أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





قصة لفت انتباه

نزلت من بيتها وهى فرحانة انها رايحة تقابله اصله كان واحشها اوى .ركبت عربيتها ووصلت لعيادته واول ما طلعت العيادة لقت صباح ..



16-11-2021 06:58 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [13]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif قصة لفت انتباه
قصة لفت انتباه للكاتبة أمنية الريحاني

الفصل الرابع عشر

ريم قاعدة متغاظةفىالنادى بعد ما شافت ماجد والبنت الى معاه خصوصا انه اتعمد يقعد على تربيزة ادامها
ندى: مالك يا ريم
ريم: ها ... مفيش كنتىبتقولوا ايه
حازم: لا داانتىفى دنيا تانية خالص
ريم: هى مين الى مع ماجد دى حد فيكم يعرفها
ندى: لا اول مرة اشوفها

حازم: انا كمان معرفهاش بس عندى استعداد اتعرف يعنى
ندى خبطته فى كتفه جامد
حازم: ايه فهمتى غلط قصدى اعرفها هى مين واقول لريم
ريم: لا وتقولى ليه وانا اصلا يهمنى ايه وانا مالى ان شاء الله تطلع عفريت ازرق هتلاقيها واحدة اى كلام من الى يعرفهم
حازم: بذمتك يا شيخة دىيتقال عليها واحدة اى كلام دا الواد ماجد ده طلع سهن وانا معرفش
ريم: انت بتغظنى يا حازم

ندى: وانتىتتغاظى ليه
ريم: ايوا صح اتغاظ ليه وانا مالى
حازم: طب بطلى مكابرة تحبى اروح اعرفلكهى مين
ريم: لا مش مهتمة... ازاىهتعرف يا حازم ازاى؟
حازم: ولا حاجة هروح اسلم عليه وهو اكيد هيعرفنى عليها. استنوا هنا وانا هجبلكم الخبر اليقين
ندى: حازم...وانت رايح تلم نفسك عن البت لاحسن انت عارف
حازم: وانا عينى بتشوف غيرك يا نودى

ندى: انا قولت اقولك بس
حازم بيروح فعلا عند ماجد بيسلم عليه
ندى: وانتى مهتمة ليه يا ريم مش قولتى انه مش فارق معاكى
ريم: انا مهتمة ! انا شكلى مهتمة ؟
ندى: لا بصراحة انتى شكلك مش مهتمة انتى شكلك هتتفرسى
ريم: لا مش للدرجة هو فضول بس مش اكتر
ندى: فضووووول طب يا ريم لما نشوف اخرتها معاكى
 حازم بيروح لماجد وبيتكلممعاه بصوت واطى عشان محدش يسمع
ماجد: ايه الاخبار؟

حازم: حاسس انها شوية وهطلع نار من ودانها
ماجد: بجد ! يعنى شكلها مضايق
حازم: مضايق ايه يا عم دىبتاكلفى نفسها لما هتختفى اكتر ما هى مختفية. المهم خلينا نكمل لتلاحظ حاجة
ماجد بصوت عالى عشان ريم تسمع: عامل ايه يا حزومفى الجواز
حازم: تمام زى الفل عقبالك يا ماجد

ماجد: قريب ان شاء الله
حازم: لا ما هو واضح مش تعرفنا على الانسة
ماجد: دى انسة لوجى صديقتى
حازم: اموت انا فى الصداقة وتوطيد العلاقات
وهنا قاطعه صوت من وراه
ندى: حازم ممكن تيجى
حازم: حاضر يا حبيبتى
ماجد: روح انت لاحسن شكلك هتاخد حبس انفرادىالنهاردة
حازم: عيب يا باشا صاحبك جامد برضه

ماجد بيغمز لحازم: وابقى طمنى
بيرجع حازم لتربيزة ريم وندى
ريم: ها عرفت هى مين؟
حازم: بيقول صديقة
ريم: صديقة ! وهو من امتى ماجد بيرضى بالصداقة بين ولد وبنت
حازم: دا الى قاله بس بينى وبينك شكل الموضوع اكبر من كده
ريم: ايه الى خلاك تقول كده
حازم: يعنى شوية همسات ونظرات كده
ريم حست ان كلام حازم وجعها اوى

ريم فى نفسها بوجع: معقولة ماجد يحب واحدة غيرها بالسرعة دى ويفكر يرتبط بيها كمان وليه لا ما هو حبنى وهو مرتبط بسهى وبعد ما سابها بكام يوم جيه وخطبنى مش غريبة عليه يعنى وقال كان بيقولى انه بيحبنى ومش قادر يعيش من غيرى اهو قدر وعاش
ندى: ريم...رحتى فين
ريم: مفيش يا ندى.. انا هروح
حازم: ليه يا غلسة ما احنا اتفقنا نخرج بعد النادى
ريم: معلش اخرجوا انتوا انا مليش نفس اخرج
ندى: ريم ... انتىكويسة؟

ريم حركت راسها بالموافقة ومشيت لكن قبل ما تمشى عينيها اتقابلت مع حازم فى نظرة كلها عتاب ولوم ووجع ودا وجع ماجد اوى وحس فى اللحظة دى انه نفسه يقولها ان مفيش واحدة قدرت تقتحم قلبه غيرها هو بس كان عايز يلفت انتباهها
لوجى: وبعدين يا ماجد؟
ماجد: وبعدين ايه يا لوجى
لوجى: هتستمرفى اللعبة دى لحد امتى؟
ماجد: مش عارف كل الى اعرفه انى لازم اعمل كل الى فىايدى عشان استفزها واخليها تخرج من مود البرود والتجاهل الى مصدرهولى
لوجى: بس انت كده بتوجعها بجد
ماجد: انا بتوجع اكتر منها مليون مرة على وجعها بس مش بايدى الوجع المرة دى عشان يفوقها
لوجى: خايفة تكون بتبعدها اكتر وانت مش حاسس
ماجد: تفتكرى يا لوجى؟

لوجى: مش عارفة على حسب شخصيتها لو قوية كفاية مش هتستسلم وهتحارب ان مفيش واحدة تاخدك منها لكن لو ضعيفة هتستسلم الى بيحصل بكل سهولة
ماجد: ريم الى اعرفها زمان كانت قوية لكن ريم الى بشوفها اليومين دول بقت ضعيفة وهشة
لوجى: يبقى ارخى الحبل بينكم حبة عشان ميتقطعش بينكم
ماجد: ارخى الحبل ودى اعملها ازاى
لوجى: معرفش... فكر انت
ماجد بتفكير:اعملهاازاااااااى ؟... لقتها

تانى يوم فىالنادى:
ريم قاعدة فىالنادى سرحانة زى عادتها وبتشرب عصير وفجأة بيجرى عليها الجرسون وشكله مخضوض
الجرسون: انسة ريم الحقى بسرعة
ريم بقلق: فى ايه يا عوض ؟
الجرسون: دكتور ماجد عمل حادثة ادام النادى وخبطته عربية
ريم هبت واقفة مكانها فى صدمة: ايه! الى بتقوله ده هو فين دلوقتى؟
الجرسون: برة ادام النادى

جريت ريم لحد ما وصلت عنده لقيته مرمى على الارض وماسك رجله وحواليه الناس محستش ريم بنفسها غير وهى بتجرى عليه بلهفة
ريم: ماجد! انتى كويس حصلك ايه؟
ماجد بوجع مصطنع: اههههههرجلى يا ريم مش قادر
ريم: سلامتك يا ماجد بعد الشر عليك
ماجد: انتىخايفة عليا
ريم: طبعا اكيد
ماجد: لو اعرف انك هتخافى عليا كده كنت رميت نفسى ادام اى عربية من زمان
ريم: بس متقولش كده بعد الشر عليك
ماجد: طب ممكن اطلب منك طلب
ريم: اطلب
ماجد: ممكن تخليكىمعاياومتبعديش عنى ابدا انا مش مستحمل بعد تانى يا ريم

اتبادلوا مع بعض النظرات وتاهوا فى عالم تانى غير عالمنا لحد ما افتكرت لما شافته فى حضن سهى وافتكرت كمان منظره وهو ادخل النادى مع لوجى وهنا اتمالكت نفسها
ريم: واخلينى معاك ليه ما كفاية عليك حبيبتك الجديدة
ماجد: حبيبتى الجديدة؟
وقبل ما ينطق بكلمة جت لوجى تجرى عليه
لوجى: ماجد .حبيبى ايه الى حصلك انا مش سايباك بتركن العربية يا حبيبى
ماجد: انا ركنت العربية وانا بعدى الشارع العربية خبطتنى
لوجى: سلامتك يا حبيبى طب اسند عليا ويالا عشان اروحك
لوجى خدت ماجد من ريم الى كانت سانداه على رجلها ودا ضايق ريم جدا وحست انها عايزة تقتلها. ماجد ركب العربية مع لوجى وسابوا ريم النار بتطلع من ودانها

16-11-2021 06:59 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [14]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif قصة لفت انتباه
قصة لفت انتباه للكاتبة أمنية الريحاني

الفصل الخامس عشر

فى بيت ريم:
ريم روحت البيت ودخلت اوضتهاعلطول وهى على اخرها موجوعة اوى من ماجد وهو عمال يزيد من وجعها مش قادرة تنسى منظره مع لوجى وهى بتاخده منها وبتدلع عليه ومش عارفة هى موجوعة ليه طالما هى الى صممت تنهى الموضوع بينهم ومش عايزةترجعله يبقى مش فارق معاها. وبيقطع تفكيرها خبط الباب.

وليد: ممدكن ادخل
ريم: طبعا ادخل يا وليد
وليد: ممكن يا حبيبتى اقعد اتكلم معاكى شوية
ريم: انا الى محتاجة اتكلم معاك يا وليد ومحتجالك اوى كمان
وليد: طب يا ريم اتكلمى انا سامعك
ريم متكلمتش لكن اترمتفى حضنه وانهارت فى العياط وهو سابها لحد ما هديت فى حضنه وخرجت كل الى جواها من وجع
وليد: مالك يا ريم ؟

ريم: موجووووووووووعة اوى يا وليد
وليد: مش انتى الى سبتيه يا ريم وانتى رافضة ترجعيله
ريم: هو مين يا وليد
وليد: الى وجعك بعده عنك ومش قادرة ترجعى للحياة من تانى وهو بعيد عنك
ريم: خايفة يا وليد خايفة اوى خايفة لما ارجعلهيخونى انا مش قادرة انسى منظره وهو فى حضن واحدة غيرى كأن روح امى تجسدت جوايافى اللحظة انا اتوجعت مرتين مش مرة واحدة يا وليد
وليد: حاولى تنسى الماضى يا ريم والا شبحه هيفضل يطاردك ويعكر عليكى حياتك
ريم: حد بيقدر ينسى امه

وليد: محدشبيقدر ينسى امه بس لازم نسامح يا ريم ماما الله يرحمها دا كان عمرها وكان مقدر ليها انها تموت فى الوقت ده حتى لو مكنش بابا عمل كده كانت هتموتباى طريقة تانية طالما عمرها خلص . ومتهيالى لو كانت عاشت كانت ممكن تسامح بابا احنا بشر يا ريم ولازم نسامح وخصوصا الناس الى بنحبهم ولو فرضت معاكى حتى ان ماجد مش مظلوم وبرئ وانه فعلا خانك فلازم تسامحيه لانهبيحبك بجد
ريم: بيحبنى؟
وليد: طبعا وبيحبك والا مكنش هيفضل متمسك بيكى طول الوقت ده رغم معاملتك القاسية ورفضك ليه متزعليش منى انتى مش ملكة جمال وفى بنات كتير غيرك يبقى ليه هيستحمل كل ده من غير ما يكون بيحبك
ريم ابتسمت بسخرية

وليد: فى ايه يا ريم؟
ريم: ماجد ارتبط بواحدة تانية
وليد: بتقولى ايه مستحيل
ريم اترمتفى حضنه وقعدت تعيط
ريم: انا خلاص تعبت يا وليد ومش عايزة اقعد هنا تانىخدنى معاك يا وليد وانت مسافر متسبنيش هنا
وليد: ايوا يا ريم بس...
ريم: عشان خاطرى يا وليد انا محتجاك اوى ومش قادرة استحمل كل الى بيحصل حواليا هنا لازم ابعد
وليد: طب اهدى يا حبيبتى حاضر يا ريم هعملك الى انتىعايزاه

فى عيادة  ماجد
ماجد قاعد على مكتبه وصباح بتدخل عليه
صباح: دكتور فى واحد اسمه حازم برة بيقولعايزكفى حاجة مهمة
ماجد: حازم! دخليه بسرعة
حازم دخل وباين على وشه القلق
ماجد بخوف: فى ايه يا حازم شكلك ميطمنش ريم جرالها حاجة
حازم: ريم هتسافر يا ماجد
ماجد: هتسافر ! هتسافر فين!

حازم: هتسافر مع اخوها وليد وشكلها مش ناوية ترجع تانى
ماجد: ايه الى انت بتقوله ده يعنى خلاص قررت تستسلم وتهرب
حازم: المهم انت هتعمل ايه
ماجد: معرفش يا حازم انا خلاص تعبت من عندها
حازم: يعنى هتسيبها تسافر
ماجد: مستحيل دا على جثتى اسيبها تضيع منى
ماجد فضل رايحجىفىالاوضةبيفكر لحد ما جاتله فكرة
ماجد: اسمع يا حازم انا عندى فكرة اتمنى انها تنفع معاها وقلبها يحن بقى بس محتاج مساعدتك انت وندى معايا
حازم: انا معاك بس ايه هى الفكرة ؟

بعد كام يوم فى بيت ريم:
ريم فىاوضتهابتنوضبشنطتها وندى معاها
ندى: يعنى خلاص يا ريم هتسيبناوتسافرى
ريم: معلش يا ندى كده احسن
ندى: بس انتى كده بتهربى يا ريم مش بتواجهى
ريم: انا خلاص تعبت يا ندى مبقاش فيا قوة ادخل اى حرب تانى انا من ساعة ما عرفت ماجد وحبيته وانا فى حرب علطول لما خلاص تعبت
ندى: صعبان عليا فراقك يا ريم
ريم: انا هكلمكعلطول يا ندى هو انا ليا مين بس اكلمه غيرك ويمكن لما ابعد اهدى واقدر ارجع هنا تانى
ندى: طب خلاص يا ندى الى يريحك بس ممكن اطلب منك طلب
ريم: طبعا قولى

ندى: كل صحابنا فىالنادى لما عرفوا انك مسافرة صمموا يعملولك حفلة مخصوص ليكى عشان يودعوكى بيها
ريم: مش عارفة اقولكم ايه قصاد كل الحب ده
ندى: خلاص هتحضرى
ريم: مش عارفة هقدر ولا لا
ندى: عشان خاطرى يا ريم دا اخر طلب هطلبه منك ومش معقولة تبقى الحفلة معمولة علشانكومتحضريش
ريم: حاضر يا ندى هحضر حاضر هى الحفلة امتى؟

بعد يومين وتحديدا قبل ميعاد سفر وليد وريم بيوم
 بليل فى بيت ريم:
ريم بتجهز عشان تروح الحفلة الى صحابها عاملينهالها ووليد هو كمان بيجهز عشان يروح معاها
على: ها يا ولاد خلاص رايحين

وليد: اه يا بابا خلاص جهزنا
على: طب يا ابنى خد بالك من اختك
وليد: حاضر يا بابا
على: ومتتاخروش عندكم طيارة الفجر
ريم: متقلقش يا بابا مش هنتاخر انا اصلا مكنتشعايزة احضر بس عشان صحابىميزعلوش
وليد: ازاى يعنى متحضريش تبقى الحفلة معمولة مخصوص علشانكومتحضريشدى حتى تبقى قلة ذوق
ريم: عشان كده هروح بس مش هطول انا مليش دماغ لاى حاجة
وليد: طب يالا يا انسة ريم

فىالنادى:
اول لما ريم بتوصل النادى مع وليد بتلاقى حفلة معمولة ومتجز ليها واول لما بتدخل ندى وحازم بيجروا يسلموا عليها وبعدهم بيجىباقى صحابها بيسلموا عليها. ريم كانت بدور بعينيها فى كل حتة عندها امل تشوفه يمكن يكون عايز هو كمان يسلم عليها ويودعها قبل ما تسافر لكن لما ملقتوش ضحكت بسخرية وسكت.
ريم قعدت هى وندى على تربيزة وفجأة الجو كله هدى والانوار اتغيرتواتحولت على مسرح معمول وطلع حازم على المسرح
حازم: يا جماعة الحفلة دى معمولة عشان ريم صاحبتنا واختنا الى مسافرة والى بجد فراقها هيفرق معانا كلنا عشان كده عايز اقولها ان فى مفاجأة معمولة عشانك النهاردة يا ريم ويارب تعجبك

حازم بيروحلتربيزة ريم وندى
ريم: مفاجأة ايه يا حازم ايه عملينها
حازم: اصبرى على رزقك وانتىتعرفى
وفجأة  الانوار بتركز على المسرح والموسيقى بتشتغلوبيطلع شخص ماسك المايك على المسرح عشان يغنى اول لما بتشوفه ريم بتنح
ريم: مش ممكن ماجد!

16-11-2021 06:59 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [15]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif قصة لفت انتباه
قصة لفت انتباه للكاتبة أمنية الريحاني

الفصل السادس عشر والأخير

وفجأة  الانوار بتركز على المسرح والموسيقى بتشتغلوبيطلع شخص ماسك المايك على المسرح عشان يغنى اول لما بتشوفه ريم بتنح
ريم: مش ممكن ماجد!
ماجد بيقف على المسرح وبيغنى بكل احساسه لريم وهو باصصلها
" بعد اما ارتاحت روحى ليك وعرفت طعم الدنيا بيك
مشيت خلاص ومقولتليش انا هعملاييييييييييه
وازاىهيجيلهحبيبى النوم لو مش لاقيك تنسانى ليه بالله عليك وانا قلبى حياته وروحه ليك
 (وهنا ريم قامت من على التربيزة عشان تمشى راح لحد عندها وقفها وهو بيغنىوباصصلهاوبيلفحوالياها وهى دموعها خانتها)

انا قلبى كنت بخاف عليه شفتك معرفشجرالى ايه
حبيت خلاص محسبتهاش ولا قلت لييييييه
كان حلم دا ولا كان خيال لا ارتحت ولا بيرتاحلى بال
طمنىوقولىازاى البعد هقدرعليييييييييه"
 بعد اما خلص مسك ايديها وخدها لحد المسرح وطلع على المسرح يتكلم فى المايك وهو باصصلها
ماجد: انا لو حد كان قالى من كام شهر انى ممكن اقف هنا واغنى او حتى احاول الفت انتباه اى واحدة ليا كنت قولت عليه مجنون لكن لما دخلتىحياتىوبقيتى موجودة فيها كل حسباتىاتغيرت. انا عايز اقول ادامكم كلكم انى يغنى الاغنية دىللانسانة الوحيدة الى ملكت قلبى بجد وخلتنى اشوف الحياة بشكل تانى الانسانة الى خلتنىعايز اعمل علشانهااى حاجة المهم تبقى معاياوجنبى
ونزل لحد عندها ووقف ادامها وكمل كلامه

ماجد: الانسانة دى الى واقفة ادامىدلوقتىعايز اقولها كلمة واحدة بكل الصدق الى الدنيا . بحبك يا ريم وعمرى ما حبيت ولا هحب حد غيرك. بحبك ومتمناشاى حاجة فىحياتى غير انك تفضلىمعاياوجنبى
ريم اتجمدت مكانها مبقتش عارفة تتحرك فضلوا يتبادلوا النظرات سوا وفى لحظة استجمعت قواها وجريت من ادامه فى صدمة منه وهو جرى وراها لحد ما حصلها
ماجد: ريم!
ريم لفت وبصتله
ماجد: رايحة فين.؟
ريم: ماشية يا ماجد هسافر

ماجد بعصبية: مسافرة ! لا عادى خالص انتى ايه يا شيخة بطلتى تحسى بالى حواليكى انا عملت المستحيل عشان متبعديش عنى وانتى برضه مصممة تبعدى انا ايه الى عملت عشان استاهل كل ده منك انا اقسمتلك انى مظلوم وبرئ وانا فعلا مظلوم وبرئ وانتى مش عايزةتصدقىبحاولاراضيكىواتقربلكباى شكل وانتى ايه جبل صنم مبتحسيش. اقولك سافرى يا ريم انتى شكلك بتتلككى وانا خلاص تبعت وزهقت انا مش هفضل اجرى ورا واحدة مع اول موقف بينا قررت تسبنى وتمشى ومدتش حتى فرصة لنفسها انها تسامحينىدا لو افترضت انى غلطت اصلا
ريم غمضت عينيها:و انا مش قادرة يا ماجد عايزة ابعد
ماجد: وانا مش هفرض نفسى عليكى اكتر من كده اتفضلىسافرىبس لازم تعرفى انك فعلا الانسانة الوحيدة الى قلبى حبها بجد
ريم لفت عشان تمشى

ماجد: ريم!
ريم لفتله: نعم يا ماجد!
ماجد: كنت جايبلك هدية وياريت تقبليها منى حتى تبقى ذكرى منى تفكرك بيا
طلع من جيبه سلسلة فيها قلب مقفول
ماجد: اتفضلى
ريم خدتها وبصتلها بحب وبوجع فى نفس الوقت وخدتها منه وسابته ودموعها على وشها
حازم بعد ما مشى جاله
حازم: ها عملت ايه
ماجد: خلاص مفيش فايدة ريم خلاص ضاعت منى

الفجر فى المطار:
ريم قاعدة جنب اخوها مستنين الطيارة .ريم لابسة السلسلة بتاعة ماجد بس مكنتش خدت بالها ان القلب الى فيها بيتفتح اول ما فتحته فوجئت بصورة ماجد جوا القلب تنحت اول ما شافت صورته وفضلت بصاله بحب اوووى وسرحت فى كلامه ليها
"ماجد: يعنى يا ستى بطريقة ما حبيبك يتعرض لاى خطر يعنى عربية هدوسه لوح خشب هيقع عليه المهم يتعرض لاى خطر
ماجد بيضحك على كلامها: هو انتى مش بتحبى يبقى لازم تضحى
ماجد: بس بجد خدى بالك وانتىبتنفذيهالتروحىانتى فيها
ريم بصتله بحب واتكلمت بجد: صدقنى ساعتها هموت مبسوطة لان على الاقل اخر حاجة هشوفها هى نظرة الحب فى عينيه وانى هموت وهو عارف انى بحبه وانى روحت فداه
ماجد بصلها باعجاب: ياااه للدرجة دىبتحبيه بجد يا بخته بحبك "

وهنا افتكرت لما عمل نفسه عربية خبطته وخلى الجرسون يجرى يندهلهاعلشان يلفت انتباهها
" ماجد: انا كلمتك عشان اقولك ان لقتيلك فكرة جديدة تلفتى بيها نظر حبيبك... هدية! قدميله هدية
ريم: هدية ! هو يعنى الهدية الى هتعرفه انى بحبه
ماجد: اكيد بس طبعا مش اى هدية لازم تكون هدية تعبرى فيها عن كل مشاعرك واحاسيسك ليه
ريم: ودى تبقى ايه بقى ؟

ماجد: خلى احساسك هو الى يدلك عليها "
وهنا قعدك تمسك السلسلة الى جابلها وتمسح عليها ودموعها بدأت تتجمع فى عينيها
"ماجد: اصبرى بس وبطلى احباط الى بيحب المفروض ميعرفش يأس
ريم: طب ايه الفكرة المرة دى؟
ماجد: الغيرة .
ريم: غيرة ايه يا دكتور لما بقولك هو لا شايفنى ولا حاسسبيا يبقى هيغير عليا طب ازاى
ماجد: يا ستىاسمعينى بس  لازم يحس ان فى حد دخل فى حياتك وسحب البساط من تحتيه طول ما هو شايفك ادامه مش هيشوفك لكن لما يحس انك بعدتىوروحتى لحد تانى وان الحد ده بدأ يشغل تفكيرك هيبتدى يحس بتغيير ويحس ان فى حاجة نقصاه ويرجع يعيد حسباته من تانى"

وافتكرت لما صاحب لوجى ادامها وهو اصلا مبيقتنعشبصوبية الولد مع البنت وازاى كانت بتدلع عليه
" ماجد: فضلت محافظ على وعدى ليها بالرغم انها غابت عنى اربع سنين مقدرتش اشوف فيهم واحدة غيرها لحد ما ظهرتىانتىفىحياتى حسيت ساعتها انك بتخطفينى كل يوم بتشدليكى اكتر من اليوم الى قبله بقى كل تفكيرىمعاكىمشاعرى كلها بقت ريحالكبقيتى فعلا محتلة كل مشاعرىوتفكيرى وفى اللحظة دى حسيت انى لو ضعفت واستسلمت لمشاعرىليكىهبقى بخونها وبخلف وعدى ليها مقدرتش اكون خاين يا ريم مقدرتش حتى لو كان ده هيعذبنى ببعدك عنى ويوجعنى كنت مضطر ابعدك عنى عشان مضعفش ادام حبك "

" ريم: اه ... فهمت قول بقى ان خطوبتى من عصام ابن عمى حرقاك اوى مش متخيلىازاى واحدة تروح من تحت ايديك وتسيبك وتروح لغيرك
ماجد: واحدة ! واحدة ايه يا ريم انتى مش بالنسبالى واحدة انتىحبيبتى فاهمة يعنى ايه حبيبتى ريم انا مبحبش غيرك . انتى مش عارفة حياتى عاملة ازاى من غيرك انا مبقاشفى حاجة فىحياتى ليها اى طعم حتى شغلى مش عارف اروحه مش عارف اشتغل عقلىوكيانى كله معاكى. يا ريم انا مش متخيل الحياة من غيرك صدقينى انا عمرى ما تخيلت انى احب بالشكل ده "

"ماجد: انا عايز اقول ادامكم كلكم انى يغنى الاغنية دىللانسانة الوحيدة الى ملكت قلبى بجد وخلتنى اشوف الحياة بشكل تانى الانسانة الى خلتنىعايز اعمل علشانهااى حاجة المهم تبقى معاياوجنبى ...الانسانة دى الى واقفة ادامىدلوقتىعايز اقولها كلمة واحدة بكل الصدق الى الدنيا . بحبك يا ريم وعمرى ما حبيت ولا هحب حد غيرك. بحبك ومتمناشاى حاجة فىحياتى غير انك تفضلىمعاياوجنبى "

وهنا فاقت ريم للواقع
ريم فى نفسها: ياه يا ماجد للدرجة دى قسيت عليك كل ده وكنت بتحاول تلفت انتباهى وانا كان كل الى هاممنى شبح الماضى الى بيطاردنى والى انت ملكش ذنب فيه انت كان عندك حق انت كنت اقوى منى بتحاول تحافظ على حبنا وانا كنت ضعيفة ومستسلمة لضعفىوخوفى
قاطع شرودها وليد: يالا يا ريم عشان نركب الطيارة
ريم فى تردد: طيارة !
وليد: ايه متنحة ليه مش مسافرة يلا
ريم: مش هقدر يا وليد
وليد: مش هتقدرى ايه
ريم: مش هقدر اسافر واسيبه مش هقدر اعيش من غيره انا سعادتىمعاه وجنبه وزى ما قلتلى شبح الماضى كان واقف بينا بس انا خلاص مينفعش اخاف بعد كل الحب الى شفته فى عينيه ومينفعش اسيبه

وليد: روحيله يا ريم
ريم: عشان خاطرى يا وليد متزعلش منى
وليد: بالعكس انا فرحان عشانكاوووووى ربنا يسعدك يا حبيبتى
واتركت ريم فى حضنه اما هو فسابها وراح ركب الطيارة

فى عيادة ماجد:
ماجد قاعد  مهموم وسرحان خلاص بقى متاكد انه خسر ريم للابد بيقطع شروده صباح
صباح: دكتور ماجد فى واحدة...
ماجد: مش عايز اقابل حد يا صباح قوليلهم الدكتور مش موجود مسافر اى حاجة المهم مش عايز اشوف حد
ريم بتقطع كلامه: ولا حتى انا يا ماجد
ماجد بيقف مكانه من الصدمة وعينيه بتلمع من الدموع: ريم ...انتىمسافرتيش؟
ريم: ازاى اسافر واسيب قلبى هنا طب اعيش ازاى من غير قلب
ماجد: قصدك ايه

ريم قربت منه ومسك ايده: قلبى معاك انت يا ماجد عشان كده مش هعرف اعيش بعيد عنك ...انا بحبك
ماجد ضمها ولف بيها بفرحة: وانا بحبك وبموت فيكى ...ويالاادامى حالا
ريم: على فين؟
ماجد: على باباكىهحددمعاه ميعاد لكتب الكتاب والفرح انا خلاص مش هستنىتانى بعيد عنك
ريم حطت ايديها فى وسطها بمرح: يا سلام يا اخويا طب ولوجىبتاعتك
ماجد: لوجى دى بنت خالى مش اكتر
ريم: يعنى قصدك ...
ماجد مسك ايديها بحب:يعنى بحبك ومبحبش حد فى الدنيا غيرك . الموضوع كله مكنش اكتر من لفت انتباه
تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
قصة خلف قناع البراءة زهرة الصبار
0 5012 زهرة الصبار
قصة حكاية أم زهرة الصبار
0 5276 زهرة الصبار
قصة جبروت امرأة زهرة الصبار
0 4549 زهرة الصبار
قصة فرحة عمري زهرة الصبار
0 3284 زهرة الصبار
قصة تاجر البندقية زهرة الصبار
0 616 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
انتباه ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 07:04 صباحا