجأة لفارس بس للاسف رد فعله كان غير متوقع نهائي، والكل اتصدم باللي هو عمله، وعلاقته بايمان رجعت تاني لنقطه الصفر او هيا اصلا مكنتش اتحركت وايمان كانت عايشه في وهم السعاده
فارس: ايه ده؟ ايه اللي بيحصل هنا ده؟ في ايه؟
ايمان: عيد ميلادك حبيبي كل سنه وانت طيب.

فارس: عيد ميلادي؟ ومين قالك اني بحتفل باعياد ميلاد هاه؟ وازاي اصلا تعملي كل ده من غير ما تقوليلي؟ انا ما بعملش حفلات ولا بحتفل باعياد ميلاد واتفضلي شيلي كل اللي انتي عملاه ده انا مش عايز كل ده في ثواني ما الاقيش حاجه فاهمه ولا لأ؟
منيره: براحه يا فارس في ايه؟
فارس: لا مش براحه يا امي، انا مش عايز حفلات
فرح: طيب ممكن تهدي يا فارس؟
فارس: علي اساس انك شيفاني مجنون؟
فرح: ايوه اللي بتعمله ده جنون.

فارس: تحبي اوريكي الجنون، ده الجنون
وبدأ يقطع اي فرع زينه يطوله ويشد الحاجات اللي معلقينها ويرميها في الارض وكل اللي علي السفره قلبه في الارض وسط ذهول الكل وحاله صدمه لايمان لانها متوقعتش كل ده منه
مجدي شده بالعافيه واخده وخرج بره البيت والكل مشي بعد اللي فارس عمله وايمان قعدت مكانها مصدومه من رد فعل فارس...

منيره: ما تزعليش يا حبيبتي، هو تلاقيه افتكر اخر حفله عيد ميلاد اللي ابوه اتوفي فيها وعلشان كده اتجنن كده، فارس والله عمره ما كان كده، اعذريه وبعدين مراته كانت كل فلوسه مخلصاها علي الحفلات ووصلته لمرحله كان بيستلف علشان يعرف يسد تمن الحاجات اللي بتشتريها
ايمان: لحد امتي هفضل اعذره! انا اسفه بعد اذنك انا هقوم انضف الدنيا.

حاولت منيره توقف ايمان او تكلمها بس هيا كانت زي الاله اللي بتشتغل وبس، نظفت كل حاجه وشالت كل اثر لعيد الميلاد ودخلت اوضتها قلعت فستانها ولبست هدوم عاديه وجهزت شنطه وحطت هديتها علي التسريحه وكتبت ورقه وسابتهالو
طلعت بره ومنيره اول ما شافتها بالشنطه
منيره: ايمان لأ اوعي.

ايمان: انا اسفه سامحيني بس مش قادره اجي علي نفسي اكتر من كده، انا عايشه مع حطام راجل، بيقارني في كل لحظه بحبيبته وللاسف هو عايش علي ذكراها وبيحاول يتقبلني بس مش بيقدر، ارجوكي يا ماما انا مبحبش اقولك لأ فارجوكي سيبيني ما تضغطيش عليا بعد اذنك
نزلت وراحت بيت ابوها وفارس رجع اخر الليل واول ما دخل لقي امه قاعده في الصاله ودموعها علي خدها فقعد في الارض تحت رجليها
فارس: سامحيني اني اتنرفزت كده حقك عليا..

منيره: انت ما اتنرفزتش عليا انا علشان تعتذرلي انا انت اتنرفزت علي مراتك وريني بقي هتصالحها ازاي؟
فارس: ايمان قلبها ابيض وما بتزعلش
منيره: ان كان حبييك عسل! ايمان نظفت البيت زي ما انت شايف وشالت كل اثر زي ما قولت وبعدها سابتلك البيت ومشيت
فارس: انتي بتقولي ايه؟ مين دي اللي سابت البيت..
قام وقف ينادي عليها ودخل اوضه النوم بس لقاها مترتبه وفاضيه وشاف الرساله والهديه علي التسريحه
قري الرساله بتاعتها.

انا عملت الحفله دي ليك انت اهو قلت حاجه تفرحك وتخرجك من الجو اللي انت فيه ولعلمك انا مصرفتش مليم واحد علي الحفله من فلوسك، كلها كانت من راتبي الخاص، فلوسك اهي دي كل الفلوس اللي اتبقت معايا من مصروف البيت وربنا يعلم اني ما اخدتش قرش واحد ليا او جيبت حاجه تخصني بفلوسك، انا كان قصدي افرحك وبس، انا روحت بيت ابويا فارجوك ما تجيش لاني عارفه ان والدتك هتضغط عليك تيجي وانا مش هتحمل ده منك، ما تجيش يا فارس..

هديتي دي برضه بفلوسي الخاصه، كنت حابه اني اهاديك زي ما انت هادتني بالمكياج اللي جبتهولي ولقيت ان دي فرصه كويسه، لو معجبتكش الهديه او مش عايزها بسكت الزباله جنبك ارميها فيه، اسفه حاولت علي قد ما اقدر بس خلاص مش قادره اكتر من كده، ايمان.

دمعه نزلت غصب عنه لان ايمان ما تستاهلش منه كده ابدا، بس يعمل ايه في قلبه الغبي، ياريت قلبه بيفكر زي عقله كان ارتاح كتير، مكنش عارف يعمل ايه او يفكر ازاي بس حس بدموعها وهيا بتكتب الرساله دي، شاف الظرف اللي هيا سيباه ولقي تقريبا الفلوس زي ما هيا اللي اتصرف كان قليل جدا، مسك الهديه وفتحها وشاف الموبيل كان نفس الموبيل اللي بيفكر يشتريه بدال موبيله اللي اتكسر، قعد مكانه وحس ان في حاجه كبيره ضاعت منه، ايمان لو ضاعت منه مش هيقدر يعوضها وفعلا هيكون خسر بجد..

فضل قاعد مكانه كتير يفتكر اللحظات الحلوه اللي هيا بتخلقها وبتبتكرها علشانه، افتكر لحظات ضحك مامته معاها، افتكر لعبها مع عيال اخته اللي بيجوا كل يوم والتاني يا اما علشان يلعبوا او هيا تذاكرلهم ماث، افتكر كل ابتسامه رسمتها علي شفايفه...
افتكر نظرات الحب اللي بيشوفها في عنيها..
حاجات كتيره هيا بتقدمها من غير مقابل وهو بيقابلها بانكار وكأنها مفروض عليها انها تعمل كده.!

قارنها بهيام وحب هيام التملكي، هيام كانت بس بتحاول ديما تتملك فارس وبس لكن ايمان حبت فارس بجنون وده شيئ هو واثق منه، وللاسف هيضيعها من ايديه بغباؤه...
قام وخرج وامه شافته وهو خارج
منيره: رايح فين دلوقتي؟
فارس: هجيب ايمان
منيره: انت عارف الساعه كام؟ الساعه 3 الفجر يا فارس اصبر النهار يطلع
فارس: هيا مش هتبقي نايمه
منيره: هيا اه لكن اهل البيت هيبقوا نايمين.

فارس: مين قالك؟ مين قالك ان اهل البيت بيناموا وابنهم او بنتهم بيبقوا مجروحين؟
منيره: فارس الوقت متأخر، اكيد الكل نايم دلوقتي
فارس: انا مش نايم وانتي اهو مش نايمه وايمان مش نايمه واكيد ابوها وامها مش نايمين
سابها وخرج وراح لبيت ايمان خبط علي الباب
ام هدي: خير يا رب مين هيجي دلوقتي؟
عم سيد: هقوم اشوف مين؟
ايمان: بابا ده اكيد فارس قوله اني نايمه لاني مش هقابله دلوقتي.

عم سيد فتح الباب وفعلا كان فارس اللي علي الباب
عم سيد: خير يا فارس في حاجه؟
فارس: عايز ايمان
عم سيد: ايمان اللي انت طردتها من بيتك هيا وضيوفها؟
فارس: انا مطردتش حد..
عم سيد: امال لما تكسر البيت وتقلب كل حاجه وتقطع كل حاجه ده معناه ايه بالنسبالك؟ انك بتقول للناس اهلا وسهلا، انا واحد من الناس مش هدخل بيتك تاني بعد اللي انت عملته
فارس: عمي، عمي عمي ارجوك، انا عايز اتكلم مع ايمان، انا مش قصدي مش قصدي.

عم سيد: قصدك ولا مش قصدك انت مسؤل عن اللي حصل، انت هنت بنتي قدام اهلها واصحابها واهلك انت ما عملتش احترام لاي حد، ما احترمتش حد، انت مش بس غلطت فيها انت غلطت فينا كلنا انت غلطت في حق كل واحد كان في بيتك النهارده..

فارس: مبحبش الحفلات وخصوصا حفلات اعياد الميلاد، انا ابويا مات في حفله عيد ميلاد عايزني اعمل ايه؟ هاه؟ مجرد ما دخلت الحفله! عمي ارجوك.

عم سيد: كان ممكن تعتذر بهدوء وتمشي ساعتها كنا هنقدر الحاله اللي انت فيها ويمكن نعذرك لكن اللي انت عملته كان عدم احترام، ايمان قالتلي قبل ما تتجوزها انك ما بتحبهاش وانك عايز خدامه لامك وبس عارف انا قلتلها ايه؟ قلتلها اللي بيحب والدته ويحترمها هيشيلك فوق دماغه واقنعتها انها تتجوزك وقلتلها ازرعي انتي الحب في قلبه ولاني انا مربي بنتي كويس ولاني عارفها كويس فعارف انها مقصرتش معاك فمعني كده ان انا كنت غلطان، كنت واخد مقلب كبير قوي فيك، تخيلت انك محتاج لصدر حنين وبنتي هتكون الصدر الحنين ما تخيلتش ابدا انك فعلا عايز خدامه مش زوجه، كنت فاكر انك مجروح وبتتكلم لكن مش كده، انا غلطت لما اقنعت بنتي تتجوزك، انا قلتلها واقنعتها انك حتي لو محبتهاش هتحترمها وهتحطها فوق راسك وجوه عنيك لكن انت ولا حبتها ولا بتحترمها يبقي كده اسف يا فارس مالكش حاجه في البيت ده واتفضل الوقت متأخر..

فارس: انا عايز ايمان، {بينادي } ايمان، ايمان، خليها تطلع تكلمني هنا
عم سيد: قلتلك اتفضل يا فارس من هنا
فارس: مش همشي غير لما اشوفها، ايمان
طلعت ايمان: بابا سيبه، عايز ايه يا فارس؟ افندم؟
فارس: يالا بيتك
ايمان: انا في بيتي..
فارس بص لابوها: ايمان خلينا نتكلم انا وانتي
ايمان: مفيش حاجه نتكلم فيها، وبعدين حاضر نتكلم، اتفضل ادخل، بابا ادخل حضرتك ارتاح
باباها دخل وسابها هيا وفارس لوحدهم يتكلموا براحتهم.

ايمان: قول عايز ايه؟
فارس: ارجعي معايا البيت يالا
ايمان: مصر يعني؟ والدتك قالتلك ما ترجعش من غيرها ولا ايه؟ اكيد
فارس: امي ملهاش دعوه وما اتكلمتش معايا، انا عايزك ترجعي
ايمان: ليه؟ ايه فايده وجودي!؟ علي فكره انت ممكن تعين ممرضه لوالدتك وهيا هتاخد بالها من ادويتها وهتاخد علي الاقل اقل من ربع المصروف اللي انت عاملو للبيت.

فارس: ايمان، انتي مش خدامه ولا ممرضه في بيتي انا اكتشفت ان انا محتاجك اكتر من اي حد، انتي بتخليني عايش
ايمان: وانت بتخليني ميته! اسفه معدش عندي حاجه اقدمهالك! اعذرني.

فارس: ايمان انا اسف اني بوظتلك حفلتك، بس صدقيني اول ما دخلت مفيش غير حاجتين فكرت فيهم، هيام وحفلاتها الكتير وامي بتخدمهم وابويا لما مات وانا في حفله عيد ميلاد برقص، انا ما سامحتش نفسي علي موته يمكن لو كنت موجود كنت عملت حاجه بس ساعتها انا كنت في حفله وعلشان كده انا بكره حفلات عيد الميلاد لدرجه ما تتخيليهاش فسامحيني.

ايمان: كان ممكن تمشي او تعتذر وتمشي، كان ممكن تاخدني علي جنب وتقولي انك مش عايز حفلات وتسيبني اتصرف بس ده تصرف راجل بيحب مراته وبيخاف علي زعلها لكن انا مش كده، زعلي مش بيفرق معاك وبعدين ايوه كنت بستحمل جرحك ليا واهاناتك ليا بس يمكن علشان كان بيبقي بيني وبينك، لكن دلوقتي انت اهانتك كانت قدام الكل وده مش هقدر اتجاهلو اسفه يا فارس، انا مش هقدر ارجعلك.

ايمان مهما فارس يقول رفضت ترجع معاه ومشته ومهما يروحلها بترفضه ديما...
فارس حس انه المره دي خسر بجد، حاول معاها كتير بس هيا رافضه
كانت بتروح شغلها واصحابها بيسألوها عملت ايه فقالتلهم انها مكنتش تعرف بموت ابوه في حفله عيد ميلاد وانه متعقد وعلشان كده انهار ساعة الحفله بس هيا من جواها مش مقتنعه بالمبرر ده!

كل يوم كان بيقف يستناها علشان يشوفها وهيا مروحه ويحاول يكلمها، كانت بتسمعه بس بتمشي تاني من غير ما تتكلم...

فارس قال كل حاجه ممكن تتقال الا اهم حاجه يمكن لو قالها كانت سامحته، ماقلهاش انه بيحبها، اه هو محتاجها وبيحب وجودها في حياته بس ما اعترفش بالحب يمكن لان الحب اصلا مش موجود، زي الادمان كده محدش بيحبه بس ما يستغناش عنه، او مسكن مؤقت للجروح، وايمان عارفه كويس قوي انها مجرد مسكن لجروحه لكن مش علاج...
راحت زارت نجاه اللي هيا ومجدي بيحاولو يصلحوا بينهم وفضلوا يرغوا كتير قوي.

ايمان: هو مجدي وفارس اصحاب من امتي؟ انا من ساعت ما وعيت علي الدنيا وانا بشوفهم مع بعض؟
نجاه: هما فعلا اصحاب من وهما عيال صغيرين
ايمان: حلو قوي ان الواحد يكون له صاحب بجد
نجاه: طبعا، والاحلي انه يكون ليكي زوج متمسك بيكي
ايمان: نجاه ارجوكي بلاش انا جايه اقعد معاكي شويه
نجاه: حاضر بلاش، ( غيرت الموضوع) تعالي افرجك علي شويه صور ليهم تحفه من وهما عيال وشكلهم عار.

طلعت البوم كبير وبدئت تفرجها عليهم وهما صغيرين وفضلوا يضحكوا كتير لحد ما جت صورهم في الجامعه ولاحظت ايمان ان في واحده مع فارس قريبه منه، نجاه حاولت تقفل الالبوم وارتبكت
ايمان: هيام كانت زميلته في الجامعه؟ هيا دي صح؟
نجاه: ايوه هيا ممكن بقي نسيب الالبوم؟

ايمان: لا بعد اذنك انا محتاجه اشوفها واعرف انا بواجه مين وبتحدي مين وبتقارن بمين في كل نفس بتنفسه، انا محتاجه اعرف غريمتي وكويس اني شفتها انا حاولت مع فرح توريهالي ورفضت وقالت ان ملهاش صور ارجوكي يا نجاه انا محتاجه لده.

فضلت تتفرج علي الصور وكل فتره القرب بيبان في الصور والحب بيوضح لحد ما شافت صور الفرح
حاولت نجاه تقفل الالبوم بس ايمان منعتها، شافت عريس في قمه سعادته وهو مع عروسته، شافت فرحه وحب في عنين فارس ما شافتهمش قبل كده..

شافت حب كبير في صورهم، حب استحاله ان هيا تتغلب عليه، دلوقتي بس عرفت فارس ليه مش عارف يحبها! دلوقتي عرفت ان غريمتها مش سهله ولا بسيطه، صورتها بتقول ان شخصيتها قويه متملكه فعلا، وللاسف جميله واجمل منها بمراحل...

قفلت ايمان الالبوم وشويه ومشيت وفي بيتها عيطت كتير جدا لانها اتيقنت ان عمر ما فارس هيبصلها بالطريقه دي ابدا، وعرفت ليه فارس مش قادر يقلع دبلتها من ايده لان هيا معششه ومتملكه قلبه، وابسط دليل دبلتها اللي كانت نار وجمر كل ما ايد فارس بتلمس ايمان...

في مره معديه بالليل متأخر كانت راجعه من فرح وتاكسي نزلها وهو لمحها ومشي وراها يطمن انها هتوصل للبيت بسلامه، كانت جميله فوق العاده وفستانها طويل ورائع ورفعاه وهيا ماشيه وهو حس انه اول مره يشوفها، مشي وراها من بعيد لبعيد..
اتصل بيه مجدي كان عايز يسأله عن حاجه في الشغل فوقف يكلمه علشان ايمان ما تسمعش صوته وتعرف انه وراها...

ايمان وهيا ماشيه وقف كام شاب وبدؤا يضايقوها ويعاكسوا فيها وقبل ما تجري او تصرخ شدوها لشارع جانبي وواحد حط ايده علي بوقها علشان ما تصرخش
وبدؤا يفكروا هياخدوها ازاي من غير ما حد يشوفهم وهيا بتحاول تهرب بس مش عارفه، بتبص حواليها بيأس وبتعيط والشباب واحد فيهم مشي يجيب عربيه علشان ياخدوها فيها...
ايمان حست ان حياتها ممكن تنتهي الليله دي وما فكرتش غير في شخص واحد وبس وهو فارس.

الشباب بيشدوها وهيا بتحاول تهرب من ايديهم بس مش قادره، عضت ايد الولد اللي علي بوقها فشال ايده للحظه بس كانت كفيله انها تصرخ بصوتها كله وتقول كلمه واحده
#### فاااارس####
فارس سمعها وطلع يجري علي صوتها وهناك شاف الشباب بيشدوها علشان يدخلوها العربيه جري عليهم وبدأ يتخانق معاهم..
مجدي كان لسه علي التليفون لان فارس مقفلش وسمع صوت صريخ ايمان وصوت الشباب وهما بيتخانقوا..

قال لمراته تطلب البوليس وهو نزل يجري علي صاحبه بسرعه...

فارس كان بيضرب في الشباب وبيتضرب بس نوعا ما خوفه علي مراته مديه قوه غريبه، كان لازم يقف علي رجليه مهما يضرب لان مفيش راجل هيقبل ان مراته تتاخد منه الا علي جثته الاول، واحد طلع مطواه وايمان صرخت تنبه فارس، انتبه فارس ليها وحاول يصدها بس الشاب ضربه جامد في جنبه ووقع في الارض ويدوب هيكمل عليه كان مجدي جه بعصايه كبيره في ايده وضرب الشباب وكذا واحد من الحاره اتلم علي صريخ ايمان ومسكوا الشباب وكتفوهم لحد ما البوليس وصل واخدهم وفارس مجدي اخده المستشفي وايمان راحت معاه، كانت حاطه ايدها علي جرح فارس علشان ما ينذفش كتير وبتعيط..

فارس جرحه مكنش كبير قوي بس منظر الدم الكتير والموقف مخلي ايمان مش مبطله عياط...
فارس: علي فكره انا كويس، الجرح سطحي ما تخافيش
ايمان: انت كان ممكن تموت...
فارس: ممكن بس ما متش، وانا كويس قدامك فبلاش عياط بقي...
فستانها اتبهدل بدمه وهو حاول يبتسم بس الالم بدأ يشد عليه، وصلوا المستشفي اخيرا.

فارس دخل لدكتور جراحه يخيطله الجرح واصر ان ايمان تفضل جنبه واول ما شافت جرحه كبير قد ايه كان هيغمي عليها فمجدي خرجها بره
ابوها اتصل بيها يشوفها فين وهيا من العياط معرفتش ترد عليه فمجدي اخد التليفون منها وهو كلم ابوها وحكاله اللي حصل
عم سيد: طيب انتو في اي مستشفي علشان اجيلكم
مجدي بعد شويه عن ايمان: لو سمحت يا عمي سيد ما تجيش
عم سيد: انت عايزيني اسيب بنتي لوحدها؟

مجدي: اهدي يا عمي بنت حضرتك كويسه جدا هيا بس بتعيط علشان فارس اتعور ويمكن يكون ده مصلحه
عم سيد: مصلحه ايه ان بنتي شباب يخطفوها ولا جوزها يضرب ويتعور؟
مجدي: لو حضرتك جيت دلوقتي اول ما نخرج هتروح ايمان معاك
عم سيد: امال انت عايزها تروح فين؟
مجدي: عايزها تروح بيت جوزها، انا هروحهم وهيا هتفضل مع فارس لانه تعبان ومش هيهون عليها تسيبه لوحده اما لو حضرتك جيت فتهخليها تفكر بعقلها وهتمشي معاك فارجوك سيبهم.

عم سيد: انت متخيل ان انا مانعها تروح بيتها؟ ده قرارها هيا
مجدي: خلاص يبقي تسيبها تاخد قرارها الليله وهيا لو قالت تروح انا اوعدك اني هوصلها لحد باب البيت واسلمهالك في ايدك، بس ارجوك فارس محتاجها ايوه عارف انه غلط بس هو ندمان سيبهم يا عمي ارجوك
عم سيد: ياريت صاحبك عاقل زيك كده يا مجدي.

مجدي: والله يا عمي علي طول هو اللي كان عاقل فينا بس معلش هيا الدنيا ملطشه معاه شويه وملخبطاه فشويه وقت بس وهو هيظبط كل حاجه، بس نصبر عليه هو انت يعني يا عمي مش عارف فارس!
عم سيد: كنت عارفو وانا اللي شجعت بنتي تتجوزه بس هو اللي بيغير صورته قدامي
مجدي: معلش اعذره يا عمي
عم سيد: خلاص هسيبهم بس تكلمني وتقولي ايه اللي بيحصل ولو روحت معاه طمني
مجدي: من عنيا يا عمي...
الدكتور طلع من عند فارس وايمان جريت عليه.

ايمان: هو عامل ايه يا دكتور؟
الدكتور: الحمد لله احسن، الجرح كبير والحمد لله انه ما اصابش حاجه حيويه، اخد حوالي عشرين غرزه فيه، لازم يرتاح وكنت افضل يبات معانا الليله بس هو رافض، فيروح بس لازم يتغذي كويس ويشرب سوائل كتير علشان يعوض النزيف وادويته ياخدها في مواعيدها علشان الجرح يقفل بسرعه وطبعا حركته تبقي قليله، خليه يرتاح ساعه كده بس المحلول يخلص وبعدها ممكن يروح، الف سلامه عليه.

ايمان دخلت هيا ومجدي وهو كان مغمض عنيه بس اول ما حس بيهم فتحهم بالعافيه...
ايمان: ليه مش عايز تبات هنا؟ ما تخلينا الليله هنا؟
فارس: امي لوحدها في البيت وهتقلق وبعدين انا كويس فمالوش لازمه قعدة المستشفي..
ايمان: فين الكويس ده؟ انت عارف واخد كام غرزه؟
فارس: فداكي روحي كلها مش كام غرزه
ايمان مسكت ايده ودموعها نزلت ومجدي اتنحنح علشان يعرفهم انه موجود
مجدي: ايمان ادخلي الحمام اغسلي ايديكي ووشك من الدم ده...

ايمان دخلت وسابتهم
فارس: مشيتها ليه يا بارد؟
مجدي: الله يسامحك، المهم قبل ما تطلع، ما تعمليش فيها عنتر وتقول انك كويس لانك لو كويس هيا هتروح فهمت؟ لكن لو انت تعبان هتفضل جنبك وبعدين يا فصيح كنت فضلت الليله هنا بس ماعلينا انا اقنعت عم سيد انه يسيبها ولو هيا طلبت تروح هروحها غير كده هتفضل معاك، شطارتك بقي تخليها تفضل معاك، فهمت؟
فارس: فهمت، انت عايزني امثل ان انا تعبان صح؟
مجدي: ايوه صح؟

فارس: علي اساس انك شايفني مش تعبان مثلا ولا شايفني بمثل اني متعور؟
مجدي: انت بتقول ايه؟؟
فارس: بقول اني اصلا تعبان يا بأف مش محتاج امثل
مجدي: تصدق انا غلطان لاهلك، ده انت واطي صح؟
فارس: حظك اني مش قادر اقوم ارد عليك
مجدي: والله ان ما سكت لاسيبك وامشي وابعتلك عم سيد ينزلك قدام بيتكم وياخد بنته ويمشي
فارس: امشي وريني هتعملها ازاي؟
مجدي: اعملها واعمل ابوها..

ايمان طلعت ومجدي طلع بحجه هيكلم مراته يطمنها وسابهم لوحدهم
ايمان: حاسس بإيه؟ تعبان؟
فارس: مش عارف، جسمي كله بيوجعني
رفع ايده حطها علي عينه بحاجبه واتأوه فمسكت ايده
ايمان: انت مخبوط جامد هنا، ما تحطش ايدك اصلا وشك كله بقي خريطه...
فارس: يعني مبقتش مز ولا ايه؟
ايمان ضحكت وهو حاول يضحك بس اتأوه جامد
ايمان: اسفه اسفه، هششش، فارس خلينا هنا الليله، علشان خاطري.

فارس: خاطرك غالي قوي بس لو اتصلتي بامي وقولتلها اني في المستشفي هتروح فيها
ايمان: لو اتصلت بيها وقولتلها ان انا وانت مع بعض وهنقضي الليله بره هتفرح؟ علشان خاطري خلينا بس للصبح، علشان ابقي مطمنه ارجوك
فارس: طيب بس لو امي شكت في اي حاجه هنروح وريني هتقنعيها ازاي وخلي بالك انها لو سمعت صوتي هتعرف اني تعبان
ايمان: انا اللي هكلمها، فين تليفونك؟
فارس: كان في جيبي مش عارف..
حاول يحرك ايده بس ماقدرش.

ايمان هيا حطت ايدها في جيوبه واحد وري التاني تدور عليه وهو مع اي حركه بيغمض عنيه وهيا مش قادره تشوفه بيتوجع
ايمان: مفيش في جيوبك دي؟
فارس: يبقي في جيبي اللي وري
ايمان قربت منه جامد وحاولت توصل لجيبه من غير ما تحركه بس هيا بقت قريبه منه، وشها قريب من وشه وهنا فارس عرف قد ايه هيا وحشاه، رفع ايده السليمه وقربها منه علشان يلمس شفايفها وهيا استجابت ليه ويدوب بيبوسها فوقف مره واحده
ايمان بهمس: مالك؟

فارس: هو انا متعور في شفايفي؟
ايمان ابتسمت: اه، مش بقولك وشك بقي خريطه
فارس: ربنا بينتقملك مني اهوه
ايمان: بعد الشر عليك، تليفونك اهوه
طلعت التليفون واكتشفت انه التليفون اللي هيا جابتوله هديه فابتسمت بس ما علقتش..
فتحته كان عليه باس ورد
ايمان: عليه باس ورد
فارس:
20 11 16
ايمان: ايه الارقام الغريبه دي؟
فارس: 20/11/2016 تاريخ جوازنا.

ايمان بصتله ومعرفتش تتكلم فبصت للتليفون واتفاجئت بصورتها خلفيه لتليفونه كان قلبها هيخرج من مكانه، معقوله يكون حبها؟ ولا كل دي حركات علشانها!؟ بس هو يعرف منين ان كل ده هيحصل؟
ايمان: اسكت علشان هكلم مامتك
فارس: هو انا اتكلمت؟
ايمان اخدت نفس طويل واتصلت برقم منيره اللي ردت بسرعه وفارس طلب منها تفتح الاسبيكر
منيره: فارس حبيبي اتأخرت ليه؟ ده انا هموت من القلق عليك
ايمان: اعذريه بقي يا ست الكل..

منيره: ايمان! امال فارس فين! اوعي يكون جراله حاجه قولي والنبي
ايمان ضحكت: لا ما تقلقيش، انا كنت في فرح صاحبتي وهو شافني وجه ورايا وفضل يعاكسني و، وبس..
منيره ضحكت: وانتو فين؟
ايمان: قرر يعوضني بليله رومانسيه فاخدني فندق هنقضي الليله فيه، ما تتخيليش جمال الفندق اللي احنا فيه! اتعشينا علي شموع علي بيسين، الليله وهم يا امي، انا مش عارفه اقولك ايه؟

منيره: طمنتي قلبي ربنا يسعدكم يا حبيبتي انتي تستاهلي كل خير، وربنا يبعد عنكم الزعل، امال هو فين؟
ايمان اترددت: في الحمام، لو عايزانا نيجي علي البيت هقوله ونيجي؟
منيره: لا يا حبيبتي اتبسطوا انتو وانا مبسوطه انكم مع بعض
فارس جمع كل قوته ونادي علي ايمان بصوت عالي فبصتله باستغراب
منيره: روحيله يا حبيبه قلبي، ما تخليهوش يستناكي كتير، وتسلمي يا حبيبتي انك طمنتيني، روحي لجوزك يالا تصبحوا علي الف الف خير.

ايمان قفلت التليفون وبصتله: انت بتنادي ليه؟
فارس: علشان لو مكنتش سمعت صوتي كانت هتقلق وهتفكر كتير ليه انتي بس اتكلمتي؟ وانا فين؟ وهتفضل الليله كلها تفكر لكن كده هيا
ايمان كملت بغيظ: انك في الحمام وعايزني معاك؟
بعد ما قالت جملتها استوعبت معني كلامها وهو ابتسم
فارس: برافو عليكي وده كان المقصود..
ايمان بغيظ: انت رخم
فارس: انا تعبان، لو سمحتي يا ايمان نادي علي مجدي من بره
ايمان نادتله ودخلهم.

فارس: روح انت يا مجدي والصبح ابقي تعال
مجدي: كويس انك عرفتي تقنعيه يبات، المهم انا هبات معاكم لو احتجتم حاجه ولا كده؟
فارس: لا يا سيدي روح لمراتك وبيتك ده كلها كام ساعه والنهار يطلع، اتفضل
مجدي: لا يا سيدي انا كلمت نوجا وطمنتها وهبات معاكم
فارس: تبات معانا فين؟ اتكل علي اللي خلقك والصبح تعال بدري، قال يبات معانا
مجدي: تصدق انا غلطان، عايزه حاجه يا ايمان؟
ايمان: متشكره يا مجدي..

مجدي: رقمكي معاكي ومعاه لو في اي حاجه كلميني في اي وقت ما يهمكيش هبلغ الدكتور انكم هتباتوا يالا سلام
مشي مجدي وسابهم وهيا راحت قعدت جنبه ومسكت ايده، كان مجروح في جنبه الشمال فهي قعدت علي يمينه
فارس: هتفضلي قاعده كده كتير؟
ايمان: عايزني اعمل حاجه؟
فارس: اه
ايمان وقفت: قول عايز ايه؟
فارس: تيجي في حضني
ابتسمت وطلعت جنبه بس مجرد ماحطت دماغها علي صدره أن واتألم فبعدت..
ايمان: انت تعبان
فارس: ما تبعديش خليكي.

سندت علي دراعها واخدته هيا في حضنها وايدها علي جرحه
ايمان: هو انت ليه عملت كده؟
فارس: ليه عملت ايه؟
ايمان: ليه اتخانقت مع الشباب؟ ليه مثلا ما ناديتش علي اي حد او قولت لحد يجي او حاولت تتفاهم معاهم بالعقل اي حاجه؟
فارس: انتي هبله؟ شباب بيخطفوا مراتي هروح انادي لحد اقوله والنبي تعال الحق مراتي؟ ولا هقولهم والنبي سيبوهالي؟ انتي هبله يا بت؟ اصلا انا مجرد ما شفتهم اتجننت.

ايمان ابتسمت: و لو مجدي مجاش كان ايه اللي هيحصل؟
فارس: يا اما بقدره قادر انا همنعهم وهيهربوا يا اما مش هياخدوكي غير وانا ميت
ايمان: بعد الشر عليك ما تقولش كده
فارس: بقولك اللي هيحصل
ايمان غيرت الموضوع لانها مش عايزه تفكر لو ده حصل؟
ايمان: مجدي صاحبك جدع قوي
فارس: فوق ما تتخيلي، ولاقصي درجه
ايمان: اممم هو جرحك هنا؟
فارس: تقريبا، اصلا جنبي كله بيوجع فمش عارف فين الجرح بالظبط.

ايمان: الف سلامه عليك، شكلك غريب ووشك بدأ يورم ويزرق وعينك
فارس: خسارتك يا فارس كنت مجنن بنات الحاره كلهم
خبطته براحه بس هو اتوجع
فارس: براحه عليا...
ايمان: طيب لم نفسك
فارس: انا ملموم غصب عني، شكلي بقي وحش قوي؟
ايمان بصتله وكان نفسها تقوله انها بتعشقه هو مش شكله ولا منظره بس هو
فارس: للدرجه دي شكلي بشع؟
حطت ايدها علي شفايفه وبدأت تبوس في كل جرح في وشه برقه، لحد ماهو وقفها
ايمان: مالك؟ انا تعباك؟

فارس: فوق ما تتخيلي، ارحمي انا متكسر كلي...
ايمان ضحكت: طيب غمض عنيك
فارس: لو غمضت هنام وانا عايز افضل صاحي معاكي
فارس كان بيتكلم بالعافيه...
ايمان قفلت عنيه، هشششش، اول ما تصحي هكون جنبك وفي حضنك، نام
كانت بتهمس وهو فعلا نام مع صوتها، فضلت كتير جنبه تبصله وتتخيل لو مجدي مجاش؟ دموعها نزلت وفضلت تعيط كتير وتحمد ربنا انه نجي جوزها.

الصبح طلع ومجدي جه بدري والبوليس جه علشان ياخد اقوالهم واخيرا كل حاجه خلصت وفارس اصر يروح حتي مع الحاح ايمان يفضلوا...
مجدي ساعد فارس ينزل وركبه العربيه وايمان جنبه وتعب جدا لحد ما استقر في العربيه...
وكل حركه للعربيه بيتوجع وايمان هتتجنن جنبه وكأنها هيا اللي بتتوجع...
فرح مع جوزها الصبح قبل ما ينزلوا اشغالهم
محمود: اطمنتي علي اخوكي اخباره ايه؟
فرح تنحت: اخويا؟ اخويا ماله.

محمود جمد وعرف ان مراته ما تعرفش حاجه
محمود: مالوش بقولك بس اخباره ايه؟ اتصالح مع مراته ما اتصالحش كده يعني؟
فرح فضلت شويه ساكته: محمود؟ اخويا ماله في ايه؟ انطق قول في ايه؟
محمود: يوووه انتي الواحد ما يعرفش يفلفط منك! اتخانق بالليل مع كام واحد اتهجموا علي ايمان واتعور ومجدي اخده المستشفي بس اللي اعرفه انه كويس بانه راح بنفسه يعني
فرح: وما قولتليش من بالليل؟

محمود: كنتي نايمه ومحبتش اصحيكي وبعدين هو كويس انا كلمت مجدي واتطمنت عليه وقال ان ايمان معاه وانها فرصه يتصالحوا
فرح: انا هتصل بماما
محمود: اه اتصلي قوليلها ان فارس في المستشفي وبعدها اطلبيلها انتي بقي الاسعاف وروحي الحقيها، انتي هبله ولا ايه؟ امك ما تعرفش حاجه
فرح: المفروض اعمل ايه؟
محمود: استني هكلم مجدي
كلمه وقالهم انه واخد فارس علي البيت.

محمود: اخوكي رايح علي البيت شويه ونروح بحيث ما تخضيش مامتك لو شافتك جايه كده
فارس وصلوا البيت كان في قمه الالم نزل من العربيه وايمان سندته وبتدخله البيت ومجدي بيركن، ابوها كان مستنيهم واول ما شافهم راح ناحيتهم
فارس دخل وبص للسلم: هو انا ليه مش ساكن في الارضي؟
ايمان: معلش دول يدوب دورين
فارس: متتخيليش انا شايفهم قد ايه؟
مجدي جاي بسرعه وفي دخلته خبط فارس في جنبه اللي حس ان روحه طلعت...

صرخ وخبي وشه في حضن ايمان اللي سانداه وبيأن جامد وهيا ضماه قوي ودموعها نزلت من وجع جوزها بين ايديها ومجدي بيتأسف..
عمي سيد دخل شاف فارس في حضن ايمان وبس
عم سيد: يعني ايه ده؟ مكنتش اعرف انك طري كده ما تنشف وتطلع لفوق بدال الحركات دي
فارس رفع وشه بالعافيه وبص لعم سيد اللي اول ما شاف وشه شهق لانه متخيلش شكله كده ابدا
فارس: للدرجه دي شكلي يخض؟ اهلا يا عمي.

عم سيد: انت كويس؟ طيب لما انت تعبان كده طلعتوا ليه؟
فارس: انا كويس بس الغبي ده خبطني
مجدي: سوري سوري سوري
فارس: اعمل بيها ايه سوري دي؟ اطلعوا انتو وانا هطلع وراكم
هما سبقوه وهو ماشي درجه درجه مع ايمان اللي حست قد ايه هو تعبان وبيتألم وبيداري
اخيرا قربوا يوصلوا هنا عم سيد خبط علي الباب ومنيره فتحت
منيره: يا اهلا يا عم سيد، اكيد بتطمن علي ايمان، هيا مع فارس ما تقلقش عليها
عم سيد: انا عارف انها مع فارس.

منيره قلقت وبصت شافت مجدي وده زود خوفها
منيره: مجدي؟ في ايه؟ وفارس فين؟
مجدي: مفيش فارس اهو علي السلم
طلعت منيره واول ما شافت فارس صوتت وجريت عليه
فارس: انا كويس ما تخافيش ما تخافيش
دخلوا البيت وهو طلب يدخل علي السرير علي طول وفعلا كانت مأساه لحد ما ارتاح في السرير، فرح جت هيا وجوزها ونفس اللي امها عملته هيا عملت اكتر منه، مجدي حكالهم اللي حصل وايمان جنبه ماسكه ايده او هو اللي ماسكها ومش عايز يسيبها.

عم سيد كان هيمشي وبعد ما خرج نادي علي ايمان فحاولت تقوم بس فارس مسكها لانه خاف...
فارس: اوعي تمشي وتسيبيني؟
ايمان شافت خوف وقلق ودموع وتعب وحاجات كتيره في عنين فارس، شافت تعلق عيل بامه اللي خايف انها تسيبه لوحده فابتسمتله
ايمان: هشوفه وارجع لحظه
خرجت لابوها وهو فرح قعدت جنبه هيا وامها يتكلموا معاه وهو كان بيرد بالعافيه ومجدي بيدردش معاهم
بره عم سيد: انتي هتفضلي هنا امشي انا؟

ايمان: مش هقدر اسيبه وهو كده؟
عم سيد: ده قرارك؟ هتتجاهلي اللي حصل وهتفضلي؟
ايمان: انت عايزني اسيبه؟
عم سيد: لا يا بنتي لأ، بس انا عايزك تبقي واثقه من قرارك ما تجيش بعد يومين تعيطي تاني وتقولي مراته الاولانيه تاني، هتقعدي يبقي تتقبليه بحلوه وبمرو تتقبلي ماضيه بمراته فاهمه؟
ايمان: فاهمه، بابا انا بحب فارس جدا ومجرد فكره انه كان ممكن يموت! انا كان ممكن اموت لو هو جراله حاجه؟

عم سيد: يعني كان لازم يحصل كده علشان ترجعيله؟
ايمان: كانت محتاجه اشوف حاجه منه وشوفتها في عنيه؟ شفت تمسكه بيا في عنيه، انا هحبه نيابه عني وعنه، حبي هيكفينا احنا الاتنين بس الاول لازم اعمل حاجه مهمه وبعدها هنكمل مع بعض مهما يحصل
عم سيد: حاجه ايه؟
ايمان: لازم يقطع كل صلته بالماضي بعد اذنك يا بابا
ايمان دخلت وحاجه في دماغها فابوها وقف يشوف هتعمل ايه؟
دخلت لفارس وقعدت قصاده وهو حس انها هتقول حاجه.

فارس: مالك؟ اوعي تقولي انك هتمشي؟
ايمان: مش همشي بس انا في حاجه واقفه بيني وبينك عايزاك تشيلها
فارس: حاجه ايه؟ انا اتأسفتلك ومستعد اتأسفلك قدام الكل علي تهوري ساعة الحفله
ايمان: لا مش ده اللي قصدي عليه، انا عايزه منك حاجه تانيه
فارس: ايمان انا تعبان ومش قادر قولي عايزه ايه علي طول
ايمان: لو فعلا عايزني انا افضل معاك يبقي تختارني انا
فارس: وانا بعمل ايه؟ ما انا اهو بقولك خليكي جنبي.

ايمان: يبقي تقلع الدبله اللي في ايدك اللي عليها اسم واحده تانيه غيري وتحط دبلتي انا في ايدك؟
فارس اتصدم بكلامها وتنح لانه متخيلش ابدا ده...
ايمان: سكت ليه؟ هاه؟ قولت ايه يا فارس؟
فارس: مش هقولك غير حاجه واحده ما تلويش دراعي يا ايمان
ايمان بصدمه: الوي دراعك؟ انا بطلب حق بسيط من حقوقي وانت بتسميه بلوي دراعك؟
فارس: طيب مش وقته دلوقتي.

ايمان حست بصدمه لانها ما تخيلتش انه هيتمسك بدبلته للدرجه دي حتي لو علي حسابها
ايمان: لا وقته يا فارس عايزني افضل معاك يبقي الاول تقلع دبلتها وتختارني انا؟
فارس اتنرفز: انا بختارك انتي اهو وبقولك خليكي جنبي ده تسميه ايه؟
ايمان: احتياج، وانا للاسف معدش مكفيني، اقلع الدبله يا فارس
فارس: وان ما قلعتهاش هتمشي؟
ايمان بصوت مخنوق: اختارني ولو مره واحده؟ اختارني انا، انا بطلب حاجه بسيطه جدا.

فارس: انتي بتلوي دراعي، انتي عارفه اني تعبان ومحتاجك وبتضغطي عليا واسف مش هقبل ده
ايمان: للدرجه دي انا ماليش تمن عندك؟
فارس: ما تشرطيش عليا يا ايمان
ايمان: وانت ليه بتشرط عليا، من قبل حتي ما نتجوز وانت بتشرط عليا! اسفه يا فارس، اختار يا أنا يا دبلتك؟
فارس سكت وبص بعيد
ايمان دموعها المخنوقه نزلت والكل بيراقب حوارهم اللي بيدور بهمس بس فاهمين الحوار ماشي ازاي.

ايمان وقفت: خلاص براحتك بس ما تجيش تاني البيت عندي تطلب مني ارجع لاني مش هاجي علي نفسي تاني واول ما تقوم بالسلامه
قاطعها: ايه اعمل ايه هاه؟ امشي يا ايمان مش هجيلك تاني، انا ما بختارش دبلتي انا بس برفض اسلوبك ده، انك تطلبي مني الطلب ده في الوقت ده اللي انتي عارفه فيه ومتأكده اني محتاجك جنبي ده اللي انا برفضه بس براحتك افهميها زي ما تفهميها، مش هعطلك باباكي واقف علي الباب.

ايمان سابتله الاوضه وخرجت وقالت لابوها يمشوا
فرح ومنيره طلعوا وراها يحاولو يوقفوها
مجدي فضل مع فارس
مجدي: ما تقلع ام الزفته دي! ورحمه ابوك ده سبب تتخانقوا علشانه؟ متمسك بيها ليه يا فارس؟ انت بتبيعها بالرخيص قوي
فارس اتنرفز جامد واتعدل: ما تتشرطش عليا، هيا عارفه اني محتاجها وبتستغل ضعفي واحتياجي ليها وده اللي انا رافضه
مجدي مره واحده تنح لفارس: انت بتنزف.

فارس رمي نفسه علي السرير لانه عارف وحاسس بجرحه اتفتح
مجدي حط ايده علي الجرح يحاول يوقف النزيف بس فارس ما استحملش ضغطه ايده
مجدي: عاجبك العصبيه دي؟ اهو جرحك اتفتح، انا هجري اجيبلك دكتور وانت اهدي بقي
طلع مجدي يجري كانت ايمان ماشيه واول ما طلع كلهم بصوله وايديه غرقانه دم
مجدي: فارس بينزف جامد، ايمان خليكي معاه لحد ما اجيب الدكتور بسرعه.

طلع مجدي يجري وكلهم دخلوا لفارس اللي هدومه غرقانه دم وهو راقد مغمض عنيه
ايمان حطت ايدها علي الجرح بتحاول توقف النزيف بس فارس زق ايديها بعيد
فارس: رجعتي ليه امشي يالا
ايمان: ...

02-12-2021 12:30 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [12]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة الماضي
رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث عشر

طلع مجدي يجري وكلهم دخلوا لفارس اللي هدومه غرقانه دم وهو راقد مغمض عنيه
ايمان حطت ايدها علي الجرح بتحاول توقف النزيف بس فارس زق ايديها بعيد
فارس: رجعتي ليه امشي يالا
ايمان: ممكن تهدي؟ انت كل ما بتتكلم النزيف بيزيد
فارس: ما يزيد انتي يهمك ايه؟ عامله نفسك خايفه عليا ليه؟ انتي كل اللي يهمك وهم الحب اللي مسيطر عليكي، عايشه في خيال مالوش علاقه بالواقع
زقها بعيد وهيا دموعها نازله.

ايمان: انت بتظلمني، ارجوك يا فارس انت بتنزف اهدي دلوقتي
فارس: لو انتي عايزاني اهدي بجد مكنتيش وقفتي قصادي تتشرطي عليا دلوقتي، ( زقها بعيد وقام وقف) اوعي تفتكري ان تعبي ده ضعف واني هبوس ايدك واترجاكي تفضلي جنبي...
ايمان: انا عارفه مكانتي هنا ايه بالظبط ما تخافش مش هعتبرك ضعيف.

فارس: انتي مهوسه بكلمه حب، مهوسه، تقدري تقوليلي ايه هو الحب! ايه فايدته اصلا؟ ما انا حبيت وعشقت كمان اخدت منه ايه الحب ده؟ اقولك اخدت ايه؟ اخدت تعب ما بينتهيش، اخدت تضحيات كتير ملهاش اي لازمه، قدمت تنازلات كتيره جدا، جيت علي نفسي كتير جدا، جيت علي اهلي كتير جدا، امي كانت هتموت بسبب حبي ده، هو ده اللي انتي بتطلبيه؟ انا مش فاهم انتي ناقصك ايه؟ اهتمام وبهتم بيكي، بشتاقلك وانتي بعيد، ما بستحملش زعلك، بقدرك وبحترمك، زعلتك اه بس مستعد اعتذرلك علي غلطي قدام الكل، ايه اللي ناقصك تاني هاه؟

فارس بينزف جامد وايمان بتعيط وهو بيتكلم وهيا بترجع لوري وحست ان الضعف قصاده مش هيجيب نتيجه ابدا فوقفت في وشه
ايمان: ناقصني قلبك
فارس: بطلي طمع معاكي عقلي واعتقد ان العقل اهم مليون مره عن القلب
ايمان زعقت: لا طبعا قلبك اهم
فارس: العقل هو اللي بيسيطر علي القلب.

ايمان: لا طبعا لو ده صح مكنتش اتجوزت هيام، مكنتش استحملت كل اللي انت قولت عليه، مكنتش انا اتجوزتك، عمر ما كان العقل المسيطر، بدليل اهو انك بتقول ان عقلك معايا بس انت مش عارف تكسبني
فارس: لانك طماعه، هل لو قلعت الدبله ده معناه مثلا اني بحبك؟ هو ده الدليل اللي انتي عيزاه؟
ايمان: بغير عليك
فارس: من ايه؟ من دبله لابسها من خمس سنين ملهاش قيمه او معني.

ايمان: ولما مالهاش قيمه متمسك بيها ليه؟ انت غيران علي مراتك علشان افتكرت انها من خمس سنين في دخلتكم كانت واثقه زياده في نفسها وهتتجنن لما شكيت مجرد شك انك مش اول واحد في حياتها، غيران عليها علي الرغم انك مطلقها من تلات سنين ومستغرب اني مراتك حاليا وغيرانه انك لابس دبله طليقتك ومش لابس دبلتي انا، انا مراتك، باي منطق انت بتتكلم؟
فارس: مش هقلعها وامشي لو عايزه، اتفضلي.

ايمان: مش همشي واتفضل ارتاح خليني اعرف احاول اوقف نزيفك ده
فارس: مش هرتاح
ايمان: انت فعلا ساعات بتكون غبي والذوق مش هينفع معاك
زقته ورجعته لوري وشدته علي السرير ورقدته وهو من كتر تعبه مقدرش ولا يقاومها ولا يقوم من تاني
منيره وفرح وعم سيد واقفين في حاله ذهول من اللي بيحصل قدامهم...
ايمان مسكت فوطه صغيره وضغطت بيها علي جرح فارس اللي بيقاوم الظلمه اللي بتهجم عليه...

صمت بيقطعه دموع الكل سواء ايمان او فرح او منيره
اخيرا فارس غمض عنيه وايمان افتكرته غمضهم من الالم، ولما طول من غير ما يفتحهم
ايمان: فارس، فارس
حركت وشه بايدها بس هو ما فتحش عنيه، فرح قربت وبدئت تحاول تصحيه بس ما استجابش
هنا مجدي دخل بالدكتور اللي جاي يجري معاه
الدكتور: اغمي عليه من امتي؟
ايمان: دقايق.

الدكتور كلم الممرضه اللي معاه وبدأ يديله حقن ويفوقه، قص الشاش اللي علي الجرح واول ما ايمان وفرح شافوا الجرح عيطوا، كان جرح كبير مفتوح
الدكتور: ايه اللي فتح الجرح بالشكل ده؟ هو عمل ايه؟ لو سمحت باشمهندس مجدي هحتاج منك شويه حاجات من الصيدليه بسرعه ممكن؟
مجدي: طبعا
مجدي نزل يجيب الحاجات اللي الدكتور طلبها والدكتور بدأ يخيط من تاني جرح فارس والممرضه بتساعدوا.

الدكتور: ياريت ما يفوقش لحد ما اخلص لانه مش هيستحمل الالم..
وهو بيخيط فارس بيفوق واول ما فتح عنيه ايديه بتلقائيه رايحه للجرح..
الدكتور بص لايمان: امسكيله ايديه وحاولي تخليه هادي بسرعه
فارس عايز يقوم بس ايمان قعدت جنبه وحطت وشها في وشه ومسكت ايديه
ايمان: اهدي اهدي ما تتحركش
فارس مش قادر يستحمل الالم وشكله غني عن اي كلام
ايمان: معلش استحمل الدكتور بيخيطه وعلشان كده انت تعبان، قرب يخلص اهو معلش استحمل.

كانت دموعها نازله علي وشه وهو شد ايده من ايدها واتفاجئت ايمان انه بيمسح دموعها
فارس: ما تعيطيش
شويه بسيطه وغمض عنيه تاني
ايمان: فارس
الدكتور: سيبيه، كده احسن
خلص الدكتور ولفله الجرح من تاني وعطاه حقن ومسكنات وطلب من الممرضه تفضل معاه باقي اليوم ولو في اي جديد تخبر الدكتور..
الدكتور مشي ومجدي كمان استأذن يروح ويرجع تاني بس يطمن علي بيته.

وابو ايمان استأذن هيمشي بس منيره وقفت وشدت ايمان بره وقفلت الباب علي ابنها
ايمان: في ايه يا ماما؟
منيره: امشي مع ابوكي
ايمان وفرح وعم سيد الكل مستغرب
فرح: بتقولي ايه يا ماما؟
منيره: اللي سمعتوه، امشي مع ابوكي
ايمان: انتي بتقولي كده ليه؟

منيره لاول مره تزعق كده: مش انتي كنتي بتهدديه انك هتمشي انا اهو مكانه بقولك امشي، ما تقعديش يا ستي غصب عنك، انا اخدم ابني بعنيا، ومش عايزه خدمتك اللي انتي بتمني عليه بيها، مش انتي ماسكاه من ايده اللي بتوجعه وبتستغلي حبه ليا انا اهو بقولك امشي، انا عارفه انه اتجوزك علشاني، عارفه لما فرح قالتله عليكي كان هيتجنن عارفه ليه لانه استخسرك في نفسه، هو استخسرك في نفسه وشافك كتيره قوي عليه بس انا دلوقتي شايفه انك انتي ما تستاهليش ضفره.

فرح: ماما انتي بتقولي ايه بس اهدي، وصلي علي النبي كده
الكل قال عليه الصلاه وافضل السلام
ايمان: انا بحبه وحضرتك عارفه ده كويس
منيره: لا انا مش عارفه انا ليا اللي شايفاه بعيني وانا شايفاه هو لسه برضه بيجي علي نفسه كتير
عم سيد: هو اللي بيجي علي نفسه برضه يا ام فارس؟ دلوقتي انتي بتغلطي بنتي؟ دلوقتي هيا اللي وحشه؟ يالا ايمان، يالا يا بنتي نمشي.

منيره: حط نفسك مكاني يا ابو ايمان، تخيل بنتك تعبانه ولاقدر الله بتموت وبتنزف وابني جاي بدال ما ياخدها في حضنه ويطمنها عمال يتخانق معاها علي تفاهات وشايفها بتنزف قدامه ولا هامه ومكمل خناقه هتعمل ايه وخليك حقاني؟ هاه؟ مهما يكون غلط في حقها عملها ايه هو، اتنرفز علي حفله عملتها؟ هو ده يستاهل اللي عملته فيه؟ وبعدين اعتذرلها بدل المره الف وقال مستعد يعتذرلها قدام الكل عايزه ايه تاني؟ ده انتي غلبتي هيام بكل عيوبها.

ايمان رفعت دماغها وبصت لحماتها باستنكار.

منيره: ايوه مستغربه ليه؟ هيام علي طول بكل العبر اللي فيها كنت ديما بشوف فارس مبسوط وسعيد معاها ايوه كانت وحشه معانا بس ده يمكن لانها كانت عيزاه هو وبس مش عايزه عيلته وامه معاه، ولو الظروف كانت غير الظروف كان ممكن عمرهم ما تطلقوا، كانت ديما بتتفنن ازاي تسعده وتخليه ديما يحبها وانتي بتتفنني ازاي تنكدي عليه وازاي تخليه ديما زعلان وازاي جو الكأبه ما يفارقش البيت وفي الاخر تقولي انك بتحبيه اي حب ده؟

ايمان: انا وحشه قوي كده؟ انا وحشه للدرجه دي؟ انا فعلا معدتش قادره اقف قصاد شبح هيام اللي مسيطر علي البيت كله، كنت متخيله ان فارس بس اللي بيقارني بيها طلع البيت كله، طالما كلكم عايزني امشي فهمشي
يدوب هتتحرك بس فرح وقفتها.

فرح: ايمان استني، ماما من خوفها علي فارس قالت الكلام ده، انتي عارفه هيا بتحبك قد ايه؟ وبعدين لو مشيتي فارس مش هينسهالك ابدا انتي لازم تفضلي جنبه في تعبه اوعي تسمحي لحد يدخل بينكم او يفرقكم عن بعض، فارس محتاجلك وقالهالك خليكي جنبي، لو اتخليتي عنه في الوقت ده هتخسريه
ايمان: علي اساس اني كسباه؟ انا اصلا خسراه.

فرح: لا طبعا مكنش كل يوم والتاني يجيلك ويقولك ارجعي بيتك هو محتاجك واعترفلك بده، خليكي يا ايمان
ايمان: ماما عايزاني امشي، مش هقعد في بيتها غصب عنها
منيره بنرفزه: بقولك ايه ما تعملنيش حجتك انتي اللي عماله تتخانقي مع جوزك وتقوليله همشي عايزه تقعدي انتي حره ده بيت جوزك
ايمان دخلت اوضتها وغيرت هدومها وقعدت جنبه تعيط وتدعي انه يقوم بالسلامه.

فارس كل شويه يفوق وينام تاني، فضل يومين بينام اكتر ما بيصحي وشويه شويه بيتحسن وما بيحاولش يتكلم في اي شيئ خاص
ايمان فضلت طول الوقت جنبه بتعمله اي حاجه يطلبها او ما يطلبهاش، حتي الاكل بتأكله
بعد كذا يوم
فارس: انا بقيت كويس يا ايمان
ايمان: طيب الحمد لله
فارس: لو انتي قاعده معايا علشان تعبان فانا بقيت كويس
ايمان: يعني انت عايزني امشي؟
فارس: انا كنت كل يوم بروحلك البيت علشان ارجعك.

ايمان: طيب امال عايزني امشي ليه دلوقتي؟
فارس: انا مش عايزك تمشي انا بقولك ما تفضليش غصب عنك
ايمان: انا فاضله لاني بحبك يا فارس بغض النظر عن انت احساسك ايه ناحيتي
فارس: احساسي اني محتاجلك وعايزك علي طول جنبي ومش عايزك تبعدي عني، ايمان سيبيني براحتي وانتي هتلاقيني قلعتها بنفسي بس سيبيني انا اقلعها لاني عايز اقلعها مش لانك طلبتي مني اقلعها
ايمان: براحتك، اللي انت مرتاحلو اعملو
سندت علي صدره.

فارس: ما تريحيش قوي لاني لسه تعبان
ايمان: لامتي بقي كفايه
فارس: حاضر كفايه، استني ادوس علي زرار stop ايه ده مش شغال تصدقي
ايمان: انت غتيت قوي علي فكره
فارس: انا برضه، ولا انتي، تعالي تعالي في حضني
قربت منه ونامت في حضنه
ايمان: هو انت مش قادر خالص كده؟
فارس ابتسم: مش قادر لايه بالظبط.؟ عايزه ايه انتي؟
ايمان: يعني انت مسموحلك تسأل السؤال ده عادي لكن انا اسأله تقولي هيا دي حاجه تتقال؟

فارس ضحك: برضه عايزه ايه؟
ايمان: تعبان قوي؟
فارس: مش عارف يا ايمان، انا مش عارف...
فارس اتحسن تماما ونزل شغله واحده واحده والحياه استتبت نوعا ما، كان في شغله مره وايمان راحتله
مجدي: ايمو ازيك
ايمان: الحمد لله امال فارس فين؟
مجدي: هناك تحت العربيه
ايمان: طيب رايحالو بعد اذنك هو ينفع تنادي للي جنبه ده
مجدي: ما انصحكيش
ايمان: ليه؟
مجدي: هيام عملتها قبلك وما تقبلش دخولها تحت العربيه معاه
ايمان: انا غير هيام.

مجدي: براحتك، حسن ولا يا حسن تعال ياد ثواني
حسن خرج من جنب فارس وايمان راحت ونامت علي الحاجه اللي بيرقدوا عليها بعجل وزقت نفسها جنبه
فارس يدوب بيتلفت شافها
فارس: بتعملي ايه هنا؟ اتجننتي ولا ايه؟ اطلعي يالا
ايمان: لا مش طالعه
فارس: ايمان مش بهزر علي فكره اتفضلي
ايمان: ولا انا بهزر، المهم ركز بقي، عايزه اعرف انت بتعمل ايه؟ يعني ايه اللي بيعجبك في النومه تحت العربيات كده كتير، فهمني بتعمل ايه؟
فارس: ليه؟

ايمان: عايزه افهم في مجالك المفضل، علمني ولا ما تعرفش؟
فارس: هتفهمي يعني؟
ايمان: جربني!
بدأ فارس يشرحلها كل حاجه يعلمها وايمان كانت بتستوعب معاه وبدئت معاه هوايه جديده وبقت كل يوم بتنزل معاه بعد ما تخلص شغل وتفضل معاه لحد ما يروحوا مع بعض، طلبت منه يعلمها السواقه.

فارس كان حابب فكره انه يعلم ايمان وقرر انه يعملها حفله يعتذرلها فيها قدام الكل، طلب من فرح تعزمله كل اللي كانوا موجودين في عيد الميلاد وجهز معاها كل حاجه واحتار يهاديها ايه واخيرا استقر علي الهديه
اليوم ده اخدها وخرج وساب مجدي ونجاه وفرح يجهزوله الحفله بكل شيئ طلبه
فارس اخد ايمان وخرج اشترالها فستان جميل وخلاها تلبسه واخدها كوافير واستناها لحد ماخرجت ملكه جمال لدرجه انه مكنش مصدق نفسه...

اخدها وروح وهناك اول ما فتح الباب كانت الدنيا ظلمه
ايمان: هو الفيوز ضاربه ولا ايه؟ الشارع كله منور
فارس: انا عارف، نوري النور كده
ايمان نورت النور وساعتها الكل
##### مفاجأة #####
وفعلا كانت مفاجأة لايمان اللي ما صدقتش نفسها وبصت لفارس ودموعها في عنيها
فارس: اوعي تعيطي انا صارف قد كده علي الميكب ده اوعي تبوظيه
ايمان ضحكت وهو ضمها لحضنه
ايمان: انت عامل حفله ليا؟ ليه؟ انت بتكره الحفلات.

فترس: اعياد الميلاد بس وبعدين حبيت اعتذرلك قدام الكل علي جنوني وغبائي المره اللي فاتت ( بص للناس) واعتذر لكل الموجودين علي تهوري بالشكل ده معلش بقي اعذروني
ايمان حضنت فارس جامد وكانت حفله احلي من الخيال...
فارس اخدها علي جنب
فارس: عندي ليكي هديه
ايمان: انت احلي هديه مش عايزه حاجه تاني
فارس: يعني ارجعها؟
ايمان: لا طبعا انا بجاملك...
فارس ضحك وطلع علبه صغيره علبه خاتم وعطاهالها.

ايمان ابتسمت واخدتها وفتحتها واول ما شافت اللي جواها بصتله مش مصدقه
ايمان: بجد؟
فارس: بجد اعملي فيها ما بدالك
ايمان: اخيرا قلعتها
فارس: متأخر احسن من ما فيش مش هتلبسيني بقي دبلتك؟
ايمان بدموع فرحه: طبعا لحظه
دخلت وجابت دبلتها وهو دخل وراها لبستهالو وباسها بحب، فضلوا مع بعضهم جوه وسايبين الناس بره وهيا عايزه تفضل معاه مش عايزه اي حد ولا اي شيئ يبعدهم تاني...
فرح دخلت وحمحمت فبصولها الاتنين.

فرح: ممكن تأجلوا الرومانسيه دي لبعد ما الناس تمشي؟ الكل بيسأل عليكم بره
فارس: اوكي خارجين
طلعت وسابتهم وهو بص لمراته: نخرج ولا اطلع اطفشلك الناس اللي بره؟
ايمان ضحكت: لا نخرج مش كل مره
اخدها وخرج وايدها في ايده وماسبش ايدها نهائي طول الحفله كلها لحد ما كل الناس مشيت واخيرا بقوا لوحدهم في اوضتهم...
ايمان صحيت قبل فارس وحضرت فطار واخدته للسرير لفارس وصحته.

فارس: صباح الخير يا قمر ايه ده؟ فطار في السرير؟ لا انا مش واخد علي الدلع ده
ايمان: اتدلع براحتك عليا
فارس اخدها في حضنه وفطروا مع بعض
فارس: امي صاحيه؟
ايمان: لا بصيت عليها كانت نايمه حضرتلها الفطار وحطيته جنبها منين ما تصحي تفطر
فارس: ربنا يخليكي ليا بقولك ايه صح؟
ايمان: قول حبيبي
فارس: تعرفي تاخدي من شغلك اجازه اسبوعين كده؟
ايمان: اجازه؟ اشمعني؟
فارس: تعرفي ولا لأ؟

ايمان: اه اعرف عندي شهر اجازه ما اخدتش منه غير اسبوع بتاع جوازنا ممكن اخد لحد 3 اسابيع
فارس: طيب خديهم وبلغيني هيبدؤا امتي؟
ايمان: انت عايزهم يبدؤا امتي؟
فارس: هو انتي بتسألي كتير ليه؟ بلغيني اجازتك هتبدأ امتي بس كده؟
ايمان: حاضر هشوف النهارده وابلغك
نزلوا اشغالهم والكل كان بيبص لايمان بحسد علي جوزها اللي عملها الحفله بالشكل ده...
فارس في شغله مع مجدي.

فارس: بقولك يا مجدي انا هاخد اسبوعين كده مش هاجي فيهم الشغل
مجدي: اشمعني خير؟
فارس: زي ما تقول كده نويت اعمل شهر عسل متأخر
مجدي: ياه اخيرا افتكرت؟ ان كان كده ماشي، ايمان تستاهل كل خير
فضلوا ساكتين شويه واتكلموا في امور الشغل وفجأه مجدي سأل
مجدي: هو انت بتحب ايمان يا فارس؟ ولا مجرد سلمت بالامر الواقع؟ ولا تعود ولا احتياج؟

فارس فضل ساكت شويه: هتصدقني لو قلتلك معرفش! معرفش اذا كنت بحبها ولا اتعودت علي وجودها! هيا بقت شيئ اساسي وضروري مبعرفش استغني عنها، مبعرفش تبعد عني، بحب فيها حاجات كتيره، لكن حب حب مش عارف؟
مجدي: يعني لو هيام جتلك مثلا وقدمتلك فروض الولاء والطاعه هترجعلها ولا هتفضل مع ايمان؟
فارس: رجوع لهيام ما اعتقدش ابدا، ايوه كنت بحبها بس ارجعلها تاني ما اظنش.

سؤال فعلا مهم هل فارس ممكن يرجع لهيام لو ظهرت من تاني ولا هيا فعلا صفحه واتقفلت نهائي
ايمان اخدت اجازه زي ما فارس طلب وهو فاجئها بانه هيعملها شهر عسل متأخر وكانت فرحتها ما تتوصفش ابدا، اخدها وسافروا واخدوا تلات اسابيع فسح قربوهم كتير من بعض، فارس علم فيهم ايمان السواقه وبقت محترفه زييه..

موضوع واحد حاليا شاغل ايمان وبيطير النوم من عينها وهو تأخير الحمل، فكرت كذا مره تروح لدكاتره من وري فارس بس بتتراجع...
فضلت مستمره تروح مع فارس الورشه وتتعلم كل حاجه تخص العربيات وعجبها مجال العربيات جدا وبقت بتعرف تتكلم مع فارس في المجال اللي بيعشقه ويرسموا خطوط المستقبل مع بعض.

في يوم كانت مع فارس في الورشه وكان شكلها تعبان وكل شويه فارس يطلب منها تروح وهيا رافضه لحد ما اصر انها تمشي وفعلا مشيت بس دقيقه وواحد من رجاله فارس في الورشه جه يجري ينادي عليه
فارس: في ايه يالا بتنادي كده ليه؟
حسن: مدام ايمان وقعت في الشارع والناس اتلموا عليها
فارس طلع يجري وفعلا الناس كانت ملمومه ومجدي معاه.

مجدي بعد الناس وفارس شال مراته واخدها علي المستشفي ومجدي معاه، وفضل يلوم نفسه انه كان شايفها تعبانه وما اخدهاش هو بنفسه هنا من الاول...
مجدي بيطمن فيه انه ممكن بس تعب وارهاق مش اكتر واخيرا الدكتور طلع والاتنين راحوله
الدكتور: مين فيكم جوزها؟
فارس: انا يا دكتور خير؟ مراتي مالها؟
الدكتور: ...



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7308 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4313 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3355 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 3232 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3786 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، لعنة ، الماضي ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 02:25 صباحا