رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس
فارس سايق بسرعه مجنونه وفجأه هو ومجدي بصوا لبعض واتفاجؤا بعربيه بوليس بتنور وبتحاول تلحقهم ومش عارفه فارس هدي السرعه ووقف علي جنب لحد ما عربيه البوليس لحقته ونزل اتنين ظباط الظابط: بطاقتك ورخصتك ورخصه العربيه فارس افتكر انه لابس لبس الشغل ومعهوش حتي بطاقه والعربيه كمان مش بتاعته فارس: للاسف انا مش معايا ولا بطاقه ولا رخصه الظابط: طيب انزلولي انتو الاتنين من العربيه.
نزلوا الاتنين ووقفوا علي جنب والظابط بيفتش في العربيه والظابط التاني وقف يراقبهم الظابط: العربيه دي بقي بتهربوا فيها ايه؟ فارس: بنهرب؟ لا لا حضرتك فاهم الموضوع غلط العربيه دي كنت بصلحها في الورشه عندي ودلوقتي بنجربها بس مش اكتر قبل ما اسلمها لصاحبها وعلشان كده انا بلبس الشغل ونسيت محفظتي وحاجتي في الورشه الظابط: ياه بجد؟ لا جديده دي؟ بجد جديده.
مجدي: والله ده اللي حصل يا باشا احنا كنا متحمسين بالعربيه وطلعنا نجربها ومحدش فينا افتكر اننا بهدوم الشغل اصلا الظابط: طيب اتفضلوا معانا لحد ما نتأكد من كلامكم ونتأكد ان العربيه مش مسروقه اتقبض عليهم الاتنين وطبعا لان الدنيا ليل حبسوهم للصبح ورفضوا انهم يتصلوا باهاليهم.
محمود راح لبيت فارس وخبط كتير ومحدش رد فاتصل بمراته يسألها يعمل ايه؟ فقالتله يفضل يخبط لحد ما هيا تفتح لانها بتبقي نايمه وبتكسل تقوم وفعلا فضل يخبط كتير لحد ما اتضطرت تقوم هيام تفتح فتحت بقميص نومها ونايمه خالص ومحمود اتفاجئ بيها كده فحط وشه في الارض هيام: افندم محمود: كنت عايز بطاقه فارس وهدوم ليه؟ هيام باستغراب: ليه؟ وهو فين اصلا من اول امبارح؟ محمود: هو في القسم اتقبض عليهم امبارح.
هيام: ايه؟ اتقبض عليه؟ ليه؟ محمود: طلعوا يجربوا عربيه هو ومجدي واتاخدوا تحري والاتنين من حظهم معهمش بطايق هيام: يستاهل، ثواني هجيبلك الحاجه دخلت جابت الحاجه ولبست روب خفيف مالوش لازمه علي قميصها وعطت الحاجه لمحمود اللي اخدها وراح القسم وضمن الاتنين البوليس استدعي صاحب العربيه واتأكدوا فعلا ان العربيه مش مسروقه.. صاحب العربيه استلم عربيته وفرح بيها جدا ومجدي وفارس روحوا علي بيوتهم.
فارس دخل بيته لقي مراته وابوها وامها في استقباله هيام بتريقه: كفاره فارس: متشكر عاصم: انا عايز افهم ايه حبك في البهدله دي ومبهدل بنتي معاك؟ وصلت للاقسام يا فارس؟ فارس: مبهدل بنتك؟ انا اللي مبهدلها؟ هو مين مبهدل مين؟ وبعدين اقسام ايه؟ اي حد معرض انه يخرج وينسي بطاقته وحظه يقابله حد يسألو عنها عاصم: اوكي ممكن بقي سيادتك ترجع لشغلك ولبيتك فارس: انا في بيتي وفي شغلي.
عاصم: بيتك؟ وشغلك؟ هو انت مش ملاحظ ان شغلك ده مش مكفي بيتك؟ فارس: شغلي مكفي بس المشكله ان طلبات بنتك اللي ما بتنتهيش عاصم: هيا اتربت كده وعاشت كده سيادتك بقي مش قادر علي ده يبقي تقبل المساعده وتسكت فارس: افندم؟ اقبل ايه؟ قسما بالله لولا حضرتك في بيتي كنت اتصرفت تصرف تاني، بدال ما تقول لبنتك تعيش علي قد بيتها بتقولي انا امد ايدي؟ لا طبعا ده مش هيحصل ابدا وسبق وقولتلك ان هيا براحتها تعمل اللي يعجبها!
عاصم: لا انت التفاهم بالعقل معدش جايب نتيجه معاك، انا هتصرف فارس: والله كل واحد ينام علي الجنب اللي يريحه وانا مرتاح كده.. عاصم: ماشي براحتك يا فارس بس ما تزعلش بقي من اللي هيحصل عاصم مشي وفارس بص لمراته نظره طويله وسابها ودخل يغير علشان ينزل شغله تاني اخر النهار رجع بيته من التعب، كان محتاج يرتاح وينام في سريره، رجع كانت مراته لابسه الفستان اللي كان عاجبها فارس: ايه ده؟ انتي جبتيه؟
هيام: تحفه صح يا فارس؟ هياكل مني حته، اصبر لما البنات يشوفوه هيتجننو فارس: سيبك من البنات والكلام الفاضي ده خلينا في المهم جبتي فلوسه منين؟ هيام: مجبتهاش كانت واقفه قدام المرايا بتشوف نفسها وبتلف عاجبها الفستان جدا فارس مسكها جامد ولفها ليه فارس: بقولك جبتي تمنه منين؟ هيام: قولتلك مجبتش انا مش متعوده ادفع نهائي انا باخد اللي عيزاه من ناديا فارس: وبعدين؟ هيام: هيا اتوماتيك بتبعت الفاتوره لبابي.
فارس بصلها بغيظ وكان عايز يمد ايده عليها وهيا لاحظت ده فارس: انتي، انتي... هيام: انا ايه؟ خليك في شغلك ومالكش دعوه بيا انا، انت في حالك وانا في حالي فارس: انتي بتقولي ايه؟ انتي اتجننتي؟ قولتلك مليون مره طول ما انتي في بيتي فانا ملزم بيكي هيام: سيبك من كل ده وتعال ننام، انا وانت ما بنتخانقش في السرير، ويمكن ده الشيئ الوحيد اللي مخلينا مكملين مع بعض، تعال.
فارس زق ايدها بعيد وسابها وخرج وراح لمجدي صاحبه استلف منه 10 الاف جنيه وراح بيت عاصم عطاهملو فارس: فلوسك اهي اتفضلها وياريت الموقف ده ما يتكررش تاني عاصم: طول ما انت مش مكفي مراتك هيتكرر فارس: انا مش هرد عليك بعد اذنك... تاني يوم في الشغل صاحب العربيه اللي فارس عملها جاله الشغل وشكرو جدا وعطاه شيك ب 10 الاف ريال وقالو ان ده نصيبه من السباق لان لولاه مكنش فاز ابدا، فارس اخد الفلوس وسدها لمجدي...
مجدي: والله حرام اللي بتعمله في نفسك ده فارس: اتفضل فلوسك واسكت الايام اللي بعد كده الكل بيشتغل والورشه بتكسب وسمعتها بقت معروفه وكتير بيحسد فارس علي شغله وورشته ما يعرفوش الحقيقه وما يعرفوش الدوامه اللي هو عايش فيها... كل يوم فواتير بتروح لفارس الشغل وجمله واحده بيقولوها: لو حضرتك مش هتدفع هنوديها لعاصم بيه الدمنهوري... الجمله دي كانت كفيله تجنن فارس النهار كله، بدأ يسحب من فلوس الورشه..
يوم ورا يوم خناق وزعل واختلافات ووصل لمرحله معدش قادر يدي اكتر من كده... امه واخته بعدوا عنه كتير وهو من دوامه شغله مش فاضي يسأل عليهم وفي مره وهو في شغله مجدي: فارس عايز اتكلم معاك شويه اذا سمحت فارس: قول مجدي: لا مش هينفع وانت شغال تعال المكتب جوه دخلوا الاتنين وقعدوا قصاد بعض فارس: خير يا ابني في ايه؟ ما تنطق علي طول مجدي: العمال ما قبضوش واتاخرنا عليهم قوي فارس: طيب ما تقبضهم.
مجدي: اقبضهم منين يا فارس؟ هاه؟ فارس: يعني ايه منين؟ الورشه شغاله كويس جدا والمكسب بتاعها كويس مجدي: ماهي دي المصيبه يا فارس ان الورشه شغاله كويس فارس: يعني ايه مش فاهم؟
مجدي: يعني من غير زعل يا فارس احنا حاليا كلنا بنشتغل بس علشان نسد الفواتير اللي مراتك بتبعتها فكده كتير، الورشه مفيهاش فلوس لان انت بتسد الفواتير اللي بتجيلك منها، فالنظام ده كده مش هينفع انت متقبل وضعك ده انت حر لكن تدخلنا كلنا فيه فده مش مقبول ابدا فارس: انت بتقول ايه؟ انا مش بسحب كتير قوي كده؟
مجدي: انت الظاهر ان السكينه سرقاك، هو انت مش طلبت مني اللي يجي بفواتير اسدها لو انت مش موجود او مش فاضي؟ ده اللي بيحصل! ولعلمك انا بأيد الفلوس اللي بتتسحب يوميا، اتفضل اهي شوف مصاريف مراتك شكلها ايه يمكن لما تقراها تستوعب انت بتعمل في نفسك وفينا ايه؟
مجدي عطي الكراسه اللي بيكتب فيها لفارس وسابه وخرج وهو فضل مع نفسه يفكر هو ازاي بقي كده؟ ازاي مراته عملت فيه كده؟ ولا استسلامه مره وري مره هو اللي عمل كده؟ ولا اختيارو الغلط هو اللي عمل كده؟ ابوه قاله ما تجيش علي نفسك علشان حد مش مقدرك وهو سبق واخد قرار بس ليه رجع فيه وامتي رجع فيه؟ كل تصرفاته بقت غلط؟ حياته كلها بقت عباره عن شغل علشان بس يقدر يسد فواتير مراته، هيفضل كده لامتي؟ هيا دي حياته اللي هيستمر عليها؟ هيعيش امتي؟ وهل ده اللي بيعمله حب ولا غباء منه؟ لازم يقف ويحط حد للي بيحصل.
قام وخرج وراح علي البيت كانت مراته وسط صحباتها فدخل بهدوم الشغل اللي بتجنن مراته وقعد وسطهم ومد ايده واخد علبه بيبسي وبيشربها وكلهم مستغربين وساكتين هيام: انت بتعمل ايه؟ فارس: شيفاني بعمل ايه؟ بشرب بيبسي عندك مانع؟ هيام: طبعا عندي مليون مانع مش مانع واحد فارس تجاهلها ومسك رمود التليفزيون وقلب فيه لحد ما جاب فيلم عربي قديم فوقف عليه مراته شدت الرمود وقفلت التليفزيون هيام: كلمني هنا انت بتعمل ايه؟
فارس: قاعد هيام: قعدتك بهدومك دي مش مسموحه اتفضل قوم غير هدومك الاول والبس زي البني ادامين قبل ما تيجي تقعد معاهم فارس قام وقف ومراته افتكرت انه هيسمع كلامها بس اتفاجئت بيه وقف قدامها وضربها قلم وقعها.
فارس: هو محدش علمك قبل كده انك عيب تعلي صوتك علي جوزك؟ وبعدين بقي الاشكال دي بني ادامين؟ دول شويه بنات كلكم علي بعضكم متسوش تعريفه في سوق البنات، اتفضلي انتي وهيا من هنا يالا شطبنا مش عايز اشوف وش واحده فيكم تاني هنا يالا... قامت البنات تجري وهو دخل وقعد مكانه مع ذهول مراته هيام وقفت: انت هتدفع تمن اللي عملته غالي قوي انا هخلي بابي قطعت كلامها من نظره فارس.
فارس: كملي سكتي ليه؟ ابوكي هيعملي ايه؟ هاه؟ من هنا ورايح مفيش فواتير تانيه فاهمه ولا لأ؟ مفيش ميكب ولا لبس تاني؟ مفيش اكل من بره تاني؟ اتفضلي بقي سيادتك زي الشاطره كده اعمليلي حاجه اكلها هيام: انت الظاهر اتجننت؟ فارس: اتجننت يوم ما سمحتلك تتمادي في تصرفاتك تخيلت انك هتقدري حبي وتعبي مش تتنططي عليا الباب قاطعهم تخبيطه فقام يفتح ومراته حبسها في اوضتها من غير تليفونها لقي اخته جياله.
فارس: فرح؟ يا اهلا تعالي فرح: عدت عليك في الورشه قالولي انك هنا فارس: اه لسه جاي تعالي الاول ماما بخير؟ فرح: اه لا ماما بخير كلنا بخير انا جيالك في حاجه تانيه فارس: اه اتفضلي طيب واقفه ليه تعالي دخلت وفضلت ترغي معاه شويه كده كتير وكأنها مش عارفه تبدأ ازاي؟ فارس: فرح؟ طول عمرك مدب مالك مش علي بعضك ليه؟ ما تقولي علي طول عايزه ايه؟ بتلفي وتدوري ليه يا حبيبي؟ فرح: بصراحه مكسوفه منك.
فارس: من امتي بتتكسفي اصلا؟ بطلي رخامه بقي وقولي في ايه؟ فرح: انا ومحمود هنشتري شقه جديده اكبر يعني العيال كبروا وكل واحد محتاج اوضه لوحده وكده فارس: طيب ده شيئ كويس فين المشكله؟ فرح: ما انا جيالك في الكلام اهو، المشكله ان الفلوس عجزت معايا ( فارس بص للارض لانه لاول مره مش هيقدر يساعد اخته) احنا جمعنا كل اللي نقدر عليه وبرضه معجزه حوالي خمسين الف فانا محتاجاهم منك انت ده لو ينفع؟
فارس فضل كتير ساكت مش عارف يقول ايه؟ فارس: والله يا فرح ما عارف اقولك ايه؟ فرح: تقولي ايه في ايه؟ فارس: انا معييش فلوس يا فرح، للاسف معيش، متخيلتش ابدا اني ممكن اوصل للحاله دي بس اهو اللي حصل، انا لسه متخانق انا ومجدي وعلشان كده جيت علي هنا بسبب ان العمال ما قبضوش لحد النهارده في الورشه فرح: بس انت الورشه ما شاء الله شغاله.
ضحك فارس: ماهو ده بقي اللي مجنن مجدي ان الورشه شغاله وفي الاخر مفيش فلوس للعمال حتي فرح: مش فاهمه يعني الفلوس بتروح فين؟ فارس: بصي حواليكي وانتي تعرفي الفلوس بتروح فين؟ فرح: نعم؟ وانت ليه ساكت علي الوضع ده؟ فارس: كنت عايز اعيشها زي ما ابوها معيشها وتخيلت اني هقدر بس للاسف الظاهر اني مش قادر.
فرح: ابوها ملياردير يا فارس وعندو شركات وملايين مهما يصرف مش هتخلص مش زيك بيجيب القرش بيومه وبقوته وبشقاه، انت اتجننت يا فارس؟ الناس كلها حسداك علي شغل الورشه وفي الاخر انت مخلصو علي الهانم؟ انت مش كده، حاول يا فارس تظبط امورك بدال ما انت عامل زي الثور المربوط في الساقيه عمال يلف وخلاص، يالا سلام سابته ومشيت زعلانه علي اخوها وبالليل مع جوزها محمود: عملتي ايه؟ جبتي الفلوس صح؟ فارس مش هيتاخر عنك ابدا.
فرح: لا مجبتش فلوس محمود: ليه؟ هو انت مش قولتيله؟ فرح: ايوه قلتله محمود: انتي بتنقطيني بالكلام ليه ما تتكلمي علي طول فرح: معهوش فلوس يا محمود خلاص، مش معاه المبلغ ده ولا معاه حتي يدفع رواتب عمالو محمود زعق: نعم يا اختي؟ مين ده اللي مش معاه يدفع رواتب العمال؟ انتي مبتعديش قدام الورشه وتشوفي كميات العربيات اللي داخله وخارجه؟ ولا الاستاذ ضحك عليكي بكلمتين فرح: وطي صوتك يا محمود ماما بره وهتسمعك.
محمود: لا مش هوطي صوتي علشان اخوكي يستخسر فيكي علشان السنيوريتا بتاعتو هاه، حتي امه رماها هنا، من باب اولي هو اللي يتكفل بيها مش انتي.. فرح زعقت: محمود؟ لحد كده واسكت لقسما بالله اسيبلك البيت وما تشوف وشي تاني وبعدين الحمد لله انا بشتغل ومعايا راتبي وامي مش حاططها فوق راسك.
محمود جوزها اتراجع: انا اسف يا فرح مش اقصد انتي عارفه اني بعتبر مامتك زي امي واكتر وبحبها قد ايه بس اتنرفزت من اخوكي، اسف ما اقصدش فرح: هو فارس حالته تنرفز فعلا ومش عارفه هو ساكت عليها ليه؟ محمود: المهم هنعمل ايه دلوقتي؟ فرح: خلاص مش لازم ننقل لما يبقي معانا نبقي ننقل محمود: خلاص قفلوا الكلام الاتنين وناموا بس للاسف منيره سمعت خناقتهم وحست ان فعلا قعدتها عند بنتها طولت وبيتها اولي بيها.
فارس بالليل دخل ينام هيام: انا مش هسامحك ابدا يا فارس.
فارس: انتي اللي مش هتسامحيني؟ انا غلطت فعلا ساعت ما اتجوزتك بشروط ابوكي وغلط اكتر لما سامحتك علي بعدي عن ابويا وخليتك جيتي هنا ودلوقتي اهو بعدتيني عن امي وعن اختي، لاول مره اختي تطلب مني حاجه ومقدرش اعملهالها وده بسببك. انتي ايه؟ ما بتحسيش خالص، ما بصعبش عليكي وانا شغال ليل نهار علشان احاول ما اخليش حاجه نقصاكي؟ ما بتقوليش ده تعب مثلا خليني مره اقدره؟ خليني احافظله علي فلوسه اللي شقيان بيها؟ المفروض انك بتحبيني؟
هيام: محدش طلب منك تعمل كل ده انا اهو جيت عيشت هنا معاك زي ما انت عايز بس انت راكب دماغك فارس: المفروض بقي اعمل ايه علشان ما ابقاش راكب دماغي؟ هيام: خلي بابي يساعد خليني ابعت فواتيري ليه هو فارس: عايزه ابوكي يصرف عليكي في بيتي؟ انا متربتش علي كده، الظاهر ان عمرك ما هتفهمي؟ هيام: افهم ايه يا فارس؟ انت عايز ايه مني؟
فارس: لو انتي مش عيزاني روحي بيت ابوكي مش همنعك ابدا لكن يا هيام لو بتحبيني وباقيه عليا ارجوكي خليني اخد نفسي ارحميني، عيشي علي قد اللي انا بجيبه، يعني مش هنموت من غير ميكب وبرفانات وتحف واخر ماركه، احنا بيتنا اهو بقي متحف كفايه كده خلينا نشم نفسنا، قرري هتعملي ايه وانا اللي هتعمليه هوافقك عليه لكن كده مش هقدر اكمل وابوكي مش هقبل يساعدنا... الصبح قام نزل علي شغله وسابها نايمه.
منيره برضه الصبح بدري بعد ما كله نزل علي شغلو ومدارسو نزلت هيا كمان علي بيتها، فضلت تخبط كتير بس محدش فتحلها، قعدت علي السلم تعيط وحست ان الدنيا قفلت في وشها ولاول مره تحس بموت جوزها اللي كان بيحميها من الدنيا واللي فيها، عيطت من قلبها عليه وفي الاخر قامت وقررت انها لازم تعمل حاجه مش هتفضل قاعده تعيط كده لازم ما تبقاش ضعيفه، واخدت قرارها واتحركت.
رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس
منيره قامت من الارض قدام بيتها ونزلت راحت لابنها ورشته واول ما شافها جري عليها فارس: ازيك يا ست الكل عامله ايه؟ اتفضلي منيره: اهلا يا حبيبي، انا لسه جايه من بيتك وخبطت كتير فارس: هيام نومها تقيل معلش منيره: طيب انا سيبت حاجتي قدام الباب فارس: اه طيب يالا بينا يالا اخد مامتو وراح علي بيته فتح ودخلها ورحب بيها جدا وفرح بيها جدا فارس: اخيرا رجعتي بيتك! منيره: لا يا حبيبي ده بيتك انت وانت الل.
فارس قاطعها: ده بيتك انتي واحنا هنا ضيوف عندك، خلي بالك من النقطه دي، ده بيتك انتي، انتي هنا مش ضيفه ابدا احنا هنا اللي ضيوف يا ست الكل.. منيره: ربنا يحميك يا حبيبي انزل انت يالا علي شغلك فارس: طيب هصحيلك هيام؟ منيره: لا لا سيبها براحتها انا كده كده هفضي حاجتي واريح شويه... سابها ونزل وبعدين افتكر ان البيت فاضي لان مراته ما بتعملش اكل وبتشتري جاهز فراح اشتري اي حاجه ممكن البيت يحتاجها وطلعها البيت.
منيره: ايه ده كله؟ فارس: حاجات خليها في البيت، يالا بقي هسيبك انا وهحاول ما اتأخرش ولو احتجتي حاجه كلميني منيره: ربنا يفتحلك طريقك ويوسع رزقك نزل فارس علي شغله وحس ان الحياه هتختلف وتفاءل بوجود مامته في البيت... فارس: مجدي كنت عايزك ثواني مجدي: خير قول فارس: كنت عايز 50 الف مجدي ضحك: ههههههه اشترت ايه المره دي؟ فارس: معاك ولا لأ وبطل ظرافه! مش لمراتي اصلا دول... مجدي: امال ايه؟
فارس: فرح، اول مره تطلب مني فلوس وانا اكسفها كده، كانت هتشتري شقه والفلوس عجزت معاها مجدي: انت لازم تشوفلك حل علي فكره فارس: هشوف المهم دلوقتي معاك ولا لأ؟ مجدي: معايا فارس: ينفع تجيبهم دلوقتي؟ مجدي: قصدك اروح البنك دلوقتي؟ فارس: اه ينفع؟ مجدي: ينفع اوك، اديني ساعتين اكون جيبتهم وفعلا مجدي جاب الفلوس وعطاها لفارس اللي اخدهم وراح لبيت اخته اللي كانت بتكلم في مامتها علشان ترجع محمود: اهلا فارس اتفضل.
فارس: اهلا يا محمود، ازيكم اخباركم ايه؟ وبعد السلامات والعيال رحبوا بخالهم وقعدوا مع بعض فرح: هيا ماما زعلانه من حاجه؟ مشيت ليه؟ قالتلك ايه؟ هاه؟ فارس: حيلك حيلك، ماما مش زعلانه من حاجه ومقالتليش حاجه، هو في حد زعلها يعني؟ فرح: لا محدش زعلها طيب مشيت ليه؟ فارس: رجعت لبيتها يا فرح، اكيد اشتاقتله ورجعتلو فرح: بجد يا فارس ماما مش زعلانه؟ فارس: والله ابدا ما قالتلي اي حاجه المهم، اتفضلي.
فرح بصت لجوزها: ايه دول؟ فارس: ال 50 الف اللي طلبتيهم روحي اشتري الشقه اللي انتي عيزاها فرح باستغراب: بس انت امبارح قلت مش معاك؟ فارس: اتصرفت ما تشغليش بالك انتي المهم اقضي مصلحتك محمود سابهم وقايم فارس: انت رايح فين ما تقعد؟ محمود: دي امور خاصه بينك وبين اختك تحلوها مع بعض فارس: وانت جوزها اقعد مفيش حاجه خاصه عليك فرح: جبتهم منين يا فارس؟ اوعي تكون اخدتهم من حماك؟
فارس: لا طبعا انتي مجنونه ولا ايه؟ حمايا ايه اللي اخد منه؟ علشان تطمني دول من مجدي، وانا هردهملو من الشغل ما تشغليش بالك فرح: ومراتك ومصاريفها؟ هتعمل ايه فيهم؟ فارس: هظبط الدنيا ان شاءالله، هظبط كل حاجه يا فرح، هصلح كل حاجه فرح: انا مش عيزاك تكون مديون.
فارس: انا ومجدي بينا كتير وامورنا بنظبطها مع بعض ما تقلقيش انتي المهم قومي الحقي الشقه قبل ما تطير وانا هقوم علي البيت اشوف ماما وهيام عملو ايه في بعض يالا سلام وهو ماشي حضنته جامد وعرفت ان اخوها زي ماهو ما اتغيرش، ايوه الظروف اللي حواليه اتغيرت بس هو زي ماهو فارس: علي فكره هدومي مش نظيفه وهتبهدلك اخته بصتله بحب: مش مهم فداك، وحشتني يا فارس قوي فارس: وانتي كمان بس انتي اللي بتبعدي مش انا فرح: مش هبعد.
فارس: امك في البيت وهيام مش اجتماعيه قوي فانتي تروحيلها كل شويه وتقعدي معاها براحتك فرح بهزار: مراتك هتولع فيا وفي عيالي فارس: ما تقدرش وبعدين ده بيت ابوكي تروحيه في الوقت اللي يعجبك وبعدين كتر خير امك انها سيبانا نقعد فيه اصلا، خلاص؟ فرح: خلاص ما تقلقش سابها ونزل وهو فرحان انه قدر يفرحها ويساعدها وراح علي بيته واول ما دخل شم ريحه مفتقدها من زماااان قوي منيره: حمدلله علي السلامه حبيبي، اكيد جعان؟
فارس: هيا ريحه الاكل دي هنا؟ منيره ضحكت فارس: ميت من الجوع يا امي ميت منيره: بعد الشر عليك روح غير بسرعه وانا هحط ناكل فارس دخل اوضته كانت مراته علي السرير فارس: ايه مالك؟ هيام: ماليش فارس: قاعده هنا ليه مش بره مع ماما؟ هيام: كنت بريح شويه، هيا مامتك هتفضل هنا لامتي؟ فارس: مامتي رجعت بيتها مفيش حاجه اسمها لامتي هيام: امممم بيتها طيب فارس: ايه مالك؟ هيام: لا ابدا روح غير هدومك روح.
دخل غير وطلعو وقعدوا ياكلوا وفارس مع كل لقمه بياكلها بيشكر مامته وعايز يبوس ايديها فارس: انتي مش متخيله اكلك وحشني قد ايه؟ معدتي اشتكت من الاكل الجاهز هيام: بالعكس الاكل الجاهز صحي مش دسم زي ده، ده هيجيبلك الكوليسترول وامراض كتير فارس: انا عايز يجيلي الكوليسترول مالكيش دعوه منيره: الواد بيشقي ويتعب يبقي اقل حاجه يلاقي لقمه هنيه ترم عظمه هيام: اه طيب البركه فيكي بعد اذنكم سابتهم ودخلت.
منيره: هيا مراتك متضايقه من حاجه يا فارس؟ فارس: ما تشغليش بالك، هيا بس متضايقه علشان ما اشترتش حاجه النهارده ضحكوا الاتنين، عدت ايام حلوه علي الكل بس طبعا هيام مش عاجبها الوضع وحست انها متكتفه وان حماتها ماسكه كل حاجه وهيا ملهاش دور وفي نفس الوقت هيا مش مستعده تتعب، بدأت تضايقها بالكلام وبالافعال وتضايق فرح كل ما تيجي واعتمدت علي نقطه انهم مش هيقولو لفارس منعا للمشاكل..
فارس شغله بدأ يتعدل بعد ما منع مراته من الفواتير اللي كانت بتبعتهالو وعمل كونترول علي مصاريفها بس لاحظ انه امه بدئت تتعب وصحتها في النازل فارس: هيام هيا امي مالها؟ هيام: مالها ماهي زي الحصان اهي؟ فارس: اتكلمي عدل عنها، انتي ما بتساعديهاش ليه في اي حاجه تعملها؟ هيام: لاني معرفش فارس: يعني ايه ما تعرفيش؟ اقفي معاها واللي تعمله ساعديها فيه.
هيام: بقولك ايه انا استحملت كتير قوي وجيت علي نفسي اكتر لكن لحد شغل في البيت ولأ والف لأ فارس: امال ايه امي تخدمك ولا ايه؟ هيام: انا ماليش فيه! مش انت اللي عايز تاكل من ايدها؟ ولا انا؟ هاه؟ وبعدين بتتكلم عن المصاريف واختك طول الوقت لازقه هنا هيا والشياطين عيالها واكلين شا.
فارس قاطعها: كلمه زياده قسما بالله لامد ايدي عليكي، البيت ده بيت ابويا يعني بيت امي واحنا هنا قاعدين عندها وفرح تيجي بيت ابوها في الوقت اللي يعجبها وتقعد زي ما يعجبها فاهمه ولا لأ؟ هيام: ولو انا مش عاجبني الكلام ده؟ فارس: الباب مفتوح انا مش قافلو هيام بصدمه: للدرجه دي مستغني عني؟ ومش طايقني؟
فارس: ما تفسريش الكلام علي مزاجك، انتي هنا مراتي وحبيبتي واحطك جوه عنيا لكن مالكيش دعوه باختي وامي، هما في كفه وانتي في كفه، هما الاتنين غالين عندي زيك انتو التلاته غلاوه واحده هيام: ولما احنا غلاوه واحده ليه مستعد تتخلي عني انا؟ فارس: لان هما عمرهم ما حاولو يبعدوكي وبيحبوكي لكن انتي اللي عايزه تبعديهم وغير كده الام ما تتعوضش ابدا ولا الاخت، هيام ما تزعليش امي ولا اختي لو سمحتي.
هيام: حاضر يا فارس حاضر فارس جاب شغاله في البيت بس للاسف كل ما يجيب واحده امه تمشيها ورافضه الفكره تماما ورافضه تريح وخناقها مع هيام بيزيد، هيام بتضايق فرح كتير لحد ما خلتها تبطل تيجي ولو جت بتيجي وحدها تشوف امها وتمشي... رجعت هيام تعزم صحباتها وامها وامها وتخلي حماتها تعمل الكل وتخيرها تخلي فارس يشتري جاهز ولا تعمل هيا؟ وطبعا الام عايزه توفر شقي وتعب ابنها.
فارس: وبعدين معاكي يا امي؟ هتهلكي نفسك لامتي؟ منيره: انا مش بهلك نفسي ولا حاجه فارس: انتي شايفه كده؟ هيام ماتعزميش حد تاني هنا فاهمه ولا لأ؟ هيام: نعم؟ ما اعزمش؟ منيره: فارس مش كده فارس: اسكتي انتي يا أما، محدش يجي تاني هنا هيام: اه يعني انا مش من حقي ابويا وامي يزوروني هنا صح لكن انت اختك البيت مفتوح ليها نهار وليل، هو ده بقي الصح في نظرك؟ منيره: فارس اللي انت بتقولو غلط.
هيام: ماهو ده مش بيتي ده بيت مامتك وانا هنا ضيفه صح كده؟ ماليش حق اني اتنفس حتي، انت جبتني من بيت ابويا ليه هاه؟ ماليش حق اشتري؟ ماليش حق اقول مين يدخل ومين لأ؟ ماليش حق اجيب اكل بحبه؟ ماليش حق ابويا وامي يجوا عندي؟ ماليش حق اعزم اصحابي؟ امال انا هنا ليه؟ سابتهم ودخلت اوضتها تعيط منيره: مراتك عندها حق في كل كلمه فارس: انتي عايزاني اعمل ايه؟ انتي السبب منيره شهقت: انا السبب؟
فارس: ايوه يا امي انتي السبب، كل ما اجيب شغاله تمشيها، كل ما اشتري حاجه ترجعيها، ومصره تعملي كل حاجه بايدك وهيا ما بتحسش وما بتساعدش وانا مش هقبل انك تشتغلي كده في البيت يبقي الحل ان انا امنعها هيا تجيب حد البيت طالما سيادتك مصره تعملي كل حاجه، يبقي انتي السبب ولا لأ؟ منيره دموعها نزلت لان دي اول مره فارس يعلي صوته عليها منيره: طيب حقك عليا فارس: يا الله يا امي انا عايز اريحك منيره: وانا عايزه اوفرلك.
فارس: هو انا اشتكيتلك؟ منيره: وهيا محتاجه ابنها يشتكي علشان تحس بيه، لما اشوفك راجع اخر الليل مهدود مش قادر حتي تدخل اوضتك مش عايزني احس؟ لما اشوفك نازل بدري والنوم لسه في عنيك مش عايزني احس؟ لما اشوفك جاي علي نفسك في كل حاجه مش عايزني احس؟ لما اشوفك بتيجي علي مراتك مش عايزني احس؟ طيب اعمل ايه انا؟ قلبي بيحس؟ اعمل ايه يا فارس؟ قولي انت.
فارس: معرفش يا امي، انا ما اعرفش بس زي ما انتي قلبك بيحس انا كمان قلبي بيحس ومش هقدر اشوفك واقفه تعبانه وهيا نايمه في السرير واقف اتفرج وطالما مش قادر عليكي امنعك يبقي اجي عليها هيا منيره: يا ابني انا مش تعبانه فارس: وانا مش تعبان، دي زي دي، بعد اذنك سابلهم البيت وخرج وبعد ما مشي هيام خرجت لحماتها هيام: اعتقد انتي كده مبسوطه صح؟ منيره: يا بنتي ابدا.
هيام: ما تقوليش بنتي، انتي بنتك فرح هانم اللي فاتحالها البيت دي، لكن انا ضيفه زي ما فارس قال، كلتي عقله صح؟ ورتيه ازاي بتخافي عليه وعلي فلوسه ووريتيه ازاي مراته كخه ووحشه وما بتحبوش، عمرتي ما تخيلتك هتعملي شغل الحموات ده والتمثيل ده عليا منيره: تمثيل؟ ربنا يسامحك هيام: هيسامحني لكن مش هيسامحك انتي علشان بتفرقي بيني وبين جوزي.
قالت كلامها ودخلت اوضتها واول ما جوزها رجع فضلت تعيطلو لحد ما قعد جنبها يسكتها فارس: وبعدين هتعيطي لامتي؟ هيام: مالكش دعوه بيا فارس: امال ليا دعوه بمين بس، انتي حبيبتي هيام: حبيبتك؟ انا؟ علشان كده بتعمل فيا كل ده؟ فارس: طيب ما تزعليش، اعزمي باباكي ومامتك براحتك بس يوم ما تعزمي حد اشتري اكل من بره، عرفيني وانا هجيب اللي تحتاجيه، لكن ما توقفيش امي كده هيام: علي فكره انا ما بوقفهاش هيا اللي بتصر.
فارس: عارف، عارف، خلاص بقي هيام: لا مش خلاص زعلانه منك فارس: وانا مقدرش علي زعلك هيام: لا بتقدر وبتزعلني فارس: طيب اصالحك ازاي؟ قولي انتي هيام: هتعمل اللي اطلبو؟ فارس: جربي هيام: عايزه اطلع اسهر بره، بقالنا كتير جدا ما خرجناش مع بعض، نسهر انا وانت وبس فارس: بس كده؟ قومي اجهزي.
قامت بسرعه ولبسوا وخرجوا الاتنين وسهروا زي ما هيام عايزه لحد الفجر ورجعوا وداخلين البيت هو شايلها وهيا متعلقه في رقبته بتبوسه وامه قاعده مستنياهم والقلق ماليها ودموعها علي خدها واول ماشافتهم منيره: اخيرا رجعت؟ كنت هموت من القلق فارس اول ما شاف مامته نزل مراته بسرعه وراح لامه فارس: حقك عليا يا ست الكل بس تخيلت انك نمتي من بدري وما حبتش ازعجك منيره: وانا من امتي بنام وانت بره البيت هاه؟
فارس: نسيت بقي معلش باس ايد مامته واخدها يدخلها اوضتها ومراته هتفرقع دخل مامته ترتاح وقعد جنبها شويه ورجع لمراته اللي كانت غيرت وهتنام فارس: انتي هتعملي ايه؟ هيام: هنام فارس: نعم يا اختي تنامي؟ وانا بصالح فيكي كل ده وبفسح فيكي ونسهر بره علشان في الاخر ترجعي تنامي؟ هيام: روح لحضن مامتك، خد منها اللي انت عايزو فارس: اه حضن امي ما استغناش عنه بس اللي انا عايزو دلوقتي ما ينفعش غير معاكي انتي.
هيام: كويس انك عارف ان في حاجات ما تنفعش غير معايا انا، تصبح علي خير فارس: وحياه امك ما هتنامي تعالي هنا هيام بدلع: بس يا فارس ابعد فارس: ما انا هبعد اهوه، ، نزل فارس متأخر تاني يوم علي شغله ومراته وصلتو للباب بقميص نومها فارس: ادخلي بقي ما ينفعش تخرجي كده اصلا هيام: مفيش حد فارس: امي هتتحرج وانتي كده، روحي البسي هيام: حاضر يالا باي مشي وهيا قعدت كده ومنيره خرجت بعد ما ابنها نزل وحطت وشها في الارض.
هيام: خطتك ما نفعتش منيره: خطه ايه بس هيام: سهرك وتمثيلك انك خايفه عليه وحواراتك دي، وقال ايه ما بنامش وانت بره؟ منيره: لا حول ولا قوه الا بالله، يابنتي من وهو عيل صغير عمري ما نمت وهو بره وهو عارف ده كويس هيام: تنامي ما تناميش دي حاجه ترجعلك لكن ماتعمليش بقي كل شويه الحبتين دول، وهو في الاخر جه في حضني انا منيره: وانا بفرح لما يبقي في حضنك وعايزاه علي طول مبسوط.
هيام: لا يا اختي وفري الكلام ده لابنك لانه ما بياكلش معايا بعد اذنك، واه صح انا اصحابي جاينلي اقعدي بقي في اوضتك وما تعمليش بقي فيها ستي اللهلوبه هيام بقت بتعامل منيره وحش وبتخليها طول النهار في اوضتها بحجه ان فارس قال ما تعملش حاجه لحد في يوم كانت عازمه اصحابها وكلمت في الفون فارس وقالتلو يوصي علي اكل هيام: مامتك مصره انها تعمل هيا اكل.
فارس: لا انا هوصيلك علي غدا بس سيادتك مش ملاحظه ان عزوماتك كترت قوي ولا ايه؟ قولنا ابوكي وامك ماشي لكن اصحابك لازمتها ايه؟ هيام: خلاص خليني اخرج معاهم فارس: انتي هتستعبطي؟ انتي يا بره معاهم يا هما معاكي في البيت! اسيبك تخرجي اكتر من كده ايه؟ تباتي بره؟ اعملي كنترول يا هيام والا همنعه خالص قفل معاها وهيا متغاظه طلعت بره شافت حماتها هيام: اوووف ايه الريحه دي، انتي بتعملي ايه يا وليه انتي؟
منيره: بغلي حبه حلبه وينسون تعبانه شويه يا بنتي هيام: يعني الناس جايه وانتي جايه تعمليلي القرف ده تعبانه روحي نامي في اوضتك لكن القرف ده لأ اتفضلي مسكت اللي حطاه علي النار ودلقته في الحوض وفتحت الشبابيك وبترش معطر جو هيام: دي حاجه تقرف، وبعدين ايه منظرك ده؟ رابطالي دماغك وشكلك زي الخدامين كده؟ لو سمحتي ما تطلعيش بره اوضتك طول ما الناس هنا والا هقولك انك انتي الخدامه اتفضلي.
منيره: انا هروح لفارس واقوله انتي استحاله تكوني بني ادمه بقولك تعبانه هيام مسكت منيره من ايدها وشدتها غصب دخلتها اوضتها وقفلت عليها منيره خبطت شويه وسكتت لانها تعبت جامد هيام اصحابها وصلوا وفضلت معاهم تهزر وتضحك وفارس بعتلها الاكل زي ما قال وكلمها يطمن علي الوضع ايه فارس: هيا امي فين يا هيام بكلمها علي موبيلها ما بتردش.
هيام: الموبيل هنا اهو اصلها نامت يا حبيبي، قالت طالما مش هتعمل حاجه تريح شويه، تحب ادخل اصحيهالك؟ فارس: لا يا قمر طالما نايمه خليها ترتاح لما تصحي تبقي تكلمني.. هيام: انت هتيجي امتي؟ فارس: مش قبل المغرب هيام: اوكي بيبي باي راحت لصحباتها تكمل معاهم وشويه والباب خبط وكانت فرح هيام: افندم؟ عندي ضيوف مش فاضيالك فرح: عايزه اشوف امي هيام: انتي ما بتفهميش؟ ما بتحسيش؟ بقولك عندي ضيوف.
فرح: وانا بقولك عايزه اشوف امي ابعدي عن وشي هيام: مش هتدخلي يا فرح ابقي تعالي وقت تاني ده ايه البجاحه دي؟ فرح اتنرفزت: البجاحه دي متأصله عندك اوعي من وشي اشوف امي زقتها ودخلت بصت للبنات بقرف ودخلت لامها واتفاجئت ان الباب مقفول بالمفتاح من بره، فتحت بسرعه واتفاجئت من اللي شافته وصرخت فرح: ماما، ماما ردي عليا.
كانت مرميه في الارض ومغمي عليها، هيام جت تجري علي صوت فرح وشافت المنظر وخافت لان كده ممكن فارس يعرف... فرح طلبت الاسعاف اللي جت بسرعه واخدوها مجدي: خير، الاسعاف جه الحته ليه؟ فارس: ربك يسترها ان شاءالله مجدي: شكله حد من ناحيتكم لانها رايحه علي شارعكم فارس قلق من جواه واتوتر فاتصل بامه وما ردتش واتصل بمراته فارس: هيام انتو كويسين؟ انا شايف اسعاف في الحته معرفش ليه بس قلقت.
اترددت تقوله ولا لأ؟ بس خافت ما تقولوش يعرف ويلومها هيام: مامتك تعبت شويه والاسعاف اخدتها فارس مكملش يسمع وطلع يجري ومجدي بيسألوه في ايه؟ فارس: الاسعاف لامي يا مجدي طلع مجدي معاه وراحوا علي المستشفي وهناك شاف اخته اللي مش مبطله عياط فارس: ايه اللي حصل يا فرح؟ فرح: معرفش انا لقيتها في الارض لمادخلتلها اسأل الهانم بتاعتك فارس سكت واستنوا الدكتور يخرج ويطمنهم الدكتور: الحمد لله هيا كويسه.
فارس: هيا مالها اصلا؟ الدكتور: الضغط عالي شويتين، مع ارهاق مع تعب، مع زعل، اكيد بتزعلوها كتير وبتتعبوها، والدتكم كبرت ريحوها بقي، علي العموم هيا حاليا اتحسنت واحنا بنظبطلها الضغط واول ما يتظبط ويستقو تقدروا تاخدوها فرح: ينفع ندخلها؟ الدكتور: اه بس بلاش انفاعلات لو سمحتم.. دخلولها واطمنوا عليها وفضلوا جنبها، منيره انتهزت فرصه فارس راح يغير هدومه ويجيبلهم اكل منيره: انا جيت هنا ازاي؟ فرح: انا جبتك.
منيره: يعني مش اخوكي؟ الحمد لله فرح: الحمد لله علي ايه؟ انتي لازم تقولي لفارس، الهانم كانت قافله عليكي بالمفتاح منيره: هيتخانق معاها ويمكن يطلقها فيها ساعتها هترتاحي انتي؟ فرح: ما تغور في ستين داهيه ده فارس ما طلعش يوم قدام من ساعه ما عرفها، البعد عنها غنيمه يا امي منيره: بيحبها يا فرح، دي حته من قلبه، عايزاني اوجع قلب ابني ويطلقها بسببي.؟ فرح: امال توجعي قلبك انتي؟
منيره: طول ماهو مبسوط انا مبسوطه، وبعدين دي خلافات عاديه بيني وبين مرات ابني، مالكيش دعوه انتي انا مش زعلانه منها.. فرح: مش زعلانه منها ليه؟ هاه؟ باقيه عليها ليه؟
منيره: علشان ابني بيحبها، ما زعلتش منها لانها بتسعد ابني زي ما مازعلتش من محمود جوزك لما قال انه مش ملزم بيا وان ابني اولي بيا ( فرح بصت للارض) مازعلتش علشان هو جوزك وانتي بتحبيه ولو قال كلمه بعديها، نفس الوضع ريهام، فهمتي بقي؟ ما تقوليش كلمه لفارس فرح: بس يا ماما منيره: ما بسش ولا حرف فارس دخل: ولا حرف ايه؟
منيره: لا اصلها عايزه تقلق جوزها وتودي العيال لحماتها وتقلب الدنيا فبقولها ولا حرف وتروح لبيتها ولعيالها فارس: اه امك عندها حق اديكي اطمنتي عليها روحي انتي وانا بايت هنا معاها فرح: انا اللي هبات معاها فارس: انتي عندك عيال عندهم مدارس ووجودك مهم في بيتك انا ما ورايش حاجه اتفضلي يالا فارس مشي اخته وهو قعد جنب امه يرغوا لحد الصبح ويضحكوا ويهزروا...
اخدها البيت تاني يوم وفضل معاها النهار كله وما نزلش شغله وقعد يدلع فيها وهيام فهمت ان محدش قالو حاجه فارس اتصل بفرح اخته: فرح انا نزلت الشغل علشان عندي حاجات ضروريه لازم اعملها ينفع انتي تستأذني من الشغل وتروحي لماما علشان ما تفضلش لوحدها انتي عارفه هيام مالهاش لازمه فرح: ماشي حبيبي هحاول استأذن واروحلها بس العيال؟ فارس: مالهم العيال؟ فرح: مراتك ما بتطيقهمش وانت عارف.
فارس: مالكيش دعوه بمراتي لو متضايقه قوليلها تروح عند امها ولا تدخل اوضتها، عيالك دول روح قلبي، ريهام ما تقدرش تتكلم ولو اتكلمت كلميني قفل مع اخته وغرق في اشغالو المتأخره وفرح راحت لامها وعيالها معاها وهيام حبست نفسها في اوضتها العيال زهقوا من القعده وطلبوا من امهم بس يفتحوا التليفزيون فوافقت فارس في الشغل قلق وخاف ان فرح تكون معرفتش تستأذن مجدي: مالك قلقان ليه؟ فارس: خايف احسن تكون فرح ما راحتش لامي.
مجدي: طيب ما تتصل تسألها؟ فارس: مش عايز اضغط عليها ماهي لو ما راحتش يبقي معرفتش تستأذن مجدي: طيب خلاص روح انت اطمن واهو البيت قريب فارس: عندك حق واهو اطمن علي امي كمان يالا مش هتأخر عايز حاجه؟ مجدي: هو مراتك صح مش في البيت؟ فارس: لا في البيت بس وجودها مش هيفرق كتير مجدي: نفسي اعرف انت متجوزها ليه؟ ايه الميزه اللي مخلياك مستحملها ومتمسك بيها؟ ميزه واحده فارس ضحك وهو ماشي وفرد ايديه: مدلعاني ههههه.
العيال طلعوا قعدوا قدام التلفزيون وكاي عيال لعبوا وفضلوا يجروا وري بعض وهما بيجروا عمرو خبط في التربيزه اللي عليها الشاشه وللاسف الشاشه وقعت بالتربيزه وكل اللي عليها اتكسر والشاشه كمان اتكسرت هيام كانت طالعه في الوقت ده وشافت المنظر مسكت عمرو وضربته جامد وفرح كانت خارجه علي الصوت فشافت هيام بتضرب ابنها فجريت شدت ابنها فرح: لا انتي زودتيها قوي هيام: انتي مش شايفه عمل ايه؟
فرح: ده برضه ما يديكيش الحق انك تمدي ايدك عليه انتي اتجننتي؟ هيام: ماهو لو انتي مربياهم ولا معلماهم الادب مكنش ده حصل فرح: عيالي متربين احسن تربيه هيام: ماهو باين صح؟ انا عايزه اعرف انتي بتعملي ايه هنا؟ وجودك مش مرغوب فيه خديهم وامشي.
فرح: انا هنا في بيت ابويا فاهمه؟ ولا مش همشي وهقول لفارس علي عمايلك دي كلها هقوله ان سيادتك كنتي قافله علي ماما بالمفتاح وانها قالتلك انها تعبانه وانتي علشان اصحابك حبستيها في اوضتها وقفلتي عليها بدال ما تتصلي بفارس وتاخديها للدكتور هقولو علي كل حاجه هيام: مش هيصدقك فارس بيحبني عارفه يعني ايه بيحبني، وبعدين هو زي الخاتم في صباعي ومهما اعمل هيسامحني فاتفضلي انتي بقي من هنا بقرودك دول يالا اطلعي بره.
فرح: انا لايمكن اطلع واسيب امي هنا لوحدها معاكي هيام اتنرفزت ومسكت فرح جامد وبتحاول تخرجها وفرح بتقاومها فرح: مش هطلع هيام: هتطلعي غصب عن انفك زقتها جامد وقعتها علي الارض قدام الباب وتحت رجلين فارس اللي واقف مصدوم.. الاتنين: فارس...
رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع
هيام: هتطلعي غصب عن انفك زقتها جامد وقعتها علي الارض قدام الباب وتحت رجلين فارس اللي واقف مصدوم.. الاتنين: فارس... فارس واقف مصدوم من اللي سمعه واللي شافه بعينه. مش قادر ينطق او يتكلم، للدرجه دي كان اعمي؟ مد ايده وقف اخته من الارض وبصلها وبص لعيالها اللي واقفين علي جنب خايفين بيعيطوا وبص لمراته اللي اول مره يشوفها علي حقيقتها.
هيام: فارس حبيبي شايف اختك بتكسر بيتي وبتقولي ان ده بيت ابوها وان انا ماليش مكان هنا فرح: كدابه هيام: بتكدب يا فارس كل اللي قالته كدب هيا عايزه تطفشني من هنا فارس: هششش اسكتي ولا كلمه زياده ولا حرف قرب عليها ورفع ايده فصرخت نزل ايده ومضربهاش هيام: فارس.
معطهاش فرصه تتكلم مسكها من شعرها وجرجرها لبره البيت، حاولت فرح توقفه بس زقها بعيد، اخد مراته من شعرها ونزل لعربيته رماها فيها واخدها ومشي وكل ده من غير ولا حرف ومهما هيام تتكلم مش سامعها، عقله بيعيد السنتين اللي عاشهم معاها، افتكر كل حاجه استحملها علشانها، استحمل كتير قوي، افتكر موت ابوه وهو بيرقص في حفلتها، افتكر امه اللي كانت هتموت علشان مراته قافله عليها، افتكر حاجات كتير جدا كان بيتجاهلها دلوقتي واضحه وضوح الشمس قدامه، عقله هينفجر من كتر التفكير.
اخيرا وصل ووقف واتفاجئت هيام انها في بيت ابوها نزل فارس وفتح بابها ومسكها من شعرها تاني وفضل يجرجر فيها لحد ما خبط وفتحوله الباب وهو داخل بيها وهيا بتصرخ عاصم ورجاء طلعوا يجروا علي صويت بنتهم عاصم: ايه ده في ايه؟ هنا فارس رماها من ايده تحت رجلين ابوها فارس: بنتك عندك ماعدتش تلزمني، انتي طالق يا هيام هيام: لا يا فارس اسمعني.
فارس: سمعتك كتير، انتي طالق فاهمه؟ طالق، طالق بالتلاته وهطلع دلوقتي علي اقرب مأذون اطلقك نهائي علشان مايبقاش في اي طريق تاني، مش عايز اشوف وشك ولا اسمع صوتك تاني، حاجتك هبعتهالك هنا خرج فارس ومشي وروح علي بيته عاصم: عملتي ايه جننه بالشكل ده؟ رجاء: هو ده اللي ربنا قدرك عليه؟ بدال ما تقول هحبسه ولا ادبه تقولها عملتي ايه؟ عاصم: لان هو مش هيوصل للحاله دي الا اذا هيا جننته بحاجه هيام: فارس طلقني.
رجاء: يغور في داهيه فضلت تعيط وامها تهدي فيها وابوها واقف ساكت فارس روح بيته واول ما دخل كان محمود هناك بيحاول يشيل الشاشه المكسوره، فرح جريت عليه فرح: عملت ايه يا فارس وديتها فين؟ فارس: طلقتها ووديتها بيت ابوها، انت بتعمل ايه يا محمود؟ سيبها دلوقتي محمود: لا هاخدها اشوف تتصلح ولا ايه النظام فارس اتنرفز وشدها من ايدها ورماها اتكسرت زياده فارس: يا شيخ ملعون ابو الشاشه، فدي ظفر عيل، انت بتتكلم ازاي؟
فرح: ماهو العيال اللي كسروها يا فارس فارس: فداهم وفداهم الشقه كلها باللي فيها، هما فين اصلا العيال؟ فرح: جوه في اوضتي فارس: طيب انا داخلهم دخل فارس للعيال كانوا خايفين بيعيطوا فقرب منهم وقعد وسطهم عمرو: انا اسف يا خالو اني كسرت الشاشه انا وقعت عليها مكنش قصدي فارس: فداك يا حبيبي مليون شاشه، حقك عليا انا ما تزعلش مني، هيا هيام ضربتك فعلا؟ عمرو: ايوه ضربتي وزعلت ماما جامد.
ملك: كل مره تزعقلنا يا خالو وتقول لماما ما تجيش هنا وما تجيبيش عيالك وماما مكنتش بتخلينا نيجي مع اننا بنبقي عايزين نشوفك ونشوف تيته فارس: معلش يا ملك، خلاص هيام مشيت ومش هتيجي تاني وانتو من هنا ورايح العبوا براحتكم واعملوا اللي انتو عايزينو براحتكم حبايبي كسروا كل حاجه انتو عايزينها عمرو: بس احنا مش عايزين نكسر حاجه يا خالو احنا بنحبك وبنحب تيته وبنبقي بس عايزين نشوفكم.
فارس ضمهم الاتنين واعتذرلهم وسابهم وخرج فرح: ليه يا فارس عملت كده؟ فارس: كنتي عيزاني اعمل ايه؟ فرح: اتخانق معاها! زعلها! مشيها يومين لكن مش طلاق فارس: انتي شايفه ان اللي هيا عملته ده يتغفر! فرح: انا مسمحاها.
فارس: وانا مش مسامحها وحتي لو سامحتها علي الطريقه اللي عاملتك بيها مش هسامحها علي حبستها لامي وبعدين تخيلي لو انتي مكنتيش جيتي وجيبتلها الاسعاف كان ايه اللي حصل؟، اجي اخر النهار الاقيها ميته وملحقهاش زي ما ملحقتش ابويا؟ انتي شايفه دي حاجه يتسامح فيها؟ وبعدين انا ساعتها كلمتها وسألتها عن ماما قالتلي انها نايمه وانا صدقتها.
احنا من الاول يافرح كان ارتباطنا غلط واستمرارنا كان غلط اكبر، المهم امك فين وعامله ايه؟ فرح: جوه وزعلانه ادخلها فارس دخل لامه اللي اول ما شافته مدت ايديها لابنها اللي رمي نفسه في حضنها منيره: ليه كده يا فارس ليه؟ فارس: علشان لو كان جرالك حاجه مكنتش هسامح نفسي ابدا، وبعدين كان لازم تقوليلي منيره: علشان تعمل اللي انت عملته دلوقتي؟
فارس: اللي انا عملته اتأخرت عليه كتير قوي يا امي، كان لازم اعملها من زمان من ساعت ابويا اللي يرحمه كان غلط اصلا من الاول منيره: بس انت بتحبها يا فارس فارس: ملعون ابو الحب اللي يذل الواحد ويخليه اعمي بالشكل ده، المهم ارتاحي انتي وما تزعليش نفسك وما تفكريش في حاجه مجدي اتصل بفارس كتير ولما مردش عليه جالو البيت مجدي: خير يا فارس ما رجعتش الشغل خفت يكون الحجه جرالها حاجه؟ فارس: لا امي كويسه تعال ادخل.
دخل مجدي وشاف الشاشه المكسوره والتربيزه المقلوبه مجدي: ايه اللي حصل هنا؟ فارس: مفيش الشاشه وقعت اتكسرت مجدي: وقعت كده لله في لله يعني؟ فارس في ايه؟ فرح خرجت وشافت مجدي سلمت عليه فرح: فارس انا مشيت محمود وهنبات هنا النهارده لو معندكش مانع؟ فارس: البيت بيتك يا فرح بس مكنتيش سيبتي جوزك لوحده مالوش لازمه فرح: خليه يحس بقيمتنا ما تشغلش بالك انت، المهم اعملكم ايه تشربوه؟ تشرب ايه يا مجدي؟
مجدي: في ايه اللي حصل الوضع هنا مش طبيعي الحجه فين؟ هيا كويسه؟ فارس؟ فارس: يا ابني امي كويسه جوه لو عايز ادخل اطمن عليها مجدي: ايوه عايز اطمن عليها فرح لو سمحتي شوفيها صاحيه ولا ايه؟ فرح دخلت قدام مجدي ودخلته عندها مجدي اطمن عليها وقعد جنبها مجدي: حضرتك كويسه امال فارس مالو وايه اللي كسر الشاشه بره ايه اللي حصل يا ام فارس؟ منيره: عمرو بيجري وقع واخد الشاشه معاه فاتكسرت.
مجدي: طيب وهو كويس؟ اوعي يكون اتعور ولا حاجه؟ ولا اوعي يكون فارس زعلان علي الشاشه؟ منيره: لا يا حبيبي فارس مش زعلان علي الشاشه ولا حاجه هو زيك قال فدا ظفر عمرو مجدي: يبقي مراته اللي زعلت وعكننت عليه؟ اه كده صح؟ منيره: زعلت واتخانقت مع فرح ومدت ايدها علي عمرو واتخانقوا الاتنين في داخله فارس وسمع هيام بتطرد فرح بعيالها وبعدها اتجنن اخدها من شعرها وداها علي بيت ابوها وبيقول انه طلقها.
مجدي: لا حول ولا قوه الا بالله، بس انتي عارفه والله ما كانت تستاهله يا ام فارس، دي اخرته لوري كتير، احنا لولاها كان زمانا، كان زمانا اغني من ابوها، ما تزعليش انتي هو كده هيفوق لنفسه بقي، ايوه هو كان بيحبها بس اهو يزعل شويه ويفوق بقي لنفسه مجدي خرج لصاحبه وقعد معاه مجدي: زعلان؟ فارس: عادي بقي مجدي: بس عارف كده احسن فارس: عارف مجدي: هيا مكنتش تستاهلك وكانت واقفه في طريقك فارس: عارف مجدي: لسه بتحبها؟
فارس: لسه مطلقها مكملتش كام ساعه فاكيد لسه بحبها مجدي: علي العموم ركز في شغلك وبكره هتنساها وتنسي امها، ما تستاهلكش يا صاحبي.
هيام حاولت كتير هيا وباباها يصالحوه بس فارس قفل صفحتها تماما ورفض حتي يتكلم معاها وراح طلقها عند مأذون وبعتلها ورقتها ومنعها تيجيلو تاني.
هنا خلصت الذكريات نرجع للواقع بقي.
شريط حياته كلها مر قدامه، الخمس سنين مروا قدامه عدي دلوقتي ثلاث سنوات علي طلاقه لهيام بس لسه بيحبها للاسف ولسه بيشتاقلها وكتير بيحلم يرجعلها من تاني، صحي الصبح علي اخته بتكلمه فرح: صباح الخير يا فارس بقولك حبيبي؟ فارس: قولي فرح: النهارده تروح معايا هنقابل العروسه ايه رأيك؟ هشوف اي مكان نتقابل فيه كصدفه مثلا هاه؟ فارس: عادي بقي.. فرح: يعني اظبط معاها؟
فارس: اي حاجه واللي هتعمليه بلغيني بيه انا مش فارق معايا سلام قفل السكه وهيا زعلت ان اخوها مش مهتم باي شكل من اشكال الحياه... اتصلت بهدي صاحبتها فرح: مرديتيش عليا يا هدي ايمان رأيها ايه؟ هدي: والله ما عارفه بس تقريبا موافقه فرح: طيب ايه رأيك نتقابل احنا الاربعه في ماك النهارده علي المغرب كده؟ واهو يتكلموا ونشوف الوضع ايه؟ هدي: طيب هشوف ايمان وارد عليكي تمام؟ وفعلا اخر النهار اتفقوا يتقابلوا.
فارس: مين هيا بقي؟ حد انا اعرفو؟ فرح: مستعجل علي ايه ادينا قربنا نوصل وهتشوفها وان شاءالله تعجبك فارس: تعجبني؟ انتي عارفه انا بتجوز ليه صح ولا لأ؟ فرح: عارفه بس بتمني انها تكون تعويض ليك فارس: هه ما علينا وصلوا ماك وهناك شافوا هدي وايمان وراحولهم فارس: دودا ازيك ليكي وحشه عامله ايه؟ وعيالك اخبارهم ايه؟ هدي: الحمد لله بخير تمام وانت؟
فارس: عايش، معدش حد بيشوفك يعني؟ الله يرحم ايام مكنتيش بتفارقي بيتنا، الواحد كل ما يتلفت يشوفك هدي: يااه ايام بقي فارس: فعلا كانت ايام حلوه، ايمو ازيك يا قمر كبرتي اهو، عامله ايه؟ ايمان: الحمد لله كويسه فارس: هو انتي كبرتي واللي احنا اللي عجزنا ولا ايه؟ بطلتي تيجي تلعبي قدام الورشه، وتاخدي دروس في السنتر اللي هناك؟ ايمان: ما خلاص كبرنا بقي اتخرجت واشتغلت كمان فارس: بقولك تعالي نجيب ايس كريم لسه بتحبيه؟
ايمان: طبعا ده عشق فارس: يعني لسه بتجري وري الراجل لو عدي في الشارع وتاخدي منه الزماره تزمري بيها؟ ضحكت وسكتت كان نفسها تقوله انه كان مجرد حجه علشان تلمحه بيها او تطول وقفتها مش اكتر، او حجه تنزل بيها الشارع وتتأخر لحد ما الراجل يوصل قدام الورشه وبعدها تطلع تجري توقفه كل ده بس علشان تشوفه مش اكتر فارس: هيييه فينك؟ ايمان: انا اهو يالا نجيب الايس كريم راحو يجيب الايس كريم.
هدي: تصدقي لايقين علي بعض؟ فارس شكله كده لسه شايفها العيله ام ضفاير؟ فرح: فارس امم فرح سكتت لان فارس لسه ما يعرفش ان ايمان هيا العروسه اللي هيا اختارتهالو رجعوا الاتنين بيهزروا ويضحكوا واكلوا الايس كريم فارس بيهمس لفرح: امال فين صاحبتك اللي جايه؟ مش المفروض هنقابلها؟ فرح بتوتر: ما احنا اهو معاهم فارس: مش فاهم يعني ايه؟ مين هيا العروسه؟ هدي صاحبتك علي حد علمي لسه متجوزه ولا ايه؟
فرح: اه هدي متجوزه العروسه هيا ايمان فارس كان بيشرب فشرق وبص لاخته بصدمه ومش مصدق هيا قالت ايه؟ هدي: مالك يا فارس في حاجه؟ فارس: لا لا، بعد اذنكم لحظه هدخل الحمام قام فارس وراح الحمام وفضل رايح جاي كتير واتصل بمجدي فارس: ايوه يا مجدي بقولك هقفل معاك ودقيقتين بالظبط وتكلمني وتقولي ان في مصيبه عندك وانا لازم اجي فاهم ولا لأ؟ مجدي: في ايه هيا العروسه وحشه قوي كده؟ فارس بعصبيه: فاهم ولا لأ؟ مش وقت هزار.
مجدي: حاضر، حاضر يا فارس قفل وطلع معاهم وفعلا تليفونه رن ورد علي مجدي اللي قالو يجي بسرعه فرح: في ايه؟ مجدي ماله؟ فارس: والله ما عارف تقريبا كده اتخانق مع زبون وطلبله البوليس والدنيا مقلوبه في الورشه، معلش انا لازم امشي بسرعه هدي: اه طبعا بس ابقي طمنا فارس: اوكي فرح هتروحي ولا قاعده؟ فرح: لا احنا قاعدين شويه هنروح مع بعض اتكل انت وابقي طمني مشي فارس علي الورشه ومجدي اول ما شافه ضحك فارس: اضحك اضحك قوي.
مجدي: سوري يا فارس بس متخيل الوضع، البنت وحشه قوي وانت متدبس يا عيني ومش عارف تفلفط فارس سابه يكمل ضحك لحد ما سكت فارس: هاه خلصت ضحك؟ لعلمك بقي مكنتش وحشه ولا حاجه؟ مجدي: امال طلعت تجري ليه؟ معجبتكش في ايه؟ فارس: انت عارف طلعت مين العروسه؟ مجدي: مين؟ حد نعرفه ولا ايه؟ فارس: ايمان مجدي: ايمان؟ ايمان مين؟ فارس: ايمان بنت عمي سيد اخت هدي صاحبه فرح، ايمان يالا.
مجدي: البت ايمان اللي كانت بتلعب قدام الورشه علي طول؟ فارس: ايوه هيا دي مجدي: وهيا دي كبيره اصلا في سن جواز؟ ولا احنا عجزنا ولا ايه؟ فارس: تخيل بقي؟ هتجوز عيله كانت اول امبارح بتلعب في الشارع؟ اتهبلت فرح مجدي: بس صراحه يا فارس البت ايه؟ فرسه؟ لو هيا موافقه ليه لأ؟ فارس: نقطني بسكاتك يالا! دي عيله مجدي: والله انت اللي فقري.
فارس: ولا هيا مش ناقصه خنقه، انا مروح سلام وصح لو حد فيهم سألك انا قلتلهم انك اتخانقت مع زبون وطلبلك البوليس مجدي: البوليس مره واحده؟ ولو سألوا حد وعرفوا ان مفيش بوليس؟ فارس: هقولهم حليناها ودي يا حلو سلام روح فارس وفضل مستني اخته تيجي علي نار علشان يتخانق معاها، واخيرا رجعت فرح: نفسي افهم انت مشيت كده ليه؟ وكدبت كدبه دمها تقيل قوي فارس: انتي بقي اتهبلتي ولا اتهبلتي ولا جري لمخك ايه؟ هاه؟ ايمان؟
فرح: ايوه مالها بقي ايمان هاه؟ شباب الحته كلهم هيتجننوا عليها؟ ادب واخلاق وجمال عايز ايه تاني؟ فارس: بالظبط اديكي جبتي المفيد فرح: يعني ايه مش فاهمه؟ فارس: يعني واحده شباب الحته هيموتوا عليها تتجوز واحد زيي ليه؟ هاه؟ فرح: مش فاهمه يا فارس انت اعتراضك علي ايه؟ فارس: انها عيله، عيله يا فرح كانت بتلعب من كام يوم قدام الورشه بضفايرها، انتي عارفه انا اكبر منها بقد ايه؟
فرح: محسسني انك عندك 60 سنه وبعدين ساعت ما هيا كانت بتلعب قدام الورشه انت كنت لسه في الكليه بتشتغل في الصيف مكنتش متخرج اصلا يعني انت كمان كنت عيل زيها فارس: انا اكبر منها باكتر من 8 سنين فرح: ولو عشره ايه يعني؟
فارس: بلاش يا ستي فرق السن، انا متجوز ومطلق، وبعدين المهم بقي ان دول ناس اصحابنا وبنعزهم وبعدين انا مش هتجوز حبا فيها انا عايز واحده تيجي تخدم امي مش زوجه ليا، دي عيله عايزه شاب يحبها ويدلعها وتعيش معاه، لكن انا مش كده ومش هعمل كده، انا عايز شغاله بس بمسمي زوجه، انا كنت متخيل انك عاقله وهتشوفي واحده ارمله؟ مطلقه؟ يتيمه وعايزه اي اربع حيطان حواليها؟ واحده تعيش خدامه لامك وتحمد ربنا ان في بيت بيأويها؟ مش جيبالي عيله بتحلم بالحب والجواز والفستان الابيض، فهمتي بقي انا معترض علي ايه؟
فرح: اول مره اعرف انك متخلف يا فارس للدرجه دي، كل ده ليه؟ هاه؟ اديني ميزه واحده كانت فيها علشان تعيش عمرك كله علي ذكراها؟ يا اخي ده انا مشفتكش يوم واحد مبسوط معاها؟ الا كنت علي طول مطحون متداين متأخر تعبان، باقي عليها ليه؟ حتي لما هتيجي تتجوز، عايز واحده كسر، واحده تكون متطمن علي نفسك ان عمرك ما هتبصلها ولا هتحبها؟ ليه يا فارس؟ انت لسه شاب والعمر قدامك؟ ليه بتعمل كده؟
فارس: يا ستي اناحر حياتي وانا حر فيها؟ فرح: وامك هاه؟ اللي كل ما تشوفك مهموم تتوجع؟ مش مهمه؟ فارس: ما انا اهو هتجوز علشانها؟ فرح: ده علي اساس انك لما تتجوز واحده زي ما انت بتقول هيا هتفرح؟ ولا هيا غبيه وداقه عصافير؟ وبعدين ايمان نفسها موافقه عليك وفرحانه كمان؟ ومش عايزه اقولك انها بتحبك من وهيا عيله وكانت بتيجي قدام الورشه علشانك انت.
فارس: اهو ده سبب كمان يخلينا ارفضها تماما انها هتحلم وتحلم وتتمني وتستني وانا مش هديها اللي هيا عيزاه وهظلمها ومش هحبها وهدمرها تماما معايا، وانا بحب العيله دي وبحترم والدها وبحبه ومش هرضي ابدا اعمل كده في بنته، ده غير ان اختها صاحبه عمرك انتي المفروض من نفسك ترفضي ده.
فرح: انا تخيلت انك هتفرح وتحاول تبدأ حياه جديده علي العموم انا غلطانالك بس انا روحت وطلبتها ومش هروح واقولهم سوري اصل فارس قال لأ عليكي انت بقي اتصرف وقولها انك مش عايزها.
فارس: وانتي فكراني هتكسف واقولك لأ؟ لا يا حلوه ومالو انا هقولها بس كده؟ اطلعي انتي بقي بره الموضوع ده خالص انا هشوف حد مناسب بنفسي.
فرح: والله ريحتني هيا اصلا خساره في شكلك فارس: خساره خساره بقي اتفضلي شوفي وراكي ايه فرح: ماشيه بس قسما بالله يا فارس لو امك جرالها حاجه بسببك عمري ما هسامحك ابدا واعتقد ان ولا انت هتسامح نفسك لانك هتلوم نفسك علي الاتنين، ابوك ومكنتش موجود وامك موتها بحسرتها فارس بصلها بوجع: امشي يا فرح وروحي بيتك انا مش هجيب واحده واظلمها معايا علشان سيادتك ترتاحي.
فرح ندمت علي الكلمه اللي قالتها بس هيا متغاظه منه فارس تاني يوم في الورشه مستني ايمان تعدي وهيا مروحه من شغلها وبلغ مجدي انه لو شافها يقوله.. بعدها بفتره مجدي راحلو مجدي: فارس، فارس، اهي جايه اهي فارس طلع يوقفها وهيا ماشيه هيا اول ما شافتو وقفت وسلمت عليه ايمان: ازيك يا فارس فارس: ازيك انتي ايمان: اخبار مشكله امبارح ايه؟ عدت علي خير؟ فارس: اه الحمد لله حليناها ودي، بقولك ينفع نتكلم شويه؟ ايمان: اه اتفضل.
فارس: لا مش هينفع دلوقتي لا وقته ولا مكانه، لو ينفع اشوفك في ماك زي امبارح؟ ايمان: مع فرح وهدي؟ فارس: لا معلش لو ينفع انا وانتي وبس؟ لو عايزه انا ممكن اتصل بعم سيد استاذنه؟ ايمان: لا انا هقوله بس يا ريت بدري مش متأخر طالما لوحدي؟ فارس: 5 العصر يناسبك؟ ايمان: اوكي ماشي، يالا سلام بقي دلوقتي مشيت ومجدي جه وقف جنبه مجدي: دي يتقالها لأ، فقري من يومك، طيب والله لو انا مكانك ما افكرش اصلا، دي تتاكل اكل.
فارس: امال ان مكنتش بتحب مراتك والله لاقولها # تقولي ايه؟ الاتنين بصوا وراهم: نوجا قلبي انا نجاه: يقولي ايه يا مجدي؟ مجدي: يقولك قد ايه انا بموت فيكي انتي والمز الصغنن ده، زوزا قلب بابا تعال نجاه: فارس حبيبي كنت عايز تقولي ايه؟ فارس بص لصاحبه نجاه: ما تبصلوش هوه قول قول ايه هاه؟ ايه؟ فارس: انتي عندك شك ان البأف ده بيحبك؟ نجاه: امم مش عارفه بصراحه اليومين دول كل حاجه ملخبطه عندي وبشوفها بالشقلوب.
مجدي: يا عمري انا دي بس هرمونات حمل، هو انا قلتلك يا فارس ان نوجا حامل؟ هنجيب ان شاءالله بنوته زي القمر فارس: لا مقولتليش مبروك يا نوجا ان شاءالله تقومي بالسلامه وربنا يرزقك باللي بتتمنيه نوجا: يا رب يا فارس وعقبالك انت بقي، يالا غير مننا بقي فارس: ربك يسهل.
مجدي: تعالي يا قلبي اقعدي وانت اهي قالتلك غير بقي ايه ما نفسكش في عيل كده زي زياد تلاعبه ويقولك بابا؟ العيال دول اكبر نعمه من ربنا اوعي تحرم نفسك منها فارس: روح لمراتك يا عم الفيلسوف بدال ما اروح اقولها انك بتعاكس في الرايحه والجايه؟ مجدي: واطي من يومك يا مان، بس برضه البت خساره في شكلك ده.
فارس: امشي ياد روح لمراتك، انت تقولي خساره في شكلك وفرح تقولي خساره في شكلك انا هلاقيها منك ولا منها غور لمراتك يالا غور مشي مجدي وفارس بصلهم من بعيد شايل ابنه علي حجره وبيلاعبه ومراته حامل وجوزها بيدلعها وتخيل نفسه في وضعه ومعاه هيام...
فيها ايه لو قبلت بحالته ووقفت جنبه وخلفوا عيل هما كمان؟ يمكن لو كانوا خلفوا كانوا فضلوا مع بعض؟ بس هو السبب هو ما وقفش مع مراته في تعبها ولا اخدها لدكاتره؟ بس هو خاف لو اهتم يجرح مشاعرها وتتهمه ان همه علي الخلفه وبس؟ يمكن لو كان اهتم كان هو كمان معاه عيل زي زياد ابن مجدي يوووووه يا فارس فوق بقي خلاص هيام راحت، راحت ومش هترجع تاني، فوق لنفسك بقي...
طيب ايمان اهي ليه لأ؟ مش يمكن تحبها زي ما بيقولوا؟ مش يمكن تخلفلك عيل وتعيش مبسوط معاها؟ لأ انت قلبك مع هيام وبس عمرك ما هتحب تاني؟ بلاش تظلم البنت معاك؟ اوعي تعمل فيها اللي اتعمل فيك انت؟ اوعي تظلمها؟
راح فارس في معاده وقابل ايمان اللي كانت طايره من الفرح وبتحلم طول النهار بفارس وهو بيقولها بحبك وبتفكر هترد عليه بإيه لما يقولهالها؟ هتقوله ان هيا كمان بتحبه؟ ولا هتتقل لحد ما يتجوزوا مثلا وبعدها تبقي تعترف بحبها؟ النهار كله حيرانه هتقول ايه؟ قابلته بابتسامه عريضه وقعدت قصاده ايمان: اديني اهوه اتفضل يا سيدي قول عايز تقول ايه اللي كان لا وقته ولا مكانه في الورشه؟ فارس: تشربي حاجه الاول؟
ايمان: فارس اتكلم علي طول لاني مش هينفع اتأخر فارس: اوكي، هتكلم وهقولك علي كل اللي في دماغي.