رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والثلاثون والأخير
توقفنا عندما علمت ميرال بحملها ولكن كان بداخلها خوف و رعب من القادم ولكن لم تبين.
في غرفة ريان عندما علم بحمل امه لم يغادر الغرفة ولم يتكلم مع احد حتى اتصالات موكا لم يرد عليها وكان يجلس حزين.
في الاسفل ميرال: ريتا ريتا ريتا: نعم مدام ميرال: فين ريان ريتا: ريان فوق في غرفته منذو الصباح ولم يتناول افطاره ولا يتكلم مع احد ميرال بلهفة: ليه هو تعبان ريتا: عوزة الصراحة انا حاسة انه زعلان علشان انتي حامل ميرال: نعم ليه ريتا: غيران من النونة لتاخدك منه وتسبيه لوحدة ميرال: طيب متعملوش اكل انا هنزل انا وهو نعمل ريتا: تمام مدام.
صعدت ميرال الى غرفة ريان وجدته يجلس على الارض ويحتضن الدبدوب فجلست بجواره ونامت على رجله وغمزلت له.
ميرال بابتسامة: حبيبي ماله ربان: لا تعليق ميرال بابتسامة: حبيبي مش بيرد ليه هو زعلان من ميمو حبيبته ريان: هو انتى هتبطلي تحبيني ميرال وهي تجلس: ليه بتقول كده انت ابني وحبيبي وحياتي كلها ريان بدموع: بجد يعني النونة اللي هتيجي مش هتحبيها اكتر منى ميرال: مين اللي بيسافر معايا ريان: انا ميرال: مين اللي بينام في حضني ريان: انا و بابي ميرال: مين اللى بيلعب معايا ريان: انا.
ميرال: مين اللى هيحب ويعلم النونة كل حاجة ريان: لا تعلق.
ميرال: انت اللي هتعمل ليها كل حاجة وانت كمان إللى هتسميها وانت كمان اللى هتعلمها تتكلم وتاكلو تشرب بس عمري مهحب النونة اكتر منك عارف ليه لأنك ابني البكري اللي شفت الموت علشانه اللى حاربت الدنيا كلها علشان يوصل الدنيا اوعي في يوم من الايام تكره النونة ولا تكرهني ايوة أما فرحت بالنونة بس بردو خايفة و مرعوبة من اللى عشته قبل ولاتك وأصعب يوم ساعة ولاتك خايفة يحصل تاني والماضي يتكرر تاني انا مش هقدر اتكلم مع كينان بس بتكلم مع ابني الكبير اللى بيفهمني من نظرة انا خايفة ريان خليفة اوى.
ريان: اوعي تخافي مامي انا معاكي وهحميكي انتى و النونة و بابي انا راجل وهحميكم واوعدك من اللحظة ديه النونة مسؤلة مني لغاية اخر يوم في عمري ميرال: ربنا يخليك ليا يا عمري ريان: ويخليكي ليا يا ميمو ميرال: ايه رايك نجهز الاكل النهاردة انا وانت وبس ريان بفرحة: ونعمل كيك شكولاته ميرال بسعادة: ونعمل كيك شكولاته.
نزلو المطبخ وامرت الخدم بالمغادرة وبتدو يصنعون الاكل وبعد انتهائهم منه ابتدو يعملو كيك الشكولاته ورمو على بعض دقيق وصوت ضحكاتهم تملي القصر.
عاد كينان من الشركة ووجد امه تجلس تقرا القرآن فتوجه إليها وقبل راسها وسمع أصوات ضحك وسألها وأخبرته ان ميرال و ريان يصنعون الاكل فتوجه الى المطبخ وجده ساحة من الحرب والدقيق في كل مكان وكان الثنائي المرح يتناولون الشكولاته بتلزز.
كينان: وانا عاوز العب ريان بضحك: لا مش هتلعب معانا ونظر لأنه وفي لحظة واحدة كان كينان يمتلي بالدقيق وسط ضحكاتهم كينان: والله مانا سايبكم ميرال: اجري يا ريان ريان: اجري يا مامي جريت ميرال و ريان وخلفهم كينان وأمسك ميرال وفضل يرمي عليها الدقيق وبعد فترة صعد كينان و ريان اللى الأعلى حتى يبدلو ملابسهم وتركو ميرال تنهي باقي الكيك.
صعدت ميرال الى غرفتها وجدت كينان يخرج من الحمام عاري الصدر فقط بشكير على الجزء السفلي فنظرت له فغمزلها.
كينان: تعرفي ان الجو حار متيجي ناخد دش مع بعض ميرال: بطل سفاله كينان ببراءة: انا يوفر الماية اوعي تفهميني صح ميرال: يا روحي يالا روح البس علشان انا جعانه كينان وهو يحملها: وانا كمان جعان تعالي بقي.
بعد مرور شهرين علمت ميرال بأنها حامل في بنت وهذا أسعد ريان بشده ريان: مامي عاوز فلوس كتير اوي ميرال: ليه يا رينو ريان: عاوز انزل اشتري هدوم ولعب لروما كينان: مين روما تقصد موكا ريان: لا روما أختي اللي مامي وكلها في بطنها ميرال بضحكة رنانة: وكلها ماشي يا عم ريان انزل مع فارس وهات كل حاجة وبعت الفواتير على المجموعة ريان: ماشي كينان: انا هسمي بنتي ام سحلول ميرال بشر: ام سحلول في عينك.
مع دخول ميرال الشهر السادس أصبحت تخاف بشدة واحضرت الكثير من الحرس مما أقلق كينان و مازن عليها مازن: مالك ميرال ميرال: مفيش مازن: انتى خايفة من ايه ميرال: انا مش خايفة مازن: انتى مرعوبة وانا عاوز اعرف ليه كينان: وانا كمان عاوز اعرف ميرال بصراخ: قولت مفيش حاجة خلاص خلصنا كينان بغضب: لا مخلصناش ولازم اعرف.
ميرال بهسترية: عاوز تعرف ايه اني بقيت في الشهر السادس نفس الشهر اللى حصل فيه الحادثة نفس الشهر اللى دخلت فيه في غيبوبة نفس الشهر اللى شفت فيه العذاب و الموت طيب ايهم و خالي قدرو ينقذوني انا وابني طيب المرة ديه لو حصل اللى حصل زمان مين هيساعدني والله العظيم لموت نفسي وموت بنتي معايا علشان كده مفيش خروج برا البيت وممنوع تركب عربية انا مش مستغنية عنك حتى انا مش هسيب البيت ويوم الولادة هولد هنا ومن بكرا هكلم بدر يجهز أوضة ولاده كاملة انا مش عاوزة يحصل معايا تاني اللى حصل مع ريان وانا بولده.
ايهم وهو يضمها: شششششش اهدى انا جمبك متخفيش وهفضل جامبك لغاية الولادة الى حاجة انتى عوزاها هتتنفذ ماشي ميرال بدموع: بجد ايهم بجد ايهم: بجد يا قلبي بس اهدي صوفيا بدموع: تعالى يا بنتي استريحي فوق ميرال بدموع: وكينان أيار: مش هيخرج برا القصر صعدت ميرال مع صوفيا و بسنت الى الاعلي مازن: انا عاوز افهم في ايه ايهم بحزن: اللي حصل محدش يستحمله ولا يعيشه مازن: احكي انا سامع حكي ايهم لمازن كل شي مازن: مين الست ديه.
ايهم: محدش عارفها حتى الرجالة اللى خطفوها ميعرفوهاش وكنت طحنهم ضرب وعذاب مازن: يستحيل تكون مها او ماجدة في حد تاني ايهم: أقصد ايه مازن: مين كان عدوها زمان كينان بحزن: عدوها ميرال كل حايتها كانت بتعمل اكل و شرب مازن: طب مين أيار: كلنا هنجنن انا كلمت صوفيا من يومين مكنتش مظبوطة علشان كده جينا نطمن عليها مازن: ايه رايك تسافر الصعيد شوية اهدي أعصابها ومتنساش انها حامل وكده غلط عليها.
ايهم: ديه مانعا الكل من الخروج تقول سفر مازن: هنطلب من الدكتور يديها مخدر لغاية السفر ايار: مازن بيتكلم صح كينان: خلاص هكلم بدر ونشوف وبالفعل وافق بدر على السفر واعطو لها المخدر وحملها كينان وتوجهو اللي المطار وتوجهو الى الصعيد.
في الصعيد في صباح اليوم التالي لوصولهم اخذ كينان ريان وتوجهو الى الاسطبل واخذو فرسة ولفو بيها.
في الاعلي صحيت ميرال ووجدت نفسها في غرفة غير غرفتها ووجدت نفسها ترتدي قميص نوم ووجدت فستان على الكرسي فلبسته بسرعة ونزلت بسرعة وبتدت ملامح البيت تظهر وعلمت بأنها في الصعيد.
ميرال بصوت عالي: كينان كينااااااااااااااااااان خرج كينان بسرعة من المندرة ووجدها أمامه بشعرها المنكوش وعيونها الحمرا ريان: مامي أخيرا صحيت ميرال: اطلع فوق ريان: مامي ميرال: اطلع وانا جاية وراح صعد ريان ونظرت للجميع ميرال: لو جري ليا ولبنتي وابني اي حاجة عمري مهسمحكم وانت كينان اللي اخترت والله في سماه لو حصل ليك حاجة حتى لو حدش لكمل عليك مفهوم انا طالعة لابني.
صعدت ميرال ونظرو لبعضهم وضحكو ايهم: عارف شكل الأيام اللى جاية عنب مازن: انا مش متفائل كينان: برا يا حيوان منك ليه محمد بضحك: ربنا يستر ليلي بضحك: كانت شبه الساحرة الشريرة ناقص مقشة وتبقي ذيهم جمال بضحك: والله صح.
بعد مرور اسبوع استطاع كينان مصالحة ميرال وفي صباح يوم جديد ارتدت ميرال فستان صيفي باللون الازرق وتركت لشعرها الحرية.
نزلت ميرال الى الاسفل ووجدت الجميع على السفرة فجلست بجوار كينان ميرال: الله فطير انا جعانة اوى عفاف: كلى بالف هنا وشفا جلست ميرال تأكل بستمتاع ولكن كان لكينان رأي أخري فقام بوضع ايده على رجليها وبتد يرفع الفستان ويلعب على فخدها فقامت برمي كوب المياة على ملابسه قام كينان بسرعة وهو ينظر لميرال بصدمة فهنا أطلقت ليلي و عفاف ضحكات رنانة وشاركهم محمد الضحك.
ليلي بضحك: قوم كينان غير هدومك كينان: تعالي ساعديني ميرال: جعانة ساعد نفسك عفاف بخبث: قومي يا بنتي ميرال: لا هو خلاص كبر وهيعرف يلبس لوحده جعانة يا بشر قام كينان بقطع قطعة فطير وحشرها في فمها وصعد الى الأعلى تحت ضحكات ليلي و عفاف أصبحت ميرال في نهاية الشهر السادس و شعرت بتعب شديد أسفل معدتها فتصلت على بدر حتى يأتي الى الصعيد فاخبرها لأنه بالفعل اتي في الأمس.
بدر: صباح الخير كينان: صباح النور اذيك يا بدر بدر: فين ميرال ايهم: نايمة فوق بدر: طيب تعالي نطلع مراتك تعبانه اوى فوق صعد كينان وخلفة الباقي يجرو حتى وصلو الى الغرفة ودخلو وجدوها تبكي و تتألم فكشف بدر عليها وأمر كينان بحملها والتوجه إلى المستشفي.
ذهب الجميع الى المستشفي ووضعوها في جناح من الغد وهو اول يوم في السابع موعد ولادتها.
ريان بخوف: مامي انتى كويسة ميرال بتعب: ايوه يا حبيبي كويسة ريان: هو انتى بكرا هتجيبي روما ميرال: ايوه حبيبي عوزاك تخلي بالك منها وتحافظ عليها ماشي ريان: حاضر مامي هخلي بالى منك و من روما و من بابي و حبيبتي موكا ايهم بغيظ: ملكش دعوة موكا ياض انت كينان: اخرس ايهم وانتى حبيبتي حاولى تنامي شوية ميرال: عوزة انام في حضنك كينان: يالا هونا شوية عوزين ننام ايهم: واطي.
غادر الجميع وفضل كينان معها ونام بجوارها فضمها لحضنة ونامو حتى الصباح وقد وصل شاكر مع جده جابر و صفية ودخل معها العمليات رفضت ميرال الدخول بمفرضها للولاده وأخذت كينان معها وبعد مرور ساعة خرج كينان يحمل بيبي صغير ودموعه تنزل ونزل امام جده وابنه.
كينان بفرحة و دموع: بنوتي الحلوة وصلت بعد تعب امها ريان بفرحة: روما حبيبتي حمدلله على السلامة أخيرا جيتي هاتها بابي كينان: انا هسمي بنتي نعسة ريان ببرود: امشي يا كينان من هنا مش ناقصة الحكاية والله بعد مدة انتقلت ميرال الى الجناح وفتحت عيونها ولم تجد البيبي فامرت كينان باحضارها وبالفعل جابها وحملتها وباستها.
ميرال: حلوة روما ريان ريان: حلوة بس صغننه انتى كنتى بتاكلي كتير راح فين الاكل ده ضحك الكل على كلامه ومر الوقت على خير بعد مرور اسبوع قام كينان بعمل عقيقه كبيرة ودبح فيها لابنه و لبنته وفرقها على اهل البلد { معفن كينان انا جعانه وهو بيفرق على الناس }.
بعد مرور 16 عام - أصبح ريان يبلغ 22 عام واصبح له كلمه في السوق - أصبحت روما تبلغ 16 عام وجميلة جدا وعلى قدر عالى من الذكاء - أصبحت مليكة تبلغ 18 سنه ونصف - اما ميرال فبلغت 41 عام ومازالت جميله كما هي - اما كينان فأصبح يبلغ 51 عام - لم يعلم أحد من كانت وراء اختطاف ميرال ومحاولة قتلها.
عاد ريان من الشركة وجد ميرال تجلس على الكنبة فقام برمي جاكت البدلة ونام على قدمها فوضعت قبله على رأسه.
وفي لحظة واحدة كان ريان على الارض وكينان ينام مكانه فجلس مكانه ريان: والله ظلم وفترا على فكرة ديه امي وليا حق فيها كينان: اخرس يا حيوان وروح حب في موكا ملكش دعوة مراتي روما: رينو حبيبي حمدلله على السلامة ريان: حبي الصغنن عامل ايه روما: كويسة على فكرة موكا تعبانه ريان بلهفة: تعبانة مالها فيها ايه انا كنت بكلمها مش شوية بس مردش عليا انا هسافر حالا هكلم المطار يجهزو الطيارة.
ميرال: اهمد يا بن الهبلة ده دور برد ريان وهو يخرج: لا مش برد سلام كينان: يا هبل يا مجنون ده ايهم هيولع فيه روما: بابي مش هيسلم على روما كينان: هو انا قدر تعالي يا قلبي حضنها وباس راسها و خدودها وفضل يلعب معها.
في امريكا انتفض الكل على صوت خبط شديد ودخول ريان بسرعة ونظر لهم وصعد بسرعة الى غرفة موكا وجدها تنام على السرير وتحتضن الدبدوب ريان بلهفة: موكا يا عمري مالك فيكي ايه موكا: ريان وحشتني اوي انا كويسة كان دور برد بس ريان: قومي البسي علشان نروح المستشفي ايهم بغيظ: يعني انت جاي من مصر لهنا علشان الهانم تعبانه شوية ريان بحنان وهو ينظر لها: واجي حتى لو صوبعها تعبان مفيش ذي موكا.
موكا بدلع: ربنا يخليك ليا يا قلبي ايهم: بس يا بت وانت برا أخذه ايهم و نزلو وسلم على أيار و صوفيا وجلس معهم وبعد فترة نزلت المجنونة ورتمت في حضن ريان واخذها وغادر بسرعة عندما كان ايهم يتحدث في التليفون.
بعد مرور بضعه أشهر في قاعة من افخم قاعات مصر كان هناك حفل زفاف ريان عبدون على طفلته و معشوقته مليكة الصرفي في حدث تاريخي ضم اكبر واعظم رجال الأعمال في مصر و العالم.
يوسف: مبروك يا رينو ريان: حبيبي يا جو كينان بحب: كبرت يا حبيبي وهتتجوز ااااه يا ابن الكلب كبرتنا ميرال بفرحة و سعادة: كبرك انت لاكن انا اللى يشفني يقول عنى اخته الكبيرة مبروك يا ابن عمري و قلبي و حياتي وحضنته ريان وهو يحضنها: ربنا يخليكي ليا يا أعظم واحن واجمل ام في الدنيا كلها روما: وانا مليش دعوة حلوة.
ريان بحنان: انتى اختى وبنوتي الحلوة عبقرية العيلة يعني ما شاء الله عندك 16 سنه وقربتي تخلصي جامعة روما بفخر: ذكاء يا باشا ذكاء ريان بهمس في اذنها: تقصدي هكر يا عمري روما بهمس: اتعدل خلي الفرح يكمل انت عارف انى مجنونة وممكن اخربه ريان بضحك: حبيبي قلبي يا صغنن بعد فترة نزلت مليكة بين ايدي جدها وسلمها لريان.
أيار: مش هقولك خلي بالك منها لا انا عارف انى مسلمها لراجل ممكن يهد الدنيا علشان يحافظ عليها ربنا يحميكم يا رب ويسعدكم ريان: انت عارف جدو انها في عيوني انا مش بحبها انا بعشقها ربنا يخليك لينا يا رب.
نظر ريان لمليكة قلبه وكان فستان ملكي فخم وجميل من الإمام و الخلف رقص ريان وهو يحتضن معشوقته بحب وسعادة وبعد فترة غمز لروما وفي احد واحدة كانت القاعة تفتح من الأعلى وينزل رافعة حملت العرسان ورتفعت مرة أخري كان الجميع يعتقد بأنها جاء من الفرح ولكن وقفت روما وامسكت الميكروفون واخبرتهم بانتهاء الفرح و سفر العرسان. تمت نهاية الرواية أرجوا أن تكون نالت إعجابكم