أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في منتدى جنتنا، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك

الحب لا يعترف بقناعاتك الشخصية ولا يقبلها سواء قبلته او رفضته او حتي انكرت وجوده كبطل رواياتنا، لانه بمجرد ان دخل قلبك و ..



10-11-2021 01:50 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [10]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل الحادي عشر

تاني يوم الخطوبه زينه راحت الكلية والكل بارك ليها وسالها علي صورة للعريس وحكت ليهم ان الموضوع كان علي الضيق جدا واطرت تقول لهم علي الحادثة بتاعة صاحبة لانها مش عارفة ترد عليهم.

بعد الظهر تليفون زينه رن وكان امجد
امجد: الو يا حبيبتي
زينه: مين ايه
امجد: حبيبتي وروحي وعقلي وقلبي كمان عندك مانع
زينه: كل دا حصل امتي

امجد: من اول مرة شفتك فيها، وحبيتك اكتر لما رديتي عليا بغرور لسه ملقتش واحد يستاهل واحدة زي
زينه: اول مره في بيتنا، انت كمان كنت بتقول يا ارض اتهدي ما عليكي ادي، في واحد يقول لبنت ليه متجوزتيش لحد دلوقتي
امجد: لما شفتك في بيتكم كانت تالت مرة، اول مرة في الكليه عندك لما ابويا كلمني عنك روحت اشوفك من غير ما تعرفي، وتاني مرة عندكم في الشارع لما روحت للحاج احمد، شوفتي بقه اني ليا حق اقول حبيبتي.

زينه: هحاول اقنع نفسي واصدقك، صاحبك اخباره ايه دلوقتي
امجد: الحمد لله كويس - هو عندة كسور كتيرة بس هيعيش، يومك في ايه
زينه: عندي محاضرات للساعة 4 م وبعد كدا هروح وانت
امجد: انا كنت في المستشفي للفجر ويدوب روحت نمت ساعتين وروحت الشغل هروح انا كمان علي 5 وانام لان خلاص مش شايف ادامي
زينه: تمام ماشي
امجد: سلام يا زيزي خدي بالك من نفسك
زينه: سلام.

بعد مرور 10 ايام من الخطوبه - امجد كل شويه بيتصل بزينه وطبعا مش بيقابلها بحجة الشغل، وكمان مش بيحاول يعرف منها اي معلومات علي شان متشكش في امره بس كل كلام الحب اللي في الدنيا بيقوله
امجد: علي فكرة انا عمال اقول بحبك وحشتيني ونفسي اسمع بقه اي حاجة تبلي ريقي
زينه: بس يله عيب كدا
امجد ضحك وقال في سره ظابط برتبه مقدم قد الدنيا وقرب يبقي عميد يتقله يله دي مهزله: يله - وعيب كدا انت بتكلمي ابن اختك
زينه: ايه دا وانت تطول تبقي ابن اختي.

امجد: ماشي يا زيزي يا شمس قلبي وضحاها،انا وراكي والزمن طويل
زينه بضحك بصوت عالي غير مقصود: ههههه شمس قلبي وضحاها انت اخر مرة عكست موزة امتي
امجد ( ههه في سرة منا مش بعاكس انا بدخل في الموضوع علي بس طول يخربيت ضحكتك ): علي الاقل انا بتكلم وانت عماله تسمعي وخلاص وكمان بتتريقي
زينه: المهم تكون بتحس فعلا الكلام اللي بتقوله مش تقوله وخلاص علي شان انا كمان اصدقه
امجد(سكت قليلا لانه مش حاسس ولا كلمه): بصي الرجاله كلهم بيحبوا بسرعة ومش بيخدوا وقت، وبعدين انت هتبقي مراتي فاهمة.

زينه: ان شاء الله
امجد: ان شاء الله هسمع اي حاجة النهارة يا زيزي
زينه: ممكن اطلب طلب
امجد: انت مش تطلب انت تؤمر يا جميل
زينه: بلاش زيزي وزوز دي - عايز دلع خاص محدش يعرفة ولا يدلعني بيه غيرك
امجد: انت بتورطيني كدا
زينه: ليه
امجد: علي شان زينه دلعة معروف زيزي، زوزو كدا يعني واكيد هيبقي صعب الاقي حاجة مش مكررة
زينه بدلع: مليش دعوة فكر وفاجني
امجد بصوت واطي: والله هتتفاجي مفاجاة عمرك كله
زينه: بتقول حاجة
امجد: بقول هفاجئك ان شاء الله.

رجعنا تاني في المستشفي الثلاثاء 6 صباحا - زينه وحسن لسه واقفين امام باب العنايه اللي فيها امجد ومر 6 ساعات وفاضل 6 ساعات زي ما قال الدكتور،
حسن استاذن دقايق ورجع نزل كافتيريا المستشفي اشتري اكل وحاول معاها علي شان تاكل وهو بيحكي ليها، بس جاوبته بعصبيه كبيرة انا مش قلت لا، وبعدين حسن سكت، فحست بالندم من عصبيتها علي حسن وقالت له بهدوء مش هتكملي ايه اللي حصل بعد كدا.

حسن: ماشي يا سيتي انا كنت حابب امجد اللي يحكي كل التفاصيل، بس هحكلي اللي حصل معايا وادامي وهو يبقي يكمل الباقي
اللواء فهمي كان يوميا بيجتمع معانا علي شان يتابع تطور الاحدات، وتقريبا بعد اسبوعين بعد الخطوبه كان كل فرد بدا ينفذ دوره ويتحرك فيه وطبعا امجد كان اشتغل وعمل خطوات اسرع من الجميع بس رغم سرعة خطواته مفيش نتيجة لشغله.

زينه: ازاي
حسن: اسمعي يا سيتي (فلاش باك )
اللواء فهمي: ايه الاخبار بالتفصيل
طارق: تم فعلا مراقبة الدكتور عابد ومش بيغيب عن عيونا ثانيه واحده، هو تحركاته محدودة جدا من بيته للمستشفي الحكومي طول فترة الصبح، بعد الظهر بيروح يتغدي ويريح ساعتين، وبعد كدا في العيادة من 5 مساء لحد الساعة 12م او قبل كدا بشويه لو مفيش مرضي
طارق بيكمل: الرجل دا عايش لوحدة مراته وولاده في قريه (--- ) ودي تابعة لقنا وتحرياتنا كمان اثبتت انه متجوز من اجنبيه ومخلف منها وبيسافر ليهم كل شهرين او تلاته.

الخطوة الجايه عايزين ندخل العيادة ونحط الاجهزة بتاعتنا ودا هيوسع مجالنا اكتر
اللواء فهمي: تمام يا طارق كويس، بس اعرفي كل التفاصيل عن الاجنبية دي في اقرب وقت، وعايز كل التفاصيل عن حياته لما كان في قنا لحد النهاردة، وانت يا مصطفي عملت ايه
مصطفي: عدد المرضي في اليوم بيتراوح من 20 الي 35 يوميا، دخلنا واحد من رجالتنا وعمل مريض علي شان نعرف نظام العيادة ويحاول يتعرف علي الناس ويصورهم علي شان نقدر نحدد مين المرضي ومين افراد العصابه.

اللواء فهمي: دخلت واحد بس ابعت ناس كتير من مختلف الاعمار علي شان محدش يشك، وانت يا حسن
حسن: اما انا حطيت كل تليفوناته واميلاته تحت المراقبة وعطلنا التليفون الارضي عنده وبعتنا حد من رجالتنا صلحة وحط فيه جهاز تنصت، بس لحد دلوقتي مفيش حاجة، بس فيه رساله مكررة عنده في بعض الايميلات بنحاول ندخل عليها او نحل شفرتها بس الشفرة جديدة علينا
اللواء فهمي: تمام يا حسن خد بقالك احسن تكون شفرة مزدوجة او مجرد فيرس او هكر يبوظ اجهزتنا وكمان يكشفنا، وانت يا امجد اخبار زينه
امجد: مفيش حاجة لحد دلوقتي انا معاها في معظم الوقت، وعبد التواب بيتابع لما بكون مش معاها
ملحوظة عبد التواب واجد من رجاله امجد وبيراقب زينه في الوقت اللي امجد مش معاها.

اللواء فهمي: خد بالك يا امجد لانها ممكن تكون كشفتك وبتلعب معاك بنفس الطريقة الناس دي اذكياء جدا، اللي هينفعك في الحالتين انها تحبك وتتعلق بيك
امجد: حضرتك متقلش احنا ظبتنا الموضوع كويس، والناس اللي عاملين امي وابويا مثلوا الدور كويس وكل شويه بيتصلوا ويودوا والكلام دا
اللواء فهمي: عايز نتيحة بسرعة يا امجد، لان لو قدرنا نعرف منها اي معلومات هتسهل مهمة باقي زمايلك، زينه هيا الاساس
امجد: مينفعش اسال او حتي المح من بعيد لانها ممكن تكون من الجماعة وتكشفني انا عايزها هيا اللي تتكلم.

اللواء فهمي: خليها تحبك يا امجد وتتعلق بيك وهيا هتقولك علي كل حاجة
امجد: ان شاء الله
اللواء فهمي: اي مقترحات
امجد: مراته الاجنبيه دي اكيد عضو في الجماعة الدوليه واكيد هيا وصله الخيط بينه وبينهم، انا ممكن اسافر اسبوعين اظبط الموضوع دا - وكمان البنت اللي في العيادة لازم تتراقب وممكن تدخلنا العيادة وهو مش موجود ونزرع الكاميرات، وكمان عايزين نركز علي شغله في المستشفي الحكومي لعل وعسي وووو
طارق: امجد باشا معرفش يطلع حاجة من حته بت جاي يعدل علي شغلنا.

امجد: مش هرد عليك وهسيبك تولع بنارك
اللواء فهمي: متضربوا بعض ادامي احسن الاجتماع خلص ونتقابل بعد 3 ايام
امجد بعد الاجتماع كله غيط من طارق واتصل علي زينه
امجد: هو الجميل مش هيحن ويتعطف عليا ويتكرم ويخليني اقابله
زينه: ما انت اللي عامل فيها مشغول ومخرجناش ولا مرة من بعد يوم الخطوبه، تكونش بتشتغل في المخابرات وانا معرفش
امجد بشك في كلامها: ربنا يكفينا شرهم ليه بتقولي كدا
زينه: ما انت مشغول مشغول مشغول يا ولدي.

امجد: حقك عليا يا قلبي، يله نتغدي النهاردة ويحرق الشغل يا سيتي
زينه: خليها بكرة هخلص المحاضرات بدري علي 12 ونقضي باقي اليوم مع بعض ماشي
امجد: ماشي سلام
امجد بيكلم نفسه هيا بتهزر ولا بتتكلم بجد ولا دا طعم بترميه وبتشوف رد فعلي، اظاهر اني لتاني مرة بقلل من قيمتك يا زينه
حسن: انت بتكلم نفسك ولا ايه، اتجننت من ورايا
امجد: لا بفكر بصوت عالي
حسن: بتفكر في ايه

امجد: زينه كويسه من ناحية الشكل وبتشتغل في وظيفة محترمة واهلها ناس محترمين صحيح مش اغنياء بس مستورة معاهم وكمان مش طماعين زي ما حكيت ليك يوم الاتفاق والخطوبه، ايه اللي يخلي واحدة بالمواصفات دي تشتغل مع الدكتور عابد، كل دا مش داخل دماغي
حسن: ما يمكن بتلعب عليك زي اللواء فهمي ما قال
امجد: اهو دا بقه اللي هكشفة بكرة، سلام يا ابو علي
حسن: شكلك وقعت ياقلب ابو علي، هو بيبتدي كدا

امجد: هو ايه اللي بيبتدي كدا، انا بس ناوي اعمل حبيب واسبك الدور واخليها تحبني
حسن: بس خد بالك لحد يشوفك
امجد: متخفش المرة دي هاخد بالي، في مطعم هادي وبعيد عن الاماكن اللي بنروح ليها وانا مظبط الدنيا هناك
حسن: يا مسهل ربنا يوفقك
امجد: سلام
في المستشفي امام باب العنايه حسن بيسال زينه
حسن: امجد عمل ايه في اليوم دا

10-11-2021 02:03 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [11]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل الثاني عشر

باك امام باب العنايه حسن بيسال زينة
حسن: امجد عمل ايه في اليوم دا
زينة بحماس: امجد دخل بين الطلاب وقعد في وسطهم وسالني مين السبب في الحب
حسن: بجد امجد عمل كدا مش ممكن - استحاله

زينة: انا كمان كنت مكسوفه جدا ومتوقعتش انه يعمل كدا
حسن: وشك رغم الضعف اللي فيه بينور لما بتنطقي اسمه، شوقتيني اعرف بالتفصيل الممل لو سمحتي
زينة: حاضر بابتسامة عريضة (فلاش باك )
في احد المدرجات في كليه العلوم زينة واقفة في المدرج بتشرح بعض المعادلات الكميائية، المدرج ليه بابين باب امامي وباب خلفي، الطلبة اللي بتتاخر بتدخل من الباب الخلفي من غير صوت
و لقت امجد قاعد بين الطلاب وبيبعت ليها بوسه في الهواء وبيضحك
زينة: في حاجة مش مفهومة يا شباب، طيب ميعادنا الاسبوع الجاي في المعمل علشان نطبق عملي شغل النهاردة و---

امجد: دكتورة ممكن سؤوال
زينة بتوتر: اتفضل
امجد: حضرتك قولتي ان اي حدث بيحصل هو نتيجة تفاعل كميائي بين مركبين وساعات بيبقي مطلوب عامل مساعد او مادة منشطة لحدوت الحدث دا
زينة: ايوه
امجد: طيب الحب تفاعل كميائي ممكن نعرف من حضرتك ايه المركبات الكميائية اللي اشتركت في حدوثه

وهنا كل الشباب اللي في المحاضرة صفرت وزينة احمرت وانكسفت وعملت نفسها بتمسح السبورة علشان تداري كسوفها وبتقول في سرها ماشي يا امجد والله لاوريك
امجد: مسمعناش يا دكتور الراي العلمي
زينة ( بعد رجوع هدوئها شويه ): علميا الحب مش بيحصل نتيجة تفاعل كميائي الحب بيحصل لما العقل بيدي اشارة للقلب والعين انهم يحبوا شخص فالعين بتشوفه احسن شخص في الدنيا والقلب بيدق بسرعة والاوردية والشرايين بتتفتح وبيزيد معدل ضخ الدم والوش بيحمر وتظهر كل العلامات اللي انتم عارفينها
امجد: يعني السبب في الحب العقل مش القلب او العين
زينة: ايوه اذا اقتنع العقل بيدي اوامر للقلب والعين بالحب.

امجد: وبعد كدا
زينة: وبعد كدا القلب هو اللي بيستلم الدفه
امجد: طيب قلبك هيستلم الدفه امتي
الشباب عماله تصفر وتضرب علي ايد بعض وزينة مش عارفة تسيطر عليهم اوعلي حالها اللي اتشقلب
امجد بيكمل: يعني ضحكوا علينا السنين دي كلها يا جدعان ويقولوا ان القلب هو السبب، والشباب عماله تصفر وتضحك بصوت عالي وبيزيد
زينة: ميعادنا الاسبوع الجاي في العملي، مع السلامه.

بعض الطلاب اتجمعوا ووقفوا مع زينة بيسالوها وامجد قاعد في المدرج بيضحك وبيتفرج عليها، بتبص عليه كل شويه وبعدين ملقتهوش ولقت تليفونها بيدي صفارة - امجد بعت ليها رساله بيقول انه مستنيها في الشارع، زينة بغيط ماشي يا امجد كنت عايزة اعرفك علي زمايلي
امجد علي الرغم انه كان لابس كاجول الا انه مواصفات جسمه مبيناه في منتهي الشياكه والوسامه، زينة خرجت من الكليه وامجد لمحها من بعيد بتشيل الشنطة بتاعتها علي ضهرها ولما قربت منه قال
امجد: وحشتيني.

زينة قعدت تضرب فيه جامد بايدها وتقوله انا يا جزمه تعمل فيا كدا وامجد لقي نفسه بيجري وهيا بتجري وراه في الشارع
والله لاوريك بتحرجني بين الطلاب وتخلي وشي يحمر وتقولي مين السبب في الحب، وامجد عمال بيضحك ضحك هستيري وعمال يطلع ليها لسانه وصاحبتنا تتغاظ اكتر ومش ملحقة عليه في الجري ولما مسكته فضلت تضرب فيه بكل قوتها
امجد: خلاص حرمت مش هعمل كدا تاني
سمعوا صوت من الخلف بيتكلم وبيقول في واحدة محترمه ومتربيه كويس بتعمل اللي انت بتعمليه دا، لفوا الاثنين الي مصدر الصوت
زينة: دكتور اسر ازي حضرتك
اسر حمدي الشرقاوي دكتور في كليه العلوم والمشرف علي رسالة الماجستير وكمان رجل اعمال مشهور جدا، اسر ابيض اللون عيونه زرقاء وشعرة اسود وطويل ونازل علي عيونه.

اسر: ما انت بتعرفي تضحكي وتهزري اهو - امال مصدره لينا الوش الخشب ليه
زينة: دا ام
اسر( بص علي امجد ): في الشارع طيب داري نفسك شويه، وبعدين دا ذوقك بقه
امجد معجبوش طريقة الكلام وقرب من زينة وبدون تفكير حط ايده علي كتفها وزينة جسمها ارتعش لدرجة ان امجد حس برعشة قلبها اللي فسرها علي انها خوف من الشخص اللي بيتكلم وقاله
امجد: في حاجة يا كابتن
اسر: كابتن شيل ايدك من عليها، لاحسن الكابتن يمسح بيك الارض
زينة: دكتور اسر دا مهندس امجد خطيبي
اسر باستنكار ومصدوم: ايه - انت اتخطبتي امتي وازاي معرفش، ودا اللي عجبك بقه
امجد: هو المفروض تستاذن حضرتك، وبعدين انا مش مالي عينك ولا ايه
زينة: امجد دا دكتور اسر دكتوري في الكليه والمشرف علي رسالة الماجستير.

اسر بنرفزة: مبروك احنا علي ميعادنا بكرة ومتنسيش التعديلات اللي طلبتها تكون معموله - سلام وركب عربيه ومشي
امجد: سلام يا دوك، بيعاملك كدا ليه، اوعي تخافي من اي حد انا جنبك
زينة بزفير: يا لطيف يارب
امجد (وهو لسه حاطط ايده علي كتفها ): امممممممم فعلا حاجة تخنق
زينة بالراحة سحبت دبوس من الطرحة وخبطت بيه ايد امجد اللي قعد يصوت جامد –
وزينة جريت منه في الشارع وقالت له علشان تبقي تحط ايدك قوي عليا وعلشان تحرجني في المحاضرة، وعلشان تخرج من الكليه من غير ما اعرفك علي زمايلي
امجد: وديني منا سيبك وجري وراها لحد ما ممسكها.

زينة (وقالت له وهيا بتقلده في منتهي الدلع ): حرمت يا امجد مش هعمل كدا تاني
امجد لقي نفسه في دنيا غير الدنيا اول مرة يسمع اسمه بيتنطق بالرقه دي وتاه في دلعها البرئ اللي اول مرة يشوفه ويحسه مع بنت، كل البنات اللي عرفهم كانوا بيمثلوا الرقه والدلع وهما بينطقوا الكلام وبيغيروا في حروفه ويزودا حرف او يشيلوا حرف
زينة: انت روحت فين مش هتغديني ولا ايه
زينة وامجد اتغدوا وطول الوقت هزار وضحك وتخطف منه الاكل ومبطلوش كلام عنه وعنها
وفي اخر اليوم اشتري ليها ايس كريم.

زينة: مجبتش واحد ليك ليه
امجد (بقصد ): مبحش الحاجات الساقعة بتوجع سناني
زينة: متفركنيش بالسنان وقرفهم
امجد: اشمعني
زينة: دي حكايه طويله احكيها لك بعدين
امجد سرح تاني وفكر ياتري حكايتك ايه يا زينة وافتكر انها ممكن تكون عضو في الجماعة، زينة شالت ايس كريم علي صوابعها وحطته علي وشه وطلعت تجري
امجد لقي نفسه متضايق لمجرد التفكير انها ممكن تكون وراء جرايم القتل الي بتحصل في البلد وجري وراها وقالها بعنف.

امجد: انت عبيطة ولا شكلك كدا حد يعمل الهبل دا، لقي زينة خافت من منظره وزعلت فانتبه لغلطه وشد منها الايس كريم ومسحه في وشها وطلع يجري وقالها ضحكت عليكي وقعد ياكل من باقي الايس كريم
زينة بعد ما لحقته: تصدق اني خفت منك للحظة وحسيت اني ادام شخص تاني
امجد: يعني بعرف امثل صح، وبعدين لازم انتقم انا مش بسيب حقي
زينة: كنت عايزة اعرفك علي صحابي، خاصة اننا متصورناش في الخطوبه
امجد: مرة تانيه.

زينة: طيب استني لما اصورك، وابقي اوريهم الصورة
امجد: لا بلاش اصل مش بطلع حلو في الصور
زينة: نعم مش بتطلع حلو، دا انت موز يا ابني
امجد بمكر قرب منها: موز ازاي يعني
زينة: انا بقول نروح احسن
امجد: بس انا عايز اعرف موز ازاي يا زوز
زينة: زوز بذمتك دا دلع واحدة قمرايه زي، دا اخرك في الدلع
امجد: يعني كلامي مش عجبك واجتهادي في اني ادور علي دلع ليكي بردوا مش عجبك، علي فكرة الحياه تعاون
زينة: طيب هحاول اتعاون.

انتهي اليوم بسعادة علي زينة اللي فعلا بدات تحبه وعقلها بدا يستلسم واظاهر هيسلم الدفه قبل المتوقع
اما امجد دخل اوضته وعمال يفكر في كل تفاصيل اليوم وازاي اتحول كدا،
اول مرة يجري في الشارع ويطلع لسانه وينسي نفسه بالشكل دا،
اول مرة يسمع اسمه بيتنطق بالجمال دا، اول مرة لما يلمس بنت جسمها يرتعش ورعشتها توصل لقلبه،
اول مرة يتخطف مع انه مقطع السمكة وديلها، اول مرة يحس بالغضب لما كانوا بيكلموا اسر حس انه نظرته ليها مش حلوة فحب يقوله فوووق دي تخصني وقرر ان ملف اسر يكون علي مكتبة بكرة الصبح،.

ليه اتضايف اول ما افتكر انها ممكن تكون سبب الجرائم اللي بتحصل في البلد بس السؤال انا ليه متضايق
الفكرة انه عمل كدا لااراديا مش علشان المهمة او بتخطيط منه - هو انا ايه اللي بيحصلي دا، وملقاش ادامه الا كاتم اسراره يكلمه
امجد: حسن انت نمت ولا ايه
حسن: لا بحاول افك شفرة الاتصال
امجد: وصلت لحاجة
حسن: لسه بس هوصل، مالك في حاجة
امجد: لا مفيش حاجة، ليه بتقول كدا
حسن: انا فاهمك كويس وبعرفك من صوتك مالك
امجد: انا متلخبط ومش عارف ايه اللي بيحصل ليا
حسن: انت تعبان ولا ايه

امجد: لا انا تمام كنت بس بطمن عليك، مالك ومليكه (ولاد حسن ) اخبارهم ايه
حسن: رغم هروبك من الجواب بس هما بخير وعايزين يشوفك
امجد: هبقي اجي اشوفهم يله تصبح عليي خير
حسن: وانت من اهله

امجد محبش يقول لحسن لانه عارف ان صاحبه هيضحك عليه، وكمان هيقعد يقوله انت حبيت وطبيت، وانا اصلا لسه مش عارف ايه اللي انا فيه دا، احسن حاجة استني لما اتاكد يمكن مجرد اعجاب بواحدة مختلفه عن كل البنات اللي عرفتهم وخلاص
واستقر امجد علي عدم الكلام والانتظار

10-11-2021 02:07 صباحا
مشاهدة مشاركة منفردة [12]
زهرة الصبار
عضو فضي
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس : أنثى
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
 offline 
look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل الثالث عشر

امجد محبش يقول لحسن لانه عارف ان صاحبه هيضحك عليه، وكمان هيقعد يقوله انت حبيت وطبيت، وانا اصلا لسه مش عارف ايه اللي انا فيه دا،
احسن حاجة استني لما اتاكد يمكن مجرد اعجاب بواحدة مختلفه عن كل البنات اللي عرفتهم وخلاص واستقر امجد علي عدم الكلام والانتظار
تاني يوم في الكليه مع الدكتور اسر.

اسر: زفت زفت زفت كل شغلك وحش وزفت - لو نركز في رسالتنا ونعرف نختار صح هاه - فاهمه كان زمانك ناقشتي من زمان زي زمايلك
زينة: ليه يا دكتور دا الشغل اللي حضرتك طلبته
اسر: الشغل كله غلط، المراجع قديمه جدا ومحتاجة تحديث
زينة: انا حدثت المراجع زي ما حضرتك قلت، بس المراجع القديمه دي لنظريات قديمة ودي سنه اصدارها ومنقدرش نغيرها
اسر: طيب وعدد العينة اللي انت شغاله عليه صغير قوي، محتاج يكبر شويه علشان نعرف نعمم النتائج
زينة (بغضب مكتوم ): حاضر بعد اذنك.

اسر: بتحبيه
زينة: هو مين
اسر: الشخص اللي كنت معاه امبارح، واتعرفت عليه ازاي
زينة: اسفة د اسر دي حاجات شخصية بعد اذنك
اسر في همس والله هتكوني ملكي وهتشوفي يا زينة، ومبقاش انا اسر الشرقاوي
رجعنا تاني في المستشفي امام العنايه.

زينة سكت عن الكلام وعماله تفرك في ايدها وتخبط علي الحيطة وتروح وتيجي، نسيت انها تعبانه او جعانه او حتي تتصل باهلها تتطمن عليهم من ساعت ما اتخطفت متعرفش عنهم حاجة او حتي تغير هدوم الرجاله اللي لبساها كل تفيكيرها في امجد وبس
زينة مقدرتش تقف وتسند علي الجدار قعدت علي الارض امام العنايه علي ما امجد يفوق او حتي تقدر تشوفه، ومش عارفة الدكتور هيدخلها تشوفه امتي – فات اكتر من 12 ساعة من وقت الاصابه علي الكوبري لحد دلوقتي في العنايه.

اما حسن زينة صعبانه عليه قوي بقالها كام يوم مكلتتش وشكلها بقي ضعيف جدا واتعرضت للخطف وكمان مرت بفترة صعبة جدا، واهم حاجة انها بتحب امجد وعايزة تتطمن عليه رغم انها متعرفش ان امجد بيحبها او مش بيحبها، الحب دا غريب قوي
زينة مش راضية تاكل او تشرب وكل اللي يقدر حسن يعمله علشان يخفف عنها انه يحكي عن امجد او يسمعها وهيا بتحكي، كأن دا الدواء والترياق لقلبها المجروح وجسمها الهزيل والضعيف، قعد جنبها علي الارض وقال.

حسن: سكت ليه يا زينة
زينة: كل ما افتكر اسر بحس اني مخنوقه ومش قادرة اتنفس
حسن: انت مش مخنوقه من سيرة اسر - انت الوقوف تعبك بزيادة وقعدتي علي الارض حرام عليكي احنا في المستشفي طيب خلي الدكتور يكتب لك علي حاجة او يعلق لك محاليل
زينة: لما اطمن علي امجد الاول
حسن: هو كويس الرصاصه مدخلتش قلبه، ودي عمليه بسيطة والدكاترة هنا كويسين قوي
زينة: هعمل كل اللي انت عايزة بس لما اشوفه
حسن: انت مجنونه وهو مجنو صح.

زينة ( بابتسامه تقاوم ضعفها ): مجنو ايوه صح، كملي لو سمحت حصل ايه بعد كدا
حسن: ماشي بس مش هنقعد علي الارض هجيب كراسي نقعد عليها - ميصحش ظابط محترم زي يقعد علي الارض
حسن جاب الكراسي وبدا يحكي وهيا كمان بتفتكر ذكرياتها (فلاش بالك )
بعد شهر ونصف من الخطوبه والامور مستقرة مع كل ابطالنا وامجد مسيطر بوسامته ومواقفه وخبرته في معالجة مشاكلها او رائه في اي موضوع بيتكلموا فيه - وفي نفس الوقت انبهاره بزينة المختلفة عن كل اللي عرفهم من البنات بيزيد
اما زينة لقت نفسها بتغرق كل يوم في حب امجد وحبها ليه بيزيد عن اليوم الي قبله – علي الرغم من قرارها انه متسلمش الدفه لقبلها الا لما عقلها يقتنع – بس امتي حبته مش عارفة.

في مبني المخابرات مع اللواء فهمي
في الاجتماع كل شخص قال الجديد عنده واللواء فهمي بيشجعهم وبيدي ملاحظات علي كل واحد فيهم، وسال امجد اخبار زينة ايه
امجد: لحد دلوقتي بتتصرف عادي ومفيش غبار عليها، واعتقد انها هتطلع سليمة وملهاش علاقة بالموضوع دا
اللواء فهمي: اعتقد - في ايه يا امجد عايز دليل
امجد في ضيق: تمام.

وخرجوا من الاجتماع مع نظرات شماته وتكبر من طارق لانه حاسس انه واخد الدور الاكبر وكمان اللواء فهمي بيشكر في شغله، اما الملك واخد دور صغير وكمان مش قادر عليه، ومصطفي واخد صف طارق، حسن شد امجد ودخلوا مكتب امجد علشان متحصلش مشكله
امجد: انا لو مش بعتبر اللواء فهمي زي والدي مكنتش قبلت مهمة زي دي
حسن: سيبك من طارق وكبر دماغك عنه
امجد: انا مكبر دماغي ومبسوط انه ماسك ملف كبير بس هو الغيرة والحقد هيموته
حسن: متيجي نتغدي - برة وكمان عايز اعمل صيانه للعربية ونغير جو
امجد: اشطة يله

حسن (في العربيه ): بس انت فعلا مش قادر تكتشف حاجة، ولا هيا ذكيه للدرجة دي
امجد: بالعكس البنت بتتصرف بتلقائية كبيرة جدا، وبسيطه ومتطالباتها مش مبالغ فيها مش طماعة، حتي لما روحنا نتفرج علي الاثاث في كام محل كانت بتراعي ظروفي المالية اللي هيا عرفاها
حس: طيب عبد التواب ملحظش اي حاجة
امجد: ولا الهوا – وهنروح بعيد ليه كل اتصالاتها انت بتراقبها – والفيس والواتس اب متراقب- ومن يوم الخطوبه مشفتش عابد ولا راحت عنده العيادة
حسن: فعلا – كل اتصالاتها عاديه ومفيش غبار عليها - بس لازم دليل
امجد: انا سالت عليها في الكليه وعملت تحريات اكتر من الموجودة في الملف عندنا والكل بيشكر فيها، وبعدين انا بعرفها من شهر ونصف وبقيت قريب ليها جدا يعني لو في حاجة كنت عرفت.

حسن: دي مستحملتش في ايدك غلوه
امجد: وبعدين دي تيجي ايه جنب اللي شفناه، فاكر كارولين
حسن: طبعا مش دي اللي كانت عضو في المافيا الامريكيه، واتنكرت وعملت فيها دكتور ذرة وكانت هتدخل المفاعل النووري عندنا، وانت يا جبار اكتشفتها، بس لحد دلوقتي معرفتش انت وقعتها ازاي
امجد: كانت حاطة روج ونسيت تشيله – راجل وحاطط روج - اما زينة عمرها ما حطت مكياج من يوم ما شوفتها
حسن: دا انت واخد بالك اهو
امجد بتجاهل لتلميح حسن: وعملت تحريات في كل البنوك يمكن يكون عندها حساب في اي بنك، لقيتها فاتحة حساب باسمها تقريبا كدا من يوم ما اشتغلت والمبلغ اللي فيه ميكملش تلاتين الف بالكتير.

حسن: وابوها واخوها
امجد: الرجل معندوش غير معاشه، ومبلغ في البنك كل تحويشه عمرة من شغل السعوديه، واخوها طالب في حقوق وبعد الكليه بتدرب في مكتب محاماه، ومش عارف بياخد دورات في تصليح الاجهزة الطبيه في الاجازات
حسن: ايه كل دا، بس والله برافو عليه
امجد: بس هيا مرة قالت متفكرنيش بالسنان واقرفهم ولما سالتها ليه، قالت دي حكايه طويله
حسن: وبعدين مفتحش معاها الموضوع تاني
امجد: لا طبعا

حسن: اصبر شويه واكيد هنعرف كل التفاصيل في وقتها
امجد: مفيش حل تاني
حسن بخبث: وانت بتتعامل معاها ازاي
امجد بدون وعي لخبث حسن: يا ابو علي انا لو مدخلتش كليه الشرطة كنت دخلت معهد التمثيل، يا سلام بقه يا ابو علي لو تشوفني لما عملت طالب ودخلت عندها في المحاضرات، ولا وانا بجري في الشارع ولا وانا بحط الايس كريم في وشها، ولا لما حرقت دم اسر لما حسيت انه متضايق انها اتخطبت ومعبرتش واحد زيه
حسن: مين، انت عملت كل دا شيء لايصدقه عقل.

امجد: واكتر من كدا كمان، اللواء فهمي عايزها تحبني، وانا هعمل اللي هو عايزة
حسن: وانت عايز ايه
امجد: مش فاهم تقصد ايه
حسن: انت فاهم يا امجد
امجد: تقصد ايه وضح كلامك
حسن: فاكر من كام يوم لما اتصلت عليا وكنت عايز تقول حاجة وبعدين اتهربت وقلت بطمن عليك مع اني كنت معاك من كام ساعة قبلها
امجد: ايوه دا لاني فعلا مفيش حاجة.

حسن: انت بتكدب، لانك ابتديت تحبها بس انت بتنكر، ازاي هتصدق حاجة اصلا بتنكر وجودها من الاساس
امجد: انت شارب حاجة، مين دي اللي تهز شعرة من امجد عبد الرحمن
حسن: دي اللي خليتك تجري في الشارع وتطلع لسانك، دي اللي خليتك تغير من اسمه ايه مش مشكله
امجد: اسر
حسن: اسر
امجد: سوق وانت ساكت
حسن: الحب اجمل حاجة في الدينا يا صاحبي، بس المهم نختار كويس
امجد: يله وصلنا وبطل فلسفه.

باك في المستفشي امام باب العناية.
في المستشفي الثلاثاء 12 ظهرا، الدكتور خرج من العنايه زينة وحسن جريوا عليه وسالوه ايه الاخبار
الدكتور: الحمد لله الامور مستقرة وهننقله غرفه تانيه
زينة: طيب ليه طلع من العمليات علي العنايه هيا الحالة خطيرة
الدكتور: دا برتوكول المستشفي علشان نطمن اكتر علي مرضانا بندخلهم العنايه بعد العمليات مباشرة حتي لو حاله المريض مش مستاهله كام ساعة لحد ما نتطمن عليهم مش اكتر، بس بالنسبة للمقدم امجد كنا خايفين انه يحصل نزيف بس الامور الحمد لله عدت علي خير.

حسن: طيب هنشوفه امتي
الدكتور: اول ما يتنقل تقدروا تشوفوه بس من غير كلام او ازعاج ليه
حسن وزينة: شكرا
حسن: زينة ممكن اروحك تغيري الهدوم دي وتستريحي شويه و
زينة: انا مش همشي من هنا غير لما يفوق واسمع صوته، ممكن تكملي لو سمحت



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
أجمل المجوهرات المزينة بالمورجانيت لعاشقات الحب والرومانسية زمرده
0 481 زمرده
اجمل عبارات عن الحب والحزن والفراق عيون تبكي دم عيون تبكي الم,عيون مشتاقة..عيون جريحة,عيون متالمة.. عيون حزينة essam
0 1528 essam

الكلمات الدلالية
رواية ، زينة ، الحب ، يعترف ، بقناعاتك ،


 





# فنون # مشاهير # صحة # منوعات # الأطفال # English # تفسير الأحلام ثقافة # قصص # سيارات Cars # صور # تقنيات # الاجهزة الالكترونية # المطبخ # كلام فى الحب # أبراج # رياضة # ازياء # حكم وأقوال تطوير الذات# خلفيات # صور بنات # مشاهير # ديكور # صباح الخير # مكتوب برقيات شهر رمضان # جمعة مباركة # حب رومانسية # عيد # ادعية # خلفيات كرتون # منوعات # موضة # الأم # أطفال # حيوانات # صور ورد # اكلات # New Year # مساء الخير # اللهم صلي علي النبي # القران الكريم # صور نكت # عيد ميلاد # اعلام # سيارات # تهنئة الخطوبة # حروف واسماء # الغاز # صور حزينة # فساتين # هدايا # خلفيات النادي الاهلي # تسريحات شعر # الاصدقاء # بوستات نجحت # خلفيات نادي الزمالك # حب رومانسية # تهنئه # ازياء # صور بنات # صوره وكلمه خلفيات # كرتون # بروفايل رمزيات # دينية # سيارات # مضحكة # أعلام # مسابقات # حيوانات # ديكور # أطفال # أكلات # حزينة صور شباب أولاد ر# صور # الطب و الصحة # مقالات عامه # CV المشاهير # وصفات الطبخ # العناية بالبشرة غرائب وعجائب # قصص روايات مواعظ # صور حيوانات # وصفات الحلويات # الرجيم والرشاقة # نكت مضحكة # صور خلفيات # العناية بالشعر # شروحات و تقنيات # videos # Apps & Games Free # موضة أناقة أزياء # سيارات # ديكور # رعاية الأطفال # نصائح المطبخ # موبايل جوال # الفوركس # التعليم والمدارس # الحمل و الولادة # اخبار الرياضه # وظائف # صحة المرأة # حوادث # صور بنات # صور اطفال # مكياج و تجميل # عناوين بنوك شركات محلات مطاعم # العاب الغاز # عيد # كلمات الاغانى # اشغال فنيه واعمال يدويه # مصر # أشعار خواطر # للنساء فقط # للرجال فقط # صور شباب # علاج النحافه # رسائل SMS # أكلات نباتية - Vegetarian food # برامج الكمبيوتر # المراهقة # جمعة مباركة # blogger # رعب # لعنة العشق # حب # اسلامية # قاسي ولكن أحبني # أحفاد أشرار الحرب لأجلك سلام # أسمى معاني الغرام # حقيقية # لقد كنت لعبة في يده # ملهمة # أباطرة العشق # عربية # حب خاطئ # لست مميزاً # من الجاني # مشاهير # راقصة الحانة # اغتصاب طفلة # عاشقان يجمعهم القدر # الطريق الصعب # خيال علمي # أشواك الحب # تاريخ # سجينة ثوب الرجال # لروحك عطر لا ينسى # أطفال # عشق وانتقام # لازلت أتنفسك # لقاؤنا صدفة # للحب معان أخرى # خاتم سليمان # ممن أنتقم # نجاح # أبواب وهمية # حلمى فى صفيحة قمامة # فيلم # مجنون بحبك # بين شباكها # حزينه # رحلات جوليفر # عذاب قسوته # عندما ينادي الشيطان # لعنة حبك # مريم وامير # هدوء في قلب العاصفة # الحاسة السادسة # المشعوذة الصغيرة # عباقرة # لوعة العشق # حروب # قدر بالإجبار # بنات مضحكه# فوركس Forex# صحتك # الصور والخلفيات # الطبخ والحلويات # منوعات # اخبار الفن # القصص و الروايات الألعاب الرياضية # الحياة الزوجية # أزياء وملابس # الأم و الطفل # دراسات لغات # افكار منزلية # انترنت تكنولوجيا # صفات الابراج # حيوانات ونباتات # تفسير الاحلام # معانى الاسماء # خواطر و اشعار # الكون والفضاء اجمل نكته# Mix # Forex # youtube # foods # Kids # Health education # stories # News # kitchen # woman # Famous # Sport # Animals

-------

الساعة الآن 05:22 صباحا