أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية لعنة الماضي

عاش ممزقا بين ماضيه وحاضره وللأسف لم يستطع الوفاق بينهملم يتخطى ماضيه فمزق حاضره وظلم القلب الحنون بين يديهفهل يفوق قبل ..



02-12-2021 12:33 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [16]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة الماضي
رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع عشر

فارس: ارجوكي انتي يا ايمان، صدقي حبي بقي، انا محتاجك اكتر ما انتي محتاجاني
مد ايده ليها مستنيها تثق فيه وتقرب منه وهيا اترددت بس استسلمت لحضنه...
بعد فتره طويله مع بعض
فارس: بقولك
ايمان: قول
فارس: ايه رأيك نخرج انا وانتي نتمشي سويه؟
ايمان: يالا..

خرجوا الاتنين واتمشوا كتير واكتشفوا حاجات كتيره في بعض
فارس: ايه رأيك لو اشتريلك لبس علي ذوقي؟
ايمان: لبسي مش عاجبك؟
فارس: لا طبعا مش كده بس انا حابب اشتريلك حاجه علي ذوقي انا؟
ايمان: اوكي يالا
دخلوا محل فخم جدا وايمان كانت بتبص يمين وشمال مبهوره بالمحل
ايمان: اولا المحل ده هتبقي الاسعار فيه خياليه
فارس: وثانيا؟
ايمان: وثانيا مفيهوش حاجه مناسبه، ده لبس ما ينفعش يتخرج بيه ابدا، ده مش لبس محجبات.

فارس ابتسم: ومين قالك اني هجيبلك لبس خروج؟
جت موظفه عليهم: في حاجه معينه بتدورا عليها؟ ازاي اساعدكم؟
ايمان فاتحه بوقها وفارس مبتسم من شكلها
فارس: اوكي شوفي يا ستي، انا عايز بناطيل جينز اللي الله اعلم بتلبسوها ازاي، قصيره وضيقه وعليها بلوزات ملهاش اي لازمه في الحياه، من الاخر شوفتي البنات الموديل اللي بيطلعوا في الاغاني؟ انا عايز الاستيل ده
ايمان: انت بتقول ايه؟
فارس: معترضه علي ايه؟
ايمان: انت طبيعي؟

فارس: جدا، ممكن لو سمحتي؟
الموظفه: طبعا اتفضلوا معايا
وبدأت تتطلع بناطيل شكلها ضيق جدا
ايمان: ده مش مقاسي ابدا
الموظفه: لا اعتقد انه مقاسك ممكن تقيسي واحد حضرتك بحيث نبقي عارفين المقاس بالظبط ونختار علي اساسه؟
ايمان بصت لفارس اللي ابتسم واخد البنطلون وعطاه لايمان
دخلت البروفه تقيس البنطلون قدام اصرار فارس وهو وقف علي الباب مبتسم وسامع دربكه كتير
فارس: انتي كويسه جوه؟

ايمان: انا مش عارفه اصلا بيلبسوا ام البناطيل دي ازاي؟ مش راضي يدخل اصلا مش مقاسي، ، انا عايزه عشر مقاسات اكبر
الموظفه: يا افندم ده مقاس حضرتك لو حابه اساعدك ادخلك؟
ايمان: لا متشكره، لبسته بس ضيق ومش مقاسي وهاتي مقاس اكبر
فارس: طيب اطلعي اشوف شكله فيكي الاول
فتح الباب وهو بصلها
فارس: ماهو حلو اهو؟ ومظبوط
ايمان: ضيق جدا.

الموظفه: طيب ممكن تتحركي لحد الكرسي ده؟( ايمان اتحركت ) ممكن تقعدي (قعدت ) حطي رجل علي رجل
الموظفه: البنطلون مقاسك بالظبط، حضرتك بس علشان اول مره تلبسي حاجه ضيقه كده متهيألك، لكن طالما بتقدري تتحركي وتقعدي فيه يبقي مقاسك، وبعدين هو هيريح في اللبس لو اوسع مش هيبقي حلو
فارس: اوكي دلعينا بقي يالا
الموظفه ضحكت وبدئت تنقي هيا وفارس اشكال الوان
الموظفه: مش عايز حاجه مقطعه، طالع موضه قوي؟

فارس بص لايمان: طبعا عايز مقطع
ايمان: انت مش طبيعي النهارده، ده قديم ودايب ومقطع وشايف سعره كام؟
فارس: احنا متجوزين بقالنا قد ايه؟ اكتر من سنه ودي اول مره نخرج مع بعض ما تبقيش غلسه واستمتعي وبس ممكن؟
الموظفه: مش عايز هوت شورت
فارس: والله لو شكله زي اسمه فاكيد عايزه طبعا
ورتهوله وهو ضحك اول ما شافه واخده طبعا
وهو بيحاسب
الموظفه: ممكن اسأل سؤال؟
فارس: اتفضلي.

الموظفه: اعذرني لتطفلي بس حضرتك اشتريت حاجات كتير وغاليه ومرات حضرتك محجبه فهتلبسهم فين؟
فارس: في البيت ليا فين المشكله؟
الموظفه: كل ده علشان البيت؟
ايمان: قوليله والنبي؟
فارس اخدها وطلع وهما ماشين ايمان مره واحده نطت قدامه
ايمان: جنون بجنون تعال معايا
فارس: فين؟
ايمان: زي ما انت لبستني علي مزاجك انا كمان هلبسك علي مزاجي وشدته لمحل ملابس شبابيه
فارس: انا مش هلبس البدي الملزق ده.

ايمان ضحكت: هتلبسه، وبعدين بالعضلات دي مش عايز تلبسه ليه؟ده انت هتبقي مز علي الاخر
البابع: فعلا جسمك ده شباب كتير بيتمنوه، والحاجات دي هتبقي حلوه فيك
وفعلا اشترت ليه علي ذوقها هيا وهو مشي بحاجه من الللي اشتريتهم، اتغدوا مع بعض والمفروض يروحوا
فارس: ايه رأيك لو نكمل وصله الجنان؟
ايمان: انا معاك
فارس طلع تليفونه وهيا بصاله واتصل بحد.

فارس: ايوه يا نواره، بقولك يا قلبي انا هاخد ايمان وهطلع علي اي مكان نغير جو يومين ايه رأيك؟
منيره: ودي محتاجه رأي دي، اتوكل وخلي بالك منها
فارس: اوك يا ست الكل
ايمان: انا كنت متخيله سهره في اي مكان مش يومين بحالهم
فارس: مش كتير عليكي وبعدين احنا فعلا محتاجين نبدأ من الاول انا وانتي صفحه جديده وحياه جديده
اخدها وطلعوا علي اقرب بحر قابلهم واخد شاليه قريب من البحر.

فارس: بما انك نمتي طول الطريق فاكيد دلوقتي مصهلله؟
ايمان ضحكت: اهممم وبعدين؟ في دماغك ايه؟
فارس: وبما ان الجو ساقعه بالليل مش هينفع ننزل البحر فقدامنا حاجه واحده
ايمان: اللي هيا؟
فارس: اطلعي حالا وتعمليلي عرض ازياء لكل حاجه اشتريناها النهارده
ايمان: انا مش بحب اقلع والبس كتير
فارس: طيب خلاص هروح اسهر في اي ديسكو واكيد في كتير هنا وانتي اطلعي نامي
ايمان: لحظه ونازله يا غلس.

فارس: بسرعه واه خلي الهوت شورت للاخر
شغلها مزيكا عاليه وعاشوا جو من الجنون، جو عمره ما تخيل انه ممكن يعيشه مع ايمان، ولاول مره تعدي ليله كامله فارس ما يفتكرش حتي هيام
عاشوا يومين من الجنون والحب...
وهما مع بعض قبل ما يناموا
ايمان: مش هتصالح مجدي؟
فارس: مش عارف، هو اتهبل، مش عارف انا كان ماله؟
ايمان: صالحه، علشان خاطري
فارس: المفروض انتي اكتر واحده تقوليلي ما اصالحوش.

ايمان: ليه؟ مجدي صاحبك من زمان قوي، انا من ساعت ما وعيت علي الدنيا وانتو اصحاب فمينفعش الصحوبيه دي تنتهي كده...
فارس: فعلا انا نسيت انك انتي عيله بنت امبارح
ضربته علي صدره واخدها في حضنه
فارس: لا بجد انتي ليه مهتمه بمصالحتنا كده؟
ايمان: لان مجدي له معزه خاصه عندي
فارس: نعم يا روح امك
ايمان: اهدي بس، انا مديوناله باني في حضنك دلوقتي لولا هو مكنتش اتجوزتك
فارس: اشمعني بقي وهو دخله ايه؟

ايمان: فاكر لما اشترينا الشبكه وتاني يوم الصبح شوفتيني بيها وسألتني رايحه فين بيها؟
فارس: اه فاكر.

ايمان: لو تفتكر انا ساعتها شوفت مجدي قبلك وسألني جايه ليه وقلتله جايه ارجع شبكتك وساعتها هو فضل يقنع فيا لأ وانك محتاجني في حياتك واني اتمسك بيك وما استسلمش واديك بس فرصه وانا كنت متردده وبعدها انت كنت جاي فقالي اقوله ان نجاه عايزه تشوف الشبكه وساعتها انت سألتني رايحه فين فلقيت نفسي بقولك نفس كلامه وانت ساعتها ضحكت وقولتلي انك افتكرتني هرجعها ليك
فارس: يعني تفكيري كان صح وكنتي عايزه تسيبيني؟

ايمان: انت بتصعبها قوي يا فارس علي اللي بيحاول يقرب
فارس فتح ايديه
فارس: انا فاتحلك درعاتي اهو وبناديكي...
وهيا لبت الندا...
عند مجدي
نجاه: وبعدين هتفضل قاعد في البيت كتير؟ ومخاصم صاحبك؟
مجدي: وهو يعني ما يجيش يصالحني ليه؟

نجاه: لانك انت اللي غلطان! واحد قالك مراته تعبانه وانت اكتر واحد شايف الظروف بينهم وبدال ما تساعده بكلمه رايح تهدها فوق راسه وتقوله انت ما بتحبش مراتك وقدامها عايزو يعمل ايه؟ يطبطب عليك؟
مجدي: مكنش قدامها هيا اللي طلعت
نجاه: يا سلام! ماهو بيتها وده معرض انه يحصل انت ليه قلت كده؟ ليه يا مجدي؟ وكأنك...
مجدي: وكأني ايه؟ سكتي ليه؟
نجاه: وكأنك غيران منه؟
مجدي تنح: انا اغير من فارس؟ عنده ايه زياده عني؟

نجاه: ماهو ده اللي انا مستغرباله، عنده ايه زياده عنك؟ انت عندك عيلين ضفرهم بالدنيا، وهو ابنه سقط من قبل حتي ما يشوف النور، انا وانت مع بعض وهو حب عمره افترق عنه وحاليا بيصارع في علاقه الله اعلم هتكمل ولا لأ؟ فليه عايز تهد حياته اكتر من كده؟
مجدي: بطلي هبل بقي، واسكتي
نجاه: هبطل وهسكت بس هتصالحه امتي؟
مجدي: هو اخد مراته وسافر لما يرجع ربك يسهلها.

فارس رجع هو ومراته اخر الليل ودخل فارس لامه طمنها انهم وصلوا وارتاحوا والصبح ايمان كلمت عيلتها وبلغتهم برجوعها
لبست بنطلون جينز برمودا استرتش وعليه بدي عريان مع ميكب خفيف كان كفيل يخليها نجمه من نجمات الفيديو كليب
فارس كان قاعد مع مامته وفرح وهيا طلعت ففرح صفرتلها وايمان اتحرجت
فرح: ده انتي مزه واحنا مش واخدين بالنا
ايمان: اخوكي هو اللي عمل كده
فرح: يا نمس عملت ايه في البنت؟

فارس بتريقه وبلهجه افلام الكرتون: اطلقت الحريه للطاقه الكامنه
كلهم ضحكوا وايمان قعدت جنب فارس بس بعيد فشدها عليه
فارس: مفيش حد غريب علشان تعملي مسافه بينا
شويه والباب خبط فقامت دخلت وفارس راح يفتح وكان حماه وحماته
فارس: تعالي ايمان محدش غريب، باباكي ومامتك.

الاتنين كانوا متوقعين واحده دبلانه تايهه مريضه زي ما كانت قبل ما تسافر مع جوزها بس اول ما شافوها بلبسها وبالحب اللي في عنيها مكنوش مصدقين ان دي ايمان بنتهم.

اخر النهار الباب خبط وكان المره دي مجدي
مجدي: ادخل ولا ايه؟
فارس سكت ومنيره جت من وراه: ادخل يا واد وانت من امتي بتستأذن؟
فارس: من ساعت ما بقي بيهبل
مجدي دخل وقعد هو وفارس لوحده
مجدي: انا اسف يا فارس علي اللي حصل بس انت المفروض تبقي عارف انه مكنش قصدي
فارس: انت جاي بيتي تقولي ما بتحبش مراتك وبتمثل عليها وتقولي مش قصدي؟
مجدي: انا غلطت بس كنت ساعتها مهتم اكتر بالشغل فاعذرني، انا غلطت.

فارس: انا كمان غلطت لما مديت ايدي عليك هناك
مجدي: انت كان عندك حق انا كنت غبي ومتخلف كمان
فارس: مش انت لوحدك يا صاحبي مش انت لوحدك
مجدي: يعني اصحاب؟
فارس: انت عندك شك في كده؟
منيره طلعت: انتو اخوات مش اصحاب والاخوات بيتخانقوا ويتصالحوا بس ما بيبعدوش عن بعض
مجدي: طيب ممكن اعتذر لايمان؟
فارس نادي عليها وخرجت
مجدي: هيا احلوت اليومين دول ولا انا متهيألي؟
فارس: انت مال اهلك؟ انت جاي تبص لمراتي يالا؟

مجدي: والله ما اقصد ابدا
اعتذر وفضل معاهم شويه ونزلوا الاتنين مع بعض يتكلموا في امور الشغل اللي اتعطل وبعد ما خلصوا فضلوا شويه ساكتين
فارس: ايمان قالتلي
مجدي: علي ايه؟
فارس: انها كانت عايزه ترجع الشبكه وانت منعتها
مجدي: انت محتاجها في حياتك وكنت عارف انك مع الوقت هتحبها لان هيا انسانه كويسه
فارس: متشكر علي وقوفك جنبي
مجدي: اي خدمه، فارس
فارس: ايه؟

مجدي: نجاه وهيا بتكلمني قالتلي حاجه غريبه؟ قالتلي انها حست ان انا عملت كده علشان بغير منك
فارس ضحك: انت تغير مني؟ ليه؟ لو حد هيغير المفروض ابقي انا؟ انت عندك كل حاجه مش عندي، وربنا يباركلك فيها لاحسن تقول اني بقر ولا حاجه
مجدي ضحك: بس للاسف يا فارس انا فعلا غيرت منك؟

فارس: ليه؟ علي جوازي الفاشل؟ وعلي المشاكل اللي ما بتنتهيش؟ علي جوازي التاني اللي عملته غصب عني؟ علي خناقي مع مراتي كل يوم والتاني؟ علي العيل اللي سقط؟ علي ايه بالظبط؟

مجدي: معرفش علي كل ده اه، ديما بحس انك مهم، هيام مثلا لما حبتك؟ شغلك مع ابوها؟ لما اشتريت الورشه؟ لما رجعت تشتغل معايا؟ ذكائك وشطارتك في الشغل؟ ايمان نفسها وحبها ليك؟ ودلوقتي اهو كمان بدأت تحبها، ساعتها قولت بكل المشاكل دي وناجح في شغله فما بالك لو اموره اتصلحت وحب مراته وبقي سعيد هيعمل ايه في الشغل؟ هيبدع؟هتوصل لاعلي نقطه وفي وقت قياسي، غيرت منك، فسامحني.

فارس: بص يا مجدي احنا الاتنين غلطنا واتصالحنا وانتهي الموضوع علي كده، اقفل بقي الحوار ده كله، تعال نركز في شغلنا لان زي ما انت بتقول انها هبدع وعندي فكره جهنميه هتنقلنا فووووق
فارس فعلا هو ومجدي ركزوا في الشغل وبدؤا يطلعوا لفوق وايمان عايشه قصه حب مع جوزها وبتتفنن في اسعاده...

في يوم كان في شغله واتصلوا بيه من شغل مراته وبلغوه انها تعبانه واغمي عليها فطلع يجري عليها ولما وصل كانت فايقه وكويسه واخدها علي البيت وهناك اصر يروحوا يطمنوا عليها لانه خاف انها تكون تعبت تاني او السكر عالي تاني
راحوا للدكتوره داليا زي ما ايمان طلبت وهناك حكالها اللي حصل وعملتلها تحاليل واستنوا النتيجه لحد ما طلعت، فارس طلع المعمل يجيب النتيجه ومراته في الاستراحه مستنياه.

اخد النتيجه وبيقلب فيها بيشوف ايه اللي يعرف يخمنه، بيبص للنتيجه والنسبه بتاعتها المفترضه وشايف ان اغلب التحاليل كويسه علي قد ما فهم لحد ما قري كلمه خلته اتصدم
Pregnancy test: positive
الدنيا لفت بيه وقراها كذا مره وبيحاول يفهم وبيترجم في عقله يعني ايه positive ويعني ايه negative وايه الفرق بينهم لحد ما وصل عند مراته اللي اول ما شافت وشه وقفت قدامه
ايمان: في ايه التحاليل فيها ايه؟
فارس: مفيهاش.

ايمان: امال انت كده ليه؟
فارس بصلها بتوهان: تحليل الحمل positive
ايمان: يعني ايه؟
فارس: positive، يعني ايجابي يعني فيه يعني موجود، يعني بالعربي كده انتي حامل
ايمان شويه مش مصدقه وبعدها نطت في حضن فارس اللي شالها وحس انه ممكن يعمل اي حاجه في اللحظه دي، دخلوا للدكتوره اللي اول ما شافتهم
داليا: تخميني طلع صح مراتك حامل صح؟
الكل كان فرحان لفارس وايمان وفارس كان ناقص يشيل مراته من علي الارض، كان فرحان جدا.

وفضلوا متابعين مع داليا وفي مره عندها
داليا: باشمهندس فارس ممكن اطلب من حضرتك طلب؟ او هو رجاء؟ او خدمه؟
فارس: طبعا اتفضلي قولي علي طول
داليا: ابني امجد لسه متخرج من ميكانيكا سيارات وعايز يتدرب عندك
فارس: يتدرب عندي؟ انا عندي ورشه وبعدل عربيات او بصلحها مش مصنع او شركه، اعتقد ان حضرتك ممكن بسهوله تشوفيله مكان راق يتدرب فيه او يشتغل فيه؟

داليا: عارفه كل الكلام ده بس اللي انا فهمته منه انك لك شهره في عالم السيارات وهو حابب نفس مجالك ده وعايزك انت بالاسم، فلو ممكن؟ لو مش عايز براحتك؟
فارس: لا لا طبعا خليه ينورني في اي وقت، خليه يجرب براحته
داليا قالت لابنها وفرح جدا بانه هيتعلم علي ايد عبقري السيارات فارس
جوز داليا: انتي وابنك مجانين بقي يرفض اكبر شركات علشان يتدرب في ورشه؟
داليا: علي حسب ما فهمت وسمعت ان ورشه فارس مش مجرد ورشه.

جوز داليا: هو مش فارس ده جوز بنت صاحبتك..
داليا: انت لسه فاكر؟دول اطلقوا من زمان قوي
جوز داليا: اممم، ايهههه روحتي فين؟ سرحتي في ايه كده؟
داليا: بقولك يا محمود؟ هو لو انا كدبت في حاجه وعدت من زمان لازم اعترف بيها ولا خلاص؟
محمود: ايه الالغاز دي؟ حاجه ايه اللي غلطتي فيها؟
داليا: لما فارس كان متجوز هيام ( حكتله اللي حصل )
محمود: طيب هما اطلقوا بسبب الموضوع ده؟
داليا: لا لا خالص
محمود: هو مبسوط مع مراته؟

داليا: جدا هيا حامل وهو طاير بالحمل ده واعتقد ايوه بيحبها
محمود: يبقي مالوش لازمه تفتحي جروح الماضي، وبعدين هيام مسافره بره مصر هيا وامها يبقي لازمتها ايه؟
فارس استقبل امجد ابن داليا وبدأ يعلمه والولد فرحان جدا
في يوم راجع بيته مشغول الدماغ وسرحان
ايمان: السرحان ممنوع مالك؟
فارس: مشاكل شغل
ايمان: طيب احكيلي.

فارس: في مصنع معروض للبيع وبصراحه سعره لقطه لان اللي هيبيعه مزنوق جدا في فلوس فعارضه بتلت سعره تقريبا بشرط الفلوس كاش علي التربيزه واحنا لو خدناه هقدر اعمل النقله اللي انا عايز اعملها، انا عايز انا اصنع العربيه مش اعدلها بس، عايز انا اخد توكيل اي موديل وانا استورد وانا اعدل وانا انزلها في السوق فالمصنع ده هيبقي نقله كبيره
ايمان: طيب كويس جدا فين المشكله؟ ايه اللي موقفك؟

فارس: الفلوس طبعا، الراجل طالب ٢، ٥ مليون علي التربيزه، وطبعا احنا معناش مبلغ زي ده جاهز، والمشكله ان الراجل عطانا فرصه اربع ايام والا هيبيعه
ايمان: معاكو كام من ٢ مليون دول؟

فارس: انا ممكن اجمع حوالي مليون و٢٠٠ الف بالعافيه ومجدي قال اخره مليون كده فاضلنا ٥٠٠ الف، نص مليون بحالهم، فبالتالي كل الاحلام بشششس بتتدمر المشكله ان المصنع ده لو راح مش هنعرف نجيب زيه تاني، اولا جاهز معداته جاهزه سعره لقطه، فرصه العمر حلم بعيد صح؟ وبعدين حتي لو اخدنا المصنع هنبقي علي الحديده ومصنع زي ده محتاج لفلوس علشان تمشيه! من الاخر هيا متقفله من كل الجوانب اصلا..

ايمان: حبيبي قدامك اربع ايام، هتتسهل وهتقول ايمان قالت
فارس حضنها: باذن الله دعواتك حبيبي
فارس نزل شغله وايمان خرجت وراحت لاختها
هدي: خير في ايه كلمتيني وقلقتيني
ايمان: خير، البيت اللي اخدناه انا وانتي من كام سنه فكراه؟
هدي: طبعا فكراه ماله؟
ايمان: عايزه ابيعه محتاجه لفلوس ضروري يا هدي فيا اما تشتري نصيبي يا اما توافقي نبيعه بسرعه
هدي: طب انا ممكن اسلفك قولي عايزه ايه؟
ايمان: عايزه نص مليون معاكي؟

هدي: نعم يا اختي، نص ايه؟ وبعدين البيت اشتريناه في ايام الرخص ب ٢٥٠ الف وقسطناهم وابوكي دفعلنا نصهم متخيله يجيبلك كام؟ ده اخره ٣٠٠ الف لو اتنطط
ايمان: هبيع دهبي والدهب غالي هيجيب يجي ٧٠ الف ومعايا ٥٠ الف محوشاهم من فارس من المصروف اللي بيدهوالي وانا معايا يجي ٣٠ الف يعني معايا في حدود ١٥٠ ومحتاجه الباقي
هدي: كل ده ليه؟ عايزه الفلوس دي ليه؟
ايمان: هقولك بس الموضوع بينا وما تعترضيش.

حكتلها علي كلام فارس كله
هدي: وانتي حابه تقفي جنبه يحقق حلمه؟
ايمان: اه، نفسي اعمل اي حاجه اساعده بيها وبعدين انتي مش متخيله فارس بيحلم بالمشروع ده ازاي؟
هدي: وانتي واثقه في فارس انك تسلميله كل حاجه كده؟ انتو كان بينكم مشاكل كتير
ايمان: كان، وبعدين انا وهو بنحب بعض جدا ده غير ابنه اللي في بطني، علاقتي بفارس اخدت شكل تاني، هتساعديني ولا ايه؟
هدي: يالا ننزل لعمك صبحي السمسار
نزلوا واول ما شافهم.

عم صبحي: اولاد حلال مصفي
هدي: اشمعني؟
عم صبحي: كنت لسه جايلكم
ايمان: خير يا عم صبحي؟
عم صبحي: خير يا بنتي! الراجل جاركم هد بيته وعايز يطلع بعماره جديده كبيره وهيموت علي البيت بتاعكم وكلمني كذا مره عايزه بالمبلغ اللي تحدودوه، البيت سعره الاصلي في حدود ٤٠٠ الف تقريبا هو مستعد يدفع ٦٠٠ الف بس ما تبيعهوش لحد غيره وكل يوم يكلمني
ايمان وهدي مش مصدقين اللي سمعوه.

ايمان: موافقين يا عم صبحي بس بشرط، الفلوس كاش بكره علي التربيزه وده شرطنا الوحيد يا اما هنبيعه لاي حد مستعد يدفع كاش ولو سمحت حط يافطه علي البيت مكتوب عليها للبيع
مشيوا من عند عم صبحي اللي فعلا حط اليافطه والراجل جارهم اول ما شافها شالها وجري علي عم صبحي يتخانق معاه
الجار: انا قلتلك لازمني جاي تعرضه للبيع؟
عم صبحي: انا زي ما قالولي نفذت
الجار: عايزين فيه كام؟

عم صبحي: طالبين فيه مبلغ كبير وشارطين علي التربيزه وكاش
الجار: عايزين كام يا عم صبحي؟
عم صبحي: ٧٠٠ الف
الجار: نعم؟ البيت تمنه لما يتنطط ٥٠٠
عم صبحي: بين البايع والشاري يفتح الله بس ما تزعلش لو اتباع لغيرك، البيت موقعه كويس
الجار: مقدرش اجمع ٧٠٠ كاش
عم صبحي: يا ابني ده شرطهم
الجار: طيب كلمهم خليهم يقابلوني
عم صبحي اتصل بهدي وكانت ايمان لسه معاها بيتمشوا وطلب منهم يقابلوه وفعلا اتقابلوا.

الجار اول ما شافهم: ٧٠٠ الف كاش كتير اصبروا عليا
هدي وايمان بصوا لبعض
عم صبحي: ما انا قلتلك شرطهم كاش
ايمان: اه فعلا في شاري تاني عايزو
الجار: سيدهم الفرارجي صح؟ هيموت وياخده مني، طيب بصوا انا ممكن اجمع ٦٠٠ وكاش وعلي التربيزه! هاه؟ اكتر من كده للاسف مش هقدر، يا اما تدوني فرصه كام شهر؟

ايمان: لا يا عمي الاقربون اولي بالمعروف انت برضه جارنا واحنا ما يخلصناش نبيع للغريب وانت موجود بس بكره نكتب العقد ونستلم الفلوس
الجار: خلاص هاتو محامي ونكتب العقد ونطلع علي البنك اسلمكم وتمضوا تمام؟
وفعلا ده اللي تم وايمان متحمسه جدا تقول لجوزها وتشوف رد فعله ايه؟

باعوا واستلموا الفلوس وهدي قالت لاختها انها مش محتاجه حاليا الفلوس وتخليها معاها تفك زنقه جوزها وبعدها ترجعها، ايمان بقي معاها ٧٣٠ الف في حسابها وراحت باعت دهبها ب ٧٠ واصبح معاها ٨٠٠ الف جنيه في ليلتين ومش مصدقه نفسها انها معاها مبلغ زي ده راحت علي البيت جري مستنيه فارس يرجع...
رجع مخنوق زي عادته اخر كام يوم وايمان مستنياه باكبر ابتسامه واحلي ابتسامه لدرجه خلته يستغرب هيا مبتسمه ليه؟

فارس: في ايه؟ مالك؟
ايمان: عندي هديه ليك
فارس: هديه ليا انا؟ بمناسبه ايه؟ ايه المناسبه؟
ايمان: هو الواحده محتاجه مناسبه علشان تهادي جوزها؟
فارس: لا يا ستي، ايه هيا هديتك؟

ايمان طلعت شنطه صغيره وعطتها لفارس اللي اخدها وفتحها ولقي فيها فلوس
فارس: ايه ده؟
ايمان: فلوس
فارس: انا عارف انها فلوس، فلوس ايه دي؟
ايمان: ٧٠ الف خدهم
فارس ضحك بحب: حبيبه قلبي تسلمي خليهم معاكي لو احتجتهم هقولك اتفقنا؟
ايمان: انت محتاجهم
فارس: حبيبي انا محتاج ٥٠٠ الف نص مليون...
ايمان: ماشي فاهمه طيب شوف ايه تاني مع الفلوس ما تشوف هديتك كويس.

فارس بص وطلع الفلوس وورقه وقعت جابها وفتحها لقاها شيك باسمه ب ٧٣٠ الف يعني المجموع ٨٠٠ الف جنيه
فارس تنح وبص لايمان: ايه ده؟

02-12-2021 12:35 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [17]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة الماضي
رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

فارس بص وطلع الفلوس وورقه وقعت جابها وفتحها لقاها شيك باسمه ب ٧٣٠ الف يعني المجموع ٨٠٠ الف جنيه
فارس تنح وبص لايمان: ايه ده؟جبتي منين المبلغ ده؟
ايمان: انت مالك جبته منين المهم روح هات مصنعك يالا
فارس: انتي اتجننتي ولا ايه؟ جبتي منين الفلوس دي؟
ايمان: بعت دهبي وكنت محوشه مبلغ كده وحوشت برضه مصروف البيت اللي بتديهولي.

فارس: دهبك ايه ومحوشه ايه؟ انتي بتستعبطي يا ايمان ولا شيفاني اهبل قدامك؟ دول ٨٠٠ الف؟
ايمان: ممكن تهدي علشان نعرف نتكلم؟
فارس: اهدي لما اعرف جبتي الفلوس منين؟ وبعدين مين قالك اني هقبل اصلا فلوس منك؟
ايمان: من كام سنه اشتريت انا وهدي بيت كان بسعر لقطه ونسيناه وامبارح بعته ودي فلوسه
حكت لفارس كل اللي حصل بالتفصيل.

فارس: خلصتي كلامك؟ انتي ازاي تعملي كل ده من غير ما تقوليلي؟وبعديت انتي متخيله ان انا هاخد فلوسك كلها كده؟ انتي متخيله ان انا هقبل مراتي تصرف عليا؟انا مقبلتش اني اشتغل مع حمايا قبل كده لمجرد اني حسيت انه بيصرف عليا او بيزودلي الراتب..

ايمان: اولا انا غير حماك قبل كده، ثانيا الدهب انت اللي جبته والفلوس محوشاها منك اما البيت فهو مكنلوش فايده اصلا وبعدين انت هتعتبرهم سلف يا سيدي وابقي لما مشروعك يقف علي رجله ردهملي، انا مراتك يا فارس ومن حق الزوجه انها تقف جنب جوزها
فارس: تقف جنبه تشجعه توفرله كل ده ماشي لكن مش تصرف عليه! روحي رجعي بيتك وادي لاختك نصيبها او حطيهم في البنك اللي يعجبك اعمليه.

ايمان: انت بجد مستعد ان المصنع يروح من ايدك وحلمك يتدمر لمجرد ان كبرياءك واجعك؟
فارس: كبرياء ايه؟
ايمان: امال اللي انت بتعمله ده اسمه ايه؟
فارس: مش عايز مساعدتك
ايمان: طيب بلاش علشاني علشان خاطر اللي في بطني، ما تضيعش الفرصه من ايدك علشانه، مش انت عايز تضمن مستقبله؟ يبقي ما تضيعش فرص من ايدك وبقولك اهو اعتبرهم سلف يا سيدي طالما مش قابلني اساعدك، فارس فكر بعقلك..

فارس سكت وسابها ومشي وراح لشغله وكان سرحان تماما
مجدي: يا ابني، ايه بكلمك من بدري..
فارس: معلش مشغول شويه
مجدي: الراجل اتصل وبيقول لو بكره مجبناش الفلوس هيبيعه لغيرنا، خلاص كده؟
فارس سكت وما ردش عليه
مجدي: فارس بتفكر في ايه؟
فارس: بفكر ادخل شريك تالت معانا ايه رأيك؟
مجدي: مين هو؟
فارس: ايمان
مجدي: نعم! مع احترامي الشديد ليها بس ليه؟
فارس: لان معاها ٨٠٠ الف وعايزه تديهملي وانا مش عايز اخدهم كده.

مجدي قام وقف: مراتك معاها ٨٠٠ الف وانت قاعد هنا بتفكر؟ انا نفضت نجاه، بيعتها كل حاجه حتي نصيبها في ورثها في بيت ابوها! وسيادتك بتفكر!
فارس: معرفش مش متقبل الفكره ولو هاخد الفلوس منها هدخلها معانا شريك بالتساوي
مجدي: ازاي بقي؟
فارس: هديها ٢٠٠ اللي معايا وهتبقي مليون وكلنا بالتساوي احنا التلاته، كل واحد داخل بمليون، هنشتري المصنع وال٥٠٠ الفاضلين هنشتغل بيهم، عندك مانع؟

مجدي: طبعا لأ هروح اكلم الراجل واتفق معاه هنروحله الصبح
مجدي كلم الراجل ورجع لفارس
مجدي: بس مراتك معاها المبلغ ده منين؟
فارس: كان عندها بيت هيا واختها وباعوه بجانب تحويشه عمرها ودهبها وجمعتهم
مجدي: بجد يا فارس البت دي خساره فيك
فارس: ماشي ياعم متشكر
فارس روح لمراته وقعد معاها
فارس: الصبح هنروح نشتري المصنع وهاخد منك الفلوس..
ايمان حضنته جامد
ايمان: طيب يا رب يباركلك فيه
فارس: الصبح عايزك تيجي معايا ممكن؟

ايمان: طبعا ممكن
الصبح قاموا واخدها ونزلوا واول ما قابلوا مجدي كان هيتكلم بس فارس سكته لانه عايز يعملها مفاجأه ليها زي مفاجأتها واتفاجئت ايمان بابوها جاي معاهم ومفهمتش ليه بس فارس قالها انه هيكون شاهد علي العقد
راحوا وقابلوا الراجل وقعدوا مع المحامي اللي مجهز العقود وجه وقت الكل يمضي..
المحامي: اتفضلي مدام ايمان امضي هنا
ايمان: انا؟ امضي ليه؟
المحامي: لان سيادتك شريكه معاهم بالتساوي.

ايمان بصت لجوزها وقامت طلعت بره وهو قام وراها
فارس: لحظه يا جماعه
طلع وراها
فارس: طلعتي ليه؟
ايمان: انت ليه بتعمل كده يا فارس؟
فارس: انتي دافعه زينا وده حقك
ايمان: اديني فرصه اقف جنب جوزي
فارس: وانتي كده موقفتيش جنبي؟ لولا فلوسك مكناش قعدنا القعده دي ولا كتبنا عقود..
ايمان: طيب مش عايزه ابقي شريكه.

فارس: ده شرطي علشان اقبل فلوسك يا ايمان وبعدين مش بتقولي ان انا وانتي واحد؟ فيها ايه بقي اني اكتب جزء باسمي وجزء باسمك؟ احنا واحد ولا ايه؟
ايمان: طيب ماشي بس انا مش هشتغل معاكم ولا افهم حاجه في شغلكم ازاي ابقي شريكه؟
فارس: هنا بقي ده دوري انا جوزك، جوزك هو اللي هيتابع نصيبك، يالا بقي ما ينفعش نتأخر كده والناس جوه.

فارس اخد ايمان من ايدها وخلاها مضت علي العقد شريكه تالته معاهم وابوها كان شاهد علي العقد وهنا بدأ فارس اول خطوه ناحيه مستقبله اللي هو بيحلم بيه، كان بيشتغل ليل مع نهار هو ومجدي علشان يقدروا يعملوا حاجه
كان راجع البيت بعد يومين بره مطبقهم ومهدود علي اخره
ايمان: حبيبي احطلك عشي؟
فارس: جعان نوم وبس هموت وانام
ايمان: طيب ادخل وريح
وشويه وايمان صحته
فارس: ايمان ابوس ايدك سيبيني انام.

ايمان: فارس انا تعبانه قوي اااااهههههه
فارس قام اتعدل بسرعه: في ايه؟
ايمان: شكلي بولد يا فارس
فارس قام بسرعه جاب امه اللي برضه قالت انها بتولدواتصلوا بالدكتوره وراحولها وقضوا ليله طويله كلها تعب ووجع لحد ما اخيرا دخلوها كشك الولاده وايمان اصرت ان فارس يدخل معاها اللي كان رافض تماما مجرد حتي الفكره.

الدكتوره داليا: لعلمك وقوفك جنبها بيقويها وبيقربكم اكتر من بعض، ايه مشكلتك؟ مش مكفيك وجعها ده كلها كمان مستكتر عليها انها تستمد حبه قوه منك، من وجود حبيبها جنبها.؟
فارس: مش هقدر
داليا: متهيألك، وجودك هيفرق كتير وبراحتك
فارس دخل مع مراته وشاركها وجعها والمها اللي مهما اتخيله عمره ابدا ما تخيل انه هيكون قمه الوجع والالم بالشكل ده، لحد ما اخيرا ابنه نزل وملي الدنيا بعياطه.

وعطوه لابوه اللي مكنش قادر يفسر مشاعره دي ايه او هو حاسس بايه، وراه لامه اللي تعبانه جدا فابتسمتله وجوزها حضنها بحب، واخيرا بقم عيله صغننه...
فارس فضل جنبها النهار كله وكانت فرحته ما تتوصفش ابدا..
منيره: عرفت بقي كنت بدعيلك ليه ديما ربنا يرزقك بالذريه؟ لان فرحه ضمه ابنك او بنتك لحضنك ما تتوصفش ولسه لما يضحك ولا يحبي ولا يتكلم ولا يقولك بابا، كل يوم فرحه في حد ذاته...

فارس: تسلمي يا ست الكل ربنا يخليكي ليا
وفعلا كل يوم كان فرحه جديده مع ابنه حمزه
ايمان: حمزه متعلق بيك قوي
فارس: اللي يشوف كده يقول ابوه؟
ضحكوا الاتنين
ايمان: ماشي يا عم المهم اخبار شغلك ايه؟
فارس: كويس
ايمان: ومالك بتقولها كده؟

فارس: لان الواقع غير الاحلام، كنت متخيل اني هعرف اتواصل مع اي شركه بره بحيث اخد انا توكيل تصنيعها واعدل فيها انا بمزاجي بس الموضوع كبيييير قوي ومحتاج حد تقيل، ومحتاج راس مال عالي جدا..
ايمان: وبعدين ناوي علي ايه؟
فارس: محتاجين شريك تقيييل
ايمان: ان شاء الله هيجيلك لحد عندك وهتشوف
فارس: انا بثق في كلامك ودعواتك، ادعيلي حبيبي
ايمان: باذن الله وربنا هيفتحها من اوسع ابوابه
فارس: باذن الله حبيبي.

وفي يوم مروح اخر النهار ولقي عربيه عطلانه وحد فاتحها وواقف مش عارف يعمل ايه فوقف يساعده
فارس: عايز مساعده؟
الراجل: ياريت
فارس بص للعربيه وعرف مالها
فارس: للاسف مش هتتصلح بسهوله محتاجه تتقطر لو تحب اوصلك اي مكان معنديش مانع؟
الراجل: انت تفهم في العربيات؟
فارس: فوق ما تتخيل، هاه تحب اوصلك؟
الراجل: يا ريت انا عندي اجتماع مهم جدا
ركب وبدؤا يتعرفوا علي بعض
الراجل: اسف علي تطفلي، انا كريم عبد الفتاح الدخيلي.

فارس: اهلا بحضرتك، الدخيلي ده له علاقه بشركات الدخيلي للعربيات ولا مجرد تشابه اسماء؟
كريم: تسمع عنها الشركات دي؟
فارس: افندم؟ اسمع عنها؟ دي تعتبر اكبر شركه لاستيراد العربيات هنا
كريم: ههه فعلا، الشركات بتاعت والدي وانا حاليا اللي ماسكها، كنت متخيلها شغلانه سهله واهو رجل اعمال بس الواقع غير
فارس: انت هتقولي! فعلا الواقع بيكون غير
كريم: وحضرتك مين؟

فارس: اه سوري، انا فارس محمد عبد السلام مهندس ميكانيكا سيارات
كريم: فارس! ليك علاقه بفارس اللي مشهور في حلبات السباق بتعديل سرعه العربيات ولا مجرد تشابه اسماء؟
فارس ابتسم: هو بعينه
كريم: ايه الصدفه دي؟ كويس ان عربيتي عطلت وقابلتك
فارس: الشرف ليا انا، احنا وصلنا اهو للفندق اللي حضرتك قولت عليه.

كريم وهو نازل رجع مكانه: بقولك، ايه رأيك لو اخد من وقتك ساعه تيجي تحضر معايا الاجتماع ده! الكلام كله هيكون علي العربيات واستيرادها وتعديلها، عايزين نشوف شركه بحيث ان احنا نستورد وهيا تصنع هنا بمواصفتنا وبصراحه انا لسه جديد في المجال ده وابويا معتمد عليا فايه رأيك لو تيجي معايا وتقولي ايه رأيك في كل عربيه هتتعرض عليا لان كل شركه هتطلب موديل معين.

فارس فكر وحس ان دي ممكن تكون فرصته لعالم الكبار، يدخل ويعرف نفسه ويسمعهم...
وافق ودخل معاهم وقعد في الاجتماع سامع ساكت تماما يسمع عرض كل واحد فيهم وحس انهم كلهم بيقولو اي كلام وخلاص، وان كريم هيضحك عليه في القعده دي مع اي حد يختاره...
بعد فتره من الصمت قام وقف فالكل بصله
فارس: اسف جدا ليكم بس انا مضطر امشي بعد اذنك
كريم: باشمهندس في ايه؟ ايه اللي مش عاجبك؟

فارس: ده شيء ما يخصنيش يا افندم، بعد اذنك اعذرني
كريم: لا انا مصر سمعني رأيك معترض علي ايه؟
فارس: اعذرني لان كلامي مش هيعجب حد من الموجودين بعد اذنك
فارس خرج وكريم جري وراه واعتذر هو كمان
كريم: لحظه يا فارس
فارس: انت سبت الاجتماع ليه؟
كريم: قولي ايه؟ ايه اعتراضك؟
فارس: اعتراضي! الناس دي محدش فاهم هو بيتكلم عن ايه! كل واحد مهتم بالموديل اللي هو اوردي بيشتغل فيه بغض النظر عن اي حاجه تانيه.

كريم: مش فاهم تقصد ايه؟

فارس: اوكي بلغه بسيطه بتاع مرسيدس، في كام واحد بيركب مرسيدس؟ فئه بسيطه جدا جدا فوق ما تتخيل وزيها الهامر او بي ام العربيات دي تقيله جدا واسعارها غاليه جدا وحتي قطع غيارها غاليه جدا، فانت كده حصرت مبيعاتك لفئه معينه في المجتمع وللاسف الفئه دي قليله جدا، سعر العربيات دي بيعدي ال ٤٠٠ الف، عامه الشعب ودول الاغلبيه اخرهم عربيه ١٠٠ الف واذا وحط مليون خط تحت اذا دي، اذا حب يجيب عربيه غاليه فاخره تويتا كرولا او متسوبيشي ودي جديده في حدود ٢٥٠ وقطع غيارها في المقبول فانت لو هتستورد وتعدل يبقي حاجه للاغلبيه العظمي مش للفئه القليله قوي دي..

كريم: انت عندك حق فعلا، بقولك انا عايز اقابلك واتكلم معاك، ينفع تليفونك؟
فارس عطاله التليفون ومشي وحس ان دي بدايه جديده مزدهره..
روح حكي لمراته كل اللي حصل وهيا تفاءلت جدا
وفعلا فارس قابله تاني وبدؤا يتكلموا بالتفصيل وفي الاخر كريم اخد قراره بعد ما قرب من فارس اكتر واكتر وشاف مصنعه وشغله..

كريم: بقولك يا فارس ايه رأيك لو انا استورد وانت اللي تصنع وانا شايف اهو انك اوردي بتشتغل في الموضوع ده، بس هنوسعه ونكبره، وبدال ما تعدل بس عربيات السباق انت تصنعها؟
فارس: دي مسؤليه كبيره جدا انت عارف انت بتقول ايه؟
كريم: ابويا سابلي الشركه وهو عنده ثقه اني هعمل حاجه جديده، حط ايدك في ايدي ونطلع مع بعض، انت تكبر اسمك وانا اثبت لابويا اني قد المسؤليه الضخمه دي، قولت ايه؟ تحط ايدك في ايدي؟

فارس مد ايده وحطها في ايد كريم وبدأ شغله بجد.
وبدؤا هو ومجدي وكريم يعلوا مع بعض واسمهم يعلي واحده واحده...
وايمان كانت سند لجوزها وواقفه معاه في كل خطوه وسدت لاختها فلوسها كلها، وشويه ونقلوا لشقه كبيره شويه في مكان راقي وسابو الحاره واقنع فارس منيره تيجي معاه بالعافيه..
في مطار القاهره
عاصم ومراته واقفين في انتظار بنتهم اللي اخيرا راجعه من بره واخدوها وروحوا
عاصم: اخيرا يا هيام، وحشتينا.

هيام: اخيرا يا بابي
عاصم: واخبارك ايه؟ مفيش حد في حياتك؟
هيام: فارس وبس، مفيش غيره دخل قلبي، ما تعرفش اخباره ايه يا بابي؟
عاصم: لا فارس ده شيليه من دماغك خالص
هيام: ليه هو جراله حاجه؟ بابا قولي
عاصم: لا مجرالوش، كبر في السوق وخصوصا بعد ما شارك كريم الدخيلي واشتغلوا مع بعض وبقي له اسم في السوق
هيام ابتسمت: طيب كويس بقي غني يعني، وكده اللي فرق بينا معدلوش وجود، بقي نفس المستوي.

عاصم: لا طبعا، فارس اتجوز وخلف كمان، فوقي بقي، خلاص معدش متاح
هيام اتصدمت: ايه اتجوز؟ اتجوز عليا انا؟ تطلع مين هيا!
عاصم: هيام اقفلي بقي الموضوع ده
هيام قاطعته: تطلع مين هيا يا بابا؟
عاصم: واحده عاديه من حارتهم مدرسه هيا، بنت من مستواه
هيام: انا يتجوز عليا مدرسه، ماشي يا فارس!
عاصم: هيام، فكري في مستقبلك وسيبي الماضي في حاله بقي
هيام: حاضر يا بابا هفكر في مستقبلي وبس اوعدك بعد اذنك!

مشيت هيام ومفيش غير حاجه واحده في دماغها فارس وبس...
ايمان مع فارس قاعده وبتلف وتدور وتتكلم كتير
فارس: ايمان، وبعدين ساعه بترغي، ما تجيبي من الاخر
ايمان: مفيش اخر انا بس برغي معاك
فارس: هو انا مش عارفك ولا ايه؟ انا بعرف امتي بترغي وامتي بتبقي عايزه توصلي لحاجه فارجوكي هاتي من الاخر
ايمان: حاضر، بص يا فارس انا عارفه انك بتكره اعياد الميلاد جدا ومقدره ده
فارس: من غير مقدمات بقي يا ايمان.

ايمان: حمزه هيتم سنه وعايزه اعمله عيد ميلاد، ممكن؟ ارجوك ده اول عيد ميلاد ليه؟
فارس ضحك: انتي متخيله اني ممكن ارفض اعمله عيد ميلاد! ايمان زمان كانت ظروف تانيه خالص وكان في جروح كتيره مفتحه دلوقتي انتي عالجتي كل حاجه، اعملي العيد ميلاد اللي انتي عيزاه واعزمي كل حبايبنا فيها
ايمان فرحت جدا وفعلا عملت عيد ميلاد لابنها والكل مهيص وفرحان ومبسوط
جرس الباب ضرب وفتحت فرح الباب واتفاجئت باللي علي الباب.

فرح: انتي؟
جت تقفل الباب في وشها بس زقتها ودخلت
هيام: لسه برضه لازقه بعيالك في بيته؟ في حاجات ما بتتغيرش ابدا
فرح: وفي بني ادمين برضه ما بيتغيروش، وجودك مش مرغوب فيه اتفضلي
هيام: مش انتي اللي هسمع كلامك
دخلت هيام والكل شافها وسكت وهيا فضلت تبص للوشوش كتير وكله ساكت
هيام: مين بقي مرات فارس؟توريني شكلها
ايمان كانت شايله كريم وبصالها مصدومه.

هيام بصتلها: انتي صح؟ الخوف مالي عنيكي! وعندك حق تخافي لاني راجعه وناويه ارجع جوزي لحضني...
فجأه صوت من وراها
فارس: هيام!

02-12-2021 12:36 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [18]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية لعنة الماضي
رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع عشر

ايمان كانت شايله كريم وبصالها مصدومه
هيام بصتلها: انتي؟صح؟ الخوف مالي عنيكي! وعندك حق تخافي لاني راجعه وناويه ارجع جوزي لحضني...
فجأه صوت من وراها
فارس: هيام!
هيام بصتله: فارس حبيبي وحشتيني
فارس: حبيبك؟ ووحشتك؟ ما علينا افندم!جايه ليه بعد السنين دي كلها! وزي ما فرح قالتلك وجودك مش مرحب بيه
هيام: بيبي انت لسه زعلان مني ولا ايه؟ انا هيام حبيبتك!
فارس: انتي قاطعتي عيد ميلاد ابني فلو سمحتي اتفضلي بقي.

هيام: اوكي كل سنه وهو طيب هشوفك بعدين باي
هيام مشيت بس عملت قلق للكل
وبعد ما البيت فضي وكله روح ايمان شايله ابنها بتنومه وجوزها قاعد قصادها بس حست انه ابعد ما يكون عنها، في عالم تاني
فارس سرحان وبيفكر يا تري ايه اللي رجع هيام بعد السنين دي كلها؟وراجعه ليه وعايزه ايه؟
اسئله كتير بتدور في دماغه مش لاقيلهااجابه!
فاق علي صوت مراته بتكلمه
فارس: قولتي ايه؟ سوري ما سمعتش.

ايمان: بسألك مالك وبتفكر في ايه؟ اوعي تكون بتفكر فيها؟
فارس قام واخد مراته في حضنه
فارس: ايمو حبيبي هيام خلاص صفحه واتقفلت ما تقلقيش مش هتتفتح تاني
ايمان: اكيد يا فارس، انت مش هتهد بيتك اللي تعبت فيه ولا هتسيب ابنك علشان خاطرواحده خلتك خسرت كل حاجه..
فارس بصلها كتير واخيرا نطق: اكيد
تاني يوم في شغله باب مكتبه خبط ودخلت هيام بصلها وكأنه كان متوقع مجيها ليه..
هيام: توقعت اني جايه صح؟

فارس: اكيد خير؟ عايزه ايه يا هيام؟
هيام: عايزه جوزي وبس
فارس: جوزك؟ جوزك انتي خرجتيه من حياتك فخلاص بخ مفيش
هيام: فارس انا لسه بحبك وعايزه نرجع لبعض
فارس: مفيش بعض دي، اللي بينا انتهي يا هيام وانتهي بشناعه فسوري، معنديش استعداد اجرب تاني معاكي ودلوقتي لو سمحتي عندي شغل
هيام: انامش هقبل رفضك يا فارس انت بس محتاج وقت تستوعب فيه وجودي في حياتك من تاني وانا هديك الوقت ده.

فارس وقف: شكلك انتي اللي محتاجه وقت تستوعبي فيه انك خلاص بقيتي ماضي وبس وماضي مش حلو كمان بعد اذنك
سابلها المكتب وخرج ونزل للمصنع يشوف الشغل ماشي ازاي!
هيام وهيا خارجه قابلت كريم اللي كان داخل يدور علي فارس
هيام: فارس لسه ماشي حالا
كريم: وحضرتك تبقي.؟
هيام: مراته...
سابته ومشيت وهو مستغرب جدا، مراته ازاي؟
نزل جري لفارس يشوفه فين وعلامه الذهول علي ملامحه
فارس: مالك عامل كده ليه؟

كريم: انا لسه حالا مقابل واحده بتقول انها مراتك ولولا اني عارفك كويس كنت قلت انك بتلعب بديلك؟
فارس: دي طليقتي مش مراتي بس بتحلم شويتين
كريم: ودي حد يطلقها؟
فارس: هيا للاسف منظر بس، اه جميله جدا بس من جوه حاجه تانيه خالص وانا فضلت فتره اسيرها بس الحمد لله اتحررت منها
كريم: يعني فعلا طليقتك؟
فارس: اهه فعلا طليقتي، خلينا في الشغل كنت عايز حاجه؟

وكملوا كلامهم في الشغل، يوم وري يوم هيام بتيجي لفارس ويطردها، بس دماغه بتفكر كتير واسئله كتير ملهاش اجابه، وقلق وخوف مسيطرين علي ايمان. خايفه علي حبها الوليد ينتهي بظهور هيام. خايفه جوزها يحن للماضي وجوزها حاسس بخوفها ده بس مش عارف يعمل ايه فبيسكت...
في يوم هيام معاه.

فارس: وبعدين بقي يا هيام لامتي؟ قولتلك انا مش هسيب لا مراتي ولا ابني فريحي نفسك بقي؟مراتي هيا اللي وصلتني للي انا فيه دلوقتي! هيا اللي وقفت جنبي لحد ما وقفت علي رجليا بعكسك انتي تماما اللي كنت كل ما بقف بتغرقيني تاني؟
هيام: مين قالك اني عيزاك تسيب مراتك او ابنك؟
مراتك وقفت جنبك واستحملت حاجات انا ما استحملتهاش والاهم من كل ده انها ام ابنك، كل ده انا عارفاه كويس وفهماه.

فارس: ولما انتي فهماه عايزه ايه مني بقي؟
هيام: عيزاك انتي يا فارس
فارس باستغراب: سوري مش فاهم، انتي عايزه ايه بالظبط؟

هيام: عايزه حبيبي، احنا بنحب بعض ( جه يقاطعها بس معطتلوش فرصه ) وده مش هننكره لا انا ولا انت، احنا بنحب بعض، ودي مكانتش مشكلتنا، مشكلتنا كانت فرق الطبقات بينا انا اتربيت بطريقه معرفتش اتخلص منها او اغيرها وانت اتربيت بطريقه مختلفه، وعلشان كده فشلنا نتلاقي انا وانت في نقطه لكن ايمان بما انها جارتك ومن نفس منطقتك فهيا عرفت تعمل اللي انا معرفتش اعمله وبالتالي نجحتم في علاقاتكم بس اوعي تقولي انك بتحس معاها زي ما كنت معايا، اللي بيني وبينك حاجه اكبر اننا نوصفها بكلام، انت في حضني يا فارس مهما كانت خلافاتنا الا انك كنت بتنسي الدنيا بكل مافيها، وده اتمني انك ما تنكروش..

فارس: مش هنكره، لا عمري نكرته ولا هنكره، بس تخطيته، ولحد دلوقتي انا برضه مش فاهم انتي عايزه ايه مني؟
هيام: نرجع انا وانت لبعض
فارس ضحك: بجد! وايه اللي ممكن في العالم ده كله يخليني ارجعلك؟
هيام: علشان انت بتحبني
فارس: ايوه انا كنت بحبك، بس خلي بالك من كلمه كنت دي، فعل ماضي، لكن الحاضر والمستقبل لايمان وبس انتي مالكيش مكان فيه.

سابها ومشي وهيا اتغاظت لانها مش عارفه تدخله وقررت انها تلعب بطريقه مختلفه، لازم توري فارس هو ناقصه ايه مع ايمان!
فارس كلام هيام اثر فيه وبدأ يفتكر ذكريات حلوه بينهم ويتجاهل شويه شويه الوحش اللي فيها...
هيام عينت مراقبه علي فارس وتحركاته كلها وبيبلغوها بكل حركاته اول باول
@ يا هانم فارس بيه اخد مراته وخرجوا يسهروا بره في...
هيام: اوكي خليك وراه.

راحت هيام للمكان اللي فارس فيه مع مراته وفضلت تراقبهم من بعيد، اتعشوا ورقصوا مع بعض رقصه بسيطه لان ايمان كان شكلها محرج من الناس والمكان، وابتسمت هيام لانها عرفت هتلعب ازاي!
انتهزت فرصه فارس بعد عن ايمان وراح ناحيه الحمام وهناك خبطت نفسها فيه ويدوب هيعتذر اتفاجئ انها هيا
فارس: هيام!
هيام: فارس انت هنا! صدفه جميله..
فارس: بدأت اشك انها صدفه، بعد اذنك.

هيام: جميل المكان ده، صح! فاكر سهراتنا انا وانت مع بعض، فاكر كنا بنرقص قد ايه؟ كنت ببقي طايره في حضنك والكون كله ما بيهمنيش، ما بفكرش غير اني في حضنك وبس، فاكر يا فارس...
ايمان قلقت لوحدها فقامت تروح هيا كمان الحمام تعدل الميكب بتاعها وتسترد ثقتها في نفسها.

هيام: انت فاكر صح؟ فاكر بعد ما بنروح كنا بنعمل ايه! فاكر سهراتنا لحد الصبح. وتقعد تتخانق معايا وتقولي عندي شغل الصبح وانا اقولك نام هو انا مسكاك بس اول ما اديلك ظهري كنت بتتجنن وتشدني اكتر واكتر وتاخدني في حضنك..
ملامحك بتقول انك فاكر كل كلمه، صح يا فارس؟
فارس كان بيفتكر كل كلامها ده وبدأ يحن لذكرياته وهيا استغلت الفرصه وقربت منه قوي وباسته..

هنا ايمان اتجننت وفكرت تدخل تجيبها من شعرها ويدوب هتتحرك وقفت مكانها وحبت تشوف جوزها هيعمل ايه الاول هيستجيب ولا هيقاوم...
فارس فاق وزق هيام بعيد.

فارس: انا فعلا فاكر كل كلامك ده بس فاكر برضه خناقاتك اللي مكنتش بتنهي وطلباتك اللي كانت مخلياني علي الحديده وامي اللي كنتي بتعامليها زي الخدامه وحبستيها وكانت هتموت فيها وفرح اختي اللي خليتيها ما تدخلش بيتي وفاكر منظرها وانتي بترميها علي الارض تحت رجليا، وللاسف ده غطي علي اي حاجه حلوه عملتيها بعد اذنك
زقها بعيد لزقت في الحيطه وراح دخل الحمام وايمان ابتسمت ورجعت تربيزتها..

فارس دخل وغسل وشه واخد نفس طويل واكتشف انه كان محتاج قوه علشان يبعد هيام عنه واكتشف للاسف ان لمساتها وحشاه جدا!
هيام اتنرفزت وخرجت وشافت ايمان واتقابلت عنيهم بتحدي واضح وراحتلها
ايمان: ايه مالك؟ وشك احمر ليه؟
هيام: ماهو حاجه من الاتنين يا حب يا خناق بس يا تري انهي فيهم الصح؟
ايمان: اعتقد انه خناق لان الواحده لما وشها بيبقي احمر من الحب بتبقي في حاله، هيام يا هيام
وضحكت وده ضايق هيام اكتر.

هيام: اوعدك يا ايمان ان فارس هيرجعلي وانا مش هرتاح الا لما اخده منك
سابتها ومشيت وفارس خارج شافها ماشيه
فارس: قالتلك ايه؟
ايمان: كلام فاضي ما تشغلش بالك، المهم انت
فارس: انا مالي؟
ايمان: قالتلك حاجه ضايقتك؟
فارس: لا طبعا ما تشغليش بالك انتي كمان، يالا بينا ولا تحبي تسهري اكتر؟
ايمان: لا يالا علشان حمزه مع مامتك لاحسن يصحي ويجننها.

مشيوا وحاله صمت سيطرت عليهم والاتنين احترموا صمت بعض محدش فيهم قطع الصمت ده..
الكلام قل بينهم تماما والمسافات كبرت بينهم وايمان حست ان جوزها بيروح منها ومش عارفه تعمل ايه وفي نفس الوقت عايزاه هو اللي يقفل صفحتها بقي لانها مش هتعيش عمرها كله مهدده...

فارس حاول يغرق نفسه بالشغل اكتر واكتر فكبر مجال تعديل عربيات السباق اللي بتجيله وده شغل بيعمله بايده، وامجد ابن داليا اكتر واحد بيساعده ويقف معاه ويتجننوا مع بعض...
كريم: فارس، انت ليه بتشتغل كتير في تعديل العربيات ده؟ حاول تعلم كام مهندس وهما يشتغلوا وانت اشرف عليهم
فارس: اوك هعلم كام واحد بس انا بشتغل لاني حابب اشتغل مش اكتر
كريم: انت حابب تلبس عفريته وتنزل تحت عربيه وتبقي كلك زيت وشحم؟

فارس ابتسم: دي مجرد اضرار جانبيه، ههههه ما تشغلش بالك انت
كريم: ممكن اسألك سؤال شخصي؟
فارس: اسأل
كريم: هو انت بتفكر ترجع طليقتك؟
هنا دخل مجدي وهو اللي جاوب: يبقي عنده تخلف عقلي ومحتاج نوديه مستشفي للامراض العقليه؟
كريم: اشمعني؟ دي بنت جميله ورائعه وبنت واحد تقيل جدا في السوق ومهندسه يعني من الاخر بيرفكت، انا مستغرب اصلا انت ازاي عرفت تطلقها وليه؟
فارس ماردش عليه بس مجدي اللي رد.

مجدي: هيا شكل بس لكن جوه فاضي، وبعدين الجميله دي خلته كان بيشحت
كريم: طيب ده كان زمان اعتقد دلوقتي هو يقدر يواكب مصاريفها..
مجدي: كريم اسكت خالص لو سمحت انت ما تعرفش هيام عملت فيه ايه وما صدقنا انه تخطاها فارجوك ما تلعبش في دماغه
كريم رفع ايديه باستسلام: سوري شيء ما يخصنيش..
سابهم وخرج وفارس برضه ساكت
مجدي: فارس، فوق لنفسك وافتكر هيام عملت معاك ايه وايمان عملت معاك ايه.؟ وفكر في حمزه ابنك؟

فارس: انت بتقولي ده ليه؟ انا ما بفكرش في هيام بعد اذنك
هرب فارس من قدام مجدي لانه اكتر واحد فاهمه جدا...
في يوم بالليل هيام اتصلت بفارس وهيا بتعيط
فارس: في ايه يا هيام اهدي واتكلمي علشان افهم انتي بتقولي ايه؟
وهيام بتعيط وبس وهو مش فاهم مالها واخيرا بعد محاولات كتيره نطقت واتكلمت
هيام: في قزاز اتكسر مني واتعورت جامد ومش عارفه اكلم مين؟
فارس: ابوكي وامك فين و الخدم والحشم بتوعك.

هيام: انا في شقتي مش مع بابي ومامي وبعدين هما مسافرين مش في القاهره حاليا ارجوك يا فارس ارجوك
فارس: اطلبي الاسعاف يا هيام
هيام بتعيط وتتوجع: معرفش ارقام ليهم ارجوك يا فارس، طيب لو خايف مني هات ايمان معاك اعتبرها خدمه لانسان كان بينكم وبين بعض عيش وملح ارجوك يا فارس
فارس: حاضر يا هيام جايلك، قولي عنوانك ايه؟
كتب عنوانها ودخل غير هدومه ونازل
ايمان: انت رايحلها؟
فارس وقف لانه متخيلش انها سمعته بيتكلم.

فارس: بتقول انها اتعورت ومعهاش حد مش هتأخر
ايمان: وانت صدقتها؟ اتعورت تجري عليها؟
فارس: مالك يا ايمان في ايه؟ انا من امتي بتأخر عن اي حد؟ وبعدين واحده لوحدها وفي ازمه وطلبت مساعدتي اكيد مش هتأخر!
ايمان: بس دي مش اي واحده دي مراتك وعيزاك ترجعلها باي تمن
فارس: مراتي هاه! بطلي تقولي الكلمه دي كتير بدال ما تبقي بجد، بعد اذنك يا ايمان مش هتأخر
سابها ومشي وهيا عيطت مكانها وخوف ملاها..

فارس نزل وراح لهيام اللي فضل معاها علي التليفون الطريق كله لحد ما اخيرا وصل ووقف علي الباب
فارس: هيام افتحيلي انا علي الباب
هيام: مش قادره اقوم يا فارس، في مفتاح علي الباب من فوق خالص حاول تجيبه، بابا كان حاطط نسخه لنفسه.

فارس حاول وفعلا لقاها وفتح الباب ودخل واتفاجيء فعلا بقزاز كتير في الارض وهيام متكومه في ركن ودم كتير حواليها فجري عليها لانه مكنش مصدق ابدا كلامها وكان عايز يثبت لنفسه انها بتكدب وبس...
فارس بخوف: انتي متعوره فين؟ هاه
هيام ابتسمتله بحب واغمي عليها بين ايديه!
شالها فارس وهو مش عارف يعمل ايه؟ بس الاول لازم يلبسها اي حاجه لانها تقريبا شبه عريانه.

دخل اوضه نومها وطلع اقرب فستان جه في ايده ولبسهولها وشالها ونزل علي اقرب مستشفي وهناك فوقوها وخيطولها رجلها المتعوره وركبولها محلول يعوض الدم اللي نذفته وكل ده فارس جنبها
ايمان اتصلت بيه اخر ما صبرها نفد وخافت يبات معاها فداست علي كرامتها واتصلت
ايمان: انت فين؟ اتأخرت ليه؟
فارس: انا في المستشفي، هيام متعوره جامد واخدتها علي المستشفي، ايمان ما تخافيش عليا وما تفهميش وقفتي جنبها غلط اصبري عليا اوكي.

ايمان: ماشي يا فارس براحتك تصبح علي خير
فارس فضل معاها لحد ما فاقت واخدها روحها البيت وطلعها في اوضه نومها وحطها في السرير ويدوب هيبعد مسكت في رقبته وباسته وهو للاسف استسلم لبوستها واندمج معاها جدا، يمكن تعبها او خوفه عليه او ريحتها اللي كانت وحشاه او ضعفها او احتياجها ليه او كل الامور دي مع بعض خلته يستسلم، بس صوره ايمان طاردته ووقفت قدام عنيه فبعد عن هيام تماما
هيام: فارس ارجوك.

فارس: هطلع اشيل القزاز اللي بره بدال ما يعور حد تاني
فارس سابها وطلع شال القزاز اللي في الارض ونضفه تماما وهو سرحان متلخبط بيحارب نفسه
وفجأه سؤال ألح عليه: وفيها ايه لو رجعتلها؟ انت تقدر حاليا تفتح بيتين؟ فيها ايه؟
الوقت اتأخر جدا وهو دخل لهيام وقعد جنبها فحست بيه وبصتله
فارس: انا لازم امشي دلوقتي
مسكت قميصه بخوف: ما تسبنيش لوحدي
فارس: مش هينفع افضل هنا، نامي وارتاحي والصبح هجيلك.

هيام: ارجوك ما تسيبنيش وحدي
فارس: هيام، مش هينفع بعد اذنك لو في حاجه كلميني سلام
سابها ومشي غصب عنه وهيا سابته لانها حاسه انها انجزت كتير الليله دي وخطتها ماشيه زي ما هيا عيزاها، ايه يعني كسرت حبه قزاز ولا عورت نفسها!؟المهم النتيجه والنتيجه مرضيه جدا...
فارس روح ودخل اوضه نومه وايمان بصتله وكان قميصه متوسخ دم
ايمان: في دم علي قميصك؟
فارس: ده لما شيلت هيام
ايمان بصتله: شلتها؟

فارس: كان مغمي عليها كان المفروض اعمل ايه؟ هاه؟ اسيبها ولا اجرجرها في الارض؟
ايمان: اممم وهيا عامله ايه دلوقتي؟
فارس: تعبانه جدا ومش بتتحرك ومكنتش عايزاني اسيبها
ايمان بتريقه: وسيبتها ليه؟ ما نمتش في حضنها ليه؟
فارس اتنرفز: تصدقي عندك حق انا غلطان، كان المفروض نمت في حضنها..
سابها ودخل يغير هدومه وذكري شفايف هيام مش مفرقاه نهائي، الصبح بدري بيلبس ونازل
ايمان: نازل بدري قوي النهارده ليه؟ في حاجه؟

فارس: لا بس مش هينفع اتأخر علي هيام اكتر من كده وهيا لوحدها طول الليل
ايمان: نعم؟ لوحدها؟ وانت مالك انت؟ كتر خيرك اللي رحتلها وفضلت جنبها كمان رايحلها دلوقتي؟ وبعدين فين ابوها وامها؟
فارس: بغض النظر عن اسلوب التريقه اللي سيادتك بتتكلمي بيه بس هقولك ابوها وامها مسافرين وهيا لوحدها ومش هسيبها لوحدها فوفري كلامك
ايمان: فارس
قاطعها فارس: اوعي ترجعي لجنونك وتخيريني بينك وبينها تاني اوعي يا ايمان! بعد اذنك.

سابها ومشي وهيا قعدت مكانها تعيط لحد ما منيره جاتلها وقعدت جنبها
منيره: بطلي عياط لان ده مش وقت العياط
ايمان: وانا بأيدي ايه غير العياط دلوقتي؟جوزي مع حبيبته الاولي وشكلها الاخيره المفروض اعمل ايه؟
منيره: هيام اعلنتها صريحه انها في حاله حرب وللاسف انتي استسلمتي من اولها وما حاربتيش
ايمان: احارب ازاي وهيا مسيطره علي قلبه؟ احارب بايه؟ واحارب مين؟

منيره: نعم؟ مسيطره علي قلبه؟ خليها تشبع بيه قال قلبه قال؟ انتي غبيه ولا محتاجه قلمين تفوقي بيهم!
ايمان: فارس بيحبها يا امي.

منيره: فارس فاكر نفسه بيحبها لكن هو بيحبك انتي وانا شفت معاملته ليكم انتو الاتنين وبعدين انتي ليه عامله في نفسك كده؟ ده مش وقت الانكسار ده وقت تقفي علي رجليكي وتتفنني ازاي تغلبيها، بتقولي معاها قلبه وانتي معاكي ايه؟ هاه؟ معاكي عقله، ابنه، امه، اخته، انتي بجمالك وحلاوتك ووقفتك جنبه طول الفتره اللي فاتت، انتي وقفتيه علي رجليه، انتي بعتي كل حاجه علشان تخليه يحقق حلمه، انتي معاكي كل حاجه لكن هيا معاها سراب محتاج بس شعاع شمس يطلع هيبدده تماما، فحاليا فوقي ووري فارس انتي ايه؟ مش قاعدالي تعيطي وتندبي في حظك وشكلك زي ما يكون ميتلك حد، انزلي اشتري كام طقم جديد من اللي فارس بيحبهم وارجعي نجمه والمعي في ليله، اخر مره فارس لمسك امتي هاه؟ ساعت عيد الميلاد صح ومن ساعتها بعدتي عنه وبتقدميهولها علي طبق من فضه وبتقوليلها خدي جوزي اهو.

ايمان: يعني اعمل ايه اقوله والنبي تعال نام معايا؟ والنبي قرب؟
منيره: وانتي محتاجه تقوليها كده، الست اللي ما تعرفش تغري جوزها يبقي ملهاش لازمه في بيته
ايمان: وهيام اللي هو عندها دلوقتي وعملالي فيها متعوره وبتموت وهو جنبها
منيره: وهيفضل جنبها ومش هيسيبها
ايمان: اعمل ايه انا بقي؟
منيره: خليه يجيبها هنا يا ايمان، مش هو جنبها بحجه انها لوحدها ومفيش حد معاها؟ قوليله يجيبها هنا واحنا كلنا معاها.

ايمان اتنرفزت: انتي عيزاني اقوله يجيب طليقته هنا وانا اخدمهالو لا كده كتير قوي.

منيره شدتها وقعدتها: مش احسن ما هو هناك معاها لوحدهم بيخدمها، انتي من امتي غبيه كده؟ زمانها بتدلع عليه، اه تعبانه، اه شيلتي يا فارس وديني الحمام، اه شيلني يا فارس طلعني البلكونه اشم هوا، اه خدني يا فارس في حضنك لاحسن تعبانه قوي، اه تعال حميني يا فارس واعتقد الباقي واضح صح ده اللي انتي عيزاه؟ ولو لمسها ثقي تماما انه ساعتها هيردها
ايمان: انا هسيبله البيت وامشي وخليه يشبع بيها.

منيره: انتي حره دي حياتك وانتي حره بس خلي بالك ان في حمزه بينكم فكري فيه هو كمان، هيام خسرانه بس انتي اللي بتخليها تكسب علي حسابك، عقلك فيكي انتي مش صغيره، دي حرب وانتي بتستسلمي...
ايمان فضلت محتاره شويه تقوم تفتح الدولاب وشويه تقعد، شويه تفكر تمشي وشويه ترجع في كلامها واخيرا تليفونها رن
فارس: ايمان معلش حبيبي هو انتي بتعملي فراخ ازاي؟ عايز اعملها اي اكل ومش عارف؟ اعمل ايه؟

ايمان كانت عايزه تنفجر فيه ويدوب هتنطق سمعت صوت هيام بدلع
هيام: فارس ارجوك ممكن تساعدني ارفع رجلي علي التربيزه وجعاني قوي، اه
فارس شكله فعلا راح يساعدها لانها سامعه صوتهم مع بعض
فارس: كده كويس؟
هيام بدلع: اه بس حطلي مخده كمان ممكن؟ اه براحه
فارس: سوري براحه اهو عايزه حاجه تاني؟
هيام: ما اتحرمش منك ابدا بيبي.

ايمان افتكرت كلام منيره كله وتخيلت هيام بتقول لفارس يحميها وتخيلتهم مع بعض وهنا اتجننت واعلنت الحرب هيا كمان
فارس: سوري ايمان سيبتك علي التليفون هاه اعمل ايه؟
ايمان: ما تعملش يا روح قلبي، هاتها هنا وانا مجهزه الغدا وانا هاخد بالي منها لكن انت ما تعملش حبيبي انت بس تشاور..
فارس اتصدم: افندم؟ اجيب مين فين؟
ايمان: هات هيام هنا وانا هخلي بالي منها وانت انزل شغلك حبيبي، وما تخافش مش هسيبها لوحدها.

فارس: انتي بتهزري ولا بتتكلمي جد؟
ايمان: هزار ايه بس؟ واحده عيانه ومحتاجه مساعده وانا اهو بقولك هساعدها فين المشكله؟
فارس: المشكله انها طليقتي انتي متأكده؟
ايمان: طبعا حبيبي واحده محتاجه مساعده بغض النظر هيا مين الا اني مستعده اساعدها وكله يهون علشان خاطر حبيبي ابو ابني، يالا مستنياكم هجهز الاكل عقبال ما تيجي باي..
قفلت وسابته متنح مش عارف يعمل ايه؟
فارس: هيام، يالا بينا
هيام: علي فين بيبي؟

فارس: هاخدك البيت عندي يالا
هيام: نعم؟ انهي بيت؟
فارس: بيتي وهناك امي وايمان هيخلوا بالهم منك
هيام كده خطتها مش هتنفع لانها مش هتعرف تغري فارس في بيته وفي وجود مراته
هيام: لا طبعا انا مش هروح بيتك
فارس: وانا مش هقدر افضل هنا فاختاري تفضلي لوحدك ولا تيجي معايا البيت؟ انا عندي شغل ومش فاضي ولو هنا دلوقتي بعد شويه مش هبقي فخدي قرارك؟

هيام شافت اصرار في عنين فارس وللاسف مش هتقدر تقعد لوحدها وفعلا ابوها وامها مسافرين فاضطرت توافق..
فارس اخدها البيت واتفاجؤا بايمان بتستقبلهم بابتسامه واسعه وجمال وشياكه وغارت هيام منها لانها اول مره تشوفها بلبس البيت وشعرها ومكياجها..
ايمان: حبيبي حطها هنا علي الكنبه لحد ما تاكل وبعدها نبقي ندخلها ترتاح
فارس حطها وايمان ساعدته وبعدين بصلها وهيا قربت منه فحضنها وباسها بسرعه.

ايمان: لحظه والغدا يبقي جاهز
سابتهم وهو لقي نفسه رايح وراها
فارس: بس ايه الحلاوه دي؟ كنتي فين من زمان وحشاني!
ايمان: انا علي طول قدام عنيك بس انت اللي ما بتاخدش بالك
فارس: انا القمر ده قدامي ومش واخد بالي؟ طيب ازاي؟ اعمي انا ولا اهبل؟
ايمان بدلع: الاتنين
فارس: عندك حق، نتغدي بس واصلح غلطي ده بسرعه، ولا ايه رأيك الاول
قاطعته: نتغدي الاول ونغدي المسكينه دي وبعدين انا مش عايزه كروته.

فارس ضحك: انا بكروت؟ ماشي؟ حقك يا قمر..
منيره دخلت وابتسمت لابنها وساعدت ايمان يحطوا الاكل
منيره: برافو، خلي عنيه ديما مليانه، واديكي اهوه بحبه ميكب خلتيه مش شايف غيرك، مش تعيطي وتقولي راحلها، اهي قدامه ومعبرهاش لانه مش شايف غيرك...
اتغدوا وايمان مهتميه بفارس جدا وحماتها بتهتم بهيام اللي هتولع من اللي بيحصل قدامها وبعد ما خلصوا اكل
هيام: انا عايزه ارتاح ممكن؟

ايمان: فارس حبيبي وديها اوضتها اللي جهزتهالها، يالا هاتها وتعال
فارس شالها وايمان اتنرفزت بس سيطرت علي اعصابها ومشيت قدام جوزها بدلع وفتحتله الباب وهو دخلها وحطها
ايمان: ابعد انت حبيبي انا هغطيها..
ايمان غطتها وقربت منها قوي: اوعي تتخيلي اني هسمحلك تاخدي اكتر من اللي انا اقدمهولك، الف سلامه عليكي
شدت جوزها علي بره: يالا نسيبها ترتاح ويالا علشان تنفذ وعدك بتاع قبل الغدا.

فارس ضحك واخدها واول ما قفلوا الباب سمعت ضحكه عاليه منه وصرخه منها وجري ورزعه لباب وده جننها اكتر واكتر وعرفت ان ايمان مش خصم سهل ابدا.



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7006 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4069 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3103 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2977 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3423 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، لعنة ، الماضي ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 01:01 صباحا