رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الحادي عشر
مراد: دخل يجري علي سجي. سجي مالك انتي تعبانة. سجي كانت بتتألم بس كانت مبسوطة من اللهفة اللي شايفاها في عنين مراد عليها. سجي: مش عارفة يا مراد بطني بتوجعني اوي. و حاسة انها بتتقطع. مراد: طيب اطلبلك فاروق. سجي: ماشي ياريت. مراد: جاي يقوم. سجي مسكت ايده سجي: مراد الحقني مش قادرة بطني بتتقطع. مراد: لا انا كدة ابتديت اقلق. و مش حينفع استني فاروق. تعالي انا حوديكي المستشفي بسرعة.
سجي: جات تقوم. وقعت مش قادرة تقف. مراد: ساندها. تعالي انا حشيلك. و شالها مراد ونزل بيها العربية. و علي قد ما مراد كان بيتمني انه يقرب لسجي و يلمسها و هي كانت قريبة منه جدا و هو شايلها. بس مراد مكنش بيفكر في اي حاجة غير انه يطمن علي سجي و قلبه خايف عليها.
سجي: كانت و هي تعبانة. بتبتسم و هي شايفة مراد خايف عليها و طاير بالعربية بسرعة علشان يلحقها و كمان من غير بادي جارد. و كل شويه يبصلها. نظرة كلها خوف و لهفة و حنيه. في الستشفي مراد: خير يا فاروق. سجي مالها طمني. فاروق: ههههه مالك اهدي دي حاجة بسيطة. هما بيحضروها للعمليات. حنعملها الزايدة. علشان ملتهبة. و هي اللي تعباها كدة مراد: بخوف. عملية. للدرجة دي. فاروق خالي بالك منها. علشان خاطري.
فاروق: ههههه اعمل ايه يا عني اعملها غرزة زيادة. مراد: يخربيت خفة دمك. وقتك ده. انا بتكلم جد. فاروق: اصل بصراحة مستغرب. هي دي اللي من شهرين بس كنت مش طايقها و عايز تعذبها و تكسر منخيرها. و دلوقتي حتموت عليها و مش مستحمل تعرف انها بتتألم مراد: اعمل ايه بس. انا حاسس بحاجة غريبة. و يمكن متصدقنيش. فاروق: لا حصدقك. بس قولي. انت بتحبها ولا ايه.
مراد: اه بحبها و بحبها اوي كمان، و اتلخبط مراد. و بعدين معاك ما تروح تشوفها انت حتقف ترغي معايا و سايبها. فاروق: يا بني اهدي هما بيجهزوها و بيجهزوا العمليات و حيندهولي متقلقش انت. بقولك ايه لو تحب تيجي تحضر العملية تعالي اتعقم و ادخل. مراد: ايه. لا لا انا مقدرش اشوفها وانت بتفح بطنها كدة. لا مش حستحمل.
فاروق: هههههه مش ممكن مراد اللي كانت متعته الوحيدة انه يشوف اي ست بتتألم مش مستحمل يشوف سجي بتعمل عملية بسيطة كدة. لا ده انت بتحبها اوي. يالا اسيبك و اشوفك بعد العملية. مراد كان قلقان علي سجي و مش عارف حتى يقعد لحد ما خرجت و دخلت اوضتها. مراد فضل قاعد جنبها علي كرسي جنب السرير و نام من تعبه. سجي ابتدت تفوق. و لقت مراد نايم. و الممرضة بتغيرلها المحلول. الممرضة: حمد لله علي السلامة عاملة ايه دلوقتي.
سجي: بصوت تعبان. الحمد لله. و بصت علي مراد و هو نايم. و ابتسمت الممرضة: واضح ان مراد بيه بيحبك اوي. ده كان حيتجنن من الخوف عليكي. و مسبكيش لحظة. سجي: ابتسمت اكتر. بجد كان خايف عليا. الممرضة: طبعا. ده حتى الدكتور فاروق اتحايل عليه. انه يروح و احنا حنخلي بالنا منك رفض و قالوه مش حسيبها الا لما اطمن عليها. سجي كانت حاسة ان نفسها تقوم و تحضنه. و خرجت الممرضة. سجي: مراد. مراد. اصحي.
مراد: قام مخضوض. سجي. مالك انتي كويسة. في حاجة بتوجعك. سجي: بابتسامة متخفش انا كويسة. انت مروحتش ليه تنام في البيت كدة رقبتك توجعك. مراد: قرب منها. خايفة عليا. سجي: اتكسفت و سكتت مراد: هههههه ماشي. بس عموما متقلقيش انا مش مهم المهم انتي تبقي كويسة. و اطمن عليكي. انا كان لا يمكن امشي و اسيبك. سجي: شكرا يا مراد. انا مش عارفة لو مكنتش جيت في الوقت ده كان حصلي ايه. يمكن كنت مت.
مراد: مسك ايديها. و باسها. سلاتمتك من الموت. اوعي تقولي كدة. طول ما انا جنبك اوعي تخافي من اي حاجة سجي: بس انت عرفت منين ان انا كنت تعبانة. انت كنت داخل و زي ما تكون عارف مراد: هاه اممممم. قلبي. قلبي حس بيكي ان انتي تعبانة. سجي: ضحكت. اللي يسمعك يقول ان عندك قلب. مراد: لا عندي و انتي عارفة والا مكنتيش تقولي الكلام اللي قولتيه في البنج. سجي: اتخضت. اااانا هو انا قلت ايه.
مراد: هههههه لا ده كلام كبير بقي ده انا حتى سجلتلك علي الموبيل. علشان ابقي ازلك بيه سجي: انت بايخ والله. قول بقي مراد: اممم مصرة. خلاص حسمعك. و طلع مراد. الموبيل و سمعها. سجي اتكسفت و هي بيتسمع كلامها في البنج. التسجيل سجي: بصوت تعبان وهي في البنج. مراد اوعي تسبني. مراد انا بحبك اوي. مراد احضني يا مراد. متسبنيش اوعي تطلقني يا مراد. انا بحبك.
سجي: وشها احمر واتكسفت. لا دي دي تخاريف البنج الكلام ده مش صح. مراد: ههههههه طيب خلاص يا ستي حعتبرها تخاريف. مع انها جاية علي هوايا بس خلاص مش حكسفك اكتر من كدة. سجي: انت بايخ. يالا قوم روح. مراد: متاكدة انك عايزاني امشي. سجي: ايوة متاكدة. و كمان علشان ترتاح الوقت جري و النهار طلع وانت منمتش كويس.
مراد: انا حمشي بس مش علشان ارتاح انا اصلا مرتاح و انا معاكي بس علشان اغير هدومي و اجبلك شوية حاجات ليكي. اوك خالي بالك من نفسك. لحد ما ارجعلك. و عدي يومين و سجي خرجت من المستشفي. و راجعة البيت. و مراد بيدخلها اوضتها و نايمها في سريرها. مراد: هاه عاملة ايه دلوقتي. سجي: الحمد لله. احسن كتير. انا عارفة اني عطلتك اليومين اللي فاتو و انت طول الوقت قاعد جنبي و مبتروحش الشغل.
مراد: عطليني انت بس كل يوم و ملكيش دعوة. انا مبسوط. سجي: كانت خلاص حبت مراد. نفسها يقرب منها من غير ماتمنعه مراد: كان بيبصلها و كإنه بيقولها كل اللي في قلبه بعنيه. و حس ان هيا كمان مستنياه يقرب. بس مراد كان معاهد. نفسه انه مش حيقربلها الا لما يسمع منها الكلمة اللي مستنيها من اول ما شافها و انه لما يسمعها لازم يعملها الحاجة اللي كان عايز يعوضها بيها عن الطريقة اللي عرفها بيها.
سجي: انت حتفضل ساكت و بتصصلي كدة كتير مراد: اعمل ايه بس اصلك حتى و انتي تعبانة جميلة. سجي: اتكسفت. احممم طيب روح نام بقي تصبح علي خير. مراد: حاضر انا حسيبك ترتاحي و لو احتجتي حاجة كلميني. انا صاحي مش حنام. اتفقني. و اوعي تقفلي الباب بالمفتاح علشان لو تعبتي تاني.
و دخل مراد اوضته و شغل الاب توب علي اغنية و كان عايز يسمعها لسجي و خرج التراس وحط الاب هناك علشان تسمع. ورجع يشوفها في المرايا. وكانت. ( اغنية من قلبي لحماقي )(ده اللي وانا معاه من قلبي بغني وانا معاه. ده حبيبي اللي انا بتمناه واحلم بي لقاه. واه منه هواه خدني وياه وانا وياه لما تكون عيني شايفاه مبقولش غير الله. ده اللي وانا معاه من قلبي بغني وانا معاه. ده حبيبي اللي انا بتمناه واحلم بلقاه. مليش الا عنيه ومبحكيش الا عليه ده اللي بعيش دنيتي بيه وبحب كل مافيه. من قلبي بغني وانا معاه).
و عدت الاجازة كمان وجه الترم التاني و سجي و مراد كل يوم بيتعلقوا ببعض كل يوم. و علي قد ما سجي حبت مراد اووووييي بس كانت بتخاف انه بعد ماتسبلوا نفسها يزهق منها و يسبها. و خصوصا ان مراد مبقاش بيلح علي الحكاية دي و تعامله معاها كله هزار و مقالب و ضحك و مكنش مهتم بالحكاية دي وجه يوم مراد رجع فيه من برا و الشغالين كلهم اجازة. و طلع فتح المرايا و لقي سجي قاعدة علي السرير و بتذاكر و لابسة بيجامه عليها ميمي و عاملة قطتين وشكلها عسل اكنها عيلة صغيرة.
مراد: يا بنت اللذين ايه العسل ده. طيب اروح ارخم عليها بإيه النهاردة بس و هي عسل كدة. فكر يا مراد اه بس لاقتها. و راح مراد و خبط علي سجي سجي: فتحت. اهلا مراد: مساء الخير. سجي: مساء النور. نعم جاي تغلس النهاردة بإيه. مراد: هههههه ظلماني والله انا بس كنت عايز منك تعمليلي حاجة. سجي: خير. اتفضل. مراد: عايزك تيجي تحضريلي الحمام سجي: نعم؟ حمام ايه ده اللي احضره وده بيتحضر ازاي. ان شاء الله.
مراد: ايه عمرك ماحضرتي حمام قبل كدة. سجي: والله لا انا مبسمعش الكلمة دي غير في التليفزيون. مراد: اممممم. طيب انا حكسب فيكي ثواب و اعلمك. الحمام بيجهز بإنك تفتحي المياه الدافية وتملي البانيو وتجهزي جو الحمام علشان لما ادخل مبردتش وتحطي في المياه شاور من بتاعي اللي بحبه. وتحضريلي الفوطة والبرنس. كدة يعني. فهمتي. سجي: هههههه لا والله و انت بقي كان مين اللي بيعملك الحكاية دي كل يوم.
مراد: الشغالين. و كلهم اجازة النهاردة. هاه حتيجي ولا لا سجي: لا و انا مالي ما تروح انت و انت معندكش ايدين. مراد: بخبث. ماشي هانت اهو كلها شوية و نطلق و اجوز بقي واحدة تكون كبيرة كدة و عاقلة و خبرة و تعرف تدلعني و تحضرلي الحمام ولا الحوجة ليكي. سجي: اتغاظت و اتضايقت منه لما قال كدة. ليه و هو انا مش كبيرة و بعدين ايه عاقلة دي انت شايفني مجنونة مراد: ايوة انتي صغيرة و مجنونة.
بصي لنفسك لابسة ايه و كمان مبتعرفيش تحضري الحمام. سجي: كدة. طيب انا حروح احضره. بس انت تستناني هنا. لحد ما خلص و ابقي روح هناك. مراد: ههههه ايه خايفة مني ولا ايه ما انا قولتك قبل كدة انا خلاص مليش مزاج ليكي و عايز واحدة كبيرة و خبرة تدلعني سجي: اتغاظت اكتر و دببت في الارض برجليها. كدة ماشي اوعي بقي من وشي. و راحت اوضة مراد.
مراد: قعد يضحك و مش قادر يمسك نفسه من الضحك علشان استفزها و كمان حس انها بتغير عليه. سجي: في حمام مراد. علي أخرها و مش طايقة نفسها. انا انا عيلة و كمان عايز يطلقني و يتجوز واحدة تدلعه ماشي يا مراد والله لعمل فيك مقلب يتطلع من عينك علشان تبقي تتدلع اوي.
و قعدت سجي تدور في الحمام لحد لما لقت ضرفة في الاخر فيها ادوات تنضيف و اخدت ازازة من منظف الارضيات و فتحت المياه علي السخن وفضت الازازة في البانيو كلها بس و هي بتفضيها وقعت علي نفسها وايديها وهدومها. مش مشكلة انا حروح اخد حمام و اغير بسرعة لكن هو خليه يتلسوع يبقي يوريني حيلقاها منين من المياه السخنة ولا من المنظف اللي حيلسوعوا يبقي يخلي العاقلة الخبرة تيجي تدهنله كيناكومب بقي. و خرجت سجي.
مراد: ايه ده اللي بهدلك كدة. مش بقولك خيبة. حتي الحمام مش عارفة تحضريه. اوعي يا ختي. لما اروح اشوف عملتي ايه. سجي: دخلت اوضتها وقفلت الباب وهي عامالة تضحك ودخلت الحمام علشان تاخد شاور بعد مابهدلت نفسها مراد في الحمام قلع هدومه ودخل البانيو واول مادخل لقي الماه سخنة جدا.
مراد: اااه ايه ده يا بنت المجانين المياه مولعة. بس معلش انا بحبها سخنة. زي قلبي ماهو سخن بحبك يا مجنونة. بس لا دي سخنة اوي. انا حشغل المياه الباردة شويه. وكمان ايه ده ايه الريحة دي. دي مش ريحة الشاور بتاعي. هي الهبلة دي حطت ايه في المياه. اه ايه ده هو جسمي بيحرقني ليه كدة. الله. تؤتؤتؤ لا في حاجة غلط ده انا جسمي احمر جامد.
هي حطت ايه بس. و مراد بيبص من الحوض لقي ازازة مرمية مسكها و شمها. اااه يا بنت المجنونة منظف ارضيات. و انا اقول ايه الريحة دي ده انتي ليلتك سودة والله لوريكي يا سجي. و قام مراد و غسل جسمه بالشاور بسرعة و لف نفسه بالفوطة و خرج يبص علي سجي في المرايا ملقهاش عرف انها في الحمام. فتح المرايا و دخل و وقف بعيد عن الحمام يستناها.
سجي: خارجة من الحمام ولابسو البرنس و بتنشف شعرها و عمالة تضحك. ههههههه اموت و اشوفه دلوقتي و هو متلسوع كدة. من المنظف علشان يبقي يروح يتجوز ان شاء الله مش حينفع لحاجة تاني مراد: كدة. ماشي يا قطة تعالي بقي لما اوريكي اذا كنت انفع ولا لا. وشدها مراد و حضنها. انا انا تحطيلي منظف في المياه. شايفة جسمي كله احمر ازاي. عجبك كدة.
سجي: كانت حيغمي عليها دي اول مرة تشوف مراد و هو عريان كدة و بالفوطة بس و كمام حضنها كدة كانت مش عارفة تتكلم. و قلبها بيدق جامد. و مش عارفة تنطق و بتبص لمراد. مراد: حس انها مستسلمة لحضنه و مش مركزة في كلامه. مراد قرب منها و باسها وسجي كانت اكنها مغيبة و بعد كدة فاقت و حاولت تبعد مراد. اوعي ايه اللي انت عاملته ده. ابعد و سيبني.
مراد: تؤ تؤتؤ. انا مفيش حاجة تمنعني عنك دلوقتي غير رباط لو شديتوا خلاص كل حاجة خلصت سجي: رباط. رباط ايه مراد: مسك رباط البرنس بتاعها. ده رباط البرنس بتاعك. سجي: حطت ايدها علي وشها. يا نهار ابيض انا ناسية اصلا اني بالبرنس. اوعي و جريت بسرعة علي الحمام و قفلت الباب عليها. مراد: ههههههه يا بنت الايه انتي كنتي حتخليني اخلف وعدي.
و خرج مراد من الاوضة و راح اوضته و لبس و هو شايف سجي في المرايا. بعد ماخرجت من الحمام ولبست. قاعدة بتبتسم وبتحط اديها علي شافيفها وبتفتكر مراد و هو بيبوسها. و راح لفلها من بلكونة التراس وخبطلها علي الازاز. وشاورلها علي ودنه وبيقولها اسمعي. وشغلها اغنيه تحفة لحماقي تاني اسمها اجمل يوم (عندك. استني دقيقة. حتجنن منك شوفلي طريقة. واعمل معروف بتطل تقلق. بطل خوف بتقولي عيونك مكسوف. طب من مين. مقدرش اوصفلك ايه اللي جرالي. احساس جديد اوي بالنسبةالي. خلينا وضحين. فرق دايما بين حاجتين بين وانا عادي وهادي وبين وانا ملهوف. مكسوف من مين ده انا نفسي مختش يوم يومين. قدامي ملاك مش شايف بني آدمين. يا نهار يا نهار. يوم قربك اجمل يوم. ده اللي استيتوا سنين. عندك استني دقيقة. حتجنن منك شوفلي طريقة.
اسأل قلبك اسأل عينك من غير ما تقول ما هو بيني وبينك. في حاجات تتقال وحاجات احلي وهي خيال. واكتر من اللي بتتمناه ومش علي البال. طب امتي وفين وازاي انا ناسي. بس انا عمري ما اكدب احساسي مكتوبلي القاك مكتوبلي اكمل وياك من غير ما تقولي خلاص بان ايه جوااك. ).
و كان بيسمعهلها وهو ساند ظهره علي السور و مربع ايده وبيبص عليها وهي واقفة بتسمع و بعدين راحلت السرير و نامت و هو بعتلها بوسة في الهوا. وودخل ينام. بس طبعا نام بصعوبة.
رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني عشر
(في مكتب مراد في شركته ) مراد تليفونه يرن. مازن اخو مراد مراد: مازن ازيك عامل ايه و بابا طمني هو بقي كويس. مازن: ازيك يا مراد. مراد بابا تعبان اوي و كل يوم يطلب انه يشوفك وانا قولتلك كتير و انت مابتجيش مراد: معلش يا مازن انت عارف الشغل و المجموعة. صعب اني اسافر خالص. مازن: يا مراد احنا آخر مرة شوفناك من سنتين. معقول لا انا ولا بابا وحشناك.
مراد: ازاي بس وحشتوني بس. خلاص يا مازن انا الشهر اللي جاي حاجي اشوفكم. مازن: الشهر اللي جاي يا مراد بقولك بابا بيموت و نفسه يشوفك. مراد: بيموت ايه بس يا مازن انت مش قلتلي ان حالتوا استقرت. مازن: مراد بابا عنده كانسر و في مرحلة متأخرة يعني مش مرض عادي و ممكن يموت في اي وقت. مراد: حاضر يا مازن ححاول اجي في أقرب وقت. سلام.
مراد: اعمل ايه بس اسافر ازاي و اسيب سجى. انا مقدرش يعدي يوم من غير ماشوفها. اوففف. طيب هي ممكن ترضي تسافر معايا. بس دي فاضلها شهر و نص علي الامتحانات و صعب تسافر. اعمل ايه بس. ميادة: مراد بيه. ياسر بيه. هنا وعايز حضرتك. مراد: خاليه يدخل، اهلا ياسر تعالي. ياسر: ازيك يا مراد. ايه يا ابني بقالك كتير مش بتيجي شقة الزمالك. و لا بشوفك خالص.
مراد: معلش انا بس مشغول اليومين دول. و بعدين انا خلاص مش حروح شقة الزمالك دي تاني و كمان حبيعها. ياسر: شقة ايه اللي تبعها دي انت ناسي اننا شركة في كل حاجة مراد: احنا شركة في الشغل. مش في الممتلكات. ياسر: خلاص لو حتبعها انا اشتريها. مراد: خلاص ابقي خلص مع المحامي. ياسر: قولي صحيح انت عامل ايه مع البت بنت فهمي. شكلك مبسوط معاها اوي علشان كدة مش عايز تيجي شقة الزمالك.
مراد: ماسمهاش بت. اسمها سجي و بعدين و انت مالك اعمل اللي اعمله. ياسر: ابدا اصل بقول مادمت انبسط معاها. باصي لخوك. ده احنا اخوات برضوا. مراد: الدم غلي في دماغوا. انت اتجننت اباصي مين. دي مراتي. ياسر: احنا حنضحك علي بعض مرات مين. ما انا و انت عارفين انت اتجوزتها ازاي و ليه. و مدامت خلتك تقعد جنبها الفترة دي تبقي عرفت تبسطك. ادهالي بقي شوية. ولا انا مليش نفس.
مراد: جري علي ياسر و مسكه من هدومه. انا لولا العشرة و الشغل اللي بينا. كنت قتلتك دلوقتي. سجي دي مراتي و لو جبت سيرتها تاني حيكون اخر يوم في عمرك. ياسر: نزل ايد مراد. كدة يا مراد تقتلني انا علشان واحدة لسة عارفها من كام شهر بس. مراد: ياسر لو جبت سيرتها تاني يبقي تنسي كل اللي بينا حتى الشراكة حنفضها فاهم.
ياسر: كدة. ماشي. عموما انت اخويا و صاحبي و انا محبش ازعلك. انا اسف. انا كنت جاي اقولك اني كمان اسبوع مسافر الصين علشان اخلص ثفقة الادويه المخدرة. و حقعد هناك شهر او اكتر مراد: ترجع بالسلامة. ياسر: بس اعمل حسابك. اول ماارجع انت لازم تسافر ايطاليا تخلص. ثفقة الاسلحة انا مش حعمل كل حاجة. لوحدي انت من ساعة ما اتجوزت و انت سايب كل الاتفقات عليا و ده ماينفعش.
مراد: طيب ما تبقي تسافر انت. انا مش حينفع الفترة اللي جاية دي اسافر خالص. ياسر: لا طبعا انا منفعش. الناس بتاعت ايطاليا دي بالذات مبتثقش غير فيك انت. و دول مينفعش نتاخر عليهم. دي مافيا يا مراد يعني انا و انت ممكن نتصفي انت فاهم. مراد: اوفففف. ماشي لما اشوف. مشي ياسر و مراد كان حاسس انه مخنوق و ان كل الحاجات دي ممكن تبعدوا عن سجي نزل مراد جاسر: اتفضل يا مراد بيه.
مراد: جاسر معلش انا عايز ابقي لوحدي شوية. روح انت و السواق. جاسر: بس ده خطر تمشي لوحدك. طيب علي الاقل امشي وراك بالعربية التانية. مراد: لا يا جاسر قلتلك عايز ابقي لوحدي، و مشي مراد و راح المقطم في مكان عالي و بعيد و هادي. و بيفكر.
مراد: هو انا امتي حقولها اني بحبها، انا لازم اقولها كل حاجة مش قادر اخبي اكتر من كدة. هي لازم تعرف اني بحبها بجد مش زي ماهي فاكرة بس هي ممكن تكون مابتحبنيش. لا هي بتحبني بس خايفة مني و مش واثقة فيا. بس انا كل لما اجي اقولها. فجاة مش بقدر و الكلام بيروح مني.
و قعد مراد علي العربية من قدام و هو بيسمع الاغنية دي ( حاجة مستخبية لحماقي )(في جوا قلبي حاجة مستخبية كل اما باجي اقولها فجأة مش بقدر. قدام عنيك بقف وبنسي ايه يتقال. ليه كل مرة يجري فيها كدة ليا. ودي هي كلمة واحدة بس مش أكتر. والكلمة دي عندي فيها راحة البال. حبييييتك يوم مالتقينا لما حكينا. اول كلام. حبييييتك واحلف علي اده تسمع زيادة انا مش بنام. حبييييتك. الناس في عيني حاجة وانت حاجة تانيه. عندك مشاعري حتى خدها واسألها. انا صعب اعيش حياتي وانت لحظة بعيد. احساسي بيك في ضعفي قواني. كانت حياتي ناقصة جيت تكملها. فرحة لقايا بيك بتبقي زي العيد. حبييييييتك يوم مالتقينا لما حكينا. اول كلام. ) و مراد لسة قاعد. تليفونه رن. مازن.
مراد: في ايه يا مازن ما لسة مكلمك من شوية. مازن: الحقني يا مراد مراد: مالك يا مازن. انت بتعيط مازن: منهار و بيعيط. بابا مات يا مراد بابا مات. مراد: دموعه نزلت و هو مش مصدق. انت بتقول ايه انا كنت جايلوا والله كنت جاي اشوفه. ليه ليه مات اقبل ماشوفه ليه.
مازن: يا مراد. قولتلك بابا محتاجك بس انت قلبك قسي حتى علينا. عموما انا خلصت كل اجرءات المستشفي و حجزت في طيارة بكرة الساعة 8 الصبح انا لازم ادفن بابا في مصر. بابا مش ممكن يدفن في الغربة يا مراد مراد: عندك حق وانا حكون مستنيك في المطار.
قفل مراد وحس انه محتاج سجي تكون جنبه في الوقت ده محتاج يكون في حضنها و يبكي. اخد عربيته و راح علي الفيلا و لما وصل سجي كانت مستنياه زي كل يوم في البلكونة و اول لما شافت عربيته فرحت و استنته يجي يغلس عليها زي كل يوم. مراد راح و خبط عليها سجي فتحت و اول ماشافت مراد وشه حزين و عنيه كلها دموع سجي: مراد مالك انت بتعيط.
مراد: رمي نفسه في حضنها. بابا مات يا سجي. بابا مات. مات من غير ماشوفه. انتى كان عندك حق لما قولتي عليا مش بني آدم و معنديش قلب انا فعلا كنت قاسي حتى علي اقرب الناس ليا سجي: اخدته في حضنها و طبطبت عليه. بس يا مراد متعملش في نفسك كدة. ده قضاء ربنا مراد: تعرفي هو كان عايز يشوفني وانا اللي ماسفرتش علشان اشوفه عارفة ليه سجي: ليه.
مراد: علشانك. كنت خايف ابعد و اسيبك. انا محتاجك جنبي يا سجي اوعي تسبيني علشان خاطري. انا مقدرش استغني عنك. سجي: متخفش انا جنيك و مش حسيبك. بس انت اهدي و قوم اتوضي و صلي و ادعيلوا ان ربنا يرحموا. و اقرأله قرأن مراد: بص لسجي بخجل. بس اناعمري ما صليت ولا حتى بعرف اتوضي. سجي: اتصدمت. معقول يا مراد واحد في سنك عمره ماصلي ولا مرة مراد: انا عمر ماحد علمني ولا قالي صلي. ولا حتى عمري فتحت مصحف.
سجي: متفاجأة. علشان كدة كان قلبك قاسي و ضلمة. الانسان طول ماهو بعيد عن ربنا عمره مايكون مرتاح. عموما انا ممكن اعلمك و اقولك ازاي تتوضي و تصلي. مراد: بجد يا سجي حتعلميني. سجي: ايوة تعالي معايا علي الحمام. بس استني. انت قبل ما تتوضي انت لازم تكون، تكون. مش ااه... مراد: في ايه يا سجي ماتكلمي علي طول سجي: يعني اقصد. انت يعني كنت مع ستات او حاجة. مراد: اقصدك يعني نمت مع حد.
سجي: ايوة هو انت يعني لازم تقولهالي في وشي كدة. انت مابتتكسفش. مراد: كسوف ايه بس دلوقتي يا سجي. و عموما لا انا من يوم ما اتجوزنا و انا معملتش كدة. سجي: فرحت من جواها. طيب تعالي معايا.
و اخدت سجي مراد و علمته ازاي يتوضي و ازاي يصلي و حفظته كمان الفاتحة و الاخلاص علشان يصلي بيهم لحد ما تحفظه غيرهم. مراد اول ماصلي و هو ساجد لقي نفسه بيبكي بحرقة مبقاش عارف هو بيبكي علي ابوه ولا علي نفسه و تقصيره في حقها انه حرم نفسه كل السنين دى من متعة الصلاة و مكنش متخيل انه حيرتاح كدة و بعد ماصلي.
سجي: مراد انت لازم تنام و ترتاح انت حتصحي بدري علشان تروح المطار و كمان لسة قدامك بكرة يوم طويل. دفنه وعزا. مراد: سجي انا عايزك معايا بكرة انا اول مرة اتحط في الموقف ده و مش عارف حتصرف ازاي انا حتى لما ماما ماتت كنت صغير. معرفش حاجة. ممكن. سجي: حاضر حاجي معاك. متقلقش مراد: طيب ممكن تخليكي جنبي لحد ما انام. انا مش عايز اقعد لوحدي. سجي: ابتسمت. حاضر حقعد جنبك لحد ما تنام. تعالي.
مراد: نام في سريره و فضل ماسك ايد سجي. و سجي فضلت قاعدة جنبه لحد ما نام. سجي: حاست ان مراد صعبان عليها و ان التربية اللي اترباها هي السبب في اللي وصله. و قبل ما تقوم باسته من راسه و راحت أوضتها. (في الصباح ) مراد صحي علي صوت خبط الباب. قام فتح لقي سجي لابسة وبتبتسم. سجي: صباح الخير مراد: بإبتسامة. صباح النور. انتي ايه اللي صحاكي بدري و ليه مدخلتيش علي طول من غير ماتخبطي.
سجي: اولا احنا مش بدري الساعة 6 يعني يادوب تاخد حمام وتلبس و نروح المطار. ثانيا انا ماينفعش ادخل من غير ما خبط. في حاجة اسمها آداب الاستأذان. مراد: الكلام ده حاسس اني انا المقصود بيه. صح سجي: امممم يعني حاجة زي كدة. المهم اتفضل ادخل خد حمامك والبس بسرعة. مراد: حاضر. طيب ادخلي اقعدي لحد ما اخلص. سجي: لا معلش مش حينفع انا حستناك في أوضتي. مراد: سجي انتي لسة بتخافي مني.
سجي: اااااممم. لا بص انا حستنك متتاخرش. و مشيت سجي و مراد ابتسم و اتنهد. و قفل الباب و دخل علشان يجهز نفسه، و شوية و هو بيلبس. الباب خبط. مراد: ادخل. سجي ايه ده انتي اللي عملتي كل ده سجي: دخلت و معاها صنية فيها فطار و قهوه لمراد، ايوة انت امبارح ماتعشتش و كمان ماينفعش تنزل من غير ما تفطر. و الشاغلين لسة نايمين. فأنا روحت حضرتلك الفطار.
مراد: قرب منها و مسك ايديها و باسها بكل حنية. انتي كنتي فين من زمان. سجي: اتكسفت. احمممم ممكن بقي تفطر علشان منتأخرش. مراد: حاضر علشان خاطر عيونك و فطر مراد و سجي مع بعض و اخدها في عربيته و راحوا المطار. (في المطار ) سجي: اهدي يا مراد انت لازم تبقي متماسك اكتر من كدة. مراد: مش قادر يا سجي انا عمري ما كنت اتخيل انا اقف استني استقبل ابويا في صندوق. مش قادر مش قادر.
سجي: علشان خاطري. اهدي. بص في واحد جاي علينا و في شبه كبير منك. تعرفوا. مراد: مازن. مازن: حضن مراد وزهو بيبكي. بابا مات و سابني لوحدي يا مراد. مراد: اوعي تقول كدة انا معاك. انت نسيت اني اخوك الكبير. مازن: مين دي مراد: بص لسجي. دي سجي مراتي مازن: انت اتجزت يا مراد من غير ما تقولنا. ده بابا كان نفسه اوي يشوفك بتتجوز. ليه يا مراد حرمته من اليوم ده.
مراد: معلش يا مازن. حبقي احكياك بعدين. المهم خليك هنا مع سجي و انا حروح اخلص كل حاجة علشان نلحق نصلي عليه. و ندفنه. مازن: قعد جنب سجي. انا أسف مقولتلكيش مبروك. سجي: لا علي ايه اصلا مش وقته. البقاء لله. مازن: كان زي مراد و يمكن اكتر و معرفش يرد. و هزلها راسه. و خلصوا كل حاجة و سجي كلمت باباها و خالتها صفيه و جوزها و نهي علشان يجوا يعزو مراد. و اليوم خلص و كان طويل و باليل بعد العزا.
سجي: مراد. ممكن نهي تقعد معايا يومين لحد ما العزا يخلص. اصل انا لوحدي و في ناس كتير بتيجي. مراد: طبعا يا سجي. انتي بتستاذني. ده بيتك. و نهي اختك. نهي انا أسف علي اي حاجة حصلت قبل كدة مش عايزك تكوني زعلانة. نهي: كانت عارفة من سجي كل حاجة و ان مراد اتغير. لا مفيش حاجة انا مش زعلانة ابدا اللي فات مات. مراد: متشكر. واضح انك ملاك زي اختك. عن ازنكم اروح اشوف مازن.
نهي: تصدقي كان عندك حق انا مش مصدقة بجد ان ده مراد. معقول سجي: و هي بصة عليه لحد ما مشي و مبتسمه. اه معقول مراد اتغير و بقي انسان جديد. طيب و حنين. و رقيق نهي: امممم واضح انك حبتيه اوي. سجي: حبيته بس ده انا بموت فيه و نفسى افضل معاه علي طول و مسبهوش ابدا. مراد ده بقي روحي يا نهي. نهي: و ليه مش بتقوليله و تصارحيه.
سجي: خايفة يكون. قربه مني ده علشان حاسس بتغير معايا و بس وزميكنش بيحبني. تعرفي انا نفسي اوي اكون معاه و اكون مراته بجد. بس خايفة انه بعد ده ما يحصل يزهق مني و يسبني. علشان كدة ببقي بعيدة عنه. علشان افضل معاه اطول وقت ممكن. نهي: للدرجة دي بتحبيه سجي: و اكتر بكتييييير.
رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث عشر
مازن: معقول انت تعمل كدة يا مراد. خسارة بنت في جمال ورقة سجي يتعمل فيها كدة. مراد: انا عارف و صدقني انا ندمت اني اهنتها و غصبتها بالطريقة دي. بس ده كان في الاول لكن دلوقتي انا بحبها والله بحبها اوي يا مازن. و نفسي اعوضها عن الطريقة اللي اتجوزتها بيها. مازن: و ايه اللي مانعك. مراد: خايف. خايف اقولها و اصارحها اني بحبها وتكون هي مابتحبنيش.
مازن: متفتكرش. دي امبارح كانت طول الوقت عنيها عليك و كانت شكلها خايفة عليك اوي. انا اخت بالي. مراد: حتى لو زي ما بتقول ممكن ده يكون لاني صعبت عليها من الحالة اللي كنت فيها. او يمكن علشان انا اتغيرت معاها لكن مش حب.
مازن: ايوة بس انت كده بتظلم نفسك و تظلمها. افرض انها بتحبك زي ما انت بتحبها يبقي بتضيعوا علي نفسكم وقت و انتوا بعيد عن بعض. و لو مش بتحبك يبقي انت لازم تخيرها اذا كانت تفضل معاك او تطلقها و تسبها تعيش حياتها بدل ما هي كدة لمنها متجوزة ولا منها مش متجوزة.
مراد: لا اطلقها. مش ممكن انا مقدرش استغني عنها. علشان كدة بقولك خايف اصارحها. و دي تبقي بداية النهاية. بالنسبة ليا. انا عايزها تفضل معايا اطول وقت ممكن. سجي دي روحي. انت متعرفش امبارح لما معرفتش اشوفها في المرايا بالليل علشان نهي كانت نايمة معاها في الاوضة. كنت حموت. ولا عرفت انام. علشان كده النهاردة صممت ان نهي تقعد في أوضة لوحدها.
مازن: تعرف نهي فيها كتير من سجي. تحسهم تؤام. نفس البياض و العنين و الضحكة. مراد: ههههه فعلا بس سجي احلي كتير. مازن: هههههه كنت عارف انك حتقول كده. و عدي الشهر اللي فاضل و امتحانات سجي و نهي. و خلوصوا. و ده كان أخر يوم امتحانات. و مراد و سجي و نهي و مازن بيتغدوا علي السفرة نهي: اخيرا انا مش مصدقة الامتحانات خلصت. انا كنت خلاص حطق.
سجي: هههههههه لما انتي تقولي كدة يا بتاعت فنون جميلة انا اقول ايه. قانون و جنائي و هم. مراد: فعلا انتي تعبتي اوي الشهر اللي فات ده كل يوم مذاكرة لحد الفجر ماكنتيش بتلحقي تنامي. سجي: قربت من مراد. و انت عرفت منين ان انا كنت بذاكر لحد الفجر مراد: احممم من نور اوضتك كان بيبقي منور في التراس و بشوفه. مازن: ايه رأيكم بقي بمناسبة ان انكم خلصتم امتحانات وان انا مسافر بكرة نحتفل النهاردة بالليل.
سجي: حفلة ايه بس و عموا مبقالوش شهر ونص بس متوفي. مازن: خلاص بقي يا سجي. مش هنا في مصر بتقولوا الحي ابقي من الميت. و كمان بابا ماكنش بيحب النكد. مراد: مازن معاه حق يا سجي انا كمان عايز احتفل بيكي. نهي: احنا كمان حنعمل حفلة صغيرة في الجنينة احنا الاربعة بس. هاه يا سجي. قولتي ايه. سجي: بصت لمراد و ابتسمت. خلاص اللي تشوفوه مازن: ايوة كدة. و بالمناسبة دي انا حغنلكم بالليل.
مراد: انا بقول نلغي الحفلة دي خالص شكلها حتقلب بغم. سجي و نهي: ههههههههه مراد: و شوش سجي. تعرفي ضحكتك حلوة اووووويي. سجي: اتكسفت و ابتسمت. طب اسكت بقي بدل ما الغي الحفلة بجد. (بالليل في الجنينة ) نهي بتحكيلهم عنها هي و سجي و بيضحكوا كلهم مازن: مش ممكن سجي يطلع منها كل ده مش مصدق. نهي: ههههه اه والله دي كانت بتعمل فيا كل مقلب و مقلب. بيطلع من عيني علي فكرة يا مراد ميغركش انها هادية كدة دي سوسة.
مراد: هههههههه انتي حتقوليلي ما انا مجرب مقالبها. و مال علي سجي. فاكرة مقلب الحمام واللي عملتيه فيا. سجي: هههههه اه بس انت كمان قليت أدبك فاكر. مراد: أدب ايه بس اللي قليته. انتي لو تعرفي انا كنت عايز اعمل فيكي ايه بعدها مكنتيش قولتي كده. سجي: داست علي رجله. مراد: ااه كدة ماشي. حسابنا بعدين مازن: ايه بتتوشوشوا في ايه كدة و سايبنا مراد: و انت مالك يا غلس واحد و مراتوا. انت ايه اللي حشرك.
مازن: كدة ماشي. يلا بقي علشان انا حغني. مراد: والله لو فكرت تعملها لحطك في العربية و ابعتك المطار من دلوقتي بس سجي: هههههه حرام عليك يا مراد سيبه يغني مراد: علي جثتي هي ناقصة غم. مازن: كده ماشي. خسارة فيكم والله انا غلطان. طيب ممكن بقي اطلب حاجة. انا عايز ارقص سلوه. وبما ان حضرتك حترقص مع مراتك ممكن ارقص مع نهي. نهي: بس.. مازن: قوللها يا سجي.
سجي: خلاص بقي يا نهي مازن مننا و علينا و كمان هو مسافر بكرة خليها عليكي نهي: اوك ماشي. بس لو قل عقله كده ولا كده. هو حر انا معرفش ابويا في الحاجات دي. مراد: خالي بالك يا بني من نفسك. احسن اخوك مجرب مازن: ههههههه ربنا يستر. ممكن بقي يا مراد تخترلنا اغنية علي زوقك نرقص عليها اصل مليش مزاج ارقص علي اجنبي وبقالي كتير مسمعتش عربي.
مراد: اوك. انا حشغلوكوا اغنية بحبها كان نفسي ارقص عليها يوم فرحي بس مليش نصيب. و شغل مراد اغنيه (وماله. لعمر دياب) مراد: مد ايده لسجي تسمحيلي. سجي: ابتسمت. و مسكت ايده.
(وماله لو ليلة. توهني بعيد و سيبنا كل الناس. انا يا حبيبي حاسس بحب جديد ماليني ده الاحساس. و انا هنا جنبي اغلي الناس انا جنبي احلي الناس. حبيبي ليلة تعالي ننسي فيها اللي راح تعالي جوة حضني و ارتاح. دي ليلة تسوي كل الحياه. وماله ليلة و لولا حبك حعيش لمين حبيبي جاية اجمل سنين. و كل مادا تحلي الحياه. حبيبي المس ايديا علشان اصدق اللي انا فيه. ياما كان نفسي اقبلك بقالي زمان. خلاص و ححلم ليه. ما انا هنا جنبي اغلي الناس. جنبي احلي الناس. حبيبي ليلة تعالي ننسي فبها اللي راح) و فضل مراد حاضن سجي طول الرقصة و هما الاتنين باصين في عنين بعض و كأن كل واحد فيهم كان هو اللي بيغني للتاني. و فضلوا كده و ماحسوش ان الاغنية خلصت و مراد.
كان خلاص بيقرب من سجي و هي كمان كانت عايزاه يقرب و في اللحظة اللي كان فيها خلاص حيبوسها. سمعوا صوت مازن مازن: علي فكرة يا جماعة الاغنية خلاص خلصت. مراد: غمض عينه و هو بيجز علي سنانه. الله يخرب بيتك عيل فصيل مش وقتك خالص. سجي: اتكسفت و بعدت. احممم عن اذنكم انا حروح اشوف نهي. و مشيت مراد: ضرب مازن علي دماغه انت ايه اللي جابك دلوقتي انت مش كنت بترقص مع نهي في اخر البيسين ايه اللي جابك هنا يا بايخ.
مازن: هههههه اعمل ايه بس ماهي نهي طلعت عيني ولا عرفت ارقص معاها بترقص معايا و بيني و بنها 2متر. مراد: هي اخت مين. ما انا عارف. بس برضوا مكنش وقتك دي كانت اول مرة احس انها عايزاني و مش مجبرة و انا بعمل كدة. امش بقي من قدامي جتك الارف. و قعد مازن و مراد يضربوا في بعض و مازن زق مراد في البيسين نهي: الحقي مازن و مراد و قعوا بعض في البيسين. تعالي نروح نشوفهم.
مراد: بيغرق مازن. انا حموتك و اخليك تقول حقي برقبتي علشان تحرم تزوقني تاني يا حيوان. مازن: يطلع يا خد نفسه. خلاص خلاص، خلاص، سجي قوليلوا خلاص هو بيسمع كلامك. سجي: هههههه خلاص يا مراد. كفايه علشان خاطري. مراد: ساب مازن. علشان خاطرك بس حسيبه و لو اني متغاظ منه الفصيل ده سجي: ضحكت علشان عارفة انه يقصد انه مازن قاطعهم و هما مع بعض مازن: جه من ورا مراد و غطسه جامد و مراد نزل تحت و مازن فوقه.
سجي: اتخضت. مازن لا يا مازن سيبه علشان خاطري نفسه يا مازن بجد بلاش الهزار ده. لو سمحت مازن: ساب مراد وطلع من المياه. انا سبته علشانك بس صعبتي عليا اخليكي ارملة بدري كده. مراد: قرب من حرف البيسين. و بص لسجي و هو بيبتسم. ايه خوفتي عليا. مش انتي كان نفسك اموت علشان ترتاحي مني و من غلستي. سجي: احممم. استني حجبلك فوطة من هنا. نهي: عن اذنكم انا طالعة انام سجي: اتفضل الفوطة احسن تبرد.
مراد: مش حخودها الا لما تقولي خوفتي عليا بجد سجي: وبعدين معاك خد الفوطة بقي لتبرد مراد: مد ايده. ومسك ايد سجي و شدها في المياه معاه. سجي: هاه. مراد انت فعلا مجنون. ايه اللي عملتوا ده. مراد: عايزك تعومي معايا شويه سجي: دلوقتي. كدة بهدومي. انت بجد غلس. مراد: حضنها. ايوة غلس. و بحب اغلس عليكي انتي و بس. سجي انا. انا، عايز اقولك حاجة مهمة. انا...
سجي: ايه نسيت حتقول ايه. انا طالعة و لما تفتكر ابقي تعالي قول. مراد: شدها و باسها. جامد و بقوة. و بعد شوية بعد عنها و اخد نفسه. سجي: اتكسفت. مراد ماتعملش كدة تاني فاهم. مراد: ليه مش انتي مراتي. سجي: انت مش قولت انك عايز تطلقني و تتجوز واحدة تانيه. تعرف تدلعك. مراد: سجي انا دلوقتي بكلمك بجد. انتي عايزة تطلقي. عايزة تسيبيني. لو ده اللي انتي عايزاه. انا مستعد اعمله.
سجي: انا مش عايزة حاجة و مطلبتش منك حاجة. اعمل إلى انت عايزه و اوعي بقي. انا لازم اطلع اغير هدومي. و طلعت سجي مراد: انا مش فاهم يعني فعلا هي عايزاني ولا لا. ما خلاص يا مراد دي كان فاضل تقولهالك بصراحة. خلاص انا كدة اتأكدت. كدة احضرلها بقي المفاجاة اللي في بالي. علشان لازم افرحها. مش حستني اكتر من كده. انا خلاص مش قادر ابعد عنها. بس يا تري القدر حيسبهم يفرحوا ولا ايه اللي ممكن يحصل.