أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





رواية جراح الحب

في احدى العمارات المتوسطة توجد فتاه تبلغ من العمر 20 عاما، تقف امام النافذة تضع الهاند فري ف اذنيها تستمع الى الموسيقى و ..



26-11-2021 12:03 صباحا
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 






t21936_3101
في احدى العمارات المتوسطة توجد فتاه تبلغ من العمر 20 عاما، تقف امام النافذة تضع الهاند فري ف اذنيها تستمع الى الموسيقى وتندن وتبتسم برقة. اسمها نورهان وهي: فتاه جميله تتميز بالعيون العسلية الفاتحة والبشرة البيضاء والشفايف الوردية.

تدخل عليها نيرة، وهي: فتاه جميلة تبلغ من العمر 20 عاما وتتميز بالعيون البنى والبشرة البيضاء والشفايف الوردية.

نيرة تؤام نورهان
نيرة: عامله ايه يا جميل ؟
نورهان لم تسمع نيرة لانها واضعة الهاند فرى ف اذنيها
تدخل نيرة ثم تاخذ الهاند فرى من اذنيها
نورهان بغضب: مين اللى خد الهاند فرى ؟
نيرة: انا نيرة عماله اقولك عامله ايه وانتى ولا هنا
نورهان بضحكة: انا اسفة مسمعتش والله
نيرة بابتسامة: ولا يهمك انتى عامله ايه ؟
نورهان: الحمدلله كويسة

نيرة: انتى من امبارح شكلك مدايق فيكى حاجة احكيلى
نورهان: لا ابدا بس موضوع جوز ماما ابراهيم مدايقنى اوى وقعدتة معانا ف البيت تعبانى نفسيا
نيرة: انا كمان مدايقة بوجودة اوى بس هنعمل ايه ؟
نورهان: من يوم ما بابا مات وانا مشوفتش حاجه ف حياتى عدله
نيرة: الحمدلله ... بقولك ايه تيجى اذاكرلك شوية ؟
نورهان: اه ياريت عشان انسى اللى انا فيه
نيرة: ماشى هاتى ايدك
مدت نورهان يديها لنيرة ثم وصلو الى المكتب اجلستها نيرة ع الكرسى
ووضعت ع المكتب الكتب
نيرة: انا هروح اعملى نسكافية عشان انخنخ كدة تحبى اعملك معايا ؟
نورهان باتبسامة: اوك ماشى
وذهبت نيرة االى المطبخ لتصنع المشروب الساخن

في الشارع
يوجد شاب يقف ويتحدث ف الهاتف يدعى عمر
يصف الطريق الذى يقف فيه لصديقة يوسف
عمر: شاب وسيم وطيب يبلغ من العمر 24 عاما شعره طويل باللون الاسود يتميز بالعيون البنيه والبشرة الامحاويه
يدرس بكليه الحقوق
وبعد مرور ربع ساعة
يصل صديقة يوسف الى المكان المحدد الذى كان يصف له عمر
يوسف: شاب يبلغ من العمر 23 عاما وسيم يتميز بالعيون الخضراء والبشرة السمراء
عمر بتساؤل: كل دة بتوصل؟
يوسف: معلش المكان جديد عليا
عمر: اشطا يلا
يوسف: انت عايز ايه بقا هتودينى فين ؟
عمر: اصبر ع رزقك وانت تعرف
يوسف بنفاذ صبر: ماشى خلينى ماشى وراك كدة لغايه ما ان شاء الله اتشل بسببك
عمر: اخلص وبطل كلام ياد
وبعد دقائق معدودة يصلو الى المكان الذى يريد عمر اخذة اليه
ثم يقف عمر ويظل ينظر للاعلى
يوسف باستغراب: ايه يابنى انت جايبنى هنا ليه ؟
عمر: ششششششش استنه انت
يوسف بخفة: طيب انت باصص فوق ليه مستنى ملك الموت يجى يقبض روحك ؟
عمر: لا يا خفة باصص فوق عشان مستنى الملاك يبصلى
يوسف باستغراب: انت مجنون ... انت بتهزر صح وعمال بقا من امبارح بكرة عايزك ف موضوع مهم حاجة كبيرة اوى
وف الاخر جايبنى هنا افضل ابص للسما واستنى الملايكة
عمر بضحك: هههههههه وربنا انت اهبل
يوسف: طيب عرفنى انت يا ابو العاقلين احنا هنا بنعمل ايه ؟
عمر: شايف البلكونة دى رقم 3
يوسف: اه مالها هتاخد شقة ايجار جديد فيها
عمر: هيهيهيهيهي خفة يا واد
يوسف بثقة: من يومى
عمر: ششششش اسكت بقا
يوسف: والنبى يارب عوض عليا عوض الصابرين
عمر: اميين يارب
وبعد مرور 3 ساعات من الوقت
يوسف: ايه يابنى بقالنا 3 ساعات واقفين ايه الحوار انا تعبت
عمر: انت اللى حظك فقرى البت 24 ساعة واقفة هنا ومش بتدخل وانت اول ماجيت اهى مطلعتش تبص بصة
يوسف: بت مين ؟
عمر بابتسامة: اللى هرتبط بيها ان شاء الله
يوسف: وانت تعرفها منين بقا احكيلى
عمر: لسه متعرفناش بس كل يوم بعدى من الحتة دى وانا رايح الكليه والقيها واقفة تضحكلى
يوسف: وحيات ابوك
عمر: هههههههههه وحيات ابوك
يوسف: طيب انا تعبت

ف بيت نورهان
تجلس الام امام التلفاز ويجلس بجوراها زوجها ابراهيم
ابراهيم: اعمليلى كوبايه شاى يا ساميه
ساميه: من عنيا
ذهبت ساميه الى المطبخ
يظل ينظر ابراهيم يمينا ويسارا وامامة وخلفة حتى يتأكد انه بمفردة ثم يذهب الى غرفة نورهان
ثم فتح الباب ودخل
نورهان: مين دخل ؟ نيرة ؟
ابراهيم ينظر لها ويبتسم: لا مش نيرة
نورهان: عمو ابراهيم حضرتك دخلت ليه هنا ؟
ابراهيم: عايز فلوس
نورهان: نعم فلوس ايه ؟
ابراهيم: شوفيلك همة بدل ماانتى قاعدة كدة طول الليل اشتغلى انا مش قادر اصرف عليكى انتى واختك وامك وانتو مش صغيرين
نورهان بدمعة: اولا حضرتك عارف الظروف اللى انا فيها مينفعش اشتغل
وثانيا احنا مش بناخد من حضرتك فلوس انت اللى بتاخد من ماما اللى بتشتغل ياعينى وتتعب ف البيوت وانت تاخد الجاهز
ثالثا دة والاهم انت مش من حقكك تقعد معانا هنا ف البيت احنا بنات وانت راجل غريب علينا

دخلت ساميه المطبخ لتلتقى بنيرة
نيرة: ايه يا ماما عايزة حاجة اعملهالك وانا واقفة
ساميه: اه اعملى كوبايه شاى لابراهيم
نيرة: لا يا ماما انا لو كنت هعمل حاجة فهعملها ليكى لكن لعمو ابراهيم مستحيل
ساميه: ليه كدة يا نيرة دة بيحبكو اوى وبيخاف عليكو
نيرة: ماما احنا وافقنا تتجوزى من بعد بابا عشانك انتى ورضينا تدخلى علينا راجل غريب وكفايه اللى حصل لنورهان
ساميه: طيب اهدى خلاص يا حببتى ... ايه الزعيق دة ؟
نيرة بخضة: دة صوت نورهان
جريت ساميه ونيرة لغرفة نورهان
باقي فصول رواية جراح الحب
تاااابع اسفل
 
 



26-11-2021 12:03 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [1]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية جراح الحب
رواية جراح الحب

للكاتبة إيمان ضانا

الفصل الثاني

ف غرفة نورهان
ابراهيم بزعيييييييق: انتى بتطردينى يا بت ؟
تدخلت نيرة وساميه
نيرة: ف ايه يا نور
نورهان تبكى بحرقة ولا تتكلم
ساميه بتساؤل: ف ايه يا ابراهيم ؟
ابراهيم: بنتك بتطردنى يا يا ساميه
ساميه: اييييييه ليه يا كدة يا نورهان ؟
نورهان ببكاء: والله مقولتلو حاجة
ابراهيم: انتى بتكدبينى
نورهان بعصبية: انا مش بكدب حتى اساليه هو دخل هنا ليه مش كان برة ؟
نيرة: عمو ابراهيم حضرتك كنت برة ايه اللى دخلك هنا ؟
ابراهيم: كنت كنت ... انا كنت بطمن عليها
نورهان: والله ما حصل دة بيضحك عليكو
ابراهيم: انت بنت قليله الادب
نيرة: لا يا عمو انا مسمحلكش انك تقول علينا كدة ماما طلعيه برة
ساميه: تعال يا براهيم نطلع
وذهبو للخارج


ذهب عمر الى البيت ثم جلس على احدى الكراسى
وظل يفكر قليلا حتى جاءت الام وقالت
يسرى: مالك يا حبيبى قاعد كدة ليه ؟
عمر: عادى يا ماما
يسرى: مروحتش شغلك ليه ؟
عمر: وانتى بتسمى اللى بعمله كل يوم دة شغل !
يسرى: قول الحمدلله يا عمر احنا احلى من ناس تانية كتير
عمر: الحمدلله ... انا صعبان عليا بابا الموظف الغلبان اللى بيشتغل يوم و 10 لاء
يسرى: دة قدرنا وقدر ربنا احنا نعمل اللى ربنا اداهولنا ف حاجات كتير احنا نمتلكها وف ناس تانية معندهاش
اللى احنا نمتكله دة ونفسها فيه
عمر: ونعمة بالله ... هدخل انام شوية واصحى اذاكر عشان الكليه بكرة
يسرى: ماشى يا حبيبى ربنا معاك يا رب
قام عمر من مكانة وتوجه نحو امه وقبلها من وجهها
ثم قال ف حنان
عمر: ربنا يخليكى ليا يا ماما انا عايش بدعويكى دى والله ادعيلى طول ما انتى قاعدة
يسرى: دعيالك يا حبيبى قلبى وربى راضين عليك ليوم الدين
ابتسم عمر لوالدتة ثم دخل الى غرفتة

عند نورهان ونيرة
نورهان ما زالت تبكى بشدة وتقول
نورهان ببكاء: والله ما قولتو كدة خالص
نيرة: معلش يا حببتى انا مصدقاكى
نورهان: وماما مصدقاه هو
نيرة: سيبك من ماما دلوقتى هو انا مش كفايه ولا ايه ؟
نورهان: لا طبعا يا قلبى
نيرة: هو كان عايز ايه ؟
نورهان: طلب فلوس
نيرة: هو مش مكفيه ؟
نورهان باستغراب: ايه دة انتى بتديلو من معاكى ؟
نيرة: اه عشان يسكت دة ممكن يفضحنا ف الشارع
نورهان: ياااااااالله مش كفايه ماما بتديلو انتى مالك بقا ؟
نيرة: طب اعمل ايه ربنا يتوب علينا ونعيش لوحدنا
نورهان: ياااارب عشان انا زهقت
نيرة تبتسم: ماشى يا حبى يلا نبداء بقا
نورهان: هى الساعة كام ؟
نيرة: يجيلها 6 ونص كدة
نورهان: طيب انا عايزة انام
نيرة: ومالو تعالى يا حببتى
نورهان: انا عارفة انى حمل تقيل عليكى اوى معلش كله ف ميزان حسناتك
نيرة: ايه اللى بتقوليه دة يا نؤنؤ هو انا مش اختك عيب كدة
نورهان: انتى الحاجة الحلوة اللى حصلت ف حياتى من ساعت ما بابا مات
نيرة: الله يرحمة ... يلا بقا نامى
نورهان: ممكن اطلب منك طلب ؟
نيرة: طبعا
نورهان: نايمينى ف حضنك كانك مامتى
نيرة مبتسمة: ماشى تعالى
ونامو الاختان ف احضان بعضهم

 

صباح يوم جديد
يرن هاتف عمر مرارا وتكرارا ولم يجيب
بعد فترة قصيرة يستيقظ عمر ع طرق الباب
عمر بنعاس: ادخل
تدخل الام يسرى ثم تقول
يسرى: كفايه نوم بقا يا حبيبى عشان تروح الجامعة
عمر: والله مانمت من امبارح سيبينى شوية وانا لو لقيت نفسى كويس هروح الكليه
يسرى: طيب وصاحبك اللى برة دة اقوله ايه ؟
عمر: يوسف برة ؟
يسرى: اه بيقول اتصل بيك كتير ومش بترد
امسك بهاتفة ثم نظر ليجد 25 مكالمة فائتة
عمر: يا خبر خلاص يا ماما هلبس واجى
يسرى: ماش يا حبيبى
بعد ربع ساعة ظهر عمر ثم خرج ليوسف
يوسف: كل دة عشان تلبس وكمان مش بترد
عمر: والله مسمعت الموبايل خالص
يوسف: صحى النوم يا خويا وايه اللى خلاك سهران امبارح ؟
عمر: عرفت منين ؟
يوسف: من امك
عمر: ما تحترم نفسك يالا
يوسف: انا اقصد من السيدة الوالدة يعنى اكيد مقصدش
عمر: امممم ماشى
يوسف: دايما دماغك راكبه شمال
عمر: مخلاص بقا يلا ننزل
يوسف: يلا

 

عند نيرة ونورهان
نيرة: خلصتى يا نور ؟
نورهان: اه خلصت بصى شوفى شعرى مظبوط كدة ؟
نيرة: لا هاتلى المشط اسرحلك الحتة دى
اعتطها الفرشاة
وبداءت بتسريح الشعر وبعد دقايق انتهت
نيرة: كدة قمر يلا عشان نلحق المحاضرة
نورهان: ماشى يلا
وخرجوالاتنين
ف الصاله
ابراهيم: يا مرحب بالناس اللى معاها فلوس
نيرة بنفاذ صبر: يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم ع الصبح انا مش لسه مدياك من كام يوم
ابراهيم: عايز تانى اكيد الفلوس خلصت
نورهان: نفسى اعرف انت بتعمل اييه بالفلوس دى ؟
ابراهيم: خليكى ف اللى انتى فيه يا بتاعة المذاكررة هو دة اللى انت فالحة فيه
نورهان: والله يبقى احسن ماخد الفلوس من الناس والله وااعلم بتعمل بيها ايه ربنا يستر تكون عامل مشكله ولا مصيبة
نيرة: خلاص يا نور يلا نلحق المحاضرة
ابراهيم: استنو ! مش هتنزلو من هنا غير وانا معايا فلوس
نيرة: اووووووف عايز كام ؟
نورهان: انتى هدتيلو بردو
نيرة: خلينا نخلص
ابراهيم: عايز 200 جنية
نيرة: اييييييه انت شايفنى قاعدة ع بنك
ابراهيم: خلاص عشان القمر دى خليها 150 اظن دة عرض جديد نزلت 50 جنية مرة واحدة
نيرة: هى 50 جنية ومعيش تانى
ابراهيم: انتى هتقوليلى ع قلبك اد كدة ومخبية
نيرة: امسك اهى وياريت متقولش ع فلوس تانى سلام
ابراهيم: سلام يا قطة

 

ف كافتيرية الجامعة
يوسف: يوووو نسيت الموبايل ف العربية
عمر: اعملك ايه يعنى ؟
يوسف: ولا حاجة يا عم انا هروح اجيبة
عمر: اشطا
ذهب يوسف ولكن فجاءة تصرخ فتاه بشدة
يوسف: معلش انا اسف مكنش اصدى
بداءت الطلبه تتجمع
الفتاه: ف ايه يا نيرة حصل ايه ؟
نيرة ببكاء: ااااه رجلى انت مش شايف يعنى
يوسف: خلاص يا انسة والله مكنت اقصد حاجة زى دى
الفتاه: طيب لو سمحت ممكن تقومها
يوسف: حاضر هاتى ايدك
رفضت نيرة بشدة وحاولت القيام ونجحت ف ذلك
امسكت بيد نورهان وذهبت
يوسف: البت دى مجنونة ولا ايه ؟
وذهب يوسف ليأخد الهاتف من السيارة

 

ف الكافتريا
جلست كلا من نيرة و نورهان ع المقعد ثم بدا الحديث بينهم
نيرة: انا جعانة اوى تحبى اجبلك اكل معاايا
نورهان: ماشى هاتيلى سندوتش و عصير
نيرة: اوك خليكى هنا
نورهان: ماشى
ذهبت نيرة
وبقت نورهات ف مكانها
وضعت الهاند فرى ف اذنيها واشغلت اغانى حزينة ونظرت ارضا

 

من ناحية اخرى
عمر جالس ع احدى المقاعد ثم يظل ينظر يمينا ويسارا وخلفة ليبحث عن يوسف الذى تأخر كثيرا
ثم وجد الفتاه الذى يحبها كثيرا تجلس ع احدى المقاعد واضعة الهاند فرى ف اذنيها
لم يصدق نفسة فرح كثيرا
ثم توجة نحيتها
ووقف امامها ويقول
عمر: سلام عليكو
ظلت ثانيات ولا تجيب
ثم كرر حديثة مرة اخرى واعلى من صوتة
عمر: احم احم السلام عليكو
ولكن لا حياه لمن تنادى
لم تستمع نورهان لانها تضع الهاند فرى ف اذنيها والصوت عال
تضايق كثيرا من اسلوبها ثم ذهب

 

عند يوسف
اخد يوسف الهاتف وتوجة نحو الكافتريا وطلب فطار
وبعد مدة قصيرة ذهل مما حدث
نيرة: انا اسفة انا اسفة جدا مكنتش اقصد
يوسف: انتى عامية بقا كل شوية تطلعيلى
نيرة بذهوب: انت تانى استغفر الله العظيم يارب
يوسف: دة بدل ما تقولى انا اسفة ولا تعتذرى
نيرة: انا اعتذرتلك
يوسف بعصبية: طب قوليلى اعمل ايه ف المصيبة دى ؟
نيرة بزعيق: وانا مالى اعملك ايه يعنى ؟
يوسف: نعم ياختى امشى ازاى كدة ؟
نيرة: وانا اعملك ايه تحب اقولك اقلع القميص اغسلة لحضرتك
يوسف بنفاذ صبر: انتى بنت مهزقة
وذهب من امامها
ذهلت من طريقة كلامة وتضايقت اكتر واكتر

 

ذهب يوسف الى صديقة عمر وجلس امامة وظهرت علية علامات الضيق
يوسف: ايه ياض مالك ؟
عمر: ...
يوسف: انت ياااااض
عمر: ايه يا عم
يوسف: ايه سرحان ف ايه ؟
عمر: ولا حاجة
يوسف: هو انا لسه متعرف عليك من يومين قول مالك واخلص
عمر: هههههههههه ايه دة ههههههههههه
يوسف: عجبك اوى ياخويا
عمر: هههههههه شكلك مسخرة مين اللى عمل فيك كدة ؟
يوسف: بت كل ماروح ف حتة الاقيها ف وشى اول مرة وقعت عشان خبطتها من غير ما اقصد
عمر: ههههه وتانى مرة
يوسف: دلقت عليه العصير والاكل زى مانت شايف
عمر: مممممممم
رجع تانى لشرودة
يوسف: تانى ياض مش هتعرف تضحك عليه قولى مالك ؟
عمر: فاكر البنت اللى قولتلك عليها وجبتك تحت بيتها وساعتها مطلعتلش من البلكونة ؟
يوسف: اه مالها !؟ دلقت عليك عصير بردو ههههههههههه
عمر: هاهاهاها خفة طب مش هقولك بقا
يوسف: خلاص اهو سكت
عمر: طلعت معانا هنا ف الجامعة
يوسف: يا راجل طيب ودى حاجة تزعلك ؟
عمر: لا طبعا انا قولت اروح اكلمها مردتش عليه ولا حتى بصتلى
يوسف: ولا يهمك يا برنس قولى هى فين ؟
عمر: اللى قاعدة هناك دى
يوسف: خبر اسسوووووووود
عمر: ايه ياض شوفت عفريت
يوسف: لا دى قمر اوى
عمر: ماتحترم نفسك ياض
يوسف: هههههههههه انا اصلا مش شايفها
عمر: ياااد اللى هناك دى
وشاور عليها
يوسف: خبرررررر اسووووووود ومنيل عليك وعليا
عمر: لا دة انت عايز تضرب بقا
يوسف: ياعم دماغك شمال ... عارف مين دى ؟
عمر: لا نفسى اعرف
يوسف: دى صاحبة البت اللى دلقت عليه العصير
عمر: والله بجد طيب كويس روح كلمها بقا
يوسف: استنى استنى هى دى اللى بتحبها ؟
عمر مبتسم: اااااه
يوسف: عمر انت تعرف ظروف البنت دى ؟
عمر: ايه مالها

26-11-2021 12:04 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [2]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية جراح الحب
رواية جراح الحب

للكاتبة إيمان ضانا

الفصل الثالث

يوسف كاد ان يتكلم ف لحظة وصمت
يوسف:...
عمر: مالها يااد
يوسف: لا ولا حاجة
عمر: طب يلا المحاضرة هتبداء
يوسف: اوك يلا

عنند نورهان
وصلت نيرة ثم جلست بغضب
نورهان: نيرة انتى جيتى
نيرة بزعل: اه
نورهان: طب يلا ناكل
نيرة: مفيش اكل
نورهان: مجبتيش اكل ليه امال واقفة كل دة ومجبتيش حاجة
نيرة: بعد ما جبت الاكل ادلق كله
نورهان: معلش حصل خير هو دة اللى مدايقك يعنى
نيرة: لا عشان العصير والاكل ادلق ع الواد اللى وقعنى من شوية
نورهان: يالهوووى دايما مش بتسكتى غير لما تاخدى حقكك
نيرة: انتى فاكرة انى كان اصدى اخد حقى بالعمله دى لا والله
نورهان: طيب مالك بقا خدتى حقكك وزيادة ومن غير قصد
نيرة: اصل الواد قالى كلمة معجبتنيش خالص


نورهان: شتمك ؟
نيرة: اه قالى انتى بنت مهزقة
شهقت نورهان: دة قليل الادب
نيرة: الحمدلله ع كل شئ
نورهان: ماهو اللى يصطبح بوش الاستاذ ابراهيم لازم يبقى يومة اسود
شهقت نيرة: يالهووووووى المحاضرة بداءت من 10 دقايق
نورهان: يالهوى طب يلا نلحق
نيرة: يارب بس الدكتور ميرخمش

 

ف بيت نورهان ونيرة
ابراهيم: ايه دة جيتى بدرى النهاردة يا سامية
ساميه بتعب: انا خلاص مش هشتغل الشغل دة تانى
ابراهيم: نععععععم امال اخد فلوس من مين وناكل منين ؟
ساميه: دة بدل ماتقولى انا هنزل اشتغل بدالك واصرف ع البيت
ابراهيم: ها او او اااااااااااو
ساميه: عجبتك بقول نكتة انا
ابراهيم: انتى عايزانى اشتغل واصرف ع بناتك واصرف عليكى انتى بتهزرى
ساميه: ليه بقا ان شاء الله مش انت الراجل بردو
ابراهيم: طبعا الراجل واللى يقول غير كدة يبقى اخر يوم ف عمرة
ساميه: من الاخر كدة انا قولت كلمة واحدة مش هروح هناك تانى
ابراهيم: خلاص نشوفلك شغل ف فيلا تانيه
ساميه: انت ايه معندكش دم انا مش هشتغل تانى ابدا ف شغل الخدامين دة انا متعلمة يعنى اشتغل ششغلانة اكبر من دى ومحترمة
ابراهيم: هييييييييهيهيى جتها نيلة اللى عايزة خلف اانا داخل انام شعايز دوشة خالص

 

ف الجامعة
طرقت نيرة الباب عدة مرات ثم فتحت الباب
نيرة: دكتور ممكن ندخل
الدكتور: اتاخرتى لييه يا انسة منك ليها
نورهان: احنا اسفين يا دكتور حصلت مشكله برة
الدكتور: اتفضلو
دخلت نيرة وامسكت بيد نورهان حتى وصلو الى اقرب مقعد واجلست نورهان ثم جلست هى الاخرى
الدكتور: اعملو حسابكو ف امتحان الاسبوع اللى جاى
وبداء بالشرح
ثم انتهو من المحاضرة بعد 2 ساعة

 

ركب السيارة كلا من يوسف وعمر
ونظر يوسف الى عمر الذى كان يفكر وسالة
يوسف: بتفكر ف ايه ؟
عمر: بفكر اتقدملها شكلها محترم ومش بتكلم اى حد وخلاص
يوسف: احم احم
عمر: ايه مالك مش عاجبك الكلام
يوسف بأرتباك: لا انا بس عندى حموضة
عمر: اه بحسب
يوسف: بقولك طيب انت مخدتش بالك ف حاجة فيها كدة غريبة
عمر: حاجة زى ايه ؟
يوسف ف نفسة: طيب اقولك ازى بقا ولو قولتله هيزعل
يوسف: لا انا بسالك بس عشان نطمن يعنى
عمر: بالعكس انا شايفها ملاك ومؤدبة اوى كفايه انها ماشية او قاعدة باصة ف الارض
يوسف: ااااه
عمر: هكلم بابا وماما وانت تيجى معانا نتقدملها
يوسف ف نفسة: يا خبرررر
يوسف: اممممم ماشى
عمر: تفتكر هيرفضو
يوسف: ليه دة انت قمر ياض والبنات هتموت عليك
عمر: من ناحية الشكل تمام لكن المصاريف يعنى تفتكر هيوافقو ع واحد زية ساقط سنة رابعة ودى تانى سنة ليه
يوسف: عمر انت مسقتش بمزاجك ولا اهمال منك
عمر: عارف عشان ام الدكاترة عايزين كتب كل شوية وانا مش معايا فلوس وحكاية الخناقة اللى حصلت مع تامر
يوسف: الحمدلله بس انت دلوقتى ف رابعة وبتشتغل سكرتارى ف مكتب من اكبر المحامين ف مصر وكلها سنة وتبقى انت مكان المحامى دة
عمر: يارب يا جوو يارب
--------
وصل كلا من نيرة ونورهان
ثم دخلو
نيرة بتساؤل: ماما انتى جيتى بدرى ليه حصل حاجة ؟
ساميه: لا يا حببتى محصلش حاجة
نيرة: امال جايه بدرى ليه
ساميه: هقعد من الشغل
نيرة: ليه ف حد دايقك
ساميه: محدش عملى حاجة بس انا زهقت من الشغل دة
نيرة: خلاص يا ماما انا هنزل اشتغل ف الايام اللى معليش فيها محاضرات
ساميه: ليه يابت كانت امك ماتت
نيرة: بعد الشر عليكى
ساميه: ادخلى انتى لاختك وربنا هيحلها من عندة
نيرة بابتسامة: ماشى يا ماما

 

وصل عمر الى بيتة
طرق الباب لتفتح والدتة
يسرى: حبيبى ى ى
عمر: ازيك يا مصر
يسرى: هههههه بتتريق على امك
عمر: تؤتؤ هو انا اقدر ... بابا مقلش هيجى امتى انهاردة ؟
يسرى: لا ودة من امتى ؟
عمر: ايه يا ماما بدردش عاتى
يسرى: فى حاجة حصلت انهاردة ؟
عمر: ليه يتقولى كدة ؟
يسرى: فيك حاجة غريبة
عمر: زى ايه ؟
يسرى: مش عارفة بس طالما بتسأل كدة يبقى حاجة فعلا
عمر: اه هو فى حاجة بس انتى وشطرتك قوليلى حاجة حلوة ولا وحشة ؟
يسرى: لا ربنا مايجيب حاجة وحشة ابدا بس هو ف حاجة وحاجة مفرحاك كمان
ثم اكملت بفرحة اوعى تقولى انك لقيت بنت الحلال
عمر: هههههههههه هو الكلام مكتوب ع وشى
يسرى: يبقى ف عروسة فعلا
عمر بضحكة: اه
يسرى: لولولوولووووولووووى
عمر: هششششش اسكتى يا ماما
يسرى: فرحنالك يا حبيبى
عمر: هو احنا لسه اتقدمنالها
يسرى: نروح يا حبيبى نروح
ثم طرق الباب
لتفتح يسرى لتجد والدة
احمد: ايه صوت الزغاريد دى يا يسرى وانا طالع الاقى الجيران يقولولى مبروك
يسرى: اصل انت متعرفش حاجة
عمر: ادخل يا بابا الاول

ثم يدخل الاب
احمد: فهمونى في ايه ؟
يسرى: ابنك هيخطب
احمد: لا ليكى حق تزغرطى
عمر: ههههه محسسنى انى عيل صغير
احمد: وانت تقدر تكبر علينا ياد
عمر: لا تبعا يا بابا وانا اقتر
يسرى: ههههه قولى بقا شوفتها فين وعرفتها منين ومعاك ف الكليه ولا ف الشغل وووو...
عمر مقاطعا: ايه يا ماما اهدى شوية
احمد: براحة ع الواد يا يسرى
يسرى: سكت اهو اتفضل قول
عمر: ولا حاجة انا شوفتها طالعة البيت وسألت عليها بواب عمارتهم وقالى
فلاااااااش باااااااك
وهما راجعين من الكليه
عمر: اقف هنا يا يوسف
يوسف: ليه ياعم
عمر: اقف اخلص
وقف يوسف السيارة
ونزل عمر ويوسف
يوسف: خد هنا ياد رايح فين ؟
عمر: اسكت ... سلامو عليكو
بواب العمارة: وعليكو السلام ورحمة الله وبركاتة اؤمر يا باشا
عمر: الامر لله وحدة
البواب: ونعمة بالله فى شئ حاجة يا بية
عمر: انا مش بيه قولى يا عمر
البواب: عاشت الاسامى يا بية
عمر: ربنا يخليك بيه تانى ... المهم انا كنت جاى اسال على بنت ف العمارة هنا ف الدور التالت
البواب: مين الانسه نيرة بنت ابراهيم باشا
عمر بابتسامة: هى اسمها نيرة
البواب: ايوى يا بيه عملت شى حاجة لحضرتك
عمر: لا لا انا كنت عايز اتقدملها كنت بسال عليها ايه رايك
البواب: والله يا بيه دول ناس محترمة جوى جوى ملهمش دعوة باى حد والانسه نيرة بنت طيبة جوى جوى عارف شايف ابنى الصغير اللى هناك دة
عمر ويوسف ينظرون اللى المكان
عمر: اه ربنا يخليلهولك
البواب: الله يخليك يا بيه كانت تطلع من هنا ولو شافت الولد ابنى تديلة فلوس هى والانسه نورهان
عمر بابتسامة: يعنى اجى اخطبها ع ضمانتك
البواب: ايوى يا بيه
عمر: ربنا يخليك
ثم يبحث فى جيوب البنطلون وياخد عدة نقود ويعطيها للبواب
عمر: اتفضل وشكرا جدا
البواب: الشكر لله يا بية ملهوش لازمة والله يا بية
عمر: خليهم معاك يمكن تحتجهم
البواب: مستورة والحمدلله
عمر: خلاص اديهم لابنك سلام عليكو
البواب: وعليكو السلام يا بيه ربنا ينولهالك يا بية وتبجى من نصيبك
بااااااااك
عمر: بس كدة
يسرى: لولولولوى
احمد وعمر: ههههههه ههههههه

26-11-2021 12:04 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [3]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية جراح الحب
رواية جراح الحب

للكاتبة إيمان ضانا

الفصل الرابع

عند نورهان
نيرة تدخل لاختها
نيرة: مال الجميل
نورهان: ماما مالها يا نيرة
نيرة: ولا حاجة هتقعد من الشغل
نورهان بفرحة: بجد والله
نيرة: اه والله ايه الفرحة دى كلها
نورهان: اخيرا ماما مش هتتعب ف بيوت الناس تانى وتخلى عمو ابراهيم هو اللى يصرف ع البيت
نيرة: هههه والله انتى غلبانة اوى انتى فاكرة يعنى عمو ابراهيم هيشتغل
نورهان: شوفيلى اى شغلانة ينفع اشتغلها ف البيت
نيرة: ليه يا حببتى انتى ناقصك حاجة
نورهان: لا
نيرة: طيب نفسك ف حاجة عايزة تجبيها
نورهان مبتسمة: هو انتو بتخلونى محتاجة حاجة
نيرة: خلاص اديكى قولتيها مش عايزة اسمع الكلمة دى تانى ويلا عشان نغير ونذاكر
نورهان: ماشى

 

عند عمر
الباب يطرق عدة مرات
تفتح يسرى لتجد هبه
هبه: بنت رقيقة جدا تبلغ من العمر 22 عام امحاويه واعيونها جذابه بشدة ولكنها عاشقة لعمر
هبه: طنط بتزغرطى ليه انا سامعة من اول الشارع
احمد: هههههه عمال اقولها اسكتى
يسرى: تعالى ادخلى يا بنتى
لتدخل هبه وتسلم ع احمد
هبه: ازيك يا عمو
احمد: الحمدلله يا بنتى
هبه: دايما ... ازيك يا عمر
عمر: تمام ازيك انتى
هبه: انا تمام طول مانت / اصدى طول ماانتو تمام
احمد: هتكلم اهلها امتى
هبه: اهل مين يا عمو بردو معرفتش كنتى بتزغرطى ليه
يسرى: اصل عقبالك كدة يابنتى عمر واخيرا هيخطب
لتسقط هذة الجمله كالصاعقة عليها وتتحول ملامحها الرقيقة الى الشريرة ثم تقول
هبه: مبروك متنسوش تعزمونى ع الخطوبه
احمد: لا واحنا نقدر يا بنتى
هبه: انا هنزل سلام
يسرى: استنى يا حببتى انتى لحقتى
هبه: معلش يا طنط اصلى مقولتش لماما
يسرى: طيب حتى اقعدى الشاى ع النار
هبه بدموع: مرة تانيه ياطنط مع السلامة
يسرى: الله يسلمك
لتغلق هبه الباب بعنف وتمشى خطوتان
وتجلس ع درجة سلم من سلالم العمارة
ثم تبكى بصمت بحرقة

 

عند نورهان
الباب يطرق عدة مرات
لتفتح ساميه وتجد البواب
البواب: سلامو عليكو
ساميه: وعليكم السلام ف حاجة يا ناجى
ناجى البواب: اه يا هانم
ساميه: اتفضل
ناجى: ف اتنين بشوات عدو عليه من شويه واحد منهم اسمة عمر وكان بيسال ع الانسه نيرة بنت حضرتك
ساميه بخضة: ليه هى عملت ايه
ناجى: انا بردة اتخضيت زيك كدة ف الجول بس هو كان جاى يسال عليها عشان جاى يتجدملها
ساميه بفرحة: عريس لنيرة
ناجى: ايوى يا هانم
ساميه: وانت قولتله ايه
ناجى: جولت اللى لازم اجولو يا هانم جولت الحجيجة
ساميه: ايوة اللى هى ايه
ناجى: انتو ناس محترمة جوى وملكوش دعوة بحد يا هانم
ساميه: متشكرة يا عم ناجى استنى ثوانى
لتدخل الام غرفتها وتاخد من شنتطها نقودا وتخرج وتعطيها لناجى البواب
ةفى هذة اللحظة تخرج نيرة وتقول
نيرة ' ف حاجة يا ماما
ساميه بابتسامة: لا يا حببتى
ناجى: مبروك يا انسه نيرة والله فرحت جوى جوى
نيرة: الله يبارك فيك بس ع ايه
ساميه: اتفضل انت يا عم ناجى
ناجى: حاضر يا هانم تؤمرينى بحاجة
ساميه: لا شكرا
ناجى: مع السلامة.
ناجى: ايوى صوح هو خد منى رقم ابراهيم بيه وجال هيتصل
سامية: ماشى يا عم ناجى
ناجى: اقفلى انتى يا هانم
ساميه: عن اذنك
ثم اغلقت الباب
وفى هذة اللحظة ظهر ابراهيم لا تنسون كان نائما ف غرفتة ثم قال
ابراهيم: في حاجة
ظلت ساميه واقفة تبتسم وصامتة
نيرة: فى ايه يا ماما
ساميه: موبااااااايلك فين موبايلك يا براهيم
ابراهيم: جوة ليه يعنى
ساميه: سايبة جوة ليه ينفع يعنى الشبكة
ثم تدخل ساميه وتاخد الهاتف وتخرج به
ابراهيم: عايزة ايه منة مفيهوش رصيد
ساميه تكلم ذاتها
ساميه: احطو فييييييين احطو فين يا ساميه ؟
نيرة: يا ماما متقولى فى ايه ؟
ساميه بفرحة: ببساطة كدة جيلك عرييييييييييييس
نيرة تبتسم وتفكر فى يوسف الذى غرقتة بالعصير والسندوتشات ثم اعتقدت انة هو
ابراهيم: اه مبروك ومال ام الموبايل دة ؟
ساميه: العريس هيتصل هنا وانا عايزة احطة ف حتة فيها شبكة ... احطو فين فين يا ربى
نيرة: انا هدخل جوة
ثم تدخل نيرة غرفتها
ساميه: اه احطو فوق التليفزيون عشان لما يجى يرن يذبذب قبلها ونعرف انه هيتصل
ابراهيم: شكلك اتهبلتى يا سامية اما صدقتى تخلصى من بنتك
ساميه: امانة عليك يا براهيم لما يتصل كلمة براحة خااااااالص وبهدوووووووء وبصوت ناعم
ابراهيم: استغفر الله العظيم يارب

عند يوسف
يجلس يوسف محترا ويظل يفكر بنيرة كثيرا ويبتسم عندما يتذكر ما حدث لها اول مرة ف الجامعة ويتذكر ثانيه مرة ثم يضحك اكتر وتدخل عليه والدته
خلود: بتضحك على ايه يا يوسف
يوسف: ها ولا حاجة تعالى يا ماما
خلود: طيب بقالى ساعة بنادى عليك انا وابوك
يوسف: ها معلش يا امى مسمعتش والله
ثم ينزلو كلا من خلود ويوسف ليتناولو الطعام جميعا

احمد: ها مش بيرد
عمر: مفيش شبكة باين
يسرى: لا حاول يابنى الله يرضى عليك
عمر: هههههههههههه حاسس انك انتى اللى هتتجوزى
احمد: هات اجرب انا
عمر: اتفضل يا بابا
اعطى عمر والدة الهاتف
ليعيد الاتصال مرة اخرى ثم يعطى جرس
احمد: هششش جرس جرس
يسرى: بجد طلعت نحس يا عمر
عمر: ههههههههههه
احمد: اسكتو خلونى اعرف اتكلم


عند نورهان
ف الصاله
نورهان: نيرة شوفى موبايل مين اللى بيرن دة صدعلى دماغى
تجرى الام لتحلق بالهاتف ثم تقول
ساميه: براهيييييييييييم رقم غريب شكل العريس
ابرهيم: هاتى ... سلامو عليكو
احمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة ... تليفون ابراهيم بيه والد الانسة نيرة معايا
ابراهيم: ايوة انا مين معايا
احمد: انا احمد والد ابنى عمر كونا عايزين نيجى نتقدم لنبت حضرتك وبناخد ميعاد نحب نيجلكم امتى ؟
ابراهيم: يا مرحب تشرفونا والله
احمد: الشرف لينا احنا ... ممكن تحدد ميعاد الولد مستعجل
ابراهيم: خلاص تمام ع الخميس اللى بعد بكرة ان شاء الله تشرفونا
احمد: تمام حلو اوى متشكر جدا لزوق حضرتك
ابراهيم: الله يخليك ... تعرفو المكان ولا اقولك عليه ؟
احمد: احنا عارفينو بس نتاكد بردو
ابراهيم: ماشى 12 شارع ...
احمد: تمام نتشرف بحضرتكو الساعة كام
ابراهيم: والله ع 8 كدة يبقى حلو اوى
احمد: خلاص ماشى نشوفكم يوم الخميس الساعة 8 ان شاء الله
ابراهيم: ان شاء الله ...مع السلامة
احمد: مع السلامة

 

عند عمر

يسرى: ها اتفقتو خلاص
احمد: ماانتى سمعتى يا وليه خلاص اتفقنا ... مبروك يا حبيبى
عمر: يارب يوافقو الاول
يسرى: وميوفقوش ليه ان شاء الله ابنى راجل وجاهز من كل حاجة بس محتاج شغلانة حلوة ويبقى كلة تمام
احمد: ان شاء الله يا يسرى
عمر: هروح اتصل بيوسف اقوله يجى معانا
يسرى: ماشى يا حبيبى
ثم يدخل عمر غرفتة ويتصل بيوسف
عمر: اهلا بيوسف
يوسف: اهلا بعمر
عمر: مالك ياض
يوسف: ماليش باكل
عمر: طيب بطل حش واسمعنى كويس
يوسف: ارغى
عمر: بابا اتصل بوالد نيرة واتفقنا هنروح نتقدملها بعد بكرة يوم الخميس
يوسف: ااااااوووووو الف مبروك
عمر: مش لم يوافقو
يوسف: اكيد هيوافقو
عمر: ياااارب
يوسف: يارب هتشوف
عمر: ان شاء الله ... طبعا انت معانا
يوسف: معاكو فين ؟
عمر: يا دى الظاهيمر
يوسف: اه اه طبعا يا حبيبى اكيد معاكو
عمر: اشطا هقفل انا ناو
يوسف: هتروح شغلك
عمر: احتمال هتصل بعادل بية واشوف
يوسف: ماشى ربنا معاك
عمر: الله يخليك ... سلاموز
يوسف: سلابرقوق

 

عند نورهان

نورهان: الف مبروك يا نونة
نيرة: الله يبارك فيكى ... مش تصبرى لما يجى مش يمكن ارفضة
نورهان: يا وحشة افرض كان بيحبك
نيرة: هو شافنى اصلا قبل كدة
نورهان: عادى ممكن يكون من الكليه
نيرة: امممممم احتمال
نورهان: هو اسمة ايه ؟
نيرة: وانا اش عرفنى
نورهان: اعترفى يابت
نيرة: هههه خلاص سمعت عم ناجى بيقول اسمة عمر
نورهان: امممممم حلو اوى الاسم دة
نيرة: والله خديه ياختى
نورهان: هههههههه لا والله ما يحصل
نيرة: هههههههه وانا مقدرش اخد لقمة حد بصلى فيها
نورهان: هههههههه لا لا متخافيش انا عينى مش وحشة
نيرة: ههه لا بردو ماينفعش
ملامح نورهان تغيرت من الفرحة الى الحزن وبداءت تبكى: اهى اهى
نيرة: ايه دة مالك يا نورهان
نورهان: بابا ... بابا وحشنى اوى يا نيرة
نيرة: الله يرحمة ..كان نفسى اوى يبقى معايا فى يوم زى اللى جاى
نورهان: الله يرحمة كان نفسى ابقى صحبتك واكتر من اختك اقف جمبك وترمى حملك كلو عليه ابقى ظهرك
مش انا اللى ارمى عليكى حملى واتعبك كدة
نيرة: اخص عليكى يا نورهان وانا وانتى ايه مش اخوات يعنى واحد ... وبعدين يا ستى انا مش زعلانة حد اشتكالك
نورهان: لا
نيرة: دى ارادة ربنا
نورهان: ونعمة بالله

 

عند هبه

تجلس هبة فى غرفتها تظل تبكى بشدة حتى تنهدت فجاءة
وقررت الصعود اليهم مرة ثانيا
ثم لبست وخرجت لتفتح الباب وتصعد فوقا وتقف امام الباب وتظل تفكر
هل تقول اليهم ماذا جاءت الى هنا ثم توقفت عن التفكير بفح الباب
عمر: هبه انتى هنا
هبه بارتباك: ها لا لا انا مش هنا
عمر مبتسم: هههه طالما انتى مش هنا واقفة قدامى كدة ازاى ؟
هبه: ها ايوة انا هنا اقصد يعنى كنت جايه اطمن على طنط
عمر: اتفضلى ادخللها
هبه: اوك ... هو انت رايح فين ؟
كاد عمر ان يقولها ولكنة تراجع
عمر: وانتى بتسالى ليه ؟
هبه: انا مش قصدى انا اسفة
انزل عمر ع الدرج ثم خرج ف اتجاه المكتب
( نسيت اقولكوم ان عمر بيشتغل مع سكرتارى ف مكتب من اكبر المحامين ف البلد )
وصل عمر الى المكتب ثم دخل ف اتجاة مكتب عادل
تك تك تك
عادل: اتفضل
عمر: انا اسف جدا يا فندم ع التقصير
عادل: لازم تهتم بشغلك شوية يا افندى انت كلها السنادى وانا هتنقل وانت هتقعد هنا مكانى ع الكرسى دة
عمر: ان شاء الله يا فندم
عادل: انت عارف انى بحبك وخايف عليك انت دلوقتى بقيت راجل لازم تتحمل المسؤلية
عمر: عارف والله يا فندم وشكرا ع نصايح حضرتك ليا
عادل: لا شكر ع واجب ... خد الملفات دى وراجعها كويس اوى القضية دى كبيرة جدا لازم اكسبها
عمر: بأذن الله يا فندم هتكسبها ... عن اذنك
عادل: اتفضل



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 7309 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 4313 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 3357 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 3232 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 3787 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، جراح ، الحب ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 09:06 صباحا