رواية أحببتك بل عشقتك يا من كسرتي كبريائي بقلم آية محمد رفعت الفصل الحادي عشر
تخرج ندى من الحمام وهي خجله بشده ندى وهي تضع عيناها في الارض من الكسوف انا اسفه يا عصام انا واللهي فكرت انك هتتاخر عصام عادي يا ندى حصل خير تدخل ياسمين بسرعه بصوت عالي ندى انتي هنا وانا قالبه عليكي الدنيا ندى في اي ياسمين البت دي هتموتني ياندي واللهي اخنقها واخلث ندى هههه ليه عملت ايه ياسمين ال ايه انا لبسي بلدي انا انا ال بلبس من اشهر المركات لبسي بلدي عصام سبك منها يا ياسمين دي متخلفه.
ندى اه عصام معه حق ياسمين ماليش دعوه انزل هاتلي حقي عصام انتي عارفه ياياسمين بابا بيعز ابوها اد ايه استخملي اليومين دول خاليهم يعدوا ندى بس احنا ممكن نجبلها حقها بمنتهي الذوق عصام ال هو ازي ندى تغالي يا ياسمين فنزلوا إلى اسفل واجدوا سها تشرشح لسرين سرين ياي انتي بيئه اووي سها انا ال بيئه يازبله دبقا انا مش عجبك وزني انتي مالك اتخن اخس ايه حشرك اسر وخالد وعصام واحمد ومحمد واقفين.
احمد في اي يا بنات ما تفهمونا ايه ال بيحصل اسر من خلال الحاسه السابعه بتاعتي خالد الحاسه اي يا خويا اسر السابعه اقدر اقولكوا ان في خناقه عصام يارجل وانا ال كنت مفكر ان هم بيلعبوا ياسمين مافيش حاجه يابابا الابله سرين بتحب بس تتدخل مالا ليها فيه ول مالهاش فيه سرين واللهي ازاي بقا يا ابله ياسمين ياسمين كويس انك عارفه اني ابقا ابلتك يعني تعملي الف خساب سرين احترمي نفسك يا ياسمين.
كان عصام على وشك التدخل ولكن منعه ولده فهذه خناقه بنات لايحق للرجال التداخل ياسمين انا محترمه غصب عنك الدور والباقي عليكي سرين انتي بني ادمه واقحه وزبله ياسمين انا ي ندى بس يا ياسمين عيب ال بتعمليه دا انا مكنتش اتوقع منك كدا فابتسمت سرين لياسمين بانتصار ياسمين انتي مش شايفه بتقول ايه.
ندى عيب احنا اتعودنا ما نرضش على حد حتى لو كان قليل الادب وعايز يتربا بابا وعمي معالمناش كدا تربيتنا متسمحش بكدا حتى لو سردين ده اواسفه انتي قولتلي اسمك ايه سها هههه سرين ندى اه برلين ياسمين هههه سرين يا ندى ندى وات ايفر اسمها ايه المهم حتى لو غلطتت لازم تسكتي ياحبيتي دا مهما كان ضيفه في بيتنا حتى لو كان ضيف غير مرغوب فيه لازم تعمليه بادب برضو مش كدا يا عمي احمد هههههه كدا يا روح عمك.
فرحلت سرين وهي تغلي من ياسمين وندى اسر ههههه عسل ياندوش واللهي خالد ههههه دانتي مالكيش حل امال هههه شكلها بقا واحش خالث سهير هههه تستهل بصراحه عصام عشان كدا كنتي بتقولي نجيب حقنا بالزوق فهمتك اسر هههههه بس تصدقي يا ندى معكي حق وانا ال كل ما اشوفها اشم رايحه زافره ندى انا استحملتها كتير بس دي زودتها اووي كله ال ياسمين ياسمين حبيبتي سها تب يالا ياعصام انا جعت.
اسر سها واللهي ان تخنتي اكترمن كدا لغير راي انا عايز اتجوز واحده مش اربعه في واقت واحد ايه اتجوز واحده خد تلاته هديه سها ابقي اعملها كدا وشوف انا هعمل فيك ايه اسر انا اقدر ياباشا يالا ياعصام الله يكرمك اشولها ست سابع سيخ كفته بسرعه يا عصام اصل تاكلني انا وانت واحنا واقفين عصام الشغال بتاع سيادتك وال ايه خالد يالا يا معلم عشان انا جعت انا كمان عصام حيث كدا وراي.
بعد فتره كان عصام يقف هو وخالد يشوي الكفته ومحمد واحمد بيلعبوا طاوله وياسمين وندى بيالفوا اغاني اه نسيت اقوالكم ان ندى وياسمين بيحبوا الموسيقي جدا وصوتهم جميل وسها كانت اقعده جنب عصام وخالد بتاكل ال بيطلع واسر واقف بعيد وبتفرج عليها وخايف يقرب منها لتاكله عصام هوي حلو يا خالد خالد ماهو يعم اكتر من كدا عصام خلاث براحه عليا ابه هتاكلتي خالد متخافش مش انا ال هاكلك سها هتقوم بالواجب.
عصام ههههه بصراحه اسر الله يكون في عونه خالد يعني هو ال ملاك اووي عصام على رايك المهم خلاصت الملف ال بقولك عليه خالد اقربت اخلص فاضل بس حاجات بسيطه انا تعبت فيه اووي عصام اوك هروح استريح شويه اسر كفيا يا حبيبتي حرام عليك دا سادس سيخ تلتهميه ارحمي نفسك سها بس بقا الله عايز اكل بنفس اسر كل ده ومش بنفس امال لو نفسك مفتوحه هتعملي ايه هتاكلي الناس ال بيشوي بالشويه خالد جاء ومعه سيخ كفته خالد خدي يا سها.
اسر انت بتعمل ايه انت مش شيافها دي عايزه ونش يشلها من مكانها خالد ما الونش دا انت يا معلم اسر لا حرام سها ساعدني اقوم يااسر مش اقدره هموت اااه اسر اه دك اوه يوكي يابعيده كنتي ارحمي نفسك انا خالد يالا يا جماعه الاكل جهز ندى يالا ياسوسو ياسمين اوك يالا اااه رجلي ندى مالك ياسمين ااه رجلي اتلوت خالد جري لياسمين مالك ياسمين اااه رجلي خالد شالها واقعدها على الكرسي متخافيش يا ياسمين وظل يحرك رجلها لمين ويسارا.
محمد عامله ايه الوقتي باسمين الحمد لله ياعمي احمد تمام يالا عشان الغدا ياسمين حاضر يالا ياندي خالد انتي كويسه تحبي اوصلك ياسمين بخجل لا انا بقيت كويسه ندى تييييررررا اي ده بقيت كويسه ما تتجوزوا بقا وترحمونا ياسمين ندى ندى بس انتي بتتشطري على اروح اكل احسن محمد وبعدين يااحمد في ال بيحصل ده احمد مش عارف واللهي الاتنين بيحبوا بعض بس بيكبروا محمد انا هقعد مع خالد واشوف حل. سها يالا يااسر ودني هناك اسر فين.
سها اتغدي معهم اسر اغم عليه ندى هو عصام فين مش هيتغدي امال مش عارفه هو فين ندى هشوفه فين واجي ندى لمحت عصام نيم على العشب فظلت تتامله وهو نام عصام وعيناه مغمضه عايز حاجه يا ندى ندى انت عارفت ازاي ان انا عصام هههه يابت دانا البوص ندى هههه يعني ايه عصام يعني حاجات كتيير ندى زي عصام القوه والذكاء وحاجات كتير ندى انت مغرور على فكره عصام هههه عارف ندى امم ومتكبر وساقع و.
عصام انا ساقع طب تعالي هنا وندى تركض وهو يركض وراها عصام ااه الحقني ياندي اااه ندى مالك يا عصام عصام مد ايده لندي ساعدني اقوم ندى مسكت ايده اقم شدها واقعت فوقه تعال بقا مين ال ساقع يابت انتي ندى يا غشاش بتخدعني سبني عصام اعتزي الاول ندى لا عصام كدا وشد ايدها جامد ندى انت بني ادم استغلالي عصام ههه عارف ندى وعارف اني بحبك اووي.
عصام: عصام اقترب منها بشده وظلت هي تنظر اليه حتى انقض على شفتاها وقبلاها قبله طويله لا يعرف هل ظلت دقائق اما ساعات عصام فاق حس انه عمل جريمه وخان حبيبته لميس عصام اقم وسب ندى ومشي وهو متعصب جدا من نفسه ندى عصام استني اسمعني عصام اخرسي مش عايز اسمع نفسك ايه انتي بتقوليه دا انا بعتبرك زي ياسمين ندى حرام عليك ياعصام ال بتعمله فيا ده.
انا استحملت كتير اذا كنت انت بتعتبرني ذي ياسمين اسفه بس عمري ما هعتبرك كدا وتركته وغادرت وهو مكسور مشاعره متلاخلطه.
رواية أحببتك بل عشقتك يا من كسرتي كبريائي بقلم آية محمد رفعت الفصل الثاني عشر
تركت ندى عصام وعادت إلى المزراعه وكانت حزينه بشده فهاهو حبيبها يرفضها للمره الثانيه اما عصام فجلس على العشب وهو يتذاكر زكريات ماضيه عصام انتي دخلتي هنا ازاي لميس هههه دخلت من الباب عصام لابجد وانا ال افتكرت انك جيتي من من الشباك لميس بتتريق سيادتك وانا ال كنت جايه اسليك تب انا ماشيه عصام استني بس يا حبيبتي لميس نزل ايدك بدل ماتندم عصام تصدقي خوفت هتعملي ايه يعني.
لميس بدات توجه لكماتها إلى عصام الذي تصدها بمنتهي الاحترافيه عصام مسك ايدها الاتنين وايدهم ورا ظهرها بايد واحده عصام ههه قطتي طلعلها دوافر وابتدت تخريش و اول ماتخربش تخربش استاذها ال دربها لميس سبني عصام لا وظل يقترب منها حتى اصبح انفاسه تلفح وجه فكانت شفتاها تدعوه لتقبيلها فلبي هو طلبها وقبلها حتى هي انخضعت له ولما لا فهو حبيبها الذي يفقدها.
عقلها ظل هو يقبل شفتاها ثم راقبتها اما لميس فحاولت انا تفق لاسترداد حقها فبتسمت بخبث وجذبت السكين الموضوع على طبق الفاكهه ووضعتها على صدر عصام لميس انا لو عايزه اقتلك الوقتي هتقلك عصام ههههههههههه يابنتي جايبه الشجاعه المزيفه دي منين الله يرحم لما كنتي بتتسحبي على قوضتي لما تشوفي فيلم رعب هههه وال لما الكهربه تنقطع لميس دا كان زمان يا حبيبي ال قدمك دي حرم سياده المقدم عصام الدالي المصون.
عصام ههههههه حلوه اوووي المصون دي بس احنا اتجوزنا وان ماعارفش على حسب علمي اني خاطب مش متجوز لميس وهي تقترب منه وتلعب في ازار قميصه بدلع بس انت بقا بالنسبالي خطبيبي وجوزي وحبيبي وكل دونيتي انا مش بحبك بس انا بعشقك عصام حضنها جامد وانا بموووت فيكي يقطع هذه اللحظه اسر اسر اجيب شجره واتنين لمون لميس يامامي خضتني يا زفت عصام انت اتخضيتي يا قلبي قوليلي اعمل في الحيوان ال خضك ده ايه وانا اعمل.
لميس لدلع حرام سيبه اسر بنفس لهجه لميس حرام سيبه جرا ايه يا ختي شيفاني واقف اشحت عصام مسكه من اقفه بتعلي صوتك عليها وانا واقف يا حيوان اسر عيب المسكه دي يا عصام عشان البرستيج سبني عصام لا هتضرب يعني هتضرب اسر وانا ماليش مزاج يا عم لميس هههه خالث يا عصام سيبه ومسكت خدود اسر دا اسوره دا حبيبي اخويا الصغير مش ابن خالي اسر شال ايدها اخوك الصغير مين ياختي مكنش سنه فرق انا ماشي لمبس هههه عمره ما هيتغير.
عصام عسل هاا لميس لا اوعي تفهمني غلط عصام فهميني انتي الصح لميس واللهي با بوص مااقصد عصام هههههه انت وصلتي للبوص كمان انتي عوتي خطيره لميس امال ايه عصام طب يالا يا حبيبتي عشان ننزل نتغدا في منتصف الليل يفتح عصام عيناه يجد لميس تقف بجانب السرير وتتامله وتبكي عصام لميس حبيبتي مالك فيكي ايه انت تعبانه اجبلك دكتور رودي عليا لميس لا انا كويسه عصام امال بتعيطي ليه مالك لميس انا حلمت حلم وحش اوووي اهي اهي.
عصام اهدي واحكيلي حلمتي بايه لميس حلمت ان انت بتتجوز واحده غيري اهي اهي فظل عصام ينظر إلى هذه الغبيه ثم انفجر ضاحكا عصام ههههههه يعني انتي بتعيطي عشان شوفتني في الحلم اني متجوز تمام ههههههه لميس انت بتتريق عليا عصام اكيد مش اما اتنيل الاول واتجوزك ههههههه لميس عصام انا بهزرش انا قلبي مقبوض اووي جوايا احساس انك مش ليا انا عصام ايه الكلام ده ياحبيبتي لميس متسبنيش ياعصام انا بحبك اوووي.
عصام انا معكي اهو يا مجنونه ومفيش مخلوق يقدر يبعدنا عن بعض لميس بجد يا عصام عصام بجد ياروح قلب عصام افاق عصام من ذكرياته على دخول اسر الغرفه اسر الحقني يا عصام خالد هبموتني عصام اسر ابعد عني النهارده بذات عشان ال فيا مكفيني اسر كدا طب بص انا هستخبي في الدولاب وانت وال كانك شوفت حاجه تمام وبالفعل استخبي اسر وش المصايب ههه حالد وهو متعصب جدا عصام مشفتش ذي زفت.
عصام وهو يغير ملابسه اه مرزي عندك في الدولاب وكمل تغير ملابسه اسر طلع من الدولاب واطي واطي يعني خالد تعال هنا ياحيوان شغل يومين ضيعتهم في ثانيه يا غبي اسر اهدي يا خالد الله يخربينك انت زعلان على اي داحتي خطك كان زي الزفت خالد صبرني يارب وانت مال اهلك حلو ول وحش بس واللهي لاموتك النهارده وضل خالد يبحث في الغرفه ختي وجد مضرب خشب خالد حلو ده تعال بقا اسر وهو يركض اهدي يا خالد دانا اسوره حبيب قلبك.
خالد ماانت عشان حبيب قلبي هكتفي اعملك عاهه مستديمه بس اسر وهو يركض نهار اسود في غرفه محمد الدالي محمد خلاث يا سهير ياحبيبتي انا اسف سهير بدلع لا زعلنه منك محمد خلاث اصالحك يا جميل تعالي بقا سهير هههه لا اسر الحقني يا عمي محمد في اي يا اسر ابوك مات اسر لا انا انشاء الله ابنك خالد هيموتني ثم نظر إلى سهير انتم بتعملوا ايه محمد لسه هيرد عليه لقي خالد داخل وفي ايده مضرب خشب.
خالد بتتحاما في ابويا يالا واللهي لاموتك حتى لو جبتلي رئيس الوزاره ذات نفسه هي كبرت في دمغي بقا محمد خلاث يا خالد يا ابني اهدي عشان خاطري قولي بس هو عمل فيك ايه خالد الغبي ملف الصفقه: : : ال شغال فيه بقالي يومين وكنت هسلمه اول ما ننزل مصر قطاعه ال ايه خطي مش عاجب سيادته محمد بصدمه ايه معلش يا خالد يابني اسر الحق عليا بدل ما يترمي في خلقتك خالد خلقه مين يا زبله تعال هين يالا محمد خالص يا خالد على اوضتك.
خالد بتدافع عنه بعد ال عمله محمد معلش بقا يا خالد خرج خالد وهو يغلي من داخله اما محمد سيبني بقا يا اسر مهو مشي اسر ربنا يخليك ليا يا ميدو يا عسل ال صحيح انتم كنتم بتعملوا ايه محمد بره يا اسر اقبل ماانا ال اقتلك اسر انا كدا كدا ماشي دنتم عيله تشل اما عند ندى ياسمين برده يا ندى مش عايزه تقوليلي مالك ندى انا كويسه يا حبيبتي مفيش حاجه ياسمين طب مش عايزه تنزلي ليه تقعدي معنا ندى معلشي يا يا سمين تعبانه شويه.
ياسمين اوك يا ندى هسيبك تستريحي شويه في الحديفه ياسمين تجلس بمفردها وخالد يتابعها من اوضته خالد هو ده الوقت المناسب للخطه اما خليتك تتعرفي بكل حاجه مباقاش انا خالد الدالي.
رواية أحببتك بل عشقتك يا من كسرتي كبريائي بقلم آية محمد رفعت الفصل الثالث عشر
في غرفه المكتب احمد ادخل خالد ايه ياعمي مش يالا اجمد خالص انا خلاصت اهو خالد ماشي فهمت يا بابا هتعمل ايه محمد خلاص يا خالد حفظنا الله يالا يا احمد اما نشوف اخرتها مع العيال دي احمد ههههه ماشي ال مالك مضيق كدا محمد اسر ابنك عمل الواجب معيا احمد هههه بيقا الدوار عليا بكره محمد متيجي نقتله ونخلث احمد باريت خالد انتم لسه هنا يالا احمد ماشي في الحديقه محمد انتي هنا يا ياسمين يا حبيتي اخمد اقعده لوحدك ليه.
محمد نقعد معكي ول هنزعجك ياسمين بابتسامه يا سلام طبعا هبقا سعيده جدا يا عمو بعد حوار طويل احمد ال يامحمد هتروح امته للناس دي محمد واللهي مااعرف هشوف خالد يختار الوقت ال يناسبه ونخد العيله ونروخ ياسمين نروح فين يابابا احمد لوهو انتي معرفتيش انا خالد هيخطب ياسمين بصدمه ايييه ازاي لما تتنظر حتى تسمع الجواب وركضت إلى غرفه خالد خالد وعامل نفسه بيشتغل على اللاب ياسمين خالد صحيح ال سمعته دا.
خالد خضتيني يابنتي في ايه وايه ال سمعتيه ياسمين انك هتخطب خالد انتي عرفتي اه ياسمين بحزن طب وانا. خالد وانتي ايه ياسمين انت مش قواتلي انك بتحبني خالد قولت بس ردك كان ايه خلاث يا ياسمين انا حاليا بعتبرك زي ندى وانت كمان شايفني الوقتي زي عصام واسر ياسمين خالد انا بحبك خالد وهو يعطيها ظهري ويبتسم ويرجع لجديته خالد بعد ايه انا خلاث هخطب سرين اول ما نرجع وقولت لبابا وعني خلاث.
ياسمين نعارك اسود سرين وتبقا معيا في بيت واحد وانت تخطبها لا خالد هو انا بخد رايك انا بقولك ال هيتعمل باسمين مسكت فازه كدا طيب استنا على رزقك خالد هتعملي ايه يا مجنونه ياسمبن هقتلك قبل ما تفكر تبص لحد غيري انت ليا لوحدي انت فهم خالد انتشل الفازه من ايدها ببرعه بجد ليكي ازاي ها ياسمين بخجل فخالد كان يقترب منها بشده وهي ترجع حتى التصقت بالجدار كملي كنتي بتقولي ايه ياسمين وهي تنظر له ها.
خالد بابتسامه ههه ها كنت بتقولي ايه ياسمين وهي تنظر إلى الارض انا بحبك خالد بس انتي ضربتني وانا لازم اخد حقي ياسمين يعني عايز تخطب غشان ضربتك خالد بالضبط كدا ياسمين طب خد حقك يالا بسرعه بس متجوزش سرين دي خالد ابتلع كلامها في قبله عميقه ثم همس تتجوزيني ياسمين وشها احمر هزت راسها وحضنته جامد خالد اخيرا استسلامتي ههه دخل محمد واحمد ها نقول مبروك ياسمين وهي تنظر لهم بصدمه محمد الخطه نجحت.
احمد الله يخربيتك اسكت فضحتنا ياسمين انتم عملين خطه عليا طب مش متجوزك يا خالد ومشت على اوضتها خالد استني يا ياسمين الله يصلح حالك يا والدي دايما ناصفني محمد الله انا عملت حاجه.
احمد يعني مش عارف تمسك لسانك ده محمد انا عملت حاجه احمد كل ده وعملتش اسر ايه ده شكله قشطه بس يا اولد منك له ولله وشفتكم بتتشكلوا وانا لسه عايش محمد عايش مين انت متخلف يالا احمد لم ابنك احمد مش ابني ان اتبريت منه اسر كدا ياابو حميد اخس عليك احمد ولد مش قولت بلاش تنادلي بالاسم ده غور من وشي عند ياسمين خالد يابنتي استني ياسمين لا انت بتعمل عليا خطه يا خالد انا خلاث راجعت في قراري.
خالد بصوت عالي انتي عايزه ايه ياياسمين اوك مفيش زفت جواز اتبسطي وجيه يمشي مسكت ايده ياسمين انت بتتعصب علبا ياخالد عشان بدلع عليك خالد واللهي كل ده دلع 5سنين ودلع دانا خللت جمبك ياسمين ههههه انا عايزه دهبي خالد هو ايه ده ال دهبي ياسمين لون فستان الخطوبه خالد هههه بس انتي تامري يا اميرتي ياسمين اميرتك خالد اه اميرتي انا لوحدي عارفه لوكنتي فاكرتي انك تتجوزي حد واللهي لكنت قتلتك انتي وهو واسر.
ياسمين ههههه اشمعن اسر خالد غبي ومستفز اوووي ياسمين ههههه تصبح على خير الوقت اتاخر خالد وانتي من اهله وقبلها على جبينها ياسمين امشي ياخالد خالد لا ياسمين امشي بقا خالد ههههه حاضر اموت في فيك وانت مكسوف ههه تصبحي على خير ياحب عمري وغمز لها ياسمين قفلت الباب وهي فرحانه جداااا وبتغني وسعيده خالد عصام كويس انك لسه صاحي باركلي اخيرا اختك واقفت بعد اما مرمتتتني عصام ههههه بجد الف مبروك ياصاحبي.
بس ايه السعاده دي لواعرف انك هتبقا سعيد كدا كان زماني جوزتهالك من زمان خالد هه ياسمين دي حب عمري يا عصام ان بحبها اووي ومقدرش اني اتخيل حياتي من غيرها عصام لدرجادي مكنتش متخيل انك بتحبها كدا خالد ههه لا اكتر من كدا يا خويا يالا اروح ازفت الملف ال الغبي اسر اقطعه عصام هههه تستهل انا قولتلك ميت مره اكتب على اللاب على طول مش عارف لازمته ايه تكتب على ورق وبعد كدا تتقله.
خالد ال حصل بقا اروح انا بقا لسه هكتب من اول وجديد حسبي الله ونعم الوكيل فيك يااسر يابن عمي اسر مين جيب سرتي اكيد في الخير خالد انت بيجي من وراك خير الحمد لله انت جيت لقدرك برجليك اسر اعقل ياابو نسب خالد متقلش ابو زفت عصام هههه خلاث انا ال هعمل الملف ول تزعل ياعريس خالد حبيبي ياعصام واللهي تصبح على خير بقا اسر وانا مفيش تصبح على خير خالد مفيش زفت على دمغك في غرفه ياسمين.
ندى اقتحمت الغرفه ياسمين صحيح ال سمعته ده ياسمين اه ياندي اخيرا اعترفت لخالد اد ايه بحبه وبعشفه ندى ايه ده مش معقول ياسمين انتي سخنه صح ول ده سحر خالد هههه بس ياندي بقا ياسمين هههه بس ايه دانا ههريكي تريقه بس اروح الاول ابارك لروح قلبي سلام في غرفه خالد ندى خالد الف الف مبروك يا حياتي خالد الله يبارك فيكي يا حبيبتي عقبالك حزنت ندى بشده ها سبك مني انت هتعمل الخطوبه امته.
خالد عمي هيحدد اليوم واشوف طلبات ياسمين ايه ههه بتقول عايزه فستان ذهبي ندى: انا ماليش دعوه انا عايزه فستان ليا بمستلزماته خالد دانتي داخله على طمع بقا ندى كدا يا خالد تستخسر في ندوش حبيبتك فستان وانا ال كنت جايه ابات معك خالد احلي فستان في الدنيا وحضنها دانتي روحي يا ندى مش اختي بس محمد ندى انتي هنا كويس عشان عايزك في موضوغ مهم ندى خير يابابا.
محمد خير يا حبيبيتي بصي يا ندى عمر ابن انكل حسين متقدملك وانا شايف انه مناسب ليكي جدا دكتور ومحترم جدا ومن عيله كويسه ها قولتي ايه ياحبيبتي ندى لا يابابا انا مش عايزه اتجوز.