رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل العشرون
ف منزل العطار. مني وهي ترتب على ظهر والدتها:اهدي يا ماما... يوسف مظلوم. سعاد وهي تلطم على الخدين وتبكي:يا حبيبي يا ابني وربنا مش هسيب حقه. نعمه:عاصم وعبد الرحمن راحو متخافيش. سعاد: المصايب قاعده تنزل على دماغنا. زينب:اهدي يا اختي... إن شاء الله هيرجع . سعاد:يارب. نورا كانت واقفه تشاهد ما يحدث بصدمه وخوف وتتدور ف عقلها الكثير من الافكار.
طرق أدهم على الباب...وقامت ملك لتفتح ليهم. وضع أدهم الشنط التي كان يحملها هو ونادر على الأرض. واتجه نادر وجلس على الأريكة...وترك أدهم وملك. ملك:اي دا. أدهم:جيبت الحاجه اللي انتي طلبتها. ملك:انا طلبت اي. ادهم: مش انتي قولتي عاوزه اللبس بتاعتك ... فاانا جبت. ملك:بس.
انحني أدهم ببطء وضع قبله خفيفة على شفتها...وقال:يلا الناس قاعده جواه مينفعش كدا. ملك وهي تنظر لها بغيظ:اي اللي مينفعش. أدهم:اننا نفضل واقفين ونادر وسمر جواه... بلاش سوء الظن دا... دخلي الحاجه جواه ياروحي. دخل أدهم ليهم... أدخلت ملك الملابس الي الغرفة وبعدين خرجت لهم نادر:هنسافر امتى. أدهم:بقرر نمشي على بليل كدا.
نادر:تمام انا هروح بقا وهجهز حاجتي...بس احنا هنروح البلد هنقعد هناك ولا هنرجع ف نفس اليوم. أدهم:على حسب الظروف بقا... الهم تجهز الحراسة كمان. نادر:خلاص تمام... وهقول لحازم يجهز. أدهم:ماشي. سمر:طب يلا يا عشان اروح انا كمان. نادر:ماشي. ودعت سمر ملك... ونزلت هي ونادر. أدهم:ادخلي البسي بقا. ملك:حاضر.
دخلت ملك الي الغرفة... ودلفت الي المرحاض...واخدت شاور...وقامت بلف المنشفة حول جسدها... وخرجت من المرحاض. وقفت امام المرأة تجفف شعرها. فتح أدهم الباب بهدوء ودخل لم تنتبه ملك لوجوده. وقف يستند على الباب يتأملها. تقدم داخل الغرفة بخطوات خفيفة... حتى وقف خلفها وانعكست صورته بالمرآه. اتسعت عينها بذهول وقالت:أدهم. لف أدهم ذراعه حول خصرها وقام بوضع قبله على عنقها. دارت ملك بجسدها لها...وقالت:أدهم مينفعش كدا. أدهم وهو يقربها منه حتى التصقت بصدره... وقال:اي اللي مينفعش. ملك:عاوزه البس عشان نلحق.
أدهم:اساعدك. ملك:أدهم. أدهم:حياه أدهم... وروح أدهم. ابتسمت ملك وقالت:طيب سيبني. مده أدهم يده برقه يزيح خصله ممترده يضعها خلف اذنيها يلامس وجنتيها التي اخدت بالاشتعال من شده الخجل وهو يقترب بشفتيه من شفتيها يهمس أمامها. (بعشقك ) ملك بصوت خافت:أدهم. اخفض شفتيه مقبلا اياها برقه ونعومه.
ابتعد أدهم عنها ببطء...وقال:يلا البسي. ملك:ماشي بس بعد ما تخرج. أدهم:على فكره عادي. ملك:أدهم...كفايه قله ادب بقا. أدهم:هو انا عملت حاجه. ملك:طب يلا عشان منتاخرش. أدهم:يعني انتي مستعجله على السفر اوي... ومش مستعجله على. ملك: أدهم عيب بقا. أدهم وهو يحاول تقليد طريقتها:قبل الجواز حرام يا أدهم... بعد الجواز عيب يا أدهم. ملك:انا بعمل كدا.
أدهم:انتي لا طبعا. ملك:اتفضل... اطلع. أدهم:هطلع بمزاجي على فكره عشان ورانا سفر. ملك ضاحكه:ههههههههه طيب يلا بقا. أدهم:طب عندي فكره. ملك:اي. أدهم:عادي البسي انتي وانا هغمض عيني بس كدا. ملك:لا والله... يلا يا أدهم اخرج . أدهم باستسلام وهو يتجه ناحيه الباب وقال: ماشي بس انتي الخسرانة على فكره. ملك:ههههه بحب الخسارة.
ف منزل العطار. دخل عاصم وعبد الرحمن. سعاد:عملت اي... يوسف فين... ابني فين. عاصم بحزن:هيتحول على النيابة. سعاد: يعني اي ازاي متخرجش ابني. عاصم:مش بأيدي والله... هي القضية لبسها... المحامي معرفش يعمل حاجه. مني:يعني اخويا هيتعدم.
عاصم:هنتصرف يا بنتي وربنا يحلها من عنده. عبد الرحمن:ربنا يستر. نعمه:خير... ربنا هيخرجه ان شاء الله ...انا هروح وهجيلكم الصبح... يلا يا نورا. عاصم:اطلعي ارتاحي يا سعاد. سعاد:هرتاح كيف... وولدي محبوس ظلم. زينب:ربنا هيفك كربه... متقلقيش.
ف منزل الشوربجي. كانت نهله جالسه ف الصالة تشاهد التلفاز. وتجلس معها كريمة. كريمة:هي مرات اخوكي فين. نهله:مش بتنزل من فوق يا اما. كريمة وهي تلوي فمها:دا اي الغلب دا... بدل ما تنزل تعملها حاجه وتساعدني. نهله:مش انتم اللي اختارتوها يا اما. كريمه:وانا كنت هعرف انها هتعصي ابني عليا كيف . نهله:والله انا مكنتش طايقها... ياريته يطلقها ونخلص.
كريمة:حتى مش عارفه تجيبلي حته عيل... وقاعده فوق زي الوالدة. دخل احمد... واتجه ناحيه والدته وقبل يدها. احمد:قاعدين بتتكلموا ف اي. كريمه:ولا حاجه يا ولدي. احمد:طب أدهم كلمني وقال انه هيجي. نهله بفرحه:بجد وهو جاي ليه. احمد:جاي عشان مراته. كريمة بصدمه:نعم! مراته واتجوز كيف من غير ما يقولنا... ولا نعرف. نهله:بتقول اي... مراته مين.
احمد:معرفش... بس انا كنت متصل بي عشان اسلم عليه وهو قالي انه جاي . كريمة:امممممم وإيمان عارفه. احمد:واحنا مالنا... أدهم مش صغير وبعدين دا اتجوز... وجاي يقعد ف بيته. كريمة:يا خيبتك ف عيالك يا كريمة. احمد:ف اي يا اما. كريمة:وانا مش هفرح بعوضك عاد ولا اي.
احمد:لسه بدري. نهله:واتجوز مين أدهم بقا. احمد:ملك العطار. كريمة:والله لازم اكلم ايمان واقولها... تفرق اي بنت العطار عن بنتي. احمد:انا طالع يا اما. كريمة وهي تلوي فمها:اطلع يا ابني... ياريت يجي بفايدة.
أدهم:يلا يا حبيبتي. ملك:جهزت اهو... انتي كلمت نادر ولا. أدهم:نادر وحازم تحت. ملك بتوتر:حازم. أدهم:اي. ملك:اصل ما ساعه اخر مره انا مشوفتش حازم تاني. أدهم:ملك انتي مراتي... وحازم صاحبي طلبك للجواز وانتي رفضتي والموضوع انتهى. ملك:هو عارف اننا اتجوزنا.
أدهم بضيق:وانتي يهمك ف اي حازم. ملك:ولا حاجه انا ميهمنيش غيرك. أدهم:ماشي يلا. أمسكت ملك يده وقالت أدهم والله مكنتش اقصد. أدهم:هنتاخر وهما تحت. ملك:زعلان. أدهم:لا. وقفت ملك على أطراف اصابعها وضعت قبله خفيفة على شفتيه وقالت اسفه. ابتسم أدهم علي فعلتها... يلا ننزل.
ملك بابتسامه:يلا. نزل أدهم وملك... وادهم قال لملك تركب السيارة... واتجه هو الي السيارة التي يوجد بها حازم ونادر . ونادر كان يقف امام سيارته:يلا أدهم عشان منتاخرش. أدهم:خلاص ماشي. نادر:الحراسة ورانا اهي. أدهم:تمام كدا. ذهب أدهم وركبت سيارته...وانطلق بالسيارة. أدهم:بتبصلي كدا ليه. ملك: ولا حاجه.
امسك أدهم يدها وقبلها... لا ف اي ملك:اصلي مكنتش متوقعه اني هحبك كدا. أدهم:ولا انا بصراحه... كنت شايفك طفله مزعجه. ملك:انا طفله مزعجه يا أدهم. أدهم:اصل نادر كنت كل ما اشوفه يقولي ملك... وساعه لما التليفون وقع منك عند سمر... ملحقتش اشوفك... وخدت التليفون... وخليت زينه تكلمك... وقتها قعدت جنبك شويه عشان تفوقي... بصي انا كنت ناوي اسلمك لنادر وقتها بس غيرت رأيي.
ملك:ليه. أدهم:معرفش. ملك:وبعد كدا كانت ف عياده معتز. أدهم:وانتي استخبيتي عشان متشوفنيش. ملك:ههههههههه اهااا...وبعد كدا لما حصل حوار جدو... وروحت قعدت عندك. أدهم: بس انا ما ساعه ما شوفتك حبيتك. ملك:وبوسي كنت بتحبها. قطع أدهم حديثها ملك انا من ساعه ما شوفتك... قطعت علاقتي بها حتى ما غير ما اقولك اني بحبك... انا مش عاوزه غيرك انتي... ومحبيتش ولا هحب غيرك. ملك:وانا بموووووووت فيك.
وصلوا ودخلوا الي المنزل. ودخلت ملك الي الغرفة. نادر:انا هدخل انام بقا. حازم:وانا. أدهم:اعملوا حسابكم هنروح الصبح القسم. حازم:ماشي. نادر:هو خالك يعرف اننا هنا. أدهم:اهااا انا قولت لأحمد. نادر:ماشي. دخل أدهم الي الغرفة. وجد ملك جالسه على الفراش تبكي.
جلس أدهم جانبها وقال:بتعيطي ليه. ملك:جدو كان نفسي اقعد معها تاني. أدهم:ربنا يرحمه... واحنا مش هنسيب حقه. ملك:يارب. أدهم:يلا عشان ننام شويه. ملك:ماشي. نام أدهم على الفراش واستقلت ملك جانبه ووضعت راسها على صدره... ونامت.
استيقظوا وذهب أدهم وملك الي قسم الشرطة.
ف القسم الشرطة. دخل العسكري للظابط ... وقال مدام ملك العطار وجوزها برا. ماهر:دخلهم بسرعه. دلفت ملك وادهم الي الداخل. ماهر:اتفضلوا. جلس أدهم وملك ماهر:انا كنت عاوز اوصلك بس بنت عمتك قالت إنك ف القاهرة مع جوزك. ملك:ايوه كلامها صح...عرفتوا جدو اتقتل ازاي. ماهر:بصي كل حاجه اتغيرت وحتى لما حققت معهم موصلتش للحاجة... ويوسف متهم ف القضية. أدهم:ويوسف القاتل يعني.
ماهر:مفتكرش لأنه عمره ما كان هيخبي اداه الجريمة عنده ف الاوضه دا حد عاوز يلبسها لي. ملك:بس اكيد من جواه البيت. ماهر:اكيد...بس انتي ممكن تشكي ف حد. ملك: لا مقدرش أظلم حد ...انا كنت بكلم جدو وقت ما اتقتل. ماهر:مسمعتش اي حاجه. ملك:لا. ماهر:القضية معقده اوووي... ويوسف اكيد هيتعدم لو الحقيقه مظهرتش. ملك:بس دا برى ماهر:بس بصماته موجوده...ودا اكبر دليل.
أدهم:اكيد ف طريقه. ماهر:اكيد بس القاتل...واخد باله كويس. ملك:طلالما القاتل عمل كدا يبقى عاوز يخلص من يوسف... وعمره ما هيرجع ف كلامه. ماهر:طبعا. أدهم:احنا هنمشي لو ف اي حاجه... كلمني... وانا اللي حصل حاجه جديد هبلغك. ماهر:تمام. خرج أدهم وملك...وركبوا السيارة ملك بحيره: الموضوع طلع صعب اوووي. أدهم:ايوه. ملك:بس اكيد هيظهر.
أدهم:اكيد كل واحد لي نقطه ضعف ولو اتاجبت هيقول كل حاجه بالضغط عليها. ملك: و انت ليك نقطه ضعف. أدهم:انتي. ملك:لا انا عاوزه ابقى نقطه قوه مش عاوزه ابقى ضعف. أدهم:انتي القوه والضعف مع بعض. ملك:ازاي. أدهم:يعني طول ماانتي معايا بتديني القوه... وجودك جنبي كفايه عن أي حاجه وضعف عشان انا بخاف عليكي اكتر من نفسي... ومقدرش اشوف فيكي حاجه. ابتسمت ملك بسعادة وحب:انت احلى حاجه حصلتلي.
ذهب احمد وساميه ومعهم نورا الي منزل أدهم. طرق احمد الباب وفتح نادر...دلفوا الي الداخل. احمد:أدهم فين. نادر:راح هو وملك القسم. احمد:اصلا ماما كانت عاوزه تجيله عشان تباركله. نادر:هتيجي امتى. احمد: زمانها جايه ورانا. طرق أدهم الباب وفتح له نادر... ودخلوا. قامت ساميه واحتضنت ملك... وحشتني اوووي يا ملك. ملك:وانتي اكتر. نورا:وحشاني يقلبي وقامت بضمها هي الأخرى. وجلسوا.
وطرق الباب مره اخرى وكانت كريمة ونهله. دخلت كريمة ونهله... وجلسوا. كريمة:قولت اجي ابارلك يا ولدي. أدهم:شكرا يا طنط عقبال نهله. كريمة:ان شاء الله هنفرح بيها قريب. كانت نهله تنظر لملك هي جالسه جنب أدهم بحقد وغل. نهله من تحت الضرس:مبروك يا عروسه. ملك:الله يبارك فيكي عقبالك.
كريمة:يلا عقبال ما افرح بعوضك انت وأحمد... وتجيبوا بدل العيل دسته عيال. ساميه بضيق:لسه بدري يا طنط وبعدين ملك وادهم لسه متجوزين. كريمة:انا لما اتجوزت ابو احمد بعدها ب 9 شهور جابت احمد... اصل خوفت ليتجوز عليا... ويروح يتجوز واحده تانيه. نهله وهو تنظر لادهم:عادي وماله الراجل من حقه يتجوز مره واتنين. ملك بضيق:اهااا طبعا... من حقه...وأكملت ملك. ..بس انا زعلت منك يا طنط لأنك ضغطتي عليا بكلامك دا و خليتني اقول الخبر دا وانا كنت عاوزه اعمله مفاجأة. كريمة بغيظ:خبر اي يا بنتي.
ملك:اصل انا حامل... عقبال لما تفرحي بابن نهله. نورا:بجد... مبروك يقلبي. ساميه:الف مبروك يا حبيبتي. كريمة:مبروك... انا هروح بقا عشان اعمل الوكل... يلا يا نهله. احمد:انا همشي... وانتي ساميه شويه وابقى روحي. ساميه:حاضر. نادر:ما تخليك. احمد:ورايا شغل والله.
قامت ملك وذهبت الي المطبخ. قام أدهم خلفها. كانت ملك بتحضر العصير. أدهم:بتعملي العصير بنفسك يا روحي... هتتعبي كدا. ملك:هتعب ليه. أدهم: عشان حامل. ملك:انت بتريق.
اقترب أدهم منها وضمها اليه: لا انا اقدر برضو... بس يعني حامل مره واحده... انا معملتش حاجه. ملك:على فكره انت قليل الادب...انا قولت كدا عشان نهله دي قاعده تبصلك وامها قاعده العيال ومش العيال. أدهم:الست بتتكلم صح... يعني دلوقتي مش المفروض. ملك:يلا عشان نطلع الناس تقول اي.
أدهم وهو يقترب من شفتها... وقبلها برقه...ابتعد أدهم عنها ببطء وهمس ف اذنيها وقال:مش هنعدي مرحله البوس دي. ضربته ملك بخفه علي صدره وقالت:أدهم اتلم... ماشي... ويلا طلع الصنيه برا عشان انا حامل ومقدرش اشيل حاجات تقيله. ادهم:بقي دي اخرتها. ملك:اهااا عشان انت قليل الادب... وانا مش بحب قله الادب. أدهم:بس انا بحبها. ملك:حاضر يا ساميه جايه. أدهم:فين ساميه. ملك:وراك.
بص أدهم وراها ملقاش حد... وف اللحظة دي خرجت ملك من المطبخ ابتسم أدهم على تصرفاتها قال:براحتك بس وقعتي تحت ايدي انتي حره. ملك وهي واقفه ف الخارج:ماشي يا حبيبي... هاتي العصير. حمل أدهم الصنيه الموضوع عليها العصير وخرج خلف ملك. نادر:أدهم بنفسه بيقدملي العصير... مش مصدق والله. أدهم وهو ينظر لها بغيظ:اصل ملك حامل مش قادره تشيل العصير.
رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي والعشرون
نهله:شوفتي البت بترد عليكي ازاي وقال حامل. قال . كريمة بغيظ:اهااا شوفت ونبي ما عارفه عاجبه فيها أي. نهله:انا متغاظه منها اوووي. كريمة:اصبري عليا بس يا بت والله لاخليها تكره نفسها ومبقاش انا كريمة.
أستيقظ حازم من النوم وخرج من الغرفة. نادر:كل دا نوم. حازم: محدش صاحني. نادر:طب يلا احنا نروح لي أحمد. أدهم:ماشي. حازم:ماشي، يلا انا مبحبش قعده البيت. ملك:متتاخرش. أدهم وهو يقبل راسها:حاضر. نورا:يا ترى بنت ولا ولد بقا. ملك:اتنيلي انا كنت بهرز اصلها ضايقتني بكلامها...و بعدين احنا متجوزين من يومين . ساميه:انتي مش حامل. ملك:لا طبعا.
نورا:ههههه بس طنط كريمة صدقت. ساميه:دا وليه بادره والله أحمد كويس بس هي وبنتها عاوزين الحرق. ملك:بصراحه باردين اوووي خصوصا نهله. نورا:اهااا انا مش طايقهم. ملك:شوفتي البت بتسبل لادهم وانا قاعده جنبه اكني كيس جوافة. ساميه:هههه اهدي يا ملك مش كدا وبعدين انتي هتشوفهم ما طول ماانتي قاعده هنا. ملك:والله شكلي ف مره هجيبها من شعرها. نورا:وانا هساعدك.
ملك:نهله الكلب. ساميه:والله انا زهقت منهم اوووي... وحاسة اني هطلق بسببهم. ملك:مش احمد كويس معاكي. ساميه: اهااا بس دول كلمه وانتي طالعه وكلمه وانتي نازله. ملك:خلاص خلي ينزل القاهرة واقعدوا هناك. ساميه:فكرت ف كدا وهقوله. ملك:مني وحشاني... مكلمتهاش ليه. نورا:ما هو عشان اللي حصل ليوسف وهي مضايقه وما خرجيتش من وقتها. ملك:عاوزه ابقى اكلمها. نورا:ماشي... هو احنا هنعمل اي.
ملك:ف اي. نورا:ف الوكسه اللي احنا فيها. ساميه:تعالوا نخرج نقعد ف الجنينة. ملك:اشطا يلا. خرجوا الثالثة ونسيت ملك باب المنزل مفتوح وجلسوا ف الجنينة يتحدثوا ويضحكون. ملك:طب انا هدخل اجيب مياه عشان عطشانة. نورا:ونبي هاتيلي معاكي. مشيت ملك...ودخلت الي المنزل ولكنها احست ان يوجد أحد بالداخل.
ابتلعت ملك ريقها بخوف وهي تمشي ببطء وقالت: ف حد هنا. لم تجد اجابه...وأكملت خطواتها بحذر. ولكن احست بشي موضوع على الأرض. اخفضت بصرها الي الأرض بخوف. وجدت دم على الأرض... ومكتوب
ابعدي عن طريقي يا ملك وبطلي تتدوري ورايا... بدل ما أخلي أدهم يحصل جدك. شقهت ملك. وفجأه احست ملك بيد تمسك سكين وتضعه على رقبتها...ويكتم أنفاسها باليد الأخرى. ملك بخوف و هي تحاول التملص من يده:انت مين. ورد عليها وقال وهو مازال واضع السكينة على رقبتها... دخلت بيتك وكتبتلك رساله بالدم... وكمان اقدر اخلص عليكي دلوقتي... بس انا هيسيب علامه بسيطة وقام بتمرر السكنية على رقبتها. اغمضت ملك عينها وارتجف جسدها من الخوف وسقطت مغشيما عليها.
ف الخارج عند ساميه ونورا. نورا:هي مالها اتاخرت كدا ليه َ. ساميه:معرفش تعالي نروح نشوفها... عشان انا هروح بدل ما الولية الحربايه تقولي اتاخرتي ليه.
دخلوا الي المنزل الذي وجده باب مفتوح... وملك مرميه على الأرض ف منتصف الصالة .. ركضت ساميه ونورا ناحيتها. نورا بصدمه:ملك...اي الدم دا. رفعت ساميه الحجاب بخوف... لكي ترى الجرح. نورا:اي دا. ساميه بخوف:مين اللي عمل فيها كدا. نورا:قولي لادهم... وخليه يجيب الدكتور بسرعه اتصلت ساميه بااحمد واخبرته بما حدث. كانت نورا مازالت جالسه...جانبها على الأرض ساميه:كلمتهم وجايين اهم. نورا:انا خايفه اقومها يحصلها حاجه. ساميه:انا مش عارفه اتصرف يارب يجوا بسرعه.
وصل ادهم ودخل الي المنزل. نورا:فين الدكتور. أدهم:هما جايين ورايا. قام أدهم بحملها بين ذراعه برفق. ودلف الي الغرفة ووضعها على الفراش. نورا:الدكتور جي يا أدهم. أدهم:خلي يدخل. دخل الدكتور. تفحص الدكتور الحرج اللي ف رقبتها وقال...دا حرج بسيط...وقام بتطهير الحرج وضع الشاش عليه... وقام بتعليق محاليل لها أدهم بقلق:هي كويسه.
دلف أدهم الي الغرفة... وجلس بجانبها على الفراش.. وامسك يدها فاقت ملك وقالت بتعب:أدهم. أدهم:انا جنبك يا حبيبتي. تذكرت ملك ما حدث وادمعت عينها. أدهم:ف حاجه بتوجعك. ملك:لا... بس ف حد كان بيهددني وكان حاطت سكينه على رقبتي... وكاتب على الأرض بالدم ووضعت يدها على موضع الجرح. أدهم:الحمد الله... حرج بسيط. اعتدالت ملك ف جلستها... بمساعده أدهم لها. ملك:متمشيش وتسيبني. رفع أدهم يديها الممسكة بكفه وقبلها برفق...وقال: حاضر هفضل جنبك... بس انتي ارتاحي شويه. ملك:انا كويسه.
أدهم:هي انتي مشفتيش مين اللي عمل كدا. ملك:لا انا دخلت البيت... حسيت ان ف حد جواه... وبعد كدا لقيت الدم على الارض وحد حاطط سكنيه على رقبتي... وبيهددني. أدهم:لو سمعتي الصوت تاني هتعرفي. ملك:اهااا... انت هتعمل اي. أدهم:لازم اجيبه اللي عمل كدا. ملك بخوف:لا يا أدهم خلاص كفايه اللي حصل لجدو... انا خايفه عليك. أدهم:متخافيش يا روحي... بس اي حد يقربلك لازم ياخد جزأته ودا زودتها.
ف منزل الشوربجي. كريمة:ما تروحي يا بنتي نادي مرات اخوك اللي ملهاش لازمه دي... عيله اصغر منها واتجوزت بعدها وحامل... وهي مش فالحه غير لسه بدري. نهله:لا يا اما ابعتلهم حد من الغفر... اصل البت اللي اسمها ملك دي غيظاني. كريمة:اصبري علي امك بس... انا بس عاوزكي تتشيكي كدا وتتدلعي. نهله:على اي يا اما ما هي خلاص خديته. كريمة:الحمد الله اتوكست ف عيالي الاتنين... واحد عبيط وماشي وراه مراته والتانيه عيله خدت منها الواد.
ف منزل العطار. كان الجميع يجلسون ف مكتب العطار مع المحامي. المحامي:ملك محمد العطار لها نص التركة. عاصم: والكلام دا مين قاله. المحامي:الحج كاتب الحاجه باسمها دا غير الوصية. عبد الرحمن:كاتب اي. المحامي:الشركة اللي ف القاهرة ليها النص فيها... لان أسهم الشركة مكتوبه باسمها ... والأرض بتاعت الشركة لها... وانتم ليكم 40 ٪من أسهم الشركة. البيت هنا ليها النص وانتم النص... الشركة اللي هنا والمصنع بالنص... ودا غير الأرض ليها 100 فدان بتوعها.
عمر:يعني جدي كتبلها كل حاجه. عاصم:والكلام دا مستجل ف الشهر العقاري. المحامي:ايوه وانا معايا نسخه من الورق. عبد الرحمن:ولو عاوزين نغير الكلام دا. المحامي بانفعال:لا شكل حضرتك فاهم غلط. انا مطلوب مني اسلم كل واحد حقه. عاصم:بس انت شايف ان دا صح. المحامي:والدكم هو اللي كتب واكيد هو كان شايف ان دا صح... بعد اذنكم. خرج المحامي من الكتب.
سعاد:اهو يا اخويا اللي كنا خايفين منه حصل. عاصم:اهااا... والعمل دلوق هنعيش تحت رحمه الست ملك. زينب:ومش بس كدا ما هي هتقعد تؤمر وتنهي كمان... ودا غير اختكم نعمه اللي هتطلب حقها من الفتافيت اللي ابوكم سبها. عمر:دا بقيت حاجه تقرف... يعني انا اتعب واكبر الشركة وملك هانم يبقى ليها 60٪ فيها يعني ليها حق الإدارة وكل حاجه. عاصم:اهدوا كدا وعاوزين نفكر ازاي ... اصل انا مش هسلم كل حاجه ليها. سعاد:هتعمل اي... وبعدين نعمه قالت إن ملك اتجوزت أدهم النوري وهي ف البلد هنا معها. عبد الرحمن:والله زين... بتتجوز بمزاجها اكنها ملهاش اهل.
سعاد:اهااا وكمان جايه بكل بجاحه تقعد هنا معها... مش دا اللي قتل اختها. عبد الرحمن:وحتى لما حاولنا نخلص من ملك... أدهم دا هيمسحنا من على وش الأرض اصلا... وبدل ما كنا هنواجه ملك... يبقى أدهم. عاصم:الموضوع خرج برا السيطرة بس احنا مش هنسكت. عمر:يعني هتعملوا اي ما خلاص كل حاجه راحت. سعاد:بس اكيد ف حاجه. عبد الرحمن:اي هي.
زينب:والله انا شايفه ان كل دا ملهوش لازمه واحنا نستعوض ربنا وخلاص. عاصم:انا مش هسيب حقي... انا قضيت طول عمري هنا بشتغل وبتعب... لو انتي عاوزه تسيبي حق ابنك براحتك بس انا مش هسيب حق عيالي... وابني هخرجه من السجن. سعاد:هتعمل اي.. عاصم:طول ما ملك مع أدهم احنا ملناش لازمه ولو فكرنا نعمل حاجه... هيبهدلنا... بس لو بعدنا ادهم عن ملك. عبد الرحمن:ودا هيحصل كيف. عاصم:مش مراد اللي كان هنا دا اخوه. سعاد:ايوه بس دا مشي. عاصم:ما هو ف القاهرة وسهل نوصله ودا غير سليمان اللي ميعرفش ان ابنه اتجوز. عبد الرحمن:وانت هتقول لسليمان. عاصم:اهااا ونشوف بقا مراد دا كمان.
نرجع عند ادهم. خرج أدهم من الغرفة وترك ملك نايمه بالداخل. احمد:نامت. أدهم:اهااا بس لازم اللي عمل كدا اجيبه. احمد:ازاي. أدهم:ملك بتقول انها عارفه الصوت... وانا شاكك ف اللي عمل كدا حد من البيت عندها. نادر:ايوه بس اكيد لو حد من عمامها كانت هتعرفه. أدهم:أكيد مش منهم طبعا... بس حد من طرفهم من رجالتهم... فاهم. احمد:بس الرجالة كتير.
أدهم:اكيد بس اكيد ف حد بيكون معهم على طول... واكيد دا اللي قام بالمهمة خصوصا ان اللي دخل عارف المكان كويس وعارف أن ف حراسه برا. نادر:فعلا... وهما بعتوا حد عشان يخلونا نخاف. نورا:بس انتم هتعرفوا اللي عمل كدا ازاي. أدهم:مش مني دي ف البيت هناك. نورا:ايوه. ساميه:بس انا بقلق منها الصراحه. نورا:البنت معملتش حاجه يا ساميه. أدهم:المهم هي هناك فاانا عاوزك تعرفي منها حاجه... مين الرجالة المهمة اللي ف البيت. نورا:مش فاهمه.
أدهم:يعني ما بين كل الغفر دول أكيد ف اتنين تالته مثلا محل ثقه... فاانا عاوز دول.. واجبهم واخلي ملك تسمع ونشوف ازكان هتتعرف على حد فيهم ولا. نادر:طب الغفر اللي انت كنت بتكلمه دا فين. أدهم:موجود بس ممكن يكون هو فاانا لو سألته اكيد هياخد باله. احمد:يا خربيت دماغك يا أدهم. نورا:خلاص انا هبقي اروح مع ماما بكرا واسأل مني. أدهم:تمام بس بسرعه يا نورا. نورا:حاضر. احمد:طب احنا هقوم نمشي بقا.
نورا:اهااا وانا برضو...عشان متأخرش. أدهم:استنى يا نورا هخلي حد يوصلك متمشيش لوحدك. نورا:لا عادي. أدهم: الاحتياط واجب. نادر:خلاص انا هروح اوصلها... يلا. نورا:بس انا. نادر:انتي لسه هتبسبسي يلا يا حجه.
ف بيت الشوربجي. كريمة:اهلا اهلا... مبتوش هناك ليه. ساميه بخنقه:انا طالعه انام عاوز حاجه يا احمد. احمد:لا يا حبيبتي... وصعدت ساميه الي غرفتها كريمة:كتك نيله... انت مش شايف البت بتتكلم معايا كيف. احمد:هي عملت اي. كريمة:قاعده طول النهار برا... وكمان مش طايقلي كلمه. احمد:هي كانت مع ملك عشان كانت تعبانة. كريمة:يا دي ملك دي كمان. احمد بنفاذ صبر:انا هطلع انام. كريمة:كل ما حد يشوفني يقولي طالع انامَ... هو ف اي. نهله:مالك يا اما بتكلمي نفسك. كريمة:ما هو دا اللي ناقص... حاسة البت اللي فوق دي هتشليني.
فوق ف الغرفة عند ساميه واحمد. كانت ساميه نايمه على الفراش... وتتدعي النوم. نام احمد جانبها وهمس ف اذنيها وقال:عارف انك مش نايمه على فكره. لفت له ساميه:مامتك يا احمد... كل تشوفني تتضايقني...بس لو انت مش مرتاح معايا ممكن نطلق. احمد:هشششش مش عاوز اسمع منك الكلمة دي تاني...بصي كلها شويه وهنسافر انا شغلي كله ف إسكندرية. ساميه:يعني انت مش زعلان مني.
احمد:لا مش زعلان... وامسك يدها ورتب عليها وقال... بصي انا عارف اننا متجوزناش عن حب ولا كنا نعرف بعض اصلا... وبرضو مش هقولك انا بحبك ولا هطلب منك انك تحبني... بس كل اللي اقدر اقوله اني عاوزك ف حياتي ومعايا على طول... واكيد الحب هيجي. ساميه:بس. احمد:بصي مش عاوزك تقولي لي حاجه واعملي اللي انتي عاوزها... بس استحملي كلام امي شويه بس وبعد كدا هنسافر ولو مش عاوزه خلاص هخليكي هنا و هجيبلك بيت ليكي. ساميه بابتسامه:لا انا هقعد ف اي مكان تكون موجود في.
ف سيارة نادر. نورا:مكنتش عاوزه اتعبك. نادر:لا ولا يهمك. نورا:انا حاسة ان ف عربيه ماشيه ورانا َ. نادر:واخد بالي. نورا:مش خايف. نادر:لا هي ماشيه ورانا ما ساعه ما خرجنا اصلا. نورا:احنا الحمد الله قربنا اصلا. نادر:اهااا. نورا:هو أدهم ناوي يعمل اي. نادر:هو انتي قلقانه ليه.
نورا:اصل اللي خليها يدخل البيت... ويخلي حد يمشي ورانا... يبقى مش هيسكت. نادر:متخافيش... محدش هيقدر يعملك حاجه...وبعدين يعني اللي عمل كدا يستاهل دا اتعدى على مرات أدهم... انا والله خايف عليه. نورا:ههههه لدرجه دي... أدهم ممكن يعمل اي حاجه. نادر:واكتر... مش مراته وبيحبها. نورا:بصراحه اصلي اول مره اشوف قصه حب كدا فمستغربه. نادر:ههههههههه ان شاء الله تجربي كمان. نورا:لا شكرا. نادر:ههههه براحتك انتي الخسرانة.
نورا:ليه يعني. نادر:يعني انا زي القمر ومهندس قد الدنيا... عريس لقطه يعني. نورا:هههه اهااا لقطه الصراحه. ولكن قطع كلامهم قطع السيارة الطريق عليهم. نورا بخوف و صراخ:نادر. نادر:متخافيش واوعي تنزلي من العربية مهما حصل... فاهم وقام نادر بإخراج سلاحه وشد اجزائه.
رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني والعشرون
نزل نادر من السيارة... ونزل الراجلان من السيارة وهو يحملوا سلاحهم. قال احدهما... بص هات البت اللي معاك بذوق بدل ما نأخذها بالعافية ونموتك . ونزل سلاحك. انحني إياد لينزل سلاحه على الأرض ... وأخرج من جيبه السلاح الآخر و الذي كان يضعه ف قدمه ... وقام بإطلاق النار عليهم... حتى سقط الاثنين... واحد منهم مات والتاني مازال على قيد الحياه... اخذه نادر معه ف شنطة العربية... وركب السيارة.
نورا بخوف:انت عملت كدا ازاي... انا كنت هموووت. نادر:لا خلي قلبك جامد كدا وبعدين متخافيش محصلش حاجه. نورا:ربنا يستر انا خايفه نادر: متخافيش...واتصرفي عادي عشان محدش ف البيت ياخد باله ... انا هروحك البيت ومتنزليش من بيتك غير لما حد يكون معاكي هما كانوا عاوزينك انتي المرة دي.
كان أدهم يجلس بجانبها. ملك:اي دا انا نمت كل دا. أدهم:مش بقالك كتير. ملك:هما مشوا أدهم:اهااا... انتي كويسه دلوقتي. ملك:اهااا... انت قلقان كدا ليه... مش هو حرج بسيط...ولا انا حصلي حاجه. أدهم وهو يمسك يدها و قبلها:حتى لو بسيط...انا لو عليا هخبيكي عن الدنيا كلها عشان مفيش حاجه تلمسك. ابتسمت ملك وقالت:ربنا يخليك ليا يا حبيبي.
حاولت ملك النهوض. أدهم:انتي رايحه فين. ملك:هقوم عشان اغير هدومي بدل اللي ابهدلت. أدهم:لا انا غيرتها لما كنت نايمه. ملك:اييييييييييييه. أدهم:انتي نزفت والدم بهدل الفستان اللي كنتي لبساها. ملك: بس.
قام ادهم بضمها الي صدره...وقال:ملك انتي مراتي يعني انا معملتش حاجه غلط... وبعدين يرضيكي يعني كنت اسيب الدم مبهدل الفستان كدا...وكمان انا مكنتش هخليكي تقومي ولا تعملي حاجه... فبدل ما تكوني صاحية وتتكسفي بقا... ف وانتي نايمه احسن. ملك:بس انا مش تعبانة والله... انا كويسه. ادهم: برضو كفايه اللي حصلك. ملك:انا بحبك اوووووي. أدهم:وانا بعشقك. ابتسمت ملك:بس برضو مكنش ينفع. أدهم وهو يرفع وجهها له:اللي هو.
ملك بخجل:اللي انت عملته. وضع ادهم قبله خفيفة على شفتيها وقال: خلاص المرة الجاية وانتي صاحية احسن. ملك:أدهم. أدهم:يا روح أدهم. ابتسمت ملك وقالت:طب ممكن تخليني اقوم اغسل وشي. أدهم:ماشي بس براحه. ملك:ههههههههه...بلاش خوف زياده. أدهم:معنديش حد اخاف عليه غيرك...أعمل اي. ابتسمت ملك وقامت ودلفت الي المرحاض.
رن هاتف أدهم. أدهم:اي يا نادر. نادر:كان ف عربيه ماشيه ورايا وقطعت عليا الطريق... واحد فيهم مات والتاني معايا. أدهم:تمام خده... وحطه ف المخزن اللي ورا البيت وانا جايلك. خرجت ملك من المرحاض. أدهم:انا هروح لنادر. ملك:ليه. أدهم:ف ناس قطعوا على نادر الطريق وهو بيوصل نورا... وهو جاب واحد منهم. ملك:طب انا عاوزه اجي معاك. أدهم:تيجي معايا فين يا حبيبتي مش هينفع... انا مش هتاخر. ملك:طيب. أدهم:حازم ف البيت ماشي. ملك:ماشي يا حبيبي.
أدهم:أنجز. لم يقوي الراجل على تحمل على الالم ولفظه أنفاسه الأخيرة قبل أن يتحدث. أدهم وهو يهزه بعنف:انطق. نادر:مات. أدهم: افوووو... مكنش لازم يموت. نادر:انتم اللي برا... دخل احد الحرس. الحارس:نعم يا باشا. نادر:ارموا الجثة دي ف اي زفت.
دخل نادر وادهم الي البيت. نادر:ابن الكلب مات قبل ما ينطق. أدهم:شكل دول كانوا من ناحيه مراد اصلا. نادر:اشمعنا. أدهم:الراجل مبيتكلمش صعيدي... دا معنها انه مش شكل غفر. نادر:ومراد هياخد نورا ليه. أدهم:معرفش...وممكن يكون حد من اهل ملك مفيش دليل قاطع يعني. نادر:البت لو كانت اتخدت مني كان هيبقى شكلي زفت.
أدهم ضاحكا:هههه لا تخيلتك. نادر:والله انت بادر انا داخل انام. أدهم:ماشي دخل أدهم الي غرفته... وكانت ملك جالسه على الأرض وترتدي إسدال الصلاة... وكانت تقرأ ف المصحف. صدقت ملك وقفلت المصحف... وقامت. ملك يقلق:عملت اي. أدهم:ولاحاجه مات قبل ما يتكلم. ملك:طب هو كانوا عاوزين نورا ليهَ.
أدهم:الله اعلم يمكن جات صدفه...بس كدا كدا هجيبهم. ملك:بلاش يا أدهم... خلاص انا مش عاوزه اعرف حاجه. أدهم:كان الأول ينفع بس دلوقتي لا. ملك:يا أدهم. وضع أدهم يده على فمها وقال:انا مش هسيبهم... وحتى لو احنا بعدنا برضو مش هيسبونا ف حالنا. ملك:والله انا خايفه جدا.
أمسكها أدهم من يدها وجذبها اليه... وقال متخافيش طول ماانا معاك... ادهم مش هتقلعي بقا. ملك:هقلع اي يا أدهم. أدهم:انا مش عارف تفكيرك بقى وحش ليه انا قصدي على الاسدال... عشان الجرح مضايقكيش. ملك:اممممممممم. أدهم:عيب لما تفكري فيا كدا. ابتسمت ملك:اهااا انا وحشه. قام أدهم بتقبيل شفتيها... وقال: لا واضح ان ف تحسن. قطبت حاجبيها وقالت:ف اي. أدهم:يعني بدأ الكسوف يروح شويه.
ملك:امممممم... مش هتنام. أدهم:لا مش جايلي نوم. ملك: لا لازم تنام الوقت اتأخر. ادهم: هو ف أحسن من الوقت المتأخر. ملك بحذير:أدهم. أدهم:حاضر... الجرح وجعاك. ملك:لا الحمد الله... هدخل اغير. أدهم:يا رب يشيلوا الحمام من الاوضه. ضحكت ملك ودخلت الي المرحاض.
قام أدهم بتبديل ملابسه... ولبس بنطلون قطني فقط... ونام على الفراش. خرجت ملك من المرحاض وكانت ترتدي بدي روز بحملات رفيعة وعليه بنطلون اسود برمودة... وربطت شعرها على هيئة ديل حصان. كان أدهم يحدق بها.. بشغف وشوق. ملك بخجل:هتفضلي تبصلي كتير. أدهم:لو اطول مش هنزل عيني من عليكي ثانيه. ابتسمت ملك. أدهم:مش هتنامي. ملك:لا انا هقعد هنا.
أدهم:تعالي بس... مش هعمل حاجه متخافيش. ملك:احلف كدا. أدهم:من غير ما احلف... تعالي بس. اتجهت ملك الي الفراش... وجلست عليه. ملك:اهو جيت...قام أدهم بحسبها اليه ووضعت راسها على صدره العاري وقال:مش هتبطلي كسوف. هزت ملك راسها نافيه:مش عارفه. أدهم:لا واضح ان الموضوع هيطول...بس اهو مسيرك تيجي تحت ايدي ملك:ههههه لا لسه بدري. أدهم: بلاش موضوع لسه بدري دا. ملك:ههههه ليه.
أدهم:لا على رأي طنط كريمة. ملك:انا مش بحبها. أدهم:ليه. ملك:معرفش... بس هي طريقتها وحشه كدا... وبنتها رخمه. أدهم:ليه دي بنتها زي القمر. قامت ملك فجأة ونظرت له بغيظ:مين دي اللي قمر. أدهم:انتي... هو انا ليا قمر غيرك. ملك:كنت بحسب. شدها أدهم مره اخرى... لتتوسد صدره. وقال:المفروض انتي متغريش. ملك:ليه.
أدهم:لأنك عارفه اني بحبك... وبعشقك... وبموت فيكي... ومش عاوز حد غيرك حتى لو في ميلون واحده قدامي... بس ف حاجه مهمه. ملك:اي هي. أدهم:مش هنشوف موضوع الحمل دا. ملك:لا مش هنشوف. أدهم:امممم بس انا عاوز اشوف. ملك بألم وابتعدت عنه قليلا:اهااااا. أدهم بقلق:مالك. ملك:رقبتي وجعاني اوووي. قام أدهم بالابتعاد عنها ببطء... وضع راسها على الوسادة.
أدهم:استنى هجبلك مسكن متتحركيش. كانت تحاول ان تكتم ضحكتها ولكن فشلت. أدهم:انتي بتهزري. ملك:بصراحه اهااا. أدهم:وبتخضيني عليكي... وانتي بتهزري. ملك بأسف:سوري. آدهم بغيظ: ماشي يا ملك و انحني أدهم ببطء... وانهال عليها بقبلات ساخنه على شفتيها... وحتى وصل إلى عنقها. وبعد أن انتهى ابتعد عنها وسحبها الي احضانه. متعمليش كدا تاني. ملك:حاضر. أدهم:نامي بقا... ف الليلة اللي مش فايته دي الواحد ماسك نفسه بالعافية. ملك:ههههه حاضر.
ف منزل سليمان النوري. استيقظ سليمان علي رنين هاتفه. قام سليمان واجاب على الهاتف. سليمان:الو. عاصم:كيفك يا سليمان بيه. سليمان باستغراب:كويس هو ف حاجه. عاصم:بصراحه في. سليمان:خير. عاصم:ابنك أدهم اتجوز بنتنا بالغصب. سليمان بغضب:ايييييييه... دا امتى دا. عاصم:من ساعه وفاه ابوي. سليمان:هو الحج عبد الحميد اتوفى. عاصم:ايوه. سليمان:الله يرحمه... متشكر يا عاصم ان قولتلي.
قفل سليمان الخط. ايمان:ف اي يا حبيبي كنت بتكلم مين على الصبح كدا. سليمان:ابنك بيتجوز من ورانا. اعتدلت ايمان وجلست... وقالت:اتجوز...ادهم ولا مراد. سليمان:لا أدهم. ايمان:طب انت مضايق ليه استنى لما نفهم منه. سليمان:افهم اي... ابنك بيتصرف من دماغه... وانا اقول مش بيروح الشركة ليه. ايمان:سليمان ارجوك استنى لما نفهم... مش عاوزين نخسر ابننا. سليمان:انا زهقت. ايمان:عشان خاطري اسمع كلامي المرة دي انا مش مستعده أدهم يبعد عني يا سليمان... ارجوك متتكلمش ولا تعمل حاجه. سليمان بنفاذ صبر:طيب يا ايمان.
ف منزل العطار. ف غرفه عاصم سعاد:لما نشوف النوري هيعمل اي. عاصم:اهو دي اول حاجه... بس تفتكري هيعمل حاجه ولا. سعاد:الله اعلم. عاصم:ادينا قاعدين... انا هنزل اروح الشغل... وأحاول اشوف حل ف موضوع يوسف. سعاد:ماشي. عاصم:خلي بالك من البت...انا بفكر اقول لعبد الرحمن واجوزها لعمر ابن عمها. سعاد:اهااا عمر مش وحش برضو . عاصم:خلاص هتوكل على الله ولو نعمه جات وسألت على الميراث قولي لسه منعرفش حاجه. سعاد:ماشي... انت كلمت مراد ولا لسه. عاصم:لسه. خرج عاصم من الغرفة وقفل الباب خلفه.
كان حازم ونادر يجلسون مع بعض. حازم:هنعمل اي. نادر:انا لحد دلوقتي معرفش بس اكيد هيظهرلنا مصيبه جديده. حازم:المفروض ننزل القاهرة. نادر:يا عم ما صدقنا نأخد اجازه. حازم:انت على طول كسول كدا...و بعدين جو الآثاره والاكشن دا اجازه نادر:ههههههههه اهااا حازم:هو ملك وادهم اتجوزوا ازاي.
نادر:يعني بقالهم اسبوع او عشر ايام مش كتير. حازم:هو بيحبها. نادر:اهااا واضح اوووي. حازم:امممممم. نادر:اي مالك. حازم:ولا حاجه. نادر: ما تقول يا عم حازم:اصل انا طلبت ملك للجواز ورفضت وف الوقت دا كانت قاعده مع أدهم...وبصراحه كنت اخر حاجه اتوقعها ان ملك تحبه او هو يحبها... وانا وقتها افتكرت أنها رفضت عشان الوقت والظروف مكنوش مناسبين. بس طلع السبب أدهم.
نادر:وانت مضايق ولا بتحبها ولا اي حازم:لا انا مستغرب بس. نادر:ليه. حازم:اها اصل اللي يشوف ملك ف الأول عمره ما حد يقول انها هتحب أدهم... دا غير الاختلاف بينهم كبير. نادر:اهااا بس الحب بينسى الاختلافات دي وبيقضي عليها. حازم:يا عم الرومانسي. نادر: ههههه دي أقل حاجه عندي. حازم:تفتكر هيكملوا مع بعض ولا. نادر:اشمعنا. حازم:ما عارف صاحبك مبيقعدش مع حد اصلا. نادر:بس ملك مراته. حازم:ماانت عارف ان ملك مش ليها ف السكة التانيه. نادر:اقسم بالله دي تبقي مصيبه.
جلس أدهم جوارها على الفراش... وهو يضرب وجهها برفق أدهم:ملك يلا اصحى كفايه نوم كدا. ملك بصوت ناعس:انا صاحية اهو. أدهم:طب يلا قومي البسي واطلعي. ملك:حاضر. خرج أدهم من الغرفة وقفل الباب خلفه... قامت ملك وامسكت هاتفها لتجد رساله من رقم مجهول...(متقلقيش أدهم هيسيبك زي ما ساب اللي قبلك بس هي مساله وقت...وانا هثبتلك دا بس استنى شويه...بدليل لحد دلوقتي جوازكم مش مشهور ).
ادمعت عينها ورمت الهاتف من يدها. دخل أدهم الغرفة. أدهم: مالك يا حبيبتي. ملك:مفيش. أدهم:تعبانة... اكلم الدكتور طيب. ملك:لا كويسه. اقترب أدهم منها... ووضع يده على وجنتيها... وقال:لا حاسس ان ف حاجه. ملك:لا يا حبيبي انا كويسه... بس انت دخلت تاني ليه. ادهم:لأني نسيت تليفوني. ملك:طيب. أدهم:خلصي واطلعي. ملك:أدهم. أدهم:نعم يا روحي.
ملك:هو انت بتعمل كل دا عشان بتحبني بجد ولا. ادهم:والله العظيم بحبك... وقام بوضع قبله خفيفة على شفتيها. كانت ملك تنظر له بحيره... فهي لا تري منه سوي الحب ولكن هل من الممكن سيصبح هذا الحب مجرد وهم وذكري مؤلمه... ام لا ادهم:انتي بتفكري كتير ليه... وبعدين الرسالة اللي جتلك على التليفون تخليكي تتغيري كدا. ملك:انت عرفت ازاي.
أدهم: اولا الرسالة جاتلك الصبح وانا شوفتها بس من غير ما افتحها... ثانيا بقا انتي هبله... لأني اكيد لو بضحك عليكي مكنتش اتجوزك... ولا كنتي هتهمني بحاجه... موضوع اني الجواز فكل الناس اللي شوفونا عرفوا انا مش مخبي... وكمان احنا جوازنا لحد دلوقتي على الورق بس وهيفضل كدا لحد ما نعمل فرح ويبقى قدام كل الناس... بس لما نخلص من الموضوع دا الأول.
ملك:اسفه. أدهم:على ايه. ملك:عشان يعني. قطع أدهم كلامها مش بقول هبله... يا ملك انتي حياتي كلها... وانا مش هسيبك لو لحظه واحده سواء بمزاجك او لا. ملك:طب مين بعت الرسالة. أدهم:عادي اكيد عاوز يبعدنا عن بعض وانا مش هسمح لدا يحصل. قام بمسح دموعها بيده... ومش عاوز اشوف دموعك دي تاني... ويلا غيري عشان تفطري. ولا اغير رأيي. ملك:ف اي. أدهم:ف موضوع الجواز على ورق دا أصله مضايقني. ابتسمت ملك وقالت:نادر بينادي عليك... برا. أدهم:حلوه الحركة دي. ملك:عجبتك.
أدهم:انتي كل حاجه فيكي بتعجبني. ملك:طب يلا روح وانا هاجي وراك. أدهم:طب مش عاوزه اي مساعده. ملك:لا شكرا يا حبيبي. أدهم:براحتك انا هخرج. ملك:ماشي. أدهم:لا قلبك بقى قاسي. ملك:هههه اهااا يلا بقا أدهم:ماشي... بعد كدا انتي اللي هتطلبي. ملك:لا مش هطلب. رجع أدهم ليها تاني واقترب منها وقال:طب عارفه هتطلبي اي.
ملك:مش عاوزه. قطع أدهم كلامها ف قبله ساخنه. ابتعد عنها أدهم وقال:يا بنتي خلصي بقا بلاش قله ادب. قامت ملك بضربه على صدره وقالت بغيظ:انا برضو. أدهم:اهااا انتي. ملك:اتفضل. أدهم:طيب متتاخريش. ملك:حاضر وبعد كدا خرج أدهم من الغرفة... وقفل الباب خلفه.