أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية القدر

محمود :ايه؟ بنت؟ ازاي يعني؟ امال الحمل ده إيه؟الدكتورة: انت بقى وضعك ايه؟محمود: ازاي بنت وازاي حامل؟ فهميني انتي الأول؟ا ..



27-11-2021 02:58 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [16]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية القدر
رواية القدر للكاتبة الشيماء محمد جميع الفصول الفصل السابع عشر

حازم امه قالتله ان جوزها هيستلم مكانها في الشركه معاه وده جننه
حازم وقف: نعم؟ دي شركتي انا، مش معني ان ليكي اسهم فيها انك تدخليلي اللي يسوي واللي ما يسواش فيها
صفيه وقفت قصاده: والسنين اللي انت كنت راقد فيها مين كان مشغلها، هاه؟ انا حره اعمل اللي يعجبني وانت غصب عنك تتقبل وجوده هنا لان ده بقى امر واقع مش بمزاجك
حازم: هتندمي وبكره تشوفي، بعد اذنكم.

سابلهم الاجتماع وخرج ومش عارف يروح فين؟ لشوق اللي سابته واختفت ولا مراته؟ واخيرا راح لمراته
دخلها كانت الدنيا زحمه عندها ومشغوله بكام طلبيه بتستلمهم ومش شيفاه اصلا ولا سمعاه منهمكه تماما في شغلها
وهنا اتمني لو شوق موجوده اللي بتسمعه بكل جوارحها مهما تكون حالتها، يا تري هو خسر شوق؟
مكنش عارف يعمل ايه او يروح فين او يتصرف ازاي؟
شاهندا: ايه مالك؟
حازم: مخنوق حبتين
شاهندا: خير؟ شوق؟ولا شغل؟

حازم: الاتنين، شوق اختفت ببنتي وامي سلمت جوزها الاسهم بتاعتها في شركتي وانا هضطر اشارك النصاب ده في شركتي شوفتي بقى اللي انا فيه؟
شاهندا: شوق اول ما الفلوس تخلص معاها هترجع ما تقلقش، اما والدتك بقى فانا قلتلك حاول تمنع الجوازه دي
حازم: كان بإيدي ايه اعمله وما عملتوش؟
شاهندا: تمنعها بأي طريقه مش تسيبها وتروح كمان تحضر فرحها، اتفضل بقى ولسه بكره تلاقيه في الفيلا معانا.

حازم: هو انتي بقيتي كده من امتي؟ ولا انتي على طول كده وانا مكنتش واخد بالي؟
شاهندا: كده ازاي؟ حقانيه ومش بزوق في الحقيقه! من يومي بس انت مش واخد بالك
حازم: فعلا انا مكنتش واخد بالي نهائي يالا انا هقوم ورايا مشوار مهم
خرج حازم من عندها وكلم على
حازم: على وصلت لايه؟ عرفت مكانها؟
على: ليه معايا مصباح علاء الدين انا؟ لا طبعا اصبر عليا
حازم: طيب على في ابن عمها اسمه محمود ممكن تعرف عن طريقه اوك؟

على: ماشي ان شاء الله خير بس انت مش هترجع؟
حازم: ارجع ليه خير؟
على: النهارده اجتماع مشروع الاسكان اللي انت هتقوم بيه خلاص بدأنا شغل وخلال فتره بسيطه هنبدأ نسلم الوحدات السكنيه
حازم: طيب كل ده حلو انت عايزني ليه بقى؟
على: علشان اللجنه اللي هتختار مين له حق يسكن ومين لأ هتبقي موجوده وانت تختار معاهم.

حازم: لو اللي مقدمين عايزين شقق قد اللي الشقق يبقى اديهم كلهم المشروع ده كله للمساعده فمش عايز حد يرجع زعلان وبعدين الاولويه للي هيتجوزوا من الاسر اللي احنا متكفلين بيها تمام؟
على: يعني انت مش هتيجي؟
حازم: على مش قادر وتعبان هروح ارتاح شويه
يوم عدي والتاني وحازم مش عارف يوصل لشوق نهائي
كان في مكتبه في اليوم الثالث وعلى دخل عليه فجأه
على: عرفت عنوانها وعرفت عنوان شغلها كمان.

حازم: برضه اشتغلت؟ فين في مستشفي ولا مستوصف؟
على: لا ده ولا ده شغاله في شركه سكرتيره، شركه الصناعات الدوائيه بتاعت امجد السمري
حازم: اه طيب وهيا ايه دخلها بشغل السكرتاريه؟
على: اعتقد انها مرت على كله المهم اتفضل عناوينها
حازم اخدهم وقام نزل راحلها بس خبط ومحدش فتح فكر يرجع شغله بس معرفش ففضل مستنيهم في العربيه، ساعه اتنين تلاته لحد ما لمحهم راجعين، شوق وشايله بنتها.

نزل من العربيه ووقف قصادهم باصصلهم وهما شافوه، رهف كانت عايزه تجري عليه بس نظره لامها فاستكانت مكانها
شوق: خير؟
حازم: انتي بتسألي؟ معناه ايه ده؟ بتخبي بنتي مني مثلا؟
شوق: لا طبعا بس بخرج من بيتك
حازم: ليه؟ايه اللي ضايقك في بيتي؟
شوق: انت وبعدين كنت هكلمك واقولك بس قولت لما استقر
حازم: طيب ممكن نطلع ولا هنفضل نتكلم في الشارع؟
شوق: خلي بالك ان هنا منطقه شعبيه يعني ما ينفعش تروح وتيجي علينا كل شويه.

حازم: قولي للناس ان انا ابو بنتك وهنا هيستنتجوا الباقي
شوق: يالا بينا
وفعلا طلعوا شقتها الصغيره المريحه دخلت وهو دخل وراها بيتفرج على المكان ورهف دخلت ورايحه على اوضتها
شوق: المكان مش قد مقام سيادتك طبعا؟
حازم: وانا من امتي يفرق معايا الكلام ده؟رهوف ايه ما وحشتكيش؟تعالي
رهف بصتله: انا عايزه انام
يدوب هتدخل بس حازم وقفها
حازم: قولتلك تعالي هنا، في ايه مالك؟ اول مره تعامليني كده؟
رهف: انا مش بحبك.

حازم بوجع: ليه مش انا زوما حبيبك ايه اللي اتغير؟
رهف: زوما كان حبيبي لانه كان مجرد واحد بيحبني وبس وهو مش مطلوب منه حاجه لكن انت بابا وانت مطلوب منك كتير وانت ما بتعملش اي حاجه وعلشان كده انا مش بحبك
حازم: ايه اللي مطلوب مني وانا اتأخرت فيه؟
رهف: مطلوب تحبني انا ومامتي وتبقي بابا بجد
حازم: ما انا بحبكم وانا بابا بجد
رهف: لا انت ما بتحبناش انت بتحب شاهندا بتاعتك روحلها وخليك معاها بقى ومالكش دعوه بينا.

حازم بص لشوق بلوم وعتاب انها هيا المسؤله عن تفكير بنتها
شوق: ما تبصليش يا حازم انا مش مسؤله عن تفكيرها ده
حازم: امال مين؟
شوق: انت مسؤل عن ده ما تلومش غير نفسك
حازم وقف قصادها وطلب من رهف تدخل اوضتها
حازم: هاه اتفضلي سيادتك قولي بقى...
شوق: اقول ايه؟
حازم: الاول سيبتي البيت ومشيتي ليه؟
شوق: رجعت بيتي...
حازم: ده مش بيتك
شوق: ده بيتي اللي اتجوزت فيه، دي شقتي.

حازم: وكانت فين شقتك دي لما كنتي قاعده في عشه فوق السطح، هاه؟ ولا دلوقتي بقت شقتك؟
شوق: انت عايز ايه يا حازم؟
حازم: ترجعي شقتك
شوق: قولتلك مش شقتي اسفه، غيره؟
حازم: فكرتي في عرضي؟
شوق: جوازك مني على الورق؟ لا متشكره ما يلزمنيش
حازم: امال ايه اللي يلزمك؟ عايزه ايه؟

شوق: عايزه اعيش حياتي بقى، سنين وانا مترمطه ومتبهدله وعايشه على وهم رجوعك واديك رجعت اهوه تقولي صوري فلا يا حازم كفايه كده، انا اكتفيت منك ومن هنا ورايح هشوف حياتي واشوف نفسي بقى
حازم: تشوفي حياتك ازاي؟
شوق: معرفش بس هنطلق، مبدئيا هشتغل والحمد لله الراجل وافق يرجعني
حازم: وانا سبق وقولتلك اني متكفل بيكم
شوق: لا متشكره، انت مش هتصرف عليا تاني انا شغلي مكفيني
حازم: شوق وبعدين؟

شوق: بقولك ابه انا تعبانه وعايزه ارتاح، انت عرفت عنوان البيت اهو وقت ما تحب تشوف بنتك اتفضل برجع من الشغل في نفس الوقت ده، ممكن بقى؟
حازم: ماشي يا شوق براحتك هسيبك دلوقتي بس كلامنا ما خلصش لان بنتي هكتبها باسمي وبأي طريقه
شوق: انت بتعددني يا حازم؟
حازم: لحد دلوقتي لأ بعد اذنك.

سابها وخرج وهو مستغبي نفسه واسلوبه معاها وقرر تاني يوم يروحلها يلطف الجو معاها وفعلا رحلها وبنته نفس الطريقه رافضه تحن عليه او ترجع لطبيعتها معاه
حازم: وبعدين يا شوق؟ اتصرفي مع بنتك شوفي حل
شوق: حل لايه؟هيا مالها؟
حازم: متغيره معايا مش دي طبيعتها
شوق: هيا مصدومه فيك اعملها ايه انا؟
حازم: اتصدمت منين هاه؟ مش من سيادتك.

شوق: لا طبعا هيا كانت متخيله انك علشان ابوها يبقى كلنا هنبقي عيله ونعيش مع بعض واتصدمت بالواقع
حازم: وانتي كان لازم تقوليلها الواقع
شوق: هيا مش صغيره وفاهمه، المهم انا هحضر العشا هتتعشي معانا؟
حازم: لا متشكر بعد اذنك
حازم مش عارف يصالح بنته ولا عارف يهتم بشغله ولا عارف يبقى مع مراته زي الاول وكل اموره متلخبطه
في شغله
على: وبعدين المشروع الخيري هيوقف.

حازم: يوقف ليه؟ هتتسلم الوحدات السكنيه بعد ما تكمل وهنحدد معاد فرح جماعي وهيتجوزا وخلاص
على: بالسهوله دي؟ الوحدات دي هتخلص ازاي؟
حازم: واي قريه ولا منتجع ولا مول بيخلص ازاي؟
على: انت بتابعه وبتتفق مع المقاولين وبتفضل وراه لحد ما يخلص المره دي انت مهمله تماما وسايبه لجوز والدتك بيعك.

حازم: بقولك ايه سيبه يعك المهم الوحدات تخلص انا حاليا دماغي مش رايقه خالص للشغل، . مراتي وانا مش متفاهمين خالص وبنتي ما بتكلمنيش وشوق، شوق بدأت تعيش
على: وده مضايقك؟ ما انت عايش اهوه
حازم: روح شوف شغلك
شويه ودخله حسام جوز مامته
حسام: وبعدين المشروع كله هيوقف
حازم: خير؟ ليه؟
حسام: مفيش سيوله، والمقاولين عايزين فلوسهم علشان يكملوا شغل
حازم: طيب ما تسحب من الخزنه على ذمه المشروع.

حسام: ماهو حضرتك موصيهم انا ما اسحبش ولا ناسي؟ وبما انك صاحب اكبر نصيب فكلامك هو اللي بيمشي
حازم بصله كتير ويدوب هيتكلم شوق كلمته وطلبت منه يروح للبنت المدرسه ويخليها معاه ويجيبها بالليل
حسام: هاه وبعدين هنتصرف ازاي؟ شوفلك حل قبل ما تمشي
حازم رفع التليفون: ادي للاستاذ حازم اللي عايزه من الخزنه للمشروع السكني الجديد خليه يقدم فواتير ويسحب للمشروع
قفل وبصله.

حازم: هتقدم فواتيرك وعايز ايه وهيدولك المبلغ بالظبط بعد اذنك
راح لبنته واخدها بيته تقضي معاهم اليوم، مراته رجعت وقعدت شويه معاهم وتنسحبت لانها تعبانه ومحتاجه ترتاح.

حازم فضل مع بنته واتخنق من مراته اللي انسحبت بسرعه كده والجو ةله كان خنقه وافتكر اخر مره قعد فيها مع لنته يصحكوا ويهزروا وبيسأل نفسه ايه اللي اتغير، اخر النهار روح على بيت شوق اللي كانت جميله بغير العاده ولابسه حاطه ميك اب وفي منتهي الجمال
حازم: انتي جايه منين؟ كنتي في فرح ولا ايه؟ بس بدري على الفرح
شوق: لا مكنتش في فرح كنت معزومه على الغدا ويدوب راجعه، متشكره حازم بعد اذنك.

جت تمشي شدها من ايدها وقفها
حازم: معزومه مع مين وفين؟
شوق: مع امجد
حازم: امجد ده اللي هو امجد السمري؟ صاحب الشركه؟
شوق: ايوه هو انت تعرفه؟
حازم بغيظ: اه اعرفه بس هو من امتي بقى امجد وبتتغدي معاه ليه؟
شوق: اعتقد ان ده شيء ما يخصكش ولا ايه؟
حازم: يخصني ونص يا شوق بتتغدي معاه ليه؟
شوق: قولتلك ده شيء ما يخصكش، هاه عندك اسئله تانيه، بعد اذنك
سابته ودخلت وهو هيتجنن ومش عارف يعمل ايه؟

تاني يوم راحلها شغلهاوهناك ملقهاش في مكتبها وعرف انها عنده فراحلهم وطبعا بما ان هيا السكرتيره فالطريق فاضي لمكتبه، وقف بره الباب هيتجنن من صوتهم وهزارهم وضحكهم، واقف مخنوق لحد ما شافه بيقرب وبيحط ايده على خدها، هنا هو دخل
حازم: مكتب ده ولا حاجه تانيه؟
امجد: حضرتك تبقي؟
شوق: حازم باشا
امجد: اه ده ابو بنتك صح؟
شوق: ايوه هو.
حازم: ايوه ابو بنتها، عايز انت ايه بقى؟

امجد: والله سيادتك اللي في مكتبي فانت قول حضرتك عايز ايه؟
حازم: ارفع ايدك من عليها واياك تلمسها تاني
شوق: حازم انت جاي ليه وعايز ايه؟
حازم: جاي اخدك على البيت وانتي مش هتشتغلي تاني
شوق: وبصفتك ايه سيادتك بتتكلم؟
حازم: ابو بنتك
شوق: مش كفايه
حازم: يالا بينا
شوق: اسفه و اتفضل بقى من هنا وروح او روح هات بنتك
حازم مشي هيولع في نفسه، ومش فاهم ليه متضايق ان شوق هتعيش حياتها، وصورتها الجميله مش مفرقاه.

كل يوم على يكلمه عن الشغل وهو مركز مع شوق وامجد وحياتهم الخاصه واكتر حاجه جننته انه شوق كلمته بالليل علشان ياخد رهف لانها هتتعشي بره
شاهندا: خير مالها؟
حازم: سيادتها عندها date بره وعايزاني افضل مع رهف
شاهندا: وانت متضايق كده ليه؟ فين المشكله؟
حازم: بقولك خارجه مع راجل
شاهندا: ايوه وبعدين؟ انت غيران عليها ولا ايه؟
حازم: لا وانا اغير ليه بس الواد ده مش نازلي من زور
شاهندا: مش باين عليك المهم يالا نخرج؟

حازم: يعني بقولك مخنوق ومتضايق وبقولك شوق عايزاني اخد البنت وانتي بكل برود تقوليلي يالا نخرج
شاهندا: ايوه مشاكل شوق دي مليش علاقه بيهاانا عايزه اخرج مع جوزي وده حقي
حازم: مش وقته معلش انا هروح لرهف بعد اذنك
ساهندا: انت هتسيبي وتروحلهم.

حازم: بقولك والله ما ناقص ارحميني
سابها ونزل وهيا على اخرها، وصل كانت شوق لابسه وجاهزه وفي منتهي الجمال
حازم: انتي خارجه معاه؟
شوق: اه يا حازم امجد طلب ايدي وانا وافقت
حازم الدنيا كلها لفت بيه ومش عارف هو اتهيأله ولا سمع صح؟
حازم: افندم؟ قولتي ايه؟
شوق: قولت اللي انت سمعته امجد بيحبني وهنتجوز
حازم: وانتي متخيله بقى اني هوافق؟

شوق: انا مش قادره افهم انت بتفرض اراءك عليا ليه؟ بتتدخل في حياتي ليه؟ انت ملكش هنا غير رهف وبس
حازم: ماشي بس لعلمك رهف مش هتعيش مع جوز ام
شوق: بمعني؟
حازم: اعتقد كلامي واضح
شوق: هتاخدها مني؟ قولها يا حازم هتاخدها مني؟
حازم: انتي بتتضريني لده
شوق: يعني ايه؟ يعني ايه تاخدها، ، انت رمتنا من سنين وسافرت وراجع دلوقتي تطلب حقوق غريبه
حازم: انا ما رمتكيش انا مكنتش اعرف ببنتي.

شوق: واديك عرفت عملت ايه؟ جاي عايز جواز صوري؟ اعمل بيه ايه؟ هو انا مش بني ادمه في نظرك ومن حقي اعيش بقى ولا انت بس اللي من حقك تعيش؟ انا بنت صغيره ما فرحتشوما عشتش وفجأه لقيت نفسي حامل ولوحدي والدنيا كلها عطتني ظهرها بس وقفت وواجهت واتحملت وعندي امل ترجع تشيل الحمل مني بس انت رجعت وحطت حمل زياده ودلوقتي جاي تفرض اراءك عليا؟ انت ايه يا حازم؟ ايه كميه الانانيه دي؟ حس بغيرك بقى.

يدوب هيرد بس قاطعهم امجد اللي طلع
امجد: هو في ايه هنا؟
شوق: مفيش حازم كان جاي يفضل مع وهف لحد ما نرجع، بعد اذنك يا حازم يالا يا امجد
اخدها ونزل وسابوه واقف مكانه هيتجنن فضل كتير واقف باصص للسلم لحد ما فاق على صوت بنته
رهف: ايه متضايق؟ ده كان نفس احساس ماما لما بتيجي وتنزل لمراتك، كانت بتبقي زيك كده دلوقتي تفضل واقفه كتير باصه للسلم او الاصانصير اللي انت مشيت منه ومش عارفه تعمل ايه؟

سابته ودخلت وهودخل وراها
حازم: هتفضلي مخصماني لامتي؟
رهف: انا مش مخصماك، انا بس مش عارفه احبك تاني
حازم: رهف كلامك ده بيقتلني انا بحبك قوي
رهف: ومش بتحب ماما ليه؟
فجأه افتكر اول مره شاف شوق فيهاوحياته كلها مرت قدامه وفضل ساكت ورهف قامت من قدامه لان مفيش فايده فيه
هو فضل كتير سهران لحد ما شوق رجعت اخر الليل.

دخلت وهو بصلها، قد ايه جميله ورائعه؟ هو ازاي ما شفش جمالها ده؟ ازاي يابها تروح من ايده؟ امتي بطل يحبها اصلا؟ ليه شاهندا بيحاول يفتكرها بس صورتها باهته مشوشه قدامه؟ ليه حاسس ان الدنيا دي كلها تتلخص في تلات حروف ( شوق )وبس؟سبع سنين بيتعذب من بعدها وخيانتها ليه بس اهي الحقيقه بانت وهيا مخاناوش وفضلت تحبه امال ايه غباؤه ده؟ دنيته بتبدأ وتنتهي بشوق وبس، حياته بدأت اليوم اللي هيا دخلت فيها اوضته...

فجأه بقت الحقيقه واضحه وضوح الشمس قدامه
هوه متخطاش حب شوق ابدا، هيا حبه الاول والاخير
ولا حب ولا هيحب غيرها، شاهندا كانت مجرد مسكن للالام وبس، شاهندا كانت بديل لحب كبير قوي وفراغ رهيب مالي قلبه حاول يحط فيه شوق بس معرفتش تسد فراغ شوق، ...
اكتشف ان شوق بتتكلم
حازم: ايه بتقولي ايه؟
شوق: بقولك ممكن تروح دلوقتي
حازم قام وقف قصادها ويدوب هيتكلم لمح في ايدها خاتم
حازم: ايه ده؟

شوق: ده زي اللي انت حطيته في ايد مراتك فاكرو ولا؟
حازم: انتي بتحبيه؟
شوق: ما يخصكش
حازم: يخصني، انتي كلك على بعضك تخصيني، كنت متخيل حاجات وحاجات وكنت هايش في وهم وصحيت منه واكتشفت ان انتي الحقيقه الواحده في حياتي، انا بحبك انتي وبس
سكت واتقابلت عنيهم في لحظه صمت طويله كان نفسه هو تقطعها او تقول اي حاجه بس هيا ساكته اخيرا بصت للارض
شوق: احنا هناجوز قريب انا وامجد و.

قاطعها حازم بشفايفه ومنعها تتكلم وصحي رغبه مكبوته من سنين، صحي نار كانت متأججه بس مغطيها الرماد، نفس الرماد وشعلل النار من تاني
اخيرا بعد عنها واستناها تنطق او تقول اي حرف
شوق: حازم انا...

27-11-2021 02:59 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [17]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية القدر
رواية القدر للكاتبة الشيماء محمد جميع الفصول الفصل الثامن عشر والأخير

حازم كان مستني شوق ترجع من عشاها مع امجد سكت واتقابلت عنيهم في لحظه صمت طويله كان نفسه هو تقطعها او تقول اي حاجه بس هيا ساكته اخيرا بصت للارض
شوق: احنا هناجوز قريب انا وامجد
وقاطعها حازم بشفايفه ومنعها تتكلم وصحي رغبه مكبوته من سنين، صحي نار كانت متأججه بس مغطيها الرماد، نفس الرماد وشعلل النار من تاني اخيرا بعد عنها واستناها تنطق او تقول اي حرف
شوق: حازم انا...

حازم ضاممها بايده وكأنه فجأه لقيها ومش عايزها تبعد عنه تاني
حازم: انتي ايه يا شوق؟ قوليها، قولي اني كنت غبي وكنت متخيل نفسي تخطيت حبك بس انتي الاولي والاخيره انتي الحب كله، انتي عمري كله.

شوق بترجع لوري وهو بيقرب زياده، هيا خايفه تضعف تاني، خايفه تحن تاني، خايفه من جرح جديد، امجد فرصه ومش هتتعوض جاي ومادد ايده ليها وبيعرض عليها الامان والحب وبيعرض عليها انها يصالحها مع عيلتها ويروح لابوها يطلبها منه وحازم بيعرض عليها الحب اللي استنته سنين طويله، حازم متجوز وبيحب مراته
شوق: حازم انت متجوز.

حازم: ايوه متجوز بس بحبك انتي وبس ولا حبيت ولا هحب غيرك ومش فاهم انا ليه مكنتش شايف الحقيقه دي قدامي، شوق كفايه بقى ارجعيلي
حازم باسها تاني وهيا مره واحده بعدت عنه وكأنها اخدت قرار
حازم: شوق في ايه؟
شوق: في اني لابسه دبله راجل وراجل محترم كمان في ايدي وهو بيحبني وهيعوضني فلو سمحت
حازم: انتي بتحبيني انا وانا هعوضك انا يا شوق مش حد غيري
شوق: يااااه اتمنيت كتير اسمع الكلام ده منك.

حازم: واديني اهوه قدامك بقولهولك
شوق: اتأخرت كتير، كتير قوي
حازم: شوق
شوق: حازم ارجوك انا رتبت حياتي لو بتحبني ابعد عني وسيبني بقى اعيشها ارجوك...
حازم: طيب ما تفكريش فيا انا فكري في رهف
شوق: رهف شايفه كل حاجه وبعدين هيا اتعرفت على امجد وعلاقتهم كويسه زي علاقتها بيك اول ما اتعرفتو وحابه انو بيحب مامتها
حازم: وانا؟
شوق: انت الوقت اللي تحب تشوف بنتك تتصل بيا وتاخدها وترجعها وقت ما تحب.

حازم: يعني انتي مصره على طول تحرميني منك ومن بنتي؟
شوق: مش انا والدتك الاول اللي حرمتك مننا وبعدها انت بنفسك، انت ضيعتنا من ايدك ما تلومش غير مامتك ونفسك، ارجوك بقى تصبح على خير
سابته ودخلت اوضتها وهو فضل واقف كتير نش عارف يعمل ايه؟ مشي وفضل يلف كتير بالعربيه واخيرا لقي نفسه قدام بيت مامته الجديد نزل وراحلها وخبط عليها وفتحله جوزها
حسام: خير؟في حاجه؟
حازم: عايز اشوف والدتي ولا ممنوع؟

حسام: والدتك الفجر؟ هو انت مش متجوز!؟ ما تروح لمراتك؟
حازم: هينفع ادخلها ولا لأ سؤال بسيط؟
حسام: طبعا اتفضل
حازم دخل وحسام طلع اوضته ينام وينادي مراته
حسام: قومي شوفي الننوس بتاعك عايز ايه؟
صفيه: حازم ابني هنا دلوقتي؟
حسام: ايوه قومي وما تصحنيش
صفيه: حاضر
نزلت لابنها اللي كان تايه
صفيه: خير يا حازم في ايه حبيبي مالك؟
حازم: هو انتي ليه ما بتحبينيش زي اي ام ما بتحب عيالها؟ مش ابنك مثلا؟

صفيه قربت من ابنها ومسكت وشه بايديها
صفيه: حبيب قلبي انا بحبك اكتر من الدنيا وما فيها
حازم: بصراحه مش باين
صفيه: يا عمري انت ايوه انا مش زي كل الامهات في الاهتمام والحاجات دي ومش بعرف اعبر عن الحب ده بس انا بحبك اكتر من اي حاجه، حبيبي انت ابني الوحيد وماليش غيرك وبعمل على قد ما اقدر ممكن مايكونش كفايه بس بحبك
حازم: ليه بعدتي شوق عني؟ ليه حرمتيني من بنتي؟

صفيه: كنت خايفه انها تكون نصابه بتستغل ظروفك وبتمثل الحب عليك وبعدين انت كنت مشلول، ازاي عايزني اصدق انك عملت علاقه معاها وكانت نتيجتها الحمل ده؟
حازم: طيب ليه ما سألتينيش؟
صفيه: كنت فاكره اني كده بحميك، ما تخيلتش ابدا انها فعلا حامل منك وخفت اسألك اجرحك وعلشان كده اتصرفت من دماغي حازم: وعم خليل؟
صفيه: مكنتش بنام ابدا وهو محبوس وطلعته وعوضته وعوضت عياله.

حازم: امتي هتفهمي ان الفلوس مش كل حاجه وان ملهاش اهميه كده؟ امتي هتفهمي المشاعر والاحاسيس؟ امتي بقى هتحسي وتبقي زي باقي البشر، امي انا بتعذب وبتخبط في الظلام ومش عارف اعمل ايه؟كل حاجه بتضيع من ايديا، ولا قادر افضل مع شاهندا واحبها زي الاول ولا عارف ارجع لشوق حتى بنتي زعلانه مني، حياتي بتنهار حواليا.

صفيه ضمت ابنها: كل حاجه هتبقي كويسه ما تخافش، اهدي حبيبي وبنتك هتسامحك دي عيله لسه، وشوق لو بتحبك بجد هترجعلك
حازم: شوق هتتجوز يا امي
صفيه: ممكن تكون بتهددك بس
حازم انتعش امل جواه: بجد؟
صفيه: ليه لأ؟ بتحاول تخليك تغير فتجري عليها، تعال ارتاح هنا والصبح ربك يحلها تعال حبيبي
اخدت ابنها ودخلته اوضه وقعدت جنبه في السرير لحد ما نام ورجعت لجوزها اللي كان صاحي.

حسام: قالك ايه ماله؟ في حاجه في الشغل؟ اشتكالك من حاجه؟ قالك ايه انطقي؟
صفيه: براحه في ايه انت مالك؟ وبعدين هو مقالش حاجه كان تعبان بس ومحتاج يرتاح
حسام: يرتاح! ننوس امه، تصبحي على خير قلقتو نومي طلع النهار وحازم اول حاجه راح بيته كانت مراته نازله على الشغل شاهندا: كنت فين كده؟
حازم: كنت عند امي ونمت هناك
شاهندا: اممم ابقي كلمني بعد كده عرفني، انا نازله عايز حاجه؟
حازم: سلامتك.

نزلت وهو غير هدومه ونزل راح لشوق شغلها وهناك لقاها مع امجد في مكتبه بيشتغلوا بس بيضحكوا
امجد: خير استاذ حازم
حازم: عايز حبيبتي
امجد: ما اعتقدش انها موجوده هنا، دور عليها في مكان تاني حازم: شوق يالا، علشان خاطر بنتنا تعيش بينا
شوق: اسفه يا حازم انت صفحه وقلبتها ومش هرجعلها تاني، رهف هتتربي بينا بس بينا كلنا انا وانت وشاهندا وامجد وبدال اب وام اتنين هيبقوا اربعه، لو سمحت بقى ما تضايقنيش تاني.

حازم اتصدم من كلام شوق ومهما يحاول يعمل شوق بتصده المشروع السكني بتاع حازم خلص
على: الفرح بكره جهز نفسك لان وجودك مهم
حازم: ماليش نفس احضر افراح
على: كل العيال عايزينك وسطهم هم بيحبوك، وبعدين وجودك مهم انت ومراتك
حازم: ربك يسهل
روح وقعد مع مراته
حازم: بكره الفرح المجمع لكل العيال اللي انا متكفل بيهم اكتر من ١٠٠ عروسه وعريس ده غير تسليم الوحدات السكنيه
شاهندا: طيب كويس وبعدين؟

حازم: هيتعمل فرح كبير ووجودنا مهم
شاهندا: تقصد وجودك، انا ماليش في الافراح النوعيه دي سوري بيبي، تصبح على خير
حازم: تصبح على خير وخارجه رايحه فين سيادتك؟
شاهندا: بابا عامل سهره في البيت وانا رايحالهم
حازم: وانا ما عزمونيش ليه؟
شاهندا: انت بترفض كل السهرات هيعزموك ليه بقى؟
حازم: برضه كان المفروض يعزموني وانا اقرر احضر او لأ شاهندا: عايز تيجي يالا وما توجعش دماغي
حازم: لا متشكر تصبحي على خير.

هيا نزلت وهو نزل وراح لشوق وهناك قابل رهف اللي كانت عايزه حد يساعدها في الهوم ورك بتاعها فهو ساعدها ونوعا ما بدأت تحنله وتشتاقله خلصت وفضلت معاهم
حازم: شوق ممكن اطلب منك طلب؟
شوق: لأ اسفه
حازم: مش تسمعيه الاول؟
شوق: هتقولي نرجع لبعض
حازم: لا يا ستي
شوق: طيب اتفضل
حازم: انا سبق وحكيتلك عن المجمع السكني الكبير وقولتلك اني هجوز ١٠٠ شاب وشابه صح؟
شوق: ايوه صح
حازم: طيب المجمع خلص الشغل فيه وبدأنا نسلمه كمان.

شوق: بجد والله كويس ربنا يعينك يا رب
حازم: وبكره الفرح المجمع
شوق: اهممم
حازم: عايزكم تبقوا موجودين انتي ورهف ايه رأيك؟
شوق: ومراتك ووالدتك وعيله مراتك؟
حازم: الناس دي كلها ملهاش في الاعمال الخيريه، قولتي ايه؟
شوق: اكيد هاجي معاك، دي حاجه جميله قوي انك تدخل الفرحه في قلوب الشباب دي وتساعدهم، طبعا هاجي
حازم: خلاص الساعه ٧ هعدي عليكي تبقي جاهزه
شوق: ان شاء الله.

حازم مستني الفرح يجي بسرعه علشان يشوفها واهي فرصه يقرب منهم ويرجع الميه لمجاريها، الساعه ٧ بالدقيقه كان بيخبط على بابها واتفاجئ بأمجد بيفتحله بصله من فوق لتحت ودخل امجد: مبروك على المجمع ده، فكره رائعه وياريت كتير يعمل زيك، انا عن نفسي هساعد على قد ما اقدر، انت هتلهم كتير قوي بمشروعك ده حازم حاول يكرهه او يرد بعصبيه او باستهزاء بس الراجل محترم وبيفرض الاحترام حواليه هنا خرجت شوق ورهف قمرات جميلات خطفوا ابصار الرجاله.

شوق: احنا جاهزين
حازم: طيب يالا
شوق: يالا
بس اتفاجئ بيها بتمسك ايد امجد وبصلها باستغراب
حازم: ايه ده؟
شوق: ايه؟ امجد هيجي معانا وكمان عازم كذا واحد من رجال الاعمال بحيث الفكره تلهم الكل هنروح انا وهو وانت معاك رهف، اتمني مش تمانع؟
حازم بخيبه امل: براحتك يا شوق.

اخد بنته ونزل وشوق نزلت مع امجد وطول الفرح بيراقبوا بعض من بعيد لبعيد والاتنين مش مركزين نهائي امجد جاتله مشكله واضطر يمشي ويسيب شوق لحازم يروحها ودي كانت فرصته، روحوا وبنتهم نامت في العربيه وصلوا وشالها لحد ما حطها في سريرها وفضل واقف جنبها يتأملها وشوق جنبه
حازم: معقوله بطلتي تحبيني؟
شوق: مش عايزه جروح تانيه
حازم: بتحبي امجد؟
شوق: مش عايزه جروح تانيه.

حازم: دي مش اجابه، بتحبيه؟ بيحرك مشاعرك زيي؟ ايه المميز فيه؟
شوق: مش هيجرحني وحتى لو سابني برضه مش هيجرحني حازم: يعني مش فارق معاكي! ودي تبقي حياه دي؟
شوق: ارحم من الجرح مليون مره
حازم: انا لسه بحبك يا شوق، ب ح ب ك، بحبك
شوق بصتله وهنا هو قرب وباسها برقه وهيا محاولتش تبعد هيا فعلا بتحبه، باسها بعنف وبشوق وبلهفه ومره واحده بعدت عنه شوق: لو سمحت تصبح على خير
سابته وخرجت ويدوب هتدخل اوضتها كان مسكها جامد.

حازم: انتي ما بتحسيش ولا ايه؟ انتي ايه؟ انتي هتسيبي البني ادم ده انتي فاهمه ولا لأ؟
شوق بتحدي: لا مش هسيبه ووريني هتجبرني ازاي؟
حازم: هاخد رهف منك
شوق: هكرهك لاخر يوم في عمري
حازم: اكرهيني بس مش هخليكي تتجوزيه
شوق: لا هتجوزه وهخلف منه وبكره رهف تكبر وتكرهك اكتر واكتر هيا كمان
حازم مردش عليها وخرج، النهار طلع وصحي على تليفونه ومراته شاهندا: اقفل بقى الزفت ده، مش عارفه انام.

حازم قفل التليفون وماردش فتليفون البيت رن المره دي
شاهندا: يووووه رد لاحسن تكون السنيوره بتاعتك
حازم اتعدل فعلا ورد وكان على
على: مصيبه يا حازم مصيبه
جرس البيت بيرن وخبط مزعج جدا
شاهندا اتعدلت: يوووووه في ايه النهارده
حازم: على في ايه؟
على ملحقش يرد لان ظباط كتير قبضوا على حازم وخدوه بهدوم نومه حافي وسط ذهول من الكل شاهندا اتصلت بأبوها وبلغته وطمنها انه هيروح بنفسه، اتصلت كمان بأمه وبلغتها اللي حصل.

صفيه: حسام يا حسام
حسام: عايزه ايه؟
صفيه: انت بتعمل ايه وايه الشنطه دي؟
حسام: وانتي مالك انتي عايزه ايه؟
صفيه: حازم اتقبض عليه ليه؟
حسام: وانا اعرف منين انا؟
صفيه: انت مالكش يد في الموضوع ده؟
حسام: لا طبعا، ننوسك المسؤل عن كل حاجه...
في القسم
حازم: طيب فهموني في ايه وقابضين عليا ليه؟
الظابط: هتعرف كل حاجه عند وكيل النيابه اتفضل يا حلو.

حازم اخيرا وصل لوكيل النيابه اللي نوعا ما عامله باحترام شويه وكيل النيابه: اتفضل اقعد
حازم: يا ريت لو حد يفهمني ايه اللي حصل وانا مقبوض عليا ليه اصلا؟
وكيل النيابه: انت ما تعرفش ولا بتستعبط؟
حازم: لا طبعا معرفش انا جابوني من سريري على هن
اوكيل النيابه: اسف بس ده لان امثالك بيعملوا عملتهم دي ويهربوا بره البلد فعلشان كده جابوك بسرعه
حازم: ايه هيا بقى عملتي؟
وكيل النيابه: المجمع السكني اللي سيادتك عاملو.

حازم: ماله؟ وايه الغلط فيه؟
وكيل النيابه: الغلط ان اكتر من نصه انهار وحاليا بينتشلوا الجثث من تحته وفي حاله هرج ومرج قالبين الدنيا بعملك الخيري، مش فاهم انت ازاي اصلا قدرت تعمل كده؟ اللي زيك اللي بيلعب باعمار الناس وحياتهم المفروض يتشنق في ميدان عام علشان يبقى عبره لامثاله.

حازم ما سمعش ولا كلمه غير ان المجمع تنهار. وان في جثث مش مستوعب ايه اللي حصل؟ معقوله هو مسؤل عن موت ناس؟ معقوله عمله الخيري يتقلب شر بالشكل ده؟ مهما وكيل النيابه يتكلم الا ان حازم في دنيا تانيه خلص وكيل النيابه وحبسه على ذمه التحقيق، الدنيا كلها اتقلبت محامين من صفيه وعلى ومكرم حماه والكل مصر انه يخرج بس الظابط رافض لانه خايف انه يهرب ويرفض يخرجه لاي سبب حازم رفض يشوف اي حد غير على ومحاميه الخاص.

حازم: على ازاي ده حصل ازاي؟ ازاي؟
على: هو مش سيادتك سيبت المشروع لحسام باشا كنت متوقع ايه؟
حازم: بس ده عمل خيري
على: انت فتحتله الخزنه يسحب منها، يبقى يحط للمشروع ولا يملي جيوبه؟
حازم: يملي جيبوبه على حساب ارواح الناس؟

على: اللي زيه ما يفرقش معاهم الكلام ده، المهم حاليا نحاول نثبت ان انت مالكش يد في الموضوع ده وان حسام هو السبب حازم: لا طبعا المهم حاليا تروح المجمع وتساعد على قد ما تقدر وتعوض الناس دي وتعالج المحتاج معالجه قوم اتحرك،
على: انت هتاخد اعدام لو معرفناش نخرجك
حازم: وايه يعني؟ انا استاهل الاعدام انا سلمت ارواح ناس لكلب معدوم الضمير واهملت شغلي
على: بس ده مش جزاته الاعدام.

حازم: على ما تشغلش بالك بيا روح ساعد الناس انا مش فارق معايا نفسي
على: ليه يا حازم
حازم: هفرق مع مين هاه؟ امي؟ مراتي؟ شوق؟ بنتي؟كل دول انا ما افرقش معاهم فبالتالي حياتي مش مهمه فروح بقى ساعد الناس اتفضل
شوق تاني يوم اول ما راحت شغلها ودخلت لامجد
امجد: شفتي البيه بتاعك طلع فشنك
شوق: بيه مين؟
امجد رمي الجرنال من ايده قدامها وصوره حازم كبيره في نص الصفحه وعنوان انهيار المجمع الخيري
شوق: ده حصل امتي؟

امجد: الصبح، تصدقي كنت فاكرو محترم بجد
شوق: طبعا حازم محترم بجد، انا لازم اروحله بعد اذنك
امجد: تروحي فين؟ لا مش هتروحيله
شوق: لا طبعا انا لازم اقف جنبه انت ما تعرفش حازم، حازم ما يعملش كده ابدا
امجد: هو انا بيتهيألي ولا انا شايف خوف ولهفه عليه؟
شوق: ده ابو بنتي وده رابط بينا طول العمر
امجد: ابو بنتك بس ولا ابو بنتك وحبيبك؟
شوق: مش وقته يا امجد بعد اذنك.

جريت شوق لحبيبها تقف جنبه بس طبعا رفضوا يدخلوها وقالولها تيجي معاد الزياره راحت لعلي واترجته يخليها تشوفه ووعدها انه هيحاول يجيبلها زياره استمرت التحقيقات وصفيه خايفه ان جوزها يكون له يد في اللي بيحصل لابنها راحت تزوره
صفيه: حازم ايه اللي حصل؟
حازم بضحكه: انتي بتسأليني ايه اللي حصل؟ ما تروحي تسألي جوزك ولا صح ده انتي بتشوفيه ملاك باجنحه
صفيه: جوزي قال مالوش علاقه بحاجه خالص.

حازم: امال عيزاه يقول ايه؟ مستنيه ايه من نصاب زيه؟صفيه: انت ليه مصر انه نصاب ده انسان كويس
حازم زعق: امي انا هتعدم بسببه وانتي واقفه قدامي تدافعي عنه، بقولك ايه روحيله وما تجيش تاني هنا وروحي انسي ان ليكي ابن اتفضلي...
صفيه: حبيبي انت بتقول ايه بس استني
قاطعها: روحي لجوزك ومالكيش دعوه بيا، انتي عمر ما كان ليكي دعوه بيا فما تدخليش دلوقتي، اتفضلي.

حازم نهي الزياره وراح زنزانته بيفكر ايه اللي وصله لكل ده جه معاد اول محاكمه وراح حازم واتفاجئ بكميه صحافه مستنينه وهجوم فظيع عليه قدام المحكمه والبوليس قدروا يدخلوه بالعافيه كل حاجه ضد حازم في اول جلسه لان كل حاجه كان عليها امضته وكل الظروف ضده ومحدش متفاءل ابداالكل كان حاضر بس هوه ما شفش غير شوق اللي كانت موجوده بعيد بس هو شافها ما سمعش ولا كلمه من المحاكمه بس كان شايف شوق وبس وده اللي هامه اتأجل الحكم في القضيه بناءا على طلب محامي حازم اخدوه تاني للسجن بس عدي من جنبها فمدت ايدها لمسته ومسكت ايده فلمحه خاطفه بس كانت كفيله انها تشجع حازم رجع زنزانته واول زياره لشاهندا مراته ومعاها حد ما يعرفوش حازم: مين ده خير؟

شاهندا: ده مأذون هيطلقنا انا اسفه حازم بس مش هقدر افضل على ذمتك
حازم مكنش بيحب شاهندا بس تصرفها ده وجعه قوي
حازم: ممكن اسأل ليه؟ انتي مصدقه اني نصبت علشان اهرب بالقرض اللي اخدته؟
شاهندا: لا طبعا بس السمعه، صيدليتي هتتأثر وشغلي ومكانتي، ده غير بابا وشغله، مش هينفع لازم حل جزري حازم: صيدليتك؟ مش دي اللي انا عملتهالك ووقفتهالك على رجليها! وشغل بابا، للدرجه دي انا رخيص عندك وماليش قيمه نهائي؟

شاهندا: لا طبعا بس ده لازم ولو طلعت براءه ممكن ساعتها قاطعها حازم: ممكن ايه تتعطفي وترجعيلي
شاهندا: حازم افهمني
حازم: انا فاهم صدقيني ومقدر، على العموم انتي طالق ابدأ اجراءات الطلاق
مشيت شاهندا وهو فضل لوحده واخيرا جاتله زياره تانيه طال انتظارها
حازم: انا مش عايز اشوف حد لو سمحت
العسكري: بتقولك ان اسمها شوق ومعاها عيله اسمها رهف
حازم طار عليهم وهنا رهف قابلته زي ما كانت ديما تقابله
حازم: ليه جيتو هنا؟

رهف: علشان كان لازم اقولك اني بحبك قوي واني مش بحب حد غيرك واني عيزاك تطلع من هنا بسرعه، انت لازم تطلع يا بابا من هنا
حازم بدموع: انتي جايه تقولي بابا هنا؟ ليه مقولتيهاش بدري يمكن لو كنتي قولتيها!
شوق: انت قدها انت فاهم، ح
ازم: انا ماليش علاقه باللي حصل يا شوق
شوق: عارفه طبعا، بس انت حاليا في اختبار من ربنا ولازم تتحمل وربك مهما الحقيقه بتستخبي بتبان في الاخر المهم الصبر والثقه بقضاء ربنا.

حازم: ولو فضلت سنين لحد ما بانت؟
شوق: المهم انها تبان انت مش لوحدك
مسكت ايده فبصلها وملقاش الخاتم فيها
حازم: كان فيها خاتم؟
شوق: رجع لصاحبه انا قلبي وروحي وعقله سلمتهم لراجل واحد بس ومش عايزه غيره
حازم: الراجل ده عمره ما اتمني غيرك ابدا
شوق: طريقته غريبه في اظهار الموضوع ده
حازم: معلش استحملي غباؤه
شوق: استحمل وانا ورايا غيره!
حازم: انا بحبك
شوق: وانا بعشقك
ضمها حازم ليه وبنتهم اتعلقت بينهم.

على فضل وري حسام وجاب الموضوع من اوله وجاب كل الصنايعيه والمقاولين واثبت ان كل اللي الاتفاقات كانت مع حسام وان هو اللي دبر كل حاجه وطبعا مع الحساب اللي اترفع رصيده فجأه كان اكبر دليل واتقبض ليه وهو بيحاول يهرب
اما صفيه فطلقها ورماها بعد ما خلاها على الحديده وطبعا لان ابنها محبوس اتحطت في دار مسنين لان حالتها النفسيه اتأثرت جدا ودخلت نوع من انواع الانكار، ابنها محبوس وثروتها ضاعت وجوزها رماها...

حازم فضل محبوس فتره طويله لحد ما براءته اخيرا ظهرت واثبتوا ان حسام المسؤل واخيرا خرج براءه كانت شوق في انتظاره ورهف خرج حازم واتفاجئ بيهم في انتظاره واتفاجئ كمان بشاهندا واقفه منتظراه قربوا كلهم منه مسك ايد شوق وشال بنته وقربت منهم شاهندا
شاهندا: حمدالله على السلامه
حازم: الله يسلمك
شاهندا: انا اسفه يا حازم بس انا كنت مضطره
حازم: اسفك مقبول بعد اذنك
شاهندا: استني انا بحبك.

حازم: بتحبيني؟ طيب تيجي ازاي؟ انتي اتخليتي عني في كل مشكله حصلتلي؟ المره دي انا اقولك اسف شاهندا بعد اذنك اخد شوق ورهف وعلى كان في انتظارهم واخدهم
على: نروح فين؟
حازم: اي مكان يا على المهم يفضلوا جنبي
شوق: اطلع على شقتي يا على.

طلع على على شقتها وطلعوا وحازم كان جعان نوم فضل نايم كتير وصحي على ريحه اكل ورته قد ايه جعان خرج وقابلوا باحلي ابتسامه قعد وسط عيلته الصغيره واتعشوا مع بعض وبنتهم شويه ونامت حازم شد شوق عليه وضمها
حازم: يااااه اخيرا يا شوق؟
شوق: اخيرا حبيبي
حازم: انتي قولتي ايه؟عارفه كنت بحلم بيكي ليل نهار وانا في السجن
شوق: انسي بقى، انسي كل اللي فات المهم ان احنا مع بعض وبس
حازم ضمها وبس وبعدها عنه.

شوق: انت بتبعدني ليه؟
حازم: لاني عاهدت نفسي مش هلمسك غير وانتي مراتي وفي بيتي واوعدك اني هعملك فرح ما اتعملش لحد قبلك
وتاني يوم نزل وراح لابوها وحكاله حكايته كلها من ساعه ما عمل الحادثه لحد ما خرج من السجن ابوها كان جامد مش بيرق ولا بيحن ولا بيتهز.

حازم: اعتقد ان حضرتك جربت القسوه وعدم الحنيه على بناتك واعتقد انك اكيد لاحظت انها فاشله وان القسوه بتجيب نتيجه عكسيه، يمكن لو كنت اب حنين كانت بنتك ما استسلمتش لاول راجل حبها وبمكن كانت قالتلك اللي حصل وكنت انت تفهمت اللي حصل وكنا اختصرنا سنين طويله بس انت مازلت مصر على القسوه، بناتك بيبعدوا عنك اللي بتتجوز ما بتصدق تخرج وتمشي بعيد عنك واللي انت طردتها راجع نفسك بدال ما تموت لوحدك، اتفضل دي دعوه فرحي على بنتك اتمني تكون موجود وكفايه قسوه وعقاب وسامح ده ربك بيسامح.

سابه ومشي وراح يجهز لاحلي فرح لاحلي عروسه وفعلا اتعمل فرح وهم حضره كل اللي بيحب حازم وكل اهل شوق اللي حازم عزمهم كلهم.

راح اخد شوق وغمالها عنيها ودخلها قاعه الفرح وهناك شال الغمامه من على عنيها واتفجئت بأهلها كلهم واهمهم ابوها اللي حن ورق وعيط في حضن بنته وضم حفيدته، صفيه فضلت في دار المسنين تعاقب نفسها على غباءها بس حازم وشوق ورهف بيزوروها كل شويه، ، تسع شهور عدوا بالظبط كان في نونو جديد بيعيط في بيت حازم وفرحت رهف ان بقى ليها اخ جديد وهتبقي هيا الكبيره عليه...
تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7006 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4069 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3103 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 2977 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3423 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، القدر ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 04:06 صباحا