أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .

المنتدى للقرائه فقط -- للمشاركه انتقل الى منتديات جنتنا الجديده -forums.janatna.com





رواية وعد رومانتيكا فتاه تعمل صحفية

تدور أحداث الرواية حول فتاه تعمل صحفية تستخدم صفحة لكي تتمكن من النشر بحرية و قد أطلقت عليها اسم غريب ( رومانتيكا ) و تب ..



12-11-2021 03:49 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [25]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية وعد رومانتيكا فتاه تعمل صحفية
رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل السادس والعشرون

فتحت سميه الباب وجدته أمامها، وقالت ببرود اتفضل
دلف فؤاد للداخل وجلس على الأريكة...
فؤاد: مش بتردي عليا ليه؟
سميه: مفيش حاجه بينا عشان ارد وكفاية اللي حصل...
فؤاد: سميه أنا بحبك و..
قطعته سميه: فؤاد بيه لو سمحت مفيش داعي للكلام دا
فؤاد: طب ما احنا كنا هنرجع لبعض لي دلوقتي غيرتي رايك...

سميه بسخريه: فؤاد انت خدت ابني وخليت واحده تاني تربى على أنها امه ابني بيكرهني اكني انا مشيت وسيبته وانا اتظلمت افتكرت ان ابني مات لما اتقابلنا ف دبي فرحت اوووي ورجعنا وكان نفسي نتجوز تاني بس بعد اللي عرفته لا كل شي انتهى انت زيك زي اخواتي هما انانيين عملوا كل حاجه عشان مصلحتهم الفلوس وحتى حرموني من اني اشوف ابويا قبل ما يموت وانت نفس الكلام خدت ابني وحرمتني منه ودلوقتي حسيت اني ابني مات بجد تصدق يا فؤاد ادم نسخه منك عناده قسوته كل حاجه خدها منك، عارفه انك اذيت كتير بس قسيت اووووي يا فؤاد اووي...

فؤاد بأسي: ممكن نصلح كل دا من الاول
سميه بحسره: هترجعلي ابني...؟
فؤاد بحيره: اكيد ادم هيحن...
سميه: يبقى لما يحن...

كريمة: هتعمل اي يا ابو حمزه...
سعيد: مخبرش يا كريمة
كريمة: هتهمل عيال اخوك ولا اي؟
سعيد: مش كفايه محمد خد فلوس ابويا كلها لازم ارجع حقي بقا وحق ابني...
كريمة: وهتعمل اي البت متجوزه والواد ماشي ورا منال...
سعيد: هتصرف متقلقيش يا ام حمزه...
كريمة: واختك سميه المفروض تقعد ف بلدها، وتتلم بدل ما هي قاعده برا كدا
سعيد: على رأيك انا بكره هاخد حمزه واروح اجبها من شعرها الواحد اتخنق...

كانت وعد تجلس في مكتبها تباشر عملها و تتحدث مع منه
وعد: تمام العملاء هيجوا امتى
منه: معرفش يا افندم استاذ احمد لسه ماكدش عليا...
وعد: تمام اعرفي وقوليلي و تكون التجهيزات كامله...
منه: تمام انا بنفسي بشرف على تجهيزات الحفلة...
وعد: الحفلة فيها كبار رجال الأعمال وانها تتعمل ف القريه بتاعتنا دي حاجه ف صلحنا وكمان العملاء شركه اللي ف دبي.
منه: متقلقيش يامدام وعد كله تمام، بعد اذنك
خرجت منه من المكتب..

كانت وعد تجلس على المقعد ولكنها شعرت بتعب وكاد يغمي عليها.
طرقت مايا الباب ودخلت ووجدت وعد تضع راسها على المكتب..
مايا: وعد
وعد بتعب: اي يا مايا
مايا: انتي كويسه
وعد: اهااا بس حاسه اني دايخه شويه...
مايا: طب اطلعي ارتاحي...
وعد: لا هكمل شغل ممكن يكون ضغطي وطي شويه...
مايا: ماشي انا هروح اشوف المبنى التاني و العمال هيبدوا امتى وكدا
وعد: هي الحفلة دي ادم هيبقى فيها.

مايا: اكيد ادم رجل أعمال مهم دا انه شريك في القريه...
وعد: امممم ماشي
مايا: مالك اضايقتي ولا خايفه تشوفي
وعد: ولا اي حاجه...
مايا: انا رايحه...
وعد: ماشي
خرجت مايا من المكتب...
قامت وعد من على المقعد ولكن لم استطيع التوازن وفقدت الوعي وسقطت على الأرض...
رجعت مايا إلى المكتب مره اخرى فهي تركت الملف بالداخل فتحت الباب وجدت وعد مغمي عليها ركضت ناحيتها، و حاولت تفيقها...
مايا: وعد فوقي، منه.

سمعت منه صوتها و دلفت إليها مسرعة
منه: ايوه
مايا: روحي هاتي دكتور بسرعه
منه بقلق: حاضر
حضرت مادون وتمكنت هي ومايا من وضع وعد على الاريكه التي بالمكتب...
منه: الدكتور جي
دخل الدكتور وقال: حصل اي
مايا: اغمى عليها وقالت إنها دايخه...
الدكتور: تمام ممكن تطلعوا برا عشان اكشف عليها...
خرجت مادون ومنه وظلت مايا معها...
فحصها الطيب واعطي لها حقنه و فاقت وعد
وعد: في اي
الدكتور: مفيش حاجه يا مدام انتي كويسه.

وابتسم الطيب مبروك انتي حامل...
وعد بصدمه: حااااااااامل...
مايا بصدمه: اييييييييييييه؟
استغرب الدكتور من رد فعلهم وقال: هو في مشكله...
وعد: لا يا دكتور بس انا كنت عايزة اعمل عميله إجهاض...
الدكتور: تمام بس مش دلوقتي لما تجيلي المستشفى وياريت مفيش حركه خالص عشان غلط ونبقى نتكلم ف موضوع الإجهاض دا بعدين...
خرج الطيب من الغرفه ودخلت مادون ومنه
مادون: انتي كويسه.

وعد وهي تقوم من على الاريكه بتعب: الحمد الله، ضغطي وطي بس...
مادون: طب اطلعي ارتاحي...
وعد: لا هكمل شغل ورانا حاجات كتير...
رن هاتف مايا خرجت من المكتب وردت
احمد بقلق: انتي كويسه يا مايا
مايا: ايوه الحمد الله ف حاجه
احمد: في حد كلمني من القريه وقالي انك كنتي بتصوتي...
مايا: لا مفيش حاجه يا حبيبي وعد اغمى عليها وكنت عاوزه منه تجيب الدكتور...
احمد: طب هي كويسه
مايا بتردد: اهااا الحمد الله..

احمد: ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك..

ادم: اي يا ابني
احمد: بتقول وعد اغمي عليها بس كدا
ادم بقلق: وهي كويسه ولا
احمد: اهااا الحمد الله...
ادم: الحفلة هتبقى على الأسبوع الجاي
احمد: تمام هبلغوهم...
شوقي بدهشه: في السخنة
سامي: ايووه يا كبير
شوقي: عرفت ازاي
سامي: عيب عليك يا باشا، انا عرفت ان اخوها عنده قريه ف العين السخنة روحت و عرفت ان وعد مديره هناك...
شوقي: امممممم جدع بس كدا بقا ناقص نزرع حد هناك...
سامي: هشوف واحد و اقولك يا باشا.

شوقي: تمام، يلا سلام
اقفل شوقي الخط وقال بتوعد: وصلتك ياوعد هانت اهي...

كانت وعد تمارس شغلها بشكل طبيعي بل عملت اكثر من الاول...
وضعت مايا يدها على كتفها: الدكتور قال المفروض ترتاحي مش تزودي الشغل يا وعد
وعد: لازم يعني اسيب الشغل الحلفة الجاي ولازم نكون جاهزين...
مايا بلوم: وعد انتي بتستهبلي.
وعد: انا كدا كدا مش لازمني الحمل دا
مايا: متنسيش ان ادم ابوه ومن حقه يعرف ويشاركك القرار دا...
وعد بتهكم: لا مش هتفرق مع ادم بيه متخافيش..
مايا: لا حول ولا قوه الا بالله..

زين: الو انت فين يا ابني
ادم: مستنياك اهو
زين: هعدي عليك 10 دقايق بظبط بس هروح مشوار الأول وبعدين نطلع على أحمد وزياد
ادم: تمام بس أركن عربيتك ونروح بتاعتي.
زين: تمام انا جاي ف الطريق اهو...

فتحت سميه الباب ولكنها تفاجأت...
سعيد: مالك اتخضيت أكده ليه...
سميه بخوف: اتفضل
سعيد بتهديد تتدخلي بهدوء تلمي حاجاتك وتيجي معايا...
سميه: انا مش صغيره يا سعيد عشان اسمع كلامك واللي عندك اعمله.
مسكها سعيد من شعرها بقوه وقال بغضب: واضح انك ناقص ربياه...
سميه وهي تبكي: اوعي ايدك...
حمزه: اهدي يا بابا...
دخل زين على ذلك المشهد وكان معه ادم ينظره في الخارج ولكن عندما سمع الصوت دخل خلفه...

ادم بغضب: اي اللي بيحصل هنا...
استغراب زين من موقف ادم...
حمزه: مين انت
سميه بخوف: ااادم!
ادم بتحذير: شيل ايدك عنها بدل ما اموتك...
سعيد: وانت مين عشان تتكلم
ادم: ابنها...
ادمعت عينها فهي اول مره تسمع تلك الكلمة منه لم تعلم تفرح أو تحزن حتى فهو اعتراف بها لأول مره...
سعيد بدهشه: ايييييه...
حمزه: شكله مجنون
زين: هاااا...
ادم: اطلعوا بررا
حمزه بغضب: لو حد هيطلع هتبقى انت، دي عمتي...

ادم: ودي امي ومش عايز اسمع كلمه تاني من اي حد...
سعيد: روحي يا سميه اعملي اللي قولتلك عليه...
قام ادم بلكمه بقوه نزف سعيد وقال: انت بتمد ايدك عليا ياابن الشرقاوي...
قام ادم بلكمه مره اخرى وقال: اطلع برا
حمزه: انت...
امسكه زين وقال: حمزه لوسمحت خد عمي وامشي...
حمزه: عمك اتضرب...
زين: حمزه لو سمحت هنتكلم بعدين بس اديك سمعت دي امه...
سعيد: يلا يا حمزه، مش هسيبك...
اتجه ادم ناحيتها وقال: انتي كويسه.

سميه بعيون دامعه وهي تحتضنه بين ذراعها لأول مره: اهااا كويسه
زين بدهشه: الكلام دا صح
سميه: ايوه ياابني، انا ابني ممتش زي ما قالوا وزي ماانت عرفت اني كنت متجوزه فؤاد...
زين: سبحان الله الدنيا قربيه اوووي والله، ، يعني ادم طلع قريبي كمان...
ادم: شوفت بقا...
زين: يلا الحمد الله زيتنا طلع ف دقيقنا...
ادم: اي يا ابني اللي بتقوله دا...

كانت سميه جالسه وسطهم وهما يتحدثون تراقبهم لم توصف سعادتها عندما رأيت ادم يدافع عنها فهي ليست وحيده، فأخيرا حظت مع ابنها
سميه: الحمد الله انكم جيتوا...
زين: هو راجل بايخ كدا ليه...
سميه ضحكت و قالت والله ضحكتني يا ابني هما طول عمرهم كدا...
ادم: المهم انك كويسه، بس عايزك تسيبي الشقة دي، عشان محدش فيهم يجيلك تاني...
زين: اهااا كلامك صح...
سميه: بس انا معرفش حد هنا...

ادم: هتيجي عندي في الشقة بتاعتي وهي جنب شقه احمد كمان وقريبه من الشركه...
سميه: بس...
ادم: من غير بس هما اكيد هيرجعوا تاني...
سميه: ماشي...
زين: احنا هنمشي بقا
سميه: دلوقتي
ادم: متخافيش ساعه وفي حد هيجي يأخدك من هنا...
ابتسمت سميه: ماشي.

تاليا: مادون انا خلصت كل حاجه...
مادون: احنا تعبنا اووووي والله
مايا: يجماعه انا مش قادره أقف احنا من الصبح واقفين على رجلنا...
تاليا: الشغل طلع تعب اوووي...
مادون: لازم هنعمل اي احمد وزين ينفخونا
وعد بتعب وقد شعرت بدوار: انا...
وفجأه سقطت على الأرض مغمي عليها...
مايا: وووووووعددددد
تاليا: نهار اسود، ، ...
مادون وهي تخبط على وجها بخفه: وعد فوقي...
فاقت وعد واسندتها مادون ومايا...

فتحت تاليا باب الغرفه ودخلوا وجلست وعد على السرير...
مادون: خدي اجازه يا وعد
وعد: لا انا كويسه
مايا: يا وعد مش هينفع كفايه شغل كدا
تاليا: انا هطلب الغدا هنا هي مكلتش طول النهار...
مايا: ماشي
مادون: طب تعالي نروح للدكتور
وعد: لا مش لازم
مايا: لما تأكل الأول...
وعد وهي تحاول الوقوف أمامهم: انا كويسه والله...

12-11-2021 03:49 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [26]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية وعد رومانتيكا فتاه تعمل صحفية
رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل السابع والعشرون

بعد مرور اسبوع
كانت قد انتقلت سميه في شقه ادم، وكانت تاليا ومادون ووعد ومايا بيجهزوا الحفله، طوال الاسبوع ووقد تحسنت علاقه وعد بي تاليا كثيرا...

وعد: يلا الحفلة انهارده يجماعه اجهزوا...
مادون: انزلي انتي في المكتب في واحد يجي يتقدم لشغل اعملي معاه انترفيو
تاليا: وانا ومايا هنروح نشوف قاعه الاحتفالات...
مادون: وانا هروح اشوف الفساتين جات ولا لسه...
وعد: تمام اسرعوا بقا
دلفت وعد إلى مكتبها وقبل ان تتدخل قالت لمنه ان تسمح بالدخول لذلك الشخص المتقدم للوظيفة...
بعد ثواني دخل شاب ف التلاتين من عمره متوسط القامه..
وعد: اتفضل
مازن: دا ال CV بتاعي.

اخدته وعد وقالت: تمام جدا حضرتك مناسب للوظيفة جدا بس اهم حاجه عندي الالتزام...
مازن: اكيد يا افندم
وعد: تمام اتفضل انت وانسه منه هتفهمك كل حاجه...
ابتسم مازن: تمام يا افندم...
خرج مازن من المكتب وقام بالاتصال بشخص ما...
مازن: كله تمام يا باشا
شوقي: برافو عليك
مازن: تربيتك يا باشا تحت امرك
شوقي: بلغني بكل جديد...
مازن: امرك يا باشا الحفلة انهارده
شوقي: تمام...
منه: استاذ اتفضل معايا
مازن: تمام اتفضلي...

ادم: انا مسافر دلوقتي وان شاء الله هاجي بكرا او بعده عاوزه حاجه...
سميه: لا يا ابني عايزة سلامتك.
ادم: ف حارسين برا قدام الشقة و لو حصل حاجه كلمني...
سميه: ربنا ميحرمنيش منك يا حبيبي..
ادم: انا نازل يا...
سميه بحزن: مش عايز تقولها...
قبل ادم يدها وقال: انا همشي يا ماما...
سميه بسعادة: ماشي يا حبيبي ربنا معاك...
استعد احمد وزياد وزين للسفر هما كمان...

تاليا: القاعة جهزت كدا
مايا: اهاا يلا عشان نطلع ونتشيك يا بنتي
تاليا: يلا قولي لي وعد ومادون يجهزوا الناس على وصول...
صعدت كل واحده منهم إلى غرفتها لي تجهز نفسها...
جاء موعد الحفلة وكانوا قد وصل الجميع...
احمد بانبهار: المكان حلو والتجهيز جميل ومنظم جدا...
زين: فعلا أقف على القاعة عشان تستقبل العملاء مع ادم وانا هشوف لوحد محتاج حاجه...
وصل ذياد ومعه العملاء الأجانب واستقبلهم ادم واحمد...
ادم: اتفضلوا.

جلسوا على الطاولة يتشاوروا ف المشروع والصفقة...
قال احدي العملاء: ما شاء الله المكان جميل وايت...
ادم بابتسامه: شكرا.
قال واحد أخرى: بدنا نشوف اللي سوى هذا الشي الجميل...
احمد: اكيد طبعا يا افندم...
دخلت مايا وتاليا ومادون إلى القاعة.

مايا كانت ترتدي فستان اسود بي لمعه قليله مقفول من فوق وضيق يرسم ملامح جسدها وطويل وبي فتحه لكي تتمكن من السير وتضع ميك اب هادي يبزر ملامحها بعنايه وترفع شعرها البني للأعلى...
ولم تقل تاليا عنها كانت تريدي فستان بلون الأزرق يناسب بشرتها البيضاء عاري الصدر وطويل وبي فتحه تصل لعند الركبة وكانت تضع ميك اب هادي يبزر جمالها...

مادون كانت ترتدي فستان بلون الفيروزي عاري الكتفين وانسدل شعرها المموج على ظهرها ممن اعطها شكل جذاب...
احمد لنفسه: اي الحلويات دي..
وكزه زين: اتلم يا ابني عيب
اتجهوا ناحيه الطاولة...
ادم: منظمين الحفلة هما
سلموا عليهم بأعجاب
وقال واحد منهم: الحفلة جميله اوووي والتنظيم منيحه...
مادون: المهم يكون عجبك حضرتك.
وين مديره الفندق...
احمد: على وصول...
انتبه احمد علي شروده وهو يتحدث معه
احمد: حضرتك معايا.

رد عليه: اجل معاك
اندهش ادم واحتقنت الدماء لوجه و كز على أسنانه من كثر الغضب...
همس له زين: اهدي يا ادم
كانت وعد داخله إلى القاعة وكانت ترتدي فستان احمر قصير يصل عند الركبة يكاد يلتصق بجسدها عاري الصدر والاكتاف وشعرها الاسود الطويل يغطي ظهرها والميك اب الذي أبرز جمال عينها الرمادية...
زياد: اي الصاروخ دا...
احمد: اخرررس الصاروخ وعد وآدم لو سمعك هيموتك...
زياد: حاضر...

واتجهت ناحيه الطاولة التي يجلسون عليها...
قام لها احدي العملاء: اهلا.
وعد بابتسامه: اهلا بحضرتك...
زين: مديره الفندق...
كاد أن ينفجر مكانه...
قال العميل: لازم تأتي لدبي...
وعد: اكيد طبعا انا كنت عايشه هناك اصلا...
ادم بضيق: مدام وعد عايزك في حاجه...
وعد: اي
العميل: شو الشي هذا...
ادم بغضب: حاجه مهمه بخصوص الشغل وأظن ان اللي يهم حضرتك الشغل مش مدام وعد ولا اي...
العميل بحرج: اكيد...

مسكها ادم من ذراعها بقوه وخرج برا القاعة...
سحبت وعد يدها وقالت: عايز اي...
ادم: روحي غيري القرف اللي انتي لبسها دا..
وعد بضيق: انا حره يا ادم بيه وأظن انك ملكش كلمه عليا...
ادم بنفاذ صبر وهو يسحبها من ذراعها وضغط على زر المصعد وصعد إلى الطابق اللي بي غرفتها...
وعد: انت اتجننت...
ادم: وعد متخليش افقد اعصابي...
وعد: انا مش هغير حاجه وبعد اذنك عشان انزل تحت...
ادم: افتحي الاوضه
وعد: لا.

امسك ادم شنطتها وأخرج كارت الغرفه وفتحها وادخلها غصبن عنها...
وعد: لوسمحت يا ادم سيبني اخرج...
ادم: مفيش نزول يا وعد...
وعد بضيق: ادم انت مش جوزي عشان تحكم عليا، واتجهت ناحيه الباب لكي تفتحه وتخرج...
ولكن امسكها ادم ولف ذراعها حول ظهرها
تألمت وعد: اهااا سيبي دراعي...
ترك ادم ذراعها وقال: غيري وبعدين تنزلي...
لاحظت اقترابها من ادم و رجعت خطوه لخلف حتى التصقت بالباب...
ادم: بتبعدي ليه...

وعد بتوتر: مفيش بس مينفعش...
اقتراب ادم منها حتى كاد يلتصق بيها وضع يده على وجهها: اي اللي مينفعش.
خفق قلبها بشده واغمضت وعد عينها وقالت: طيب...
ادم: ايه اللي طيب
وعد: ادم بعد اذنك كفايه كدا الناس هتسال علينا...
ادم بضيق: ما يسالوا وبعدين انا اللي عامله الحفلة للشغل مش عرض أزياء عشان يتفرجوا عليكي...
وعد: ليه انت مالك...
ادم: متنسيش انك بنت عمتي...
وعد: عادي اخويا متكلمش...

ادم: مشكلته انا مش عاجبني الرجالة تتفرج على جسمك العريان يا هانم...
وعد: طيب هغير ممكن تبعد بقا...
ادم وهو يضع يده علي شفتها وينحني قليلا عليها...
وعد بتحذير: ادم...
لم يستمع ادم اليها وانحني على شفتها يقبلها حاولت وعد التملص من قضبته ولكن فشلت...
بعدت عنه وقالت: مش قادره، ودلفت إلى الحمام، لتتقي...
دخل ادم خلفها بقلق: انتي كويسه...
وعد وهي تمسك بطنها: اهااا بس عشان ريحه البرفيوم بتاعك..

ادم: ماانا على طول بحطها..
ابتلعت وعد ريقها: عادي...
ادم بقلق: طب انتي كشفتي.
وعد: اهاا وكويسه...
ادم: طيب انا هستناكي برا، خلصي واطلعي
خرج ادم من الغرفه وهو مستغربه من فعلتها تلك...
وعد: كان وقته ونبي ربنا يستر وميعرفش بقا افوووو على النحس اللي انا فيه...
خبط ادم عليها لكي يستعجلها...
خرجت وهي ترتدي فستان طويل مقفول...
وعد بضيق: يلا
ادم: يلا...
انتهت الحفلة وصعدوا الجميع إلى غرفهم...

كانت مايا عند وعد في الغرفه...
وعد: الحمد الله كنت خايفه ادم يحس بحاجه...
مايا: يا بنتي انتي عبيطة اصلا هو لازم يعرف واللي سمعته انه علاقته اتحسنت بأمه يعني عمتك هتزعل دا ابنها...
وعد: واحنا اطلقنا...
مايا: بس انتي حامل منه وابنك هيشيل اسمه...
وعد: هيبقى يعرف بعدين دا بقا، ...
مايا: انا رايحه انام بس فكري في كلامي يا وعد بلاش جنان...

اخبر مازن، بجميع الأحداث الحفلة خلصت يا باشا وكله طلع ينام...
شوقي: عاوزك تخلي وعد تنزل من اوضتها باي طريقه...
مازن: اقفل يا باشا وانا هتصرف، واكلمك...

كانت وعد واقفه في البلكونة ولكنها رأت ظل لي أحد ما يتجول في المبنى التاني...
وعد بدهشه: اي دا مين دا...
قامت وفتحت باب غرفتها وكانت تاليا تفتح باب غرفتها هي الأخرى..
وعد: انتي رايحه فين
تاليا: كنت واقفه ف البلكونة اتخيلت بحد هناك قولت انزل اشوف مين انتي عارفه انه ف اجهزه
ممكن يكون حرامي...
وعد: وانا برضو تعالي ننزل نشوف مين...

نزلوا ومشوا بعيدا عن الفندق قليلا وخرجوا برا القريه حتى وصلوا لذلك المبنى البعيد قليلا...
تاليا: هو الامن فين...
وعد: مش عارفه بس المكان ضلمه...
تاليا: طب اي طب...
فجأه ظهر رجلان طول بعرض...
تاليا: اي مين دول...
قام واحد منهم بمسك تاليا والأخر وعد
ولكن عضت وعد ذراعه بإسنانها و ركضت إلى داخل المبنى
وهي تلتقط أنفاسها بصعوبة...
و ركضت منه تاليا ف ناحيه الفندق وكانت تصرخ...

صدمت وعد بشخص ما ف الظلام ولكن شعرت انها تعرفه...
نور فلاش الهاتف...
وعد بصدمه وهي تضع يده على فمها: انت
شوقي: مفاجأة صح، ، قولت اجي بعد الحفلة...
تراجعت وعد إلى الخلف ولكن وجدت رجلان ف الخلف يحطوها...
شوقي: مش هتعرفي تهربي يا وعد...
وعد: عايز اي؟
شوقي: عايزك...
صفعته وعد على وجه بقوه، وقالت: حيوان
مسكها الرجلان من ذراعها...
شوقي بضيق: انا هعملك الأدب يا بنت محمد...
وعد: انت كلب وقاتل...

شوقي: مش لوحدي ما حبيب القلب قتل ابوكي...
وعد: انت كداب
شوقي: هههه انا اللي قتلت ابوكي عشان كان راجل واطي غدر بيا ودخلني السجن وبعد ما عرفته الشغل، وانا اللي أمرت بقتل اهل نانسي وقتل نانسي ذات نفسها كانت هبله وصدقتني، ، وانا اللي هقتلك دلوقتي...
ابتعلت وعد ريقها برعب: انت حيوان
شوقي: تعرفي انك بتعجبني اوووي...

وصلت تاليا إلى غرفه ادم وخبطت عليه بقوه.
ادم بقلق: مالك يا تاليا
تاليا وهي تلتقطت انفاسها: وعد يا ادم وعد المبنى...
ادم: مالها وعد...
خرجت مايا من غرفتها...
مايا: ف اي انا سمعت صويت...
تاليا بخوف: وعد يامايا
مايا بصدمه: مالها.
ركض ادم سريعا إلى المبني وصعد إلى أعلى، ولكن وجدها غارقه ف الدماء على الارض...
ادم بذهول: وعدددددددد
شوقي: الله يرحمها بقا يا ادم باشا...
ادم بعضب وهو يلف وجه له: انت.!؟

شوقي: مسمعتش كلامي فقتلتها كانت عاجبني بس مصلحتي اهم...
ادم بغضب ولكمه بشده حتى سقط على الأرض...
شوقي: اضرب وماله...
حاول الرجلان شل حركته ولكن تكن ادم من ضربهم بلكماته المبرحة...
ونزل على شوقي بلكمات حتى فقد الوعي بين يده...
وحمل وعد بين ذراعه ونزل وضعها ف سيارة الإسعاف...
ادم: خليك يا زياد مع البوليس...
زياد: حاضر...
ذهب الجميع إلى المستشفى...
كانت وعد في العمليات...

خرج الدكتور: الطعنه كانت في بطنها ممكن ادي إلى فقدان الجنين...
ادم بصدمه: هي كانت حامل...
الدكتور: ايوووه بس للأسف كان لازم الجنين ينزل بسبب النزيف اللي كان عندها...
ادم: وهي
الدكتور: ادعولها تقوم بسلامه...
مايا بحزن: لا اله الا الله...
ادم: كنتي عارفه
مايا: اهااا كانت حامل في شهر ونص بس مكنتش عايزة تقول لحد...
ادم: قصدك مش عايزة تقول ليا...
مادون: المهم هي تفوق...
زين: ربنا يقومها بسلامه...

جلس ادم على الكرسي وسند راسه...
جلس زين جانبه: ادم انت كويس..
ادم: ايوه...
خرج الطيب من العمليات وقال: الحمد الله قدرنا نوقف النزيف...
زين: ووعد
الدكتور: هتفوق شويه كدا بس متتكلمش كتير ولا تتحرك عشان الجرح...
تاليا: ممكن نشوفها...
الدكتور: ايوه بس بلاش كلام كتير عشان الجرح...
دخل الجميع ماعدا ادم
احمد: ادم مش هتتدخل...
ادم: هدخل ليه.؟
احمد: عشان تتطمن عليها.

ادم: مش لازم المهم انها تبقى كويسه انا اطمنت عليها...
احمد: هي اكيد مكنتش عايزة تخبي عليك...
ادم: بتكرهني لدرجه انها مكنتش عايزة اعرف انها حامل ف ابني...
احمد: استهدي بالله يا ادم...
ادم: لا اله الا الله، ادخل شوفها عامله اي وطمني انا نازل...

بداخل الغرفه
مايا: حمد الله على سلامتك يا حبيبتي...
وعد: انا بطني وجعاني اوووي، ، حاسه اني مش عارفه اقوم...
مادون بحزن: عشان الجرح يا حبيبتي خليكي نايمه...
وعد: هو اي اللي حصل...
مايا: مفيش بس كنا خايفين عليكي...
وعد وهي تضع يدها على بطنها: هو انا سقطت...
مايا بحزن: انتي مؤمنه بالله يا وعد ودا نصيب...
تاليا: كان لازم عشان النزيف يا وعد...
وعد: فين ادم...؟
احمد بتردد: مع البوليس عشان شوقي...

وعد بعدم اقتناع: ادم عرف صح...
زين: ايوه
وعد وهي تبكي: ومشي...
مايا: اهدي يا وعد غلط عليكي الكلام...
وعد: مشي؟
مايا: هو مش عايز يضغط عليك عشان متتعبيش...
خرج زين واحمد من الغرفه...
احمد: ادم اضايق أوي
زين: حقه
احمد: تفتكر هيحصل اي
زين: الله اعلم، ، بس اعتقد ان ادم هيطلق بجد...
داخل الغرفه ظلت وعد تبكي...
تاليا: اهدي يا وعد
مايا: ابقي اشرحيله، بس اسكتي عشان متتعبيش...
وعد ببكاء: انا عايزة امشي...

مادون: الحركة غلط عشانك...
وعد بصراخ: عايزة امشي من هنا...!

12-11-2021 03:50 مساء
مشاهدة مشاركة منفردة [27]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية وعد رومانتيكا فتاه تعمل صحفية
رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن والعشرون

سألتهم خديجه قائلة خلصتوا
تاليا: اهاا ويوم الأربعاء هنبقى نجيبهم...
مادون: انا هطلع اريحلي ساعه كدا...
تاليا: وانا كمان خديني معاكي...
شاور ادم لمادون...
مادون: عايز اي
ادم: حسني ألفاظك شويه. ، هي وعد هتيجي العشا ولا...
مادون: اممم مصلحه اوووي...
ادم: انجري...
مادون: هسألها واقولك يا عم الرومانسي..
ادم: حقيره اووي...
مادون: انا طالعه و كلميني بطريقه احسن من كدا...
ادم: قلبي...

سميه: يلا يا حبيبتي عشان نروح...
وعد: يلا يا سوسو
ابتسمت سميه وقالت: هتروحي العشا معاهم ولا..
وعد: مش عارفه
سميه: مش عايزة تروحي عشان ادم...
وعد: لا عادي ادم كان ماضي وانتهى..
سميه: مش واضح انه انتهى بس ادي فرصه، القدر جمعكم من تاني...
وعد: مش قادره يا عمتو حاسه اني تايهه وخايفه اوووي...
سميه: حاولي يا بنتي...
وعد: مش عايزة اتخدع تاني...
سميه: بس ادم اتغير...
وعديلا يا عمتو...

نزلوا من الاتيله وركبوا سيارة وعد...

كان زياد عند احمد لرؤيه شقته
احمد: الشقة كدا تمام ولا عاوزه حاجه تاني.
زياد: جميله والله، عقبالي ما اتجوز انا..
احمد: واللي مانعك...
زياد: اصلي كنت معجب بوعد وبعدين عرفت انها مرات ادم...
احمد: عادي اي حد تعرفه مفيش ولا اي...
زياد: لا مش حاسس اي حد فيهم...
احمد: خلاص يا حبيبي عنس، انا هدخل البس عريس بقا وعازم عروسته وصحابهم...
زياد بصوت عالي: انت بتذلنا...

احمد قبل أن يقفل باب غرفته: من حقي صارف ومكلف...

ارتدي زين ملابسه ومشط شعره وفتح زر القميص الأول مما يبزر عضلات صدره المنحوتة...
ونزل من غرفته وانتظر وعد وهو يجلس مع منال وسميه...
منال: متتاخرش يا زين
زين: انا رايح عشا وجاي يا ماما...
سميه: سيبهم يا منال...
منال: هههه اصلي مش مصدقه اني عيالي معايا وجنبي...
امسك زين يدها وقبلها: ربنا يخليكي ليا يا أمي...

نزلت وعد وكانت ترتدي فستان قط مقفول من عند الصدر، ويصل لبعد الركبة بشويه وترتفع شعرها الطويل ديل حصان للأعلى وتضع ميك اب خفيف...
زين: اي الحلاوة دي
وعد: اتلم يالا...
اي الكسفة دي...
سميه: يلا عشان متتاخروش...

ادم: انجزوا بقا
مادون: خلصنا اهو
تاليا: قمر يا قلبي
مادون: انتي احلى يروحي..
ادم: يلا طيب ولا اي..
تاليا: احمد هيجيب مايا...
ادم: اهااا اكيد هو وزياد مع بعض...
مادون: وزين ووعد في الطريق...
خفق قلبه لمجرد سماع اسمها وقال: طيب يلا بسرعه...

مايا: كدا حلو يا ماما
دلال: قمر ما شاء الله عليكي يا حبيبتي وفستانك جميل...
مايا: بجد طب شعري كدا حلو ولا
دلال: والله قمر مش محتاجه حاجه...
خرجت مايا من شقتها واتجهت إلى الاسفل كان أحمد ينظرها بسيارته، هو وزياد.
نزل احمد من السيارة عندما راها وقال بأعجاب: اي القمر دا...
ابتسمت مايا وقالت بخجل: شكرا...
فتح لها السيارة وجلست بالخلف...

وصل ادم وتاليا ومادون إلى المطعم وجلسوا على الطاولة المحجوزة...
تاليا: المكان حلو...
مادون: جدا...
ادم وهو ينظر لساعته: هما اتاخروا ليه...
زين: مين قال كدا...
قام ادم وسلم عليه واكتفت وعد بالابتسامة...
زين: اومال احمد وزياد فين...
وعد: على الطريق...
ادم: وانتي عرفتي ازاي انهم على الطريق..
وعد: كلمت مايا...
ادم: ماشي...
ضحكت مادون وتاليا على طريقه الاثنين...
زياد: احنا جينا...
احمد: انا جعان بقا...

ادم: انت لسه داخل...
زين: هتاكلي اي يا وعد...
وعد: مش عارفه ممكن باستا...
مادون: وانا زيها...
زياد: وانا برضو...
تاليا: وانا
زين: كلنا زي بعض يجماعه محدش يزعل...
احمد: مالكم يجماعه ساكتين ليه...
زين: مش عارف...
مايا: هنقول اي طيب...
زياد: الأكل جي اسكتوا يا جماعه
تناولوا العشا ف الصمت ولكن لم تنزل نظرات ادم عن وعد لثانيه، وانتهوا
وعد: عاوزه امشي...
احمد: اقعدي يا حجه لسه السهرة طويله...

زين: خلي الراجل يفرح قبل ما يتجوز...
مايا بغيظ: قصدك اي...
احمد وهو يمسك يدها ويقبلها: يقصد اني مش هبقي فاضي لحد غيرك...
زياد: خلاص يا عم الحبيب طول عمرك اقول عليكي سهتان على روحك...
ابتسم آدم
احمد: متغاظين مني عشان متجوز بقا...
زين: على ايه...
زياد: طب عاوزين نلعب اي حاجه طيب...
احمد: بطل تفاهة مش عشان حاجز المكان يبقى العب بقا عيب...
زياد: حد قال اننا هنجري ورا بعض...
زين: اومال...

زياد: ناخد الازازه دي ونلعب الصراحه...
وعد: لا مش عايزة
احمد: دي مره واحده يا وعد...
قام زياد بلف الازازه وكان الدور على أن مادون تسأل احمد...
مادون: سؤال ولا تحدي...
احمد بثقه: سؤال...
مادون: عرفت انك بتحب مايا ازاي...
احمد: من اول يوم شوفتها حبيتها ووعدت نفسي هفضل معاها واساعدها لحد ما تعدي المحنه اللي كانت فيها وبعدها قولت اني هقولها اني بحبها ولو حسيت انها بتحبي هروح اكلم بابها، ابتسمت مايا بفرح...

مادون: لف الازازه يا زياد...
لف زياد الازازه
و كان آدم يسأل وعد...
اتسعت عينها بشده وفهي تريد الانسحاب...
ادم وهو ينظر لها وقال: لسه بتحبني ولا؟
وعد: هاااا...
زياد: لازم تجاوبي...
وعد: دا مش سؤال دا..
ادم: جاوبي...
قامت وعد من على المقعد و غادرت...
مايا: يا وعد استنى...
ادم: خليكي انتي هروح وراها...
خرجت وعد ووقفت امام المطعم...
ادم: خرجتي ليه...
وعد: عادي...
ادم: مجوبتيش...
وعد: دا مش سؤال يا ادم...

ادم: هو حاجه عاديه يبقي جوبي...
وعد: اي لازمته
ادم: عايز اعرف
صممت وعد وهي تنظر أمامها، وقالت: اهااا لسه بعد كل دا لسه يا ادم...
وتركته ودخلت مره اخرى...
امسك آدم يدها و قال: تتجوزيني
وعد: لا يا آدم كفايه لحد كدا.

اليوم التالي...
حكمت المحكمة علي شوقي بالإعدام...
وكان ادم يحضر جلسه المحكمة وسمع الحكم وطلب من خالد أن يسمح له برويه شوقي...
خالد: ماشي تعالي معايا...
فتح العسكري الباب ودخل ادم وقال: مبروك الإعدام بس كان نفسي اقتلك بأيدي...
شوقي: انتصرت يا ادم...
ادم بثقه: أكيد النصر ليا...
شوقي: بس انا مش هسيبك.
ادم: هههه الاعدام بكرا فوق...
شوقي: وعد عمرها ما هترجعلك...

ادم: هرجعها ليا وانا خدت حقها منك يا كلب اخرك الإعدام...
وخرج ادم من الزنزانة...
خبط شوقي راسه ف الحيطة بغيظ...
شوقي: ماشي يا ادم...
طرقت باب المكتب و أذن لها زين بالدخول
منال: عاوزه اتكلم معاك شويه قبل ما تنزل...
زين: اتفضلي يا أمي
منال: مش ناوي تفرحني وتتجوز..
زين: مش دلوقتي
منال: اومال امتى يا ابني...
زين: لسه...
منال: لسه ليه طلالما هي موجوده.
زين بدهشه: هي مين...
منال: مادون...
ابتسم زين و قال اممممممممم.

منال: خلاص يا حبيبي عاوزه افرح بيكم...
ابتسم زين و قال قريب ان شاء الله.




الكلمات الدلالية
رواية ، رومانتيكا ، فتاه ، تعمل ، صحفية ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 04:05 صباحا